ТАРИХ У^ИТИШ МЕТОДИКАСИ ПЕДАГОГИК ФАН СИФАТИДА
С. А. Тоштемирова
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти доценти,
n^^^.(PhD)
АННОТАЦИЯ
Маколада узлуксиз таълим тизимида долзарб ахамият касб этаётган таълим кластерининг умумий конуниятлари ва тамойиллари асосида тарих фанларини укитишни ташкил килиш буйича илмий мулохаза ва фаразлар келтириб утилган. Айникса, мактабларда тарих таълими буйича мавжуд муаммолар тахлили, уни ривожлантиришнинг узига хос хусусиятлари, максад ва вазифалари хамда асосий услублари, тарих таълимида формацион ва цивилизацион ёндашувлар интеграцияси мухимлиги асослаб утилган.
Калит сузлар: интеграция, таълим кластери, узвийлик, фанга оид компетенциялар, таълим сифати, тизимлаштириш, формацион ёндашув, цивилизацион ёндашув, тарихий тасаввурлар, тушунчалар, тарихий билимларни урганиш методологияси
HISTORY TEACHING METHODOLOGY AS A PEDAGOGICAL SUBJECT
ABSTRACT
The article presents scientific considerations and assumptions on the organization of the teaching of history based on the general laws and principles of the education cluster, which is relevant in the system of continuing education. In particular, the analysis of existing problems in the teaching of history in schools, the specific features, goals and objectives and main methods of its development, the importance of the integration of formational and civilizational approaches in the teaching of history.
Keywords: integration, education cluster, membership, science competencies, quality of education, systematization, formative approach, civilizational approach, historical assumptions, concepts, methodology of studying historical knowledge
КИРИШ
Бугунги кунда узлуксиз таълим тизимининг барча боскичларида ижтимоий фанларни укитиш, уларни кай
February, 2022 Multidisciplinary Scientific Journal
398
тарзда таксимлаш, укитиш ва амалиёт интеграциясини ташкил этишга каратилган махсус концепция ишлаб чикиш зарур эхтиёжга айланиб бормокда. Янги Узбекистоннинг асосий стратегияларидан бири сифатида "Узлуксиз таълим тизимида ижтимоий фанларни укитиш тартиби ва тамойиллари тугрисида" конун ишлаб чикиш ва уни амалиётга жорий этиш эхтиёжи хам мавжудлиги таъкидлаб утилди[1]. Бу йуналишда Ш.Мирзиёев томонидан "2022-2030 йилларда Узбекистон Республикасининг узлуксиз таълим ва тарбия сохасини гуманитарлаштириш стратегияси" яратилиши ва амалга оширилиши[2] тавсия этилди. Янги Узбекистоннинг 2022-2026 йилларга мулжалланган тараккиёт стратегиясининг "Маънавий тараккиётни таъминлаш, ушбу сохани тубдан ислох килиш ва янги боскичга олиб чикиш" йуналишида "Узбекистон тарихини урганиш ва таргиб килишни ривожлантириш" вазифаси белгиланган[3]. Сунгги йилларда дунёнинг куплаб мамлакатларида умумий урта таълим муассасалари таълим олувчилари таълим ва тарбияси сифатини оширишнинг энг самарали йуллари буйича илмий ва ижодий изланишлар олиб борилмокда. Таълим жараёнларини услубий жихатдан такомиллаштириш укитувчиларнинг уз фаолиятини, компетентлигини янада ривожлантиришни талаб килади.
Узлуксиз таълим жараёни илмий-педагогик тамойилларга амал килгандагина уз олдига куйган мураккаб муаммоларни еча олади. Таълим жараёнини максадга мувофик ташкил килиб, дарс самарадорлигини ошириш учун эса, энг мухим, хал килувчи ахамиятга эга тамойилларни белгилаган холда унга куйиладиган талабларни бажармок зарур. Бу талаблар таълим-тарбиянинг давр талабига мослиги, педагогик жараёнда объектив ва субъектив жараёнларнинг уйгунлиги, таълим-тарбияда максад, мазмун, метод ва воситаларнинг бир-бири билан богликлиги каби таълим кластерининг умумий конуниятлари хамда тамойилларидан фойдаланиб амалга оширилади. Бу каби талабларни аниклаш учун тарих таълимнинг узига хос хусусиятлари хисобга олиш лозим. Тарих фанларини укитишда умумтаълим мактабларида хамкорликдаги таълим кластерларини ташкил килиш энг самарали механизм булиб, бунда олий ва умумий урта таълим муассасаларининг узаро тенг хукукли хамкорлиги асосидаги таълим турлари интеграцияси хамда тарих фанларини укитишда узвийлик ва изчилликни таъминлашга асосланган таълим мазмуни интеграцияси мухим булиб, бу интеграциялар таълим самарадорлигини оширишда долзарб ахамиятга эга[4].
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Узлуксиз таълимда тарих фанларини укитиш самарадорлигини ошириш буйича, хусусан, булажак тарих укитувчиларининг укувчиларда тарихий тафаккурни шакллантиришга тайёрлаш ва услубий тайёргарлик ишлари О.Давлатов, А.Исмоилов, К.Шоназаров, Р.Ярматов ва бошка олимлар ишларида келтириб утилган. Республикамиз мактабларида тарих укитиш методикасига багишланган илмий тадкикотлар ва услубий кулланмалар Т.Тошпулатов, Н.Ремеев, Я.Гаффоров ишларида келтирилиб утилган[5]. Шу билан бирга бир катор етакчи олимларимиз, А.Аскаров, Р.Мукминова, Х,.Бобобеков, А.Мухаммаджонов ва бошкалар томонидан умумий урта таълимда тарих фанларини укитиш ва бу жараёнларни такомиллаштириш билан боглик бир катор ишлар алохида ахамиятга эга[6].
Мустакил давлатлар хамдустлиги (МДХ,) давлатларида П.Г.Кулагин, О.И.Бахтина, Н.И.Воржейкина, Н.И.Запорожец, А.Г.Колосков, А.А.Вагин, Е.Ф.Головкина каби олимларнинг илмий тадкикот ишлари ва кулланмаларида тарих укув фанларида фанлараро, курслараро, фанлар ичидаги алокаларнинг ахамияти, уни амалга ошириш йуллари, воситалари, усул ва шакллари хусусида илмий фикрлар баён килинган [7]. Лекин ушбу илмий муаммо Россия тарихи ва жахон тарихи мисолида курсатилиб, уларнинг аксарияти коммунистик дунёкараш назариясига таяниб тадкик этилган.
НАТИЖАЛАР
Тарих фанларини укитишда, булажак мутахассисни узвийликда таъминлашда ва самарадорликни оширишда узлуксиз таълим тизимида таълим кластерларини ташкил килиш энг самарали механизм саналади. Бунда тарих фанларини укитиш методикаларини такомиллаштириш ва бу сохада булажак педагог-кадрлар тайёрлашда таълим муассасаларининг узаро тенг хукукли хамкорлиги асосидаги таълим турлари интеграцияси хамда фанлараро, курслар ва булимлараро узвийликни таъминлашга асосланган таълим мазмуни интеграцияси мухим.
Таълим кластерининг узига хос хусусиятига кура, мактабларда олиб бориладиган таълимий ва тарбиявий жараённинг хар бир дакикасидан унумли фойдаланиш талаб этилади, бундан келиб чикиб тарих укитувчилари огзаки укитиш усулидан воз кечган холда тарих фанларини интеграцион асосда укитишга, ахборот технологиялари асосида мустакил урганишга ургатиш катта ахамиятга эга.
February, 2022 Multidisciplinary Scientific Journal
400
Тарих таълимидаги дарсликлар, хариталар, хужжатлар, жадвал, тушунчалар, турли хил кулланмалар шу жумладан даврий нашрлар ва бошка манбалар билан мустакил ишлашга ургатиш талаб этилади. Укитувчи укувчи билан биргаликда жадваллар, диаграммалар, хариталар, иллюстрациялар тайёрлаш иш тизимини ташкил килиши зарур.
Ривожланган мактаблар тажрибаси шуни курсатадики, тарих ва хаётни урганиш уртасидаги богликлик укувчилар билим савиясининг ортишига олиб келади. Таълим жараёни иштирокчилари томонидан жараённи услубий такомилаштириш буйича доимий иш олиб борилгандагина укувчилар фанга оид компетенцияларни мукаммал узлаштиради. Демак, тарих таълимининг сифатини оширишнинг асосий усуллари куйидагиларда намоён булади: мустакил ишлаш услубларини урганиш; огзаки укитиш усуллари билан шугулланишдан воз кечиш; укитувчилар фаолиятини ривожлантириш; иш усулларида ёш хусусиятларини хисобга олиш;
олинган билимларни амалиётда куллай олишга эътибор каратиш ва хоказо.
Мактаблар учун нашр килинадиган янги авлод адабиётлари урганган материалларни мустахкамлаш, назария ва тушунчаларни ижодий узлаштириш ва уларни аник хаётий вазиятларни хал килишда куллаш имконини берувчи мустакил иш ва уз-узини назорат килиш материаллари билан такомиллаштирилиши тарих фанларига оид компетенцияларни ривожланишига олиб келади. Шунингдек улар электрон таълим ресурслари ва модулларга богланган булиши таълим олишда маълумотлар хажмини ошишига ва уларни доимий тулдириб борилишига ёрдам беради.
МУ^ОКАМА
Мамлакатимизда урта таълим тизимини ислох килиш ва тарих фанларини урганишда кластерли ёндашувларни жорий этишни хисобга олган холда тарих таълимининг куйидаги максадларини белгилаб олиш мумкин:
укувчилар дунё хакидаги тизимлаштирилган билимларни эгаллаши; тарихий жараён ва унда мамлакатнинг урни хакида фикрларнинг шаклланиши;
укувчиларни миллий ва жахон маданияти ютуклари билан таништириш;
February, 2022
^yKaponuK, BaraHnapBapnuK, mh.MHH y3nuKHH Tap6uflnam; TatnuMHHHr KeHHHru 6ocKHHura MyBa$$aKHtfraH yTum Ba 6. AHa my MaKcagnapgaH Kenu6 HHKKaH xonga Tapnx TatnuMHHHHr Ba3H$anapu KyftugarunapgaH u6opar:
^aMHAT TapaKKHeTHHHHr xo3upru 6OCKHHHHH nyKyp Taxnun KnnraH xonga 3apyp 6ynraH TapuxuH ®:apaeH xaKHgaru 6unHMnapHH эгaмamпapн Ba y3 xaeT ^aonnaTHHH nporH03namTHpnm;
gyHe xanKnapu MagaHHaraapuHHHr y3ura xocnuruHH aHraaraH xonga TatnuM onyBHunapga HHcoHnapBapnuK Ba BaraHnapBapnuK roanapnra, ^yKaponuK ^aMHara Ba KOHyH ycTyBopnarn TaMoftHnnapura acocnaHraH KagpuaT HyHanumnapH Ba maxcuH эtтнкogпapнн puBo^naHTHpum;
Tapnx TatnHMHHHHr cy6teKraap Ba o6teKraap ннтегpaцнacн acocugaru ^aonnaTHHH pHBO^naHTHpnm Ba xoKa3o.
YKyBHH maxcHHH maKnaHumuga TapuxHHHr ypHH MyxuM, Tapnx TatnuM onyBHHHH HHCOHHaTHHHr TynnaHraH Ta®pn6acHHH xuco6ra onraH xonga xaeTra TaftepnaftgH. Tapnx TatnuMH Ma3MyHH yKyBHunapHH ^aMuar Ba yHHHr xaeTHHH Typnn TapnxHH gaBpnapga Ba Typnu ^uxaraapga ypraHumra Kaparagu: h^thmohh-cnecHH Macananap, MagaHHH, geMorpa^HK, этннк, onna 6nnaH 6OFHHK, экoпoгнк Ba 6om^a Macananap. ffly 6unaH 6upra $opмaцнoн Ba цнвнпнзaцнoн eHgamyBnapHHHr ннтeгpaцнacн, MaMnaKaraapra xoc xpoHonoruK Ba MyaMMonapra acocnaHraH TaMoftunapgaH ^oftganaHum TapuxHH ypraHumHHHr энг a$3an ^Hxaragup.
Oopмaцнoн eHgamyB HHCOHHAT TapuxuHH H^THMoHH-TapnxHH ®;apaeH cu^araga ypraHumHH y3 HHura onagu, 6y H^THMoHH-HKTucogHH ^opмaцнaпapнн xap 6up maKnra xoc MogguH Maxcynoraap umna6 nu^apum ycynu 6unaH H3Hun y3rapTHpumra acocnaHagu.
Цнвнпнзaцнoн eHgamyB puBo^naHumHHHr MyafiaH 6ocKH^napHHH 6ocu6 yTraH Ba y3apo ^apKgu 6ynraH MaxamuH цнвнпнзaцнaпapнн ypraHumHHHr acocuH o6teKTH ge6 xuco6naHgH. By eHgamyBga 6up цнвнпнзaцнaнн 6omKacugaH a^parn6 TypaguraH Hapcanapra эtтн6opнн KaparumHH Tana6 этagн, цнвнпнзaцнaпap unuga HHcoHnapHH 6upnamTHpaguraH ^apaeHnap Ba xycycuaraapra anoxuga эtтн6op Kaparnnagu. ^yMnagaH, MatHaBHH Ba MogguH MagaHuaTHHHr Typnu maKrnapu (guH, caHtar, axroK, KoHyH, aHtaHanap, TypMym Tap3H Ba 6.).
MaKTa6napga TapuxHH yKHTumga acocuH эtтн6op yKyBHunapHHHr TapuxuH xoTupacuHH maKnnaHTupumra
каратилган булиб, у утган вокеалар, уларнинг замон ва макон хусусиятларини, сабаб ва окибатларини идрок килиш, тарихий вокеалар иштирокчилари ва уз халкининг тарихий анъаналарини кадрлаш кобилиятига эга. Тарихий билимлар укувчилар дунёкарашини шакллантиришда айникса гоят мухим рол уйнайди, улар инсониятнинг ижтимоий тажрибасини узида жамлайди ва замонамизнинг мураккаб ва зиддиятли вокеаларини тугри тушуниш куникмаларини ривожлантиради. Тарихий билимларни урганиш тарихий вокелик хакидаги гояларни, инсоният жамияти тараккиёти хакидаги илмий тасаввурни, тарихий билимларни узлаштириш ва замонавий жамиятни билиш жараёнида тарихий вокеаларни урганиш учун индикатив асос булиб хизмат килади.
Тарихий билимларнинг тизимли тузилиши тарихий тасаввурлар, тарихий тушунчалар ва тарихни билиш методологиясини билишдан иборат.
Тарихий билимларнинг хар бир таркибий кисмига куйидагича кискача тавсиф бериш мумкин:
1. Тарихий тассавурлар тарихий далиллар, вокеалар, шахслар ва уларнинг вакт ва макондаги махаллий даражасининг ташки ва энг мазмунли хусусиятлари оркали укувчилар онгида акс этади. Тарихий тасаввурлар доим субъективдир, бу тарихий вокеликни идрок этишнинг узига хос хусусиятларидан келиб чикади.
2. Тарихий тушунчалар дастлабки тарихий идрокда англашилмасада, у тарихий далилларнинг энг мухим, умумлаштирилган, тизимлаштирилган хусусиятларини ёдда тутиб, уларнинг ички мазмун-мохиятини очиб беради. Тарихий тушунчалар объектив булиб, тарихий билимларнинг асоси хисобланади.
3. Тарихни билиш методологиясини билиш сабаб ва окибат муносабатлари, тарихий тушунча ва далиллар, тарихий жараённинг ривожланишида муайян натижага олиб келадиган вокеалар уртасидаги мухим ва баркарор муносабатларини хамда тарих фани билимларини уз ичига олади. Бунга укувчиларнинг тарихий материал билан ишлаш хакидаги билимларини хам киритиш мумкин. Бошкача килиб айтганда, бу тарих фанларини урганиш шаклланадиган интеграцион компетенциялар хисобланади.
Тарих фанларига оид компетенцияларни ривожлантириш укувчиларнинг когнитив фаолияти даражасини такомиллаштиришнинг мухим воситасидир, улар замонавий хаётда янада самарали ва тугри харакат килиш имконини беради. Умумий урта таълимда боскичлар кесимида миллий дастурга мувофик тарихий саводхонлик ва
компетентликни ривожлантириш куйидагича амалга оширилади:
тарих фанининг илмий методик таъминотини, укув адабиётларини сунгги йилларда амалга оширилган илмий тадкикот натижалари асосида такомиллаштириш;
тарих фанларини таркибини таълим олувчида мустакил мушохада юритиш, танкидий фикрлаш компетенцияларини шакллантиришга каратилган мазмун билан бойитиш,
тарих фанларини фанлараро, курс ва булимлараро алокадорлик асосидаги компетенцияларни шаклланишига эътибор каратиш;
компетентлик даражалари, бахолаш мезонларини аниклашда ва таъминлашда истеъмолчи ва етказиб берувчи субъектлар уртасидаги мувофикликни таъминлаш;
тарихий даврларни укитишда тарихий жараёнларнинг хажми ва камровидан келиб чиккан холда соатлар ажратиш;
юкори боскичларда тарих фани мазмунига ёзма манбалар, архив хужжатлар, тарихий-бадиий адабиётлардан лавхалар хажмини ошириш;
моддий-техник базани тарих сохалари интеграцияси асосида ташкил килинадиган укув-лабораториялар билан таъминлаш талаб этилади.
ХУЛОСА
Шундай килиб, тарихий билимлар, тарихий гоялар, тушунчалар, тарихий тараккиёт намуналари ва тарихий материал билан ишлаш усулларининг мураккаб узаро интеграцияси тарих таълимининг муваффакиятли фаолиятига ёрдам беради. Бунда олий таълим ва мактаб уртасидаги муносабатларни узида акс эттирувчи моделлар, жумладан, ихтисослаштирилган мактабларни (синфларни) ташкил килиш, юкори синф укувчиларини олий таълимга тайёрлаш ва бошкалар самарали усуллар хисобланади. Бирок бу каби моделларнинг аксарияти уларнинг бир ёклама иш олиб боришларида булиб, унга кура мактаблар буюртмачи, олий таълим эса ижрочи сифатида ишлайди. Хдмкорлик (узаро муносабат)нинг асоси куйилган вазифани барча иштирокчиларнинг биргаликда хал килишлари, бу борада уларнинг мавкейидаги тенглик, шунингдек, барча субъектлар саъйи харакатларининг бошка субъектларнинг кизикишлари ва эхтиёжлари билан уйгун келиши[8] инобатга олинмайди. Тарих таълимига нисбатан кластер ёндашуви муассаса бошкарув органларига тизим ичида самарали узаро таъсир утказиш учун муайян воситалар билан
February, 2022 Multidisciplinary Scientific Journal
404
таъминлаш, муаммоларни яхширок тушуниш, минтакада тарих фанларини самарали укитишни ривожлантиришнинг илмий асосларини режалаштириш имконини беради[9]. Буларнинг барчаси таълим кластерининг катта илмий-амалий ахамиятга эга ходиса эканлиги хакидаги фикрларни тасдиклайди, бу тизим интеграциялашув оркали янги синергетик сифатга эришиш имконини беради. Таълим кластери тизимнинг тарихий билимларга булган ракобатбардошликни таъминловчи мухит ва шарт-шароитни яратган холда, сиёсий, иктисодий, ижтимоий ахамияти ортиб боради. Бу жараёндаги бутун тадбирлар мажмуи илмий ва касбий кадрларни тайёрлашнинг асосий пойдевори булган таълим сифатини оширишга каратилган. Бундан ташкари, булажак тарих фанлари укитувчисининг узвийликда ва тизимли таълим олиш даврида нафакат уз касби билан боглик бажариладиган амалий вазифаларни, балки ижтимоий ва амалий тажрибага хам эътибор каратилади. Бу кейинчалик унга таълим муассасасининг амалиёти ва корпоротив мухитига муваффакиятли кушилишига ва ижтимоий хамда ишлаб чикариш мослашувини осонлик билан утказишига ёрдам беради.
REFERENCES
1. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистон стратегияси. Тошкент. "Узбекистон", 2021.
2. Давлатов O.F. Талабаларда ахборот хавфсизлигини таъминлаш компетентлигини тарихий-маданий мерос воситасида ривожлантириш: Автореф. пед.фан.буйича фалc.док. - Тошкент, 2018. - 57 б.
3. Узбекистон Республикаси Президентининг "2022-2026 йилларга
60-сон Фармони. 2022 йил 28 январ. https://tme/YangiTaraqqiyot Strategiyasi
4. Тоштемирова, С., & Тураева, А. (2021). Тарих фанларини курслараро узвийлик асосида амалга оширишга куйиладиган талаблар. Academic research in educational sciences, 2(5), 894-906.
5. Тошпулатов Т., Fаффоров Я. Тарих укитиш методикаси. Т.Турон-Икбол,
6. Ярматов Р.Б. Булажак тарих укитувчиларининг касбий методик тайёргарлигини такомиллаштириш. педагогика фанлари доктори (DSc) дисс.. афтореф. Т.: 2021. - 70 б.
-Б. 233.
мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси тугрисида"ги ПФ
2010 й.
February, 2022
7. ffloHa3apoB K^.P. Eyna^aK Tapnx yKHTyBHHnapHHH MaKTa6 yKyBHHnapnga TapnxHH Ta^aKKypHH maKMamupHmra Tafiepnam. lncc.neg.^.H. -TomKeHT, 2002. -
8. TomTeMupoBa, C. A. (2021). Tapux ^aHnapuHu y^rnum caMapagopnurura KaparanraH TatnuM KnacTepnapuHu TamKun Kunum acocnapu. Academic research in educational sciences, 2(5), 1073-1081.
9. Toshtemirova S.A., G'afforov Ya.X., Abduraxmonova J.N. Mutaxassislik fanlarini kasbga yo'naltirish metodikasi // o'quv qo'llanma. -Toshkent: "MALIK PRINT CO", 2021. - 204 b.
10. TomTeMHpoBa C.A. KnacTepnu eHgamyB acocuga TatnuM cu^aruHH omupum / MoHorpa^ua. -TomKeHT: "ISHONCHLI HAMKOR», 2021. -188 6.
134 6
February, 2022