Научная статья на тему 'ТАРИХИЙ ЖАРАЁНЛАРНИ ИЖТИМОИЙ – ФАЛСАФИЙ БИЛИШНИНГ ИЛМИЙ ТАҲЛИЛИ'

ТАРИХИЙ ЖАРАЁНЛАРНИ ИЖТИМОИЙ – ФАЛСАФИЙ БИЛИШНИНГ ИЛМИЙ ТАҲЛИЛИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
118
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Тарих / жамият / тарихий жараёнлар таҳлили / дунёқараш / ижтимоий воқелик. / история / общество / анализ исторических процессов / мировоззрение / социальная реальность.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Турдибоев, Бозор Худойбердиевич

Ушбу мақолада тарихий жараёнларни билишнинг ижтимоий-фалсафий моҳияти таҳлил қилинган. Шунингдек, тарихий жараёнларни ижтимоий-фалсафий билишнинг ижтимоий воқеликни тушуниш ва дунёқарашларга боғлиқлиги қонунияти мисоллар асосида ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

НАУЧНЫЙ АНАЛИЗ СОЦИАЛЬНО-ФИЛОСОФСКИХ ПОЗНАНИЙ ИСТОРИЧЕСКИХ ПРОЦЕССОВ

В данной статье анализируется социально-философская природа познания исторических процессов. Также на примерах исследуется закон зависимости социально-философских знаний об исторических процессах от понимания социальной действительности и мировоззрений.

Текст научной работы на тему «ТАРИХИЙ ЖАРАЁНЛАРНИ ИЖТИМОИЙ – ФАЛСАФИЙ БИЛИШНИНГ ИЛМИЙ ТАҲЛИЛИ»

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 11

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

ТАРИХИЙ ЖАРАЁНЛАРНИ ИЖТИМОИЙ - ФАЛСАФИЙ БИЛИШНИНГ ИЛМИЙ ТАХЛИЛИ

Турдибоев Бозор Худойбердиевич

Термиз давлат университети Фалсафа кафедраси катта укитувчиси, фалсафа

фанлари буйича фалсафа доктори (PhD)

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада тарихий жараёнларни билишнинг ижтимоий-фалсафий моуияти таулил цилинган. Шунингдек, тарихий жараёнларни ижтимоий-фалсафий билишнинг ижтимоий воцеликни тушуниш ва дунёцарашларга бозлицлиги цонунияти мисоллар асосида урганилган.

Калит сузлар: Тарих, жамият, тарихий жараёнлар таулили, дунёцараш, ижтимоий воцелик.

АННОТАЦИЯ

В данной статье анализируется социально-философская природа познания исторических процессов. Также на примерах исследуется закон зависимости социально-философских знаний об исторических процессах от понимания социальной действительности и мировоззрений.

Ключевые слова: история, общество, анализ исторических процессов, мировоззрение, социальная реальность.

КИРИШ

Инсоннинг биологик эхтиёжлари хам жамият доирасида ижтимоийлашган куринишда кондирилади. Хдйвон тайёр органик нарсаларни узлаштиради, чунки унда усимлик ёки бошка хайвонларни истеъмол килишнинг табиий имкониятлари мавжуд. Инсонда эса ушбу табиий имкониятлар, жумладан, йирик катламли тирноклар ёки уткир козик тишларнинг йуклиги борликни узгартириб узлаштиришга олиб келган. Маданий усимликлар ёки уй хайвонларининг келиб чикиши ушбу узгартирувчилик фаолиятининг натижаларидир. Ушбу холат узига хос жараёндир, яъни онгли, максадга мувофикди харакатдир. Эхтиёж ниманингдир етишмовчилигидир.1 Манфаат эса унинг негизида юзага келган инсоннинг вокеликда уз урнини топа билишидир. «Манфаат, - деб ёзади Ф.Абдурахмонов, - сиёсий, ижтимоий, иктисодий, маданий («маънавий» демокчи - Т.Б.) жараёнлар билан белгиланадиган ва жамият ривожланиши учун ички заруриятни ифодаловчи зарурий ижтимоий

1 Узбек тилининг изошли лугати. 2 - том. - М.: «Рус тили» нашриёти, 1981. - Б.459.

742

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ходисадир».2 Худди шу холатлар англашни, яъни онгни такозо килади ва унинг юзага келишининг мотиви булиб хизмат килади. Онг эса инсонгагина хос, тил билан алокадор, вокеликни умумлаштириш ва ахборотни инъикос асосида муайян максадни белгилаш, амалий харакатни олдиндан, хомаки фикр кила олиш ва унинг окибатини тахмин этишга имкон берадиган, инсон фаолиятини тартибли, максадли киладиган, индивиднинг уз-узини назорат килиб туришига имконият яратадиган юксак даражада ташкил топган материя - инсон миясининг олий функциясидир.3 Онг инсон рухиятининг марказий кисми булиб, у айни вактда ижтимоий муносабатлар махсулидир. Бу хакда А.В.Петровский ва М.Г.Ярошевскийлар шундай ёзишади: «Онг психиканинг олий, уни яхлит бир холга келтирувчи шакли булиб, кишининг мехнат фаолиятида, бошкалар билан (тил ёрдамида) доимий мулокот килиш жараёнида шаклланишининг ижтимоий-тарихий шарт-шароитлари хисобланади»4. Демак, онг инсоннинг мулокот килиш жараёнида борлик - вокеликни англаши экан, билиш эса унинг ижодий характерини, жараёнини, харакатини ва хусусиятини ифодалайди. «Билиш, - дейилади, «Фалсафа: Крмусий лугат»да, - оламнинг инсон онгида инъикос этиши жараёни».5 Аммо кишининг тарихий жараёнлар тизимида ижтимоий-тарихий яхлитлик ва унга боглик жараёнларни билиш нуктаси ва вокеликни тушунишдан бошланади. Л.В.Костин фикрича, «...тушуниш субъект томонидан бахоловчи фаолиятида объектнинг маъно-мазмунини англашни ёритишга йуналтирилган объект - субъект муносабатлари сифатида караладиган билишга хос муолажаси хисобланади. Ушбу муолажанинг максади тушуниб олинадиган объектнинг маъносини унинг объектив хосса ва сифатларининг тушунувчининг эхтиёжлари, кутилаётган натижа билан узаро нисбатлаш ёрдамида очиш, ёритиб кенгайтиришдир».6 Фалсафа буйича комусий лугатда тушуниш объектив оламдаги нарса ва ходисалар хакидаги тасаввур, тушунча, хукмлар хосил килиш ва уларни онгдаги мавжуд билимлар билан боглашдан иборат аклий жараён, деб тавсифланади. Тушуниш иккита узаро уйгунлашган таркиб оркали тавсифланади. Лугатда олдиндан механик равишда узлаштирилган, хатто

2 Абдура^монов Ф. Проблемы национальних интересов в условиях независимости Республики Узбекистана. (социально - философский анализ) Автореф. дисс. ...докт. филос. наук. - Т.: 1995. - С.13.

3 Каримов И. Фалсафада онг муаммоси. // Фалсафадан ваъз матнлари. - Т.: ТДТУ нашриёти, 1995. - Б.203.

4 Петровский А.В., Ярошевский М.Г. Онг ^акида тушунча. // Умумий психология. - Т.: «Укитувчи», 1992. -Б.28.

5 Фалсафа: Крмусий лугат. - Т.: «Шарк», 2004. - Б.55.

6 Костин Л.В. Понимание и обьяснение: сравнительний анализ. Автореф. .канд. филос. наук. - Свердловск,

1990. - 18с.

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 11

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

маъноси англашилмаган маълумотлар, сабабий богликликлар тушуниш туфайли мантикан муайян тартибга, бир хил мантикий тизимга келтирилиши мумкин, дейилади. 7 Бунда инсон онгида хосил булган билимлар унинг мохиятига богланади ва вокелик шу мохиятдан келиб чикиб узлаштирилади ва изохланади. С.И.Тягунов фикрича, «...тушуниш гуманитар билиш муаммоларидан мухим фалсафий дунёкараш ва методологик муаммога айландики, унинг хал килиниши кишиларнинг реал амалий ва маънавий хаётларини унинг ижтимоий - маданий ва тарихий узига хослигида билиш диалектикаси тугрисидаги бизнинг тасаввурларимизни аниклаштиришга имкон беради».8

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Ижтимоий-фалсафий билиш жамиятнинг умумий томон ва алокадорликларини билиш экан, унда ижтимоий вокелик, жумладан, унинг яхлитлиги ва жараёнларини идеалистик тушуниш, географик тушуниш, биологик тушуниш, психологик тушуниш, технологик тушуниш, тарихни диалектик - материалистик тушуниш ва бошка шу каби турлари фаркланади.9 «Ижтимоий фикрлар ривожида деб ёзади К.Назаров, - тарихий тараккиётни турли хил тушунишларга дуч келасиз: диалектик, метафизик, материалистик, идеалистик. Ривожланишни муайян цивилизацияларнинг урни алмашувидан иборат деб талкин килиш тарихни формацияларнинг алмашинуви тарзида тушунишдан фарк килади. Худди шунингдек, утмишни социологик, политологик, культурологик тушунишлар хам бор. Буларнинг бири тарихни кишиларнинг узлуксиз ижтимоий фаолияти, деб тушунишга асосланса, бошкалари эса уни сиёсий тизимлар, давлатларнинг алмашинуви, ёки моддий ва маънавий бойликларни яратиш жараёни тарзида тавсифлашга таянади. Тарихни бундай ранг-баранг тушуниш усулларини бир-бирига асло карама-карши куйиш керак эмас. Улар инсоният жамиятининг ривожига турлича ёндашувни, серкирра тарихнинг турли кирраларини хилм-хил томонидан урганишни ифодалайди. Бу хилма-хиллик, аслида, бир бутун билиш жараёнининг яхлит тарихий ривожланишига турли - туман йул ва усуллар

7 Фалсафа: комусий лугат. - Т.: «Шарк», 2004. - Б.405.

8 Тягунов С.И. Понимание в структуре познавательной деятельности. Автореф. дисс. .канд. филос. наук. -Ленинград.: 1990. - С.16.

9 Каранг: Крапивенский С.Э. Социальная философия: Учебник для студентов вузов. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС,1998. - С.12-30.

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 11

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

6unaH TapuxHH peannuKHH Tyrpu aKC эттнpagнгaн xynocanap HHKapumra HHTHnnmHHH H^oganaftgu».10

h^thmohh BoKenHK-6opnHK, ^yMnagaH, yHHHr axnuTnurH Ba ^apaeHnapuHH TymyHHm ynTa acocHH TypKyMra 6ynHHagu: h^thmohh BoKenHK, ^yMnagaH, H^THMOHH-TapnxHH axnurauK Ba ^apaeHnapHH ugeanucTHK TymyHHm, h^hmohh bok£hhk, ^yMnagaH, h^hmohh - TapuxHH axnurauK Ba ^apaeHnapHH MaTepuanucTHK TymyHHm Ba h^hmohh BoKenHK, ^yMnagaH, H^HMoHH-TapHXHH axnurauK Ba ^apaeHnapHH guaneKTHK - MagaHHH TymyHHm.

h^thmohh BO^enHK, ^yMnagaH, H^THMoHH-TapHXHH axnurauK Ba ^apaeHnapHH ugeanucTHK TymyHHm o6teKTHB ugeanucTHK Ba cy6teKTHB ugeanucTHK TymyHHmnapra 6ynHHagu. BoKenHKHH o6teKTHB ugeanucTHK TymyHHmra MyBo^HK, 6opnHKHHHr acocHHH «gyHeBHH pyx» Tammn этagн. By TymyHHmHHHr acocnucu cu^araga HnaTOH эtтнpo$ этнпagн. By TymyHHmHHHr KeHHHru HupuK BaKHnu rXerengup. y «yMyM^axpH TapHXH yMyMaH pyxHHHr BaKTga HaMoeH 6ynHmHgup, myHra yxmam roa cu^araga, Ta6HaT cu^araga MaKOHga HaMoeH 6ynagH» 11, geHgu. Ammo y 6opnHK, ^yMnagaH, h^thmohh BO^enHKHH o6teKTHB ugeanucTHK TymyHHm goHpacHga guaneKTHKaHHHr acocHH Ba MyxHM KoHyHnapH Kam$ этнпgн. X,o3Hpru KyHga h^thmohh BoKenHKHH o6teKTHB ugeanucTHK TymyHHm HeoToMH3M, HeonpoTecTaHH3M, HeoKaHTHHnHK, HeorerenHHHHK HyHanHmnapuga MaB^yg 6ynu6 KenMoKga.

Bo^enHKHH cy6teKTHB ugeanucTHK TymyHHmra MyBo^HK, 6opnHKHHHr acocHHH HHcoHHHHr oHrH Tammn этagн. By TymyHHmHHHr acocnucu cu^araga HHrnH3 enHcKonH ^.BepKnu эtтнpo$ этнпagн. h^thmohh BoKenHKHH cy6teKTHB HgeanHcHTK TymyHHmnap Heono3HTHBHcTHK, nparnaracTHK, экзнcтeнцнaпнcтнк, ncuxonorHK fiyHanumnapgaH u6opaT.

H^thmohh BoKenHKHH MaTepuanucTHK TymyHHm 6uonorHK, TexHonorHK, reorpa^HK eHgamumnap Ba ^aMHaTHH guaneKTHK - MaTepuanucTHK TymyHHm (atHH TapuxHH MaTepuanucTHK TymyHHm)napgaH u6opaT.

TymyHHm ..B. noHaMapt cy3H 6unaH aHTraHga, «...o6teKT, xoguca, Ba3uaTnapHHHr o6teKTHB MaB^yg TaBcu^HHHHr epHTHnumu cu^araga 6unyBHHnHK ^aonuaTHra TaaHagu. Ahhh BaKTga TymyHHmHHHr y3H 6unHmHHHr 3apypHH mapTH Ba o6teKTHB MagaHHH-TapHXHH 3aMHHH 6ynu6 HHKagu.»12

10 Ha3apoB K^agpnaraap $a^ca$acu (aKcuo^orHa). - T.: ®aH^acy$flap mh^hh MMuaTH HampueTH, 2004. - B.152.

11 rere^b r. B.COH.T.8. -C.69. //ry6MaH B... CMMC^ HCTOPHH: OnepKH coBpeMeHHbix 3anagHbix кoнцeпцнн. - M.: «HayKa», 1991. - C.23.

12 noHaMapb ..B. noHHMaHue KaK TBopnecKHH пpoцecc. ABTope$. gucc. ...KaHg. $H^oc. HayK. - KueB: 1991.- C.6.

745

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 11

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

Жамиятнинг бир бутунлиги, яъни ижтимоий - тарихий яхлитлик ва ундаги жараёнларни билиш муайян тушунишларга боглик экан, бу бевосита дунёкараш масаласидир. «Дунёкараш, - дейилади «Фалсафа: Комусий лугат»да, - ... олам ва одам хакидаги бир бутун карашлар, гоялар тизимидир».13 Аммо бу бир бутун карашлар табиий-илмий карашларнинг умумлашмалари, гуманитар фанларнинг умумлашмалари, жумладан, сиёсий, хукукий, ахлокий, эстетик, иктисодий карашлар тизимида фалсафий карашлар уз объектининг умумийлиги туфайли марказий уринни эгаллайди. Демак, фалсафанинг бош масаласи -инсон, жумладан, унинг атрибутив компоненти - онгнинг борликкка муносабатининг ечилишига караб, фалсафий дунёкараш турли шаклларда -йуналишларда шаклланади ва кабул килинади. Фалсафий дунёкарашнинг материалистик ёки идеалистик характерлари эса дунёкарашнинг бошка таркибий кисмларига, жумладан, афсонавий дунёкарашга хам фаол таъсир килади.14 Жумладан, собик шуролар даврида сиёсий ва тарихий карашлар тарихни материалистик тушуниш асосида келиб чикккан «фан» - тарихий материализмдан озикланар эди. Чунки «дунёкараш умумий алокадорлик принципи ва унинг тараккиёт принципи билан бирлигини тугридан-тугри такозо этади».15 Хдкикатдан хам, дунёнинг бир бутунлигидан дунёкарашнинг бир бутунлиги келиб чикади. Дунёнинг бир бутунлиги масаласи эса фалсафий дунёкарашнинг мавзуларидан хисобланади. Кишилик тарихида тушунишлар ва унга боглик холда дунёкарашлар типлари ва турлари шаклланган булиб, улар ижтимоий ходисалар, жумладан, ижтимоий-тарихий яхлитлик ва жараёнларни билишнинг гоявий манбаи вазифасини утаган.

Х,ар бир балогатга етган, акли расо инсон муайян дунёкарашга эга. Бу дунёкараш ижтимоий муносабатлар силсиласида шаклланади. «Дунёкараш, -дейилади, фалсафа фани дарсликларидан бирида, - бу аввало, инсон узини ва дунёни зарурий равишда англаши, тушуниши, билиши ва бахолаши натижасида юзага келган хулосалари, билимлари асосида шаклланган умумлашмалар тизимидир.»16 Худди шу уринда «дунёкарашнинг таркибига борликнинг оддий хиссиёт ва аклдан хосил булган сезги, идрок ва тасаввурлардан тортиб, назарий тафаккурда мантикий жихатдан кайта ишланиб хосил булган мифологик, афсонавий, фалсафий, сиёсий, хукукий, ахлокий, эстетик, бадиий ва илмий

13 Фалсафа: Комусий лугат. - Т.: «Шарк», 2004. - Б.115.

14 Овчинников В.С. Мировоззрение как явление духовной жизни общества. - Л.: Изд-во ЛГУ, 1978. -100 с.

15 Колчигин С.Ю. Философские основания целостного мировоззрения. Автореф. дисс.....докт. филос. наук. -

Алма - Ата: 1993. - С.22.

16 Фалсафа: Укув кулланма. / Э.Ю.Юсуповнинг умумий тахрири остида. - Т.: «Шарк», 1999. - Б.8.

746

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

билимлар, нуктаи назарлар, ишонч ва эътикодларнинг барчаси киради» 17, дейилади. Яна, шунингдек, ушбу дарсликнинг бошка бир жойида ибодат килиш афсонавий дунёкарашнинг учинчи элементи сифатида берилган. Ахир ибодат афсонавий-амалий харакат-ку?! Унда моддий неъматларни ишлаб чикаришдан иборат кишиларнинг амалий харакатларини иктисодий дунёкарашга киритса булар экан-да?!

Дунёкараш инсоннинг борликни бир бутун англашининг, билишининг натижасидир. Унинг доирасига сезги хам, амалий харакатлар хам кирмайди. Аксинча, дунёкараш амалий харакатларнинг маънавий асоси булиб хизмат килади, аммо у амалий харакат эмас. Дунёкараш, кискача килиб айтганда, дунё ва унинг томонлари кисмлари тугрисидаги карашлардир. Дунёкараш «дунё» ва «караш» сузларининг бирикмасидан иборат булиб, «караш» жонли мушохада эмас, балки абстракт тафаккур натижасидир. Шунинг учун унинг таркибига хиссий билиш ва унинг шаклларини хам киритиш номакбулдир. Дарсликларда бундай фикрларнинг берилиши укувчиларни тугри фикрлашдан чалкаштиради. Чунки илмий адабиётларда караш куз ташлаш маъносида, тикилиб ёки хумрайиб караш маъносида эмас, балки «факт ва ходисаларни тушуниш тизими, нуктаи назар, концепция»18 маъносида ишлатилади. Дунёкараш дунёни англаш (онг)нинг умумлашмасидир, хусусий дунёкарашлар - физик дунёкараш, юридик дунёкараш ва бошка тармок карашлар умумийликдан фарк киладиган дунё манзарасининг куринишидир.

Онг социологик аспектда кундалик ва назарий онг даражаларидан иборат. Кундалик онг тор маънода ишлатиладиган ижтимоий психология (рухият) ва эмпирик онг даражаларидан иборат. Дунёкараш шахснинг кундалик (эмпирик) онгининг иккинчи даражаси - назарий онгнинг умумий холатини, хосиласини уз ичига олади. У шахснинг ижтимоий муносабатлар тизимида узаро таъсир ва «ишлов беришлар» туфайли шаклланади. Шунинг учун дунёкараш маънавий -маданий ходисадир ва тарихийдир. Тадкикотчи С.Ю.Колчигин таъкидлаганидек, дунёкарашнинг негизида дунёнинг умумий алокадорликлари ётади.19 Дунёкарашнинг тарихий ходисалигига караб кадимги дунё одамлари дунёкарашлари, урта асрлар одамлари дунёкарашлари, янги ва энг янги даврлар одамлари дунёкарашлари - аждодлар ва авлодлар дунёкарашлари фаркланади. Дунёкарашнинг кайси тушуниш нуктаи назаридан хал килинишига караб,

17 Уша ерда. - Б.9.

18 Узбек тилининг изохли лугати. 2 - том. - М.: «Рус тили» нашриёти, 1981. - Б.554.

19 Колчигин С.Ю. Философские основания целостного - мировоззрения. Автореф. дисс.....докт. филос. наук. -

Алма - Ата: 1993. - С.22.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

жамиятнинг яхлит манзараси хосил килинган. Дунёкарашда нуктаи назар ибтидо фалсафанинг бош масаласининг хал килинишига богликдир.

Фалсафанинг бош масаласи айни вактда дунёкарашнинг бош масаласи

20

хамдир.20

Дунёкарашлар даврий оммавийлашганлигига, шаклланиши ва ривожланишига кура афсонавий - мифологик, диний ва фалсафий дунёкарашлар боскичларидан иборат. Аммо уларнинг хам негизида вокеликни тушунишлар ётади. Афсонавий - мифологик дунёкараш кадимги даврда оммавий холатда мавжуд булган дунёкарашнинг илк боскичидир. Кадимги даврда содда, стихияли диалектик дунёкараш хам шаклланди, аммо у оммавийлик даражасига чиккан эмас. Афсонавий - мифологик дунёкараш бевосита политеистик афсонавий эътикодлар негизида шаклланган булиб, вокелик, жумладан, табиат кучлари куплаб худолар образлари оркали илохийлаштирилиб ва жонлантириб акс эттирилган. Афсонавий - мифологик дунёкараш халк огзаки ижоди турлари - эртаклар, накллар, ривоятлар, афсоналар, достонларда уз аксини топган. Афсонавий-мифологик дунёкараш наъмуналарига кадимги хинд халкининг «Махобхарата», «Рамаяна» достонларини, Гомер ёзиб колдирган «Одиссея» ва «Илиада» X,. Олимжон ёзиб олган «Семург» достонларини мисол килиб келтиришимиз мумкин. Кадимги ёзма ёдгорликлардан бири - «Овесто»да хам Марказий Осиё халкларининг афсонавий мифологик карашлари акс этган. Унда зардуштийликнинг жамият тарихи тугрисидаги тасаввурлари биринчи одам Имаадан бошланади. Одамлар ундан таркалган. У даврда одамлар улим нималигини билмаган. Худо Ахура Мазда абадий бахорни яратган, унда одамлар бахтли ва фаровон яшаган. Лекин бир пайтга келиб одамлар гунохли иш килиб куйганлар. Яъни таъкикланган мол гуштини еб куйганлар. Шунда Ахра-манъю (Ахриман) худосининг кахри келиб, одамларга кор ва совукни юборган. Имаа одамлар ва молларни совукдан саклаб колиш учун уй куриб, унга барча тирик мавжудотлардан бир жуфтдан жойлаштирган. Бу Таврот ва Куръондаги киёмат коим хакидаги афсонага ухшаб кетади. Шундай килиб, кишилар хаётида биринчи давр - олтин давр тугаб, иккинчи давр - яхшилик ва ёмонлик уртасидаги кураш даври бошланади. Учинчи давр инсоннинг келажаги давридир. Бунда кадимги одамларнинг бахт-саодат хакидаги орзулари уз ифодасини топади. Яхшилик ва ёмонлик

20 Каранг: Овчинников В.С. Мировоззрение как явление духовной жизни общества. - Л.: «Изд-во ЛГУ», 1978. -

100 с.

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 11

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

ypTacugaru Kypamga xygo Axypa Ma3ga fohh6 hhkh6, 6axrau xaeT carraHarH

21

By^ygra Kenagu, ynraHnap THpunagu, ryHoxKopnap ®:a3onaHagH.21 XY.TOCA

yMyMaH onraHga, a^coHaBHH-MH^onoruK gyHeKapam KumunHK ^aMuaTHHHHr hhk gaBpugaH 6omna6 maKrnaHraH 6ynu6, xap KaHgaH 6unumga xaM, ^aMHaTHH 6up 6yTyH TacaBByp Kunumga xaM, ^aMHaT unugaru MyHoca6araapHH TapTu6ra conumga xaM yHgaH FoaBHH MaH6a cu^arnga ^ofiganaHHnraH.

REFERENCES

1. Абдурахмонов Ф. Проблемы национальних интересов в условиях независимости Республики Узбекистана. (социально - философский анализ) Автореф. дисс. ...докт. филос. наук. - Т.: 1995.

2. Крапивенский С.Э. Социальная философия учебник. - М.: Гуманит. Изд.центр ВЛАДОС, 1998. - С. 41.

3. Назаров К. Кадриятлар фалсафаси (аксиология). - Т.: Файласуфлар миллий жамияти нашриёти, 2004. - Б.152.

4. Узбек тилининг изохли лугати. 2-том. - М.: «Рус тили» нашриёти, 1981. -Б.598.

5. Тягунов С.И. Понимание в структуре познавательной деятельности. Автореф.дисс. ...канд.филос.наук. - Ленинград, 1990. - С.16.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

6. Kholmuminov, J. M. (2022). THE POSITION OF TASAVVUF AND IRFAN IN MAVERUNNAHR AND KHORASAN: IBN AL-ARABI AND ABDURAHMAN JAMI (A COMPARATIVE ANALYSIS). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(9), 76-92.

7. Холмуминов, Д. М. (2021). ТАСАВВУФНИ ШАКЛЛАНТИРГАН МАНБАЛАР МУАММОСИ КИЁСИЙ ТАСАВВУФШУНОСЛИК ТАДЛИЛИДА. Исследование Ренессанса Центральной Азии, 2(2).

8. Холмуминов, Ж. М. (2021). МОВАРОУННАДР ФАЛСАФИЙ-ИРФОНИЙ МАКТАБЛАРИ ВА ИБН АЛ-АРАБИЙ ТАЪЛИМОТИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, i(10), 803-811.

9. Холмуминов, Д. (2021). ИЗУЧЕНИЯ ИСТОРИИ СУФИЗМА-ОДНА ИЗ ОСНОВ РАЗВИТИЯ ОБЩЕСТВЕННОГО СОЗНАНИЯ. Academic research in educational sciences, 2(11), 1145-1150.

21 Искандаров Б. Урта Осиёда фалсафий ва ижтимоий-сиёсий фикрнинг шаклланиши ва ривожланиши тарихидан лавхалар. - Т.: «Узбекистон», 1993. - Б.8.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.