Научная статья на тему 'ДАВЛАТ ВА НОДАВЛАТ МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИДА ИНГЛИЗ ТИЛИ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ ОШИРИШНИНГ ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ'

ДАВЛАТ ВА НОДАВЛАТ МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИДА ИНГЛИЗ ТИЛИ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ ОШИРИШНИНГ ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
219
29
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ўқитувчининг касбий компетентлиги / малака ошириш / мактабгача таълим / педагогик технология / инновацион технология / электрон ўқув курслар. / профессиональная компетентность педагога / повышение квалификации / дошкольное образование / педагогические технологии / инновационная технология / курсы электронного обучения.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Маматова Дилноза Бекпўлатовна

Ушбу мақолада Мактабгача таълим тизими мазмуни ва уни амалга оширишнинг замонавий педагогик ва ахборот –коммуникацион технологияларидан фойдаланишнинг энг керакли механизмини яратиш ҳамда мактабгача таълим ташкилоти инглиз тили ўқитувчиларининг касбий компетентлигини ошириш ва уларни ҳозирги замон талабларига мос равишда малакаларини оширишга ва қайта тайёрлашга қаратилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИННОВАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ ПОВЫШЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В ГОСУДАРСТВЕННЫХ И НЕГОСУДАРСТВЕННЫХ ДОШКОЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЯХ

Данная статья направлена на формирование содержания системы дошкольного образования и наиболее необходимого понимания использования современных педагогических и информационно –коммуникационных технологий при ее реализации, а также повышение профессиональной компетентности учителей английского языка при организации дошкольного образования и переподготовке их в соответствии с современными требованиями.

Текст научной работы на тему «ДАВЛАТ ВА НОДАВЛАТ МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИДА ИНГЛИЗ ТИЛИ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ ОШИРИШНИНГ ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ»

Маматова Дилноза Бекпулатовна,

Узбекистан давлат жах,он тиллари университети докторанти

ДАВЛАТ ВА НОДАВЛАТ МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИДА ИНГЛИЗ ТИЛИ ЦИТУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ ОШИРИШНИНГ ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ

УДК: 371.123

МАМАТОВА Д.Б. ДАВЛАТ ВА НОДАВЛАТ МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ ТАШКИЛОТЛАРИДА ИНГЛИЗ ТИЛИ УЦИТУВЧИЛАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНЦИЯСИНИ ОШИРИШНИНГ ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ

Ушбу маколада Мактабгача таълим тизими мазмуни ва уни амалга оширишнинг замона-вий педагогик ва ахборот -коммуникацион технологияларидан фойдаланишнинг энг керакли механизмини яратиш х,амда мактабгача таълим ташкилоти инглиз тили укитувчиларининг кас-бий компетентлигини ошириш ва уларни х,озирги замон талабларига мос равишда малакала-рини оширишга ва кайта тайёрлашга каратилган.

Таянч суз ва тушунчалар: укитувчининг касбий компетентлиги; малака ошириш; мактабгача таълим; педагогик технология, инновацион технология; электрон укув курслар.

МАМАТОВА Д.Б. ИННОВАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ ПОВЫШЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В ГОСУДАРСТВЕННЫХ И НЕГОСУДАРСТВЕННЫХ ДОШКОЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЯХ

Данная статья направлена на формирование содержания системы дошкольного образования и наиболее необходимого понимания использования современных педагогических и информационно -коммуникационных технологий при ее реализации, а также повышение профессиональной компетентности учителей английского языка при организации дошкольного образования и переподготовке их в соответствии с современными требованиями.

Ключевые слова и понятия: профессиональная компетентность педагога; повышение квалификации; дошкольное образование; педагогические технологии, инновационная технология; курсы электронного обучения.

MAMATOVA D.B. INNOVATIVE TECHNOLOGIES OF INCREASING PROFESSIONAL COMPETENCE OF ENGLISH TEACHERS IN STATE AND NON-STATE PRE-SCHOOL ORGANIZATIONS.

In the article, creating the content of the pre-school education system and the most necessary understanding of modern pedagogical and Information-Communication Technologies in its implementation, as well as improving the professional competence of teachers of the English language in the organization of preschool education and retraining and retraining them in accordance with the current requirements are discussed.

Key words and concepts: professional competence of the teacher; professional development; preschool education; pedagogical technology, innovative technology, web courses.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 6 (103)

Кириш.

Халкаро ташкилотлар хамда дунёнинг акса-рият мамлакатлари томонидан 2030 йилгача белгиланган халкаро таълим концепция-сида "билимнинг мустахкам пойдеворига эга булиш, ижодий фикрлашни ривожлантириш"1 долзарб вазифа сифатида кайд этил-ган, бу уз навбатида ЮНЕСКО (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) билан хамкорликда мактабгача таълим ташкилотларида болаларни педаго-гик куллаб-кувватлаш (pedagogical support) асосида уларнинг интеллектуал имкониятла-рини (intellectual opportunities) ривожлантириш муаммоларига амалий ечим топиш дол-зарблигича колмокда.

Мактабгача таълим ташкилоти узлук-сиз таълимнинг биринчи кадами булибгина колмай, балки фаол, ижодкор ва маънавий жихатдан бой шахсни шакллантирувчи илк поFона хамдир. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 30 сентябрдаги "Мактабгача таълим тизими бошкарувини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5198 -сон фармони хамда 2017 йил 30 сентябрдаги "Узбекистон Республикаси Мактабгача таълим вазирлиги фао-лиятини ташкил этиш туFрисида"ги ПК.-3305-сон Карори бунга далилдир. Мактабгача таълим ташкилот (МТТ)ларида таълим-тарбия жараёнини юкори савияда ташкил этиш тарбияланувчиларга таълимнинг кейинги боскичларида кийналмасдан давом этти-ришга имкониятлар яратади. 2017-2021 йил-ларда Узбекистон Республикасини ривож-лантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегиясида "... юксак билимли ва интеллектуал ривожланган авлодни тарбиялаш, мактабгача таълим ташкилотларида компетентли илмий педаго-гик кадрлар захирасини яратиш"2 каби вази-

1 Incheon declaration/Education 2030: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all (Word Education Forum, 19-22 may 2015, Incheon, Republic of Korea). 6p. 26 P.

2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2016 йил 29 декабрдаги "2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК-2707-сонли карори. / Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 1-сон.

фалар белгиланиб, бу борада бугунги кунда инглиз тили укитувчиларида ижтимоий ком-муникативликни фаоллаштириш, ижтимоий лингвистик тайёргарлигини ошириш мухим ахамият касб этади. Шу нуктаи назар-дан келиб чиккан холда шуни таъкидлаш лозимки, хозирда мактабгача таълим таш-килотлари инглиз тили укитувчиларининг касбий махоратларини оширишда керакли дастур ва методик ишланмаларнинг тулик йулга куйилмаганлигига гувох буламиз.

Олий таълим муассасалари ва халк таъ-лими педагог ходимларининг малакасини ошириш, мактабгача таълим ташкилоти тар-биячиларининг касбий компетентлигини ривожлантиришга доир назарий манбалар мавжуд, бундан ташкари мактабгача таълим ташкилотлари педагог ходимларининг малакасини ошириш мазмунини такомиллаштириш, таълим турлари ва шаклларини ягона ёндашувга йуналтирилган холда тингловчи-ларнинг ички салохиятини руёбга чикариш хамда тизим иштирокчиларининг креатив-лигини оширишга доир бир канча илмий тадкикот ишларини куришимиз мумкин.

Изланишларимиз натижасида, олий таълим ва халк таълими укитувчи педагогла-рининг малакасини ошириш ва кайта тай-ёрлаш дастурларининг мавжудлиги, лекин айнан мактабгача таълим ташкилоти инглиз тили укитувчиларининг малакасини ошириш ва кайта тайёрлаш дастурларининг мавжуд эмаслиги маълум булди. Мактабгача таълим ташкилотларида факатгина халк таълими укитувчилари ёки оддийгина курс-ларни тамомлаган битирувчиларни машFулот утаётганини куришимиз мумкин. Муаммо шундаки, мактаб укувчиси билан боFча тар-бияланувчиси уртасида жуда катта фарк бор, вахоланки дарс давомида хар иккаласига хам турлича метод ва технологиялардан фойда-ланилади. Шу сабабдан, айнан мактабгача таълим ташкилоти инглиз тили укитувчилари учун замонавий педагогик технологияла-ридан фойдаланиш методикасини ва ундан фойдаланиш йурикномаси, укув дастурлари платформасини яратиш лозим.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 6 (103)

Мавзунинг долзарблиги. Бугунги кунда таълим жараёнига ахборот-коммуникация ва илFор педагогик технологиялар, электрон дарсликлар, мультимедиа воситалари кенг жорий этилаётгани укитиш сифатини юксал-тиришга хизмат килмокда. Бугунги кунда мак-табгача таълим тизимида жами 493 номдаги электрон ахборот-таълим ресурслари ама-лиётга жорий этилган. Жумладан, 374 номдаги электрон дарслик, видео х,амда аудио-дарслар, интерактив ва анимацияли виртуал лаборатория ишлари, тестлар х,амда бошка кушимча ресурслар Мультимедиа мактаб-гача таълим дастурларини ривожланти-риш маркази томонидан тайёрланди1. Маз-кур методик кулланмалар ва ахборот-таълим ресурслари вазирликнинг www.eduportal. uz ахборот-таълим порталининг "Электрон кутубхона" булимига жойлаштирилган.

Бугунги кунда замонавий фалсафий кон-цепцияларда дунёни классик равишда куриш билан бир каторда замонавий узини-узи ташкил килиш, диссипатив тузилмалар (структуралар), синергетика, аутопоэзис каби назариялар, мураккаблик, мураккаблашиб бораётган узаро боFлик тизимларни янги замонавий нуктаи назардан куриш, мураккаб тафаккурни тизимли тадкикотлар кесимида тадкик этиш кузатилади. Бундай методоло-гик трансформацияланиш жараёни бизга х,озирги даврнинг рух,и, даъватлари, хавф-хатарларини, жамиятнинг замонавий манза-расини адекват идрок этишга, фаолият олиб бориш ва бошкаришга ёрдам беради. Мавзунинг айрим жих,атларига оид бир канча илмий маколалар нашр этилган. Мамлака-тимизда лойих,ада куйилган масала билан шугулланувчи асосий ва ягона мактаб кел-гуси авлодларга уз билимларини трансфер килишлари зарурдир.

Мавзу буйича илмий изланишларнинг цисцача та^лили. Россия Федерациясида Т.Морозовнинг "It's long way" онлайн плат-формаси2 барча фанларга йуналтирилган Harward, California, Massachusett универси-

1 https://old.xs.uz/index.php/homepage/fan-va-talim/ item/7206-elektron-ta-lim

2 https://www.labirint.ru/reviews/goods/583624/

тетларининг EdX платформаси, Япониянинг Eigox электрон платформаси ва TreeWords платформалари3 бунга мисолдир. Халк таълими ходим укитувчи ва укувчилари учун бепул Coursera4 платформаси мав-жуд. Хитойда мактабгача ёшдаги бола-ларга инглиз тилини ургатувчи GoGokid, Da-Da каби платформаларнинг фаолия-тини кузатишимиз мумкин. Шу каби плат-формалар яна Кореяда Englishunt5, Африка давлатида Teach Me 2 номлари билан мав-жуд. CELTA (Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages) - бу бошланFич укитувчилари ёки расмий укитувчи мала-касига эга булмаган х,олда дарс берадиган-лар учун муллжалланган дастурдир6 TKT (Teaching Knowledge Test) - дастур булажак ёки х,озирда амалиётда фаолият юрита-ётган укитувчиларнинг билим савиясини ривожлантириш учун мулжалланган. ICELT (In-service Certificate in English Language Teaching) электрон платформаси укитувчилик кобилиятини ривожлантирмокчи булган ама-лиётчи укитувчилар учундир. Delta (Diploma in Teaching English to Speakers of Other Languages) масофавий таълим дастури эса, укитиш методикаси буйича билимларини ва амалий куникмаларини оширмокчи булган тажрибали укитувчилар учун кулланилади. Юкорида келтириб утилган барча дастур-лар, электрон платформалар асосий максади йуналиши битта яъни инглиз тилини урганиш ва ургатишдан иборатдир. Буларнинг фаркли томони шундаки, уларнинг дастурий таъми-нотлари ва объектлари турличадир.

Мацоланинг илмий янгилиги. Мазкур тадкикотимиз Мактабгача таълим Вазир-лиги кошидаги педагог кадрлар малака-сини ошириш ва кайта тайёрлаш курсларида айнан инглиз тили укитувчиларининг кас-бий компетенциясини ошириш учун ижо-бий хизмат килади. Сабаби шу вактгача мактабгача таълим ташкилотлари инглиз тили

3 https://treewords.com/

4 https://ru.coursera.org/

5 http://www.englishuntusa.com/

6 https://www.cambridgeenglish.org/teaching-english/ teaching-qualifications/celta/

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 6 (103)

укитувчиларини малакасини ошириш ёки кайта тайёрлов курсларининг мавжуд эмас-лиги таълим сифатининг пасайишига олиб келади. 2022 йил 1 январга кадар мактабгача таълим тизимида замонавий укитиш шак-ллари, янги педагогик ва ахборот техноло-гиялари жорий килинади. Бу хакида АОКАда таълим-тарбия тизимини янада такомил-лаштириш, илм-фан сохасини ривожлан-тириш масаласида кабул килиниши кути-лаётган Узбекистон Республикаси Прези-денти Фармони лойихасига баFишланган мат-буот анжуманида Мактабгача таълим вазири уринбосари Максуджон Йулдошев маълум килди1. Бунинг учун энг аввало мактабгача таълим ташкилотида фаолият юритаётган педагогларнинг малакасини ошириш ва кайта тайёрлаш тизимини янада такомиллашти-риш лозим айникса хозирги кунда хорижий тилга булган эьтиборни инобатга олган холда инглиз тили укитувчиларининг педагогик компетентлигини ошириш ва уларни кайта тайёрлаш мухим масаладир.

Тадцицотнинг объекти сифатида мактабгача таълим ташкилоти инглиз тили укитувчиларининг касбий компетентлигини, таълим сифатини ошириш жараёни танланди.

Тадцицотда тизимлилик, методологик, киёсий-мантикий тахлилдан фойдаланилди.

Тадцицотнинг эмпирик манбани анкета суровномалари натижалари ташкил этди.

Асосий цисм. Мактабгача таълим сохасидаги ислохотлар мактабгача таълим ташкилотлари инглиз тили укитувчиларининг касбий компетенциясини такомиллаштириш механизмларини, яъни бу жараённи анъа-навий услубларидан воз кечиб, ижтимоий-иктисодий тараккиёт талабларига мос кела-диган, демократик принципларга асосланган таълим-тарбия жараёнини самарали ташкил этишни такозо этмокда. Бунда мактабгача таълим жараёни субъектлари фаолиятини ташкил этиш ва уларни мувофиклаштириш асосида таълим сифатини такомиллаштириш-нинг механизмларини аниклаш, компетенци-явий ёндашувлар асосида мувофиклаштириш

1 https://effect.uz/k/2020/10/24/

ва амалиётга жорий этиш вазифаларини хам куймокда.

Замонавий мактабгача таълимнинг асосий максади куйидагиларда намоён булади: мактабгача таълим ташкилотлари таълим-тарбия жараёни тизимини янада такомиллаштириш, уларнинг моддий-техника база-сини мустахкамлаш; мактабгача таълим ташкилотлари тармоFини кенгайтириш; мактабгача таълим ташкилотларини малакали ва махоратли педагог тарбиячилар билан таъминлаш; илFор хорижий тажрибани хисобга олган холда болаларни х,ар томон-лама интеллектуал, ахлокий, эстетик ва жис-моний ривожлантириш шароитларини яра-тиш; мактабгача таълим сифатини ошириш, мактабгача таълим ташкилотларида болаларни мактабга сифатли тайёрлашни тубдан яхшилаш, таълим-тарбия жараёнига жах,он амалиётида кенг кулланиладиган замонавий таълим дастурлари ва технологияларини жорий этиш кабилардан иборат2.

Мактабгача таълим ташкилотлари инглиз тили укитувчиларининг касбий компетенциясини такомиллаштиришга

йуналтирилган укув жараёнининг тахлили шуни курсатмокдаки, мазкур жараёнда мактабгача таълим ташкилоти инглиз тили укитувчиларининг касбий фаолияти учун зарур булган билимлар ва асосий тушун-чалар хакида етарлича маълумот берилма-япти. Мактабгача таълим педагогикасига оид билимлар унинг амалиётидан узилиб колган. Бу эса мактабгача таълим самарадорлигини таъминлашга салбий таъсир курсатмокда. Мактабгача таълим сифати ва самарадорлигини таъминлашга эришиш учун юкори малакали педагог-кадрлар ва рахбар ходимлар тайёрлашга хам алохида эътибор каратилиши лозим.

Мактабгача таълим ташкилотлари инглиз тили укитувчиларининг касбий-педагогик тайёргарлиги дейилганда, унинг илмий-назарий, психологик-педагогик, илмий-

2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2016 йил 29 декабрдаги "2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК.-2707-сонли карори. / Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 2017 й., 1-сон.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 6 (103)

мeтoдик тaйёpгapлиги, Foявий-cиёcий вa мaънaвий-aхлoкий eтyклиги тyшyнилaди. Мaктaбгaчa тaълим тaшкилoти инглиз тили Укитyвчилapининг кacбий пeдaгoгик тaй-ёpгapлиги мyaйян тapкибий киcмлapгa эгa 6ули6, yлap биp-биpини тyлдиpaди вa мaк-тaбгaчa тaълим тaшкилoтлapи тaълим-тapбия жapaёнидa мyнтaзaм pивoжлaнaди. Мaк-тaбгaчa тaълим тaшкилoти инглиз тили Укитyвчилapининг олий тaълим мyaccaca-лapидa эгaллaгaн билим, кyникмa, мaлaкa x1aмдa кacбий кoмпeтeнциялapи yлapнинг aмaлий пeдaгoгик фaoлиятлapидa тaкoмил-лaшaди. шунинг учун х^м мaктaбгaчa тaълим тaшкилoти инглиз тили Укитyвчилapининг кacбий-пeдaгoгик тaйёpгapлигини тaъмин-лaшдa олий тaълим мyaccacaлapи тaълим-тapбия жapaёнлapини caмapaдopлигини oшиpиш мухим aхaмиятгa эгa caнaлaди.

Рecпyбликaмиздa мaктaбгaчa тaълим тизи-мининг pивoжлaнтиpилиши учун aлoхидa эътибop кapaтилмoкдa, энг илFop хopижий тaжpибaлap acocидa xap жихaтдaн зaмo-нaвий тизим яpaтилмoкдa, мaктaбгaчa тaъ-лим тизими мaзмyни вa уни aмaлгa оши-pишнинг зaмoнaвий пeдaгoгик вa aхбopoт-кoммyникaциoн тeхнoлoгиялapидaн фой-дaлaнишнинг мaкбyл мeхaнизмини яpaтиш ycтидa тaдкикoтлap олиб бopилмoкдa. У^б кeлaётгaн ёш aвлoдни бapкaмoл иншн килиб тapбиялaш бopacидaги зaмoн тaлa-блapи дapaжacигa олиб чикишгa эpишиш, ёш aвлoдгa тaълим-тapбия бepишдa миллий вa yмyминcoний кaдpиятлapгa тaяниш opкaли тaълим-тapбиянинг мохияти, мaзмyнини шaкллaнтиpиш вa тaкoмиллaштиpиш, мaктaб-гaчa тaълим пeдaгoгикacи фaнининг кoидa вa кoнyнлapини хaлкимизнинг бой тaжpибa-лapи acocидa бойитиб бopиш вa унинг янги киppaлapини излaш бугунги куннинг дoлзapб мyaммoлapидиp1. Xoзиpги кyндa укув тaъли-мий фaнлap бyйичa, хycycaн инглиз тилини Уpгaтyвчи тeхнoлoгиялapнинг eтишмoвчи-лиги, инглиз тили Укитyвчилapининг кacбий

1 Пpимoв Ш.К, Бyлaжaк Укитyвчилapнинг коммуни^-тив кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpиш.Автopeфepaт. 2020й.6-7б.

кoмпeтeнцияcи eтapли дapaжaдa pивoжлaн-мaгaнлигини кypишимиз мумкин.

сунгги йиллapдa биp нeчa хyкyмaт Kapopлapи кaбyл килинишигa кapaмacдaн мaктaбгaчa тaълим тизимининг cифaти вa мaзмyнинг ceзилapли ycмaётгaнлигини кypишимиз мумкин. Мyaммo мyтaхac-cиcлap тoмoнидaн жиддий ypгaнилгaндa, жaхoн тaълим тизимидa мaвжyд биpoк, Узбeкиcтoндa мaктaбгaчa тaълим тaшки-лоти инглиз тили Укитyвчилapининг пeдa-гогик мaхopaтини oшиpишдa элeктpoн дacтyp вa кypcлapгa кaттa эхтиёж бopлиги aниклaнгaн. Мaкcaдимиз хopиж дaвлaтлa-pидa йул^ кУйилгaн мacoфaвий элeктpoн укув кypcлapи жyмлaдaн,"Starfall", "IQsha", "EngLex", "ESCC", "SKYSMART", "English Dom"2 кaби элeктpoн дacтypлapни яpaтиш вa мaк-тaбгaчa тaълим тизимигa тaтбик этишдиp.

Taдrçик1отлaримизнинг aсосий

мaк1сaдлaридaн биpи, тинглoвчилapни иннoвaциoн тaълим тeхнoлoгия хaкидaги билим, мaлaкa вa кyникмaлapини оши-pиш, зaмoнaвий пeдaгoгик мaхopaт ^p-лapи, иннoвaциoн пeдaгoгик тeхнoлoгия-лap билaн кypoллaнтиpиш, пeдaгoгик мeнeж-мeнт бyйичa кoмпeтeнтлиги, кpeaтивлигини pивoжлaнтиpиш, инглиз тили бyйичa комму-никaтив, лингвиcтик, coциoлингвиcтик, пpaг-мaтик вa бoшкa кoмпeтeнция кoмпoнeнтлa-pини хaлкapo тaлaблapгa мoc бyлишлapини тaъминлaшдa зaмoнaвий aхбopoт тeхнoлoги-ялap янгиликлapидaн фoйдaлaниш, тaълимгa иннoвaциoн вa кpeaтив ёндaшyвчaнликни pивoжлaнтиpишгa кapaтилгaндиp. Шунинг-дeк, тaдкикoтимиз мaзмyни мaктaбгaчa тaъ-лим тaшкилoти инглиз тили Укитyвчилapини дунё тeхнoлoгик тapaккиёти вa укув жapa-ёнини тaшкил этишнинг зaмoнaвий ycny-блapи бyйичa cyнги хaлкapo ютyклap, пeдa-гогнинг кacбий кoмпeтeнтлиги вa кpeaтив-лиги, глoбaл Интepнeт тapмoFи, мyлтимe-диa тизимлapи вa мacoфaдaн укитиш ycyл-лapини yзлaштиpиш, yкyв-тapбиявий жapa-

2 Butera, G., Czaja, C., Daniels, J., Goodman, G., Hanson, M., Lieber, J., and Palmer, S. (2OO9). Factors that influence the implementation of a new preschool curriculum: implications for professional development. Early Education and Development, 2O (3), 456-481.

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I СOBPЕMЕННOЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2O21, 6 (1O3)

ёнларни юксак илмий-методик даражада таъминлашлари учун зарур буладиган кас-бий билим, куникма ва малакаларини мун-тазам янгилаш, малака талаблари, укув режа ва дастурлари асосида уларнинг касбий ком-петентлиги ва педагогик махоратини дои-мий ривожланишини таъминлаш буйича янги билим, куникма ва малакаларини шаклланти-ришни назарда тутади.

Тадкикот муаммосининг хозирги даврда урганилиш холати ва унинг дастурий таъми-ноти Узбекистонда деярли амалга оширил-маган. Тахлиллар ва назарий жихат билан чекланган, амалиётда кулланилмаган. Россия Федерацияси, Хитой, Япония, Германия каби ривожланган мамлакатларда мак-табгача таълим тизимини назарий ва мето-дологик устириш туFрисида доимий мониторинг олиб борилади. Узбекистонда 13 минг 500 мактабгача таълим муассасаси фао-лият курсатмокда. Бу йил Мактабгача таълим вазирлиги тизимга болалар камровини 2018 йилдаги 37,7 фоиздан 52 фоизга етказди. 2020 йилда бу курсаткич 59,5 фоиз булиши кутилмокда, шунингдек, 85,2 фоиз 6 ёшли болаларни мажбурий 1 йиллик таълим билан камраб олиш режалаштирилган1. Статистик маълумотларга кура йилдан йилга мактабгача таълим ташкилотларида болалар камровининг усиши, таълим тизими-нинг малакали кадрларга эхтиёжи ошишини курсатади. Бунинг натижасида педагог кад-рлар орасида ракобат кучаяди ва бу нарса уз узидан укитувчиларнинг малакасини ошириш ва кайта тайёрлаш дастурларига таянади.

Тадкикотимизда ишлаб чикиш кузда тутилган платформамиз юкорида келтириб утганларимиздан фаркли уларок айнан мактабгача таълим тизимининг халкаро таълим сифат курсаткичларини оширишга, педагог укитувчиларини уз-узини устида ишлаш-ларига хамда узига кулай вакт ва шароитда таълим олишига хизмат килади.

Хулоса килиб шуни таъкидлаш лозимки, Мактабгача таълим ташкилотлари инглиз тили укитувчиларининг касбий компетен-

1 https://uza.uz/uz/posts/maktabgacha-talim-tizimi-amrovi-yildan-yilga-ortmo-da-26-12-2019

циясини оширишнинг мухим жихатларидан бири, инглиз тили укитувчиларининг малакасини ошириш хамда айнан мактабгача таълим тизимида фаолият юритишлари учун кайта тайёрлов курсларидан утишлари лозимдир. Бу жараён илFор хорижий таж-рибалар ва инновацион таълим технология-ларидан унумли фойдаланишга ягона ёнда-шувга йуналтирилган таълим мазмунини ташкил этишга ва интеграциялашга хизмат килади.

Чет тилини мактабгача ёшдаги бола-ларга укитиш дунёнинг тил ва маданий хилма-хиллигига нисбатан кизикиш, бошка халкларнинг тили ва маданиятига хурмат уЙFотиш каби имкониятларни яратади. Чет тилини укитиш жараёнининг самарадорлиги нафакат тарбиячи педагог ва тарбияланув -чиларнинг тайёргарлиги, балки укув-тарбия жараёнида кулланадиган замонавий методика ва ёндашувларга хам боFлик.

Мактабгача таълим ташкилотларида чет тилларини ургатишда тарбиячи педагоглар учун укув-услубий таъминот базасини яра-тиш лозим.

Мактабгача таълим ташкилотлари инглиз тили укитувчиларининг малакасини ошириш курсларининг намунавий ишчи дастурлари, укув режалари модуллари буйича укув-методик материалларнинг электрон формат-даги интеграллаштирилган базаси тизимга инновацион ёндашувлар асосида яратил-ган таълим мазмунини таъминлашга хизмат килади.

Мактабгача таълим ташкилоти инглиз тили укитувчиларининг касбий компетентлигини ошириш жараёнини урганиб куйидаги ама-лий таклифларни беришимиз мумкин:

- мактабгача таълим ташкилотларида чет тилларини ургатиш учун укув-услубий таъминот базасини яхшилаш.

- мактабгача таълим ташкилотлари учун инглиз тили укитувчиларини хорижий тажри-балар асосида тайёрлаш.

- 7 ёшгача булган болаларга чет тилларини мукаммал ургатиш амалиётини йулга куйиш.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 6 (103)

с 66 МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ / ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ у

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Incheon declaration/Education 2030: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all (Word Education Forum, 19-22 may 2015, Incheon, Republic of Korea). 6p. 26 P.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2016 йил 29 декабрдаги "2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари т^рисида"ги ПК-2707-сонли карори. - Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами, 2017 й., 1-сон.

3. https://old.xs.uz/index.php/homepage/fan-va-talim/item/7206 elektron-ta-lim

4. Примов Ш.К. Булажак укитувчиларнинг коммуникатив компетентлигини ривож-лантириш. Автореферат. 2020 й. 6-7б.

5. https://effect.uz/k/2020/10/24/

6. Butera, G., Czaja, C., Daniels, J., Goodman, G., Hanson, M., Lieber, J., and Palmer, S. (2009). Factors that influence the implementation of a new preschool curriculum: implications for professional development. Early Education and Development, 20 (3), 456-481.

7. https://uza.uz/uz/posts/maktabgacha-talim-tizimi-amrovi-yildan-yilga-ortmo-da-26-12-2019

8. https://www.labirint.ru/reviews/goods/583624/

9. https://treewords.com/

10. https://ru.coursera.org/

11. http://www.englishuntusa.com/

12. https://www.cambridgeenglish.org/teaching-english/teaching-qualifications/celta/

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 6 (103)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.