Научная статья на тему 'ТАРБИЯЛАНУВЧИЛАРДА КЎЗГА ТАШЛАНУВЧИ ФИЗИОЛОГИК, ПСИХОЛОГИК ВА ИЖТИМОИЙ ОҒИШЛАРНИНГ ОЛДИНИ ОЛИШ ВА ҚАЙТА ТИКЛАШ'

ТАРБИЯЛАНУВЧИЛАРДА КЎЗГА ТАШЛАНУВЧИ ФИЗИОЛОГИК, ПСИХОЛОГИК ВА ИЖТИМОИЙ ОҒИШЛАРНИНГ ОЛДИНИ ОЛИШ ВА ҚАЙТА ТИКЛАШ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
29
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
тарбия / психологик огиш / ижтимоий огиш / гигиена коидалари / тиббий назорат

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Н М. Хужаназарова

Тарбияланувчиларнинг физиологик жиҳатдан тўғри ривожланишлари мактабгача таълим муассасасида фаолият юритувчи тиббиёт ходими билан ҳудудда жойлашган поликлиника жамоаси ўртасида мустаҳкам алоқа ўрнатиш асосида доимий назорат қилиб бориш, тарбияланувчиларда кўзга ташланувчи физиологик, психологик ва ижтимоий оғишларнинг олдини олиш ва қайта тиклашнинг ахамияти хакида маколада фикр юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАРБИЯЛАНУВЧИЛАРДА КЎЗГА ТАШЛАНУВЧИ ФИЗИОЛОГИК, ПСИХОЛОГИК ВА ИЖТИМОИЙ ОҒИШЛАРНИНГ ОЛДИНИ ОЛИШ ВА ҚАЙТА ТИКЛАШ»

"Oriental Art and Culture" Scientific Methodical Journal / http://oac.dsmi-qf.uz Volume 4 Issue 3 / June 2023

ТАРБИЯЛАНУВЧИЛАРДА КУЗГА ТАШЛАНУВЧИ ФИЗИОЛОГИК, ПСИХОЛОГИК ВА ИЖТИМОИЙ ОГИШЛАРНИНГ ОЛДИНИ ОЛИШ

ВА КАЙТА тиклаш

Н.М.Хужаназарова КДПИ

Аннотация: Тарбияланувчиларнинг физиологик жихатдан тугри ривожланишлари мактабгача таълим муассасасида фаолият юритувчи тиббиёт ходими билан худудда жойлашган поликлиника жамоаси уртасида мустахкам алока урнатиш асосида доимий назорат килиб бориш, тарбияланувчиларда кузга ташланувчи физиологик, психологик ва ижтимоий огишларнинг олдини олиш ва кайта тиклашнинг ахамияти хакида маколада фикр юритилади.

Калит сузлар: тарбия, психологик огиш, ижтимоий огиш, гигиена коидалари, тиббий назорат

PREVENTION AND REHABILITATION OF OBVIOUS PHYSIOLOGICAL, PSYCHOLOGICAL AND SOCIAL DEVIATIONS IN STUDENTS

N.M.Khujanazarova KSPI

Abstract: It seems that the importance of the physiological development of children in a preschool educational institution should be constantly monitored on the basis of establishing a strong relationship between a medical worker working in a preschool educational institution and the team of a polyclinic located in the region, as well as the importance of preventing and restoring noticeable physiological, psychological and social abnormalities in children.

Keywords: education, psychological deviation, social deviation, hygiene rules, medical control

Мактабгача таълим ёши болаларида физиологик, психологик ва ижтимоий огишлар юзага келишининг олдини олиш мухим. Бунда улар организмининг тугри ривожланишини назорат килиб бориш, салбий психологик ва ижтимоий омиллар таъсир курсатишининг олдини олиш чора-тадбирларини куриш максадга мувофикдир.

Тарбияланувчиларнинг физиологик жихатдан тугри ривожланишлари мактабгача таълим муассасасида фаолият юритувчи тиббиёт ходими билан худудда жойлашган поликлиника жамоаси уртасида мустахкам алока урнатиш

ПссШ^^Ш] 569 ISSN 2181-063Х/ Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

асосида доимий назорат килиб борилади. Тиббий назоратни олиб боришда тарбияланувчиларнинг физиологик ривожланиш даражаси, уларда маълум касаллик белгиларининг кузатилиши, умумий холати инобатга олинади. Мактабгача таълим муассасалари тарбияланувчиларининг физиологик жихатдан тугри ривожланишларини таъминлашда бир катор шартларга амал килиш талаб этилади.

"Бола турадиган хона ёруг, шинам булиши, доимо шамоллатиб турилиши (кишда суткада 3-4 марта, ёзда эса хаво яхши булганида дераза ёки дераза тиркишлари доим очик туриши) лозим, хона харорати 18-200 булиши керак...

Боланинг каддини кандай тутишига, стол атрофида кандай утиришига доим караб туриш керак. Расм чизганда, китоб укиганда куз билан стол уртасидаги оралик 30-35 см булиши лозим. Бола хонасидаги мебель имкони борича ёшига тугри келиши зарур. Агар мебель бола ёшига мос булмаса, уни иложи борича мослаштириш ав бир кадар кулай килиб бериш керак. Бу ёшда ясси оёкликнинг олдини олиш учун болани пошнаси нормал пойафзал кийишга ургатиб бориш зарур.

Мактабгача таълим ёши болаларини гигиена коидаларига ургатиш, уларни тозаликка ва осойишталикка одатлантириш катта эътибор каратиш лозим. Болани кул ювишга, тишини тозалашга ва хоказоларга ургатиш керак. Совун, сочик, тиш чуткаси, тиш порошоги ёки пастаси каби нарсаларни боланинг кули етадиган килиб куйиш лозим. 3-4 яшар болаларни хафтада камида 2 марта, 4-5 ёшдагиларни эса камида 1 марта чумилтириш зарур. ... 6 ёшгача булган бола кундузи бир махал ухлаши лозим".

Шунингдек, тарбияланувчилар уртасида жисмоний тарбияни ташкил этиш, унда болаларни жисмоний харакат ва фаолликка ундовчи машклардан фойдаланиш кутилган самарага эришишга ёрдам беради. Жисмоний машкларнинг имкон кадар очик хавода, табиат куйнида утказилиши болалар саломатлигини мустахкамлаш билан бирга уларнинг табиат билан якинлаштиради. Жисмоний машкларни бажариш чогида болаларнинг кискача танаффус килиб олишларига имкон бериш, толикишларига хам йул куймаслик максадга мувофикдир.

Мактабгача таълим муассасалари тарбияланувчиларида болалик даврида кузатиладиган асаб бузилишлари келиб чикишининг олдини олиш максадга мувофикдир. Невролог олим З.Р.Ибодуллаев билан сухбат жараёнида мутахассиснинг таъкидлашича, мазкур ёш даври болаларида асаб бузилишларининг келиб чикиш сабаблари нотугри ташкил этилган тарбия ёки муайян касаллик окибати булиши мумкин. "Зеро, боланинг мияси нафакат анатомик жихатдан катталашиб ва шаклланиб боради, балки ташкарида булаётган барча салбий ва ижобий маълумотлар хам унинг хотирасида

ПЙта^^Н 570 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

сакланиб колади. Боланинг яшаш тарзи асосан таклидга асосланган. У таклид киладиган холатларининг барчаси хам бирдек ижобий мазмун касб этмайди. Уларнинг орасида боланинг хулк-атворига салбий таъсир курсатувчи омиллар куп булиши мумкин. Хдтто яхши ота-она хам боласини тула назорат кила олмай колиши ва унинг фарзанди нокобил ва безори булиб вояга етиши мумкин. Болага булган эътиборнинг пасайиши, турли инжикликлар, ота-оналар ёки оила аъзоларининг инжикликларга ортикча ахамият каратишлари, болани хаддан ташкари эркалатиш, телевидение ёки компьютер оркали намойиш этилаётган жангари, очикдан очик агрессивликни таргиб килувчи томошалар, кул телефони оркали узатилаётган бемаъни SMSлар ва фотосуратлар, Интернетнинг оммавий сайтларида хам реклама сифатида акс этувчи бехаё холатлар вояга етмаган болаларда асаб бузилишларнинг келиб чикишига сабаб булмокда"

Мутахассис сифатида З.Р.Ибодуллаевнинг фикрларига кура, бугунги кунда уз болалари учун тинчлантирувчи ёки хотирани яхшилашга ёрдам берувчи дориларни ёзиб беришни суровчи ота-оналарнинг сони кескин купайган. Ота-оналарнинг аксарияти бундай холатни келтириб чикарган омиллар - болалар ва усмирлар турмуш тарзининг муайян режимга асосланмаганлиги, етарли даражада дам олмаслик, кун давомида узок муддат харакатсиз утириш, ёш, психологик ва физиологик имкониятлардан ташкари телевизор ёки компьютер уйинларини томоша килиш кабилардан иборатлигидан бехабарлар. Ота-оналарнинг барчаси асабни тинчлантирадиган, юракни бакувват киладиган ва хотирани мутахкамлайдиган дармон - бу жисмоний тарбия ва спорт эканлигини унутмасликлари лозим.

Тиббиётга оид манбада курсатилишича, асаб касалликларининг хомиладорлик давридаги касалликлар, тугрик пайтида ва гудаклик даврида руй берган бош мия жарохатлари, сурункали витамин (айникса В гурух витаминлари) етишмовчилиги, вирусли инфекциялар, яллигланиш касалликлари хам эрта ривожланувчи асабий-рухий бузилишларнинг асосий сабаблари хисобланади.

Мактабгача таълим муассасалари тарбияланувчиларини рухий куллаб-кувватлаш уларни турли рухий ва ижтимоий салбий таъсирлардан мухофазалашга имкон беради. Тадкикотчи Ш.А.Содикова уз тадкикотида "рухий куллаб-кувватлаш" "тарбияланувчиларни турли салбий ижтимоий таъсирлардан мухофазалаш, уларда мазкур таъсирларга нисбатан иммунитетни кучайтириш, шунингдек, оила ва микромухитда улар дуч келаётган зиддиятларни бартараф этиш"дан иборатлигига ургу беради. Муаллифнинг фикрича, мактабгача таълим муассасалари тарбиячиларининг "болаларни рухий жихатдан куллаб-кувватлай олишлари улардаги ута таъсирчанлик, жиззакилик,

ITiy^^^BI 571 ISSN 2181-063Х/ Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

"Oriental Art and Culture" Scientific Methodical Journal / http://oac.dsmi-qf.uz Volume 4 Issue 3 / June 2023

тушкунликка тушиш, рухан эзилиш, йиглокилик, узига булган ишончсизлик, агрессивлик, атрофдагилардан нафратланиш, уларга нисбатан мухаббатли булмаслик ва улар билан чикиша олмаслик каби салбий одатларни бартараф этиш, аксинча, ижобий фазилатлар - хотиржамлик, оила аъзолари, тенгдошлари ва атрофдагилар билан ижобий муносабат урнатиш, уларнинг хатти-харакатлари, хулк-атворларига нисбатан токатли, бардошли булиш, хар нарсадан таъсирланавермаслик, рухий тушкунликка тушмаслик, уз-узига ишонч каби сифатларнинг шаклланишига ёрдам беради".

Фойдаланилган адабиётлар

1. Hakimova, M. (2020). Таълим жараёнига инновацион технологияларни куллаш имкониятлари. Архив научных исследований, (32).

2. Душанов, Р. Х., & Фарфиев, Ё. А. (2014). Касбий психология.

572

ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.