ТАРИХИЙ ТАФАККУР ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ МЕРОС ТАРКИБИЙ
КИСМИ СИФАТИДА
Отабек Ортиков КДПИ
Аннотация: Маколада тарихий тафаккурнинг ижтимоий-фалсафий мерос билан узвий богликлиги масаласи, инсоният ривожида тафаккурнинг урни ва роли, ахамияти, мохияти батафсил ёритилган.
Калит сузлар: тарихий тафаккур, ижтимоий-фалсафий мерос, тарихий-фалсафий мерос, гносеология, дунёкараш, трансформация,тарихий тараккиёт
HISTORICAL THINKING AS A COMPONENT PART OF SOCIAL-
PHILOSOPHICAL HERITAGE
Otabek Artykov KSPI
Abstract: The article examines in detail the question of the inseparable connection between historical thinking and the socio-philosophical heritage, the place and role of thinking in the development of mankind, its significance, essence.
Keywords: historical consciousness, social and philosophical heritage, historical and philosophical heritage, epistemology, worldview, transformation, historical progress
Тарихий тафаккур онгли, тажрибали ва билимли ички "стимул-воситалар" нинг махсулидир. Мохиятан "тафаккур - объектив олам инъикосининг олий шакли, тушунчалар, назариялар, нарса ва ходисаларнинг мухим богланиш ва алокаларини акс эттириш, янги назариялар, гоялар яратиш, булажак жараёнларни башорат килиш кабиларда намоён буладиган фаол жараёндир" [1]. Хуллас, тафаккур кишининг субъектив фаолиятига тааллукли тушунчалари, назарий карашлари, гояларидир. Тарихий тафаккур эса ретроспектив информациялар таъсирида шаклланган тушунчалар, карашлар, гоялар йигиндисидир. Тарихий тафаккур тасодифий ходиса эмас, у авлодлар уртасида кечадиган алокалар, ижтимоий муносабатлар жараёнида шакллана боради ва ушбу алокалар, муносабатлар тухтамаганидек тарихий тафаккурнинг шаклланиш жараёни хам, то инсон умрининг охиригача тухтамайди [2].
Тарихий тафаккур утмиш хакидаги билимлар йигиндисидир. Билиш, гносеологик изланиш, мавжуд ижтимоий тажрибани урганиш, кузатиш,
фалсафий мушохада тарихий тафаккур шаклланишининг шартидир. Шунинг учун тарихий тафаккур ёзма манбалар, кулёзма ва обидалар хакидаги тасаввурларгина эмас, у ретроспектив информацияларни излай олиш, топа билиш ва тахлил килиш куникмаси, ижодий изланиш ва фалсафий мушохада салохияти хамдир. Тафаккур уз мохияти ва ички хусусиятига кура информацияни кандай булса шундайлигича такрорламайди, кайд этмайди, у информацияларни узининг гносеологик, ижтимоий ёки сиёсий максадларига мувофик талкин этади, бошкачарок, гохо эса бутунлай узгартириб, бир ёклама изохлайди. Худди шунинг учун хам тарихий хакикатни дастлаб тарихий тафаккурга эга шахслар-тарихчилар, илм - маърифат ахли, мустакил фалсафий мушохадага мойил ижодкорлар билади ва оммалаштиради. "Тарихчилар ахлоки, - деб ёзади таникли файласуф тарихчи Л.П.Карсавин, - тарихнинг ахволидан дарак беради... Тарихчи манбалар устида тер тукканида тарихий вокеликнинг мохиятини билишга интилиши даркор». [3] Демак, тарихий тафаккурнинг шаклланиши энг аввало тарихчилар, илм-маърифат ахли, мустакил фалсафий мушохадага мойил хакикатни ижодкорларнинг тарихий, объектив очиб беришига богликдир.
"Узликни англаш, энг аввало, утмишни урганишдан, тарихни билишга эхтиёж сезишдан бошланади, - деб ёзади Н.Жураев, - Дархакикат, узини англаётган, узини тушунаётган хар бир одам кандай оилада дунёга келгани, уз аждодлари ким булгани, ота-боболари нималар билан шугулланишгани ва кандай умр кечиришганини билиб олишга интилади. Уларнинг фазилатлари ва мерослари билан фахрланиб яшайди» [4]. Тарихий тафаккур узликни англашнинг кафолатидир. Маълум бир билимларга, дунёкарашга, вокеа ва ходисалар хакида мустакил ёндашувларга эга киши узининг борликдаги, ижтимоий мухитдаги, ён-атрофидаги урнини топишга интилади.
Тарихий тафаккур, барча илмий изланишлар каби танкидий ёндашиш, бахс, мунозара, ранг-баранг ёндашувлар оркали шаклланади. Ижтимоий-фалсафий меросдаги ранг-баранг концепцияларни англаш, улар ичидан тарихий хакикатга якинини ажратиб олиш, уларга илмий бахо бериш осон эмас. Гохо умр буйи илмий фаолият билан шугулланган, гуёки илмий сохалардаги карашлардан тула хабардор киши хам адашиши, историзмдан чекиниши ёки субъективизмга берилиши мумкин. Шундай салбий хол руй бермаслиги учун хам тарихчи айрим бир давр, вокеа-ходиса ёки фактларни урганиш билан чекланиб кололмайди, у историцизмдан фалсафий ёндашувга утишга мажбурдир. Тарихий вокеликни, К.Ясперс ибораси билан айтганда, экзистенциал идрок этиш «хали тугалланмаган яхлит тарих ичида яшаётганимизни англаш"га ундайди [5]. Тугалланмаган яхлит тарихни экзистенциал идрок этиш эса тарихий борликни кенг олиб каровчи ижтимоий-фалсафий изланишлар объектидир. Бундай
ёндашув локал тарихий вокеликдан, айрим саналар ва фактларга берилишдан, миллий ёки худудий ёндашишлардан устун туришни, муаммога «кандайдир вакт ва макондаги умумий субъект" [6] нуктаи назаридан карашни такозо килади. Ушбу субъектни Л.П.Карсавин худо, илохий куч деб тушунади, аммо у тарихий борликни яхлит объект сифатида караш гоясини инкор килмайди, балки уни аниклаштиради. Хуллас, ушбу фикрлар ва ёндашувлардан тарихий тафаккур бир томондан, ранг-баранг концепциялар, карашлар таъсирида шаклланиб, бойиб, трансформацияга учраб борадиган субъектив ходиса, иккинчи томондан, у тарихий борликни яхлит идрок этишга кодир "умумий субъект" характерига эга. Мазкур "умумий субъект" гина тарихий борликни тула англай олади ва уз навбатида тарихий тафаккурни ижтимоий-фалсафий мерос даражасига кутаради. "Факат ижтимоий-фалсафий мерос даражасига кутарилган тарихий тафаккур тарихий борликни бутунлигича, яхлитлигича идрок килади" [7], бу даражага кутарилмаган тарихий тафаккур тарихнавислик, манбашунослик, археология ёки этнографик изланишлар погонасида колади.
Тарихий-фалсафий меросни дунёкараш, тафаккур сифатида англашнинг узига хос томонлари мавжуд. Масалан, маънавий-ахлокий масалалар хакида аждодларимиз мудом фалсафий мушохада юритиб, уларнинг инсон ва жамият тараккиётидаги урнини, ахамиятини англашга, очиб беришга интилган. "Кадимдан то бизнинг давримизгача, - деб ёзган Х.Аликулов, - ахлок-одоб коидалари ва тушунчалари узгариб, турли мазмун касб этган. Ахлокий таълимотлар, фикр ва гоялар турли карама- каршилик ва тусикларга учраб, диалектик тарзда тараккий этиб келган" [8]. Агар "Авесто" даврида "яхшилик ва ёмонлик уртасида кураш", "эзгу суз, эзгу фикр ва эзгу амал" фалсафий мушохадалар мавзуси булса, туркий битиклар "ташки душманларга карши кураш", мардлик, шижоаткорлик, Шарк Уйгониш даври (IX-XV асрлар) да инсонпарварлик, комил инсон хакида мулохаза юритилган [8]. "Урта Осиё ижтимоий-сиёсий фикрига оид йуналишларнинг тарихий тараккиётини синчиклаб анализ килишнинг- деб ёзади С.К.Каримов, - унинг асосий диний-мистик догмаларни модернизация килишдангина иборат булмай, балки у умуминсоний тараккиётнинг бир кисми сифатида янги-янги тараккийпарвар ижтимоий-сиёсий тасаввурлар ва концепция хамда йуналишлар билан бойиб, ривожланиб келганлигидан далолат беради" [9]. Шунинг учун хам академик М.М.Хайруллаев Урта Осиё ва Хуросондаги фалсафий-ахлокий карашларни, тарихий-фалсафий меросни умуминсоний кадриятларнинг таркибий кисми, узига хос дунёкараш, тафаккур сифатида объектив урганиш мухим ахамиятга эга эканлигини таъкидлайди [10]. Олимнинг фикрича, улкамиз халкларининг тарихий-фалсафий мероси инсоният тарафаккурини бойитиб келган, хар бир тарихий боскич унда уз изини колдирган булса-да, бу фалсафий-тарихий
меросни бутун, яхлит ходиса сифатида карашга халакит бермайди. Тарихий-фалсафий меросни тугри англаш, тарихий онг хам ушбу ёндашиш негизида шаклланади.
Тарихий онгда икки, бир-бирига диалектик боглик йуналиш мудом катнашади. Биринчиси утмишга, уни идрок этишга, ундан таянч кидиришга йуналтирилган, реал борликда зиддиятлар кучайганда, хаёт-мамот масаласи кундаланг турганида хал этилиши шарт булган карор, ирода, идеаллаштирилган максад ёки идеалдир. Реал борликда юзага келган зиддиятлар тарихий тажрибадан, утмишда колган анъаналар ва меросдан далда, асос кидиришга ундайди. Бу такдирда онг ретроспектив тажрибани урганишга, ундан узи учун зарур информация ёки идеал, ибрат топишга интилади [11]. Иккинчиси онг хозирнинг, шу оннинг муаммоларини бутунлигича англаш оркали келажак моделини яратади. Унда "Мен" реал мавжуддир: онг ушбу "Мен"нинг истакларини, хохишларини, тарихга муносабатларини ифодалаб келади. Биринчисида реал "Мен" йук, унда ретроспектив информация ва тажриба иккинчи "Мен" ёки "Менлар" оркали кабул килинади, субъект уларни кандай булса шундай идрок ва тадкик этишга мажбур, ана шунда у тарихий хакикатни объектив бахолайди [12]. Иккинчисида "Мен" тарихий борликнинг реал иштирокчиси, субъекти, бевосита англовчидир. К.Ясперс тугри таъкидлаган: "Мен"сиз бошка "Менлар" оркали урганиладиган объектив тарих хам, "Менлар" оркада колиб кетган субъектив хозир хам тарихий онг учун баб-баробар мухимдир. Улар бири иккинчиси оркали хаётийлик касб этади; улар алохида тарзда тарихни хакикийликдан махрум килади, ё уни турли мазмундаги чексиз изланишларга айлантиради ёки уни унутишга олиб келади" [13]. Файласуф ушбу икки йуналишни рационал метод оркали боглаш мумкин деб ёзади. Биз учун мухим жихат шундаки, "Мен"сиз утмиш, тарих билан "Мен" мавжуд хозир, бугун уртасида диалектик богликлик, узвийлик, бир-бирини такозо этишнинг борлиги, ушбу богликлик, узвийлик тарихий хотира, тарихий тафаккур ва тарихий онгни белгилаб, йуналтириб келишидир. Меросга булган муносабат эса уларнинг инъикосидир. Бирок шуни эсдан чикармаслик керакки, "Мен" мавжуд хозир, бугун меросни узининг хаётий максадига мувофик узлаштиради ва узининг стратегик вазифаларига мувофик тарихий хотирани, тарихий тафаккур ва тарихий онгни шакллантиради. Шунинг учун "Мен" мавжуд хозирда, бугунда тарихий борликни сийка, бир томонлама тушуниш, хатто бузиб талкин этиш хавфи сакланиб колади. Факат интеллектуал бахс, илмий танкид, тортишув, турли ёндашувларни эшитиш ва хурфикрликни куллаб-кувватлаш меросни объектив бахолашга ёрдам беради [14].
Ижтимоий фалсафа ижтимоий борликка оид ранг-баранг, ички зиддиятларга тула, мудом узгариб турадиган, гохо эса такрорланмайдиган,
синергетик вокеа ва ходисаларни урганади. Ижтимоий-фалсафий меросда улар уз аксини топгани учун уларга муносабат, масалан, ворислик, ибрат, ихлос хам ранг-баранг, гохо зиддиятлидир [15]. Шунинг учун хам ижтимоий-фалсафий меросда бахсталаб, тортишув ва эркин фикр алмашиш, интеллектуал мунозара оркали хал этиладиган мавзулар куп. Бизнинг фикримизча, ушбу бахс, мунозаралар интеллектуал тайёргарликка эга, тадкикот предметидан яхши хабардор, унинг муаммоларини биладиган акл эгалари уртасида олиб борилгани маъкулдир. Гохо оммавий ахборот воситаларида, хатто илмий адабиётларда меросни умумий, асоссиз фикрлар билан кукка кутариб макташ, факт ва мисолларни бузиб талкин этиш, давр талаби байроги остида бой меросни сийка гоялар ва иборалар билан ахамиятини, таъсирини сусайтириш холлари кузатилади. Танкидий ёндашмаслик, объектив бахоламаслик меросга булган кизикишни камайтиради, тарихий тафаккурнинг шаклланишига салбий таъсир курсатади, холос. Аммо танкидий ёндашиш, Р.Рахмонов ва Ф.Файзиев ёзганидек, «утмишни коралашга, камситиш ва сохталаштиришга каршилик уни идеаллаштиришга хам олиб келмаслиги керак. Бундай хол хам миллий онг усишидаги бирёкламаликни курсатади. Тарихни, миллий маданиятни ва миллий хусусиятларни идеаллаштириш илмий хакикатни излаш йулидаги бирёкламаликнинг иккинчи томонидир... Айрим зиёлилар баъзи холларда тарихий вокеаларни ёритишда, шахслар фаолияти ва меросига бахо беришда, миллий ва диний анъаналар, расм-русумлар, урф-одатларни бахолашда бурттиришларга йул куяётганликларини куриш мумкин.
Бу харакатлар уткинчи булса хам, тараккиётнинг масъулиятли даврларида ёшларнинг ижтимоий, тарихий ва миллий онги, тарихий хотираси, дунёкараши нотугри шаклланишига олиб келади" [16]. Шунинг учун хам академик С.Ш.Шермухаммедов тугри кайд этган: «Кишининг билимлари, маънавий, эътикодий ва хаётий идеаллари, тарихий меросга, утмишга муносабати кенг маънодаги илмий, дунёвий муносабатларини шакллантириб, уни реал борликни узлаштириш ва узгартириш субъектига, ижодкорга айлантиради»[17]. Чунки "фалсафий тафаккур мустакил ижтимоий онг булиб кишиларнинг дунёни идрок килиш жараёнида хал этувчи ахамият касб этади" [18]. Шу тарика уни ижтимоий субъект сифатида фаолият курсатишга ундайди.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Фалсафа кискача изохли лугат. - Тошкент: «Шарк», 2004. - Б. 303.
2. Узбекистонда ижтимоий-ахлокий ва гуманистик фикрлар тарихининг мухим боскичлари. -Тошкент: Фалсафа ва хукук институти нашриёти., 2007. -Б.18; Исмоилов Ф. ^адриятлар ва ёшларнинг тарихий онгини
шaкллaнтириш//Kaдриятлaр вa ижтимоий тaрaккдёт. -Тошкент: Узбекистон, 1997.- Б. 27-28 .
3. Kaрсaвин Л.П. Философия истории. - Сaнкт-Петербyрг: АО "Kомплект", 1993 .-С 219
4. Жyрaев Н. Тaрих фaлсaфaси. - Тошкент: «Мaънaвият», 1999.-Б 19.
5. Ясперс K. Смысл и нaзнaчение истории. - МОСKВА:«Pеспyбликa», 1991.-С.272.
6. Kaрсaвин Л.Р. Философия истории. - Сaнкт Петербyрг, АО «Kомплект», 1993.- С.220.
7. Жyрaев Н. Тaрих фaлсaфaсининг нaзaрий aсослaри. -Тошкент: Мaънaвият, 2008.- Б 16-17.
8. Узбекистондa ижтимоий-aхлок;ий вa гyмaнистик фикрлaр тaрихининг мухдм боскдчлaри. -Тошкент: Фaлсaфa вa хукук ташриёти. 2007.- Б 3.
9. Гримов С.K. Урга Осиё ижтимоий-сиёсий фикрининг дaстлaбки нaзaрий мaнбaлaри. Сaмaркaнд, 1993. -Б.5
10. Из истории общественно-философской мысли и вольнодумия в Средней Азии. -Тешке^: Фaн 1991.- С 8-9.
11. Очиловa Б. Шжс мaънaвий кaмолотидa ислохмaндлик вa ибрaт бирлиги. -Тошкент: Узбекистон, 2004. -Б. 69-70.
12. Гyлямовa Д., Никитченко Г. Историческaя пaмять кaк объект изучения философии//Общественное мнение. Прaвa человек. - Тaшкент: 2001. №4- С.12.; Чориев А. Инсон фaлсaфaси. Тошкент: Chinor. 2001 - Б17-18.
13. Ясперс K. Смысл и зтачение истории. - Москвa: «Pеспyбликa» 1991.-С.275
14. Pax1монов Р, Фойзиев Ф. Ёшлaр дyнёкaрaши шaкллaнишидa тaрихий онг вa тaрихий хотирa. - Тошкент: «O'zbekiston», 2008.- Б. 29-30.
15. Очиловa Б. Шaхс мaънaвий кaмолотидa ихлосмaндлик вa ибрaт бирлиги. -Тошкент: Узбекистон, 2004. -Б. 6-7.
16. Pax1монов Р, Фaйзиев Ф. Ёшлaр дyнёкaрaши шaкллaнишидa тaрихий онг вa тaрихий хотирa. - Тошкент: «O'zbekiston», 2008. - Б. 45.
17. Шермухдммедов С.Ш. Фaлсaфa вa ижтимоий тaрaккиёт. - Тошкет: <^am>, 2005. -Б. 39-40.
18. Дунёвийлик фaлсaфaси. (Мaколaлaр тyплaми). -Тошкент: ТДИУ, 2007. -Б. 25.
19. Kurbanov M. U. Improving School Management By Effectively Managing The Pedagogical Community //Eurasian Journal of Learning and Academic Teaching. - 2023. - Т. 18. - С. 190-194.
20. Kurbanov Muzaffar Ummatovich 2022. PURPOSEFUL MANAGEMENT OF THE TEACHING STAFF OF SCHOOL: THEORY AND PRACTICE. Open
Access Repository. 8, 12 (Dec. 2022), 80-83. DOI:https://doi.org/10.17605/OSF.IO/KBUZ2.