Рухий поклик хакидаги таълимот ёхуд тасаввуф фалсафасида комил инсон масаласи
Сохибназар Каримов Самарканд иктисодиёт ва сервис институти
Аннотация: Мазкур макола тасаввуф фалсафасида комил инсонни тарбиялаш масаласининг тасаввуфий асослари ва унинг ижтимоий махиятини очиб беришга багишланган.
Калит сузлар: тасаввуф ва комил инсон, нафс, илохий сифатлар, такводор инсон, факир макоми, ботинийлик ва зохирийлик, поклик, рухий камолот, инсон гапирувчи хайвон, калбсизлик, акл, замон ва макон
The doctrine of spiritual purity or the question of the perfect
man in the philosophy of Sufism
Sohibnazar Karimov Samarkand Institute of Economics and Service
Abstract: This article is devoted to the mystical foundations of the problem of educating a perfect man in the philosophy of mysticism and its social nature.
Keywords: mystic and perfect man, lust, divine qualities, pious man, poor status, inner and outer, purity, spiritual maturity, human-speaking animal, heartlessness, intellect, time and space
Комил инсон мавзуси ва масаласи тасаввуф таълимотининг марказий масаласи хисобланади. Чунки тасаввуф узининг мазмун мохияти ва максади билан маънавий -рухий пок ва етук баркамол инсонни тарбиялашдан иборат булган. Айнан комил инсон шакли шамойили биринчи булиб тасаввуф намаёндаларининг асарларида уз аксини топган. Тасаввуф таълимотида комил инсоннинг ажралмас атрибути тавхид хисобланган ва комиллик даражаси хар доим тавхид билан ёнма-ён куйилган. Зеро Абдухомид Газзолий узининг "Кимёи саодат"асарида ёзганидек; "Одамийни тамоми саодати Хдк-таолонинг маърифатини килмок ва анга ибодат ва бандалик килмокдур"1-деб таъкидлаганлар.
1Абдухомид Fаззолий. Кимёи саодат. -Т.: 1995.-Б. 55.
Биз комил инсон, унинг мохияти ва ижтимоий сифатлари хакида узининг кизикарли ва мукаммал фикрларни берган буюк шайхлар ва алломаларнинг жумладан, Ориф Ревгарийнинг "Орифнома", Жалолиддин Румийнинг "Ичингдаги ичиндадур", Бахоуддин Накшбанднинг "Аврод", Азизиддин Насафийнинг "Комил инсон", "Зубдат ул-хакойик", Алишер Навоийнинг "Насойим ул-мухаббат", Шайхс Мухаммад Бокирнинг "Макомати Хожа Бахоуддин Накшбанд", Мухаммад Порсонинг "Рисолаи Кудсия", асарларини таъкидлаб утмокчимиз.
Комил инсон тушунчаси хакида биринчи булиб испаниялик араб олими Мухйиддин Ибн ал-Арабий (1165-1240) тилга олган ва муомалага киритган. Арабий назарида комил инсон мукаммал уч сифатга: яъни акли аввал, нафси аввал ва акли кулл сифатларига эга булиши шарт ва мазкур тушунчалар комил инсон тушунчаси билан маънодошдир. Бу хакда Саййид Содик Гухарин "Шархи истилохоти тасаввуф" асарида таъкидлаганларидек; Чунки Аллох илк маротаба узининг нуридан акли аввални яратган ва унинг суратини комил инсон кийфасида зухур этган. Шу маънода "Холакуллоху Адама ала суратир-Рахмон"(Аллох одамни Рахмон суратида яратди)деган хадис мавжуд. Комил инсон, шу тарикат, Аллохнинг Рахмону Рахим сифатларига эга булди. (Бу хакда каранг: Саййид Содик Гухарин. Шархи истилохоти тасаввуф, 1 -жилд, 1215-бет).Ибн Арабий талкинича, комил инсоннинг ердаги типик вакили бу Мухаммад (с.а.в.)дир. Чунки ул зотда аклий, рухий камолот узининг юкори даражасида намаён булди, Шу билан бирга хазрат пайгамбар уз жисмида дунёвий ва илохий билимлар мукаммал даражада туплай олганлар. Шу билан бирга Мухаммад пайгамбар (с.а.в.) халк билан Аллох орасида турувчи ва уларни бир-бирлари билан богловчи восита эдилар. Шунинг учун хам Ибн Арабий назарида авлиё, донишманд ёки анбиё кандай даражада юксалган булишига карамасдан улар комил була олмайдилар. Комил инсон тушунчаси агар уларга нисбатан ишлатилган такдирда бу холатни уларга нисбатан хурмат яъни нисбий маънода тушуниш зарур. Дархакикат, барча одамлар хулк атвор керак булса, ташки куриниши жихатидан бир-бирларига ухшаш буладилар. Лекин улар уртасидаги фарк уларнинг кувва, яъни хислат -хусусиятларида намаён булади. Лекин мутассавифларни фикрича, шундай одамлар борки улар нафакат халкдан балки бир-бирларидан хам ажралиб фаркланиб турадилар. Буларнинг хам даражалари бор: баъзилари комил, баъзилари акмал, яна бирлари фозил, яна бир кисми афзалдирлар. Бу хакда Абдулкарим Гелоний шундай дейдилар: "Комил инсон, вокеан, Мухаммад салоллоху алайхи васалламдир ва колган анбиёю авлиёнинг камолоти унга нисбатандир, худди фозилнинг афзалга нисбатидай".
Шайх Омолий фикрига Караганда, олам комил инсон хакикати туфайли баркарордир, зеро фалаклар унинг нафаси билан айланурлар, мулку малакут ундан таълим олурлар. Шундай мартабада комил инсонни Хдкнинг кузгуси дейдилар. Х,ак таоло уз исми ва сифатларини факат комил инсонда куради. Шуни хам таъкидлайдиларки, Комил инсонгина Хдк кудратининг буюклиги, чексизлигига гувох була олади.2
Ибн ал-Арабий, Шайх Омулий ва Абдулкарим Гелонийларнинг комил инсон хакидаги карашлари бир -бирига якин булиб инсоннинг комиллик даражаларини белгилашда яхлитлик сезилиб туради. Улар назарида комил инсон оламларни эгаллаган, оламларга ва барча жонзоду инсонларга таъсир эта оладиган, инсониятни бошкара оладиган Буюк Рухдир, Маънавий-Аклий кудратдир. Шу маънода у Аллохнинг халифасидир.
Шунинг учун хам тасаввуф таълимотида инсоннинг рухий камолотини тахлил килиш биринчи даражали масала хисобланади. Тасаввуф тарикатларининг хар бир буюк намаёндаси инсон рухини ва унинг рухий дунёсини "латоифи сита"деб аташган ва унинг таркибини рух, сир, сиррус сир, хафий, ахфодан иборат эканлигини уз асарларида ёзиб колдирганлар. Турк шаркшуноси Усмон Турарнинг фикрича, дастлабки илк мутасаввифлар инсон рухини тизимини таб, нафс, калб, сир ва рухга ажратганлигини таъкидлайди.3
Юкорида таъкидлаганимиздек, комил инсон тушунчаси тасаввуфий истилох ва илм сифатида Ибн ал- Арабий томонидан яратилган ва тасаввуфий истеъмолга киритилган. Кейинчалик бу тушунчани унинг издошлари ва хайрихохлари Марказий Осиё ва Хуросонда Ахмад Яссавий, Абдурахмон Жомий ва Алишер Навоийлар жуда тушунарли кенг маънода хам диний хам дунёвийлик нуктаи- назаридан талкин килганлар.
Дархакикат, комил инсонга биринчи булиб концептуал таъриф берган киши Азизиддин Насафийдир.
Шайх Азизиддин Насафий узининг "Комил инсон", "Максадим аксо", "Зубдат ул-хакойик" номли асрларида комил инсон тушучасига юкоридаги муаллифлардан бошкачарок яъни у комил инсоннинг шаклланиши жарёнини инсоннинг пайдо булиши, тараккиёти ва мартабалар топиши билан боглаб тушунтиради. Шу билан бирга унинг вужудида диний ва дунёвий илмларнинг рух тушунчаси билан зич холатда олиб карайди. Чунки инсон мартабалари унинг назарида рух камолоти билан хамохангдир.Насафий хам Ибн Арабийнинг "олами Сугро" ва "олами кабир гояларига кушилади ва инсонни "олами сугро"(кичик олам), илохий олам ва моддий олам биргаликда "олами
2Ал-Бурсавий, Мухаммад Зохид Кутку ибн Иброхим. Ахди суннат вал-жамоат акоиди.2-китоб."Шархи "Омолий".Алиййул Корий шархи асосида./ Мутаржим Мирзо Кенжабек.-Т.:Млвароуунахр. 1999. 45-бет. Бу хакда яна каранг: Нажмиддин Комилов. Тасаввуф. 132-бет.
3Каранг: Усмон Турар. Тасаввуф тарихи./ Турк тилидан Нодирхон Хасан таржимаси. Т.: Истиклол. 1999. -Б.138.
Kyöpo" (Karra ogaM) geö arafigu Ba Karra ogaMgaru öapna Hapca khhhk ogaMga MaB^yggup. ^eMaK, hhcoh KaTTa ogaM AtHH ogaM KyöpoHHHr KHHpafiTHpugraH Hycxacugup geraH ^hkphh öepraH. ffly ypHHga A3H3uggHH Haca^ufiHHHr komhh HHcoHra öepraH Tatpu^HHH KegTHpum ypuHgu xucoögaHagu. Komhh hhcoh xaKuga Haca^ufi myHgafi e3agu: "EugrugKH, Komhh hhcoh geö mapuar Ba TapHKar Ba xaKUKarga eTyK öygraH ogaMra afiTagugap Ba arap öy uöopaHH TyrnyHMacaHr, öomKa uöopa öugaH afiTafiHH: öugrugKH, komhh hhcoh myHgafi HHcoHgupKHM, yHga Kyfiugaru TypT Hapca KaMogra eTraH öygcHH: axmu cy3, axmu $etg, axmu axgoK Ba Maopu^"4
^apxasuKaT, эtтнöop öepuö KapafiguraH öygcaK, Haca^ufi komhh HHcoHgaru ogguHru yn cu^ar AtHH axmu cy3, axmu $etg, axmu xygK cu^argapuHH "ABecTo"ga MaB^ygguru öugraH Ba yHH Kaöyg KHgraH Ba eHHra TacaBBy^ufi TymyHna öygraH Maopu^HH Kymuö KyfiraH. ^yHKH Maopu^ TacaBBy^ufi noKgaHHm öyguö, öyHgafi cu^arra эгa öygraH hhcoh egroH, pue, öagKHpgopgHKgaH AHaga fiupoK öygagu. Haca^ufi Ha3apuga komhhhhk fiygura KupraH xap öup cogHK MaHa my TypT cu^aTHH эгaggaгaн TaKgupgarHHa y KaMogra эpнmagн. Eu3HHHr Ha3apuMH3ga komhh hhcoh TyppucugarH Haca^ufiHHHr MyxHM ^anca^ufi xygocacu myHgaH uöoparKH, aBBago komhh hhcoh KaHgafigup MaBxyM ugoxufi 3ot эмaс, öagKH peag ogaMgup. ^yHKH axmu cu^argapHH y3gamTupraH ogaMruHa komhh hhcoh MapTaöacura эpнma ogagu. Ey MapTaöaHHHr Kygra KupmugumH TapHKar Ba pue3aT fiygu öugaH aMagra omagu. A3H3ugguH Haca^ufiHHHr komhh hhcoh TyrpucHgaru ^anca^ufi KapamgapuHH ypraHHm myHgaH gagogaT öepagHKH, afiHaH A3H3ugguH Haca^ufi komhh hhcoh TaMofiugHHH Ha3apufi acocnucu gecaK, Myöogara öygMafigu. EyHH ÖH3 A3H3HMgguH Haca^ufi y3HHHHr "Komhh hhcoh" acapuga öaeH KHgraH Kyfiugaru ^HKpgapugaH xaM öuguö ogcaK öygagu, "... Komhh hhcoh ogaMHHHr cuppugup Ba ogaM KyTÖHgup, HyHKH y hhm MyxHTH-geHrH3ugup. X,ap khmhh y3 ^ofiuga caKgafigugap Ba Kypagugap. Ba ogaMgap xaMMacu komhh hhcoh Terpacuga afigaHagugap. OagaKgap Ba roggy3gapHHHr HKKHTa KyTÖH öop Ba my KyTögap arpo^uga afigaHagugap, öy KyTögapHHHr öupu muMogufi, hkkhhhhch ^aHyöufi. OgaMgapHHHr xaM HKKHTa KyTÖH öop öyguö, my KyTögap arpo^uga afigaHagugap. EygapHHHr öupu - goHo hhcoh, hkkhhhhch - toboho (Kynnu) HHcoHgup. Arap öup KHmu xaM goHo Ba x^m Kyngu öygca, um yHra ocoh öygagu. geö, e3raH öygca yHHHr gaBoMHga Kyfiugaru ^hkphh öaeH Kugagu:" ... Komhh HHcoHHHHr KaMogu Ba ygyrgurHHH эmнтgннг, энgн myHH xaM öugruHKH, komhh hhcoh myHHa KaMogoT Ba ygyrguru öugaH KygpaTCH3gup. Ba y HoMypog-öaxTCH3gup, y Mypocaco3gHK öugaH yMp yTKa3agH. y hhm, axgoK ^uxaTugaH
4^apaHr: Ha^MugguH Komhhob. TacaBBy^ eKH komhh hhcoh axgoKH. 1-khto6. -T.: 1996. 133-öeT.
комилдир, аммо кудрат ва мурод жихатидан нокисдир"5(яъни Комил инсон хам Аллох кудрати олдида ожиздир).
Шуни хам унутмаслик керакки, комил инсон масаласида шариат ахли билан тарикат ахли уртасида маълум фарклар сезилиб туради. Чунончи, шариат ахли комил инсоннинг кобилияти ва майллари такдири азалдан Аллох таоло белгилаб куйган, пайгамбар, донишманд ва авлиёлар рухи бошданок юкори оламда маълум эди, бу рухларнинг мартабалари азалдан белгилаб куйилган эди деб, тушунтирадилар. Тасаввуф ахли эса инсонга фаолият учун инон-ихтиёр берилган, у харакат килиб, комиллик касб этиши, уз ниятларига етиши мумкин.Худди шу маънода Азизиддин Насафий узининг "Зубдат ул-хакойик" номли рисоласида ёзади: "Одамларнинг сузлари ва фаолият учун одлиндан белгиланган улчовлар йук. Билим ва бойликка эга булиш одамнинг саъй-харакатига боглик, одам канча куп гайрат килса, билими ва мол мулки шунча ортади"6.
Насафийнинг комил инсон хакидаги карашларини урганар эканмиз, у аввало тарикат йулига кирган хар бир соликнинг камолот сари интилишининг чегараси булмайди. Агар кобилиятли инсон булса у умри неча йил булса шунча йил илгарилаб бориш имкониятига эга булади. Насафий инсонни шунчалик улуглайдики, борликдаги жамики харакатнинг асосида инсонни мартабасига эришишидан иборат ва шунга буйсиндирилган. Чунки бутун борлик инсонга таклид килиб яшайди ва инсон даражасига кутарилиш учунгина яшайди.
Инсон имкониятларини чексизлигини таъкидлар экан Насафий унинг камолоти учун икки сифатни асос килиб олади. Буларнинг бири ахлок, иккинчиси - узини таниш. Инсон узини таниш уцчун ахлок асосларини тулик эгаллаган булиши керак ва шундагина у узини тианийди. Узини таниган инсон Аллохни танийди. Ана шу даражага эришган инсонгина комил инсон хисобланади. Насафий назарида инсон ахлок билан безанган булиши мумкин лекин у узини танимаган булиши мумкин. Бундай одамларни комил инсонлар деб булмайди. ^ачонки инсон ахлокка безаниб узини-узи таниган такдирдагина комиллик даражасига кутарила олади ва шундай тоифа инсонларни комил инсонлар деб аташимиз мумкин булади. Азизиддин Насафий ва барча мутасаввиф мутафаккирлар комиллик мартабасига эришган инсонлар сифатида шариат ахлини, мусулмон ахлини, хикмат ахлини, тасаввуф ахлини, илм ахлини, донишмадлар ахлини хисоблаганлар.Демак, комил инсон башарий ва илохий сифатларни узида мужассам этмоги даркор.
5Азизиддин Насафий. Зубдаб ул-хакойик.-(Хакикатлар каймоги). Н.Комилов таржимаси. -Т.: "Камалак" 1996. 133-бет.
6Уша асар.134 бет.
Komhh HHcoHHHHr ugoxufi Ba öamapufi cu^argapu xaKuga ranupa Typuö, Agumep HaBoufi y3HHHHr "HacofiHM yg-MyxaööaT acapu"HHHr cy3 öomucuga yHHHr yH ogTH xucgaruHH caHaö yTagu: "ÖHpHHHHcu-TaBÖa, hkkhhhhch xagog gyKMa öugaH KaHoargaHHm, yHHHHHcu - y3 KacöugaH Tonuö KyH yTKa3Hm, TypTHHHHcH - mapuarra puoa KHgum, öemHHHucu- TapHKar ogoÖHHH caKgam, ohthhhhch - y3HHH öapHagaH KaM geö öugum, xaTTo $ap3aHggapu, xH3MaTKopgapura KynoggHK KugMacgHK, erruHHucu - HyHyK THggu öygum, caKKH3HHHHcu - paxMgug öygum, TyKKH3HHHHcH-caxHfi öygum, yHHHrHHcu - Mapg öygum, yH öhphhhhch - xagHMgHK, xymxygK öygum, yH hkkhhhhch pH3o-po3HgHK öugaH KyH yTKa3Hm, yH yHHHHHcu - caöpgu öygum, yH TypTHHHHcu- cagoKargu, Ba^ogu öygum, yH öemHHHucu - pue3aT HeKHmgaH KypKMacgHK, yH ohthhhhch-xopuKygogga xucgargap KypcaTHm..."7. KypHHHÖ TypuögHKH, Agumep HaBoufi komhh HHcoHHHHr y3ura xoc axgoK KogeKcHHH e3HÖ öepraH. Hhcohhat öyTyH acpgap gaBoMHga aHa my xucgargapHH y3uga My^accaM этнmгa xapaKaT KHgraH. ^eKHH myHH xaM yHyTMacgHK go3HMKH, komhh hhcoh Macagacu KyTapuguö, KyH TapTHÖura KyfiugraH ypTa acpgapga öy TymyHHa Hucöufi xapaKTep Kacö этгaн. ^yHKH y3HHH TapHKar fiygura öaxmuga этнö, эзгygнкнн muop khhhö ograH goHHmMaHg KHmugap xaM komhh hhcoh caHagraH Ba ygap эtтнpo$ этнgгaн. .HeKHH TacaBBy^ axgHHH Ba3H$acu öy öopaga, xap Ba xaMMa BaKT HHcoHgapra ygapHHHr y3HHH MapTaöacuHH khm экaнgнгннн эcgaтнö Typum, ygapHH Kaöux umgapgaH KafiTapum Ba cagoKar Ba Ba^o fiygura öomgamgaH uöopargup. Ey fiyggu y3HHH TaHHÖ AggoxHH ceBHmra gatBar этaцн Ba my öopaga TatgHM öepagu.
AfiHaH TacaBBy^HHHrucgoM guHHra acocgaHraH komhh hhcoh TatgHMoTH opKagu MycygMoH ogaMHra KeHr TapKagraH hchom gHHH y3HHHHr hhkh Ba TamKH ry3aggurHHH HaMaeH Kuggu xaMga yHHHr öywK HHcoHnapBapgHK moxhathhh aHrgaö eTgu. TacaBBy^HHHr MaKcagu hhcohhh pyxufi, MatHaBHfi ^uxargaH noKgam, AtHH Komhh hhcohhh Tapöuagamgup. Kagö noKgurura эpнmгaн, WKcaK MatHaBHATgu, öapKaMog maxc komhh hhcoh xucoögaHagu.
TacBBy^HHHr ^agca^ufi acocHHH xaM TamKHg KugyBHH komhh hhcohhh TapÖH^gam MyaMMocu ^aKarruHa Ha^cHH THfium Ba umK ohobhhh eKum öugaHrHHa aMagara omagu. Ha^c HHcoHHHHr ^yga xaB^gu gymMaHH xucoögaHagu. yHra Toöe hhcoh MatHaBHfi Ba ^ucMoHHfi TyöaHgHKKa, xagoKarra MaxKyM. ffly öouc HaBoufi: "Ha^c hthh KugcaHr 3a6yH, ogaMga fiyK ceHgeK my^o"8, geö e3ca "Kucac ap-Paöry3Hfi"ga öh p Ha^cHHHr umuHH eTMHm mafiToH KHgogMafigu geö, TatKHggaHagu. KoMHggHKKa HHTHgraH HHcoHHHHr X,aKKa omHKguru yHH Ha^c gamKapu öugaH Kypamra oTgaHTupagu. HmK yHra KyH, caöoT Ba upoga aro этagн. ^yHKH, umK Ha^cHH eHrum Kypogugup.
7HaBoufi Agumep. "HacofiuM yg -MyxaööaT". Acapgap. 15-tomhhk. 6-tom.-T., 1965. 185-6eT.
8Yma acap. 180-6eT.
Тасаввуф таълимотида комил инсон тушунчаси соликнинг комиллик йулидаги барча боскичларни босиб утиб унинг ахфо мартабасига етиши билан содир булади. Чунки бу боскичда Рух билан Аллох уртасида хеч кандай тусик колмайди солик хам узини Аллохга якинлашганлигини мушохада этади ва бу боскич тасаввуф таълимотида "инсони комил" тушунчаси билан ифода этилади.
Комил инсон шу мартабага эришгач у бутун оламнинг марказига ёки кутбига айланади. Гуё бутун олам унинг атрофида аёланаётгандек булади ва у киёматга кадар улуг валий булиб колади.9
У борликнинг бир-бирига зид икки: маънпвий ва моддий жихатларини бирга кушади. Комил инсон Аллох Коинотининг ботиний хукмдори, Олам яратилишининг сабабчиси ва кашшофи эканлигини бутун вужукди билан хис килади.
Комил инсон тасаввуф фалсафасида хар жихатдан олий покликка эришган, Аллохни англашга кодир булган барча илохий ва дунёвий илмларни эгаллаган, Аллохнинг барча хислат ва аломатларини бамисоли кузгуда кургандек куриб турадиган яъни рухи Мутлак рухга туташ калби ва сийрати хотиржам покиза зот. Комиллик даражасига етишган инсонлар тасаввуфшунос олим Нажмиддин Комилов таъкидлаганларидек, "валиуллох, кибла, кутб, гавс (мададкор), автод (устунлар), абдал (бадал килинган)- деб улуглаганлар"10.
Шу каби мулохазалардан сунг айтиш мумкинки, тасаввуфда комил инсон даражасидаги инсон икки сифатга эга булиши шарт: Биринчидан, Комил инсон тасаввуф таълимотининг коми ллик боскичларини яъни шариат, тарикат, маърнифат ва хакикатни боскичларини босиб утиши шарт; Иккинчидан, Комил инсон маълум даражада бир катор илохий ва дунёвий илмларга эга булиши ва мукаммал сифат - фазилатлар сохиби булиши керак.
Тасаввуфшунос олимларнинг фикрича комил инсон уз тарихий тараккиётида "иймонли таквадор инсон", " факр инсон", "аш-шаъра", "рубъу маскун ва бошка катор шгаклларни босиб утган." Исломнинг кенг ва мукамммал ёйилиши натижасида уз сифатий куринишларини ислом таълимоти замири дан олган.11
Комил инсоннинг асосий сифатлари таквадор инсоннинг илохий сифатларидан олинган. Таквадор кишининг илохий сифатлари Куръони кримда ва хадиси шарифда ишлаб ишлаб чикилган ва бу "илохий" сифатлар тасаввуф таълимотида комил инсон тамойилини ишлаб чикишда асосий рол уйнаган. Бу илохий сифатлар Куръони каримда 10 та ва Хадиси шарифда 10 маком билан
9Каранг: Усмон Турар. Тасаввуф тарихи./ Турк тилидан Нодирхон Хасан таржимаси. Т.: Истиклол. 1999. -Б. 140.
10Каранг: Комилов Н. Тасаввуф. -Т.: 2009.-Б.143.
11Каранг: Собиржон Исмоилов. Накшбандийлик жахоншумул тарикат. Тошкент. "Мумтоз суз". 2016. 90-бет.
белгиланган. Бу макомларни яссавийлар 8 тага булиб "факр инсон" сифатлари деб атаган.
Пайгамбар Хадисларидан бирида таквадор инсонни куйидагича таърифлайди:" Мени сифатим Ахмад, таваккул килувчим, купол эмас, бадхулк эжмас, яхшиликка яхшилик кайтарадиган, ёмонликка ёмонлик эмас, балки яхшилик кайтарадиган, тугилган жой Макка, хижрат килган жойи Мадина, умматлари эса Аллохга хамб этувчи, сатри авратлари изор билан ёпилувчи (иштон), атроф очик жойларни ювувчи, тахорат юрувчи, Куръонлари дилларида ёд юрувчи, намозга урушда саф олгандек саф олувчи, Аллохга якин булишлик учун жон ва конларини аямовчи. Аллох йулида жиход килувчи, кечалари ибодпатда каттик, кундузлари ишда шер кабидирлар" каби сифатлар санаб утилган.12
Бу хакда Ахмад Яссавийнинг "Хикматлар"ида шундай талкин килинади:"Факр макоми саккиз турур: аввал тавба турур,одат турур, мухаббат турур, саб турур, орифлик турур. Аввали хазрати Одам (а.с)дан колди, обидлик-хазрат- Идрис (а.с.)дин колди, шукр ва мухаббат хазрати Иброхим (а.с.)дин колди, сабрлик хазрат Айюб (а.с. )дин колди, зохидлик хазрати Исо (ав.с.)дин колди, орифлик Мухаммад Мустафо (с.а.в.)дин колди"13, дейилади.
Юкорида таъкидаланимиздек, агар тарикатлапр кесимида комил инсон коидаларини тахли киладиган булсак; булар яссавийликда саккизта, кубровийликда унта, накшбандийликда ун бир рашха мавжудлиги гувохи буламиз ва шу коидаларга амал килиб уни бажарган солик комиллик макомига эришади. Накшбандийлик тарикатининг хайрихохи ва давомчиларидан булган хазрати Алишер Навоий накшбандийлик коидаларининг сир асрорини ургана туриб дастлабки яъни Юсуф Хамадоний томонидан ишлаб читкилган 4 рашхани бажарган солик хам "рубъу маскун" мартабасига яъни комиллик даражасига ва эриша олшини таъкидлдайди.
Шуниси эътиборлики тасаввуфда жумладан накшбандийликда комил инсонни рух кишиси сифатида эъзозлайди. Ана шу рух кишиси уз рухини бойитиб ва ислох килиб юкорилаб бораверади. Бу рухий ислохот факатгина Куръон ва хадис коидаларига амал килиш оркалигина амалга ошиши мумкин. Шунинг учун хам Бахоуддин Накшбанд "Барча холатда хам кадаминг амру нахий кучасида булсин, суннатни хамиша жойига куйишга интил, бидъатлардан узок бул, Мустафо (с.а.в.)нинг хадисларини узингга пешво килиб ол, Расулоуллох (с.а.в.) ва улуг сахобалари, ризвонуллохи алайхим ажмаъин асарлари ва хабарларини изловчи ва урганувчи бул "-деб васият киладилар.14
12Каранг: Мухаммад пайгамбар киссаси. Хадислар.-Т.: 1992.-Б.92.
13Ахмад Яссавий. Девони хикмат.-Т.: 1992.-Б.17.
14Каранг: Абул Мухсин Мухаммад Бокир ибн Мухаммад Али. Макомати Хожа Бахоуддин Накшбанд. -Т.:"Узбекистон". 2019. -Б.29.
MyTacaBBy^ MyTa^aKKHpgap yMyMHHcoHHfi, axgoKufi, TagöupKopgHK Ba yMyMHHcoHHfi cu^aTgapHH y3 HHHra ograH komhh HHcoHHHHr ugMHfi-Ha3apufi MogegHHH umgaö HHKKaH. Ey afiHHKca, öywK MyTacaBBy^ MyTa^aKKup MaxgyMH At3aM KocoHHfi (^axöegufi)HHHr TacaBBy^ra Kapamgapuga y3 H^oggacuHH TonraH.
HupuK MyTacaBBy^ Cafifiuö AögygKogup rugoHHfi y3HHHHr "Cuppyg acpop" acapuga HHcoHHHHr 3oxupufi Ba öoTHHHfi tomohh MaB^yggurHHH TatKHggafigu. Hhcohhh axgHT öugum, yHH TH3HMgu ypraHHm ynyH yHHHr xaM 3oxup, xaM öothh ToMoHgapuHH y3apo agoKagopgHKga ypraHHm go3HM. ffly ypHHga TatKHggam ^oh3kh, "3oxup" Ba "öothh" TymyHHagapu acocufi TacaBBy^ufi ^anca^ufi KareropHagapgup.
EoTHHHfigHK Ba 3oxupufigHK-HHcoHHHHr hhhk Kagö KyHrgugaru xuccueTgapH Ba ygapHHHr cupKH ToMoHgaH, TamKH KypuHHmuga H^oganaHumu. Hhcoh TamKH ToMoHgaH Fapuö, Honop KypHHca ga yHHHr öoTHHHfigHK xuccueTH, Kagöu, KyHrgu HHxoaTgaHo3HK Ba MatHaBHfi öofi öygumu MyMKHH eKH aKcHHHa, cupTgaH KaparaHga, KaM -KyTcH3 cagoöargH KypuHraH Kumu xuccueTcro, Kagöu Kyp öygumu MyMKHH. EoTHHHfigHK HHcoHra ugoxufi öaxm этнgгaн HetMaT, y öywK KHmugapHHHr 3oxupufi ^aoguaTgapuga epKHH H^ogacuHH TonraH. EywK MyTacaBBy^ AögygKogup rufigoHHfi xaM "hhcoh ToMoHgaH MyToaga KugHHagu: ^ucMoHHfi Ba pyxoHHfi"- geö TatKHggafigu. y hhcoh öopgHFHHH ^ucMoHHfi Ba pyxoHHfi ToMoHgapgaH uöopaT MaB^ygog cu^aruga Taxgug этagн. "^ucMoHHfi, atHH TamKH KypuHHmgaru Moggufi xog geMaKgup"15, geö e3agu
Ey öugaH ^ucMoHHfi tomoh hhcoh öopgHFHHHHr TamKH atHH 3oxupufi ÖH3ra KypHHHÖ TypraH tomoh, Moggufi xogaTH geö, TatKHggafigu. "PyxoHHfi KogunHHHr (MoxuaTHgaru) Max^ufi xogaTra KegcaK, Maxcyc öup xog 6omgaHagu"16,-gefigH.
Ey öugaH öupuHHHgaH, ^ucMoHHfi tomoh ÖH3ra KypHHHÖ TypraH tomohh Kogun geö Tatpu^ öepuö, myHHHr 3aMupuga Max^ufi öygraH amupuHraH tomohh pyxoHHfi xogar эca, HKKHHHugaH, ^ucMoHHfi tomoh öugaH pyxoHHfi xogaTHH 6up -tupu öugaH y3BHfi öoFgaHraH öup öyTyHHHHr öygaKgapu cu^aruga Kapafigu. rufigoHHfi ^ucMoHHfi tomohhh Kogun gefium opKagu pyxoHHfi ToMoHHHHr hhcoh xogaTHra ^yga öofhhk экaнgнгннн TatKHggafigu. Pyxufi tomoh ^ucMoHHfi Kogunra KupraHgaH KefiHH yHgaH KaHgafi hhcoh xocug öygumu xap hkkh ToMoHra xaM öaö öapoBap öofhhk. rufigoHHfi ^ucMoHHfi tomohhh "^ucMoHHfi öopgHK", geö xaM afiTagu.
rufigoHHfi ^HKpuna, HHcoHga öyTyH öopgHKga öop öygraH xaMMa MaxgyKoT MaB^yggup. fflyHHHr ynyH y hhcohhh myHgafi Tatpu^gafigu:"HHcoH X,aKHHHr
15(KapaHr: fflafix AögygKogup rufigoHHfi MoBapoyHHaxp, 2005 47-6eT. 16(Yma ®ofi 47-6eT).
Cuppyg acpop. MaKTyöoT. Tap^HMoH: O.^ypaöofi.-TomKeHT..
ofiHacu SynuS, xaM ®:aMon, xaM ®:anon ch^thhh aKC эттнpмoкga. EyTyH kohhot aparanaeTraHga (6y ofiHa) TynnaHraHgup. ^Ha 6y xHKMaTra MaHSaa SynuS, "^aMt этyвнн SopnHK" Ba "ynyF onaM" homh HHCOHra Sepungu. rufinoHHfi HHCOHra "^aMt этyвнн SopnHK eKH ynyF onaM"geS Tatpu^ Sepum SunaH hhcoh SopnHFH SyTyH SopnHKHHHr KunpafiTupunraH Hycxacu geraH foahh unrapu cypagu.17
ffly ypHHga TacaBBy^ ^anca^acuga KoMHn hhcohhhot acocufi cu^araapu Ba Me3oHnapu xaKHga myHgafi gefiunagu. KoMHn hhcoh unoxufi cu^araap coxuSu, HHcoHHHHr oroxnHK MaKoMuga Synumu, atHH MygoM yfiFoK Synumu, Fa^narnu yMyMaH fiyKoTHmu, KenupuMnunuK, HHcoHnapHH axun Synumura epgaM Sepum, afiSnapuHH enum xucnarn, SaFpuKeHrnHK $a3HnaTra эгa Synum, KapaMnu hhcoh Synum, Kanö Ky3H Ba Kanö KynoFH SunaH эmнтнm KaSu unoxufi cu^araapra эгa Synum, 3oxup Ba SoTHHga yfiFyH Synum, bbkthh Kagpnafi onaguraH, Sapna HMKoHH^TnapHH BoKenHKKa afinaHTupa onaguraH nyKyp SunHM Ba Ta^puSara эгa SynraH, 3oxupufi unMH Hyp Ba SoTHHHfi unMH atno cu^araapra эгa Synum, MamFynnuK Ba ^opuFnuKHH xaeTHfi muopnapra afinarnupraH, xymepnHK MaKoMHra eTraH cu^araap KoMHn hhcoh pyxufi-MatHaBufi KaMonoTHHHHr Me3oHnapugup.
KoMun hhcoh - Sup ugean, Sapna gyHeBHfi Ba unoxufi SunuMnapHH эгannaгaн, pyxu MyTnaK pyxra TyTam, $afi3y KapoMaTgaH cepoS, cufipaTy cypara capaH^oM, KanSu эзгy TyfiFynapra nHMMo-nHM noKH3a 3ot.18
KoMun hhcoh Kouganapu MaxMyg Actag ^ymoH, Ycmoh Typapnap
TanKHHuga Ha^cHH THfiraH, caxoBaTnema, xaeTH $aKaT axmunuK KHnumra SaFumnaHraH KHmunapgup.
Anumep HaBoufi xaM KoMHn hhcohhh TypT ManaK- ^aSpoun, MuKoun, Hcpo^un Ba A3pounHHHr xucnaraapura эгa SynraH unoxufi cu^araapra эгa hhcoh cu^arnga TanKHH KHnuS,
OoHHfiBameKH, xaM cy3ugyp noK, xaM y3H,
Xym gaBnaT yn KumuraKH, Tymrafi aHHHr Ky3H19, geS Tatpu^ Sepagunap. HaBoufi Ha3apuga KoMHn hhcoh aHa myHgafi unoxufi xucnaraapra эгa SynraH hhcoh XycafiH EafiKapo THMconuga raBganaHTupagu Ba yHH "TaBaHHo" ogaM geS aTafigu. KoMHn hhcoh TymyHnacuHH ypraHHm Ba Taxnun KHnum myHH KypcaTaguKH, SyHgafi hhcohhh KaguMgaH Ogun, OKun, Oo3un, OaKp, TaBaHHo cu^araapu SunaH xaM TaBcu^naS KenraHnap. ByHgafi cu^araapra эгa hhcoh ogaM3oT op3y KunraH Sapna axmunuKnapHH H^oganoBHH Ba y Annox SunaH hhcohhat ypTacuga BocuTanu SynraH MyKaggac xunKaT cu^aTHga Tatpu^naHraH. EyHgaH gapa^ara эpнmгaн, SyHgafi cu^aTnapHH y3uga My®;accaM KunraH HHcoHnapHH Banuynnox, KuSna, KyT6, FaBc (MagagKop), aBTog (ycTyHnap), aSgon
17K^apaHr: A6yn MyxcuH MyxaMMag BoKup h6h MyxaMMag Anu. MaKoMaTH Xo^a EaxoygguH HaKmSaHg.-T.:"y36ckhctoh". 2019. -B.97.
18KapaHr: Ha^MugguH KoMHnoB . TacaBBy^. 130-SeT.
19HaBoHfi Anumep. "HacofiuM yn -MyxaSSaT". Acapnap. 15-ToMnHK. 6-tom.-T., 1965. 186-SeT.
(öagag KuguHraH) geö ygyFgaraHgap. AHa my ygF 3oTgap ep w3HHHHr Ba HHcoHHATHHHr THHHHHrH Ba ^apoBoHgurHHH AggoxgaH cypaö Typap экaн. fflygapHHHr öopguru Ty^afigurHHa Aggox ep W3HHH MyKappaM khhhö Typap экaн. ^yHKH aHa myHgafi MaKoMra эpнmгaн HHcoHgapHHHr ugoxufi noKguru Ba Ha^ocaTH, эtтнкog Ba Ta^aKKypu öyTyH gyHeHH 6ago-Ka3ogapgaH acpafigu. Ey fiyg TacaBBy^ fiygu Ba ycygugup, xaKUKaTra эpнmнm fiygugup. ^yHKH TacaBBy^ axgu Matpu^aTHH Kypog khhhö oguö, epyFguKHHHr 3ygMra, xafipHHHr mappra, $afi3y KaMogHHHr HyKcy hokhchhk, Kagra^axFMgHK Ba HogoHgHKKaK Kapmu KypamraHgap. EyHgafi HHcoHgap KyHrugHH Katöa geö Kaöyg khhhö, öapna aMaggapHH KyHruggaH guggaH öa^apyBHHgapgup. Kagö aMpu öugaH ropyBHH öyHgafi Kumugap Aggox ceBraH öaHgagap cu^aruga эtтнpo$ этнggн.
EyHgafi HHcoHgap xap öup ^aMHaTga my ®:aMHaTHHHr BH^goHH Ba3H$acHHH yTaraHgap ^yHKH öyHgafi HHcoHgap ÖyTyH hhcohhat Tapuxuga uöpaT thmcohh öyguö KegraHgap Ba ®:aMHaTHHHr Tapo3ycu Ba3H$acHHH öa^apuö, HHcoHgap gugura KyBBar, Ky3ura Hyp aTo KugraHgap. fflyHHHr ynyH xaM xap öup gaBpga öyHgafi HHcoHgap moxy-ragoHHHr эtтнöopнga öyguö KegraH. X,ap öup gaBpHHHr ygaMogapu öyHgafi HHcoHgapHH эtтнpo$ этнö öyryHru KyHga xaM y3 axaMuaTHHH fiyKoTMaraH MyKaMMag ^HKpgapuHH öaeH khhhö KegraHgap. EyHgafi ^HKpgap MyHo3apagu öygumu Taöuufi. 3epo öy komhh hhcoh TyFpucuga afiTHgraH xap öup ^HKpra эtтн6opgн öygumHH Tagaö Kugagu.
OoHga^aHH^raH agaßnergap
1. AögyxoMHg Fa33ogufi. KuMeu caogar. -T.: 1995.-E. 55.
2. fflafix AögygKogup rufigoHHfi . Cuppyg acpop. MaKTyöoT. Tap^HMoH: O.^ypaöofi.-TomKeHT., MoBapoyHHaxp, 2005 47-öeT.
3. AxMag ^ccaBHfi. ^bohh xHKMar.-T.: 1992.-E.17.
4. Aöyg MyxcHH MyxaMMag EoKup höh MyxaMMag Agu. MaKoMaTH Xo^a EaxoyggHH HaKm6aHg.-T.:"Y3ÖeKHcToH". 2019. -E.29.
5. Ag-EypcaBHfi, MyxaMMag 3oxug KyrKy höh HöpoxuM. Axgu cyHHar Bag-^aMoar aKougH.2-KHToö."fflapxH "OMogufi".Agufifiyg Kopufi mapxu acocuga./ MyTap^HM Mup3o KeH^;aöeK.-T.:MgBapoyyHaxp. 1999. 45-öeT.
6. A3H3uggHH Haca^ufi. 3yggaö yg-xaKofiHK.-(X,aKHKargap KafiMoFH). H.Komhhob Tap^HMacu. -T.: "KaMagaK" 1996. 133-öeT.
7. HaBoufi Agumep. "HacofiHM yg -Myxaööar" Acapgap. 15-tomhhk. 6-tom.-T., 1965. 185-öeT.
8. Komhhob H. TacaBBy^. -T.: 2009.-E.143.
9. Coöup^oH Hcmohhob. HaKmöaHgufiguK ®:axoHmyMyg TapHKar. TomKeHT. "MyMTo3 cy3". 2016. 90-öeT.
10. MyxaMMag nafiFaMÖap Kuccacu. X,agucgap.-T.: 1992.-E.92.
11. Ycmoh Typap. TacaBBy^ Tapuxu./ TypK TunugaH HogupxoH X,acaH Tap^HMacu. T.: HcTHKnon. 1999. -B.138.
12. Ha^MugguH KoMHnoB. TacaBBy^ eKH KoMHn HHCOH axnoKU. 1-KHTO. -T.: 1996. 133-SeT.