INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
УЦИТУВЧИНИНГ ПСИХОЛОГИК ХАВФСИЗЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШ
ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ Иргашев Тохир Анварович
Мирзо Улугбек номидаги Узбекистан миллий унверситети хдрбий тайёргарлик укув маркази укитувчиси Зиявиддинов Зафар Зоирович
Мирзо Улугбек номидаги Узбекистан миллий унверситети хдрбий тайёргарлик укув маркази укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.7343260
Аннотация. Ушбу мацоланинг мацсади замонавий таълим мущтида уцитувчининг психологик хавфсизлигини таъминлаш учун тегишли психологик ва педагогик воситаларни аницлашдир. Тадцицот усуллари сифатида умумий: назарий ва илмий-амалий манбаларни та^лил цилиш, эмпирик тадцицотларни та^лил цилиш, умумлаштириш усуллар цулланилган. Муаллиф томонидан уцитувчининг психологик хавфсизлигини таъминлаш учун амалиётда энг куп ишлатиладиган психологик ва педагогик технологиялари аницланган. Таълим субъектларининг психологик хавфсизлигини таъминлаш учун мавжуд технологияларни рацамли таълим макони шароитларига мослаштириш ёки маълум бир мактабнинг рацамли таълим мууитининг имкониятларига мувофиц янгиларини ишлаб чициш билан боглиц психологик ва педагогик тадцицотларда янги йуналиш аницланди.
Калит сузлар: уцитувчининг психологик хавфсизлиги, уцитувчининг касбий ривожланиш технологиялари, рацамли таълим майдони.
ТЕХНОЛОГИИ ОБЕСПЕЧЕНИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ БЕЗОПАСНОСТИ
ПЕДАГОГА
Аннотация. Целью данной статьи является выявление актуального психолого-педагогического инструментария по обеспечению психологической безопасности педагога в современной образовательной среде. В качестве методов исследования использованы общетеоретические методы: анализ теоретических и научно-практических источников, анализ эмпирических исследований, обобщение. Автором выявлены наиболее используемые в практике психолого-педагогические технологии обеспечения психологической безопасности педагога. Выделено новое направление в психолого-педагогических исследованиях, связанное с адаптацией уже имеющихся технологий обеспечения психологической безопасности субъектов образования к условиям цифрового образовательного пространства или разработкой новых в соответствии с возможностями цифровой образовательной среды конкретной школы.
Ключевые слова: психологическая безопасность педагога, технологии профессионального развития педагога, цифровое образовательное пространство. TECHNOLOGIES FOR ENSURING THE PSYCHOLOGICAL SAFETY OF THE
TEACHER
Abstract. The purpose of this article is to identify the current psychological and pedagogical tools to ensure the psychological safety of the teacher in the modern educational environment. General theoretical methods are used as research methods: analysis of theoretical and scientific-practical sources, analysis of empirical research, generalization. The author identifies the most used in practice psychological and pedagogical technologies for ensuring the psychological safety of the teacher. A new direction in psychological and pedagogical research
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
has been allocated, associated with the adaptation of existing technologies for ensuring the psychological safety of subjects of education to the conditions of the digital educational space or the development of new ones in accordance with the capabilities of the digital educational environment of a particular school.
Keywords: psychological safety of the teacher, technologies of professional development of the teacher, digital educational space.
Укитувчининг психологик хавфсизлиги жуда мураккаб ижтимоий-психологик ходисадир, чунки у бир неча даражаларда такдим этилган: макросоциал, мактаб учун ташки мухитдаги доимий узгарувчан шароитларнинг укитувчиларнинг психологик холатига таъсири билан боглик; мезосотсиал, таълим мухитининг узи шароитларининг субъектларининг, шу жумладан укитувчиларнинг психологик хавфсизлигига таъсирининг узига хос хусусиятларини белгилайди; ва укитувчининг шахсияти фаолиятининг мослашувчанлиги хусусиятларини, ижтимоий мухитнинг салбий омилларига карши туриш кобилиятини хисобга олган холда, уларнинг хавфсизлиги тажрибаси билан бирга микро-ижтимоий.
Психологик хавфсизлик каби ходисанинг мураккаблиги уни таъминлаш жараёнини куллаб-кувватлашни ташкил этиш, укитувчининг касбий ривожланишини куллаб-кувватлаш учун махсус психологик ва педагогик технологияларни ишлаб чикиш зарурлигини белгилайди.
Укитувчининг психологик хавфсизлигини таъминлаш учун назария ва амалиётда мавжуд булган технологияларни куриб чикамиз.
Аввало шуни таъкидлаймизки, А. И. Баеванинг таълим мухитининг психологик хавфсизлиги мактаби бундай технологияларни ривожлантириш учун асосий назарий коидалар булиб колмокда. Ушбу илмий мактаб доирасида укув мухитида укув жараёни иштирокчиларининг психологик хавфсизлигини яратишнинг асосий тамойиллари шакллантирилган [2, 35-37 бетлар].
1. Ривожланиш таълимига таяниш тамойили. Ушбу тамойил таълимнинг асосий максади укитиш эмас, балки шахсий ривожланиш, онгнинг жисмоний, хиссий, интеллектуал, ижтимоий ва маънавий сохаларини ривожлантириш эканлигини таъкидлайди. Ушбу тамойил таркибида таълим мухитининг психологик ресурсларини бойитиш оркали шахсий ривожланишда ёрдам ва куллаб-кувватлаш сифатида тушуниладиган "ривожланаётган тарбия" га катта ахамият берилади.
2. Таълим (тарбия) жараёнининг хар бир субъекти шахсини психологик химоя килиш тамойили. Ушбу тамойилни амалга ошириш мактабнинг психологик хавфсиз мухитини лойихалаштириш, укув жараёнининг барча субъектлари уртасидаги узаро муносабатларда психологик зуравонликни бартараф этиш буйича махсус фаолиятни талаб килади.
3. Ижтимоий-психологик махоратни шакллантиришга ёрдам бериш тамойили. Шу билан бирга, ижтимоий-психологик махорат шахснинг уз хаёт йулини малакали танлаш, муаммоларни мустакил хал этиш, вазиятни тахлил килиш ва бошкаларнинг эркинлиги ва кадр-кимматига путур этказмайдиган, шахснинг уз-узини ривожланишига хисса кушадиган тегишли хатти-харакатларни танлаш имкониятини берадиган куникмалар туплами сифатида каралади. Шу нуктаи назардан, ушбу тамойилни амалга ошириш факат
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
талабани ва унинг укитувчисини доимий куллаб-кувватлаш ва ривожланишига ёрдам бериш оркали эришилади.
Сунгги йилларда мактаб узини узи ривожлантирадиган мураккаб ижтимоий-маданий тизим сифатида мутахасс гурухлар томонидан таълим мухитининг психологик хавфсизлигини таъминлаш буйича турли услубий тавсиялар ишлаб чикилган [3, 4, 5, 6].
Шуни таъкидлаш жоизки, ушбу ишланмаларнинг асосий максади, биринчи навбатда, укув жараёнининг барча субъектларининг замонавий жамиятнинг ижтимоий-иктисодий, маданий ва маърифий ривожланиш тахдидлари ва имкониятларига психологик баркарорлигини ривожлантириш учун шарт-шароитларни таъминлаш учун янги педагогик вазифани амалга ошириш зарурати билан боглик.Шу нуктаи назардан, психологик хавфсизликни педагогик куллаб-кувватлашнинг асосий йуналишлари белгиланган: мавзу-фазовий мухитни шакллантириш; психологик хавфсизликнинг ижтимоий таркибий кисмини таъминлаш, мослашувчан булмаган болаларни куллаб-кувватлаш, тизимли узгаришлар шароитида укитувчининг психологик хавфсизлиги; психологик хавфсизликни кузатиб боришни ташкил этиш [3].
Инкирозли вазиятларда таълим мухитининг хавфсизлигини таъминлашнинг узига хос хусусиятларини аниклаб, мутахассислар тадбирларнинг учта асосий турини номлашади: профилактика чоралари; фавкулодда вазиятда тугридан-тугри харакат; инкироздан кейинги чоралар [4]. Эътибор беринг, укитувчиларнинг психологик хавфсизлигини таъминлаш умуман психологик хавфсиз таълим мухитини шакллантиришнинг асосий йуналишларидан бири хисобланади.
Ушбу ишларнинг долзарблиги шундаки, улар моделлаштириш технологияларини ишлаб чикиш ва таълим субъектлари хавфсизлигини психологик-педагогик куллаб-кувватлаш тизимида таълим мухитини ривожлантириш учун асос яратади [5].
Мутахассислар таълим сохаси субъектларининг хавфсизлигини психологик ва педагогик куллаб-кувватлашнинг типик алгоритмларини ишлаб чикдилар, уларнинг асосида ушбу алгоритмларни амалга ошириш технологияси сифатида тегишли дастурий махсулотлар ва бошкарув стратегияларини танлаш мумкин. Такдим этилган алгоритмлар, шунингдек, маълум бир мактабнинг укув мухити холатининг узига хос хусусиятларини хисобга олган холда укув жараёни иштирокчиларининг психологик хавфсизлигини психологик ва педагогик куллаб-кувватлаш учун янги дастурларни ишлаб чикиш учун асос яратади.
Психологик жихатдан кулай ва хавфсиз таълим мухитини яратишнинг самарали технологиялари сифатида мутахассислар куйидагиларни курсатишади ва номлашади: шахсни ривожлантириш дастурлари, хулк-атвор куникмаларини ургатиш, таклид ва рол уйнаш уйинлари, гурух мухокамалари, укув жараёни иштирокчилари учун семинарлар [6 ]. Шу билан бирга, мутахассислар ушбу технологиялардан мажмуавий фойдаланиш кераклигини таъкидлайдилар.
Куриб чикилаётган муаммо контекстида укитувчиларни ижтимоий узаро муносабатларда психологик хавфсизликни таъминлаш ва куллаб-кувватлаш буйича амалий иш куникмаларига эга булган шахс ва жамиятнинг психологик хавфсизлиги назарияси ва амалиёти сохасидаги мутахассислар сифатида тайёрлаш ёки кайта тайёрлашга каратилган тадкикотлар алохида ахамиятга эга [7, 8].
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Ушбу тадкикотларнинг долзарблиги, улар шахснинг ижтимоий-психологик компетентсиясини ривожлантиришга каратилган, унинг психологик ресурсининг интегратсиясига хисса кушадиган ва укитувчининг доимий узгарувчан ижтимоий амалиёт сохасида инновацион фаолиятни амалга оширишга тайёрлигини шакллантирадиган дастурий махсулотларнинг назарий ва амалий асосларини такдим этиши билан белгиланади.
Ушбу тадкикот гурухида иккита йуналиш мавжуд. Улардан бири уларни таълим мухитида амалга ошириш учун янги касбий педагогик компетентсияларни шакллантиришга каратилган.
Ушбу йуналиш Санкт-Петербург олимларининг тадкикотларида жуда батафсил такдим этилган. Улар педагогика университетлари талабалари учун укитувчиларнинг кушимча касбий таълим тизимида амалга оширилиши мумкин булган бир нечта фанлараро курсларни ишлаб чикдилар.
Ушбу курслар педагогик фаолиятнинг учта йуналишини камраб олади: музокаралар жараёни технологиялари (психологик жихат); замонавий жамиятда хавфсиз ижтимоий узаро таъсир; шахсга психологик таъсир утказиш технологиялари ва бузгунчи таъсирлардан химоя килиш.
Укитиш ва бахолаш технологиялари куйдагича: фаол ижтимоий-психологик таълим( тажриба асосида укитиш, тренинг дастурлари); хиссий холат, хулк-атвор ва фаолиятни узини узи бошкаришнинг психологик усулларини ургатиш; инкироз ва экстремал вазиятда фаолиятнинг асосий психологик куникмаларини ургатиш; ташкилий мухитда хавфсизлик маданиятини яратиш; жамоани яратиш (жамоани куриш); уз-узини бошкариш (узини узи бошкариш, самарали хулк-атворни ташкил этиш); зуравонликсиз алока [7].
Тадкикотнинг яна бир йуналиши, биринчи навбатда, касбий мансублигидан катъи назар, шахснинг психологик хавфсизлигини мустахкамлаш ва саклашни таъминлайдиган психофизиологик шахсий ресурсларни фаоллаштиришга каратилган мутахассиснинг касбий фаолиятини психологик ва акмеологик куллаб-кувватлаш билан боглик.
Шу нуктаи назардан, таълим тизимидаги мутахассисларнинг касбий ривожланишини психологик ва педагогик куллаб-кувватлаш буйича махаллий тажрибани умумлаштириш асосида психология фанлари доктори Г. Г. Вербина (Г. Чебоксари) томонидан шахснинг психологик хавфсизлигини саклаш буйича муаллифлик дастури ишлаб чикилган (К. А. Абулханова-Славская, М. Р. Битянова, И. В. Дубровина, А. М. Паришионерлар, Н. С. Прязхников Гозман, Л. А. Дергачев, ю. В.Микадзе, Т. Н. Мартйнова ва бошкалар) [8].
Ушбу дастур куйидаги алгоритмни уз ичига олади:
Шахснинг психофизиологик, индивидуал психологик ва шахсий-касбий хусусиятларини урганиш. Амалдаги технологиялар: психодиагностика ва тест натижалари буйича сухбат.
Согликни саклаш психологияси, хиссиётлар психологияси, экстремал психология ва бошка масалалар буйича назарий тайёргарлик (укитиш). Амалдаги технологиялар: укув материалини визуализатсия килиш оркали маърузалар, мустакил ишларни ташкил этиш.
Шахсий психологик ресурсларни аниклаш ва ривожлантириш. Амалдаги технологиялар: тренинглар ва семинарлар, гурух ва индивидуал маслахатлар.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Тажриба ва мустакил карорларни кабул килиш. Амалдаги технологиялар: ташвиш даражасини пасайтириш, хаддан ташкари нейропсик стрессни енгиллаштириш, стрессга чидамлилигини ошириш буйича тренинглар; индивидуал психологик енгиллаштириш сеанслари ва бошкалар.
Х,аёт мазмуни модули ва стратегияси. Амалдаги технологиялар: хаётнинг мазмуни ва хаётий фаолият стратегиясини излашга каратилган индивидуал дастурларни лойихалаш; инкирозларни (ёш, ижтимоий, касбий, экстремал ва бошкалар) енгишга каратилган гурух дастурларини лойихалаш.
Шахснинг психологик хавфсизлигини мустахкамлаш ва саклаш модули. Амалдаги технологиялар: индивидуал ривожланиш дастурларини лойихалаштириш.
Умуман олганда, тадкикот маълумотлари бир-бирига зид эмаслигини таъкидлашимиз мумкин. Бундан ташкари, уларнинг натижалари бирлаштирилган шаклда ишлатилиши мумкин.
Шунингдек, биз укитувчиларнинг болалар ва успиринлар билан зуравонликсиз узаро муносабатларини амалга ошириш билан боглик булган укитувчиларнинг узига хос касбий куникмаларини ривожлантиришга каратилган учинчи тадкикот гурухини кайд этамиз [9, 10, 11]. Бунда, тадкикотчилар асосан уз ишларида психодиагностика, индивидуал ва гурухли маслахат ва укув технологияларидан фойдаланадилар.
Ушбу мавзу буйича психологик ва педагогик тадкикотлар тахлили шуни курсатадики, умуман олганда, биз таълим мухитида укитувчиларнинг психологик хавфсизлигини таъминлаш учун ишлатиладиган технологияларнинг чекланган доирасини кузатамиз. Буни бошка тадкикотчилар хам тасдиклайдилар [12, 6-9 бетлар].
Умуман олганда, укитувчилар билан ишлашда асосан психологик ва педагогик технологияларнинг куйидаги гурухлари кулланилади: согликни саклаш, когнитив таълим, интерфаол, узаро таъсир технологиялари.
Бирок, ушбу гурухларнинг мавжуд арсеналидан хаммаси хам бир хил даражада ишлатилмайди. Масалан, согликни саклаш технологиясида хиссий стрессни енгиллаштириш, согликни саклаш технологиялари, согликни шакллантириш энг машхурдир; интерактив уйинлар орасида - бу ишбилармонлик бизнес уйинлари, тренинглар, когнитив таълим орасида - ахборотни визуализатсия килиш; узаро таъсир технологиялари орасида - амалий муаммоларни (ишларни) хал килишда гурух иши.
Х,озирча ушбу ишда медиатив технологияларининг имкониятларига етарлича ахамият берилмаган. Психологик ва педагогик технологияларнинг энг кам кулланиладиган турли гурухлари куйидагилар: согликни саклаш технологияларидан-ижтимоий-хиссий фаровонликни таъминлаш технологиялари; интерактивлардан -мунозарали технологиялар; узаро таъсир технологияларидан - лойихали технологияларга.
Психотехнологиялардан: ривожланиш, психопрофилактик, психокоррекция, психотерапевтик. Камрок кулланилади: психологик реабилитация, психологик ёрдам, психодиагностик (психологик экспертиза) кенг фойдаланилади.
Шуни таъкидлаш керакки, утказилган барча тадкикотлар тугридан-тугри анъанавий форматда (ягона Реал маконда ва синхрон алокада) таълим субъектларининг узаро таъсирининг хусусиятларини тавсифлайди. Таълимни ракамлаштириш ва ракамли таълим маконини шакллантириш билан ажралиб турадиган замонавий вазиятда мутахассислар куплаб бошкарув стратегиялари ва укув жараёни иштирокчиларини психологик-педагогик
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
куллаб-кувватлаш дастурлари самарасиз булиб колмокда [13, 14]. Таълим майдони нафакат анъанавий таълим ташкилоти доирасидан ташкарида, балки у мавжуд ва ундан ташкарида хам таълим максадларида амалга оширилади.
Бир томондан, тадкикотчилар таъкидлашларича, педагогик узаро таъсирнинг масофавий формати уни анъанавий аудиториялик алока шаклларига нисбатан укув жараёни иштирокчилари учун психологик жихатдан хавфсизрок килиши мумкин [15, 16]. Бошка томондан, мутахассислар таълим жараёнининг барча иштирокчиларининг соглигига ракамли технологияларнинг таъсири билан боглик педагогик, психологик, тиббий тадкикотларнинг етишмаслигини таъкидлайдилар [17, 18]. Бундан ташкари, ракамли таълим маконининг гигиеник ва тиббий таркибий кисмини таъминлаш билан боглик таълим субъектларининг ахборот маданиятини шакллантириш бугунги кунда мавжуд укув ёки малака ошириш дастурларига киритилмаган ёки бир катор дастурий махсулотларга нисбатан жуда кам такдим этилган [19]. Шу нуктаи назардан, маълум бир мактабнинг ракамли таълим мухитининг имкониятларига мувофик таълим субъектларининг психологик хавфсизлигини таъминлашнинг янги технологияларини ишлаб чикиш билан боглик психологик ва педагогик тадкикотларда янги йуналиш ажратилиши керак. Шубхасиз, ушбу жараённи куллаб-кувватлаш учун мавжуд психологик ва педагогик воситалардан фойдаланиш керак.
Шу билан бирга, укитувчиларнинг касбий ривожланишининг долзарб йуналишларида куйидагилар булиши керак : ракамли таълим сохасидаги узаро муносабатларнинг ахборот-психологик хавфсизлиги; масофавий ишларни ташкил килишда узини узи бошкариш.
Бизнинг фикримизча, янги ахборот-коммуникация ва масофавий технологиялардан фойдаланган холда укитувчиларнинг касбий ривожланишини куллаб-кувватлаш учун психологик ва педагогик воситаларни амалга оширишда тузатишлар киритиш талаб этилади: гурух иши, гурух машгулотлари, узаро таъсирнинг мунозарали шакллари, психокоррекция, лойиха ишлари ва бошкалар.
REFERENCES
1. Спартакян, Н.С. Уровни анализа проблемы психологической безопасности педагога в современных исследованиях / Н.С. Спартакян, М.Г. Синякова //
2. Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). - 2021. - № 4(7). - С. 102-113. - DOI 10.17853/2686-8970-2021-4-102-113. - ЭDN YPGDYC.
3. Обеспечение психологической безопасности в образовательном учреждении: практическое руководство / Под ред. И. А. Баевой. - СПб.: Речь, 2006. - 288 с.
4. Обеспечение психологической безопасности образовательной среды: Методические рекомендации для педагогов и руководителей ГБОУ // Составитель: Думчева А.Г. -СПб.: Санкт-Петербургская академия постдипломного педагогического образования, 2019. 40 с.
5. Бурмистрова Е.В. Психологическая помощь в кризисных ситуациях (предупреждение кризисных ситуаций в образовательной среде): Методические рекомендации для специалистов системы образования. М.: МГППУ, 2006. - 96 с.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
6. Безопасная образовательная среда: моделирование и развитие: учеб. пособие / под науч. ред. И.А. Баевой, С.В. Тарасова. - СПб: ЛОИРО, 2017. - 265 с.
7. Обеспечение психологической безопасности образовательной среды. Методические рекомендации для руководителей общеобразовательных организаций / Авт.-сост.: Габер И.В., Зарецкий В.В., Артамонова Е.Г., Ефимова О.И., Калинина Н.В. 2-е изд. -М.: Группа МДВ, 2021. - 60 с.
8. Технологии обеспечения психологической безопасности в социальном взаимодействии: Учебно-методический комплекс / И.А. Баева; Л.А. Гаязова; Е.Б. Лактионова. — СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2007. — 242 с.
9. Вербина Г.Г. Психологическая безопасность личности // Вестник ЧГУ. 2013. №4. С.196-202
10. Кочнева Е. М, Морозова Л.Б. Психологическая безопасность современного учителя // Проблемы современного педагогического образования. 2018. №61-1 С. 364-368.
11. Никифорова Д. М., Бойко А.Д. Разработка программы по оптимизации безопасного защитного и совладающего поведения студентов в образовательной среде // Педагогическое образование в России. 2019. №1. С.105-112
12. Технологии коммуникативного взаимодействия для обеспечения безопасности и доверия // Национальный психологический журнал — 2012. — №1(7) — с.88-94.
13. Психолого-педагогические технологии в создании безопасной среды образовательной организации: Сборник статей / Автор-составитель: Нетребенко Л.В.- Смоленск: ГАУ ДПО СОИРО, 2018. - 108 с.