Научная статья на тему 'ТАРБИЯ ЖАРАЁНИ СИФАТИНИ КВАЛИМЕТРИК МОНИТОРИНГ ҚИЛИШ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР'

ТАРБИЯ ЖАРАЁНИ СИФАТИНИ КВАЛИМЕТРИК МОНИТОРИНГ ҚИЛИШ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
219
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
квалиметрик мониторинг / сифат / тарбия / маънавият / ахлоқ.даражаси / педагогик ҳамкорлик. / квалиметрический мониторинг / качество / образование / духовность / нравственность / педагогическое сотрудничество.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Абдуллаева Гулчехра Абдуллажоновна, Аллаярова Солиҳа Нарзуллоевна

Мақолада таълим-тарбия тизимини назорат қилиш ва баҳолашда квалиметрикмониторингнинг ўрни, ҳамда унинг таълим-тарбия жараёнидаги миқдорий ўзгаришларни динамикаси, фаолият натижаларини яхлитлаш, тарбияловчи ҳамда тарбияланувчиларни сифат ва самарадорлигини таҳлил қилиш каби таълим-тарбия соҳасининг умумий фаолиятини ташхис қилишдаги аҳамияти очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

КВАЛИМЕТРИЧЕСКИЙ МОНИТОРИНГ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА: ПРОБЛЕМЫ И РЕШЕНИЯ

В статье обсуждается роль квалиметрического мониторинга в контроле и оценке системы образования, а также его роль в диагностике общей деятельности образования, а именно динамика количественных изменений образовательного процесса, подведение итогов, анализ качества. и эффективность преподавателей и студентов.

Текст научной работы на тему «ТАРБИЯ ЖАРАЁНИ СИФАТИНИ КВАЛИМЕТРИК МОНИТОРИНГ ҚИЛИШ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР»

Абдуллаева Гулчехра Абдуллажоновна,

Мирзо У^бек номидаги Узбекистан Миллий университети «Педагогика ва умумий психология» кафедраси таянч докторанти (PhD) Аллаярова Солила Нарзуллоевна,

Узбекистан Миллий университети докторанти (DSc), фалсафа фанлари номзоди

ТАРБИЯ ЖАРАЁНИ СИФАТИНИ КВАЛИМЕТРИК МОНИТОРИНГ КИЛИШ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР

УУК: 37.014.3

АБДУЛЛАЕВА Г.А., АЛЛАЯРОВА С.Н. ТАРБИЯ ЖАРАЁНИ СИФАТИНИ КВАЛИМЕТРИК МОНИТОРИНГ К,ИЛИШ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР

Маколада таълим-тарбия тизимини назорат к,илиш ва бах,олашда квалиметрик-мониторингнинг урни, х,амда унинг таълим-тарбия жараёнидаги микдорий узгаришларни динамикаси, фаолият натижаларини яхлитлаш, тарбияловчи х,амда тарбияланувчиларни сифат ва самарадорлигини тах,лил килиш каби таълим-тарбия сох,асининг умумий фаолиятини таш-хис килишдаги ах,амияти очиб берилган.

Таянч суз ва тушунчалар: квалиметрик мониторинг, сифат, тарбия, маънавият, ахлок.дара-жаси, педагогик х,амкорлик.

АБДУЛЛАЕВА Г.А., АЛЛАЯРОВА С.Н. КВАЛИМЕТРИЧЕСКИЙ МОНИТОРИНГ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА: ПРОБЛЕМЫ И РЕШЕНИЯ

В статье обсуждается роль квалиметрического мониторинга в контроле и оценке системы образования, а также его роль в диагностике общей деятельности образования, а именно -динамика количественных изменений образовательного процесса, подведение итогов, анализ качества. и эффективность преподавателей и студентов.

Ключевые слова и понятия: квалиметрический мониторинг, качество, образование, духовность, нравственность, педагогическое сотрудничество.

ABDULLAYEVA G.A., ALLAYAROVA S.N. QUALIMETRIC MONITORING OF THE QUALITY OF THE UPBRINGING PROCESS: PROBLEMS AND SOLUTIONS

In the article is made an attempts to highlight the role of qualimetric monitoring in implementing control and assessment of the education system, as well as its role in the diagnosis of the general activity of education, such as the dynamics of quantitative changes in the educational process, summing up, analysis of the quality and effectiveness of teachers and students.

Key words and concepts: qualimetric monitoring, quality, education, spirituality, morality, pedagogical cooperation.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

Кириш. Узбекистонда таълим-тарбия тизи-мини мониторинг килиш трансформацияси эндиликда такомиллашиб бораётган жараён-лардан х,исобланади. Мамлакатимизда педа-гогик мониторинг тажрибасини ошиб бориши таълим сох,асидаги муаммоларни аниклаш, таълим-тарбия жараёнидаги микдорий усиш динамикаси, фаолият натижаларини яхлитлаш, таълим берувчи ва таълим олувчилар самара-дорлигини тах,лил килиш каби умумий фао-лиятни назорат килиш х,амда бошкарувнинг инновацион тизимини йулга куйиш тенденци-яларига имконият очиб бормокда.

Узбекистон Республикасининг "Таълим туFрисида"ги УРК.-637-сонли конуннинг 42-моддасида "Таълим тизимида мониторинг-таълимнинг х,олатини, таълим натижалари-нинг узгариш суръатларини, таълим фаоли-ятини амалга ошириш учун яратилган шарт-шароитларни урганиш ва кузатишни, шунинг-дек таълим олувчиларнинг контингенти туFрисидаги маълумотларни ва бошкарув карорлари кабул килинишини тах,лил этишни уз ичига олади" дея белгилаб куйилган.

2017-2021 йилларда беш мух,им йуналиш буйича ривожлантиришга мулжалланган Харакатлар стратегиясининг 4.4-бандида х,ам «... таълим ва укитиш сифатини бах,олашнинг халкаро стандартларини жорий этиш асо-сида таълим муассасалари фаолияти-нинг сифати х,амда самарадорлигини ошириш; илмий-тадкикот ва инновация фаоли-ятини раFбатлантириш, илмий ва инновация ютукларини амалиётга жорий этишнинг сама-рали механизмларини яратиш...»1 вазифалари таълим ва фан сох,аларини ривожлантириш-нинг устувор вазифалари сифатида белгилан-ган эди.

Мавзунинг доларблиги.

Мавжуд вазифаларни ижросини таъмин-лаш ва тах,лил килишда мониторинг ва квали-метрик ёндашувларсиз натижадорликни аник ва х,акконийлик асносида бах,олаб булмайди. Лекин, бугунги кунда таълим-тарбия сох,асида

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида"ги ПФ-4947-сонли Фармони. - https://www.lex. uz/acts/3107036

бах,олаш ва улчаш муаммолари кам ривож-ланган булиб, бу эса педагогика сох,асида ква-лиметрик мониторинг буйича тадкикот ишла-рини кучайтириш заруратини курсатади.

Шу нуктаи назардан, таълим-тарбия жара-ёнини модернизациялаш - жамиятнинг таълим субъектлари салох,иятини кучайтириш, жамиятга маънавий-ахлокий сифатга эга, етук ва малакали мутахассисларни етказиб бериш эх,тиёжи туфайли янгича замонавий ёнда-шувни талаб этади. Умумий урта таълимда маънавий тарбия жараёнининг сифати, уни янги боскичга олиб чикиш ва бах,олаш маса-лалари замонамиз ёшларининг мустах,кам тарбия топишида мух,им х,ал килувчи ах,амият касб этади. Шу максадда, маънавий-ахлокий тарбия ишларини сифат жих,атдан бах,олашни "квалиметрик-мониторинг"2 ёндашуви асо-сида ташкил этиш масаласи - доимий анъана-вий бах,олаш тури сифатида куллаб келинган сифатий бах,олашни микдор курсаткичлари билан белгилаш ва тарбиявий ишлар сифа-тини микдорий улчаш методикасини ишлаб чикиш оркали бах,олашни такозо этади.

Тадцицотимизнинг мацсади тарбия сифатини квалиметрик мониторинг килиш моде-лини ишлаб чикиш ва экспериментал асос-лашдан иборат.

Тадцицот гипотезаси - маънавий-ахлокий тарбия сифатига квалиметрик ёнда-шув тарбия жараёни иштирокчиларининг (укитувчи, укувчи, ота-она, ва мах,алла) тар-биявий механизмларини урганиш, уз узини англаш ва бах,олаш, тарбия ишидаги фаолли-гини оширишни назорат килувчи мух,им воси-таси х,исобланади, агарда куйидаги вазифалар илмий асосланиб амалга оширилса:

- педагогик х,амкорликнинг максад ва вазифалари илмий-назарий жих,атдан тах,лил килиш, самарадорлигини аниклаш усулларини урганиб чикиш;

- тарбияланганлик даражасини бах,олаш курсаткичларини аниклаш;

2 Черепанов В.С, Шихов Ю.А. Квалиметрический мониторинг качества образования: концептуально-программный подход // Образование и наука. 2008. №

2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kvalimetricheskiy-monitoring-kachestva-obrazovaniya-kontseptualno-programmnyy-podhod (дата обращения: 05.12.2021).

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

- тарбия жараёнини квалиметрик мониторинг килиш моделини ишлаб чикиш.

Квалиметрик мониторинг олиб боришдан мацсад таълим-тарбия сифа-тини бах,олаш тизимига хизмат килиш ва тарбия сифатига таъсир этувчи омилларни аниклашдан иборат. Педагогик х,амкорликни квалиметриялашдан асосий максад х,ам - тар-биявий максадларга эришганлик даражала-рини аниклаш ва тах,лилий бах,олашдан ибо-ратдир. Яъни, маънавий тарбиянинг узлуксиз-лик ва узвийлик тамойилларига мослигини квалиметрик методлар оркали аниклаш асо-сида максад ва фаолият бирлигини назорат килиш имконияти очилади. Бу эксперимен-тал тадкикот сифатида бир канча шунга доир илмий изланишларни урганиш ва тах,лил килиш вазифасини юклайди. Шу максадда биз х,ам республикамизда ва хорижда мазкур масалага доир бажарилган ишларни урганиб, тах,лил килиб чикдик. Улардан энг устувор ах,амият касб этган баъзи тажрибаларни иши-мизнинг педагогик-методологик асоси сифатида келтирдик.

Мавзу буйича илмий адабиётлар та^лили ва методология. Мониторинг (инг. monitoring — кузатиш, назорат килиш) — маълум бир х,одиса ёки жараённинг х,олатини кузатиш, х,исобга олиш, бах,олаш ва истикболини белгилашдир1. Монито-рингни х,ар кандай сох,ада амалга оши-риш тажрибаси мавжуд. Демак, мониторинг килиш оркали жараённи тартибга солиш, назорат килиш, сох,а мазмунини х,ал килувчи мух,им курсаткичларни аниклаш х,амда муам-моли ва юксалтирувчи боскичларни белги-лаш имкониятини беради. С.Усманов томо-нидан мониторинг тушунчаси ижтимоий тараккиётни фаоллаштиришнинг мух,им омили сифатида бах,оланган булса2, педагог олим Г.Каримованинг карашлари билан "Таълимда мониторинг тушунчаси - таълимда бирор жараённи уни кутилаётган натижага ёки дастлабки фаразга мос келиши максадида

1 https://qomus.info/encyclopedia/cat-m/monitoring-uz/

2 Каримова Г.К. Шахсга йуналтирилган таълим жара-ёнида педагогик мониторинг таркиби ва мазмунини такомиллаштириш : 13.00.01 - Педагогика назарияси. Педагогик таълимотлар тарихи, Дисс.иши.Т:2019.-Б.15.

доимий кузатишдан иборат эканлиги деб ифодаланган"3.

Хорижий олимлардан В.А.Сластенин, Л.Г. Горбуна, Н.И. Никитина, Т.Э. Галкина, Е.В. Комарова, О.А. Ефремова, В.С. Черепанов-лар узининг педагогик изланишларида квалиметрик мониторинг ва унинг методик муам-мосини илмий-назарий жих,атдан кенг тах,лил килишган.

В.А.Сластенин изланишларининг диккат марказида х,ам таълим сифати муаммоси кутарилган булиб, бу борада квалиметрик мониторингнинг урни ва ах,амияти ^акида шундай дейди: "Таълимда илмий асослан-ган мониторинг тизимларини яратиш усул-ларидан бири - таълим квалитологиясининг (сифатология) ажралмас кисми сифатида квалиметрик мониторинг тизимини яратиш, ква-лиметриянинг бах,олаш ва улчаш процеду-расини алгоритмлаш х,амда стандартлашти-риш булиб, педагогик квалиметрия таълим, укитиш ва тарбиялаш "жараёни" ва "натижа-ларини" сифатини улчаш ва бах,олаш хусуси-ятларини очиб беради: таълим муассасала-рини аттестациядан утказиш ва аккредитаци-ялаш учун улчов-тест мажмуасининг квалиметрик асосини ишлаб чикади"4.

Машх,ур квалитолог В.С. Черепанов5 квалиметрик мониторинг концепциясини куйидаги асосий коидаларини белгилаб берган:

1. Хар кандай таълим ташкилотида таълим сифатининг квалиметрик мониторинги кенг камровли булиши ^амда умумий ва кас-бий таълим сифатининг барча тизимни таш-

3 Каримова Г.К. Шахсга йуналтирилган таълим жара-ёнида педагогик мониторинг таркиби ва мазмунини такомиллаштириш: 13.00.01 - Педагогика назарияси. Педагогик таълимотлар тарихи, Дисс.иши.Т:2019.-Б.16.

4 Сластенин В.А. Качество образования как социально-педагогический феномен / / Пед. образование и наука. 2005. № 3. С. 65-69.

Субетто А.И. Квалитология образования. - М.; СПб.: Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2000. - 220 с.

5 Черепанов В.С., Шихов Ю.А. Квалиметрический мониторинг качества образования: концептуально-программный подход // Образование и наука. 2008. № 2. С. 66. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ kvalimetricheskiy-monitoring-kachestva-obrazovaniya-kontseptualno-programmnyy-podhod (дата обращения: 17.12.2021).

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

кил этувчи омилларини х,исобга олиши керак. Яъни:

- таълимнинг максади ва мазмуни;

- талаба ва таълим муассасасининг моделлари,

- таълим технологиялари;

- педагогик назорат ва психодиагностика;

- педагогик прогнозлаш ва таълим стан-дартлари ва бошкалар.

2. Интеграциялашган квалиметрик тизимни яратишнинг ягона максади - таълим сифатини назорат килишдир. Бу эса нафакат укувчи шахсини шакллантириш (укувчи, талаба, бакалавр, магистр) балки, уларни маънавий жих,атдан баркарор, юксак даражада уму-мий маданиятга эга, махсус (касбий) билим, куникмаларга, тадкикотчилик кобилиятга шунингдек, инсонпарвар шахс макомига эга профессионал мутахассисни тайёрлаш назо-ратини йулга куйишдир.

3. Таълим олувчиларнинг малакаси билим-лар мажмуи билан белгиланади, шунинг учун х,ам уларнинг умумий таълим сох,асидаги куникмалари, шунингдек, аник келажакдаги касбий сох,а буйича махсус билим, куникма ва малакаларни узлаштириш даражасини бах,олаб бориш зарур.

4. Таълим сифатини комплекс квалиметрик мониторинг тизими куп мезонли бах,олаш ва диагностикалаш имкониятлари билан озикланади.

Педагогиканинг кайси сох,аси булишидан катъий назар яъни, у тарбиявий фаолиятми, тадкикотчиликка йуналтирилган фаолият буладими, педагогларнинг касбий компетент-лиги билан боFлик х,олат буладими, агарда улар кандай самара бераётганлиги доимий мониторинг килинмаса ва окилона бах,олаб борилмаса бунда тизим уз максадига эриша олмайди. Шунинг учун х,ам, мониторинг ва квалиметрия тушунчалари мох,иятига кура бир хил максад асосида бирлашади ва бир-бирини тулдиради.

Илмий муаммонинг к,уйилиши. Ама-лий максадларда таълим сифати тушунчаси деганда - таълим олувчини ураб турган укув жараёни мух,итининг «сифат узгаришлари»,

маълум бир курс, булим якуни асосида туплаган билим, эгаллаган куникма ва мала-калари, кадриятлари сифатининг яхшилан-ганлиги тушунилса, тарбия сифатида х,ам таълим-тарбия иштирокчиларининг персонал х,амда жамоавийлик рух,идаги маънавий усиш суръати х,амда уни белгилаб турувчи тарбия воситаларининг усул х,амда амалга ошириш механизмларининг самара-дорлик курсаткичларига эга булиши тушу-нилади. Муайян максад сари бирлашиб таш-кил этилган х,ар кандай фаолият качонки узининг самарадорлик курсаткичларига эга булгандагина уз максадини оклайди. Чунки, мамлакатимизнинг барча жабх,аларида ^ам бирдек умумтаълим мактабини тамомлаган х,ар бир ёшнинг тарбияланганлик даражаси аник максад асосида бах,оланадиган булса, мустакил х,аёт учун етарлича тажрибани курсатмайди. Демак, оила, мах,алла ва мак-таб ^амкорлиги асосида укувчиларни тарби-ялаш сифати х,ам тарбияловчилар зиммаси-даги вазифаларни эталон сифатида белгилаб куйилган малака талабларига мос равишда олиб борилишига боFликдир. Бунда, ушбу х,амкорликнинг таъсирини мунтазам бах,олаш технологияларини йулга куйиш катта ах,амият касб этади. Шу боисдан х,ам, педагогик фао-лиятни квалиметрик-мониторинг килиш моделини ишлаб чикиш, маънавий-ахлокий тарбия ишларида оила, ма^алла ва мак-таб интеграциясини урганиш ва квалиметрик бах,олаш тадкикот ишимизнинг асосий вазифаси сифатида белгилаб олинди. Фикри-мизча, педагогик мониторингни асосий вази-фалари куйидагилардан иборат:

- таълим муассасасини умумий фаолия-тини назорат килиш, ташхис куйиш ва илмий нуктаи назардан урганиш;

- педагогик х,амкорлик фаолиятини дав-лат талаблари асосида амалга оширилаётган-лигини кузатиш;

- тарбия жараёнининг ташкил меха-низмларини урганиш;

- тарбияланувчиларни тарбияланганлик даражасини квалиметрик-мониторинг килиш;

- педагогик х,амкорлик таъсирини урганиш максадида укувчилар уртасида,

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

xyдди шyнингдeк хaмкopлик acocидa биp-лaшиб тapбиялaшгa мyнocaбaтини ypгaниш мaк1caдидa oтa-oнaлapгa aнкeтa cУpoвнoмacи ишлaб чикиш вa yткaзиш;

- cинф paхбapлapи учун "тapбиявий coa^' вaктидa yкyвчилap тapбияcи билaн ишлaш вa yлapни нaзopaтгa йлиш мacaлacигa мeтoдик ëpдaм бepиш;

- хaмкopлик фaoлиятини мycтax1кaмлaш вa тaкoмиллaштиpиш opкaлигинa фapзaнд тapбияcидa cифaтгa эгa 6Улиш мумкин э^н-лигини ycтyвop фикp ёки шиop экaнлигини yзидa acocлoвчи ycлyбий кУллaнмa яpaтиш.

Kвaлимeтpик мoнитopинг - чopaк-дaн чopaккa, биp Укув йилидaн иккинчи УКУВ йилигa yтишдa мaктaб yкyвчилapининг мaънaвий-axлoкий тaлaблapгa мocлиги Уpгaниб бopиш вa тapбиялaнгaнлик дapaжacи хaкидa мaълyмoт йлиш билaн бoFлик тaш-xиcлoвчи мeтoдикaдиp. Maзкyp квaлимeтpик мeтoдикaнинг дoлзapблиги шyндaки, умум-тaълим мaктaблapидa тaшкил этилaëтгaн тap-биявий ишлapнинг cифaтий хaмдa микдopий yзгapишлapни бopиш вa тapбия

ишидa мaкcaддaн чeтгa чикиш ёки узилиш ^би мyaммoлapни Уз вaктидa aниклaб, 6ap-тapaф этиш мacaлaлapигa эътибop кapaтaди. Бу aлбaттa тaълимдaги мyвaффaкият вa ^м-чиликлapни Уpгaниб бopиш вa бapтapaф этиш кaби мyaммoлapни квaлимeтpик ëндaшиб хaл килингaнидeк тapбиягa иши^ хaм квaлимe-тpик ëндaшиб иш ^иш зapypиятини бepaди.

Илмий мyaммoнинг цуйилиши. Бугунги кyндa нaфaкaт yмyмтaълим мaктaблapи бaлки бутун тaълим тaшкилoтлapимиздa хaм тapбия ишигa кoмплeкc квaлимeтpик ëндaшиш учун мeтoдик тaъминoт eтapли эмac.

Фикpимизчa, тapбия жapaëнидa квaлимe-тpик мoнитopинг ëндaшyви кyйидaги мyaм-мoлapни хaл килишгa xизмaт килaди:

- Укyвчилapнинг тapбиявий тeндeнция-лapини aниклaш вa шу acocдa мaънaвий тap-бия чopa тaдбиpлapи мacaлacидa кapopлap кaбyл килиш;

- пeдaгoглapнинг тapбиявий тaъcиpини Уpгaниш вa пйзиция^ни кyчaйтиpиш;

- укитувчи вa Укyвчилap yзлapини нaзopaтдa экaнликлapини хиc килиши вa микдopий ycиш динaмикacини кyзaтиш;

- интизйм вa тapтиб мacaлacини бeлги-лaнгaн мeзoнлap (интизйм кoдeкcи) acocидa бaхoлaш;

- нaзopaт вa бaхoлaш фyнкциялapини мeтoдик тapтибгa шлиш;

- тapбия жapaëнигa мapкaзий эъти-6OP кapaтиш acнocидa Укyвчилapни тaълимгa мycтaкил ëткизишгa эpишиш.

Maънaвий тapбиялaнгaнлик дapaжacини бaхoлaшнинг энг oдилoнa мeтoди acлидa бу - кyзaтиш вa cyхбaтдиp. Maънaвий Tap-бияни мик1дopий xyсyсиятлapини yлчaш мумкинми? Бу aлбaттa, eчимини тoпмa-гaн мyaммo caнaлaди. Шунинг учун хaм тap-бия ишлapини квaлимeтpиялaшдa фaкaтгинa микдopий эмac, cифaтий бaхoлaш имшният-лapини инoбaтгa йлиб дapaжaлaнaди.

Бapчa фaнлap х^м биpдeк Укyвчидa вaтaн-пapвapлик, инcoнпapвapлик, эзгулик кaби тaмoйиллapни чyкyp cингдиpишгa xизмaт килмaйди. Шунинг учун хaм, yмyмтaълим мaк-тaблapи тaшкилoтчилигидaги (oилa, мaхaллa, тaълим мyaccacacи) тapбиявий ишлapни юкopи cинфлap кecимидa бaхoлaйдигaн бул^к, кyйидaги oмиллapгa aжpaтиб, тaхлил вa тaдкик этишимиз зapyp:

- "сaнъaт Ba мaдaният - тapбиялaшнинг acocий вocитacи cифaтидa" дeйилaди, лeкин тaълим мyaccacacи фaoлиятидa кyйидaги мyaммoлap тyлaлигичa уз eчимини тoпмa-ëтгaнлигини кypaмиз. Macaлaн, театрлаш-тuрuлган сацналар, OMMaeuü тадбuрларда uштuрок цамда маънавuй тадбuрлар тор доuрада эканлuгu ва санъат оркалu тарбu-ялаш лuнuяларuда мушка восuталарu, сацна чuрокларu, лuбослар ва ташкuлuй-моддuй шарт-шароuтлар етuшмовчuлuгu;

- "тaбиaт Ba мe^нaт - тapбиялaшнинг acocий вocитacи cифaтидa". K1aндaй мyaм-мoлapи мaвжyд? (алоцuда бuрuктuрuлган ер yчасткасu, uшлаб чuкарuш корхоналарu бuлан цамкорлuк, табuатга саёцат, амалu-ётлар цамда uш кyролларu ва восuталарu, технuк омборu мавжyд эмаслuгu);

ЗAMOHABИЙ TA'^M / COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE 2G21, 12 (1G9)

- "маърифат - тарбиялашнинг асо-сий воситаси сифатида". Кандай муаммолари мавжуд? (тугараклар, мусобакалар, курик танловлар, давра суцбати, заковат, фан ойликлари, лаборатория жицозлари);

- "психологик хизмат - тарбиялашнинг асосий воситаси сифатида". Кандай муаммолари мавжуд? (психологик тренинглар, психологик уйинлар, индивидуал ишлаш турлари, сух,бат, психометодик етишмовчиликлар).

Асосий та^лил ва натижалар. Хозирги пайтда таълим жараёнини мониторинг килишнинг электрон тизими ривожланиб бормокда. Педагогик квалиметриялаш ишла-рини мониторинг килиш оркали яхлитлаш энг макбул йул булиб, айникса тарбиявий ишлар ва укувчиларнинг тарбияланганлик даража-сини квалиметриялаш куп мезонли улчов булганлиги сабабли таълим муассасаси назо-ратида х,амкорлик асосида олиб борилаётган тарбиявий ишлар механизмларининг социо-мониторинги, укувчиларнинг тарбияланганлик даражаларини синфлар кесимида ички мониторингини юритиш ва бах,олаш оркали квалиметрик мониторингни ташкил этиш мумкин. Куйида квалиметрик мониторинг олиб боришнинг айрим муаммоларини ажра-тиб курсатиш керак:

• тарбия ишларининг мавжуд шакл ва услублари самарадорлигини аниклаш;

• тарбиялашнинг замонавий технологик воситалари ва унинг талабларига мослигини бах,олаш;

• психологик, социологик, педагогик йуналишдаги мониторинг хизматларини жорий килиш зарур;

• фаолият самарадорлигини х,ар томон-лама бах,олаш ва таълим тизимларини уз-узини ривожлантириш мониторингини ишлаб чикиш.

Мамлакатимизда квалиметрик мониторинг буйича тадкикот ишлари олиб бориш х,озирча олимларимиз назаридан бироз четда. Таълим жараёнини квалиметрик мониторингини олиб бориш амалиёти буйича деярли технологик имкониятларига эга булдик ва узимизда синаб курдик. Бунга бир-гина халк таълими сох,асини оладиган булсак,

Kundalik.com электрон тизимининг жорий этилиши укитиш ва тарбиялаш самарадорлигини бах,олаш имкониятини туFридан туFри таълим ташкилоти рах,барияти учун х,ам, халк таълими бошкармаси х,амда укувчиларнинг узлари ва ота-оналари учун х,ам уз узини бах,олаш ва мустакил назорат килиш дастури сифатида катта имкониятларни очиб берди. Демак, биз бугунги кунда мазкур платформа оркали ота-она сифатида фарзандимизни узлаштириш даражасини синф укувчиларига нисбатан усиш динамикасини х,амда х,ар бир фан кесимида эгаллаб турган рейтингини кузатиш ва шу оркали фарзандимизнинг мак-табдаги салох,ияти х,акида маълумотга эга булиш имкониятига эга булдик.

Масаланинг муаммоли томони шундаки, бугунги кунда умумтаълим мактабларида тарбиявий ишлар ва унинг мах,сулий х,олати, яъни укувчиларнинг тарбияланганлик дара-жаси масаласида мазкур платформа оркали маълумотга эга булиш кийин. Бу эса, тарбиявий ишлар буйича электрон квалиметрик-мониторинги тизимини х,ам жорий этишни талаб этади. ТуFри, kundalik.com. электрон тизимида х,ар бир фан укитувчиси укувчининг ота-онасига узаро масалада алох,ида кайдлар колдириши учун кисм мавжуд. Лекин, бу укитувчининг kundalik.com даги фаолияти учун рейтинг бал бермайди ва албатта х,амиша х,ам х,ар бир укувчи учун ало^ида кайд колдириш зарурияти белгилан-маган. Буни факат синф рах,барликдаги маж-бурият сифатида укувчининг таълим маска-нидаги х,афталик тарбиявий (ахлокий, рух,ий, эстетик, х,укукий в.к.) х,олати ^акида сифатий ба^о х,амда утказилган тарбиявий-методик ишларининг натижалари билан ота-оналарни таништириб боришлари ва бола тарбия-сида х,амкорликда ишлашга чорлашлари бу таълим-тарбия жараёнидаги мух,им боскич саналади.

Юкорида тавсия килганимиздек, тар-биявий ишларнинг электрон монито-рингини ишлаб чикилса, бугунги кундаги педагог ва ота-оналарни махсус виртуал гурух,лардаги (1е1едгатт) фаолияти педагогик х,амкорликнинг ягона ва таянч электрон воси-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

тacи булиб кoлмaгaн бyлap эди. Чунки, бу виpтyaл гypyxлap укитувчи вa oтa-oнaлapнинг биpгaликдa тapбиявий ишлapдaги уму-мий мyaммoлapни xaл этиши учун кУшимчa кyлaйлик кacб этиши мумкин, фapзaнд мaъ-нaвий тapбияcидaги микдopий yзгapишлap мoнитopинги учун э^ eтapли имкйният бep-мaйди вa yндaн тaшкapи pacмийлик кacб этмaйди.

Ундaн тaшкapи yмyмтaълим мaктaблa-pидa тapбиявий ишлap бyйичa иш тoмoнлa-pининг фyнкциялapи, мaънaвий тapбиянинг мaкcaд биpлиги вa вaзифaлapнинг эca paнг-бapaнглигини инoбaтгa йлиб, бapчa ймил-лapнинг aлoxидa тaъcиpий пapaмeтpлapини ^мтиб бepyвчи yнuверсал электрон ква-лuметрuк монuторuнг тuзuмuнu (тapбиямe-тpия) ишлaб чикиш зapyp.

Maзкyp элeктpoн тизимдa:

• Maънaвий-мaъpифий ишлap бyйичa диpeктop Уpинcoбocapи, cинф paxбapлapи вa пcиxoлoглapнинг тapбиявий ишлap peжacи;

• умумий ypтa тaълимнинг ycтaви, coxaгa дoиp кapop вa фapмoйишлap.

• мaктaбнинг умумий мaънaвий-мaъpифий тaдбиpлapи: yчpaшyвлap, йчик эшиклap куни, йчик дapcлap, дaвpa cyxбaтлapи, бaйpaмлap, мycoбaкaлap, мapa-фoнлap, oтa-oнaлap мaжлиcлapи xaмдa тaд-биp иштиpoкчилapи xaкидa;

• caëxa^nap (ишлaб чикapишгa caëxaт, йлий тaълим мyaccacaлapигa caëxaт, бoлaлap yйигa caëxa^ тaбиaтгa caëxaт, мyзeй вa тeaт-pлapгa caëxaт);

• пcиxoлoгик xизмaт тypи (индивидyaл вa жaмoaвий cyxбaтлap, ceминap тpeнинглap, вeбинap, пcиxoлoгик yйинлap, пcиxoлoгик мeтoдикaлap вa унинг нaтижaлapи);

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

• эpишилaëтгaн ютyклap: пepcoнaл вa жaмoaвий кypcaткичлap билaн;

• жaмиятимизнинг энг дoлзapб мyaм-мйли мacaлaлapи юзacидaн oгoxлaнтиpиш вa тyшyнтиpyвчи xycycият кacб этувчи нaзapий-aмaлий ишлaнмaлap;

• oтa-oнaлap учун йypикнoмaлap, ycny-бий тaвcиялap, aнкeтa cУpoвнoмaлapи в.к.

• cинфлap кecимидaги тapбиявий иш кypcaткичлapи мoнитopинги;

• ёпик тapздa xap биp cинф Укyвчиcининг тapбиявий кypcaткичлapи xaкидa мaълyмoт бepилиши лйзим.

Хуло^. Xap кaндaй фaoлиятнинг cифaтли тaшкил этилиши унинг нaтижaдopлигини мaкcaдгa мувйфиклик пapaмeтpлapигa мoc кeлиши билaн axaмиятлидиp. Дeмaк, Xaмкopлик кyчлapини биpлaштиpиш a^o^-дaги мarçсaд + фaoлият мaзмyни (мо^ияти) + нaтижa Ba сaмapaдopлик бу - умумий мaънaвий тapбиягa caфapбap этилгaн куч-лapнинг yзилмac зaнжиpидиp. Tapбия жapa-ëнигa квaлимeтpик ëндaшyв бу - мaънaвий-axлoкий ишлap cифaти вa caмapaдopлигини aниклaш xaмдa тaкoмиллaштиpишнинг мyxим бocкичидиp.

Tapбия cифaтини квaлимeтpик мoнитopинг килиш кyйидaгичa пeдaгoгик-мeтoдик тaъми-нйтни eтapли эмacлигини кУpcaтмoкдa:

- oтa-oнaлap вa Укитyвчилapнинг тap-биявий имкoниятлapи (мaxopaт) cифaтини yлчaш вa бaxoлaш ycyллapи мaжмyи ишлaб чикилмaгaн;

- тaълим-тapбия жapaëни cифaтини мyнтaзaм тaxлил килишдa квaлимeтpик ëндa-шув вa мoнитopинг килиш шaкллapи eтapли дapaжaдa pивoжлaнмaгaн;

- yкyвчилapнинг тapбиялaнгaнлик дapa-жacини бaxoлaш диaгнocтикacи бyйичa cинф paxбapлapидa ycлyбий-мeтoдик мaжмya ишлaб чикилмaгaнлиги вa aмaлиëтгa кaтъий peжим acocидa йyлгa кУйилмaгaн.

Taълимдa квaлимeтpик мснитс-pинг - тaълим тaшкилoти тyзилмacининг мaкcaд вa фaoлияти биpлиги, тaълим бepyв-чилapнинг мaлaкa тaлaби дapaжaлapигa мocлиги, тaълим йлувчи (тapбиялaнyвчи-лap)нинг билимдйнлик (тapбиялaнгaнлик) дapaжaлapини aниклaш вa caмapaдopли-гини oшиpишдaн ибopaтдиp. Янaдa умум-лaштиpaдигaн бyлcaк, пeдaгoгикaдa мснитс-pинг ут^зиш вa квaлимeтpиялaшдaн мaкcaд бу - пeдaгoгик жapaëнлapнинг нaтижaдopлик кypcaтгичлapини бeлгилaш, тaxлил килиш, унинг микдopий yзгapишлapи, ycиш cypъ-aти xaкидa якуний мaълyмoтгa эгa булиш шyнингдeк, caмapaдopликни cифaтий xaмдa микдopий бaxoлaшни йул^ кУйишдиp.

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE 2G21, 12 (1G9)

Адабиётлар руйхати (references):

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси тyFрисида" ПФ-4947-сонли Фармони. - https://www.lex.uz/acts/3107036

2. Аллаярова С., Аскаров А. The needs of implementing information technologies in higher education (The case of Uzbekistan as an example) // Сборник IV Всероссийской научно-практической конференции «Информационные и инновационные технологии в науке и образовании». -Таганрог, 29-30 октябрь, 2019.

3. Abdullayeva G.A. (2021) O'quvchilarning ma'naviy-axloqiy tarbiyasini baholashning ayrim masalalari // Academic research in educational sciences. №NUU Conference 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-quvchilarning-ma-naviy-axloqiy-tarbiyasini-baholashning-ayrim-masalalari (дата обращения: 02.12.2021).

4. Горбуна Л.Г. Квалиметрический мониторинг учебных достижений студентов // Высшее образование в России. 2010. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ kvalimetricheskiy-monitoring-uchebnyh-dostizheniy-studentov (дата обращения: 08.12.2021).

5. Ефремова О.А. и др. Концептуальная модель квалиметрического мониторинга в сфере образования // Философия образования. - 2011. - №. 5. - С. 58-71.

6. Никитина Н.И., Галкина Т.Э., Комарова Е.В. Квалиметрический мониторинг в системе непрерывного профессионального образования: междисциплинарный контекст // Человеческий капитал. - 2013. - №. 4. - С. 100-105.

7. Каримова Г.К,. (2019) Шахсга йуналтирилган таълим жараёнида педагогик мониторинг таркиби ва мазмунини такомиллаштириш: 13.00.01 - Педагогика назарияси. Педагогик таълимотлар тарихи. Дисс. иши. - Т: Б.15.

8. Сластенин В.А. Качество образования как социально-педагогический феномен / / Пед. образование и наука. 2005. № 3. С. 65-69.

9. Субетто А.И. Квалитология образования. - М.; СПб.: Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2000. - 220 с.

10. Черепанов В.С., Шихов Ю.А. Квалиметрический мониторинг качества образования: концептуально-программный подход // Образование и наука. 2008. №2. С.66. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kvalimetricheskiy-monitoring-kachestva-obrazovaniya-kontseptualno-programmnyy-podhod (дата обращения: 17.12.2021).

11. Хайдарова Х.Р. (2021) Ота-оналарнинг виртуал педагогик маданиятини ривож-лантиришнинг амалий масалалари. // Academic research in educational sciences. - Т. 2. -№. 3.

12. Хамрокулова Ш. Э. (2021) Экологик тарбия механизмларини такомиллашти-ришда инновацион технологияларнинг ах,амияти // Academic research in educational sciences. - Т. 2. - №. NUU Conference 1. - С. 286-289.

13. https://qomus.info/encyclopedia/cat-m/monitoring-uz/

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 12 (109)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.