Научная статья на тему 'ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ ЖАРАЁНИНИДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАР'

ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ ЖАРАЁНИНИДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАР Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
165
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
таълим / таълимни технологиялаштириш / таълим технологияси / педагогик инновация

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — М Мелиқўзиева, Б Аминов

Ўқув жараёнида янги технологиялардан фойдаланиш орқали анъанавий дарсдан узоқлашиш ўқув муҳити ва жараёнининг монотонлигини бартараф этишга имкон беради, ўқувчиларнинг фаолият турларини ўзгартириш учун шароит яратади, соғломлаштириш тамойилларини амалга оширишга имкон беради. Технологияни мавзу мазмунига, дарснинг мақсадларига, ўқувчиларнинг тайёргарлик даражасига, уларнинг таълим эҳтиёжларини қондириш имкониятига, ўқувчиларнинг ёш тоифасига қараб танлаш имконини беради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ ЖАРАЁНИНИДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАР»

ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ ЖАРАЁНИНИДА ЗАМОНАВИЙ ПЕДАГОГИК

ТЕХНОЛОГИЯЛАР

М.Меликузиева Б.Аминов

Кукон давлат педагогика институти

Аннотация: Укув жараёнида янги технологиялардан фойдаланиш оркали анъанавий дарсдан узоклашиш укув мухдти ва жараёнининг монотонлигини бартараф этишга имкон беради, укувчиларнинг фаолият турларини узгартириш учун шароит яратади, согломлаштириш тамойилларини амалга оширишга имкон беради. Технологияни мавзу мазмунига, дарснинг максадларига, укувчиларнинг тайёргарлик даражасига, уларнинг таълим э^тиёжларини кондириш имкониятига, укувчиларнинг ёш тоифасига караб танлаш имконини беради.

Калит сузлар: таълим, таълимни технологиялаштириш, таълим технологияси, педагогик инновация

MODERN PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF

EDUCATION

M.Melikuzieva B.Aminov

Kokand State Pedagogical Institute

Abstract: Moving away from the traditional lesson through the use of new technologies in the educational process makes it possible to eliminate the monotony of the educational environment and process, create conditions for changing the types of activities of students, make it possible to implement the principles of wellness. Technology allows you to choose according to the content of the topic, the goals of the lesson, the level of training of students, the possibility of meeting their educational needs, the age category of students.

Keywords: education, technologicalization of education, educational technology, pedagogical innovation

Умумий таълимнинг давлат таълим стандартларининг узига хос хусусияти уларнинг фаолиятга асосланган табиати булиб, укувчи шахсини ривожлантиришнинг асосий вазифасини куяди. Замонавий таълим билим, куникма ва куникмалар куринишидаги укув натижаларининг анъанавий такдимотидан воз кечади; Давлат таълим стандартининг шаклланишининг

хакикий фаолиятни курсатади.

Вазифа янги тизим-фаолият таълим парадигмасига утишни талаб килади, бу эса уз навбатида янги стандартни амалга оширувчи укитувчи фаолиятидаги туб узгаришлар билан боглик. Таълим технологиялари хам узгармокда, ахборот-коммуникация технологияларининг (АКТ) жорий этилиши таълим муассасасида хар бир фан буйича таълим доирасини кенгайтириш учун катта имкониятлар очмокда. Бундай шароитда таълимнинг классик моделини амалга оширадиган анъанавий мактаб самарасиз булиб колди. Укитувчилар муаммога дуч келишди - билим, куникма ва малакаларни туплашга каратилган анъанавий таълимни боланинг шахсиятини ривожлантириш жараёнига айлантириш. ЮНЕСКО хужжатларида таълим технологияси (анъанавий педагогикада бу тушунча умуман кабул килинмаган) техник, инсон ресурслари ва уларнинг узаро таъсирини хисобга олган холда таълим ва укитишнинг бутун таълим жараёнини яратиш, куллаш ва белгилашнинг тизимли усули сифатида каралади. Маколада таълим жараёнини технологиялаштириш ва лойихалаш масалалари ёритилган.

Педагогик технология купинча куйидагича таърифланади:

- Методлар туплами-бу педагогик фаолиятнинг чукур жараёнларининг хусусиятларини, уларнинг узаро таъсирининг хусусиятларини акс эттирувчи педагогик билимлар сохаси булиб, уларни бошкариш укув жараёнининг зарур самарадорлигини таъминлайди;

- Ижтимоий тажрибани узатишнинг шакллари, усуллари, усуллари ва воситалари, шунингдек ушбу жараённинг техник жихозлари туплами;

- Укув ва когнитив жараённи ташкил етиш усуллари туплами ёки укитувчининг узига хос фаолияти билан боглик ва белгиланган максадларга эришишга каратилган муайян харакатлар, операциялар кетма-кетлиги (технологик занжир).

Таълим технологиялари муаммолари, педагогик инновацияларнинг катта тажрибаси, муаллифлик мактаблари ва инновацион укитувчилар доимий равишда умумлаштириш ва тизимлаштиришни талаб килади. Мустакиллик йилларида Узбекистонда узлуксиз таълим тизимини такомиллаштириш йулида олиб борилаётган ислохотнинг мухим йуналиши сифатида таълим жараёнини технологиялаштиришдан эътироф этилди. Бу жараённинг самарадорлиги укитувчилар томонидан замонавий таълим технологияларини таълим амалиётида фаол кулланилиши, шунингдек, ривожланган хорижий мамлакатлар таълими амалиётида кулланилаётган замонавий технологиялардан хабардор булиш куйидаги шартлар асосида таъминланди.

Таълим жараёнини технологиялаштириш педагогик фаолиятнинг мухим куриниши булиб, у куйидаги боскичларда амалга оширилади. Педагогик вазифанинг хал этилишига укитувчи ва талаба фаолиятларининг мазмуни,

воситаларини лойихалаш оркали эришади. Замонавий шароитда таълим жараёнини технологиялаштириш уни лойихалашга нисбатан янгича ёндашув, яъни, таълим жараёнини технологик структурасига мувофик ёритиш заруратини такозо этади.

Укитувчи касбий фаолиятини ташкил этишда таълим жараёнини лойихалаш алохида ахамиятга эга. Х,ар бир укув курсини урганиш алохида мавзу ва булимларни лойихалаш асосида амалга оширилади.

Таълим жараёнини лойихалаш - педагогик фаолият куриниши булиб, у таълим жараёнининг технологик тузилма хама укитиш натижасини кафолатловчи метод ва воситалар йигиндисига эгалиги билан тавсифланади.

Лойихалаш махсули таълим жараёнининг лойихаси саналади.

Педагогик амалиёт мохиятини тахлил этиш натижасида таълим жараёнини лойихалашнинг бир неча конуниятлари ажратилди. Улар:

1) таълим жараёнининг лойихалаш самарадорлиги барча таркибий кисмлар (технологик бошкарув, восита, ахборот, ижтимоий-психологик мухит)нинг лойихада максадга мувофик ёритилиши асосида таъминланади;

2) таълимнинг технологик воситалари талабаларнинг индивидуал хусусиятларига боглик холда танланади;

3) лойихалаш стратегиялари укитувчининг индивидуал услубига мувофик танланади;

4) лойихалаш сифати тескари алока (укитувчи ва талаба уртасидаги) кулами, лойихалаш мазмуни, шунингдек, барча омиллар самарадорлигига боглик.

Таълим муассасаларида таълим жараёнини лойихалаш икки даражада:

а) укитувчи фаолияти даражасида (таълим жараёнининг алохида кисмларини лойихалаш);

б) таълим менеджери фаолияти даражасида (таълим жараёнини яхлит лойихалаш) амалга оширилади.

Таълим жараёнини лойихалашда нафакат хар бир таркибий кисм, балки улар орасидаги алокалар хам моделлаштирилади хамда лойихалаш конуниятлари лойихалаш тамойилларининг назарий асосларини ишлаб чикишга, педагогик фаолият амалиётида куллашга замин тайёрлайди.

Мохиятига кура таълим жараёнини лойихалашнинг асосий тамойиллари куйидагилардан иборат:

1. Марказлаштириш тамойили технологик жараёнда талабалар фаолияти моделини лойихалашнинг бош элементи сифатида ифодаланади.

2. Рефлексивлик тамойили субъектнинг узига, шахсий фаолиятига ва билимига бахо бериши, узгаларнинг у хакидаги фикрлари ва улар уртасидаги хамкорлик фаолиятига оид муносабатларни тавсифлайди.

3. Натижавийлик тамойили педагогик шарт-шароитларнинг кулайлиги, оз вакт ва куч сарфлаш эвазига самарали натижаларга эришишни тавсифлайди.

4. Куп омиллилик тамойили. Х,ар бир таълим жараёни бир катор объектив ва субъектив омиллар таъсирида амалга ошади.

5. Талаба шахсини таълим жараёнига мослаштириш тамойили. Бола мактаб остонасига кадам куйганидан бошлаб унинг фаолият кулами (уз-узига хизмат, мехнат, дам олиш тарзида) кенгаяди.

6. Таълим жараёнида табиий ривожланиш ва ижтимоийлашув тамойили. Табиий жараёнлар мохиятини билиш таълим жараёнини самарали, талабаларнинг ёш хусусиятлари, сензитив ривожланиш даврлари, ривожланишнинг кейинги боскичига утиш имкониятларини хисобга олган холда ташкил этиш имконини беради.

"Педагогик технология" тушунчаси эса уз мохиятига кура педагогик фаолиятнинг энг мухим икки жихати, яъни, таълим хамда тарбия жараёнининг технологиялаштирилишини ифода этиши зарур. Баркамол шахсни шакллантириш муаммосининг ижтимоий зарурият сифатида эътироф этилаётганлигини назарда тутадиган булсак, таълим ва тарбия жараёнини ташкил этишга нисбатан янгича ёндашувни карор топтириш, мазкур жараённи технологиялаштиришга эришиш мухим педагогик вазифалардан бири саналади.

Энг яхши вариант - бу технологиялар аралашмасидан фойдаланиш. Демак, таълим жараёни куп жихатдан синфга асосланган тизимдир. Бу маълум бир аудиторияда, маълум бир доимий талабалар гурухи билан ишлашга имкон беради. Анъанавий ва инновацион укитиш усуллари доимо узаро боглик; булиши ва бир-бирини тулдириши керак. "Х,амма янги нарса унутилган эски нарсадир" деган иборани эслаш керак. Таълим жараёнидан фаркли тарбия жараёнини технологиялаштиришда бу жараённинг самарасини киска муддат оралигида кура олиш имконияти йук. Тарбия жараёнининг узига хос хусусиятлари, талаба ва укитувчи уртасида юзага келиш эхтимоли булган зиддиятлар тарбиявий жараённи технологиялаштиришга нисбатан ижодий ва масъулиятли ёндошиш зарурлигини такозо этади.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Аверьянов П.Ф., Чиж А.Г., Исламова Е.А. Приоритеты модернизации образования. Фундаментальные исследования. - 2008. - № 8 - С. 66-67

2. Модернизация образовании [электрон ресурс] // http: //www. gov.karelia.ru/Leader/Gossovet/d 14. html.

3. Н.А. Муслимов ва бошкк. "Педагогнинг инновацион фаолиятини ривожлантириш" Тошкент - 2019

4. S.Mirkhayitova, G. Shodiyeva, M. Irmatova. Teaching creative thinking to

secondary school students through independent education is a pressing issue. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. 2020

5. S Mrixaitova, S Yormatova, N Xodjayeva. Teaching students to think creatively through independent education in higher education is a pressing issue. -Euro-Asia Conferences, 2021

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.