ТАНБЕ^ МАЗМУНИНИ ИФОДАЛОВЧИ ЛЕКСИК БИРЛИКЛАРНИНГ ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ (Назар Эшонкул асарлари асосида)
Рустамова Дилноза
Самарканд давлат университети 2-боскич магистранти
Мазкур макола танбех мазмунини ифодаловчи лексик воситалар тахлилига багишланган. Нуткий актларни урганиш алохида фанлараро муаммо сифатида ажралиб туради ва у тилшунослик, социология, психология, этнография, маданиятшунослик, ижтимоий антропология, прагматик тилшунослик, социалингвистика, психолингвистика, амалий тилшунослик каби бир катор гуманитар фанлар мутахассисларининг тадкикотларида асосий мавзулардан бири. Мулокот жараёнида экспрессив нуткий ифодалардан бири танбех акти намоён булиши, сузловчининг адресат билан эмоционал муносабати каби масалаларни урганиш мухим ва долзарб хисобланади. Узбек тилида танбех ифодаловчи лисоний бирликларнинг турли шароитларда, муайян тамойиллар асосида, хар хил вазиятларда турли максадлар билан семантик, прагматик хусусиятлари урганилган.
Калит сузлар: лингвопрагматика, локутив нуткий акт, иллокутив нуткий акт, перлокутив акт, коммуникатив акт, нутк вазияти, бахо, перцептор, предикат, оператор, экспериенцер, пропозиция.
Дунё тилшунослигида бугунги кунда вербал воситалар ёрдамида фикр ифодалаш замирида аслида ботиний нутк ётиши ва бу бир неча боскичдан иборат булган когнитив жараённи ташкил этиши аллакачон эътироф этилган. Дархакикат, хар кандай нуткий харакатнинг бошланиш нуктаси дастлаб сузловчи коммуникатив ниятига бориб богланади. Сузловчининг аввало онгда шаклланувчи максади маълум тартиб асосида лисоний бирликларни танлаш ва нуткда лисоний консептуаллашуви ва нуткий фаоллашуви уни вокелантириш боскичларига йул очади. Онгда кечувчи фикрлаш жараёни булган ички нутк концептнинг лисоний вокеланишини таъминлайди. Сузловчи коммуникатив максадининг амалга ошишида концепт мухим урин тутади.
Бугунги кунда концептнинг мохияти ва намоён булишини лингвокогнитив тахлил этиш метод ва усуллари жуда куп булиб, улар ичида икки асосий йуналиш ажралиб туради. Биринчи йуналишга мансуб тадкикотчиларнинг фикрича, бу жараён концептни ва унинг ифодаланишида иштирок этувчи тил воситаларини танлаш хамда уларни тахлил килишдан иборат. Иккинчи йуналиш олимлари эса тадкикотни турли матнларда куллана олувчи асосий,
165
яъни ядро сузни белгилаб олишдан бошлаш лозим, деб хисоблайдилар. Бу эса мазкур сузнинг маъносини, унинг кулланиш жараёнида юзага чикувчи семантик белгиларини аниклаш имконини беради. Семантик белгиларни аниклаш лексик ёки фразелогик концептни шакллантиради. Икки ёндашув хам уз кимматига эга ва бир бирини тулдириб туради.
Маълумки, бадиий асарда инсон хаётининг турли томонлари камраб олинади ва унда хар хил масалалар тугрисида суз боради. Муаллиф асарда персонажлар нутки оркали турли инсоний муносабатларни ёритиб беради, вокелик фактларини ижобийлик ёки салбийлик нуктаи назаридан бахолайди. Сузловчининг турли хил рухий холати, кувончи, кахр - газаби, танбехи, тахдиди, хакорати, маслахати кабилар тилда мавжуд булган лисоний воситалар ёрдамида вокеланади. Сузловчи фикрларининг кандай мазмунда эканлигига караб маълум куринишда булиши тилшуносликда нуткий акт (нуткий ифода) сифатида тушунилади.
Нуткий актлар орасида танбех нуткий акти ифода услубининг лисоний бирликларни камраб олиш даражасининг узига хослиги билан ажралиб туради. "Узбек тилининг изохли лугати"да танбех сузига куйидагича таъриф берилган :
1.Ножуя хатти-харакат учун берилган таъзир, койиш, огохлантириш ёки жазо.
2. Камчилик, хато кабиларни кайд этувчи гап-суз, фикр-мулохазалар. 3. Иш-хизматдаги тартиб-коидага биноан бериладиган расмий жазо. 4.Спорт.Уйин конун-коидасига зид хатти-харакат учун хакам томонидан айтилган гап, суз, огохлантириш (1).
Юкоридаги изохдан хам маълум буладики, танбех нуткий акти мазмунида нутк каратилган шахс фаолияти, хатти-харакати, гап-сузларидан коникмаслик, норозилик маъноларини ифодаловчи салбий муносабат ётади (2). Бадиий матнда нуткий актлар асосан, персонажлар нуткида намоён булади. Унда сузловчи ва тингловчи, яъни бадиий асар персонажлари уртасидаги муносабат нуткий акт мазмуни ва ифода услубини белгилаб беради.
Назар Эшонкул ижодида инсонлар уртасидаги нуткий мулокот холатларини ифодалашда тугридан-тугри тасвирлашдан кочиш, нуткий вазиятларни мулокотчиларнинг лингвокультурологик миллий ижтимоий хусусиятларини хисобга олган холда талкин килишга интилиш кучли эканлиги сезилиб туради. Масалан, унинг "Уруш одамлари" киссасида танбех нутки акти ифодаланган куйидаги парчада сузловчининг самимий муносабати яккол акс этган:
Печка атрофида эса кампирлар унг томонда утирган чоллар томон энгашганча кизгин сухбатга берилган эдилар; гохида чоллар шумлик килиб, секин чимчилаб олса, улар ушшайиб колган, ажин босган юзларига уялган тусини беришганча тилларида "хе, ул кариб суюлмай, соколинг остида колгур",
166
деб тишсиз огизларини очиб хихилар, узлари эса чолга якинрок сурилиб утирар, хотинлар хам гуё бу ерга бир-бири билан чугурлашиш учун келишгандай эди... Ташкарида козон-товокнинг даранг-дуринги, болаларнинг "булмайди, булмайди, кайтадан", деб чувилллашаётгани ва аёл кишининг: "Х,а, жувонмарг тукол, укангди уйнатмай эрларингминан уйнаяпсанми?"- деган шанги овози орасида Шариф чавандознинг нимадир буюрган ёки кимнидир, афтидан, болани: "Х,ап, сеними, отангнинг илигига... Шундай килаберсанг кизимди бермай куяман", деган бир овоз хиркирок, кувнок овози келар, гуё хамма бу ерга нима учун келганини бир лахзадаёк унутишгандай ёки унутишга харакат килаётгандай туюлар эди. ( 5- бет)
Матнда муаллиф танбех маъносини ифодалаш учун дастлаб нуткий вазиятни юзага келтиради. Бунинг учун у асосий эътиборини мулокот иштирокчиларининг новербал харакатларини тасвирлашга каратади ва шу оркали далиллар асосида танбех нуткий акти юзага чикишини асослайди. Юкоридаги матнда куринадики, болаларнинг хатти-харакатлари катта ёшдаги кишида норозилик муносабатини уйгонишга замин яратган. Норзилик кайфияти эса танбех нуткини вужудга келтирган. Матнда кулланилган "кариб суюлмок", соколи остида колмок" фразеологизмлари ва "Х,ап, сеними, отангнинг илигига... Шундай килаберсанг кизимди бермай куяман" каби фикр ифодаларида танбех мазмуни ифодаланган. Нуткнинг ёш болаларга каратилганлиги эътиборга олинса, сузловчининг самимий муносабати, фикрларни енгил койиш тарзида ифодалаш сабаблари ойдинлашади.
Дархакикат, танбех нуткий актида нутк каратилган шахс ёши мухим урин тутади. Танбехнинг узига хос мезонларига кура сузловчининг ёши тингловчидан катта булиши лозим. Сузловчи вокелик фактларини уз хаётий тажрибаси, фалсафий хулосаларига асосланган холда бахолайди. Шу асосда муносабат билдиради. Танбех бадиий асар тилида кичик ёшдаги кишиларга каратилганда асосан уларнинг хатти-харакатлари эътиборга олинади. Куйидаги парчаларда хам шу холатни куриш мумкин:
Норматга хамма нарсадан хам хотинининг ана шу тундлиги ёкмаётган эди. - Ичкарига кириб олишинглар, ичкарига! - деб бакирди ташкаридан Шариф чавандоз кувнок овозда. -Бепадарлар силарга айтаяпман. Нормат боваларинга курсатиб олишинглар, кани, юринглар... Нега тимирскиланасиз, сизга айтаяпман, Зубай бойбича, кайтариб туринг, хеч нарса кимайди.Катта полвон бовасига олишишни курсатсин. (6-бет)
Юкоридаги мисолларда танбех маъносининг юзага чикишида хакорат ифодаловчи отасиз маъносини билдирувчи бепедар сузи хамда матн мазмунига боглик холда тимирскиланасиз сузининг танбех маъносини ифодаловчи воситага айланганини куриш мумкин.
167
Тонбех нуткий aктидa лексик воситaлaрнинг кyчмa мaънодa куллониши мaълyм бир услубий вaзифa бaжaрaди. Мaсaдaн, сасимок сузи Hapca Ba прeдмeтлaргa нисбaтaн куллонилиб, эйнимок, бузилмок, истeъмолгa яроксиз холга келиб колмок мaънолaрини билдирaди. Агaр y инсонга нисбaтaн кУллaнилсa, уз мaъносидaн yзокдaшиб тонбех мозмунини ифодадовчи воситaгa aйлaнaди. Куйидоги пaрчaгa диккэт килэйлик:
- Бyнчa сaсимaсaнг!.. - тэшкэридэн туйга xaM бaковyллик, xaM кaйвонилик килиб юргaн Бийди момонинг зaxaрли товуши эшитилди. Ертaдaбдaн бери кeлинлaргa иш, юмуш бyюрaвeриб, тaнбex бeрaвeриб чaрчaгaн, шекилли, товуши жyдa xорFин чикди Ba гaпириб булиб оxиридa yфлaб куйди. - Болaнг тeнгигaям шyндaй дeйсaнми, уятсиз. Сизлaрдa узи бет деган нaрсa колмэпти. (10-бет)
Мaтндaги сасиманг сузи орк&ли сузловчининг тингловчи сyзлaридaн, унинг уз кaрaшлaригa мос кeлмaйдигaн фикрлaридaн норози экaнлиги aнглaшилaди. Бу суз орк&ли тингловчини yйлaб гaпиришгa yндaш, тaнбex бериш мaъноси уятсиз сузи воситaсидa янaдa кyчaйтирилгaн. Сасимок сузи тингловчининг нуткий фaолиятигa, уятсиз сузи эсa xaтти-xaрaкaтгa корот^шн булиб, yлaр мaтндa yзaро yЙFyнлик хосил килган вa тингловчи xaрaктeр-хусусиятини очиб бeришгa xизмaт калган.
Taнбex ифодaдaнишидa янa бир xолaт кyзaтилaди. Мулокотчилорнинг Узaро мyносaбaти, нуткий возиятнинг юмшaши ёки кeскинлaшишигa кэрэ6 нуткий октлор хэм узгариб туриши, яъни бирининг урнига иккинчиси куллонилиши мумкин. Хдр кэндэй холэтдэ хэм сузловчи коммуникотив ниятининг кэндэй эконлигиго короб ифодaдaнaётгaн фикрлор бир моксодго, яъни тонбех мозмунининг бадиий тэрздэ ифодолонишиго бyйсиндирилaди:
- Xy-y! - товушиго росмий тус бериб, кулини пaxсa килди Мирзокул. У негадир Нормотни куриб типирчилоб колганди. - Менинг томоркомго ишга бороётгонинг йук. Хукумотдинг бyйрyFини бвжоряпсон^ Сенга укшэш зaнFaр урушдон кочиб, хэммэмизни шэрмэндэ килди.
--Чоржетимликтар х&ли хеч кимди шэрмэндэ килмогон, OFизгa короб гапиринг, рэис, - деди Шлриф чэвэндоз уксинган вэ xaкорaтлaнгaн киёфaдa. У жудэ оркош, лекин сипо одэм эди. Узи биргадирлик килэдигэн кишлоклор Хэкидэ ёмон фикр булишини истомосди.
- Мента десо иккадовинг хэм бормо! - зэрдэ 6илэн кул силкиди Мирзокул. - Лекин мэнэ, хукумотдинг одэми келиб, тогаб килэяпти, тушуняпсонми, илтимос килaётгaни йук, тогаб килэяпти. Дизиртирни тутишга кумок бер, деяпти. Кучимиз кшлик киляпти, деяпти. (26-бет)
Юкоридоги мэтндэ ёзувчи тонбехни лисоний вэ нолисоний воситолор ёрдомидо ифодaдaшгa эришгж. Юкоридо тэхлил килинган мэтндэ лексик-
1BS
фразеологик воситалардан ташкари сузловчининг овоз табиатига хос хусусиятлар (дук урмок, товушига расмий тус бермок), кул харакатлари (кулини пахса килмок, кул силтамок), ташки киёфасининг узгартириши (типирчилаб колмок, уксинган ва хакоратланган киёфага кирмок) каби нолисоний воситалар умумий тарзда танбех нуткий актининг вокеланишига хизмат килган.
Шуниси характерлики, танбех учун асос булган тингловчи томонидан содир этилган хатти-харакат нуткий акт табиатини белгилаб беради. Сузловчининг норозилиги турли хил хис-туйгуларнинг, ички кечинмаларнинг юзага келишига замин хозирлайди. Шунинг учун сузловчи нутк жараёнидаги рухий ахволидан келиб чикиб, уз холатига мос келувчи сузлардан фойдаланади.
Назар Эшонкулнинг "Уруш одамлари" киссаси кахрамонларидан бири Бийди момонинг икки угли фронтда халок булганда келинлар йиги-сиги килиб аза очадилар. Ана шундай холатда ёзувчи Бийди момо нутки оркали танбех нуткий актини амалга оширади хамда бу билан асар кахрамони Бийди момонинг жасур, катъиятли шахс эканлигини муваффакиятли тасвирлашга эришади.
Танбех нуткий актининг узига хос хусусиятларидан яна бири шуки, сузловчи уз салбий муносабатини нуткий жараён бошланишидаёк семантик жихатдан салбий буёкдорликка эга булган сузларни ундалма сифатида куллаш оркали ифодалайди. Масалан, куйидаги парчаларда иштирок этган эчкисокол, тентак сузлари ана шундай вазифани бажарган:
-Х,ой, эчкисокол, - унга караб бакирди Бийди момо хириллок товушда. -Аклинг етманг нарсага аралашиб нима киласан? Ундан кура майиб кампирингни тусиб кел! Буни тошбурон килиш керак! Кишлокни саситди. (44-бет); - Уят булади, тентак! - деди у кучаниб. - Хотининг бузук булса кучага чикиб бакирасанми? (46- бет)
Коммуникация жараёнида сузловчи уз фикрларининг таъсирчанлигини, танбех нуткий актининг самарадорлигини таъминлаш максадида фикр ифодалашнинг турли усулларидан фойдаланиши табиий. Бу холат бадиий асар тилига хам хос. Куйидаги парчада сузловчи танбех оркали уз кузлаган максадига эришиш учун урни билан хакорат нуткий актига хам мурожаат килган. У хакорат сифатида инсоннинг жисмоний камчилигини билдирувчи чулок лексемасини куллаш билан тингловчини маълум харакатга ундаган:
- Нима киласан уша чулокни?! - Илтижоли суради у. -- Бошингга ураснми? Узингни хор килишга арзимайди. У хеч нарсага ярамайди.Умринг азобда утади.
- Майли...-Тез, шошиб гапини булди Анзират. - Майли...ишингиз булмасин.факат мени тинч куйинг, умрингизга дуо укиб утай, тинч куйинг. (71-бет)
Танбехнинг ифодаланишида эркаклар ва аёллар нутки хам узаро фаркланади. Аёлларнинг мулокот жараёнида салбий муносабатда эканлиги нафакат уларнинг сузларидан, балки кул, бош, гавда харакатларида хам акс этади. Масалан, аёл кишининг кулини белга куйиб, бошни сал оркага ташлаган холда муносабатга киришиши унинг уришкок, жанжалга мойил эканлигини курсатувчи ташки белгилар хисобланади. Бундай холатда мулокотга киришувчи аёллар нутки аксарият холларда бепарда, хакорат, тахдид, танбех маъноларига эга булади. Аёллар нуткида хис-хаяжон ифодаловчи ундов сузлар матнда иштирок этувчи танбех мазмунининг асосий компоненти билан богланади ва кузланган максаднинг юзага чикишига кумаклашади. Масалан, куйидаги парча иштирокчиларининг узаро муносабати асосида танбех маъносини ифодаловчи лексемаларнинг нуткий вазиятдаги урнини аниклашга харакат киламиз:
Углини бошини кучоклаб олиб, калтирок товушда:
-Ундай деманг! - деди у заиф ва аламли товушда. - Ундай деб болани бузманг. Х,али тирик эканман, хеч кимга уришга йул куймайман, эшитяпсизми?! Йул куймайман. Х,еч кимга калтаклатиб хам куймайман.. .Мен улганимдан кейин урасиз буларни.
- Охо! - деди Неъмат узуннинг хотини, бутун кишлок эшитсин дегандай кулларини белига куйиб, гавдасини ликиллатиб, баттар шангиллай бошлади. -Охо, хали мен оппокман хам дерсиз, хали болани хам сен тугдинг дерсиз? Йук, нега хам гарлик килиб, хам баланд келасан...- У бирдан сенсирай бошлади. -Болани мен эмас сен туггансан, бузукликни сен килгансан, яна болангни хам бузасан, бировларни ур, деб ургатасан!.. Уйнаш орттириб, кишлокни шарманда килганинг етмагандай болангни хам босмачиликка ургатасан, сенга ким куйибди гапиришни?1. Олдин этагингдаги догни ювиб ол. Кейин гапирасан. Олдин болаларингни тийиб юр, катта булса, буларниям уйнашликкка ургатасан..
Нутк иштирокчиларининг хар иккаласи хам аёл жинсига мансуб. Бирининг ижтимоий хаётда эгаллаб турган мавкеи, оилавий шароити сухбатдошникидан анча паст. Ана шундан келиб чикиб унинг нутки ялиниш характерига эга, тингловчига берган танбехи хам кучсиз даражада акс этган. Мулокотнинг иккинчи иштирокчиси нутки эса ундан тубдан фарк килади. Унинг одоб, ахлок меъёрларига бирдай риоя килавермаслиги, ташки белгиларда хам, яъни гавда ва кул харакатларида сезилиб туради. Аслида унинг максади тингловчига танбех бериш булса-да, фикрларида хакорат нуткига хос хусусиятлар буртиб туради ва
170
янги нуткий вазиятнинг юзага келишига замин яратган. Парчада оппок сузи поклик, бегунохлик маъносини ифодалаган. Сузловчининг бузук лексемасини, "баланд келмок", " этагидаги догни ювмок" фразеологизмларини танбех ифодалаш воситаси сифатида кулланишида унинг тингловчидан узини устун куйиши, унга паст назар билан караши, хакорат килиши, киноя каби бир канча кушимча маъноларни хам умумлаштирган.
Юкорида кайд этилган холатлар узбек тилида танбех нуткий актининг юзага чикишида лексик-фразеологик воситаларнинг мухим услубий восита эканлигини курсатади. Уларнинг кулланиш имкониятларини янада кенгрок тадкик этиш танбех нуткий актининг прагмастилистик томонларини аниклашга ёрдам беради.
Адабиётлар:
1. Узбек тилининг изохли лугати. Беш жилдлик. 3-жилд. -Тошкент: УМЭ, 2007. -Б.660.
2.Залавина Т.Ю. Когнитивные и прагматические аспекты фразеологизмов со значением «порицание: Автореф. дисс... канд. филол. наук. -М., 2007.-С.3.
3. Назар Эшонкул. Ялпиз хиди. -Тошкент: Шарк, 2008.397 бет.