Научная статья на тему 'Таҳдидбардошлик хулқ намунаси сифатида'

Таҳдидбардошлик хулқ намунаси сифатида Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
189
61
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
хулқ / шахс / ёшлар / тараққиёт / ҳимоя / инсон / жараён / ахборот / ғоя / таҳдид / ички таҳдид / ташқи таҳдид / омма / оммавий хулқ / психосемантика / маънавий таҳдид / поведение / личность / молодёжь / развитие / защита / человек / процесс / информация / идея / риск / внутренный риск / внешний риск / масса / массовое поведение / психосемантика / духовный риск

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Шарапова Сабоҳат Жаббаровна

Таҳдид инсоннинг фаолиятига салбий таъсир кўрсатиб, жамиятда турли кўринишдаги ижтимоий-психологик муаммоларни (оғишларни) келтириб чиқаради. Мақолада таҳдид турларининг таҳлили асосида инсон таҳдид ва унинг турлари ҳақида маълумотга эга бўла туриб, уларга нисбатан адекват муносабатда бўлиши, хулқ стратегиясини тўғри танлай олиш имкониятига эга бўлиши тўғрисида фикрлар билдирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

УГРОЗОУСТОЙЧИВОСТЬ КАК МОДЕЛЬ ПОВЕДЕНИЯ

Угроза, негативно влияя на деятельность людей, становится причиной проявления разных социально-психологических проблем (девиации) в обществе. В статье на основе анализа видов угроз высказывается мнение о том, что человек, имея информацию о рисках, адекватно относится к ним, имеет возможность правильно выбрать стратегию поведения.

Текст научной работы на тему «Таҳдидбардошлик хулқ намунаси сифатида»

Шарапова Сабох,ат Жаббаровна,

Гулистон давлат университети «Психология» кафедраси укитувчиси

ЩДИДБАРДОШЛИК ХУЛК НАМУНАСИ СИФАТИДА

ШАРАПОВА С.Ж. ТАХ.ДИДБАРДОШЛИК ХУЛК, НАМУНАСИ СИФАТИДА

Тахдид инсоннинг фаолиятига салбий таъсир курсатиб, жамиятда турли куринишдаги ижтимоий-психологик муаммоларни ^ишларни) келтириб чикаради. Маколада тахдид тур-ларининг тахлили асосида инсон тахдид ва унинг турлари хакида маълумотга эга була туриб, уларга нисбатан адекват муносабатда булиши, хулк стратегиясини туFри танлай олиш имко-ниятига эга булиши туFрисида фикрлар билдирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: хулк, шахс, ёшлар, тараккиёт, химоя, инсон, жараён, ахборот, Fоя, тахдид, ички тахдид, ташки тахдид, омма, оммавий хулк, психосемантика, маънавий тахдид.

ШАРАПОВА С.Ж. УГРОЗОУСТОЙЧИВОСТЬ КАК МОДЕЛЬ ПОВЕДЕНИЯ

Угроза, негативно влияя на деятельность людей, становится причиной проявления разных социально-психологических проблем (девиации) в обществе. В статье на основе анализа видов угроз высказывается мнение о том, что человек, имея информацию о рисках, адекватно относится к ним, имеет возможность правильно выбрать стратегию поведения.

Ключевые слова и понятия: поведение, личность, молодёжь, развитие, защита, человек, процесс, информация, идея, риск, внутренный риск, внешний риск, масса, массовое поведение, психосемантика, духовный риск.

SHARAPOVA S.J. RISK RESISTANCE AS A BEHAVIORAL MODEL

A threat, adversely affecting the activities of people, becomes the cause of the manifestation of various socio-psychological problems (deviations) in society. Based on an analysis of the types of threats, the article suggests that a person, having information about risks, adequately treats them, and has an opportunity to choose the right strategy of behavior.

Keywords: behavior, personality, youth, development, protection, human, process, information, idea, risk, internal risk, external risk, mass, mass behavior, psychosemantics, spiritual risk.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

Таудид турли субъектларнинг царама-царшилигидан келиб чицадиган кескинликнинг юцори даражаси уисобланиб, ижтимоий-психологик жиуатдан уларнинг уз вацтида диаг-ностикасини амалга ошириш ва коррекциясини утказиш ёшлар уаёти ва фаолиятининг барцарор кечишини таъмин-лайди.

Бир суз билан айтганда, шахс, шу жумла-дан, ёшлар ташки Fоявий, диний, маданий, ахборий, мафкуравий тахдидларнинг таъси-рига тушмаслиги учун маънавий химоя хисобланади. Тахдид шахс, жамият ёки дав-латга етказилган маънавий, моддий ёки бошка куринишдаги зарар хисобланади. Бугунги кунда тахдид ва хавфлар сони ошиб бораётганлиги сабали, ёшларда тахдидбар-дошликни шакллантириш долзарб ижтимоий-психологик масала сифатида эътироф этил-мокда. Ю.Носковнинг фикрича, тахдид инсон ёки жамиятнинг фаолияти ва ривожланишини издан чикариш, бузишга олиб келувчи шарт ва омилларнинг мажмуидир1. Ижтимоий-пси-хологик жихатдан бирон-бир тахдиднинг маз-мун-мохиятини очиб бериш учун уша тахдид хакида тасаввурга эга булиш лозим. Тасаввур эса тахдид хакида ахборот ва билимга эга булгандагина шаклланади. Тахдиднинг у ёки бу тизимга таъсир курсатиши (ижтимоий-психологик жараён сифатида) маълум тузилма намунасида кечиб, у шакл жихатидан хар кандай харакат тузилмасига мос келиши мум-кин. Шу нуктаи назардан, Fарбда вужудга кел-ган «human security»2 (инсон хавфсизлиги) таълимоти сунгги пайтларда ижтимоий муно-сабатларда ифодаланаётган ижтимоий-пси-хологик муаммоларни хал килишнинг муко-бил воситаси куринишида амалий ахамият касб этмокда. Р.Самаровнинг курсатиб ути-шича, бугунги кунда тахдидларнинг барча хусусиятларини инобатга олган холда, уларнинг куйидаги классификациясини амалга ошириш мумкин:

1. Халкаротерроризм.

2. Наркотрафик.

3. Компьютер фирибгарлиги.

1 Носков Ю.Г. Опасность и безопасность с позиции дея-тельностного подхода. // Журнал «Безопасность», 1998, № 1-2 (41). -С. 170-179.

2 Paris R. Human security: Paradigm Shift or Hot Air? // International Security. Vol. 26. № 2 (Fall 2001). -P. 97.

4. Трансплантация учун инсон тана аъзо-ларининг ноконуний савдоси.

5. Кимматли ^озларни калбакилаштириш ва ноконуний даромадларни легаллаштириш.

6. Трансмиллий уюшган жиноятчилик.

7. Ноконуний миграция.

8. Миссионерлик ва прозелитизм3 харакати4.

Агарда электрон технологиялар имкония-

тининг кенгайиши туфайли интернет тизими такомиллашиб, ундан фойдаланувчиларнинг5:

- идрок маконининг кенгайиши;

- ахборотни кайта ишлаш суръатининг тезлиги ошиши;

- ахборотни жамлаш, ишлов бериш ва кайта узатиш учун шароит яратилиши;

- реал вактда бевосита оммавий комму-никациянинг иштирокчиси булишнинг таъ-минланиши;

- субмаданият ва бошка ижтимоий-пси-хологик курсаткичлар асосида виртуал ижтимоий гурухларнинг вужудга келиши;

- мулокотни визуал тарзда (онлайн режи-мида) амалга ошириш имкониятининг вужудга келиши;

- шахсий муаммолар билан «уртоклашуви» кабиларни алохида инобатга олсак, бунда тахдидбардошликни шакллантириш долзарб-лашмокда.

Тахдидбардош деганда инсоннинг х,аёт ва фаолиятини меъёрдан чикаришга каратилган турли шакл ва мазмундаги таъсирларнинг таъсирига тушмаслик тушунилади. Ш.Пахрут-динов «Тахдид - ижтимоий-сиёсий вазият булиб, у муайян тарихий даврда аник бир максадга, яъни ижтимоий тизим сифатида давлатнинг сиёсий асосларини заифлашти-ришга, емиришга, шунингдек, инсон хаётий

3 Прозелитизм грекча суз булиб, уз максадига атрофда-гиларни ишонтириш дегани.

4 Самаров Р. Хавфсизликнинг методологик асослари (монография). - Т.: «Akademiya», 2010. -7-б.

5 Уша жойда, 53-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

фаолиятини издан чикаришга, умуман яшашни чигаллаштиришга каратилган худу-дий-минтакавий, умумсайёравий омиллар-нинг кириб келиши туфайли содир булади», деб сиёсий жихатларини инобатга олган холда муносабат билдирган1. Агарда хар кандай тахдиднинг максади инсоннинг хаёти ва фаолиятини издан чикаришга каратил-ганлигини инобатга олсак, бу масала ижти-моий-психологик жихатдан «Инсоннинг маи-ший хаёти - инсоннинг маънавий дунёси -Этномаданий мухит - Касбий мухит - Ижти-моий мухит - Маънавий мухит - Маданий-техник мухит» каби муносабатлар тизимини камраб олади. Агарда хар бир объект хакида аник тушунча, тасаввур, сиймо, роль ва бошка «кушимча»лар киритилса, турли ранглар билан «буялган» эмоция, стереотип ва психо-типлар вужудга келади2. Бу уз навбатида муносабатлар тизимида ижтимоий-психоло-гик деформациянинг пайдо булишига олиб келиши мумкин.

Шу тарика тахдидлар камровининг кенга-йиши (яъни, таклид, сохтакорлик, ухшашликка интилиш ва бошка харакатлар асосида кучиши) кузатилади ва миллий идентификация, маданий мансублик, «Мен» тизимининг парчаланиши каби ижтимоий-психологик муаммолар вужудга келади. Фикримизча, бу масалага ёшларда тахдидбардош хулкни шакллантиришнинг ижтимоий-психологик жихатлари нуктаи назари билан ёндашсак, тахдидларнинг намоён булиши жихатидан уларни икки - ички ва ташки гурухга ажратиш мумкин.

Ички тахдидларга:

- базавий ва орттирилган кадриятлар ора-сидаги зиддият асосида шахсий кадриятлар тизимининг дисфункцияси;

- оилавий кадрият ва анъаналарнинг еми-рилиши;

- маиший ва ижтимоий хаёт тарзида так-лидчиликка амал килишнинг авж олиши;

1 Пахрутдинов Ш. Тахдид - халокатли куч (макола ва маърузалар туплами). - Т.: «Akademiya», 2001. -11-12-6.

2 Петренко В.Ф., Нистратов А.А., Хайруллаева Л.М. Исследование семантической структуры образной репрезентации методом невербального семантического дифференциала. // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 1980, № 2. -С. 67.

- миллий анъаналарга бефарк куринишда муносабатда булиш холати;

- ижтимоий ва касбий муносабатларда уруF-аймокчиликнинг доминантлигига амал килиши;

- кечаётган ижтимоий-иктисодий жараён-ларга бефарклик;

- ижтимоий муносабатларда манфаат-ларни кузлаб, иккиюзламачилик асосида хара-катларни амалга ошириш;

- ижтимоий ва маданий меъёрларга амал килмаслик;

- узини шахс сифатида кадрлай олмаслик;

- уз иктидорини намоён эта олмаслик;

- шахсий х,аёт стратегиясини танлашда бошкаларнинг (бошкарувчининг) фикрига таяниш кабиларни киритишимиз мумкин.

Бундай тахдидлар шахсий низони («Мен-Мен» сатхида ёки реал «Мен» ва идеал «Мен» тарзида3) кучайтириб, шахсий хусумат ва келишмовчиликлар каби оFишли хулк наму-наларининг вужудга келишига сабаб була оладики, девионтология доирасида утказилган бир катор тадкикотларнинг натижаси4 хам буни тасдиклайди.

Ташки тахдидларга:

- халкаро террористик гурухларга аъзо булиш;

- диний экстремизим ва фундаментализм мафкураси таъсирига тушиш;

- махаллийчилик ва миллатчилик хулк намунасини ифода этиш;

- миллий манфаатларга5 зид хабарларни таркатиш;

- жамоатчилик ишларида иштирок этмас-лик;

- ноконуний (наркобизнес, одам савдоси ва бошкалар) харакатларни амалга ошириш куринишида намоён булиши мумкин.

3 Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. - М.: «Прогресс», 1986. -С. 422.

4 Вагин И.О. Психология жизни и смерти. - М.: «Феникс», Питер, Харьков Минск, 2001; Кондрашенко В.Т. Девиант-ное поведение у подростков. - Минск; «Университет», 1988; Шир Е. Суицидальное поведение у подростков. // Журнал «Невропатология и психиатрия», 1984, № 10.

5 Миллий мафаатлар ва бошкарув масъулияти. Огохлик ва хушёрлик тамойиллари. - Т.: Fафур ^улом номидаги нашриёт матбаа ижодий уйи, 2008. -205-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

Фикримизча, ташки тахдидлар максади буйича куйидагиларга каратилган булиши мумкин:

• номакбул хулк намунасини оммавийлаш-тириш;

• миллий кадриятларга путур етказиш;

• маиший ва ижтимоий меъёрларни бузиш;

• ижтимоий идеалларга путур етказиш;

• интолерантликни тарFиб этиш;

• сепаратистик Fояларни оммавийлашти-риш;

• бефаркликни макбул хулк намунаси тарзда эътироф этиш;

• хокимият ва хукуматга норозиликни (ноконуний шаклда) баён этиш ва бошкалар.

Тахдидларнинг моддийлашуви ижтимоий муносабатлар тизимининг деформациялашу-вига олиб келиши мумкин. Мафкуравий иммунитетни шаллантиришнинг долзарбли-гини П.Беляева кичик мактаб ёшидагилар психологик хавфсизлигини таъминлаш мисо-лида хам урганиб, бунда таълимий маълумот-ларда (машк, мисол, хикоя кабиларда - С.Ш.) аник ^оя ифодаланганлиги ва кичик мактаб ёшидагилар унга сузсиз амал килишларини эмпирик тарзда урганиб чикиб, уларни психологик химоя килиш лозимлигини асослаб берган1. Бу холат уз навбатида мафкуравий иммунитетни шакллантириш масаласига ёш хусусиятларини даврийлиги буйича инобатга олган холда, мажмуавий тарзда ёндашишни такозо этади. Чунки ахборот маълум бир сал-бий Fояларни етказиш учун восита сифатида кулланилади2. Шу сабабли, турли коммуникация каналлари билан узатилаётган ахборот-нинг хавфли эканлигини билиш учун3, дастав-вал хавф манбасининг максадига эътибор бериш лозим. Назарий жихатдан хавф манба-

1 Беляева П.И. Психологическая безопасность личности младшего школьника в образовательной среде школы. // Дисс. кан. психол. наук. - Санкт-Петербург: Российский государственный педагогический университет им. А.И.Герцена, 2014. -С. 238.

2 Шакуров Р.Х. Психология смыслов: теория преодоления. // Журнал «Вопросы психологии». 2003, № 5. -С. 18-32.

3 Калинина Н.А. «Опасное знание» в «глобальном обществе риска»: концептуальный анализ. // Автореф. дисс. кан. философ. наук. - Ростов-на-Дону: Южный федеральный университет, 2014. -С. 38.

сида максаднинг мавжудлиги алохида гурух-ларга ажратилади. Масалан, объектга таъсир курсатиш учун махсус шакллантирилган (режалаштирилган) хавф; табиий пайдо булган хавф; фавкулодда (техноген, табиий) холатлар натижасида пайдо булган хавфларни ажатиш мумкинки, Р.Самаров унинг ижтимоий ва сиё-сий психологик жихатдан классификациясини амалга оширган4. Фикримизча, хавф манбала-рини таснифлаш, уни зарарлантириш, аник-роFи унга карши мафкуравий иммунитетни шакллантириш учун зарурдир. Шу билан бирга объектнинг ижтимоий-психологик диагностикам хамда профилактикасини амалга ошириб, хавфларни зарарлантириш тадбир-ларини жорий этиш, мухим хисобланган усул ва воситаларни уз вактида максадли белгилаб олиш имкониятини яратади. Масалан, йунал-тирилганлиги буйича бирон-бир хавф инсон ва жамиятга каратилган булса, бунда биринчи навбатда химоя усули, воситалари, химояни амалга ошириш тартиби, мухлати кабиларни белгилаш лозим буладики, охир-окибатда мафкуравий иммунитет тизимини шаклланти-ради. Бу, уз навбатида, мафкуравий иммунитетни шакллантирувчи институтлар фаолияти-нинг махсулдорлигини таъминлайди. Чунки «инсон уз «Мен»и узгармаслигининг кафолат-ланиши таъминланишига эхтиёж сезади»5. Р.М.Грановская ва Ю.С.Крижанскаянинг таъ-кидлашича, «инсон тажриба орттиргани сари унда махсус тизим (психологик химоя - С.Ш.) шаклланади ва у инсоннинг ички мувозанати, баркарорлигини бузишдан химоя килади»6. Тажрибани орттиб бориш деганда, муаллиф-лар маиший ва маданий хаёт тажрибасини-гина эмас, балки ахборот маконида ахборот истеъмолчиси сифатида фаолият юритишни хам назарда тутган. Улар курсатиб утган пси-

4 Самаров Р. Хавфсизликнинг методологик асослари (монография). - Т.: «Akademiya», 2010. -256-б.

5 Тулупьева Т.В., Тулупьев А.Л., Николенко С.И., Пащенко А.Е., Абрамян М.К., Ястребова Е.Л., Столярова Е.В., Рыбкина З.И. Психологическая защита и особенности личности в юношеском возрасте: автоматизация обработки данных исследования и их статистический анализ. // Труды СПИИРАН. Вып. 3, т. 2. - СПб.: «Наука», 2006. -С. 225. (Таржима муаллиф томонидан амалга оширил-ган.)

6 Грановская Р.М., Крижанская Ю.С. Творчество и преодоление стереотипов. - СПб.: OMS, 1994. -С. 56. (Таржима муаллиф томонидан амалга оширилган.)

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

хологик тизим мураккаб тузилишга эга булиб, узатилаётган ахборотнинг таъсирига тушмас-лик учун хулк регуляциясини таъминлайди.

Ахборотни турли усуллар ёрдамида ало-хида шахс, гурухларга етказиб, уларнинг хаёти, кизикиши ва дунёкарашларига таъсир курсатиб, танланган йулнинг хатолиги, шубха-лилигини вужудга келтириш максадида олиб бориладиган харакатлар тахдид дейилади. Улардан химоялаш механизмини психологик жихатдан очиш учун тахдидларни туркумлаш лозим.

Тахдидларни ижтимоий-психологик жих,ат-дан туркумлаш, уларнинг таркибий кисмла-рини белгилаб олиш, муносабат тарзини шакллантириш имкониятини беради1. Маса-лан, ижтимоий соха сатхида куп учрайдиган, таркибида ижтимоий-психологик конуният-ларни мужассам этган тахдиднинг бир тури «оммавий маданият»дир. «Оммавий мада-ният»нинг психосемантикасини англаш учун унинг таснифига эътибор каратиш лозим:

- «оммавий маданият»нинг семантик макони чексиз булиб, у миллат, ёш, жинс, жой (минтака, худуд), ижтимоий-маданий меъёр-ларга умуман боFлик эмас;

- «оммавий маданият» замирида «бошка-ришга мухтож инсон» концепцияси ифодалан-ган булиб, санъат, маданият намуналари воситасида намуна сифатида такдим этилади. Унда ечимларни излаш, яъни интеллектуал фаолиятда урин йук;

- «оммавий маданият»ни тарFиб этишда аник максад мужассамлашган булиб, бунда турли хил ижтимоий-психологик эффектлар (таъсирчанлигини таъминловчи усул, техни-калар)дан фойдаланилади;

- «оммавий маданият»ни тарFиб этишда бизнес психологиясининг ютукларидан фой-даланиб, «Мен-концепция»нинг асосий тар-кибларига таъсир курсатади. Натижада, субъектда маиший ва ижтимоий хаётнинг бефарк кузатувчиси, томошабини ва шунчаки катнашчиси эканлигидан завк олиш хисси

1 Сухов А.Н. Социальная психология безопасности. -М.: «ЮНИТИ», 2002. -С. 49.

шаклланади. С.Л.Рубинштейнинг таъкидла-шича, «ташки сабаблар, ички шарт-шароитлар сабабли амал килади ва ташки сабабларгина субъектнинг психик холати, яъни фикр ва хислари асносида у ёки бу психологик самара беради»2.

Гарчан шундай экан, оммавий маданият, маънавий яратувчан, моддий бунёдкорликка кодир инсонни истеъмолчи ва эхтиёжманд инсонга айлантиришга каратилган психофеномен эканлигини курсатади.

Яъни у функцияси доирасида куйидагича амал килиши мумкин:

биринчидан:

• индивидуал маънавиятнинг мухим ком-понентларини сикиб чикариш + эътикод, билим, иймон, тасаввур каби компонентла-рини аралаштириш тарзидаги умумлашув (комбинация)ни амалга ошириш + турли хил реакцияларни вужудга келтириш = тавсия этилаётган ижтимоий меъёр ва хулк моде-лини макбул хаёт тарзи эканлигини «боFлаб» куйиш;

иккинчидан:

• индивидуал кадриятлар тизимидан доминант кадриятларни сикиб чикариш + конвер-сив (соматик символлаштириш) тарзда умум-лашувни (комбинацияни) амалга ошириб субъектда истерик реакцияларни вужудга келтириш.

Бу масалага ижтимоий-психологик назар асосида ёндашилганда, унинг замирида молиявий, маънавий, Fоявий фойда куриш максадлари мужассамлашганлигини кузатиш мумкин.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Инсон камол топишга мойил (узгарувчан) хисобланиб, камолот сари онгли тарзда кадам куйиб, узи учун маълум булмаган ходиса ва холатларни урганишга интилиб, турли кури-нишларда хукм чикариб, узининг хаёт йулини белгилаб олиши лозим булади. Лекин хамма хам узига туFри бахо бера олмайди, негаки

2 Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. - М.: АН СССР, 1957. -С. 328. (Таржима макола муаллифи томонидан амалга оширилган.)

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

узини яхлит тарзда идрок этишга кодир эмас1. Шу сабабли, айрим кучлар ахборот восита-сида ёшларга салбий таъсир курсатиш мак-садида уларнинг туЙFу ва тасаввурларини психологик таъсир курсатиш предмети сифа-тида танлашади. Бу йусинда аник *ояларни моддийлаштириб, яъни образларга айланти-ришга интиладилар. Бунинг учун ижтимоий-маданий мажмуа сифатида маиший-маданий, ижтимоий-маданий, иктисодий-маданий, сиё-сий-маданий, хукукий-маданий, тиббий-мада-ний каби Fояларни мужассам этган ахборот-ларни ишлаб чикиб, уларни турли каналлар воситасида узатиб, уни идрок этувчиларнинг кечинмалари, интилишлари, хотираси, хаёт тарзига максадли таъсир курсатадилар.

Инсон онгига таъсир курсатиш максадида хавола этилаётган маълумотлар шаклан купа-йиб, хаттоки бадиий ижод намуналарида бунёдкор ва вайронкор Fоялар акс эттирил-ган булиб, уларнинг хар бири катор вазифа-ларни бажаришга йуналтирилгандир.

Бизуларнинг вазифадорлиги асосида куйи-даги классификацияни тавсия килишимиз мумкин:

а) индивидга таъсир курсатиб, уни танлан-ган йули, белгиланган максади хато эканли-гини;

б) номакбул хулк намунаси «замонавий ёшлар ифтихори» эканлигини;

в) маиший ва ижтимоий хаёт тарзида мав-жуд анъанавий муносабатлар мажмуининг «эскирган»лигини;

г) деструктив «Мен»ни намоён этишнинг макбул эканлиги кабиларни сингдириш.

Бу жараёнда химояланиш ва курашиш функцияларидан ташкари, ахборотларни саралай олиш мухим хисобланди2. Шу сабабли, ёшларнинг турли тахдидлар таъси-рига тушмаслигини таъминлаш максадида,

1 Heim E. Coping und Adaptivited // Psychoterapie, Psychosomatik, Medicinische Psychologie, 1988, № 1. -Р. 8-17.

2 Куронов М., Жабборов X. Ахолида ички ва ташки тахдидларга карши мустахкам мафкуравий иммунитетни шакллантиришнинг таъсирчан педагогик-психологик тамойиллари. // «Психология» журнали, Бухоро, 2017, 4-сон. -19-6.

уларга хавф, хатар, вайронкорлик, агрессияни тарFиб этувчи ахборотлар таъсирига тушмас-лик куникмасини шакллантириш лозим.

Бугунги олий таълим тизимида тахдид-бардош хулк намунасини шакллантириш буйича алохида мавзу утилмайди. Биз илмий тадкикот ишимиз давомида Гулистон давлат университетининг «Табиий фанлар» факуль-тетининг 2-курс талабалари учун (гурух мураббийлари томонидан тавсия этилган руйхат асосида) «Тахдидбардошликни шакллантиришнинг психологик усули» мавзусида икки соатли маъруза ва тренинг утказдик. Маъруза хужжатли фильм, муаммоли савол-жавоб ва амалий топширик шаклида амалга оширилди.

Талабалар ахборот соатларида режаси мазмунида «Тахдидбардошликни шакллантиришнинг психологик усули» мавзуларига ухшаш режали маъруза ва тренинг утказиш тахдидбардошлик хулк намунаси сифатида турли оFишларни келтириб чикарувчи ташки тахдидларнинг таъсирига берилмасликни таъ-минлайди. Бундан нафакат таълим-тарбия мухити, балки жамият манфаатдор булиб, шахслараро, гурухлараро куринишдаги зид-диятларнинг вужудга келмаслиги учун маъри-фий замин яратилади.

Бу уз навбатида таълим муассасаларида утиладиган «Оила психологияси», «Маънавият асослари» каби фанларнинг укув дастурига «Тахдидбардош хулк намунасини шаклланти-ришда санъат ва маданият» номли мавзуни киритишни такозо этади. Тахдидбардош хулк намунасини шакллантиришда санъат ва маданият ижтимоий институт сифатида хулкни шакллантириш, ривожлантиришда амалий ахамият касб этади.

Хулоса урнида, олий таълимда укитила-диган барча фанлар мазмунида тахдидбардошлик хулк намунасига оид Fояларни сингдириш оркали талабаларда танкидий тафак-курни ривожлантириш нуктаи назаридан, укув дастурларини такомиллаштириб бориш масаласи долзарб булиб турганига эътиборни каратамиз.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

с 28 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ N у

Адабиётлар руйхати:

1. Беляева П.И. Психологическая безопасность личности младшего школьника в образовательной среде школы. // Дисс. канд. психол. наук. - Санкт-Петербург: Российский государственный педагогический университет им. А.И.Герцена, 2014. -С. 238.

2. Грановская Р.М., Крижанская Ю.С. Творчество и преодоление стереотипов. -СПб.: OMS, 1994. -С. 56.

3. Калинина Н.А. «Опасное знание» в «глобальном обществе риска»: концептуальный анализ. // Автореф. дис. канд. филос. наук. - Ростов-на-Дону: Южный федеральный университет, 2014. -С. 38.

4. Коржова Е.Ю. Жизненные ситуации и стратегии поведения. // Психологические проблемы самореализации личности. / Под ред. Крылова А.А., Коростылевой Л.А. -СПб.: Изд-воСПбГУ, 1997. -С. 75-88.

5. Куронов М., Жабборов X. Ахолида ички ва ташки тахдидларга к,арши мустахкам мафкуравий иммунитетни шакллантиришнинг таъсирчан педагогик-психологик тамойиллари. // «Психология» журнали, Бухоро, 2017, 4-сон. -19-б.

6. Носков Ю.Г. Опасность и безопасность с позиции деятельностного подхода. // Журнал «Безопасность», 1998, №1-2 (41). -С. 170-179.

7. Пахрутдинов Ш. Тахдид - халокатли куч (макола ва маърузалар туплами). - Т.: «Akademiya», 2001. -11-12-6.

8. Самаров Р. Хавфсизликнинг методологик асослари (монография). - Т.: «Akademiya», 2010. -256-б.

9. Сухов А.Н. Социальная психология безопасности. - М.: ЮНИТИ, 2002. -С.49.

10. Тулупьева Т.В. Психологическая защита и особенности личности в период ранней юности. - СПб.: СПбГУ, 2000. -С. 92.

11. Шакуров Р.Х. Психология смыслов: теория преодоления. // Журнал «Вопросы психологии», 2003, № 5. -С. 18-32.

12. Paris R. Human security: Paradigm Shift or Hot Air? // International Security. Vol. 26. № 2 (Fall 2001). -P. 97.

13. Plutchik R., Kellerman H., Conte H.R. Ego Defenses: Theory and Measurement / Ed. H.P.Conte and R.Plutchik. New York, 1994. -Р.48.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.