SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(8), August, 2023
ЦИЁСИЙ ТАСАВВУФШУНОСЛИК: ТАСАВВУФ ВА БУДДАВИЙЛИК ДИНИ
Холмуминов Жаъфар Мухаммадиевич,
Тошкент давлат шаркшунослик университети "Манбашунослик ва тасаввуф герменевтикаси" кафедраси доценти, фалсафа фанлари доктори (DSc) j afarmuhammad@mail .ru
АННОТАЦИЯ
Урта асрларнинг бошидан Ислом оламида ва уатто, ундан ташцарида ривожланиб, буюк бир цивилизацион уодиса сифати танилган ва узидан бебауо диний, фалсафий ва адабий мерос цолдирган ТАСАВВУФ таълимотининг вужудга келиши ва шаклланиши жараёнида манба сифатида хизмат цилган ёки иштирок этган, таъсир курсатган ёки таъсирланган диний ва фалсафий таълимотлар хусусидаги илмий баус-мунозаралар уалигача давом этиб келмоцда. Шарц ва Гарб тадцицотчиларининг бу борадаги царашлари турлича. Баъзи бир Европа шарцшунос олимлари Тасаввуф таълимотининг асл илдизларини Гарб цивилизацияси - Цадимги Юнон фалсафаси ва Насронийлик динидан излашга интилса, баъзи бир тадцицотчилар унинг илдизларини Цадимги Шарц цивилизацияси - Цадимги Х,инд фалсафаси - Веда динлари ва Буддавийлик, Цадимги Эрон динлари - Маздояснолик, Зардуштийлик ва Монавийликдан излашга уаракат цилишади. Дунёнинг аксарият исломшунос ва шарцшунос оламлари Тасаввуфнинг асл манбаси Ислом дини эканлиги хусусида фикр юритишади.
Ушбу мацолада Тасаввуф таълимоти ва Буддавийлик дини уртасидаги ухшаш ва фарцли жиуатлар компаративистик тасаввуфшунослик методологияси асосида циёсий тарзда таулил ва тадциц этилади.
Калит сузлар: Ислом дини, Тасаввуф, таълимот, Тасаввуф таълимоти, Буддавийлик дини, циёсий тасаввуфшунослик, шарцшунос, тасаввуфшунос, Будда, Нирвана, муроцаба, фано, бацо, ухшаш жиуатлар, фарли жиуатлар.
Scientific debate and controversy about the doctrine that served as a source or participated in the process of the emergence and formation of the doctrine of Sufism, which developed throughout the Islamic world and even beyond its borders for almost 1300 years and is known as a great civilizational phenomenon that has left
ABSTRACT
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(8), August, 2023
humanity with an invaluable religious, philosophical and the literary legacy is still ongoing. Orientalists and Islamic scholars of the world look at this issue differently.
While some European orientalists seek to trace the origins of Sufism to Western civilization - Ancient Greek philosophy and Christianity, some researchers trace its roots to the ancient Eastern civilization - Ancient Indian philosophy - Vedic religions and Buddhism, Ancient Iranian religions - Mazdaism, Zoroastrianism and Manakhetiism. Another group of Orientalists and European Orientalists argue that Islam was the original source of Sufism.
In this article, the similarities and differences between Sufism and Buddhism are analyzed and explored in a comparative way based on the methodology of comparative mysticism.
Key words: Islam, Sufism, teaching, Buddhism, comparativ Sufism, orientalist, Buddha, Nirvana, murokaba, fana, baka, similar aspects, different aspects.
Научные споры о учения, которая служила источником или участвовала на процесс возникновения и формирования доктрины Суфизма, которая развивалась во всем исламском мире и даже за его пределами и известна как великое цивилизационное явление, оставившее человечеству бесценное религиозное, философское и литературное наследие, все еще продолжаются. Востоковеды и исламоведы мира по-разному смотрят на этот вопрос.
В то время как некоторые европейские востоковеды стремятся проследить истоки суфизма до западной цивилизации - Древнегреческой философии и Христианства, некоторые исследователи прослеживают его корни до древней восточной цивилизации - Древнеиндийской философии -Ведических религий и Буддизма, Древнеиранских религии - Маздаизм, Зороастризм и Манахетизма. Другая группа восточных и западных востоковедов и сламоведов утверждают, что изначальным источником Тасаввуфа является Исламская религия.
В данной статье сходства и различия между суфизмом и буддизмом анализируются и исследуются сравнительным путем на основе методологии сравнительного мистицизма.
Ключевые слова: ислам, суфизм, учение, суфизм, буддизм, сравнительный мистицизм, востоковед, мистик, Будда, нирвана, мурокаба, фано, бака, сходные аспекты, разные аспекты.
АННОТАЦИЯ
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(8), August, 2023
Асосий ба^с:
Тасаввуф таълимотини шакллантирган манбалар атрофидаги бахс-мунозараларни XX-асрнинг биринчи яримида европалик шаркшунослар бошлаб берган эдилар. Жумладан, венгер шаркшунос олими И. Гольдциер Ислом Тасаввуфига Насронийлик динидаги монахлик, Буддавийлик, Монийлик ва Зардуштийлик динлари таъсир курсатган, деган фикрни уртага ташлайди.1
Эронлик таникли шаркшунос олим Саид Нафисийнинг Тасаввуф манбалари хусусидаги карашлари бошка олимларникидан бутунлай фарк килади. Унинг фаркли жихати шундаки, Саид Нафисий Тасаввуфни нафакат учта жугрофий минтакага ажратади, балки уларнинг хар бири учун алохида сарчашма ёки манбалар хам излайди. Саид Нафисийнинг шартли равишда "Тасаввуф манбаларининг жугрофий назарияси" деб аташ мумкин булган бу борадаги назариясини куйидагича тасвирлаш мумкин:
Тасаввуф ва Буддавийлик таълимоти уртасидаги умумий ва жузъий ухшашликлар бу икки мактабнинг хам сайру сулук ва хам фалсафий карашларида яккол кузга ташланади. Буддавийлик ва Кддимги Х,инд динларининг Тасаввуфга курсатган таъсири масаласи олмон шаркшунос олимлари Х,ортен ва Хрртманни хам узига жалб этган эди. Хусусан, Макс Х,ортен Тасаввуфнинг йирик намояндалари - Боязид Бистомий, Мансур Х,аллож ва Жунайд Багдодий акидаларида Кадимги Х,инд фалсафаси ва Брахманлик динининг таъсири борлигини таъкидлайди. Аммо тасавуфшунослик
1 Гольдциер И. Лекции об исламе. - Брокгауз-Ефрон, 1912.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(8), August, 2023
тарихида бу фикр янги эмас эди. Чунки бу таъсирланишни биринчи марта Абу Райхон Беруний Мансур Х,алложнинг Х,индистонга килган сафарлари натижаси, дея изохланган эди.2
Эронлик тасаввуфшунос олим Манучехр Муртазоийнинг фикрича, Буддавийлик таълимотининг баъзи бир унсурлари Ислом Тасаввуфига икки йул билан кириб келган:
- Ислом динидан олдин фаолият курсатган Моний таълимоти оркали;
- Ислом динидан сунг исломий ирфоннинг ифротий асосчилари, масалан, Мансур Х,алложнинг Хдндистонга килган сафарлари оркали.3
Манучехр Муртазойининг биринчи тахмини хакикатга якинрок. Чунки Будда ("огох", "хабардор") фалсафаси аввал Моний таълимотига таъсир этиб, у билан омихталашиб, махаллий характер касб этган холда Тасаввуфда кандайдир из колдирган булса ажаб эмас. Бу хакда Абу Райхон Беруний узининг "Мо лил-Хднд" асарида "Монийни Эрондан бадарга килишди, у Хдндга бориб, таносухни урганди ва уни уз динига киритди",4 деб маълумот беради. Бундан чикадики, Моний таълимотида нафакат Насронийлик унсурлари, балки Кадимги Х,инд динларининг таъсири хам кучли булган экан. Абдулхусайн Заррин-куб эса Мансур Хдлложнинг Хдндистонга килган сафарларини ва унинг Кадимги Х,инд таълимотларидан таъсирланишини баъзи бир тадкикотчилар уйлаганчалик жиддий масала деб хисобламайди.
Тасаввуф сайру сулукида етти даража мавжудлиги Саноийнинг "Сайр ул-ибод ала ал-маъод" номли асарида осмоннинг етти каватини рухоний сайр этиш мисолида ва Фаридиддин Атторнинг "Мантик ут-тайр" достонида хакикат йуловчиларининг кушлар тимсолида етти водийни утишлари мисолида курсатилган. Саид Нафисийнинг фикрича, "мана шу сайру сулук озгина фарк билан Буддавийлик тарикатида хам мавжуд".5
Тасаввуф сайру сулукидаги охирги зинани "фано" ва "махв" деб атайдилар ва Буддавийликда худди шу даражага монанд холат "Нирвана" ("хомушлик хикмати") номи билан машхурдир.
Мавлоно Абдурахмони Жомий "мавт", яъни, "улим"нинг турт хилини курсатиб утади: "мавти абяз (ок улим - Ж.Х.) - ва у очликдир. Мавти асвад (кора улим - Ж.Х.) ва у халк маломатларига сабр килмокдир. Мавти ахмар
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(8), August, 2023
(Kroun ynuM - ^.X.) - Ba y Ha^c öunaH KypamMo;gup. MaBTu ax3ap (aman ynuM
- ^.X.) - Ba y nuöocra amok; tukmokoup".6
Caug Ha^ucufi ymöy TatönpnapHHHr EyggaBufinuKga MaB^ygnuruHu H,afig этгaн öynca-ga, ynapHuHr ;aHgafi HOMnaHumu Ba HuMaHu aHrnaramuHu TymyHTHpnö öepMafigu. 7 YHuHr EyggaBufinuKHu TacaBBy^ MaHöanapugaH öupu cu^aruga KypcaraguraH acocufi ganunnapugaH öupu Eygga Ba HöpoxuM AgxaM TaKgupnapuHHHr yxmamnuru Macanacugup. PuBoaTnapra Kypa, Eygga (Gautama) max3oga эgн Ba KyHnapgaH öup KyHu cafip Kunum Ma;caguga capofigaH hhkhö öup ;apua nonra pynapa Kenagu. Y xroMarappugaH: - Hera 6y ogaMHuHr W3napuHu a^uH öocraH Ba Tumnapu TyKunraH? - ge6 cyparaHuga xu3MaTKop: -X,aMMa ogaMnap oxup-OKuöaTga myHgafi axBonra Tymagunap, - gea ^aBOÖ KafiTapagu. Hkkuhhu MapTa ^yga xaM orup axBonra TymraH öeMopra gyn Kenagu.
- Ey kum, Hera öyHgafi xonarra TymraH? - geö cyparaHuga, - X,aMMa oxup-OKuöaT my axBonra Tymagu, - geö ^aBOÔ öepagunap. Yhuhhu MapTa ynraH ogaMHu
TOÖyTga KyTapuö ôopaëTraH onoMOHHu Kypuö HuMa SynraHnuruHu
cypumTupraHuga - Oxup-OKuSaT xaMMaHuHr KucMaTu mygup, - geö ^aBOÖ KafiTapagunap. HuxoaT, TypTuHHu MapTa Kynuga TunaMnunuK KocacuHu TyTuö, öaroaT xoTup^aMnuK Ba a^ofiuö öup Kafi^uaT öunaH ropraH Sup gapBumHu ynpaTagu. Eygga yHuHr axBonura xaBac öunaH öokuö, yHgaH gyHëHuHr yrauHHu экaнnнгн, öy yTKuHHu gyHëga uhcoh cuhob ynyH KenraHnuru, öy cuHOBnapgaH yTum Ba aöagufi ocofiumTanuK Tonum ynyH Mon-gyHëgaH bo3 Kenuö, ;aHoaT Ba caöp una yMpry3apoHnuK Kunum nознмnнгннн öunuö onagu. fflyHgaH cyHr Eygga TO^y TaxTgaH bo3 Kenuö, TapKu gyHë Kunagu Ba xan;HuHr pyxpHufi paxHaMocura afinaHagu.
Ey puBoaT O3ruHa Ta^OByT öunaH XypocoH TacaBBy^uHuHr nemBocu, nupu KOMunu, unK cy^uHnapuguH öupu HöpoxuM AgxaM Kuccacura yxmaö KeTagu: HöpoxuM AgxaM Eanx nogmoxu эgн. "Eup Kena TaxT ycTuga yxnaö Kongu. ^puM Kenacu yfiHuHr tomu xyggu öupoB ropraHgeK, cunKKHgu. "Kum y?" geö cypagu. gegu: OmHogypMaH. TyaMHu fiyKOTraH эgнм, my tom ycragaH KugupanMaH. gegu: - 3fi ^oxun, TyaHu tom ycragaH ronaficaHMu?
gegu: - 3fi ro^un, ceH MatöygHu 3appuH TaxT ycTuga arnac ^OManapra ypaHraH xonga нзnaficaнмн?".8
Hkkuhhu MapTa HöpoxuM capofi atëHnapu öunaH yTupraH nafiTuga myHgafi öup xafiöarau ogaM Kupuö KenguKu, capofi xoguMnapugaH öнpонтacн xaM "CeH KuMcaH?" gefiumra ^yptaT этa onMagu. "HöpoxuM cypagnu: - HuMa ucraficaH?
6 AögypaxMOHu ^omh. Ocop. ^nngn xamTyM. Ha^axoT yn-yHc. - gymaHöe: "Aguö", 1990. - C.14.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(8), August, 2023
Деди: - Шу работга кирмокдаман.
Деди: - Бу работ эмас, менинг саройимдур. Девона булганмисан?
Деди: - Бу сарой бундан олдин кимники эди?
Деди: - Отамники.
Деди: - Ундан олдин?
Деди: - Отамнинг отасиники.
Деди: - Ундан олдин?
Деди: - Фалон кишининг отасиники.
Деди: - Кани улар?
Деди: - Вафот этдилар.
Деди: - Бири келаяпти, бири кетяпти, демак шу работ эмасми?".9 Бу одам Хизр алайхиссалом эдики, Иброхимни тарки дунё килишга даъват этарди. Унинг сузларидан таъсирланган Иброхим тожу тахту мол-дунёдан воз кечиб "бир чупон олдига борди ва уз жомасини унга бериб, унинг жомасини кийди ва ахлу аёлини Худога топшириб, боши оккан томонга йул олди".10
Европалик шаркшунос олим Голдсиернинг фикрича, Иброхим киссаси Будданинг тавба килиши хакидаги ривоят асосида тукилган.11
Аммо Зарринкуб Зехнер фикрига12 кушилиб шундай дейди: "Буддани тарки дунё этишга ва хикмат нурини излашга хидоят этган нарса карилик, беморлик ва улим мушохадаси эдики, отаси уни бу нарсаларни куриш ва билишдан манъ этганди, холбуки Иброхим Адхамни тарки тааллукотга (моддий оламдан воз кечиш - Ж.Х.) хидоят этган нарса хам гайб нидоси ёки Хизр ишорати эди. Дарвокеъ, суфия учун инсонни хакка чорлайдиган хам Хдкнинг
" "13
узидир .13
Дархакикат, Тасаввуф ва Буддавийлик уртасидаги муносабат шундай чигал бир муаммоки, "исломий тасаввуф" назариясини уртага ташлаган А.Зарринкубни хам холисона фикр юритишга мажбур этади. У Буддавийлик таълимотини Тасаввуф сарчашмаларидан бири эканлигини инкор этса-да, унинг Тасаввуфга курсатган таъсирини рад этолмайди: "Исломдан кейин хам анча вактгача Бухоро, Рометан, Самангон, Бомиён ва Кобулда Будда таълимотига эргашувчилар бор эди ва шубхасмз Будда ойини бу минтака халкларининг акида ва одобларига чукур таъсир етказмасдан кетиши мумкин эмасди ва албатта, бу таъсир минтака мусулмонларининг Тасаввуфу зухд ва ирфонига сезилмас, аммо мулохаза килишга арзигулик даражада булиши
9 Уша манба, уша жой.
10 - . ^VfT t^lj^j' - .Jjl .' <j"il ^IÄ^J 'JÄJJI ^j^ ,JJ JJC-LA^iI ^JAIJJI JJI ^l t^jlÄj ^Lu^i^
11 Goldziher, L., Le Dogme et la lot de Fislam. - Pariz, 1958.
12 Zaehner R.C., Hindi and Muslim Mysticism. - London, 1960. - P.21-22.
13 Абдулхусайн Зарринкуб . Чустучу дар тасаввуфи Эрон. - С.33.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(8), August, 2023
тaöннfi эgн. Ammo myHra KapaMacgaH, TacaBBy^ apaTraH xaMMa HapcaHu EyggaBufinuKKa MaHcyö geö öunumra xeH ;aHgafi acoc My;"14
3poHnuK TacaBBy^myHoc onuM KpcuM FaHu xaM öy Macanaga WKopugaru ^uKpnapHu KenTupagu. Ammo y öy öunaH Ku^oanaHMafi, öy ukku MacnaK ypTacugaru öom;a yxmam xycycuaTnapHu xaM Taxnun Kunumra Kupumagu: "X,ap uKKana TapuKa rogomnapu ^uKpra myHFumra эpнmagнnap, yHu cy^ufinap "Mypo;aöa" Ba öyggaBufinap "guëHo" geö arafigunap Ba ukkobu xaM opu$ Ba Matpy^ (Matpu^ar этyвнн Ba Matpu^ar öynryBHu - ^.X.) öнpnamyвннн acn Ma;cag geö öMnagunap"15
Ey ukku MacnaK ypTacugaru acocufi $ap; myHgaH нöоpaткн, öyggaBufi $a;aT Ha^cHuHr axno;ufi тapöнacн Ba öотнннн noKnamHu Ha3apga TyTagu, aMMO cy^ufi Ha^c тaзxнöннн (тapöнacн) XygoHuHr Matpu^arn Ba unoxufi um; op;anu Kynra KupuTagu. ^tHM, EyggaBufinuKHuHr cafipy cynyKu y3Hu ;afiTa aparumgaH, cy^ufiHuHr cafipy cynyKu эca y3Hu MaxB этнmgaн нöоpaтgнp. EyggaBufiHuHr Ma;cagu Ha^c Ta3Kua (Tapöua)cu Ba öotuh Tac$ua(ca$o, noKnam - ^.X.)cu opKanu yзnнгннн TaHuMo; öynca, cy^ufiHuHr MaKcagu ëp Bacnura Bocun öynMo; ynyH ;anöHu noKnam Ba gyHëra TaannyKnu HapcanapgaH W3 yrupum opKanu YHra (Annoxra) $aHO öynMo; Ba YHga öa;o TOnMOKgup. Hm; fiynuHuHr conuru noKnaHum, atHu, MatHaBufi KaMonoT Bocuracuga "^aHO^unnox" MapxanacugaH yTuö ннтнxоcнзnнк Ba aöagufinuK öockuhu - "öaKoöunnox"ra eTagu.
EyggaBufinapga TacaBBy^HuHr "OaHo" TymyHHacu "HupBaHa" maKnuga MaB^yg, aMMO ynap öнp-öнpнgaн MoxuaT ^uxaragaH $ap; Kunagu. 3epo, öyggaBufi conuK fiyn umuxocuga "HupBaHa" MaH3unuga ;apop Tonagu, aMMO TacaBBy^ga conuK "OaHo" MapxanacugaH yTuö энг onufi Mapxana - "EaKp" MaH3unura yragu Ba my Tapu;a HocyT yMp (uHcoHufi yMp) noëHura eraö, noxyT yMp (unoxufi yMp) öomnaHagu. "HupBaHa"HuHr acn MoxuaTu Hhcohhu Kouhot öunaH aöagufi öoFnam öynMafi, pyxufi ocofiumTanuK TonMo; Ba gyHëHuHr paH^y MamaKKaTnapugaH y3naTra HeKuHuö Ha^OT TonMOKgup. Eygga ^anca^acura öuHoaH "xaëT MycuöaTgup, uhcoh TyFunumugaH cyHrru Ha^acurana pyxufi нзтнpоö Ba TamBumnap öunaH yMp yTKa3agu, 3epo y caogaT кнмëcннннг тоnнöнgнp. Ba y öy KuMëHu yH Hapcaga Kypagu: öнpннннcн xaëT, ukkuhhucu coFnu; Ba yHuHHucu capBaT. XpnöyKu, xaëTHu ynuM, coFnuKHu KapunuK Ba capBaTHu KammoKnuK эгannamн MyMKuH. Ba y (uhcoh) öy o^araapHu ;afiTapum HopanapuHu u3naö TononMaraH, нзтнpоö neKuö, TymKyHnuKKa Tymagu. Y yзннн
14 AögynxycafiH 3appnHKy6 . ^ycTy^y gap TacaBBy^n 3poH. - gymaHöe: "Hp^OH", 1992. - C.33.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(8), August, 2023
кийнаётган 6у изтиро6у ташвишлардан кутулиш чораодни излайди. Ва 6унинг иложини орзуларни тарк этмокдан топади. Oрзy-xaвacлaрни тарк этган ижоннинг кадби изтироблардан xoли бyлaди. Бу дунёда вужудини одамлар мyxaббaти, мол-дунё, шaxвaт ва барча моддий oрзy-xaвacлaрдaн тозадаган ва "Нирвана" макомига етган кишигина отойишта яшаши мумкин".16
"^ломий Тacaввyф" нaзaрияcигa мойил бyлгaн Maнyчexр Муртазоий xaм Тacaввyф ва Буддавийлик yртacидaги мyнocaбaтлaр мacaдacидa Зaрринкyб мавкеидан туриб фикр юритади. Унинг фикрига кура, янги афлотунийларнинг Ишрок фaлcaфacигa ниcбaтaн иcлoмий ирфонда Буддавийлик таълимотининг нишоналарини эътироф этиш лозим. У Уз фикрининг доботи учун учта далил келтиради:
- "Нирвана" (Nirvana) фано, яъни, шликнинг уз xoxиш-иcтaги билан улиши, улимдан олдинги улим. Бу мартаба буддавийлар учун энг олий даража caнaдaди; Буддавийлик динидаги caккизтa макомот ва cyфийликдaги еттита даража. Шунингдек, Буддавийликдаги "Диёна" (Куапа) ва Тacaввyфдaги "мурокаба" xaitf мyкoяcaгa лойик;
- Тacaввyфдaги "ошик" ва "маъшук", Буддавийликдаги "ориф" ва "маъруф"нинг бирлиги ё бирлашуви. Шунингдек, Тacaввyфдaги бир канча шартлар - орзу-иетакка йул кУймacлик, xиркa кийиш, зикру вирд ва xoнaкoxдa яшаш, caйрy caёxaт ва ёру диёрдан кунгил узиш Кадимги Х,инд таълимотларидан утган булиши мумкин.17
Maнyчexр Муртазоий фикрига караганда, Будда фaдcaфacи caдбий xycyc^^a эга эди. Шунинг учун xaitf Тacaввyф шаклданишининг биринчи бocкичидa caлбий жиxaтлaр ва таркидунёчилик кайфияти уетун турган. 18 Буддавийликдаги "Нирвана" xoмyшлик (coкитлик) xикмaтидир. Аммо cyфийликдaги "Фано" мaxв - йукдикни англатади. Чунончи, Мавлоно Жалолиддин Бaдxий Кутбиддин Шерозийга уз тарикатини шундай таърифлаган эди: "Бизнинг тарикатимиз улмокдир, то yлмacaнг, кyтyлмaйcaн".
Тacaввyфнинг Буддавийлик динига булган мyнocaбaти мacaдacидa тадкикотчилар назаридан четда колган мacaдaдaрдaн бири - бу Буддавийликнинг аклий-мантикий дадилдарга таянишидир. Хрлбуки, Тacaввyф axли xaкикaтни завку мукошафа ашодда маърифат этганлар. Мавлоно Жалолиддин Бажий "Macнaвийи маънавий"да айтганидек:
i6Myxaммaд Рашшод. Фaлcaфa аз OFOЗи таърж. - Душанбе: "Ирфон", 1990. - С.35-36.
17 -ГГГ iàl^ jj lj iàl^ j^^jj^ i^jl^jj^
18 Уша китоб, уша жой.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(8), August, 2023
|j JlS j fjj^ij ij jjjj U
Ij j ^j^? Ij ujjJ ^
Мазмуни: Биз зоуирга ва цилу цолга царамаймиз (цилу крл - далилу исбот талаб этадиган илмларга ишонмаймиз - Ж.Х.), биз ботинга ва уолга цараймиз (уол - цалб ва руу орцали борлицни идрок этиш орцал иш тутамиз - Ж.Х.).
Ислом дини таркибида вужудга келиб ривожланган ва салкам 1350 давомида нафакат Мусулмон шарки, балки бутун Гарбу Шаркка кенг ёйилиб кетган Тасаввуф таълимотининг илдизлари бевосита Буддавийлик динига бориб такалади, дейиш мутлако ноуриндир. Нега деганда, Тасаввуф хеч кандай шак-шубхасиз, Ислом тафаккури махсулидир. Тасаввуф ва Буддавийлик уртасидаги маълум бир ухшашликларнинг бошка сабаби бор. Гап шундаки, Яхудийлик, Насронийлик ва Ислом дини, хатто, кадимги Х,инд, Эрон, Хитой ва туркий халкларда расм булган диний таълимотлар уртасида хам узаро алокадорлик ва умумий жихатлар мавжуд булган. Ана шу узаро алокадорлик ва умумий жихатлар, табиийки, динлар уртасида узига хос "кариндошлик" масаласини келтириб чикаради. Иброхимий динлар, кадимги Маздояснолик, Мехрпарастлик (Митраизм), Зардуштийлик, Буддавийлик, Веда динлари ва Монавийлик таълимотлари мазмун ва мохият жихатидан бир-бири билан узвий богланган холда шаклланган ва шубхасиз, бу таълимотлар таркибида муштарак ёки ухшаш фалсафий-ирфоний дунёкарашлар тизими хам мавжуд булган. Турли динлар уртасидаги "кариндошлик" натижасида ушбу динлар таркибида шаклланган фалсафий -ирфоний ёхуд бошкача таъбир билан айтганда, "мистик" таълимотлар уртасида хам умумийлик ва узига хослик кузатилади.
Хулоса: