Научная статья на тему 'ИНГЛИЗ ТИЛИНИ ЎҚИТИШДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ЖОРИЙ ЭТИШНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ'

ИНГЛИЗ ТИЛИНИ ЎҚИТИШДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ЖОРИЙ ЭТИШНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
40
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Мировая наука
Область наук
Ключевые слова
инновация / таълим / таълим самарадорлиги / педагогика / инглиз тили / таълим тизими / innovation / education / educational effectiveness / pedagogy / English / education system

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Таджибаева А. Э.

Ўқув юртларда инглиз тилини ўқитиш жараёнини ташкил қилиш ва уни амалга ошириш зарур. Уни тўғри ташкил қила билиш олдимизга қўйган мақсад, вазифани ҳал қилишда ёрдам беради. Буни амалга ошириш ўқитувчининг билимига, малака, кўникма, маҳоратига, шароитига, воситаларни борлигига, уларни яхши билиши билан боғликдир. Ушбу мақолада инглиз тилини ўқитишда инновацион технологияларни жорий этиш масаласи тадқиқ этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ADVANTAGES OF INTRODUCTION OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN ENGLISH TEACHING

It is necessary to organize and implement the process of teaching English in educational institutions. Being able to organize it properly helps us solve the task we set ourselves. Doing so depends on the teacher’s knowledge, skills, abilities, competencies, conditions, availability of tools, and knowledge of them well. This article examines the introduction of innovative technologies in English language teaching.

Текст научной работы на тему «ИНГЛИЗ ТИЛИНИ ЎҚИТИШДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ЖОРИЙ ЭТИШНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ»

UDK 81-13

Таджибаева А.Э.

ТАТУ Фаргона филиали ассистенти Узбекистон, Фаргона ш.

ИНГЛИЗ ТИЛИНИ УЦИТИШДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ЖОРИЙ ЭТИШНИНГ АФЗАЛЛИКЛАРИ

Аннотация: Уцув юртларда инглиз тилини уцитиш жараёнини ташкил цилиш ва уни амалга ошириш зарур. Уни тузри ташкил цила билиш олдимизга цуйган мацсад, вазифани %ал цилишда ёрдам беради. Буни амалга ошириш уцитувчининг билимига, малака, куникма, мауоратига, шароитига, воситаларни борлигига, уларни яхши билиши билан богликдир.

Ушбу мацолада инглиз тилини уцитишда инновацион технологияларни жорий этиш масаласи тадциц этилган.

Калит сузлар: инновация, таълим, таълим самарадорлиги, педагогика, инглиз тили, таълим тизими.

Tadjibaeva A.E. assistant TUIT Fergana branch Uzbekistan, Fergana city

ADVANTAGES OF INTRODUCTION OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN ENGLISH TEACHING

Annotation: It is necessary to organize and implement the process of teaching English in educational institutions. Being able to organize it properly helps us solve the task we set ourselves. Doing so depends on the teacher's knowledge, skills, abilities, competencies, conditions, availability of tools, and knowledge of them well.

This article examines the introduction of innovative technologies in English language teaching.

Keywords: innovation, education, educational effectiveness, pedagogy, English, education system.

Хрзирги кунда мактабгача таълим тизимида ва умумтаълим мактабларида чет тилларини, хусусан инглиз тилини ургатишнинг инновацион усулларини куллаш оркали укитиш мух,им ахдмият касб этмокда. Педагог-укитувчиларни ташаббуслари ва янгиликлари асосида айнан барча таълим тизимида мазмун ривожланиш кузатилади. Шунингдек, умуман таълим тизими ривожига ижобий таъсир курсатади.

Бир суз билан айтганда, инновация маълум бир фаолият майдонидаги муаммони ечиш учун янгича ёндашув демакдир.

Барча давлатларда булгани каби Узбекистон шароитида хам таълимтизиминимодернизациялашдадавлат, жамият,махаллийва

ижтимоий ташкилотлар, юкори хамда куйи бошкарув органларининг урни ва роли, уларуртасидаги узаро бирлик, хамкорлик мухим ахамиятга эга. Айни вактда Республика ижтимоий хаётига шиддатли тезликдаахборотлар окими кириб келмокда ва кенг куламни камраб олмокда. Ахборотларни тезкор суръатда кабул килиб олиш, уларни тахлил этиш, кайта ишлаш,назарийжихатданумумлаштириш,хулосалаш хамда талабага етказиб беришни йулга куйиш таълим тизими олдида турган долзарб муаммоларданбири хисобланади.Таълим-тарбия жараёнига педагогик технологияни тадбик этиш юкорида кайд этилган долзарб муаммони ижобий хал этишга хизмат килади.

Мамлакатимизда Узбекистон Республикасининг "Таълим туFрисида"ги Крнунини хамда Кадрлар тайёрлаш миллий дастурини амалга ошириш доирасида чет тилларга укитишнинг комплекс тизими, яъни уйгун камол топган, укимишли, замонавий фикрловчи ёш авлодни шакллантиришга, Республиканинг жахон хамжамиятига янада интеграциялашувига йуналтирилган тизим яратилмокда. Шу билан бирга, чет тилларни урганишни ташкил килишнинг амалдаги тизимини тахлил этиш шуни курсатмокдаки, таълим стандартлари, укув дастурлари ва дарсликлар замон талабларига, хусусан, илFор ахборот ва медиа -технологиялардан фойдаланиш борасидаги талабга тулик жавоб бермаяпти. Таълим асосан анъанавий услубларда олиб борилмокда. Таълим тизимининг барча боскичларида чет тилларни узлуксиз урганишни ташкил килиш, шунингдек, укитувчилар малакасини ошириш хамда замонавий укув-услубий материаллар билан таъминлаш янада такомиллаштирилишини такозо этади.

Тил урганиш кишилик жамиятида баFOят мухим сохалардан хисобланади. Алока воситаси булмиш тилни табиий мухитда (оилада, жамоатчилик орасида) ёки уюшган холда дарсда амалий эгаллаш мумкин. Тил ходисаларига оид билимлар эса назарий жихатдан урганилади. Халкаро муносабатлар авж олган замонамизда тилларни билиш, куп тиллилик улкан ахамият касб этмокда.

Бугунги кунда педагогика сохасида янги илмий йуналиш - педагогик инновация ва таълим жараёнини янгилаш FOяларининг пайдо булиши натижасида педагог-тарбиячининг педагогик фаолиятида хам янги йуналиш педагогнинг инновацион фаолияти тушунчаси пайдо булди. Бу мактаб таълимида педагог-укитувчилардан катта изланишларни ва махоратларини мунтазам ривожлантириб боришларини талаб этади. Узбекистон Республикасининг Президенти Ш.М.Мирзиёев мана шуларни инобатга олиб, - "Шунинг учун хам ёшларни миллий ва умумбашарий

кадриятлар рухида, замонавий билим ва касб-хунарлар, хорижий тилларни пухта эгаллаган, Ватанимиз ва халкимизга садокатли инсонлар этиб вояга етказишда аввало сизларга таянамиз"[1]-деб педагог-укитувчиларга катта ишонч билдирадилар.

Укитувчининг самарали фаолият курсатишга ундовчи дарснинг методик ишланмасини пухта ишлаб чикишдан фаркли уларок, таълим технологияси талабалар фаолиятига нисбатан йуналтирилган булиб, у талабаларнинг шахсий хамда укитувчи билан биргаликдаги фаолиятларини инобатга олган холда, укув материалларини мустакил узлаштиришлари учун зарур шарт-шароитларни яратишга хизмат килади.

Янгиликлар ташувчиси педагог инновациялар жараёни тузилишининг элементи сифатида янгиликни идрок этиш, узлаштириш ва бахолаш, максад куйиш ва максадга эришиш бирлиги жихатидан тавсифланади. Мотивация (истайман), назарий (кила оламан), технологик (киламан) ва натижа (оламан) интилиши ва тайёрлигининг жамулжамлиги таълим муассасалари педагогларининг инновация укув-тарбия тизимини ташкил килади. Дархакикат, илFор педагогик технологиялар таълим жараёнини унумдорлигини оширади, укувчиларнинг мустакил фикрлаш жараёнини шакллантиради, укувчиларда билимга иштиёк ва кизикишни оширади, билимларни мустахкам узлаштириш, улардан амалиётда эркин фойдаланиш куникма ва малакаларини шакллантиради.

Умуман олганда педагогика шиддат билан ривожланмокда таълимга инновация, инновацион фаолият, инновацион педагогика, таълимда инновацион жараёнларни бошкариш, чет тилларини урганиш, чет тилида дарс утиш каби тушунчалар пайдо булди. Таълим муассасаларда чет тилларини, хусусан инглиз тилини укитилиши инновацион таълим назариясининг яратилиши билан боFлик. Бу таълим тизимини технологиялаштириш, педагогик технологияларни таълим тизимига киритиш оркали таълим тизимини ислох килиш, таълим самарадорлигини ошириш, шахс ижтимоийлашувини таъминлаш, бу борада муайян муваффакиятларга эришиш учун таълим жараёнида болага хорижий таълим ютукларини сингдирган холда муносабатда булишни шакллантиришга сабаб булади.

Чет тил укитишдаги илFор тажрибаларни урганиш, умумлаштириш ва ёйишдан кузланадиган максад хам ижобий натижаларни кулга киритишга каратилади. ИлFор иш тажрибаси умумий тарзда (чет тил укитиш тажрибаси) ёки айрим кичик сохалар (масалан, дарс бошланишида тил мухитини яратиш, кийин грамматик ходисани амалий ургатиш каби)ларни анализ/синтез методи ёрдамида тадкик килишдан иборат. Чет тил муаллимлигини касбу кор сифатида танлаганлар зиммасига ушбу тилни укитиш назариясидан мукаммал хабардор булишдек вазифа юкланади. Укитиш илмини методика фани ёритади, methodike сузи юнонча

булиб, «бирор ишни максадга мувофик бажариш усуллари мажмуи» маъносини билдиради.

Таълим системасини инновацион урганиш бугунги кунда бутун дунёда узининг илFорлиги билан амалда синаб курилган укитишнинг янги метод ва усулларини таълим жараёнига тадбик этиш билан белгиланмокда. Бунда таълим жараёнининг белгиланган максади олдиндан режалаштирилган булиши лозим. Шундай максадлардан бири - таълим шароитини кулай ва зерикарсиз булишини таъминлаш, талаба дарс мавзусини тула узлаштириш имконияти борлигини интеллектуал салохияти етарли эканлигини англаши зарур, шунда таълим жараёнининг махсули фаолиятга айланади.

Интерфаол укитиш усулида талаба укувчиларнинг барчаси дарсда фаол катнашадилар, шунингдек, талабалар узлари билган, уйлаган маълумотларга таянишлари, улардан фойдаланишлари мумкинлигини тушунадилар ва дарсга куникма хосил киладилар. Биргаликда ишлаш, хамфикр булиш самарасида хар бир талаба шахсан узи иштирок этиб уз хиссасини кушади. Билимлари, куникмалари ва малакалари, FOялари, карашлари, фикрлари, фаолият курсатиш усуллари билан талабалар узаро тажриба алмашадилар.

Педагогик технология асосида утказилган машFулотлар укувчиларнинг мухим хаётий ютук ва муаммоларга уз муносабатларини билдиришларига, фикрлашга, уз нуктаи назарларини асослашга имконият яратади.

Х,озирги кунда содир булаётган инновацион жараёнлар таълим тизими олдидаги муаммоларни хал этиш учун янги ахборотни узлаштириш ва узлаштирган билимларни узлари томонидан бахолашга кодир булган, мустакил ва эркин фикрлайдиган шахслар керак. Шунинг учун хам, таълим муассасаларининг укув-тарбиявий жараёнида замонавий укитиш услублари - интерфаол услублар, инновацион технологияларнинг урни ва ахамияти бекиёсдир. Интерфаол дарсларда укитувчининг урни кисман талаба укувчиларнинг фаолиятини дарс максадларига эришишга йуналтиришга олиб келади.

Замонавийлик ва анъанавийлик педагог-тарбиячининг инновацион педагогик фаолиятининг шаклланиши ва ривожланиш жараёнини тахлил килиш имконини берди. Шахсга йуналтирилган укитиш, биринчи навбатда, таълимнинг парадигмасини узгартиради. Агар авваллари таълим тизимида укитиш устувор саналган булса, хозирда жамиятнинг ахборотлашуви даврида устуворлик укишга ургатишга йуналтирилган. Шу сабабдан таълимнинг укитувчи-дарслик-укувчи парадигмаси укувчи-дарслик-укитувчи парадигмаси билан урин алмашиши зарурдир. Педагог янги статусга эга булади, энди унинг вазифаси укувчиларни мустакил билим олиш фаолиятини ташкил этиш, билимларни мустакил эгаллаш ва уларни амалиётда куллашга ургатишдан иборат булади. Укитувчи бундай

максадларда укитишнинг методлари, технологияларини шундай танлаши керакки, у укувчиларга нафакат тайёр билимларни узлаштиришларида, балки билимларни турли манбалардан излаш, мустакил эгаллаш, узларида шахсий нуктаи назарнинг шаклланиши, уни асослаши ва аввалги эгалланган билимлардан янгиларини олишда фойдаланиш имкониятини яратиш керак. Бундай укитишни ривожлантирувчи хам дейиш мумкин.

Инглиз тили укитувчиси узининг куллаётган метод, усул, йуллари, машкларни туFрилигини билиш, укувчиларга, талабаларга кандай билим бераётганини, камчиликларини аниклаши, текшириш натижаси оркали булади. Инглиз тилини урганаётган, укиётган укувчи ва талабалар узларининг билимлари натижасини билишга кизикадилар. Укув юртларда инглиз тили укитишда шу томонлар бирга кизикиб, текшириш натижасидан туFри хулоса чикариб иш тутсалар, инглиз тили укитиш кунгилдагидек, дастур талабига амал килинган холда, умумтаълим, тарбиявий, амалий, ривожлантирувчи йуналишда булади, максадлар амалга ошади.

Инсон маънавий камолатга, одатда, эшитиш куриш (кузатиш) ва, колаверса, укиш туфайли эришади. Ахборот тупланишида учала фаолият орасида тинглаб тушуниш энг мухимидир. К,из^и шундаки, фалон тилда тинглаб тушунасизми?, саволи берилмайди, гапира оласизми?, дейилади. Идрок аклнинг улчовидир. Гапириш ва тинглаб тушуниш OFзаки нутк демакдир. Билимларни узлаштириш фикрлашни ривожлантирувчи мухим омил хисоблансада, билимларни хар кандай узлаштириш ёки эгаллаш укувчининг фикрлашига ривожлантирувчи таъсир курсатмайди. Бунинг учун билимларни, фаолият шаклларини фаоллаштириш лозим. Эгалланган билимларни оддий кайтариш укувчи ва талабаларнинг мустакил фикрлашларини ривожлантиришда етарли булмайди. Фаол билиш, мустакил фикрлаш фаолияти жуда зарурдир.

Инновацион фаолият - таълим муассасаси ва педагогнинг уз касбини такомиллаштиришдаги мавжуд шакл ва воситаларни эгаллашга ижодий ёндашувини назарда тутади. Таълимдаги инновациялар ва инновацион педагогик фаолият хакида баркарор ва хаммага маъкул булган илмий тасаввурлар ва таснифлар шу пайтгача мукаммал таркиб топган эмаслигини хам эътироф этиш лозим. "Табиийки, илм-фан таълим-тарбиявий жараёнда технологиялаштириш ва шахс уртасидаги карама-каршиликни хал этиш йулларини кидиради. Таълим-тарбиявий жараён тушунчаси укитиш ва тарбиявий технологиялар тушунчалари билан бир каторда услубий билимлар каторига киради, ёки унинг илмий тахлили ва амалий ташкил этилишида таълимий тизимлар, конунийлик, педагогикада тизимли ва технологик ёндашувлар туFрисидаги билимлар бирлаштирилади"[2].

ХУЛОСА

Шундай килиб, замонавий таълимда инновация, янада aHH^poFH, педагогик хамда таълим инновацияларидан фойдаланиш мухим ахамият касб этмокда. Бинобарин, глобаллашув хамда жамиятнинг ахборотлашуви таълим жараёнини ноанъанавий шаклларда самарали метод ва воситаларни куллашни такозо этиш билан бирга, укув материалларини шакллантириш ва улардан амалда фойдаланишга нисбатан хам инновацион ёндошишни такозо этмокда. Педагогик инновациялар педагогик тизимнинг ички тузилишини узгартиради.

Хулоса килиб айтганда, хозирги кунда таълим тизимида ва таълим муассасаларида чет тилларини, хусусан инглиз тилини ургатишнинг инновацион усулларини куллаш оркали укитиш мухим ахамият касб этмокда. Бир суз билан айтганда, инновация маълум бир фаолият майдонидаги муаммони ечиш учун янгича ёндашув демакдир.

References:

1. Ш.М.Мирзиёев. Нияти улуF халкнинг иши хам улуF, хаёти ёруF ва келажаги фаровон булади. - Тошкент. "Узбекистон"НМИУ. 2019. 356-б.

2. Р.Хдмдамов, У.Бегимкулов, НТайлоков. Таълимда ахборот технологиялари. Тошкент, 2010.

3. Н.А.Муслимов, М.Х,.Усмонбоева, Д.М.Сайфуров, А.Б.Тураев. Инновацион таълим технологиялари. Тошкент, 2015.

4. Каримов, У. К. Г. К. ИЛМ-ФАН ВА ТАЪЛИМ СО^АСИДАГИ АХБОРОТЛАШУВ.

5. Karimov, U. U., & Karimova, G. Y. (2021). THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN ACHIEVING EDUCATIONAL EFFECTIVENESS. Журнал естественных наук, 1(1).

6. Karimov, U., & Abdurakhmon, A. (2017). INNOVATIVE INFORMATION TECHNOLOGY IN EDUCATION. Форум молодых ученых, (5), 9-12.

7. Kipchakova, Y. X., & Kodirova, G. A. (2020). INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN MODERN EDUCATION. Теория и практика современной науки, (5), 29-31.

8. Каримова, Г., Акбарова, М., Акрамжонов, К,., & Йулдашева, Г. (2021). ЖАМИЯТ ИЖТИМОИЙ ТАРАККИЁТИДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИНГ АХДМИЯТИ. Интернаука, (10-3), 42-43.

9. Azamjonovich, I. I. (2021). The death penalty for a crime and its philosophical and legal aspects. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(1), 1376-1381.

10. Sayitkhonov A. THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE ACTIVITIES OF YOUTH TO ENTREPRENEURSHIP //Theoretical & Applied Science. - 2020. - №. 1. - С. 38-41.

11. Abdurakhmonova, M. M., ugli Mirzayev, M. A., Karimov, U. U., & Karimova, G. Y. (2021). Information Culture And Ethical Education In The

Globalization Century. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(03), 384-388.

12. Qurbonov, N. B., & Tashlanova, N. D. (2021). DERIVATIVE OPPORTUNITIES OF THE UZBEK AND ENGLISH LANGUAGES IN THE SYSTEM OF FIGURATIVE PLACE NAMES. Scientific Bulletin of Namangan State University, 2(2), 400-408.

13. Rayimov, A. A., & Karimova, G. Y. (2021). Social Aspects Of The Formation Of Social Activity In Youth. Oriental Journal of Social Sciences, 2932.

14. Ташланова, Н. Д. (2019). Развитие критического мышления студентов в вузах. Проблемы современной науки и образования, (11-2 (144)).

15. Abdurakhmonova, M., Karimova, G., & Karimova, M. (2021). ROLE OF ETHICAL CULTURE IN PREVENTING VIOLENCE AMONG SPUPILS. Интернаука, (11-2), 50-51.

16. Ташланова, Н. Д. (2019). ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ОПОРНОЙ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИИ РУССКОГО ЯЗЫКА. Экономика и социум, (9), 289-292.

17. Yuldashov, I., & Goynazarov, G. (2021). A NEED TO IMPROVE THE INSTITUTIONAL SYSTEM FOR INCREASING THE SOCIAL ACTIVITY OF YOUNG PEOPLE AT THE STAGE OF DEVELOPMENT. Интернаука, (12-3), 18-19.

18. Uljaevna, U. F., & Shavkatovna, S. R. (2021). Development and education of preschool children. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(2), 326-329.

19. Kipchakova, Y. (2021). METHODOLOGICAL AND DIDACTIC ASPECTS OF INFORMATION AND INTELLECTUAL CULTURE IN THE EDUCATION OF A DEVELOPED GENERATION. Экономика и социум, (61), 156-159.

20. Karimov A., Muxammadjonov X. INFORMATION TECHNOLOGIES: INFORMATION EDUCATION AND INFORMATICS //Экономика и социум. - 2020. - №. 8. - С. 40-43.

21. Karimova, S. (2020). Х;ОЗИРГИ ЗАМОН ИНГЛИЗ ВА УЗБЕК ТИЛЛАРИДА ТЕНГ БОГЛАНГАН КУШМА ГАПЛАРНИНГ ЛИНГВО-КОГНИТИВ АСОСЛАРИ. Журнал иностранных языков и лингвистики, 1(1), 62-65.

22. Qizi, K. S. B. (2021). The Category Of Quantitativeness In Modern Linguistics. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 3(06), 46-50.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.