Научная статья на тему 'ТАЪЛИМГА АКМЕОЛОГИК ЁНДАШУВ'

ТАЪЛИМГА АКМЕОЛОГИК ЁНДАШУВ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Акмеология / таълим / юксалиш / шахс / потенциал ва реаллик / илмий ва амалий муаммолар / вақтни режалаштириш / илмий фаолият / акмеологик ѐндашув / акмеологик компетенция / профессионаллик даражаси.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Р К. Хайтметов

Таълимга акмеологик ѐндашув, педагогик усуллар ва таълим технологиялари, шунингдек, таълимда ташкилий бошқарув таълим муассасасини ривожланишига имконият яратиши мумкин. Ушбу силжиш таълим сифатининг яхшиланишига, таълим жараѐнида барча фаолият олиб борувшиларнинг когнитив мотивларининг жонланишига ва ўрганишга бўлган ички мойиллигининг кучайишига олиб келади. Мазкур мақолада таълим тизимида таълим олувчиларнинг ўз ўзини ривожлантириши механизмлари унинг методлари илмий асосланган ҳолда кўриб чиқилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМГА АКМЕОЛОГИК ЁНДАШУВ»

Таълимга акмеологик ёндашув, педагогик усуллар ва таълим технологиялари, шунингдек, таълимда ташкилий бошкарув таълим муассасасини ривожланишига имконият яратиши мумкин. Ушбу силжиш таълим сифатининг яхшиланишига, таълим жараёнида барча фаолият олиб борувшиларнинг когнитив мотивларининг жонланишига ва урганишга булган ички мойиллигининг кучайишига олиб келади. Мазкур маколада таълим тизимида таълим олувчиларнинг уз узини ривожлантириши механизмлари унинг методлари илмий асосланган холда куриб чикилади.

Калит сузлар: Акмеология, таълим, юксалиш, шахс, потенциал ва реаллик, илмий ва амалий муаммолар, вактни режалаштириш, илмий фаолият, акмеологик ёндашув, акмеологик компетенция, профессионаллик даражаси.

Акмеологик ёндашувни хар томонлама тушуниш А.А.Бодалев томонидан ифодаланган булиб, уни илмий ва амалий муаммоларни урганиш ва хал килишга каратилган илмий билимларнинг тамойиллари ва усуллари мажмуасини уз ичига олган асосий асос сифатида белгилайди.

Акмеологик ёндашувнинг асосий йуналиши инсон етуклигининг энг юкори чуккисига эришиш ва ривожланишига таъсир килувчи жараёнларни ифодалаш хисобланади. Инсоннинг бу чуккига эришадими ёки йукми, унинг ижтимоий сохада уз ишининг устаси ёки профессионал сифатида урнашичига боглик хисобланади. Акмеологик ёндашув контекстида етуклик инсоннинг бошкаларга гамхурлик курсатишга мойиллиги, шахсий масъулият хисси, билимлардан самарали ва тугри фойдаланиш, конструктив карорлар кабул килиш кобилияти билан тавсифланади. Етук шахс жамиятда унинг ижтимоий ахамиятга эга фазилатларини англаш билан хам ажралиб туради. Ушбу фазилатларни англаш хаётнинг бошка жабхаларида, масалан, шахслараро муносабатлардаги муваффакиятсизликларнинг олдини олиши мумкин. Акмеологик ёндашув асосини ташкил этувчи динамика доимий шахсий ривожланиш, билимга интилиш ва узини узи англаш мухимлигини таъкидлайди.

ТАЪЛИМГА АКМЕОЛОГИК ЁНДАШУВ

Р. К. Хайтметов

Чирчик давлат педагогика университети

АННОТАЦИЯ

КИРИШ

November, 2024

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Бугунги кунда ижодий ва касбий узини узи ривожлантиришга эришиш муаммосини хал килиш турли усуллар билан таклиф килинмокда. Ушбу усуллар кенг камровли ёки танлаб кулланилиши мумкин, жумладан:

- Вактни режалаштириш ва бошкариш тизимини жорий этиш;

- Жисмоний шахслар, хусусан, ишчилар томонидан касбий етикага риоя килиш;

- Касбий имтиёзларни танлашда хам, шахслараро муносабатларда хам намоён буладиган фаол хаётий позицияни ривожлантириш;

- Шахсий маданият даражасини ошириш;

- Шахсий имтиёзлар, хусусиятлар ва кобилиятларни ташки шароитлар билан мос равишда оптималлаштириш;

- Шахснинг ривожланиш жараёнига таъсир этувчи ижтимоий -демографик омилларни хисобга олиш;

- Жисмоний шахслар томонидан уларнинг касбий ривожланиш йули учун масъулият даражасини хис килиш.

Илмий мухитни ривожлантириш нуктаи назаридан: Шахснинг хозирги касбий макомини ва вакт утиши билан эришган ютуклари динамикасини бахолаш учун мулжалланган диагностик модулларини яратиш оркали ривожланиш.

H.В.Козлова акмеологиянинг куйидаги асосий тамойилларини белгилаган, улардан биринчиси фаолият мавзуси:

I. Фаолият субъекты тамойили. Ушбу тамойил умумий ва профессионал акмеология уртасида куприк булиб хизмат килади. Акмеологияда шахс фаоллик, мулокот ва идрок каби жихатларни камраб олувши хаётнинг кенгрок контекстида доимий харакат килувчи ва ривожланувши сифатида каралган. Бу нуктаи назар одамларнинг ушбу тизимларнинг барча мезонларига мувофик фаолият олиб бориши зарурлигини таъкидлайди. Акмеология шахс концепциясини катъиятлилик, прогрессив ривожланиш, психологик ва ижтимоий-касбий фазилатлар нуктаи назаридан куриб шикади. Ушбу доирада шахсий тараккиёт боскичлари ва функционал-фаолият сифати, шу жумладан касбий ривожланиш ва шаклланиш, шунингдек, карама-каршиликлардан келиб шикадиган ва ижобий таъсир курсатишни талаб киладиган тасодифий ва вазиятли муаммоларга жавоб бериш нуктаи назаридан бахоланади. Фаолият субъектининг тамойили ижодий кобилиятларни ривожлантириш ва уз фаолиятининг максимал ижтимоий ва касбий самарадорлигини таъминлаш учун хал килувчи ахамиятгаъ эга.

November, 2024

309

К.А.Абулханова-Славская уз фаолиятини амалга оширишда субъектнинг мавжуд имкониятлари, интилишлари, эхтиёж-мотивацион сохаси уртасидаги зиддиятларни хал килишга эътибор каратган холда ушбу тамойилни мослаштирди.

Субъектнинг роли - бу карама-каршиликни хозирги вактда ва унинг фаол ва касбий хаёти давомида хал килиш, ташаббускорлик ва масъулият еса ушбу тамойил доирасида белгиланган асосий шахсий фазилатлардан бири хисобланади. Шунингек, олимлардан А. А. Деркаш фаолиятнинг куйидаги турли компонентларини, жумладан:

Гностик компоненти яъни билим тизимидан Гностик компонент фойдаланиш ва уни самарали куллаш кобилиятини уз

ичига олади;

Дизайн компоненти кушимша натижаларни

Дизайн компонент осонлаштирадиган ва оптималлаштирадиган максадли

харакатларга асосланган;

Конструктив компонент акмеологиянинг мохиятини акс еттиради, конструктивликни фаолият

Конструктив

тизимини оптималлаштириш ва субъектнинг фаолият

компонент

усули сифатида таъкидлайди ва шу билан тартибсизлик элементларини истисно килади;

Ташкилий компонент

Ташкилий компонент "фаолият" ва "ташкилот" тучуншаларини мувофиклаштиришни уз ичига олади, бу фаолиятнинг барча таркибий булинмаларини оптималлаштириш зарурлигини ва фаолиятни ташкил этишнинг бачоратлиъ, аналитик усули ва уни амалий амалга ошириш уртасидаги муносабатларни таъкидлайди.

Коммуникатив компонент

Коммуникатив компонент фаолиятнинг узаро таъсир оркали содир булишини таъкидлайди.

2. Х,аётийлик тамойили. Акмеологияда тарихий, назарий ва мантикий жихатларни камраб олган хаётийлик тамойили мухим ахамиятга эга хисобланади. Чунки, у инсон ижоди, унинг оптималлиги ва хали амалга оширилмаган салохияти уртасидаги мураккаб узаро таъсирни урганиши таъкидланган. Шунингдек, хаётийлик тамойили муваффакиятга эришиш ва янги интилишлар учун катализатор булиб, у уз-узини такомиллаштириш ва узини намоён килиш якуний натижалар сифатида емас, балки инсон йулидаги абадий жараёнлар сифатида таъкидланган. Бундан ташкари, К.А.Абулханова-Славскаянинг хаёт стратегияси концепцияси ушбу тамойилга асосланиб, шахсни унинг хаёти

November, 2024

310

траекториясини бошкарадиган марказий куч сифатида белгиланган.

3. Шахснинг хаёт субъекты сифатыдаги тамойили шуни курсатадики, одамлар муносабатлар ва хаётни куллаб-кувватлашнинг узига хос воситалари каби кушимша элементларни барпо этиш оркали уз хаёт шароитларини бошкаради ва шакллантиради. Биз ушбу тамойил мисолида К.А.Абулханова-Славская таъкидлаган хаёт истикболи концепцияси келиб чикишини куришимиз мумкин. Булар куйидагиша:

- когнитив (келажак учун назарий ва онгли режалар);

- шахсий (мотивация ва амалга оширилмаган шахсий режалар);

- хаётий (касбда профессионал муваффакиятга эришган шахснинг ижтимоий имкониятлари) истикболларини камраб олади.

4. Потенциал ва реаллик (ёки имплитсит (яширин) ва експлитсит (аник) тамойили. Ушбу тамойил тадкикотчи олим С.Л.Рубинштейн томонидан шакллантирилган потенциал ва реаллик тамойили шахсни мавжуд маълумотлар билан чекланмаган истикболли тизим сифатида карайди, булар куйидагича:

- шахснинг узи ёки акмеологик восита ёрдамида келажакда амалга оширилиши мумкин булган истикболлари буйича услубий нуктаси;

- амалий диагностика нуктаси, бу диагностик усуллари сифатида шахснинг уз имкониятларини ошириш йулларини топиш учун шахснинг сифатларини акс эттириш жараёнида иштирок этадиган лойихавий (проекцияловши) усуллардан фойдаланиш билан ажралиб туради.

5. Цайта алоца тамойили (феедбаск) Бинсон хаётнинг турли сохаларида узини намоён килиш жараёнида мехнат натижалари, уз-узини узгартириш ва ижтимоий бахолар каби аник натижаларни уз ичига олади. Фикр-мулохазаларнинг бу шакли инсоннинг танлаган йулини ва унинг тугри еканлигини тасдикловши мухим куллаб-кувватлаш тизимига айланиши мумкинъ.

Дастлаб, етук шахсни ривожлантиришга каратилган таълим акмеологияси (Н.В. Кузмина, А.М. Зимишев), касбий ривожланиш (Н.В.Кузмина, А.А.Деркаш, А.А.Реан), спорт (И.П.Волков), ва мактаблар (В.Н.Максимова, Н.Е.Кузнетсов, Н.М.Полетаева ва бошкалар) каби алохида тармокларга эга булган фанлараро сохага айланган.

Шундай килиб, акмеологик ёндашувнинг мохияти хар томонлама урганишни амалга ошириш учун унинг индивидуал, шахсий ва субъект-фаоллик фазилатлари барча муносабатлар бирлигида урганилган етуклик даврида унинг яхлитлигини тиклашдан иборат. Шунинг учун, талабаларнинг касбий узини узи англаш муаммосига акмеологик ёндашув сифатида мутахассислик ёки кейинги

November, 2024

311

касбий йулни танлаш остонасида булажак мутахассисларнинг шахсий хусусиятларини шакллантириш учун кулланиладиган ёндашув тушинилади.

Табиийки, дунё хакида узининг гоялари тизимига эга, уз хаётий кадриятлар тизимини ишлаб чиккан, етук, ижтимоий жихатдан ривожланган одамгина уз хусусиятларини, бошка одамларга ухшашлигини ва улардан фаркини, унинг узига хослигини ва фаолиятидаги ижодий ифодасини чукур англай олиши мумкин. Бирок бу жараённинг шаклланиши акмеологик компетенцияни ривожлантирувчи имкониятлар мавжуд булган олий таълим муассасаларда амалга оширилиши зарур.

НАТИЖАЛАР ВА МУ^ОКАМА

Юкорида таъкидлаб утганимиздек, акмеологик компетенциянинг мазмун ва мохияти келажакда мутахассисни касбий узини узи ривожлантиришга йуналтиришдан иборат хисобланади. Касбий узини узи ривожлантириш бу касбий махорат даражасини ошириш ва ташки ижтимоий талабларга, касбий фаолият шартларига ва шахсий ривожланиш дастурига мувофик касбий ахамиятга эга булган фазилатларни ривожлантиришнинг онгли, йуналтирилган жараёни хисобланади. Бу жараённинг марказида шахсий профессионаллик даражаси ("Мен уациций профессионалман") ва унинг тасаввур килинган (моделлаштирилган) холати ("Мен идеал профессионалман") уртасидаги ички зиддиятларни доимо енгиб утишнинг психологик механизми урин эгаллаган. Онгда шахсий ва унинг "мен"и, жамоат фикрига булган талаблари узаро боглик саналади. Шунингдек, "мен-концепция" ва идеал "мен" гояси уртасидаги номувофиклик одамларни шахсий ривожланишга, шу жумладан, касбий усишга ундайди. Шу муносабат билан биз "мен концепция"га таъсирини акмеологик компетенция механизми сифатида куриб чикишимиз мумкин.

Юкорида санаб утилган фазилатлар касбий ахамиятга эга булиб, уларни ривожлантирмасдан туриб, хакикий мутахассис булиб етишиш мураккаб саналади. Бирок, бу профессионал ривожланиш, касбий бурч ва масъулият хисси профессионал зина пояга кутарилишни рагбатлантирадиган механизмлардан бири хисобланади.

Маълумки, хар кандай киши уз фаолияти сохасида компетенцияли мутахассис сифатида танилишга интилади. Унинг ички максади ва истаги: "мен" бугунги кунда "мен"дан яхширок булган профессионал - кечаги мутахассис. Бу хар доим профессионализм погонасини янги, янада юкори погонага кутарадиган одамни астойдил касбга харакатлантиради. Шахс фаолиятидаги ривожланиш ва

November, 2024

312

эришилган муваффакият унинг шахсий ва субъектив-фаол (биринчи навбатда, касбий) ривожланиши билан боглик саналади. Шундай килиб, мотивация ва амбицияга асосланган хатти-харакатлар хамда максадлар асосидаги кадриятлар жуда мухим урин эгаллайди.

Талабаларда касбий бурч, касбий масъулият туйгуларини шакллантириш биз учун жуда мухим, чунки айнан ана шу шахсий фазилатлар мутахассисга ёмон хислатлар шаклланишига имконият яратмаслиги мумкин. Унинг турли томонларини ривожлантириш файласуфлар, психологлар , укитувчилар ва бошка билим сохалари вакиллари томонидан амалга оширилган. Ушбу муаммони урганган файласуфлар олдин ижтимоий мохиятига тухталиб, унинг объектив ва субъектив томонларини ажратиб курсатган холда ушбу икки жихатнинг узаро богликлиги одамларнинг ташки объектив мажбуриятлари ва уларни бажариш учун объектив эхтиёжлар билан белгиланишини таъкидлаган; бурчнинг тартибга солувчи ва шакллантирувчи функциялари мавжудлигини таъкидлаган, ижтимоий талабларни ички эътикодга, шахсий эхтиёжга, инсон фаолияти мотивига айлантиришнинг асосий механизмларини аниклаган.

Шахсни харакатлантирувчи мотивларни урганиб, А.Маслоу шахснинг узини узи англаш назариясини ишлаб чиккан. А.Маслоунинг сузларига кура, мотивлар тизимидаги хар кандай оддий одамда "салохият, кобилият, истеъдодларни доимий равишда янгилаб туриш, вазифаларнини амалга ошириш, аникрок билиш ва уз шахсини кабул килиш" сифатида белгиланган узини узи намоён этиш истаги акс эттирилган. Муаллиф шахс асосий эхтиёжларининг куйидаги бешта гурухини ажратиб курсатади: 1) физио логик; 2) хавфсизлик эхтиёжлари; 3) алока ва севгига булган эхтиёж; 4) тан олиш, хурмат килиш ва узини хурмат килиш эхтиёжлари; 5) узини узи намоён килиш зарурати. Укитувчининг шахсий ва касбий фаолияти унга турли касбий фаолиятларни самарали бажариш, талабаларни укитиш ва ривожлантириш технологиясини муваффакиятли узлаштиришга имконият яратиб бериши мумкин.

ХУЛОСА

Бизнинг фикримизча, булажак укитувчи учун хал килувчи омиллар куйидагилар: очиклик, хамдардлик, ижодкорлик, гайрат, узини тута билиш, максадга эришишдаги катъиятлилик, касбий мехнатсеварлик, касбга интилиш, касбий бурч хисси, инсонийлик, адолат, педагогик хушмуомалалик, аклий баркарорлик ва бошкалардан иборат. Шундай килиб, касбий узини узи фаоллаштириш булажак

November, 2024

313

укитувчи акмеологик компетенциясининг механизми булиб, унинг уз профессионал хусусиятларини тан олиш, укитиш жараёнида ва кейинги касбий фаолиятида фаол намоён булишга каратилади.

REFERENCES

1. Бодалёв, А. А. Акмеология развития человека: феноменология, закономерности, механизмы // ЧиО. 2007. №3-4. УРЛ:

2. Козлова Н.В. Психолого-акмеологишеское знание в системе вйисшего профессио-налного образования [Псйшо-акмеологисал кноwледге ин тхе сйстем оф хигхер едусатион] / Н.В. Козлова. - Томск : ТПУ, 2007. - 151 п.

3. Абулханова-Славская К.А. Инсон хаёти диалектикаси: фалсафий, услубий ва узига хос-илмий ёндашувларнинг шахс муаммосига нисбати / К.А. Абулханова-Славская. М.: Мйсл, 1997.- 224 п.

4. Деркач А. Акмеологические основы развития профессионала. - М.: МПСИ, НПО МОДЕК, 2004;

5. Темир М.М. Акмеологический подход к развитию профессионального самоопределения старшеклассников. Екатеринбург. Выпускная квалификационная работа. 2018.

6. Искандеров, Н.Ф., Пономарева, Е.А. Дидактические основы эксплицитной и имплицитной методики обучения // ИСОМ. 2015. №5-2 УРЛ:

November, 2024

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.