Научная статья на тему 'CИТУАТИВ БАҲОНИНГ НОВЕРБАЛ ВОСИТАЛАРДА ИФОДАЛАНИШИ'

CИТУАТИВ БАҲОНИНГ НОВЕРБАЛ ВОСИТАЛАРДА ИФОДАЛАНИШИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
1
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
мулоқот / вербал / новербал / тафаккур / ижобий баҳо / нутқий вазият / талаффуз / пауза / оҳанг / ижтимоий муносабат. / коммуникация / вербальная / невербальная / созерцание / положительная оценка / речевая ситуация / произношение / пауза / тон / социальное отношение.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Ахмедов Ботиржон Равшанович

Нутқий мулоқотда талаффуз, пауза, оҳанг, овоз бўёғи каби воситалар ёрдамида шахслардаги эмоционаллик юзага чиқади ва бу ҳолатлар нутқий жараёнда баҳо ифодаловчи восита бўлиб хизмат қилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ВЫРАЖЕНИЕ ЦИТАТИВНОЙ ОЦЕНКИ НЕВЕРБАЛЬНЫМИ СРЕДСТВАМИ

в разговорном общении с помощью таких средств, как произношение, пауза, тон, звуковая окраска, эмоциональность индивидов выходит на поверхность, и эти ситуации служат выразительным средством оценки в разговорном процессе

Текст научной работы на тему «CИТУАТИВ БАҲОНИНГ НОВЕРБАЛ ВОСИТАЛАРДА ИФОДАЛАНИШИ»

СИТУАТИВ БА^ОНИНГ НОВЕРБАЛ ВОСИТАЛАРДА ИФОДАЛАНИШИ

Ахмедов Ботиржон Равшанович

Андижон давлат чет тиллари институти, филология фанлари буйича фалсафа

доктори (PhD) https://doi.org/10.5281/zenodo.7881884

Аннотация: Нутрий мулокотда талаффуз, пауза, ох,анг, овоз буёги каби воситалар ёрдамида шахслардаги эмоционаллик юзага чикади ва бу х,олатлар нутрий жараёнда бах,о ифодаловчи восита булиб хизмат килади.

Калит сузлар: мулокот, вербал, новербал, тафаккур, ижобий бах,о, нуткий вазият, талаффуз, пауза, ох,анг, ижтимоий муносабат.

ВЫРАЖЕНИЕ ЦИТАТИВНОЙ ОЦЕНКИ НЕВЕРБАЛЬНЫМИ

СРЕДСТВАМИ

Аннотация: в разговорном общении с помощью таких средств, как произношение, пауза, тон, звуковая окраска, эмоциональность индивидов выходит на поверхность, и эти ситуации служат выразительным средством оценки в разговорном процессе.

Ключевые слова: коммуникация, вербальная, невербальная, созерцание, положительная оценка, речевая ситуация, произношение, пауза, тон, социальное отношение.

EXPRESSION OF THE CITUATIVE ASSESSMENT IN NON-VERBAL MEANS

Abstract: in colloquial communication, with the help of such tools as pronunciation, pause, tone, sound paint, emotionality in individuals comes to the surface, and these situations serve as an expressive means of assessment in the colloquial process.

Keywords: communication, verbal, nonverbal, contemplation, positive assessment, speech situation, pronunciation, pause, tone, social attitude.

КИРИШ

Нуткий вазиятда вербал ёки новербал воситаларнинг "карама-карши маъно касб этиши, аввало, борликдаги нарса-х,одисаларнинг азалий диалектик зиддиятдалиги сабаб киши тафаккур тарзининг х,ам дуалистик характерли эканлиги, колаверса, кундалик хдётдаги ижтимоий муносабатларнинг х,ам карама-каршиликлар асосига курилгани ва бошка бир катор нолисоний, лисоний омиллар билан боглик. Жумладан, кишиларнинг борликдаги нарса-х,одисалар мох,иятини англаш ва фарклай билиш даражаси, сузнинг семантик тараккиёти, сузловчининг коммуникатив-ситуатив максади ва нуткий вазиятдан келиб чикиб сузга кушимча (субъектив) маъно юклаши кабиларни нолисоний омил сифатида"1 курсатиш мумкин. Дархдкикат, нуткий вазиятда юзага чикадиган субъектив муносабат маъновий кутбланишни х,ам намоён этади. Бундай кутбланиш лисоний воситалар билан биргаликда нолисоний воситаларда х,ам кузатилади. Хусусан, ижобий бах,оли новербал воситанинг салбий бах,ода, салбий бах,оли новербал воситанинг ижобий ифода билан вокеланишига х,ам асосланади. Сузловчи мулокот жараёнида нафакат борликдаги нарса-х,одисаларни атайди, балки узининг мулокот предметига булган субъектив бах,осини х,ам билдиради.

Нуткий мулокотда талаффуз, пауза, ох,анг, овоз буёги каби воситалар ёрдамида шахслардаги эмоционаллик юзага чикади ва бу х,олатлар нуткий жараёнда бах,о ифодаловчи

1 Махмудов Н., Одилов Ё. Суз маъно тараккиётида зиддият. - Тошкент: Akademnasr, 2014. - Б. 44.

восита булиб хизмат килади. Овозни меъёрдан пасайтириш ёки кучайтириш, тухтамли ёки узлуксиз, йугон ёхуд ингичка гапириш, охднг, тембр хусусиятлари, товушларни тугри талаффуз кила олмаслик каби х,олатлар нуткий мулокотда бах,о ифодаловчи воситалардан саналади.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Фонацион воситаларнинг фикр ифодалашдаги ахдмияти хусусида Г.В.Колшанский, А.А.Леонтьев, В.В.Богданов ва М.В.Давидов каби олимлар таъкидлаб утадилар2. Е.Д.Поливанов эса сузларнинг мазмуни, овоз тони, охднгдорлигини уз ичига олувчи товуш томони турли-туман узгаришлар асосида юзага чикишини таъкидлайди3. Бах,о муносабатининг фонацион жихдтдан урганила бошланиши, бу муомала жараёнининг ички тузилиши ута мураккаб ва куп аспектли эканини, унинг нуткий мулокотда катнашувчи кишиларнинг рух,ий х,олатига, узаро муносабатига, сузлашув жараёни амалга ошаётган шароитга, миллати, ёши, жинси, дини, дунёкараши ва бошка яна бир катор омилларга боглик эканини билдиради. Дархдкикат, нуткий мулокотда мулокот иштирокчиларининг жинси х,ам ахдмиятли х,исобланиб, улар нуткининг фонетик ифодаси бевосита уша нуткий вазиятга субъектив муносабат ифодалайди ва прагматик жихдтдан турлича маъноларни акс эттиради. Шунинг учун мулокот иштирокчиларининг нуткини тадкик этиш ва тугри талкин этишда гендерологик ёндашув мух,им омиллардан саналади.

Огзаки нуткда бундай усулда бах,о ифодалаш, нуткий вазиятга хдмда сузловчи ва тингловчи уртасидаги узаро шартномавий муносабатга боглик булиб, нутк ирод этувчининг овоз тони, охднги оркали сезилиб туради. Бадиий асарларда эса ёзувчи персонажлар нуткини ёркинрок намоён этиш максадида унга изох, бериб боради. Масалан:

- Ха, полвон, нима гап? - деди, лекин гап оуангида кесатиц ва ца^р сезилиб турарди (Т.Тиллаев). Юкоридаги мисолда эркак персонажнинг эркак персонажга салбий муносабати ифодаланган, буни гапда кулланилган "Ха, полвон " ундалмаси курсатиб турибди. Чунки, эркаклар табиатидаги курслик, куполлик каби х,олатлар, купрок уларнинг нуткида салбий характердаги овоз охднгини шакллантиришга хизмат килади. Нутк сузловчининг сух,батдошига салбий бах,о муносабатини ойдинлаштириш максадида "гап ощнгидан кесатиц ва цахр сезилиб" туришини баён этмокда. Кесатишга мойиллик аёллар нуткида х,ам кузатилади, лекин ках,р каби хусусият эркакларга хос х,исобланади.

- Унаца кесатиц цилманг-да, акажон, - деди Маргуба. "акажон" сузига атайин салбий маъно юклаб (А.Иброщмов). Гапдаги "акажон'' лексемаси ижобийлик бах,осини руёбга чикариш учун хизмат килувчи лексема булишига карамай, талаффуз охднги унга салбий бах,о юкламокда. Агар шу уринда " Унаца цилманг, акажон" куринишидаги бирлик берилганда эди, Маргубанинг илтимос килиши, ялиниши сезилиб турар ва "акажон " сузи маъно жихдтидан ижобийлик бах,осини ифодалар эди. Ёзувчи Маргубанинг сух,батдошига салбий муносабатини ёркинрок курсатишда "кесатиц" сузи ва -даюкламаси салбий бах,они келтириб чикаришга ёндош восита сифатида кулламокда.

2 Колшанский Г.В. Паралингвистика. - Москва: Наука, 1974. - С. 43; Богданов В.В. Функции вербальных компонентов в речевом общении // Языковое общение. - Калинин, 1987. - С.18; Давидов М.В. Паралингивистическая функция сверхсегметных средств английского языка в сопоставлении с русским: Автореф. дис. ... канд. филол. наук. - Москва, 1965.

3 Поливанов Е.Д. По поводу звуковых жестов японского языка // Статьи по общему языкознанию. - Москва, 1968. - С.296.

Юкорида таъкидлаб утганимиздек, фонацион новербал воситалар оркали бах,о муносабатининг юзага чикишида товушнинг чузик айтилиши х,ам ахдмиятли саналади. Товушнинг бундай талаффуз килиниши аёлларга хос талаффуз меъёри хисобланади. Бадиий матнда ёзувчининг изох,и х,ам бах,они ойдинлаштиришга кумаклашиб келиши мумкин. Масалан:

- Ваалайкум... Келинг-келинг, яхшимисиз, Гулчеура? - деди.

- Раума-а-ат... Олмониядан тугри Урганчга самолётда келдингизми? - кулимсираб суради Гулчеура.

-Й-йу-уг... Ашхобод... (Б.Худайберганов).

Раумат миннатдорчилик маъносини билдириб, ижобий бах,они юзага келтиради. Келтирилган мисолда эса а товушини чузик талаффуз килиш оркали сен сурамасанг уам яхшиман, индамасдан келиб олсангиз уам билиб оламан каби маънолар ётади.

Эу! - деб юборди Сангин уз уйидан узи завцланиб (А.Мухтор). Келтирилган мисолда ижобий субъектив бах,о, яъни сузловчининг завк-шавк, кувонч, шодлик х,олати ифодаланмокда. Куйидаги мисолда эса салбий субъектив бах,о, афсусланиш, ачиниш, укинч х,олати ифодаланган: Эу, тортган азобларини гапириб берсалар, юракларингиз эзилиб кетади. Уктам ака, адашиб цамалгандир-а, нима дейсиз? (У.Умарбек).

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ ВА МУ^ОКАМА

Демак, нуткий мулокотда овоз тони, талаффуз темпи, ургу ва интонация бах,о ифодаловчи воситалар саналади. Улар эркаклар ва аёллар нуткининг шаклланишида ва маълум прагматик мазмун ифодалашида мух,им омиллардан бири хисобланади. Жонли мулокотда, фонацион воситалар оркали бах,о ифодаланиши бевосита амалга ошади, кандай бах,ога ишора килинаётгани эса ситуатив вазият билан боглик булиб, сузловчи ва тингловчи орасидаги узаро шартномавий муносабатлар асосида аён булади.

Муайян паралингвистик бирлик оркали ифодаланган маънолар уртасидаги зидликни Ё.Одилов паралингвистик энантиосемия4 термини остида бирлаштиради. Масалан, бош иргамок иборасининг "тасдикламок" ва "инкор этмок" маъноларида намоён булиши: Боя Матлуба имтиуон топширганида бу одам йуц эди, шунинг учунми, бошцами, Матлуба ийманиб куз цирини ташлар экан, оц сочли одам химия домласига "маъцул " деган маънода бош иргаганини куриб цолди (О.Ёцубов); - Ким ёзибди чацувни, билсам буладими?... Ректор бош иргади. - Буни ошкор цилолмайман (F.Каримий).

Бундан ташкари Ё.Одилов тадкикотида бош силкимок - маъкулламок (ижобий бах,о) (Эшцувватов тагин уцитувчига тикилиб илжайди. Бош силкитиб: - Бупти, - деди-да, ёзибузатди, омборга борасиз. Кечикмай боринг (Ш.Холмирзаев)), инкор этмок (салбий бах,о) (Аумаднинг тили калимага келмай цолди, "йуц" деган маънода бош силкитди (Т.Малик)); бош тебратмок - маъкулламок (ижобий бах,о) (Ушанда неча марта киши юбориб чациртирдим, бормадингиз, отангиз жавоб бермади... Зеби бош тебратди: - Ха, уа... билдим, билдим (Чулпон)), инкор килмок (салбий бах,о) (Барибир, ойим бош тебраб, цушилмадилар: - Уларнинг орасида цанча эшитар цулоги, айгоцчиси борийкин? Уларам анойимасдир? (М.Мансур)) каби маъноларни ифодалаб, адресантнинг субъектив муносабатини курсатишини таъкидлайди.

Куз инсонга берилган бехисоб хусусиятларга эга булган аъзо хисобланади. Ана шу аъзо оркали х,ам узаро муносабат билдириш имкониятига эга буламиз. У харакатлардаги

4 Каранг: Махмудов Н., Одилов Ё. Суз маъно тараккиётида зиддият. - Тошкент: Akademnasr, 2014. - 288 б.

маънони калб оркали укишимиз ёки сузловчи изохлари оркалигина хис килишимиз мумкин булади5. Чулпон "Кеча ва кундуз" романида Хадичахон, Пошшахон ва Фазилатнинг сухбати жараёнида Хадича ва Пошшахонларнинг куз харакатлари оркали кичик кундошлари Султонхонга муносабатини шундай усталик билан тасвирлаганки, уларнинг калбидаги бор хис-туйгулари, орзу-истаклари куз харакатлари оркали ифода этилаётганини киши куз унгида намоён этади: Иккала кундошнинг кузлари бирданига, угил курганини хабар олган отанинг кузларидай, равшан бир олов билан чарацлади. Бу мисолда Чулпон ухшатиш оркали иккала кундошга ижобий бахо бериш бахонасида улар кузларининг чараклашлари Султонхонга салбий бахоси эканлигини яширин тарзда курсатади. Ёки куз ёрдамида бир-бирларига севинчли хабар беришлари, кутлашлари иккала катта кундошларнинг узаро муносабатларида ижобий бахо маъносини ифода этса, шу билан бирга уларнинг Султонхонга яна салбий бахосини хам намоён этмокда. Лахза тасвири якунида икки кундошнинг уша айёр кузлари билан бир-бирларига караши, кувонишлари оркали Султонхонга салбий бахосининг хиди сезилиб турибди. ХУЛОСА

Х,ар кандай новербал харакатнинг ижобий ёки салбий мазмунга эга эканлиги бевосита нуткий вазиятда ойдинлашади. Масалан, кулни куксига, аникроги, тананинг юракка якин кисмига куйиш - бу самимий, яъни чин дилдан айтилаётган сузларни ифодалаш учун ишлатилади. Аммо, бу харакат салбийлик маъносини бериш учун хам ишлатилиши мумкин: Бу гал уам икки цулини куксига цуйиб, Угилойга илтижо цилар экан, узича завцланиб уам цуйди (Ойгул Мууаммад Жиян цизи). Келтирилган мисолда салбий муносабат бахоси берилган6. Бу хулосага олиб келувчи асосни илтижо килишлик даврида завкланиш холати булмаслиги хам курсатиб турибди. Мантикан олиб каралганда ялинаётган, илтижо килаётган кишида завкланиш хусусияти булмайди. Ушбу куринишда икки кулини куксига куйиб, "илтижо " килган Курбоновнинг Угилойга салбий муносабати бахоси билан бирга ёзувчининг Курбоновнинг узига хам салбий бахоси яширин тарзда ифода этилмокда. Чунки меъёрдан четга чикиш бахо бериш учун ишора булади. Юкоридаги фикрлардан куриниб турибдики, бахо муносабати субъективликдан тула холи булолмайди.

Адабиётлар:

1. Искандарова Ш. Узбек нутк одатининг мулокот шакллари: Филол. фан. номз. ...дисс. -Самарканд, 1993. - Б.105.

2. Выготский Л.С., Лурия А.Р. Этюды по истории поведения. - Москва, 1993. - С.93-95.

3. Тоирова Г. Узбек нуткий мулокотида системавийлик ва информативлик: Филология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) дисс. - Тошкент, 2017. - Б.42.

4. Нурмонов.А. Танланган асарлар III жилдлик .1жилд . T.2012.- С.213.

5. Юшман Н.В. Экстранормальная фонетика. 1930-х гг. [49,165 с.]

6. НурмоновА. Taнланган aсaрлaр III жилдлик .Пжилд . T.2012.- С.40.

5 Кдмбаров F. Бахо муносабати ва унинг узбек тилида ифодаланиши: Филол. фан. номз. ... дисс. - Тошкент, 2008. - Б. 66.

6 Ахмедов Б. Паралингвистик воситаларнинг гендерологик ва прагматик тадкики: Филология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертация автореферати. - Андижон, 2021. - 28 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.