Научная статья на тему 'Таълим жараёнида психологик ҳимояни шакллантиришнинг функционал аҳамияти'

Таълим жараёнида психологик ҳимояни шакллантиришнинг функционал аҳамияти Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
100
113
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим жараёни / ўқувчи шахси / психологик ҳимоя / маънавий дунё / хулқ намунаси / психологик маданият / психологик ҳимоя турлари / назарий тасниф / шахс / “Мен”концепцияси / психологик дискомфорт / эҳтиёж / ҳаётий тажриба / вазият / учебный процесс / личность учащегося / психологическая защита / духовный мир / модель поведения / психологическая культура / формы психологической защиты / теоретическая классификация / личность / “Я”-концепция / психологический дискомфорт / потреб- ность / жизненный опыт / ситуация

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Садриддинов Сухроб Рустамжонович

Таълим жараёнида психологик ҳимояни шакллантириш масаласи педагогик ва психологик аҳамият касб этиб, ўқувчиларни руҳий ҳаловатсизликга тушмаслигини таъминлаш учун профилактик вазифани бажариб, беқарорлик ҳолатини келтириб чиқарувчи ахборотдан ҳимоя қилади. Назарий жиҳатдан психологик ҳимоя базавий ва орттирилган кабиларга ажратилади. Таълим жараёнида, ўқувчиларда психологик ҳимоя мақбул шаклини шакллантириш орттирилган психологик ҳимоя ҳисобланади. Уни шакллантириш ўқитувчиларнинг зиммасдаги вазифа ҳисобланади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ФУНКЦИОНАЛЬНОЕ ЗНАЧЕНИЕ ФОРМИРОВАНИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ЗАЩИТЫ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ

Вопрос формирования психологической защиты учащегося имеет педагогическую и психологическую значимость. Так как психологическая защита выполняет профилактическую функцию, ограждает личность учащегося от информации, вызывающей психологический дискомфорт. Теоретически психологическая защита делится на базовые и приобретённые формы. Задачей педагога является формирование в процессе обучения позитивной формы психологической защиты учащегося, которая является приобретенной формой психологической защиты.

Текст научной работы на тему «Таълим жараёнида психологик ҳимояни шакллантиришнинг функционал аҳамияти»

Садриддинов Сухроб Рустамжонович,

А.Авлоний номидаги Халк таълими тизими рах,барлари ва мутахассис ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти "Педагогика ва психология" кафедраси катта укитувчиси

ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИДА ПСИХОЛОГИК РМОЯНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ФУНКЦИОНАЛ А^АМИЯТИ

САДРИДДИНОВ С.Р. ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИДА ПСИХОЛОГИК ЦИМОЯНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ ФУНКЦИОНАЛ АЦАМИЯТИ

Таълим жараёнида психологик х,имояни шакллантириш масаласи педагогик ва психологик ах,амият касб этиб, укувчиларни рух,ий х,аловатсизликга тушмаслигини таъминлаш учун профи-лактик вазифани бажариб, бекарорлик х,олатини келтириб чикарувчи ахборотдан х,имоя килади. Назарий жих,атдан психологик х,имоя базавий ва орттирилган кабиларга ажратилади. Таълим жараёнида, укувчиларда психологик х,имоя макбул шаклини шакллантириш орттирилган психологик х,имоя х,исобланади. Уни шакллантириш укитувчиларнинг зиммасдаги вазифа х,исобланади.

Таянч суз ва тушунчалар: таълим жараёни, укувчи шахси, психологик х,имоя, маънавий дунё, хулк намунаси, психологик маданият, психологик х,имоя турлари, назарий тасниф, шахс, "Мен"-концепцияси, психологик дискомфорт, эх,тиёж, х,аётий тажриба, вазият.

САДРИДДИНОВ С.Р. ФУНКЦИОНАЛЬНОЕ ЗНАЧЕНИЕ ФОРМИРОВАНИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ЗАЩИТЫ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ

Вопрос формирования психологической защиты учащегося имеет педагогическую и психологическую значимость. Так как психологическая защита выполняет профилактическую функцию, ограждает личность учащегося от информации, вызывающей психологический дискомфорт. Теоретически психологическая защита делится на базовые и приобретённые формы. Задачей педагога является формирование в процессе обучения позитивной формы психологической защиты учащегося, которая является приобретенной формой психологической защиты.

Ключевые слова и понятия: учебный процесс, личность учащегося, психологическая защита, духовный мир, модель поведения, психологическая культура, формы психологической защиты, теоретическая классификация, личность, "Я"-концепция, психологический дискомфорт, потребность, жизненный опыт, ситуация.

SADRIDDINOV S.R. FUNCTIONAL VALUE FORMING PSYCHOLOGICAL SECURITY IN THE PROCESS OF EDUCATION

The issue of investigations of psychological security forming has pedagogical and psychological meaningfulness. As psychological defence implements the prophylactic duty, that's secury of studet personality from information which create psychological discomfort. In theory psychological defence is divided to basic and purchased forms. The task of teacher is forming in the process of educating positive form of psychological security of stududents, which is to become an acquired form of psychological defence.

Keywords: psychological defense, spiritual world, behavior model, psychological culture, forms of psychological defense, theoretical classification, personality, «I» -concept, psychological discomfort, need, vital experience, situation.

Таълим жараёнининг вазифалари цаторида уцувчи шах-сини психологик камолотини таъминлаш алоцида урин тутади. Таълим амалиётида бу масалага алоцида этибор царатмасдан, асосан маърифий вазифа, яъни ахборот ва билим беришга купроц ур*у берилади.

Вахоланки, психологик камолот, ортти-рилган ахборотни билим шаклига келти-риш, олинган билимлардан маънавий ва мод-дий бунёкорлик сари фойдаланишни таъ-минловчи асос хисобланади. Психология фанида укувчининг маънавий фаолият билан шуFулланишини пойдевори сифатида эътироф этилади.

Таълим жараёнида, оила ва махалла инсти-тутларининг маърифий таъсири асосида укувчи шахсининг маънавий дунёсини асосий элементлари шаклланади. Бу элементларни билим, эътикод, иймон, ишонч, самимият каби тушунчалар тарзида курсатиб утиш мумкин. Мазкур жараёнда укитувчи (таълим берадиган фанидан катъий назар), укувчиларни индив-дуал маънавиятини айрим элементларини шакллантирувчи шахс сифатида, маслахат берувчи, йул курсатувчи, раFбатлантирувчи каби вазифаларни бажаради. Укувчи шахсини индивидуал маънавиятини шакллантириш мавзуси барча давру замонларда долзарб психологик масала сифатида уз мохиятини йукотмасдан келмокда. Бадиий адабиёт, санъат, кино ва театр каби маданий инсти-тутлар маънавиятни шакллантирувчи х,амда ривожлантирувчи восита хисобланади. Пре-зидентимиз Ш.Мирзиёевнинг рахбарлигида мамлакатимизда Китобхонлик маданиятини ошириш1 ва 2017 йилнинг 1 сентябрь куни "Хазрати Имом" мажмуасига килган ташриф-лари чоFида Куръон мусобакасини дастлаб туман, шахар ва вилоят боскичини, сунгра республика боскичини утказиш буйича бер-ган курсатмалари2 асосида амалга оширилган харакатлари замирида миллий маънавиятни ривожлантиришга каратилган миллий манфа-атларни химоя этиш Fояси мужассамлашган.

Психологик химоя эса, функционал-лиги жихатидан укувчи шахсининг маъна-

1 http://muslim.uz

2 Тулупьева Т.В. Психологическая защита и особенно-

сти личности в период ранней юности. - СПб.: СПбГУ, 2000. - С. 72-78.

вий дунёсини ижтимоий мухит билан мосла-шувини таъминлаш учун амал килиб, гох,ида психологик химоя механизмидаги эле-ментларнинг зиддияти натижасида, психологик химоя ижтимоий дезадаптациянинг сабаби хам булиши мумкин. Т.Тулупьева илк успиринларда психологик химоянинг ифо-даланишини эмпирик тарзда урганиб, илк успирин ёшдаги уFил ва киз болалар шах-сида психологик химоя механизмидаги эле-ментларнинг зиддияти ифодаланганда, уларда ассоциал хулк намуналари мужассамлашиб, улар турли деструктив гурухларнинг аъзосига айланиши мумкинлигини курсатиб утган3. Шу сабабли, укитувчи таълим жараёнида психологик химояни инкор этиш, регрессия, урнини алмаштириш, тушунчанинг маъносини узгартириш каби шакллари борлиги ва ундан ижтимоий маданий мазмунда фойдаланишни уктириши лозим. Бунинг учун, укитувчи психологик химоя х,акида аник тасаввурга эга булиши лозим.

Психологик химоя ифодаланиши жихатидан агрессив ва позитив турларга булиниб, бунда хиссиётларни, эхтиёжларни, кизикишларни ички ва ташки тахдидлардан химоя этиш назарда тутилади. Бизнингча, шахсий даражада психологик химоя деганда, шахсни ички ва ташци таэдидларнинг таъ-сирини минимал даражада камайтириб, психологик барцарорликни таъминловчи, жорий психологик ^олатни мувозанатга келтирувчи махсус регулятив тизимни тушуниш лозим. Тахдид Сь^р) араб тилидан олинган булиб, куркитиш, шошилтириб куйиш деган маъноларни англатади. Мазкур контек-стда ички тахдидларга, хавотирланиш, куркув, салбий кечинмаларни таъсирига тушиш, шахсий компетентсизлик ва бошкалар киради. Ташки тахдидларга эса, турли шаклдаги кам-ситилишлар, индивидуал кадриятларни эъзоз-

3 Психология. Словарь / Под ред. Петровского А. В., Ярошевского М. Г. - М.: Политиздат, 1990. - С. 121.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

лaнмacлик, йчик, aгpeccия вa бoшк1aлap киpaди.

Пcиxoлoгия луFaтидa пcиxoлoгик х,имйя кeнг мaънoдa, пcиxoлoгик хaлoвaтcизликни (диcкoмфopтни) бapтapaф этиш учун вужудгa кeлaдигaн нeгaтивизм, "ëлFoн"ни яpaтилиши, фaoлиятни aлмaштиpувчи кypинишидa нaмoëн бyлaдигaн туpли xулк кypинишлapининг шaxcлapapo мунocaбaт-лap тизимини yзгapтиpувчи cифaт экaнлиги кypcaтиб утилгэн1. Бизнингчa, пcиxoлoгик ^имйянинг бйш вaзифacи шaxcни, aникpoFи шaxcнинг йнг ^тх.ини caлбий мaзмундaги, яъни pухий-мaънaвий жapox1aт кeлтиpиб чикapувчи axбopoтлapдaн "ихoтa этиш"ни тaъминлaшдaн ибopaт. Онг, шaxcнинг интeл-лeктуaл фaoлияти тapзидa нaмoëн булиб, янги тaaccуpoтлapни инъикoc этиш билaн биpгa, унинг тaжpибacини, жopий вaзиятни хи^ий бaхoлaб, тaшки дунëни a^ эттиpaди. Онг, дунëнинг cубъeктив тимшли, cубъeктни фao-лиятининг мaзмуни, яъни пpeдмeтнинг эндэ-зocи, инcoн "бoшидa" бopликни aкc эттиpувчи Xиcoблaнaди. Онг, зиддиятлapни ^^p-лapни) бapтapaф этaдигaн вaзифaни бэжэ-paди. Шaxc oнгидa бoшкa биpoвлap хэмдэ узининг ypни вa жййи бopлиги уз инъиш^ни тoпгaн бyлaди. Онгдaгинa, ypa6 туpгaн aтpoф якк°л инъикoc этилaди. Шaxcнинг cубъeктив Xaë™, йнг вa aнглaш дунëcи билaн бoFлaнгaн булиб, шaxc уз йнги вocитacидa xaтap2 вa тaхдидлapнинг мй^иятини, ижтимйий мунй-caбaтлapнинг динaмикacини aнглaб, xaтapcиз вa тax1дидcиз нуктaлapни aжpaтa oлaди. LUax-^инг узи, xaтap вa тaхдидлapдaн xaлoc булиш йyллapини излaши унинг йнгини пpeдмeти Xиcoблaнaди. Бу жapaëндa йнг, узини aнглaш шaклини йлиб, ижтимйий йнг э^ функций-нaллиги жиx1aтидaн xaтapни бexaтapдaн aжpa-тиш учун aмaл килaди (фaoлият юpитaди)3.

1 Xaтap 3p36 тилидэн oлингaн булиб (¿Ь^) xaвфли XOлaт, кУpкувли х^лэт кэби мaънoлapни энглэтэди.

2 Сaмapoв Р., Сaдpиддинoв С. Пcиxикa вэ oнг: aнтpo-пoлoгик тэлкиннинг нaзapий-пcиxoлoгик бaëни II Psixologiya 4 (28) - шн. 2017. 20-25- бeтлap. - Буxopo: БуxДУ.

3 Онтoгeнeз - шaxcий (aлoxидa) opгaнизмнинг тapaккиëти дeб тушунилэди, филoгeнeздaн фapкли Улapoк. Финoгeнeз тизимли гуpуx pивoжлaнишини ифo-дэлэйди. Пcиxoлoгиядa oнтoгeз - иншн oнгининг вэ пcиxикacининг тapaккиëти, туFилгaнидaн тo улгунигэ кaдap дaвpдaги жapaëни. (тaxp.)

Онтoгeнeздa4, xap биp шaxc ceзги op^-лapи вocитacидa axбopoтни идpoк этиб, унгэ ишлйв бepиб вэ мэнзилгэ узэтишни фэкэт узигэ xoc булгэн (индивидуэл) тexнoлoгия-^ни куллэйди, энглэнгэн ëки туpли xoccaлap тapзидa уни билим шэклигэ кeлтиpaди. Мэз-куp жapaëн aвтoмaтизaциялaшиб, шaxcнинг шгнитив уcлубигa эйлэнэди. Кйгнитив уелуб, индивидуэл йнг вэ oнгcизлик динaмикacидa хэм ифйдэлэниб, пcиxoлoгик мэжмуэ тapзидa "Meн" вэ "Meн-эмac" кypинишидa шaxcни узигэ бэхй бepиш нaмунacидa, aтpoф-мухитгa булгэн мунocaбaт тapзидa, узликни энглэш кypинишидa нaмoëн булэди. Ифoдaлaнишигa ^pa, йнг ижтимйий, cиëcий, хукукий, axлoкий, бэдиий, диний, экйлйгик кэби туpлapгa aжpa-тилэди. Macaлaн, axлoкий йнг - жэмиятдэ инcoнлap opacидa яxшилик вэ ëвузлик, ok вэ кopaни aкc этувчи oнг туpи хиcoблaнaди. Axлoкий oнг, инcoнни туpли фaoлият юpи-тишидэ мeъëp, энъэнэ, уpф-oдaт, тapтиб, йypикнoмa тapзидa мунocaбaтлapни тap-тибгэ кeлтиpaди. Бэдиий oнг э^, ижтимoий бopлик вэ унинг гузэллигини инъикoc этэди. Бэдиий oнгнинг мухим кypиниши caнъaт Xиcoблaниб, у иншнни мэдэний xoccaлapни yзлaштиpишини, ижтимoийлaшуви вэ мocлa-шувини (aдaптaцияcини) тэъминлэб, индиви-дуэл тapздa хиccиëтни ифoдa этиш мэдэни-яти, идpoк вэ тэфэк^ мэдэнияти нэмунэлэ-pидa нaмoëн булэди. Шу caбaбли, кснару^ тив пcиxoлoгик химoя, мэдэний эхэмият кacб этиб, кeчaëтгaн вoкea вэ хoдиcaлapнинг cубъ-eктив мoхиятини бeлгилaб бepaди. Е.Дoцeнкo пcиxoлoгик химoяни acocий жихэтини, Luax-cни интpoeкциягa тушмacлигини тэъминлэш-дэн ибopaт дeб билэди5. Интpoeкция6, Luax-cни ички дунëcи дoиpacидa яpaтилaдигaн кapaшлapи, мoтивлapи вэ бoшкaлap тoмoни-дэн бepилaдигaн кypcaтмaдиp (Пcиxoлoгия фэнидэ уcтaнoвкa тушунчacи куллэнилэди). Чунки, aкaдeмик С.Pубинштeйнни тэъкидлэ-

4 Дoцeнкo Е.Л. Пcиxoлoгия мэнипуляции: фeнoмeны, мexaнизмы и зэщитэ. - М.: "Peчь", 2004. - С. 104. (Узбeк тилигэ тapжимa мaкoлa муэллифи тoмoнидaн бaжapил-гэн)

5 Юнoнчa: intro (- ички) + jacere (- шлмюк). Слoвapь инocтpaнныx cлoв (Окoлo 10 000 cлoв). - СПб. ООО "Ви^^ия плюо". 2010. - С.248.

6 Pубинштeйн С.Л. Бытиe и coзнaниe. - М.: Aкaдeмия нэук, 1957. - С.231. (Узбeк тилигэ тapжимa мaкoлa муэл-лифи тoмoнидaн бaжapилгaн)

ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM I COВPЕMЕHHOЕ OБPAЗOВAHИЕ 2018, 9

шича, ташки сабаблар ички шароитнинг таъ-сири асосида вужудга келиб, ташки таъсир у ёки бу психик натижани беради1.

Укувчи шахси, уз х,иссиётларини, шаънини, кадриятларини, манфаатларини х,аттоки эркин "Мен"ни х,имоясига эх,тиёж сезиб яшайди. Шу сабабли, психология фанида "шахсий майдон" ёки "шахсий х,удуд" тушунчаси куп кулланилади2. Укитувчи уларни мавжудли-гини инобатга олган х,олда, укувчи билан х,амкорликни йулга куйишда укувчининг "шахсий майдон"ига кирмаслиги лозим. Уни мох,иятини англаш учун укувчини "Мен"ини таркибига эътибор каратамиз. Чунки х,ар бир "Мен" аник функционал бирликка эга булиб, шахс камолотини таъминлашда иштирок этади:

- назарий акл даражасидаги "Мен";

- тажрибавий онгнинг ёпиклиги даражасидаги "Мен";

- интуиция билан синтезлашган даража-даги "Мен";

- дедуктив3 мулох,аза юритиш даражаси-даги "Мен";

- ахборотни билим шаклига келтира оладиган даражадаги "Мен";

- мулох,аза юрита олиш кобилиятига эга булган даражадаги "Мен";

- амалий йуналтирилган акл даражасидаги "Мен" кабиларга ажратилишини инобатга олсак4, психологик х,имоянинг максади укувчи томонидан амалга ошириладиган х,аракатларни енгиллаштиришдан иборат.

Шу сабабли булса керак, Р.Грановская ва Ю.Крижанскаялар психологик х,имояни, "инсонни, тажрибаси ортиши билан, унда махсус тизим шаклланади ва у, инсонни ички мувозанатини бузувчи ахборотлардан х,имоя

1 Блюм Дж. Психоаналитические теории личности / Пер. с англ., вступ. ст. А.Б. Хавина. - М.: "Академический проект"; Екатеринбург: "Деловая книга", 1999. - 222 с. (Узбек тилига таржима макола муаллифи томонидан бажарилган)

2 Дедукция - мантикий фикрлаш натижасида хулосага келиш (Тахр.)

3 Самаров Р. Ахборотнинг психологик хавфсизлигини таъминлаш механизми (услубий кулланма). - Тошкент: "Университет", 2015. 66-бет.

4 Грановская Р.М., Крижанская Ю.С. Творчество и преодоление стереотипов. - СПб: OMS, 1994. - С. 80-82. (Узбек тилига таржима макола муаллифи томонидан бажарилган)

килади, бу психологик химоя тизимидир" деб таърифлаган5. Илмий манбаларнинг киёсий тахлилини натижаси шуни курсатмокдаки, психологик химоя механизмлари нисбатан мураккаб хисобланиб, турли алокадор компо-нентлардан таркиб топган булади.

Э. Киршбаум ва А. Еремеевалар "психологик химоя номеъёрий эмас, балки вужудга келган номакбул (нохуш - С.С.) вазиятни бар-тараф этиш ва хулкни психологик регуляци-ясидир" деб талкин этадилар6. Бу уз навба-тида, психологик химоянинг вазифаси психологик дискомфортни (халоватсизликни) бар-тараф этишдан иборат эканлигини курсатади. А.Кротнинг ёзишича, барча химоя (психологик химоя - С.С.) турлари базавий (инкор, сикиш, регрессия, компенсация, проекция, алмаштириш, интеллектуаллаштириш, реактив тузилма) ва иккиламчи7. Иккиламчи химоя базавий химоя турлари асосида тузилиб, уни комбинацияси хисобланади. Шу билан бирга, химояларни содда ва олий тартибли кабиларга хам ажратади"8. Уларнинг барчасини бирлаштирувчи нукта, бу психологик дис-комфортни (бехаловатликни) бартараф этиш хисобланиб. Ф.Бассинни таъбири билан айт-ганда, факатгина уларнинг айримлари "тоза-лагич мохияти"дан утгач (яъни, амалиётда кулланилгандан сунг натижа бергач - С.С.), субъект учун мохият касб этадиП ва хулк намунасида ифодаланади. Мазкур ижтимоий психологик феномен психологик маданияти юкори булган шахсларда конструктив тарзда кечиши кузатилади ва психологик маданияти нисбатан паст булган шахсларда эса - деструктив тарзда кечиши кузатилади. Таълим жара-ёнида укитувчи, укувчи шахсида намоён

5 Киршбаум Э.И., Еремеева А.И. Психологическая защита. - М.: Смысл, 2000. - С. 81. (Узбек тилига таржима макола муаллифи томонидан бажарилган)

6 Крот А.Ф. Механизмы психологической защиты / Учебно-методическое пособие. - Минск: БГМУ, 2015. - С. 5. (Бизнингча бу химоя турини орттирилган деб курсатиш максадга мувофик - С.С.). (Узбек тилига таржима макола муаллифи томонидан бажарилган)

7 Крот А.Ф. Механизмы психологической защиты / Учебно-методическое пособие. - Минск: БГМУ, 2015. -С. 5. (Узбек тилига таржима макола муаллифи томонидан бажарилган)

8 Бассин Ф.В. Сознание, «бессознательное» и болезнь // Вопросы философии. 1971. № 9. - С. 90-102. (Узбек тилига таржима макола муаллифи томонидан бажарил-ган)

буладиган психологик х,имояланмаганликнинг турли шаклларини кузатиши мумкин. Уларни деструктив шаклини кузатганда, мактаб психо-логига мурожаат этиши максадга мувофикдир.

Хулоса тарзида таъкидлаш мумкинки, психологик х,имоя, мураккаб тузулишга эга булиб, шахснинг хулк намунасида содда ва олий тартибли куринишда намоён булади. Наза-рий жих,атдан психологик х,имоя икки турга: базавий психологик ^имоя ва орттирилган (иккиламчи) психологик ^имояга булинади. Психологик х,имоянинг асосий вазифаси укувчи шахсида ифодаланган психологик дискомфортни (х,аловатсизликни) бартараф этишдан иборат. У, конструктив ёки деструктив тарзда ифодаланиши мумкин. Бизнингча, психологик х,имояни конструктив ифодаланиши, укувчи шахсининг психологик мада-

ният ва х,аётий тажрибага эга эканлиги билан изох,ланади. Шу сабабли, укувчиларни психологик маданиятини шакллантириш маса-ласига эътибор каратиш максадида, таълим муассасаларида "Укувчининг шахсий мада-ният тизимида психологик маданият", "Психологик маданиятнинг функциялари", "Психологик маданиятни шакллантиришнинг пси-хотехникаси" мавзуларида маърифий тад-бирлар, ота-оналар ва синф рах,барлари учун маърифий ахборотларни етказиш максадга мувофикдир. Бунинг учун шах,ар ва туман халк таълими тизимида "Маънавий х,аёт сариш-таси" номли мавзуда мактаб психологлари ва синф рах,барлари учун психологик маърифат соатларини утказишни йулга куйиш тавсия этилади.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 13 сентябрдаги ПК-3271-сонли "Китоб мах,сулотларини нашр этиш ва таркатиш тизимини ривожлантириш, китоб мутолааси ва китобхонлик маданиятини ошириш х,амда тарFиб килиш буйича комплекс чора-тадбирлар дастури туFрисида"ги Карори. - http://lex.uz/docs/3338600

2. Бассин Ф.В. Сознание, «бессознательное» и болезнь // Вопросы философии. 1971. № 9. - С. 90-102.

3. Блюм Дж. Психоаналитические теории личности / Пер. с англ., вступ. ст. А.Б. Хавина. - М.: Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 1999. - 222 с.

4. Грановская Р.М., Крижанская Ю.С. Творчество и преодоление стереотипов. -СПб.: OMS, 1994. - С. 80-82.

5. Доценко Е.Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. - М.: Речь, 2004. - С. 104.

6. Киршбаум Э.И., Еремеева А. И. Психологическая защита. - М.: Смысл, 2000. - С.

81.

7. Крот А.Ф. Механизмы психологической защиты / Учебно-методическое пособие. - Минск: БГМУ, 2015. - С. 5.

8. Психология. Словарь / Под ред. Петровского А. В., Ярошевского М. Г. - М.: Политиздат, 1990. - С. 121..

9. Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. - М.: Академия наук, 1957. - С.231.

10. Самаров Р. Ахборотнинг психологик хавфсизлигини таъминлаш механизми (услубий кулланма). - Тошкент: Университет, 2015. 66-бет.

11. Самаров Р., Садриддинов С. Психика ва онг: антропологик талкиннинг назарий-психологик баёни // Psixologiya 4 (28) - сон. 2017. 20-25- бетлар. - Бухоро: БухДУ.

12. Тулупьева Т.В. Психологическая защита и особенности личности в период ранней юности. - СПб.: СПбГУ, 2000. - С. 72-78.

13. http://muslim.uz-

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.