Бакаева Ситора Бафобек к,изи,
Бухоро вилояти Шофиркон туман 7-сон умумий урта таълим мактабининг инглиз тили укитувчиси
УМУМИЙ УРТА ТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ИНГЛИЗ ТИЛИ ФАНИНИ У^ИТИШДА ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВЛАР
УДК: 373: 372.8
БАЦОЕВА С.Б. УМУМИЙ УРТА ТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ИНГЛИЗ ТИЛИ ФАНИНИ УЦИТИШДА ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВЛАР
Маколада умумий урта таълим мактабларида инглиз тили фанини укитишда, укув-тарбия жараёнини лойих,алашда укитишнинг замонавий илFор шакллари, янги педагогик ва ахборот технологиялари, таълим ва тарбиянинг самарали шакл ва усулларидан фойдаланиш оркали таълим жараёнини ташкил этиш масалалари баён этилган.
Таянч суз ва тушунчалар: таълим, тарбия, инглиз тили укитувчиси, мактаб, тамойил, компе-тентли укитувчи, педагогик майорат, жамият, дунёкараш, инновация, омиллар, воситалар.
БАКАЕВА С.Б. ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛАХ
В статье рассматриваются вопросы преподавания английского языка в общеобразовательных школах, организация образовательного процесса путём использования в проектировании учебно-воспитательного процесса передовых форм обучения, новых педагогических и информационных технологий, эффективных форм и методов обучения и воспитания.
Ключевые слова и понятия: образование, преподавание, учитель английского языка, школа, принцип, компетентный преподаватель, педагогические навыки, общество, мировоззрение, инновация, факторы, инструменты.
BAKOEVA S.B. INNOVATIVE APROACHES IN THE ENGLISH LANGUAGE TECHEANG IN GENERAL EDUCATIONAL SCHOOLS
There is described in the article issues of teaching English in general secondary education schools through the organization of the educational process implementing advanced forms of teaching in teaching curriculum design, new teaching and information technologies, as well implementation of effective forms and methods of education and upbringing.
Keywords: education, teaching, English teacher, school, principle, competent teacher, pedagogical skills, society, worldview, innovation, factors, tools.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)
Жацонда ижтимоий, ицтисодий ва маънавий соцаларда интеграциялашув цамда глобаллашув жараёни жадал кеча-ётган бир даврда халцаро малака талабларига мос рацо-батбардош педагог кадрлар тайёрлаш мазмуни ва илмий-методик базасини мустацкамлаш, инновацион таълим тех-нологияларидан фойдаланиш йуналишидаги тадцицотларга алоцида эътибор царатилмоцда.
Таълим сох,асида амалга оширилган кенг камровли ислох,отлар натижасида, замонавий талаблар асосида таълим сифатини ошириш, жумладан, чет тиллари укитувчиларини хал-каро малака талаблари асосидаги илFор хори-жий тажрибаларга асосланган миллий тизими яратилди. Шулар билан бир каторда чет тиллари укитувчилари мех,натини илмий жих,атдан сифатли ташкил этишга коммуника-тив компетенцияларни шакллантиришга оид ёндашувларни таълим жараёнида самарали фойдаланиш зарурати кузга ташланмокда.
2017-2021 йилларда Узбекистон Республи-касини янада ривожлантириш буйича Хара-катлар стратегиясида ижтимоий сох,ани ривожлантириш масалаларига х,ам жиддий эътибор каратилиб, «юксак билимли ва интеллектуал ривожланган авлодни тарбиялаш» мух,им вазифа сифатида эътироф этилган. Шу нуктаи назардан караганда, мазкур вазифа-ларни амалга оширишда укитувчи мех,натини илмий жих,атдан туFри ташкил этиш, компе-тентли илмий педагогик кадрлар захирасини яратиш, бу борада бугунги кунда инглиз тили укитувчиларида ижтимоий коммуникатив-ликни фаоллаштириш, ижтимоий лингвистик тайёргарлигини ошириш мух,им ах,амият касб этади.
Узбекистон Республикаси Президентининг 2012 йил 10 декабрдаги «Чет тилларни урганиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-1875-сон, Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,кама-сининг 2013 йил 27 майдаги «2013-2016 йилларда таълим муассасаларининг чет тиллари кабинетларини замонавий ахборот-комму-никация, укитишнинг техник воситалари ва анжомлари билан жих,озлаш (кушимча жи-х,озлаш)ни жадаллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги 143-сон карорларида инглиз тили укитувчиларида ижтимоий коммуника-тивликни фаоллаштириш, ижтимоий лингвис-
тик тайёргарликни ошириш, инглиз тили укитувчиси профессиограммасини аниклаш мух,им илмий-амалий ах,амият касб этишига алох,ида урFу берилган.
Хакикатан х,ам, халкимизнинг келажаги, мустакил Узбекистоннинг истикболи куп жих,атдан укитувчи, унинг савияси, илмий тайёргарлиги, фидойилиги, ёш авлодни укитиш ва тарбиялаш ишига булган муносаба-тига боFлик. Келажак авлод х,акида каЙFуриш, соFлом, баркамол наслни тарбиялаб етка-зишга интилиш бизнинг миллий хусусиятимиз-дир.
Хозирги замон укитувчиси уз педагогик мех,нати жараёнида катор таълим-тарбиявий вазифаларни бажаради. У аввало таълим муассасалари укув жараёнининг асосий таш-килотчиси. Укитувчи таълим-тарбия жараёнида х,амда дарсдан ташкари фаолиятда укувчиларнинг порлок келажаги учун жавоб-гар шахсдир. Ушбу улкан масъулият ижобий натижалар бериши учун укитувчи аввало узининг педагогик мах,оратига таянади. Педагогик майорат шундай бир малакалар йиFин-дисидирки, унинг натижаси укитувчи мех,нати ва укувчилар хулки, одоби, тарбиясида, кела-жакда етук мутахассис кадр булиб етишишида уз аксини топади.
Мактаб амалиёти ва тажрибаларимиз тах,лили шуни курсатадики, укитувчи узининг KизFин мех,нати жараёнида педагогик мах,о-ратнинг куйидаги компонентларини маълум даражада узлаштириши лозим:
- укувчилар ёш даврларига оид билим-ларга эга булиши;
- нутк маданиятининг барча турлари ва методларини билиши;
- укитувчи кобилияти (эмпатия, перцептив, дидактик, конструктив, коммуникатив, англаш)нинг мох,иятини англаши;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)
- тaълим жapaëнидa yкувчилapнинг чет тиллapини yзлaштиpишгa бyлгaн кизикиш вa Koбилиятлapини инoбaтгa oлиши;
- aктëpлик мaxopaтини (мимикa, пaнтoми-микa, нoтик1лик caнъaти) эгaллaши1.
Фикpимизчa, ушбу педaгoгик мaxopaт шм-пoнентлapи мaмлaкaтимиздa oлиб бopилaëт-гaн иcлoxoтлap, ижтимoий-иктиcoдий тaлaб-лap мoxиятидaн келиб чикиши ^pa^ Чет тил-лapни ypгaниш жapaëнидa x1aм миллий мaф-куpa, умуммиллий дacтуp тaлaблapи, уpф-oдaт вa aнъaнaлap педaгoгик мaxopaт acocидa тaш-кил этилaдигaн Укитувчи меxнaтининг acocий мox1иятидa УЗ aкcини тoпиши кеpaк.
Укитувчи мех^тининг мувaффaкияти вa caмapacи уни илмий жихaтдaн пуxтa тaшкил этиш, мехнaтни oкилoнa уюштиpишгa тaъcиp этaдигaн шapт-шapoитлap вa мехнaтни aмaлгa oшиpиш йyллapини тyFpи белгилaшгa бoFлик. Укитувчи мехнaти дoимo ижoдкopлик билaн aмaлгa oшиpилaди. Шунинг учун укитувчи aввaлo уз фaoлиятини pежaлaштиpишдa узи пуxтa эгaллaгaн педaгoгик мaхopaти вa уз илмигa тaяниши лoзим2. Xoзиpги зaмoн ax6o-poт-кoммуникaция теxнoлoгиялapининг тapaк-киёти дaвpидa инглиз тили Укитувчиcи мех-нaтини илмий acocдa тaшкил килиш фaн вa теxникa ютуклapини укитувчи тoмoнидaн кaй дapaжaдa yзлaштиpилишигa хaм бoFлик.
Шу билaн биpгa укитувчи мехнaтини илмий acocдa тaшкил килиш учун фaнлap интег-paцияcи, ижтимoий фaнлapнинг энг cyнгги ютуклapини мунтaзaм yзлaштиpиб бopиш шapт. Ушбу билимлap axбopoт-кoммуникaция теxнoлoгиялapи, мaтбуoт, илмий жуpнaллap, илмий aдaбиëтлap acocидa yзлaштиpилaди.
Шуни aлoхидa тaъкидлaш жoизки, укитувчи мехнaтини илмий acocдa тaшкил этишдa вaктдaн унумли фoйдaлaниш, узининг кенг имкoниятлapини хaмишa хиcoбгa oлиш, укув вa тapбия жapaëнидa xap биp дaкикaдaн
1 Мaхмудoв М.Х. Булбжэк мaгиcтpлapни кoмпетентли тaйëpлaшнинг дидaктик тaъминoтини тaкoмиллaшти-pиш. П.ф.д., илмий дapaжacини oлиш учун... диее aвтo-pефеpaти. - Т., 2017.
2 Аxлиддинoв Р.Ш. Умумий Уpтa тaълим cифaтини бoшкapишнинг ижтимoий-педaгoгик acocлapи (Кaдpлap тaйëpлaш миллий дacтуpи acocидa). Пед.фaн.дoк. ...диее. - Т., 2002. -338-б.
унумли фoйдaлaниш, вaктни бекopгa y™a-зишгa йул кУймacлик мувaффaкият гapoвидиp.
Умумий ypтa тaълим мaктaблapидa инглиз тили укитувчи мехнaт фaoлиятини илмий жихaтдaн тyFpи тaшкил этиш биp мaкcaдгa йyнaлтиpилгaн ижтимoий фoйдaли мехнaт булиб, у юкopидa тaъкидлaб yтилгaнлapдaн тaшкapи, a^ вa диккaт, жиcмoний куч, шижoaт вa Faйpaтни тaлaб этaди.
Шунингдек, тaълим жapaëнини илмий жихaтдaн тyFpи тaшкил этишнинг куйидaги вocитaлapгa эътибop беpиш лoзим. Укитувчи мехнaт фaoлиятини илмий жихaтдaн тyFpи тaшкил этиш вocитaлapи:
1. Мехнaт фaoлиятини тyFpи pежaлaшти-pиш.
2. Белгилaнгaн вaзифaлapни тaшкил этиш вa aмaлгa oшиpиш.
3. Уз илмий фaoлиятини мунтaзaм бoшкa-pиш вa нaзopaт килиш.
Укитувчи мехнaти илмий жихaтдaн тyFpи тaшкил этилиши уни муcтaкил, эpкин ижoдий фaoлият кypcaтиши, уз фикp-мулoхaзaлapини aник вa мукaммaл билдиpиши, xap тaмoнлaмa шaкллaнгaн кoмил инcoнни тapбиялaш, уз ^c-бини пуxтa yзлaштиpaдигaн етук мутaxaccиc тaйëpлaшгa зaмин яpaтaди.
Айникca умумий ypтa тaълим мaктaблapидa ёш Укитувчилap меxнaтини илмий acoçAa тyFpи тaшкил этишдa уз иши, мутaxaccиcлигигa oид билимлapни мукaммaл эгaллaши, мaмлa-кaтимиз кoнунлapи, тaълим coxa^Ta тaaл-лукли xужжaтлapни пуxтa билиши, yкувчилap жaмoacи вa xap биp шaxc xaкидa мaълумoт-лapни ypгaниши, илFop вa тaжpибaли уки-тувчилap меxнaт фaoлиятини ypгaниш вa уз ишидa тaтбик этиши, уз уcтидa ишлaши муxимдиp. Умумий ypтa тaълим мaктaблapидa укув фaoлиятини тaшкил этишдa тaълим-тap-бия жapaëнлapигa ижoдий ëндaшув, педaгo-гик фaoлиятни инcoнпapвapлик вa демoкpaтик тaмoйиллap acocидa тaшкил этиш, yкувчилap xулки вa билимини уз вaктидa paFбaтлaнтиpиб бopиш, шaxcгa йyнaлтиpилгaн тaълимнинг yзигa xoc жиxaтлapини тaкoмиллaштиpишни тaъминлaш учун иннoвaциoн теxнoлoгиялap-дaн фoйдaлaниш ижoбий caмapa беpaди.
Kуйидa биз yкувчилap ижoдий ^би-лиятлapи вa дунëкapaшлapини шaкллaнти-
ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИЕ 2019, 4(77)
ришга йуналтирилган инновацион методлар-дан намуна келтирамиз.
Биргаликда урганиш
ONLINE?
Биргаликда урганиш анъанавий дарсхона усуллари билан биргаликда интернет оркали урганиш усулини камраб олган дастурдир. Укувчилар юзма-юз дарсларга катнашган-ларида, унда мавзу ва маълумотларни етказиб бериш компьютер ва синфхоналар оркали амалга оширилади. Биргаликда урганиш усу-лида технология ва техник воситаларни биргаликда кушиб фойдаланиш мумкин. Биргаликда урганиш методи оркали укувчиларда мустакил ижодий тафаккур сифатлари х,ам таркиб топтирила борилади. Уйга вазифа сифатида укувчиларга мустакил иш топшири-лади.
Матнли бошцотирма
Бу методда укувчилар бевосита матн билан ишлайдилар. Унга кура, янги мавзу баёни укувчиларга матн куринишида такдим эти-лади. Бирок унинг кизик томони шундаки, укувчилардан нафакат бу матнни укиб чикиш, балки унда яширин бирор маълумотни топиш х,ам талаб этилади. Шунинг учун х,ам бу матн диккат билан укиб чикилиши кераклиги эсла-тиб утилади. Унинг яна бир афзал жих,ати шундаки, бу методга асосан укитувчидан кура купрок урганувчининг иштироки талаб этилади, яъни анъанавий таълимдан фаркли уларок, унда укитувчи эмас, укувчининг узи янги мавзунинг баёни билан танишиб чикади.
Кейинги боскичда эса укувчилар 2 гурух,га ажратилади ва уртага бах,сли муаммо ташла-нади. Укувчилар узларига берилган мавзуни ёритиб, сунгра уни исбот килишга х,аракат киладилар. Аввало, улар 2 гурух,га ажратилгач, маълум вакт берилади ва улар узаро мух,окама
килиб, уларнинг фикрлари туFри эканлигини асослашга х,аракат киладилар.
Видео вазифа
Сунгги метод видео вазифа булиб, унда уйга топширик видео куринишида такдим этилади ва унга алокадор топшириклар бериб утилади. Укувчилар топширикларни видеони курган х,олда амалга оширадилар. Уйга вазифа сифатида кино берилади ва унга мос топшириклар х,ам. Бир мух,им жих,атни унутмас-лигимиз керакки, видео топширик дарс мав-зусига алокадор булиши лозим. Унинг афзал жих,атлари шундан иборатки, талаба нафакат дарс жараёнида, балки дарсдан буш вакт-ларда х,ам инглиз тили билан шугулланиб, уз тил куникмаларини янада оширишига ёрдам беради.
Педагогик фаолиятни аник максадлар асо-сида режалаштирмасдан туриб шахс ва жамо-ани тарбиялаш ва уларни х,ар томонлама камол топтиришнинг устуворлигини таъмин-лаш мумкин эмас, бу эса жамиятга х,ам ижти-моий, х,ам иктисодий зарар келтиради1. Педагогик мех,натни назорат килиш ва х,исобга олиш укитувчи фаолиятини мунтазам кузатиб бориш ютук ва камчиликларини аниклаш, мух,имларини ажратиб олишни назарда тутади. Хисобга олишнинг энг макбул йули статистик хисобга олишдир. Педагогик назо-ратда объективлик, омилкорлик, самарадор-лик, мунтазамлилик ва ошкоралик талаб килинади.
Укитувчи мехнатини илмий асосда х,ар жихатдан мукаммал ташкил килиш мамлака-тимизнинг мустакиллик тамойилларига садо-катли хамда жамият тараккиётига муносиб хисса кушишга кодир ёш авлодни шаклланти-ришда мухим ахамиятга эга. Бунда укитувчи узининг кизFин мехнатини педагогик жамоа, ота-оналар, оила, махалла кумиталари, турли жамоатчилик марказлари билан узаро пухта хамкорликда олиб боргандагина таълим-тар-биянинг самарадорлиги янада ошади.
Укитувчи мехнатини илмий жихатдан чукур тахлил килиб урганиш фан оламида янги соха булмаса хам, бирок сунгги йиллардаги глобал узгаришлар, фан ва техника, информацион
1 Азизхужаева Н.Н. Педагогик технология ва педагогик махорат. - Т.: ТДПУ, 2003.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)
ахборот технологияларининг жадал суръатда ривожланиши бу сох,ага х,ам х,ар йил турли янгиликларнинг олиб кирилишини талаб этмокда. Бевосита укитувчи мех,натини урганувчи фанлар, яъни педагогика, психология, педагогик менежмент, ижтимоий педагогика каби фанларнинг бу сох,ада узаро манфаатлари доимо бир-бирларини тулдириб келса-да, олиб борилаётган илмий кузатиш-лар натижасида шу нарса маълум буладики, х,али олдинда ечимини кутаётган муаммолар етарли. Хозирги замон илмий назарий ва методологик тизимларига таянган х,олда таъ-кидлаш жоизки, укитувчи мех,натига таъсир килувчи х,амда ижтимоий хусусиятга эга бул-ган мух,им йуналишлардан бири укитувчининг объектив-шахсий хусусиятларидир.
Шунингдек таълим жараёнида инглиз тили укитувчиси дарс машFулотларини ташкил этишда педагог фаолиятининг мазмуни куйи-дагилардан иборат:
• бир соатлик машFулот (дарс) лойих,асини ишлаб чикиш;
• ташкилий масалаларни х,ал этиш;
• максадни баён этиш;
• кичик гурух,ларни шакллантириш;
• гурух,ларга топшириклар бериш;
• гурух,лар фаолиятини назорат килиш;
• зарур уринларда йул-йурик курсатиш, маслах,ат бериш;
• укувчилар фаолиятини бах,олаш;
• машFулот (дарс)га якун ясаш;
• уйга вазифани беришдан иборат.
Таълим методларини танлашда маъруза,
муаммоли таълим, интерфаол методлардан окилона фойдаланиши лозим. Мазкур методлардан фойдаланиш укувчиларнинг ижодий фаолият юритиши, мустакил фикрлаши, жамоада булишга интилишлари учун кенг педагогик имкониятга эга. Дарслик, кушимча манбалар, тасвирий (схема, тасвир, модел) ва электрон кургазмали куроллар, лингофонли укув хоналари таълим воситалари сифатида укув жараёни самарадорлигини оширишга хизмат килади.
Тил укитиш кафедраларини замонавий лин-гофон тизимлари билан жих,озлаш чорала-рини куриш, таълим жараёнларини компью-терлаштириш ва ахборотлаштириш, Давлат дастурида белгиланган талаб даражасига етка-зиш учун керакли жихозлар билан таъминлаш
чораларини куриш укувчилар учун янги укув материалини узлаштиришда ижобий самара курсатади.
Шуни алох,ида эътироф этиш лозимки, инглиз тили дарсларида педагогик технология турларини танлаш шаклланаётган билим, куникма ва малакалар, ташкил этилаётган дарслар шакли ва кулланилаётган методлар х,амда методик усулларнинг хусусиятига боF-лик. Масалан, тах,сил олувчиларда ижодий тафаккурни ривожлантириш, укув материал-ларига танкидий ёндашиш куникмасини шакллантириш х,амда мах,сулдор фаолият турларини ташкил этиш билан бир каторда уларни ривожлантириш учун дарснинг анъанавий шакллари (уЙFунлаштирилган дарслар) билан биргаликда конференция дарси, ишчан уйин дарслари, интеграллаштирилган (икки компо-нентли) дарслардан фойдаланиш лозим. Мазкур вазиятда таълим методлари таълим максади билан мутаносиб (адекват) булиши керак. Чунончи, билимларни турли вазият-ларда куллашга йуналтирилган топшириклар, янги шароитда фаолият курсатишга ундовчи топширикларни бажариш, узлаштирилган билимлар асосида схемалар тузиш, уларни таснифлаш, киёслаш, изчил тизимга солиш, умумлаштириш ва бошкалар.
Демак, таъкидлаб утилган омилларнинг х,ар бири укитувчининг касбий фаолиятида мух,им ах,амият касб этади ва улар укитувчи мех,нат фаолиятини ташкил этувчи узининг бир-бири билан узаро алокадор ички тизимларига ва узаро таъсирларни шакллантирувчи мустакил тизимни ташкил этувчи элементларига эга.
Педагогик иш фаолиятимиз жараёнида олиб борилган кузатув ва тах,лилларга асос-ланган х,олда куйидаги тавсияларни беришни лозим топдик. Умумий урта таълим мактабла-рида инглиз тили фанларини укитишда таълим самарадорлигига эришиш учун:
- укувчиларда инглиз тилини урганишга нисбатан кизикиш уЙFотиш ва ижодий мотив-ларни шакллантириш;
- укув материалини тизимли ва уйинли технологиялардан фойдаланган х,олда баён этиш;
- укувчиларда рефлексив куникма ва мала-каларни шакллантириш мух,им.
Хулоса сифатида айтиш мумкинки, укитувчи мех,натининг таълим-тарбиявий мох,ияти ижо-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)
бий натижалар бериши учун укитувчи синф жамоаси билан утказилаётган хар кандай тад-бирни белгиланган вактда амалга ошириши, мавзу мохиятидан келиб чикиб инновацион технологияларни самарали куллай олиши, мехнат ва дам олиш учун ажратилган вактдан унумли фойдалана олиши, уз мехнати фаолия-тида соFлиги, рухий холатига эътибор бериши лозим. Педагогик кузатувларимиз шуни курса-
тадики, хар бир укитувчи доимо уз устида ишлаши ва хар кандай педагогик технология ва методларни кур-курона кучирмай, уз педагогик махоратини ишга солган холда, уни уз дарсларига мослаштириб, янгича усул ва методларни узи уйлаб педагогик компетент-лигини намоён этиши мухим ахамият касб этади.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2012 йил 10 декабрдаги «Чет тилларни урганиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК.-1875-сон карори.
2. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2013 йил 27 майдаги «20132016 йилларда таълим муассасаларининг чет тиллари кабинетларини замонавий ахборот-коммуникация, укитишнинг техник воситалари ва анжомлари билан жихозлаш (кушимча жих,озлаш)ни жадаллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги 143-сон карори.
3. Азизхужаева Н.Н. Педагогик технология ва педагогик махорат. - Т.: ТДПУ, 2003.
4. Ахлиддинов Р.Ш. Умумий урта таълим сифатини бошкаришнинг ижтимоий-педагогик асослари (Кадрлар тайёрлаш миллий дастури асосида). Пед. фан. док. ... дисс. - Т., 2002. -338-б.
5. Махмудов М.Х Булажак магистрларни компетентли тайёрлашнинг дидактик таъ-минотини такомиллаштириш. П.ф.д., илмий даражасини олиш учун... дисс автореферата - Т., 2017.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)