ИННОВАЦИОН ТАФАККУР ЗДДИДА ИЛМИЙ-ФАЛСАФИЙ
МУЛОХДЗАЛАР
Шахноза Турсунова
Урганч давлат университета shahnozatursunova. 85 @gmail.com
АННОТАЦИЯ
Мазкур маколада инновацион тафаккурнинг инсон онги, аклу идроки, тасаввурлари каби субъектив фаолиятига оид ижодий-амалий фаолият тури экани кайд этилади. Бу фаолият тури рационалга, жамият эхтиёжи ва талабларига таяниши очиб берилади.
Калит сузлар: инновация, инновацион тафаккур, жамият, аклу идрок, рационал, субъективлик, ривожланиш, узгариш, янгиланиш, билиш.
SCIENTIFIC AND PHILOSOPHICAL REFLECTIONS ON INNOVATIVE
THINKING
Shahnoza Tursunova
Urgench State University shahnozatursunova. 85 @gmail.com
ABSTRACT
In this article, innovative thought is described as the creational - practical activity of human consciousness, mind, perspective and imagination that belong to subjective activity. It was enclosed that this activity is dependent on rationals, social needs and demands.
Keywords: innovation, innovative thought, society, mind and perspective, rational, subjectivity, development, change, renovation, knowledge.
КИРИШ
Инсон онги, аклу идроки мавжуд ёндошувлар, таърифлар ва андозали фикрлар билан коникмайди, уларни узгартиришни, янгилашни истайди. Янгилик излаш, янги фикрларга интилиш инсондаги билиш хислатига, гносеологик эхтиёжларга монанддир. Шундай экан, инновация аввало инсондаги ички, маьнавий-рухий ва гносеологик эхтиёжлар махсулидир.
Инновацион тафаккур тагида ён атрофни ижтимоий хаётни рационал асосида янгилаш узгартириш истаги ётади. Инсон онги аклу идрокидаги янгиликка учлик, эхтиёж рационал асосга курилганида инновацион мохият касб
этади. Демак инновацион тафаккур ён-атрофини узгартиришга янгилашга каратилган рационал асосли субъектив фаолияти демакдир.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Тафаккур субъектив вокелик, у онг , аклу-идрок , тасаввур ва билиш жараёни билан боглик. Бирок барча онг шакллари , акл-у идрок усуллари, тасаввур ва билимлар инновацион тафаккур булавермайди. НОБЕЛ мукофотиниг совриндори ХХ асрнинг йирик акл эгаларидан бири Бертран Рассел инсон билишининг турли шакллари ва жараёнларини тадкик этиб, "Инсоннинг билиши" асарини чоп килдирган. У инсонга хос булган математик, табиий метафизик, геологик билимларини тахлил этади, онг ва акл у идрокнинг зиддиятли изланишларини кузатади. Барча сохада янгиликка иштиёк куради, рационал фикрлаши туфайли инсон уз хаётини турли тарзини юксалтиргани билиш доираларини кенгайтирганини кайт этади. Агар шундай натижа булмаганида инсон уз изланишларидан акл у идроки мехнатларидан изтиробларидан мохият топмасти [1; с. 4-5]. Шундай экан, инсон ниманидур билади, Сукротнинг "хеч нимани билмаслигимни билдим" [2;c.168], деган фикрини мутлаклаштирмаслик керак. Агностизм ва релятивизм хам инсон акл у идроки кувватини инкор килолган эмас. Б. Рассел хак, инсон билади, аммо унинг билимлари чекланган, нисбий, гохо шубхали. Лекин у билади ва у узининг бу фазилати кучига ишонади. Сукрот хаётда битта эзгу нарса бор - у билим, билимсизлик эса ёвузликдир, деганида инсон билимини очик эътироф этган [ 3;с.188] .
НАТИЖАЛАР
Инновацион тафаккурнинг кучига кудратига ишонган давлат, жамият унга таянади, уз хаётини узгартиришни янгилашни инновацион изланишга куради. Узбекистон Республикаси инновацион ривожланишни узининг стратегик вазифаларидан бири деб билади, шунинг учун инновацион изланишларини барча сохаларга тадбик этишга интилмокда, 2018-2020 йил ичида Республика Президенти Ш.М. Мирзиёев томонидан бевосита инновацияга оид 30 дан зиёд фармон ва карорлар кабул килинди. Уларни максадли амалга ошириш ва бошкариш максади инновацион ривожланиш вазирлиги ва жойларда Инновация марказлари ташкил килинди. 2021 йилга келиб ажратиладиган маблаг икки ярим баробар оширилади, хар бир илмий техник ишлашга махсус технологиялар оркали амалиётга жорий этилади, инновация бозорлари шакллантирилади. Илмий- техник кадрлар тайёрлаш
тизими кенгайтирилиб, махсус олий укув юртларига кабул квоталари деярли 3 баробарига етказилади. Президент мактаблари эса инновацион тафаккурга эга ёшларни тарбиялаш учокларга айланаётгани ижобий ходисадир.
Жамият, маданият ва таълим ривожланаётган бугунги кунда умумий урта таълим муассасаларида таълимий инновациялар татбигини яхшилаш, инновацион технологиялар асосида таълим жараёнлари сифат ва самарадорлигини оширишнинг назарий ва амалий асосларини аниклашда "янгилик", "янгилик киритиш", "янгиланиш", "инновацион фаолият", "инновацион маданият" каби тушунчаларни укув жараёнида сифатли натижаларни бера олади. Шундай экан, инновацион тафаккурга эга педагоггина фаолияти давомида педагогик инновациянинг юкори натижавийлик мезонининг киммати баркамол шахсни шакллантиришни таъминлаш хисобланади.
МУ^ОКАМА
Таълим устуворлиги, таълим мазмуни ва тузилиши узгармокда. Фарзандларимиз биздан кура кучли ва билимли ва албатта бахтли булишлари учун шарт-шароитлар яратилмокда. Бу эса олдимизга теран фикрлайдиган маънавий баркамол шахсни шакллантириш вазифасини куймокда. Афсуски, замонавий таълим амалиётида "таълимда инновация", "педагогик инновация" тушунчаларини эшитганмиз-у, лекин туб мохиятини англай олмаймиз ёки англашни истамаймиз. Бугунги кунда Узбекистон урта мактабларида таълим сифатига таъсир килаётган кандай асосий муаммолар мавжуд? Бу саволга куплаб сабабларни курсатишимиз мумкин, авваломбор синфларда укувчилар сони хаддан ташкари куп, яна шу уринда табиий савол тугилади: 45 дакика давомида (дарс вакти) укитувчи хар бир укувчига етарли вакт ажрата оладими хамда бундай холатда таълим сифатини кандай ошириш мумкин? Техника ва технологиялар асрида яшаётган эканмиз, танганинг икки томонини хам эътиборга олишимиз шарт. Карс икки кулдан чикади, деган гап бор. Демак, ота-она ва укитувчи уртасида катъий шартнома тузилиши зарур, ушбу шартномадаги узгармас тартиблар ота-она ва укитувчи томонидан укувчини билим олишга интилиш ошади ва таълим сифатини оширишга ёрдам беради.
Инновацион тафаккурда илмий -фалсафий мушохадалар учун мавзу, муаммолар талайгина. Биринчиси шундаки, инновацион тафаккур кайси жихатлари хусусиятларига мувофик жамиятга, ижтимоий онгга зарур?
Нахотки, бундай тафаккур XXI асрга тааллуклими деган савол тугилади? Илмий - тафаккурий изланишлар тарихи ва назарияси билан таниш илм кенгаши бу саволга иккиланмасдан, янгиликка интилиш буни очик эътироф
этиш XXI асрга тааллукли деб жавоб беради. Кейинг асрлардаги илмий техник кашфиётлар бу фикрларга бир нарсани кушди, яъни инновацион ривожланиш -глобал вокеалик, у глобаллашув таъсиридир. Х,а глобаллашув илмий - техник изланишларга кизикиш уйготди, уларни жорий этишни тараккиёт кафилларига айлантирди. Мазкур илмий - техник ва ижтимоий фалсафий карашни рад этиш кийин, хар бир янгилик, модернизация бугун инновация сифатида каралиётганида унга шубха билан караш тараккиётга зид ёндашув буларди. XX -XXI аср илмий - техник кашфиётларга кизикиш уйготди, шунинг унинг натижалари турли инкирозларга олиб келиш мумкинлигини курсатди. Тан олиш керакки, бу инкирозлар таъсири фожиали, инсоният кайси нуктага, нимага етиб келганини англай олмай колди. У хал кила олмай колган фожиаларни глобаллашув билан боглашга урганиб колаяпди ...
Иккинчиси, биз глобаллашув инкирозлар натижани эътороф этаяпмиз, кураяпмиз, аммо уларни узгартиришни илмий техник натижаларини топишни эплай олмаяпмиз. Давлатимиз рахбари Ш.М. Мирзиёев ташаббуси билан Орол буйида янги экологик мухит бог-роглар яратиш амалга оширилмокда, туристик марказлар ташкил этилмокда. Мазкур олийжаноб эътиборлик аммо асрлар давомида юзага келган ушбу инкирозни бартараф этишга ижтимоий саъй-харакатлар етарлимикан? Махсус тадкикотлар курсатадики, табиий ходисага айланган глобал инкирозларни бартараф этишни миллий, худудий ёндошувлар, сарф-харажатлар билан хал килиш кийин. Бу уринда халкаро ташкилотлар хамкорлиги зарур. Xуш, бу хамкорлик инновацион тафаккурда мавжудми? Мавжуд тажрибалар ва илмий ёндошувларни кузатиш курсатади, хозирги инновацион тафаккур глобал муаммоларга эмас, балки этнохудудий муаммоларни хал этишга каратилган. Хдтто рационал, минтакавий муаммоларга хам уларнинг кизикиши борлиги сезилмайди. Оммавий ахборот воситаларида эълон килинаётган информацион хусусиятга эга маколалар купинча расмий ва декларатив куринишга эга, уларда илмий тахлил, ёндошув кузга ташланмайди.
Тугри газета-журналлар илмий тахлилни такозо этавермайди. Уларда асосий ахборот етказиш, таргибий ишлар назарда тутилади.
Учинчиси, инновацион тафаккурни бугун ким шакллантиради? Ушбу субъектларнинг аник вазифаларга эгами? Бу саволнинг ижтимоий-фалсафий ёндошишини такозо этади. Давлат ва жамият инновацион ривожланишига бош-кош булар экан, улар асосий масъулиятни, инновацион ривожланиш стратегиясини ахоли, кишилар онгига сингдиришни уз зиммасига олиши зарур. Кишилар, ахоли узидан узи инновацион узгаришларга мойиллик
курсатавермайди, уларда консерватизмга, баркарор нарсаларни куллаб-кувватлашга мойиллик кучли. Инновацияга каршилик, тускинлик ана шу катламдан тугилади, бу катламдаги корсерватизмни енгиш учун факат ижтимоий-сиёсий куч, унинг ахди, карори зарур. Тарихий-ижтимоий ривожланиш курсатдики, бирорта инновацион узгариш, янгиланиш давлат ёрдамисиз амалга ошмаган. Хдтто, АКШ дек фукаролик жамияти институтлари ривожланган давлатда хам инновациялар сиёсий тузум иштирокисиз, куллаб-кувватлашисиз амалга ошмайди. Бу давлатнинг тоталитар механизмга айланишига мисол эмас, лекин ижтимоий, инновацион ривожланиш йирик сиёсий куч-давлат куллаб-кувватлаши оркали руй беришини курсатади холос.
ХУЛОСА
Юкоридагилардан чикариладиган хулосалар шуки, инновацион тафаккур ижтимоий тараккиёт эхтиёжи, объектив заруриятдир. Бу заруриятни ратционал тарзда англаш инсон аклу идрокининг махсули сифатида идрок этиш жамият тараккиётига оид ижтимоий фалсафий билимларни такозо этади. Мазкур билим янгиланиш мохиятини давр талабларига мувофик идрок этиш, аммо бу гносеологик изланишлар зиддиятли кечишни унутмасликни англатади. Жамиятимиз илмий тафаккур, инновацион гоялар ва ишланмаларни оммалаштиришга даъват этилган. ОАВ мазкур вазифани этарли англай олганми? Минг афсуски, бунга тасдик жавобини бериш кийин. Гап уларда инновацион тафаккур хосилаларини етарли даражада баён килмасликда ёки ёритмасликда эмас балки, уни объектив зарурият сифатида идрок этишнинг етарли эмаслигидадир.
Инновацион тафаккур, гохо замонавий ёндашиш илмий техник кашфиётларга таклид сифатида куринади. ОАВ, адабиётларда инновацион тафаккурнинг туб мохияти эмас, унинг имитацияси ёритилади. Натижада оддий изланиш хам инновацион ишланма сифатида келтирилади. Бизнинг фикримизча, инновацион тафаккур туб янгиланиш узгариш ясашга каратилган онгнинг, аклу идрокнинг изланишидир. Рационалга таяниш унинг асосий меътодидир. Ушбу ёндашувни англамагунча, унга таянмагунча биз нновацион тафаккурнинг функционал хусусиятларини обьектив бахолай олмаймиз.
REFERENCES
1. Рассел Б. Человеческое познание.-Москва: Госполитиздат, 1951.
2. Энциклопедия афоризмов.-Минск: Совр. Литератор, 2007.