Научная статья на тему 'ТАСАВВУФ АНТРОПОЛОГИЯСИ: ЭЪТИҚОД ВА ИЛМ УЙҒУНЛИГИ'

ТАСАВВУФ АНТРОПОЛОГИЯСИ: ЭЪТИҚОД ВА ИЛМ УЙҒУНЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
1
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Тасаввуф / Ирфон / Қуръони карим / оят / Инсон / Тасаввуф фалсафаси / ирфоний инсоншунослик / Тасаввуф антропологияси (Тасаввуфий антропология) / руҳ / Инсон асл жавҳари (субстанцияси). / Sufism / Irfan / Holy Quran / verse / Man / Sufism philosophy / mystical anthropology / Sufism anthropology (Sufism anthropology) / soul / Man's original substance (substance).

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Холмўминов, Жаъфар Муҳаммадиевич

Тасаввуф таълимоти Исломдаги иррационал фалсафани шакллантирган ва ривожлантирган таълимот бўлгани билан фалсафа (исломийлашган фалсафа) ва калом (Ислом илоҳиётшунослиги) илмларининг энг илғор ғоялари ва тадқиқот усулларидан унумли фойдаланган. Шу нуқтаи назардан, у фалсафага нисбатан диний таълимот, динга нисбатан фалсафий таълимотдир. Тасаввуфнинг назарий қисми фалсафа ва калом оралиғидаги илм бўлиб, уни биз шартли равишда “Тасаввуф фалсафаси” деб атаймиз. Тасаввуф фалсафаси Инсон, Борлиқ ва ниҳоят, Худони англаш тизимида ўзига хос онтология, гносеология ва антропологияни ҳам яратган. Унинг инсон муаммоларига қаратилган қисми ирфоний инсоншунослик бўлиб, уни шартли равишда “Тасаввуф антропологияси” деб аташ мумкин. Зоҳиран қараганда Яратгувчи (Аллоҳ таъоло) Тасаввуф фалсафасининг марказида тургандай кўринади. Аммо бу масалага Мавлоно Жалолиддин Румий Балхий ва Мирзо Абдулқодир Бедил нигоҳи билан қарайдиган бўлсак, Тасаввуф фалсафасининг марказида Инсон ва у билан алоқадар масалалар турганига амин бўламиз. Ушбу мақолада Тасаввуф таълимотидаги инсоншунослик муаммолари, яъни, Тасаввуф фалсафасининг таркибий қисми бўлмиш Тасаввуф антропологиясининг ўзига хос жиҳатлари ҳақида баҳс юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ANTHROPOLOGY OF MYSTICISM: THE HARMONY OF FAITH AND SCIENCE

The doctrine of Sufism, being the doctrine that shaped and developed irrational philosophy in Islam, has made effective use of the most advanced ideas and research methods of philosophy (Islamized philosophy) and theology (Islamic theology). From this point of view, it is a religious doctrine in relation to philosophy, and a philosophical doctrine in relation to religion. The theoretical part of Sufism is a science between philosophy and theology, which we conditionally call “Sufism philosophy”. Sufism philosophy has also created a unique ontology, epistemology and anthropology in the system of understanding Man, Being and, finally, God. Its part, which is focused on human problems, is a mystical anthropology, which can be conditionally called “Sufism anthropology”. At first glance, it seems that the Creator (God Almighty) is at the center of Sufism philosophy. However, if we look at this issue from the perspective of Mawlana Jalaluddin Rumi Balkhi and Mirzo Abdulkadir Bedil, we will be convinced that at the center of Sufi philosophy are Humanity and issues related to it. This article discusses the problems of humanism in the teachings of Sufism, that is, the specific aspects of Sufi anthropology, which is an integral part of Sufi philosophy.

Текст научной работы на тему «ТАСАВВУФ АНТРОПОЛОГИЯСИ: ЭЪТИҚОД ВА ИЛМ УЙҒУНЛИГИ»

ТАСАВВУФ АНТРОПОЛОГИЯСИ: ЭЪТИЦОД ВА ИЛМ

УЙГУНЛИГИ

4 https://doi.org/10.5281/zenodo.14510322

Холмуминов Жаъфар Мухаммадиевич,

фалсафа фанлари доктори, ШП институти профессори

Аннотация: Тасаввуф таълимоти Исломдаги иррационал фалсафани шакллантирган ва ривожлантирган таълимот булгани билан фалсафа (исломийлашган фалсафа) ва калом (Ислом илоуиётшунослиги) илмларининг энг илгор гоялари ва тадцицот усулларидан унумли фойдаланган. Шу нуцтаи назардан, у фалсафага нисбатан диний таълимот, динга нисбатан фалсафий таълимотдир. Тасаввуфнинг назарий цисми фалсафа ва калом оралигидаги илм булиб, уни биз шартли равишда "Тасаввуф фалсафаси" деб атаймиз. Тасаввуф фалсафаси Инсон, Борлиц ва нщоят, Худони англаш тизимида узига хос онтология, гносеология ва антропологияни уам яратган. Унинг инсон муаммоларига царатилган цисми ирфоний инсоншунослик булиб, уни шартли равишда "Тасаввуф антропологияси " деб аташ мумкин.

Зоуиран цараганда Яратгувчи (Аллоу таъоло) Тасаввуф фалсафасининг марказида тургандай куринади. Аммо бу масалага Мавлоно Жалолиддин Румий Балхий ва Мирзо Абдулцодир Бедил нигоуи билан царайдиган булсак, Тасаввуф фалсафасининг марказида Инсон ва у билан алоцадар масалалар турганига амин буламиз.

Ушбу мацолада Тасаввуф таълимотидаги инсоншунослик муаммолари, яъни, Тасаввуф фалсафасининг таркибий цисми булмиш Тасаввуф антропологиясининг узига хос жиуатлари уацида баус юритилади.

Калит сузлар: Тасаввуф, Ирфон, Куръони карим, оят, Инсон, Тасаввуф фалсафаси, ирфоний инсоншунослик, Тасаввуф антропологияси (Тасаввуфий антропология), руу, Инсон асл жавуари (субстанцияси). АСОСИЙ КИСМ

Тасаввуф антропологиясида "Инсон" тушунчаси атрофидаги тасаввурлар Куръони каримнинг бевосита инсонга каратилган оятлари асосида шаклланган.

Тасавуфдаги инсонга нисбатан юксак эътибор, таъзим ва такрим, уни улуглаш ва "Комил Инсон" тимсолида мужассамлаштириш тасодифий х,ол ёки

ушбу таълимотнинг узидан келиб чиккан гоя эмас, балки Куръони карим оятларининг инъикосидир.

Куръони каримда Инсон баъзи мавридларда улугланган булса, баъзи жойларда мазаммат этилган. Яъни, Куръони каримда Инсон хам яхши ва хам ёмон, хам гузал ва хам бунинг аксидир. Улугланган Инсон "мамдух инсон", мазаммат этилган инсон эса "мазмум инсон" саналади. Бундан "нега Куръони каримда Инсон хакида карама-карши хукмлар мавжуд?" деган савол келиб чикади.

Аллох таоло узининг суюкли мавжудоти - Х,азрати Инсонга ато этган иноятлари, имтиёзу имкониятлари беададдир. Уларнинг хаммасини бирма-бир санаб утишга имкон йук, албатта.

Инсонга комилликка эришиши учун барча имтиёзлар - акл, идрок, хис, кобилият ва истеъдод, хамда рухоний ва жисмоний куч-кудрат берилган булса хам, аксар инсонлар бу имкониятлардан фойдаланмай узларига зиён киладилар.

"Ахзоб" сурасининг 72-оятида:

lijii, Ail

Даруацицат, у (узига) зулм цилувчи ва нодондир"[2: 427] дейилади.

"Исро" сурасининг 11-оятида инсон "шошкалок", 100-оятида "мумсик ва хасис", "Х,аж" сурасининг 66-оятида "куфрони неъмат килгувчи", яъни, "ношукур", "Алак" сурасининг 6-оятида "тугёнга тушгувчи", яъни, "исёнкор" ва яна бир канча оятларда мазмум (паст) сифатлар билан аталади. Лекин бу сифатлар билан Аллох каломида инсон камситилган экан, деган хулоса чикариб булмайди. Зеро бу сифатлар факатгина комилликка интилмаган, иймонидан айрилган, Худодан узоклашган бандаларга тегишлидир.

Куръони каримда каттик танкид ва мазамматлар инсонга тегишли булгани каби, энг олий мактовлар хам унга тегишлидир. Инсон улугворлигини таъкидловчи бу мактовлар хам хаммага эмас, балки иймон-эътикодли, узини ва Парвардигорини маърифат этган, бандалик ва инсонлик бурчини тула-тукис адо этаётган ориф инсонларга тааллуклидир.

Аллох таъоло эъзозлаган ва барча махлукотнинг ашрафи деб билган инсон Куръони каримда бир катор имтиёзларга эга:

1. Инсон - Аллохнинг Ердаги халифаси.

"Анъом" сураси, 165-оят:

L_lll*Jl ¿IJJ jj 1Л CjL.Jp ^ЙакЗ (j—a '^JJ UO^' '' f ^.

"У сизларни Ернинг халифалари цилиб цуйган ва ато этган (неъмат)ларида сизларни синаш учун баъзиларингизни баъзиларингиздан (юцори) даражаларга кутарган зотдир. Aлбатта, Раббингиз жазода тезкор ва Укечиримли вараумли зотдир".[2: ¡50]

2. Инсон - Мaсжyд ул-малойик.

"Бакара" сураси, 34-оят:

¡¡jjiliLÎI (л 3IÜJ jif^LiIj ^JÍ ó^j X' Ij^r Ij^r'"I Я-^IAÍ] liia jjj

Эсланг, (эй, Мууаммад!) Биз фаришталарга: "Одамга сажда цилингиз! " - деб буюришимиз билан улар сажда цилдилар. Фацат Иблис бош тортиб, такаббурлик цилди ва кофирлардан бyлдu.[2: 6]

3. Инсон - азиз ва мукаррам зот.

"Исро" сураси, 70-оят:

¡ай ^ib fAliilîaâJ С'1I Ù. ^^ jjj J^^j jóJl fAlilAkj '3Í ^jJ ll-jfi b^Jj

Даруацицат, (Биз) Одам фарзандларини (азиз ва) мукаррам цилдик ва уларни цуруцлик ва денгизга (от-улов ва кемаларга) миндириб цуйдик уамда пок нарсалардан ризц бердик ва уларни Узимиз яратган куп жонзотлардан афзал цилиб цуйдик.[2: 289]

4. Инсон - суюкли мавжудот.

"Фуркон" сураси 63-оят:

Ulíw IjJla f I^jj l^JÁ Jb ú^l ¡jÁ^,jJI ^bj

Раумоннинг (суюкли) бандалари ерда камтарона юрадиган, жоуил кимса лар (бемаъни) суз цотганда "Саломатлик булсин! " деб жавоб циладиган кишилардир.[2: 365]

5. Инсон - Аллох таолонинг танланган ва хидоят этилган мавжудоти. Инсоннинг яралиши тасодифий ходиса эмас, балки унинг яралишида

Парвардигорнинг хикмати яширинган. У Парвардигор томонидан танланган ва хидоят этилган зотдир. "Исро" сураси, 97-оят:

MI m лу ¡.j

Aллоу кимни уидоят цилса, бас, уша уидоят топувчидир.[2: 292]

6. Инсон - илм сохиби. "Алак" сураси, 3-4-5 оятлар:

Ofkj fJ l. (jliüJ^I fib fiallj fib ^jJl 'j&l ¿IjjJ Íjal

о

Уцшг! Раббшгт эса карамл^up. У шсонга калам бтан (ёзuшнu уам)

ургатд^ У шсонга бтмаган наpсалаpuнu бuлдupдu.[2: 5Я7] 7. Фuтpuй ва азалш худошунослш.

Инсон тaбиaтидa фитрий Ba aзaлий худошунослик хисси мaвжyд. Бу фитрий худошунослик aKcap инсонлapни охиp-ок;ибaт иймон йyлидaн боришга yндaйди. "Аъроф" сypaсининг 172-ояти:

Раббшгт Одам ysuллаpuнuнг беллар^ан (пуштu камаpлаpuдан) зуppuётлаpuнu (pу%лаpuнu) чuцаpuб олuб, улаpнu узларта гувоу к^ылu6 турu6:

бердш", - дедтар. Kuёмат кунu: "Бт бундан зофт (бехабар) эдш.[2:173]

Аллохнинг pyxлap билaн Mara шу гапташувини "Ал-Мийсо;" дейилaди. "Мийсо;" axдлaшyв. Бу axдлaшyвнинг xикмaтлapидaн бири шуки, K^ëMaT куни мyшpиклap: "Биз Лллоxнинг ягонaлигини Ba У бизнинг paббимиз экaнини билмaй, отa-онaлapимиз кaби мушрик xолдa утибмиз, yлapнинг хaтосигa бизлapни xaM шерик килaсaнми?" - дейишлapи мумкин булган дaъволapигa жaвобaн Лллоx тaоло мaзкyp оят орк^и yшa axдлaшyв жapaёнини эслaтиб кyймокдa.[2: 173]

Бу ояти кapимa (Пapвapдигоpнинг инсонлapдaн гyвоxлик тaлaб этиши) инсон тaбиaтидa худошунослик туйгуси ибтидоси номaълyм булган aзaлдaн мaвжyд экaнлигини тaъкидлaйди.

S. Инсон - моддий Ba мaънaвий, ёхуд жисмоний Ba pyxий yнсypлapдaн тapкиб топгaн мaвжyдот.

Инсон вyжyдидa тaбиaт унсури тyпpок;дaн тaшк;apи илоxий унсур Pyx мaвжyд. Бу pyx Pyxи куллнинг бир жузвидир. "Сaждa" сypaсининг 7-9-оятлapи Инсон хилкдти, унинг моддий Ba pyxоний yнсypлapдaн яpaтилгaнлиги xaкидa нозил бyлгaн. "Сaждa" сypaси, 7-оят:

Барча наpсанu чupойлu k^u6 яратган зотд^. Инсоннu яpатuшнu эса (тк бор) лойдан бошладu.[2: 415]

Я. Инсон - гyзaл шaклy шaмойил (к;иёфa) соxиби. "Тийн" сypaси, 4 оят:

'Мен Раббшгт эмасманмu?" (дедu). Улар: "Иуг"е! (Раббuмuзсан!) Гуво^лпк

^kuкатан, Бт uнсоннu хушбтпм (шаклда) яратдш.[2: 5Я7] 10. Инсон - Аллоx тaъолонинг омотатдори.

"FALSAFA VA INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), Nov., 2024

ALFRAGANUS UNIVERSITY www.0riens.uz

Инсон зимимасига улкан масъулият Омонат (иш;) юклатилган. Бу хакда "Ахзоб" сурасининг 72-оятида хабар берилади:

Ajj ¿Lil^l ij''- j*1"'"'— <j' (Ш^ CO^'j Jc Ajl—VI ULbjC- uj

Ixjlk jlfi

Биз (бу) омонатни (чин бандалик омонатини) осмонларга, Ерга ва тогларга таклиф этдик, улар уни кутаришдан бош тортдилар ва ундан цурцдилар. Инсон эса уни уз зиммасига олди. Даруацицат, у (узига) зулм цилувчи ва нодондир.[2: 427]

11. Инсон - эзгулик ва ёвузлик, поклик ва нопокликни илхом ор;али хис этгувчи зот.

"Шамс" сураси, 8-оят:

Ij-^-iLa

унга фисц-фужурни уам, тацвосини уам илуом цилиб цуйган зотга (цасам)ки[2: 595]

12. Инсон - Х,а; зикри билан таскин топгувчи зот.

Инсон ;алби фа;атгина Аллох ёди билан ором топа олади.

"Раъд" сураси, 28-оят:

L_1 jlaJl ,jl«ilaJ dill jSjj ¿Oil jSjj jjfaiaJj IjA— jjll

Улар имон келтирган ва цалблари Аллоунинг зикри билан ором оладиган зотлардир. Огоу булингизки, Аллоуни зикр этиш билан цалблар ором олур.[2: 252]

13. Инсон - Х,а; толиби.

Инсон куп холларда хавою хаваслар ва орзу-истакларга майл этса-да, барибир, ботиний бир ;удрат ва гайрат билан яна уз Парвардигорига интилади.

"Инши;о;" сураси, 6-оят:

4J!Aifl ¿J J\ ¿Jl ¿H^l ti

Эй инсон! Албатта, сен меунат-машаццат чекиб Раббингга (яъни Унинг мукофоти ёки жазоси сари) борувчисан, бас, (сунгра) У зотга йулицувчисан.[2: 589]

14. Инсон - барча нозу неъматлар сохиби.

Инсон еру кукдаги барча моддий ва маънавий бойликлар, нозу неъматлардан бахраманд булиш ва улардан хохлаганича фойдаланиш имтиёзига эга. Аслида хам еру кукдаги барча неъматлар инсон учун яратилган. "Жосия" сураси, 13-оят:

(jjjfLljj ciiuv ¿lib (jj a!« CO^' i—— ipiji-^ii i— ^ ^

У уз томонидан сизларга осмонлардаги ва Ердаги барча нарсаларни буйин сундирди. Албатта, бунда тафаккур циладиган цавм учун аломатлар бордир.[2: 499]

Яъни: "(^ У^Э) мусаххар цилди Худой сизларга, яъни сизнинг фойдаланмагингиз учун яратди. (<1)1—Л и )) кукларда булгон нарсаларни цуёш ва ой уам юлдузлардан, (иО^1 и ))) уам ерда булгон нарсаларни тоглар ва денгизлар уам огочлардан, (Ц ушбуларнинг барчаси аввал Худойи

таолодангинадур... (<4Р и и]) дурустликда ушбуларни мусаххар цилувда булгувчидир, албатта далолатлар цудрати илоуийга, ( оэущ! ёЛ) шул

гуруу учунким тафаккур цилурлар худойнинг ажойиб санъатларинда ва гаройиб уикматларинда". [3: 558]

15. Инсон - ёлгиз Парвардигорига ибодат килувчи зот.

"Зориёт" сураси, 56-ояти:

V] о^У) и^ 1))

Мен жин ва инсни фацат Узимга ибодат цилишлари учунгина яратдим.[2:

523]

16. Инсон - Аллохнинг дусти. "Шуро" сураси, 9-оят:

¿К лд) ^Л-^ лд) иЛ ЛД и? 1 ^

Ёки улар (Аллоуни) цуйиб (бошца)ларни дуст тутиб олдиларми (ушаларга сигинмоцдаларми)?! (Йуц) Аллоунингузигина Валий (чин дуст)дир. У уликларни тирилтирурва У барча нарсага цодирдир".[2: 483] 17. Инсон - озод ва мустакил мавжудот.

Инсон олдида икки йул мавжуд: иймон ва куфр. У мустакил равишда узи хохлаган йулни танлаши мумкин. Яъни, у узини бошкариш ва келажагини белгилаш хукукига эга. "Инсон" ("Дахр") сураси, 3-оят:

1)]) 1)] оШЗд 11]

Даруацицат, Биз уни (инсонни) хоу у шукр цилувчи (мусулмон) булсин ва хоу ношукр (кофир) булсин, йулга йулладик.[2: 578]

Ушбу оятни "Тасхил ул-баён" муаллифи шундай тафсир килади: "Дурустликда Биз кургаздик одамийга Тузри Йулни ( й^) ё эса шукрона этгувчи булур (аввали одамий, яъни, муъмин ва саъид булур ваё эса куфрони неъмат этгувчи, яъни мушрик ва шаций булур (". [3: 757758]

18. Инсон - уз нафси билан курашувчи зот.

о

Уз шфси билaн кypaшиб, уни 6ошкэрэ олгaн инсон мэксэдгэ - Аллоxгa

КЭйтэди. Яъни, y зулмоний (коронгу) сифaтлapдaн нуроний (ёруг) сифaтлapгa кэрэ6 интилaди Ba нaжот тотади. "Шлмс" сypaси, 9-оят:

Х,ацщатан, унu (нафснu) поклаган кuшu нажот топур![2: 595] Тaсaввyф тaълимотидaги "Шфс тязкияси" мaсaлaси xaм aнa шу оятнинг

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

"Шфс" сузи apaб тилидa "жон", яъни, "pyx" (С-^0 мaъносидa xaм ишлaтилaди. Демaк, жисмни тapк этиб aбaдий xyдyдсизликкa интилaётгaн жон (pyx) aсл xолигa - MyraaK pyxra KarnaA^ Тaсaвyф axли ушбу оятлapни "Шфс тaзкияси"гa оид мaсaлaлap бaёнидa кУллaгaн. 19. Инсон - Хдк йyлидa собиткaдaм зот. "Исро" сypaси, 74-оят:

Лгар (Биз) Сизни (xaK йyлдa) собиткaдaм килмaгaнимиздa, yлapгa бироз мойил булишингизга оз колган эди.[2: 289] 20. Инсон - сaбp килгувчи зот. "Оли Имрон" сypaси, 17-оят:

(Улар) сабрлu, садоцатлu, uтоатлu, саxоватлu ва сауар чоsлаpuда Аллоудан магф^ат сypайдuган кuшuлаp эдu.[2: 52]

Тaсaввyф Ba Ирфоннинг Куръони кapимдaн нечоглик мaнбa сифaтидa, нaфaкaт бир мaнбa, бэлки aсосий дaстyp сифaтидa фойдaлaнгaнлигини кyплaб мисоллapдa куриш мумкин. Инсоннинг эсд жaвxapи (су6стэнцияси) мaсaлaси xaм энэ шулэрдэн биридир.

Дэрвок^, Инсоннинг эсди нимэ? Ислом 6уйичэ тупрок (дойдэн ясэлгэн, демaк, унинг эсди xaм тупрок(лой)ми? Йук, тупрок(лой)ни инсоннинг эсд жaвxapи, ё xas^Kara деб 6улмэйди. Чунки y Фэно Ba зэволгэ мaxкyм. Лсл нэрсэ эсэ зэвол топмвйди, эзвдий Ba э6эдий булади. Ундэй 6улсэ, Инсоннинг xas^Kara pyxми? Лгар y pyx 6удсэ, ушэ pyxнинг эсди нимэ? Тупрок-ку еpдaн олинган, pyx ^рдэн олинган экэн?

Инсон вужудининг эсд жaвxapи, унинг xaкикaти pyxдиp. Бу pyx эзэдий Ba э6эдийдир, унинг ярэтидиш тэрихи инсон зотига мэъдум эмэс Тупрок тэрки6ини эникдэш мумкин, эммо pyx нимэдэн тэрки6 топган? Бу - мушмо.

lÁlij (й ia

мэзмунидэн (l^lij) келиб чиккдн.

о

Хуш, Инсонга тaaдлyкди булгэн "pyx" xaкидa Куръони кэрим нимэ дейди? "Сод" сурэси, 72-оят:

Бас, цачонш, унu ростлаб, унга руупмдан пуфлаганпмдан cyнг, унга сажда цт,ган уолшгтда üuv;m.u^u3![2: 457]

"Тaсxил ул-бэён" тэфсири: "Бэс, xap кэчон тэмом aйлaсaм мен онинг хилкэтини xaм нэфх этсэм Ba берсэм онгэ уз pyxимдaн (^jj j? Áá ¿^j) (шэрофэтли Ba кэромэтли бyлaдигaндaн узинэ изофэ килди), яъни одэмнинг гaвдaсинa жонин киргизсэм (ÁJ Iji^á), бэс, юзлэрингиз узрэ тушунингиз сиз aBBan одэм учун сэждэ килгyвчилap булгонингиз они тэъзим Ba тэкрим жиxaтиндин".[3: 456]

Ушбу ояти кэримэдэ "pyx" (cjj) сузи "мин" ("j-?") билэн ("V^jj j-?") келгэн. Бунинг xикмaти шундэки, Одэм жисмигэ киргизилгэн pyx тэмомилэ Худонинг pyxи эмэс, бэлки унинг pyxидaндиp. ("мин" узбек тилидэ "дэн" кушимчэсидир) Иккинчи xикмaти шундэн иборэтки "мин" кушимчэси "pyx" сузини тэъкидлэмокдэ. Бу тэъкид "pyx"нинг ёлгиз Пapвapдигоpгa мэнсублиги, унгэ суюкли булгэн мэхлук Ba эйнэн Унинг pyxи экэнлигигэ ишорэдир. "Мин pyx^' тэркибини "pyxимдaн бир булэк" мэъносидэ xaм тушуниш мумкин. Лммо бэсирэт axлигa мэълумки "мин pyx^' эйнэн шу мэънони беролмэйди. Инсон жисмигэ киргизилгэн pyx Худо pyxининг бир булэги ё бир кисми эмэс, бэлки Унинг pyxидaндиp. Шунинг учун xaм "^-jj j«? Áá ¿■jj" ни "нэфх этдим уз pyxимни" эмэс, бэлки "нэфх этдим (узимгэ тегишли булгэн) pyxимдaн", мэъносидэ тушуниш лозим. Инсон жисмигэ пуфлэнгэн pyx фэкэт Лллоxгa мэнсуб булиб, унгэ бэрчэ мэхлукотдэн якинрокдир. Демэк, Инсоннинг эсл жaвxapи, унинг биринчи эслий куриниши, инсон вyжyдининг xa^^ara "Худогэ тегишли pyx" экэн.

Пapвapдигоpи олэмнинг Х^рэти инсонгэ это этгэн беэдэд имтиёзу имкониятлэри, "Сод" сурэси, 73-оятдэ келгэнидек:

Бас, фаpuшталаpнuнг баpчалаpu жам б^рл^, (Одам учун) сажда цuлдuлаp.[2: 457]

мэлэкут олэмини унинг олдидэ сэждэ килишгэ эмр этгэни xaм xикмaтсиз эмэс экэн.

Инсонни Пapвapдигоp билэн якинлaштиpyвчи, унгэ xaдя этилгэн имтиёзлэр сэрчэшмэси - "pyx^^ узи нимэ?

с & ? 2 ^ ~ °

"FALSAFA VA INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), Nov., 2024

ALFRAGANUS UNIVERSITY www.0riens.uz

By xaKga KyptOHu KapuMHuHr "Hcpo" cypacu, 85-OATuga myHgan geHunagu:

(Si O o } ■§ ^ fi

Uj ^ij j.« £ jjll Ja ^jjll jb «¿S3 jlliyJ

(3u MyyaMMad!) Cu3daH pyy ya^uda cypauduxap. Aumum: "Pyy fia^am Pa66uMHum uwudaHdup". Cuзxapгa эca 03 uxm 6epurnaHdup.[2: 290]

By oat Ma3MyHugaH MatnyM SynaguKu, "pyx" napBapguropHuHr Kygparu Ba xyKyMaTH goupacugaru $aKar YHraruHa Terumnu 6ynraH urnnapgaH экaн (<j? ^Jj), geMaK, yHu aHraam, Sunum Ba TymyHum hhcoh 30THHHHr aKg-ugpoKu goupacugaH TarnKapugagup.

MuHr HunnapgaH 6yeH ^anca^a hhmh, KenuHnanuK pyxmyHocnuK hhmh "pyx"HHHr xaKHKaTHHH rona6 Kenagu. Ammo hhm xanurana 6y xaKga MyaHAH 6up xynocara KenraHuna fiyK.

TacaBBy^ Ba Hp^OH TatnuMOTura 6uHoaH acnuga MyraaK Pyx (Xygo pyxu)gaH onuHraH Hhcoh pyxu Kouhothuot тa«:aппннгоxнgнp.

HHCOHHuHr acn ^aBxapu 6ynMum pyx, Arnox TaonoHuHr acMO (ucMnapu) Ba cu^araapuHu y3uga ^unBanaHTupagu.

Hp^OHun uHcoHmyHocnuKKa TaarnyKnu 6ynraH KynruHa Macananap KyptOHu KapuM OATnapura ucTuHog этнпгaн xonga ypTara KyfiunraH. X,arro, TacaBBy^ TatnuMOTugaru hhcohhu^ apaTunumu, moxuatu Ba yHuHr AHa u6Tugora KaHTumu Macanacu xaM KyptOHu KapuM oaraapu acocuga maKnnaHraH. MacanaH, "^o^" cypacuHuHr 16-oatu:

AijjJl j« 4-jij 4-0^ U-^J 4-Lij ^jjojlijj La (jliiij'^ll liii^ iaij Mhcohhu (Eu3) xpamгaнмuз, (deMaK,) yHU^ Haficu eaceaca v;uxadu2aH (xyHznudaH ymad^aH) HapcaxapHu yaM 6uxypMu3. Eu3 y^a 6yuuH moMupudaH yaM M^UHpo^dupMU3.[2: 519]

"Ca«ga" cypacu, 7-oat:

j— j.« (jlluiVl '^iJ 4.51k (J* ¿¿113*1 ^^^l

Eapna HapcaHu nupouxu %uxu6 xpamгaн 3omdup. Mhcohhu xpamuw.Hu эca xoudaH 6owxadu.[2: 415] "Ca^ga" cypacu, 9-oat:

(jjjSiS La O^jiVlj jlltfajVlj (JaLnll ^^J^ (j"« ^ ^

Cy^pa yHu 6umKa3u6, un^a Y3 (мyxкuдaгu) pyyudaH Kupumdu. Cu3xap yuyH vyxoK,, Ky3 ea wpaKxapHu naudo ^uxdu. WyKpHu эca KaM ^uxypcu3xap.[2: 415] "OyccunaT" cypacu, 21-oat:

о

Улар тершар^а (баданлар^а): "Нuма учун бпзга цаpшu гувоулш бердшглар?" - дейuшганuда, тершарu):

"Бuзлаpнu, барча наpcанu cyзлатган зот - Аллоу cyзлатдu. Сuзлаpнu шк бор У яратган ва сшлар яна Уншг уузур^агша цайтаpuлуpcuз", -дейдтар.[2: 479]

Тaсaввyф тэълимотидэ Инсон "Хдкнинг нусхэси" сэнэлэди. Kaйxон "олэми кэбир" (йирик олэм), Инсон эсэ "олэми сaFиp" (кичик олэм) деб эт&гади. Инсон Ba Kaйxон уртэсидэ yзвий Ba доимий робитэ мaвжyд. Йирик олэм кичик олэмни уз тэркибигэ олсэ-дэ, кичик олэм йирик олэмнинг pyxидиp. Инсон xaм жисмоний Ba xaм pyxоний жиxaтдaн олэмгэ ухшэш.

Тaсaввyф мутэфэккирлэрининг космологик тэълимоти ("Офок Ba энфус")гэ курэ одэмнинг суяги тоFлapгa, томирлэри дapёлapгa, териси Ba гушти Ергэ, боши Ba мияси сэмогэ, pyxи эсэ Мутлэк Рyxгa ухшэйди. Олэмнинг зоxиpy ботини инсоннинг зоxиpy ботинигэ, олэмнинг бепоёнлиги унинг хэёлига, йукдик уйкусигэ, борлик yЙFOкдигигa, йилнинг турт фэсли инсон умрининг турт дaвpи - болэдик, ёшлик Ba кэриликкэ ухшэтилэди. Олэмнинг турт унсури - тупрок, олов, xaво Ba сyв инсон вyжyдининг тэркибидэ xaм бор: кулок -тупрок, куз - олов, бурун - xaво, OFиз - сyв. Демэк, инсон кичик олэм сифэтидэ йирик олэмнинг бэрчэ хусусиятлэрини узидэ мyжaссaмлaштиpaди.

УлyF мyтaсaввиф Хожэ Юсуф Хдмэдоний (440 xижpий (1048 милодий) йили Хдмэдон шaxpининг Бузэнжирд (ёки Бузинэжирд) кишлоFидa тaвaдлyд топгэн, 535 xижpий (1141 милодий) Бомиёндэ вaфот этгэн) узининг "Kоинот Ba Инсон xaкидa pисолa"сидa Инсон Ba Kоинот уртэсидэги aлокaдоpликни Куръони кэримгэ истинод килгэн xолдa Тaсaввyф мезонлэри эсосидэ тушунтириб берэди Ba жумлэдэн шундэй дейди: "Ояти кэримэдэ буюрилэдики:

¿jjfísjj ^JaJ ÇJIJV ¿ÜÜ jj Ái? LO^I 1—J f^ljl*"^ l« ^ jî ^ "j "У уз томонидэн (яъни Уз хоxиш-иpодaси билэн) сизлэргэ осмонлэрдэги Ba ердэги бэрчэ нэрсэдэрни буйсиндирди (Жосия сурэси, 13-оят) Бу ердэги "сизлэргэ" кэдимэси билэн Одэм фэрзэнди нaзapдa тутилган. Оятнинг мэъноси бундэй: "Бу олэмдэги xaммa нэрсэни сизлэр учун ярэтдим. Чунки сизлэр ожизликлэрингиз учун дунёдэги нapсaдapгa мyxтожсизлap. Сизлэр Ba сизлэрдэн тэшкэри бошкэ мaвжyдотлapни xaм худди шу тэрздэ Мен ярэтдим. Сизлэр коинотнинг xyкмдоpи Ba сaййид-хожaлapисиз. Чунки коинот сизнинг тэсэрруфингиз остидэ, сизгэ хизмэт учун мyxaйё килинган. Лекин бошкэ бир

жихатдан эса сизлар коинотнинг кулларисиз. Чунки коинотга мухтожсизлар. Хрлбуки, мен хеч нарсага мухтож булмаганим боис сиздан ва сизлар учун яратганим барча борликлардан устунман".[4: 113]

Хожа Юсуф Хдмадоний нигохида Инсон ва Коинот уртасидаги алокадорлик икки томонламадир. Яъни, Инсон борлиги Коинотга боглик, Коинот борлиги эса Инсонга боглик. Улар бир-бирисиз хеч кандай ахамият ва мохиятга эга булолмайди, зеро, улар бир-бирисиз мавжуд булолмайди: "Дархакикат, коинот (борлик) ожиздир, чунки у сизнинг хизматингизга топширилган. Сиз хам ожиз ва хожатмандсиз. Фойдаю манфаатга, ярокли нарсаларга мухтож булганингиз учун дунё сизларга буйсундирилди. Коинотнинг кадр-киймати ва устунлиги очик-ойдин маълум. Зеро, у сиз учун фойдалидир. Сизнинг коинотдаги устунлигингиз хам очик-ойдин равшан. Чунки унинг фойдали ва завкли жихатларидан фойдаланишингиз мумкин. Шу боис коинот бир томондан ожиз булса, бир томондан саййид-хожадир. Сиз хам бир жихатдан борликни бошкарувчисиз, иккинчи жихатдан эса ожизу мухтожсиз. Коинотнинг ожизлиги сенга мухтож булгани сабаблидир. Устунлиги эса сенинг коинот ва унинг хизмати туфайли хаёт кечира олишингдир. Сенинг ожизлигинг - коинотсиз яшай олмаслигингдир. Хожа-саййидлигинг эса рохатланиш учун кузларинг билан дунёдан фойдаланмогинг, лаззатланмок учун кулогинг, маза тотмок учун огзинг, хузурланмок учун бурнинг, хуллас, хаётингни давом эттирмок учун барча аъзоларинг билан дунё ва коинотдан фойдаланишингдир.

Коинот куринишда сенинг фармонингга мунтазир. Сен эса коинотнинг амрига буйсунасан. Чунки коинот бир таомдир. Сен уни еб, узингда хазм киласан. Коинот ичимликдир. Уни ичиб тугатасан. Коинот кийимдир. Сен уни кийиб эскиртирасан. Коинот маскан-уйдир. Сен унда яшайсан. Уни баъзан таъмирлайсан, баъзан бузасан, баъзан кулатасан".[4: 114-115]

Хожа Юсуф Хдмадоний талкинида Инсон ва Коинот уртасидаги алокадорлик диалектик зиддиятларга тула. Улар хам бир-бирини тулдиради, хам бир-бирини инкор этади. Аммо ушбу талкинда, барибир Инсон Коинотнинг сарвари, бошкарувчиси, сохиби сифатида гавдаланади. Негаки, мутасаввиф тафаккурининг сарчашмаси - Ислом тафаккурида Коинот ва ундаги барча мавжуд нарсалар Инсонга буйсундирилган. Демак, Инсон фойдаланувчи, Коинот эса хизмат килгувчидир. Хожа Махдуми Аъзам Инсонни "Дехкони Вужуд" - "Борлик дехкони" деб атагани хам ана шундан сарчашма олади.

ХУЛОСА

Инсон нафакат моддий олам, балки шунингдек, рухоний, илохий олам билан хам богланган. Инсоният ва илохият орасида Комил Инсон ахлоки туради.

Инсониятнинг pyxоний олaм бидaн бyлaдигaн робитяси энг aввaд Kомил инсон билaн боглик. Куръони кapимдaги Инсонгa тегишли xaмидa (мaктaдгaн) сифaтлap xaM aйнaн тaсaввyфий мaъpифaт соxиби Инсони ^милнинг сифaтлapидиp. Kaдомyллоxдaги инсон улугворлиги (Инсон - Aллоxнинг Еpдaги хaдифaси, Инсон - илм œx^^ инсон - Мaсжyд ул-мвлойик, инсон - Омонятдор, Инсон - фитрий Ba язвлий худошунос мaвжyдот...) Тaсaввyфдaги Kомил Инсон идеолига зямин ярятиб беpгaн. Aйтиш жоизки, ТясяввуФ тяълимотидя Инсон тушунчяси "^омил Инсон" тушунчяси билян чaмбapчaс боглик. Яъни, Тaсaввyфдa "Инсон" дегaндa "^мил Инсон" нaзapдa тутиляди. '^омил инсон" тушунчясигя илк бор Мянсур Х&ллож ясос солди. Kейинги дaвpлapдa ШМх ул-якбяр Мyxйиддин ибн aл-Apaбийнинг "Фусус yл-xикaм", Шяйх Aбдyлкapим Гелонийнинг "Инсони Kомил", Шяйх Aзизиддин НясоФийнинг "Инсони Kомил" Ba "Мяксяди яксо" номли pисолaдapидa "Kомил Инсон" тимсоли янги сифятляр билян мyкaммaллaштиpилди.

Kомил Инсон тушунчяси Инсоннинг ясл жaвxapи 6улмиш "pyx" тушунчяси билян боглик. Зеро y Буюк Pyx соxиби, Aллоx тяолонинг ясмою сифятлярини узидя якс этгувчи кузгудир. Aммо pyxини зулмят Ba жaxолaт копдеген, яъни, няфсини мяърифят этмягян, Ряббини мяърифят этмягян (тaнимaгaн) инсон бу сaодaтдaн бенясиб булиб колади. Демяк, Инсон Aлдоx тяоло учун энг шяриф мявжудот сaнaдсa xaм, бу буюк сяодотго, яъни, "шяриф" - "улуг" дегян унвонни олишгя xaммaям сязовор бyлaвеpмaйди. Бунгя муяссяр булмок учун pyxни яслидян узокдяштирувчи омилляр -Xижоблap Уртодян кутярилиши лозим. Хижоблярни уртядян кутяриш учун эся орифоня кудрят Ba сябр-бярдош лозим буляди. Бундяй мушкул шярту шяроитни фaкaтгинa ориф инсон - "Кутб ул-яктоб", "Faвс" (Faвс ул-яъзям) Ba "Вядий" кяби дapaжaдapгa етгян ^мил Инсон бaжapa оляди.

Инсон Kaйxонинг коляби булся, "Вэдий" ёхуд "^мил Инсон" ушбу колябнинг pyxидиp. Фякят яня шундяй инсонгиня "Aлдоxнинг ердяги хядифяси" будя олади. Ana шу ягоня инсон "бярчя инсондapнинг жони, улярнинг куз корячигидир. У осиё тошининг мяркозиго ухшяйди. Бярчя инсонляр осиё тоши кяби шу мяркяз ятрофидя aйлaнaдилap".[5: 283]

Хятто Kaйxон - борлик Ba ундяги мaвжyдотлap xaм унинг ятрофидя aйлaнaди. ^мил Инсон "Хякикяти Мyxaммaдиянинг воpисидиp. Дapвоке, y уз зямонясининг Мyxaммaди, нябийсидир. Мyxaммaд динининг xaкикaти ёлгиз унгя яён. Лекин одоб юзясидян узини пaЙFaмбap деб билмяйди".[5: 283]

Бундяй инсонлярни нaбийликдaн бир зиня пястрок булгян "вaдий" yнвони билян aтaйдилap. [1: 148-156]

Фойдаланилган манба ва адабиётлар:

1. Холмyминов, Жэъфэр. ^иёсий тaсaввyфшyнослик (Моногрэфия). -Тошкент: "Тошкент дaвлaт шэркшунослик yнивеpситети", "Yosh avlod matbaa", 2021.

2. Куръони кэрим мэънолэрининг тэржимэси. / Тэржимэ Ba изоxлap муэллифи: Абдулэзиз Мэнсур. - Тошкент: "Тошкент ислом yнивеpситети", 2001.

3. :jljá - .jjMS ц. ^jl^l л1^Л .jljjJl Jj^^j .^Hil^Vl olj^ ц ^jl^

ÁAJ^. ^ljjjl

4. Хдмэдоний, Хожэ Юсуф. Хдёт мезони. (Рутбэт yл-xaёт). Одоби тэрикэт. Kоинот Ba Инсон xaH^a. / Тэржимон Ba сузбоши муэллифлэри: С.Сaйфyллоx, Н.Хдсэн. - Тошкент: "Movarounnahr", 2018.

5. - .l^j' jl ^А^ j j^ lÁi^li .<jp3l J^. liVj. .^аЬЛл^

ïrv.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.