Научная статья на тему 'ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ТАЛАБАЛАРГА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ БЕРИШИНИ МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ'

ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ТАЛАБАЛАРГА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ БЕРИШИНИ МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
30
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Таълим тизими / методология / таълим-тарбия / интерфаол методлар / педагогика / инновацион технология / ўйин технологияси / юксак маънавият. / Educational system / methodology / education / interactive methods / pedagogy / innovative technology / game technology / high spirituality.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Темирова, Светлана Владимировна

Ушбу мақолада олий таълим тизимида талабаларга таълим-тарбия беришини методологик асослари ҳамда Ўқув машғулотларидаги асосий муаммолардан бири талабаларнинг дарс машғулотларида фаоллаштириш, назарий-амалий билимларни ўргатиш, диққатни жамлаш ва қўллаш усулларини эгаллашни яхшилашдан иборат. Олий таълим тизимда иннавацион методология орқали талабаларга билим бериш хусусиятлари кўрсатилиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

METHODOLOGICAL BASIS OF STUDENT EDUCATION IN THE EDUCATIONAL SYSTEM

In this article, the methodological basis of education and training of students in the higher education system and one of the main problems in training sessions is to improve students' acquisition of methods of activation, teaching of theoretical and practical knowledge, concentration and application. Features of imparting knowledge to students through innovative methodology in the higher education system are shown.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ТАЛАБАЛАРГА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ БЕРИШИНИ МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ»

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(2), Feb., 2023

ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ТАЛАБАЛАРГА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ БЕРИШИНИ МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ

Светлана Владимировна Темирова

ТДТрУ Укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада олий таълим тизимида талабаларга таълим-тарбия беришини методологии асослари уамда Уцув машгулотларидаги асосий муаммолардан бири талабаларнинг дарс машгулотларида фаоллаштириш, назарий-амалий билимларни ургатиш, диццатни жамлаш ва цуллаш усулларини эгаллашни яхшилашдан иборат. Олий таълим тизимда иннавацион методология орцали талабаларга билим бериш хусусиятлари курсатилиб берилган.

Калит сузлар: Таълим тизими, методология, таълим-тарбия, интерфаол методлар, педагогика, инновацион технология, уйин технологияси, юксак маънавият.

ABSTRACT

In this article, the methodological basis of education and training of students in the higher education system and one of the main problems in training sessions is to improve students' acquisition of methods of activation, teaching of theoretical and practical knowledge, concentration and application. Features of imparting knowledge to students through innovative methodology in the higher education system are shown.

Key words: Educational system, methodology, education, interactive methods, pedagogy, innovative technology, game technology, high spirituality.

КИРИШ

Узбекистон Республикаси таълим тизимида амалга оширилаётган ислохртлар педагог кадрларнинг касбий компетентлик сифат (компетенция)ларига эгаликларини аниклаш ва бахолашни такозо этмокда. Шу боис сунгги йилларда узлуксиз таълим тизимининг барча боскичларида педагог кадрларнинг касбий компетентлик сифатларига эгалигини аниклаш ва бахолашга эътибор каратилиб, бу йулда амалий хдракатлар олиб борилмокда. Шунингдек, олий таълим муассасаларида педагог кадрларни етиштириш масаласи куплаб умумий илмий, ижтимоий, маданий ва ахлокий жараёнлар туташган жойдадир. Педагогларнинг узи мухим ижтимоий рол уйнайдиган зиёлиларнинг узига хос гурухдни ташкил этади. Айнан олий таълим муассасасининг педагогси замонавий ракобат шароитида юкори малакали

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

мутахассисни шакллантиришга бевосита жавобгардир. Узбекистан Республикаси келажак тараккиёти нафакат иктисодий, ижтимоий-сиёсий ва хукукий омилларга ва шу билан бирга маданиймаънавий сохаларда амалга оширилаётган ислохотларга богликдир.

Таълимдаги укув жараёнининг сифати куп омилларга боглик булиб, улар орасида укитишнинг усул ва методлари хал килувчи ахамиятга эга. Бинобарин, улар билимларнинг онгли ва чукур узлаштирилишига, талабаларда мустакиллик ва ижодий фаолликнинг ривожланишига ижобий таъсир курсатади. Усул ва метод тушунчалари узаро богликдир, чунки уларнинг хар бири метод сифатида хам, усул сифатида хам намоён булади. Таълим методлари: тушунча, функция, тасниф. «Метод» сузининг юнонча таржимаси «тадкикот, усул, максадга эришиш йули» каби маъноларни англатади. Филофосия лугатида ушбу тушунча умумий тарзда «максадга эришиш усуллари» дея шархланган.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Педагогика амалиётида укитиш усуллари ва методларининг жуда катта бойлиги тупланган. Уларни танлашда турли шароитлар, уитилаётган фаннинг характери, болаларнинг ёш хусусиятлари, олдинги тайёргарлик даражаси ва хоказолар хисобга олинади.

Форобийнинг фан ва санъатнинг афзаллиги хакидаги рисоласида укув жараёнини ташкил этишга ва укитиш методларига койиладиган талаблар ифодаланган. Олим узининг укитиш методлари хакидаги тушунтиришларида талабаларга турли билимлар бериш билан бирга, мустакил холда билим олиш ёълларини хам курсатиш, уларни билимларнинг зарурлигига шак-шубхасиз ишонтириш кераклигини уктирган.

Шарк комусий олимларининг асарларини тахлил килиш, хозирги терминологиядан фойдаланиб, мазкур асарлар муаллифларининг принциплари ва укитиш методлари билишнинг умумий конунларига мувофиклигини аниккаш имконини беради. Барча комусий олимлар фойдаланган укитиш методларини бир неча гурухга ажратиш мумкин. Булар: курсатмали тажриба методлари (Ибн Сино), билимларни баён килишнинг савол-жавобли ёъллари (Абу Райхон Беруний, ал-Хоразмий), куникма ва малакаларни шакллантириш методлари, билимларни текшириш методлари (Форобий, ал-Хоразмий) ва хоказолардан иборатдир. Шуниси диккатга сазоворки, мазкур олимларнинг барчаси талабалар фаолиятини кучайтириш ва уларда мантикий тафаккурни ривожлантириш максадини кузлагандар.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

Бурхониддин Зарнуджийнинг фикрича, инсоннинг билиш фаолияти билмасликдан билишга караб боради. Акл - фаол, ижодий кучдир, коинотни билиш куролидир. Аммо дастлабки тажрибасиз билишнинг булиши мумкин эмас. Чунки умуминсоний акл тушунчаси таккослаш, кузатиш ва тажриба ёъли билан таркиб топади. Бундан шундай педагогик хулоса чикариш мумкинки, инсон хиссий идрокни бойитиш билангина узининг билимларини ошира олади. Шунинг учун таълимда талабаларнинг узидаги тажрибага таянган методлардан иложи борича кенг фойдаланиш керак.

Методлар ва усулларни танлаш укитувчи дарсда хал килиши мулжалланган масалага боглик булади. Чунончи, янги материални баён этишда бир хил методлар кулланса, уни мустахкамлашда иккинчи ва мавзуни умумлаштиришда яна бошка хил методлар кулланади. Дарснинг турли боскичларида пухта ойлаш ва самарали усуллар хамда методларни танлаш жуда мухимдир. Укитувчи дарснинг энг бошида 4-5 дакика умумий сурашни амалга оширади ва талабаларнинг кайси гурухи утган дарс бойича етарли даражада узлаштирмаганини аниклайди ва кейинги сурашда синфнинг дикккат-эътиборини энг аввал ана шу масалага каратади. Дастлаб саволларга батафсил жавоб бера оладиган талабалардан сурайди. Натижада синфнинг бир кисми учун мураккаблик килган материал тушунарли булади. Бу усул талабаларнинг машгулотлардаги нуксонларини пайкаш ва шу захоти бартараф этишда ёрдам беради. Мазкур усулнинг самарадорлиги хам худди ана шундадир.

Бугунги кунда таълим муассасалари талабаларини янгича тафаккурга эга, ижодий фикрловчи, юксак маънавиятли килиб тарбиялаш укув муассасаларимиз олдида турган энг долзарб муаммолар сирасига киради. Бундай муаммоларни хал этиш куп жихатдан таълим-тарбия жараёнида кулланиладиган самарали усуллар, воситалар ва уларни шакллантириш йулларига хам боглик. Демак, таълим муассасаларида ёшларни мустакил ишлаш фаоллигини бошкаришда профессор-педагог томонидан таълим-тарбия жараёнини узлуксиз равишда барча боскичларда амалга оширишларига боглик, дейиш мумкин. Бунинг учун таълим даргохларида мустакил ишлашга урганиш тарбиясини шакллантиришни долзарб вазифа килиб куймок лозим. Педагогик таълим-тарбия тизимида хар бир фан талаба-ёшлар маънавиятини шакллантиришда маълум максадлар учун уз таъсирини утказади. Талабаларни ахлок коидалари, фанлар буйича билимларни бахолаш мезонлари, ички тартиб-коидалари ва низомлари билан белгиланади. Мавзуга оид адабиётлар тахлили. Педагогикага оид адабиётларда педагогик уйин деган тушунча мавжуд. Педагогик жараённи ташкил этишнинг бир катор методлари ва усуллари хамда

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

турли шаклдаги педагогик уйинлар —Уйинли педагогик технология! ни ташкил этади.

REFERENCES

1. Мусурмонова О. Юкори синф укувчилари маънавий маданиятини шаклантиришнинг педагогик асослари: Педагогика фанлари доктори. ...дисс. -Т., 1993. -364 б.

2. Хустав А. Рол инноватсии в развитии образования и науки. - М., 2004.

3. Азизходжаева Н.Н. Педагогик технология ва махорат. - Т., 2003.

4. Йулдошев Ж.Е. Педагогик технологиялар. - Т., 2000

5. Shaxzod Murtazaevich Mustafoev, & Svetlana Vladimirovna Temirova (2022). O'ZBEKISTONDA TRANSPORT SOHASIDAGI ISLOHOTLAR. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 566-569.6.

6. Umarova, R., Tursunovna, S. S., Mamajanova, G., Inamjonovna, R. M., & Temirova, S. (2022). COMPUTER PROGRAMS IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES TO STUDENTS OF CORRESPONDENCE DEPARTMENTS. MW

49(04).

7. Adilovich, N. R., Sharifovna, Y. N., Upashevna, A. L., Vladimirovna, T. S., & Juraevna, N. N. (2020). THE PHENOMENON OF FRIENDSHIP IN THE SOCIAL VIEWS OF EASTERN THINKERS. Journal of Critical Reviews, 7(13), 4695-4698.

8. Носиров, Р. А., & Темирова, С. В. (2021). Педагогическое наследие мыслителей Средней Азии. Достижения науки и образования, (2 (74)), 4-5.

9. Носиров, Р. А., & Темирова, С. В. (2021). ИСТОРИЯ РАЗВИТИЯ ТРАНСПОРТНОГО СООБЩЕНИЯ НА ТЕРРИТОРИИ СРЕДНЕЙ АЗИИ. Научный журнал, (1 (56)), 17-19.

10. Temirova, S. V. (2021). NEW UZBEKISTAN: FROM NATIONAL RECONSTRUCTION TO NATIONAL GROWTH. Innovative Technologica: Methodical Research Journal, 2(04), 93-96.

11. Temirova, S. V., & Nazarova, N. J. R. (2022). SIYOSIY DEMOKRATIK DAVLAT BARPO ETISHNING HUQUQIY ASOSLARI. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 2), 357-360.

12. Nosirov, R. O., & Temirova, S. V. (2022). XALQIMIZ SALOMATLIGINI MUSTAHKAMLASH DAVLATIMIZ SIYOSATINING USTUVOR YO 'NALISHI. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 2), 242-

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

13. YMapoBa, P., ^ypa6oeB, H. ro., Co6npoBa, C. T., TeMnpoBa, C. B., & PaxHMOBa, M. H. (2022). HHCOHHHHr TABHHH ^Y^Y^H BA YHHHr MAOKYPACH TAXmnH. Uzbek Scholar Journal, 9, 125-127.

14. Rashod Adilovich Nosirov, & Svetlana Vladimirovna Temirova (2022). JAMIYAT HAYOTIDA KONSTITUTSIYANING O'RNI. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 2), 249-252.

15. M.H.X,acaHOB, A.AX,a$H3OB, P.X.ToupoB, & X.K.BonTa6oeB. (2022). ABY HACP OOPOBHH ^mArAH AABP^ArH HnM-OAH BA TALnHM-TAPBHfl . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 137-140. Retrieved from http: //www.wsrj ournal .com/index. php/new/articl e/view/62 7

16. Jumaniyoz Ramatov, Rozigul Umarova, Rashid Baratov, Mirshod Khasanov, Siroj Sultonov, & Fayzulla Kushakov (2022). MODERN REQUIREMENTS FOR THE SPIRITUAL IMAGE OF YOUNG PEOPLE AND ITS MANIFESTATION IN PRACTICE. Academic research in educational sciences, 3 (10), 582-586.

17. Ramatov, J.S., & Khasanov, M.N. (2022). SOCIAL ASPECTS OF PROFESSIONAL QUALITY IMPROVEMENT (ON THE EXAMPLE OF THE RAILWAY SECTOR). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 969-976.

18. PaMaroB, ^.C., BanneB, n.A., & XacaHOB, M.H. (2022). XIX ACP^A XHH^HCTOH^ArH H^THMOHH - OAnCAOHH ^APAEH^AP. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 1070-1078.

19. ^ypa6oeB, H. ro., KymaKOB, O. A., CyrnaHOB, C. & XacaHOB, M. H. (2022). KОHOYЦHHnHK XYCYCH^TnAPH^AH XHTOH OAnCAOACHHHHr KEHTAHHmH. World scientific research journal, 9(2), 37-42.

20. Ruzigul, U., Nasirjan, J., Dilmurodkhakim, A., Mirshod, H., & Urozboy, E. (2020). Rationale and history of human reflections in the muslim philosophy. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(5), 1453-1458.

21. Ramatov, J., Umarova, R., Baratov, R., Sultanov, S., & Khasanov, M. (2022). METHODS AND MEANS OF FORMATION OF SPIRITUAL MORAL CONSCIOUSNESS IN STUDENTS AND YOUTH OF UZBEKISTAN. World scientific research journal, 10(1), 257-262.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.