Отахонова Севарахон Тулк,иновна,
Андижон давлат университети х,узуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий маркази «Педагогика ва психология, таълим технологиялари» кафедраси катта укитувчиси
ПЕДАГОГЛАРНИНГ КАСБИЙ РЕОРИЕНТАЦИЯСИ НЕГИЗИДА МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ АМАЛИЁТЧИ ПСИХОЛОГЛАРИНИ КАСБИЙ КАЙТА ТАЙЁРЛАШ МАСАЛАЛАРИ
ОТАХОНОВА С.Т. ПЕДАГОГЛАРНИНГ КАСБИЙ РЕОРИЕНТАЦИЯСИ НЕГИЗИДА МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ АМАЛИЁТЧИ ПСИХОЛОГЛАРИНИ КАСБИЙ К,АЙТА ТАЙЁРЛАШ МАСАЛАЛАРИ
Маколада педагогларнинг касбий реориентацияси негизида мактабгача таълим муассасаси амалиётчи психологларини касбий кайта тайёрлаш масалалари х,акида суз боради. Мавзу дол-зарб ах,амиятга эга булиб, муаллиф томонидан мактабгача таълим муассасаси амалиётчи пси-хологларининг касбий компетентлигини ривожлантириш ва махсус кобилиятларини шакллан-тириш максадида психолог профессиограммасидан намуна келтирилган.
Таянч суз ва тушунчалар: касбий реориентация, касбий кайта тайёрлаш, касбий компетент-лик, махсус кобилиятлар, фаолият модели, амалиётчи психолог, профессиограмма.
ОТАХОНОВА С.Т. ВОПРОСЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПЕРЕПОДГОТОВКИ ПРАКТИЧЕСКОГО ПСИХОЛОГА ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ НА ОСНОВЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ РЕОРИЕНТАЦИИ ПЕДАГОГОВ
В статье речь идёт о профессиональной переподготовке практического психолога дошкольного образовательного учреждения на основе профессиональной реориентации педагогов. Тема имеет актуальное значение, приведен образец профессиограммы психолога, разработанный автором в целях развития специальных способностей и профессиональной компетенции практического психолога дошкольного образовательного учреждения.
Ключевые слова и понятия: профессиональная реориентация, профессиональная переподготовка, профессиональная компетенция, специальные способности, модель деятельности, практический психолог, профессиограмма.
OTAHONOVA S.T. THE ISSUES OF PROFESSIONAL RETRAINING OF THE PRESCHOOL EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS PRACTICAL PSYCHOLOGISTS ON THE BASIS OF TEACHER S PROFESSIONAL RE-ORIENTATION
There is described in the article professional retraining of the preschool educational establishment's practical psychologist on the basis of teachers professional re-orientation. The subject has a very actual meaning. The sample of psychologist's professiogramma developed by the author, with a view of development of special abilities and the professional competence of practical psychologist of PEE is presented.
Keywords: professional re-orientation, professional retraining, the professional competence, special abilities, model of activity, the practical psychologist, professiogramma.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6
«Цайси соцани олмайлик, биз замонавий етук кадрларни тарбияламасдан туриб бирон-бир узгаришга, фаровон цаётга эриша олмаймиз. Бундай кадрларни, миллатнинг сотлом генофондини тайёрлаш, аввало, мактабгача таълим тизимидан бошланади»1.
Юртимизда жадал кечаётган жараёнлар каторида олиб борилаётган ислохотларнинг энг купи таълим сохасини янада такомиллаштириш ва ривожлантириш масалаларига каратилган-дир. Мамлакатимиз Президенти Ш.М.Мирзиёев рахнамолигида узлуксиз таълимнинг асосий, бирламчи буFини булмиш мактабгача таълим тизимига алохида эътибор каратилиши юко-ридаги фикримизнинг ёркин далилидир. Хусу-сан, мактабгача таълим вазирлигининг ташкил этилиши мамлакатимиз тарихидаги энг катта янгиликлардан бири булди.
Мактабгача таълим тизими хамда унинг бошкарувининг тубдан такомиллаштирилиши болаларнинг мактабгача таълим муассасала-рида тулик камраб олиниши, таълим сифатини таъминлаш хамда кадрлар масаласига доир катор муаммоларнинг ечимини топишга хизмат килади. Мактабгача таълим муассасалари ходимларини кайта тайёрлаш масаласи педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малака-сини ошириш тизимининг энг мухим вазифала-ридан бирига айланди.
«Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси»да назарда тутилган Fоялар ва Узбекистон Респуб-ликаси Президентининг 2016 йил 29 декабрдаги «2017-2021 йилларда мактабгача таълим тизи-мини янада такомиллаштириш чора-тадбир-лари туFрисида»ги ПК-2707-сон, 2017 йил 9 сентябрдаги «Мактабгача таълим тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-3261-сон, 2017 йил 26 сентябрдаги «Педагог кадрларни тайёрлаш, халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFриси-да»ги ПК-3289-сон карорлари хамда жорий йилнинг 2018 йил 14 февраль куни мактабгача таълим тизимини ислох, килиш ва ривожлантириш буйича курилаётган чора-тадбирлар нати-жадорлиги юзасидан утказилган видеоселектор мажлиси баёнида белгиланган вазифалар
1 Fозиев Э.F., Мамедов К.К. Касб психологияси. - Т.: УзМУ нашриёти, 2003. -156-б.
ижросини таъминлаш максадида мактабгача таълим муассасалари тарбиячилари, амалиётчи психологлар, дефектологларини кайта тайёрлаш, яъни касбий реориентация (кайта йунал-тириш) жараёнларининг мазмунини замонавий талаблар асосида такомиллаштириш хамда уларнинг касбий компетентлигини мунтазам ошириб бориш ишлари йулга куйилди.
Мактабгача таълим муассасалари ходимларини касбий кайта тайёрлаш зарурати янада ортиб бориши, айникса, мактабгача таълим муассасаси амалиётчи психологлари орасида мутахассисларнинг етарли эмаслиги бу маса-лага янада жиддийрок эътибор каратишни такозо этмокда.
Тизимдаги узгаришлар, ислохотлар сабаб педагоглар амалий психология йуналишида касбий кайта тайёрлашдан утиши, мактабгача таълим муассасаси (МТМ) амалиётчи психологи мутахассислигига эга булиши хукукий асосланди ва долзарб вазифага айланди.
Касбий кайта йуналтириш шахснинг ижти-моий-иктисодий, ижтимоий-психологик, психологик, психофизиологик хусусиятларини хисобга олган холда касбий сохадаги таълим мазмуни-нинг узгартирилиши ёки тулдирилиши билан боFлик такрорий, янгиланувчи укув фаолиятига йуналганликдир. Яъни шахс узи эгаллаган касб асосида кайтадан малакаларини шаклланти-риш, ошириш, узгартириш ва ривожлантириш эхтиёжларидан келиб чикиб йуналтирилади.
Кайта йуналтириш инсон имкониятларини кайтадан синашнинг манбаи хисобланиб, узини-узи кашф килиши, узини-узи бошкариши, узини-узи ташкиллаштириш, узини-узи бахо-лаш, узини-узи рефлекциялаш, узини-узи иден-тификациялаш каби шахс сифатларини руёбга чикаришга хизмат килади2.
МТМ амалиётчи психологининг мавжуд педагогик кобилиятлари асосида мухим касбий сифатларини шакллантириш ва ривожлантириш масалаларини мохирона ечиш имконини
2 Портнова Л.К. Развитие специальных способностей психолога в условиях профессиональной реориентации. / Дис. канд. психол. наук. - Иркутск, 2004.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6
бepувчи мaxcуc кoмпeтeнтлигини бeлгилaш, бyлaжaк мутaxaccиcни УКИТИШ вa pивoжлaнти-pиш вaзифaлapини ишлaб чикишгa жиддий ëндaшув зapуp. Вaзифaнинг дoлзapблиги aмa-лиëтчи пcиxoлoглapни pивoжлaнгaн, мaxcуc кoмпeтeнтликкa эга мутaxaccиc cифaтидa тaйëp-лaш муaммocини eчишнинг янги тexнoлoгик дapaжacигa чикиш эxтиëжи билaн бeлгилaнaди.
Пeдaгoг шaxcининг тузилмacидa (aввaлги кacбий фaoлияти acocидa) aмaлиëтчи пcиxoлoг фaoлиятидa xaм биpдeк зapуp бyлaдигaн ^c-бий кoбилиятлap шaкллaнгaн. Улapнинг aйpим-лapи: умумий к°билиятлap, узини aдeквaт (тyFpи, мй^ бaxoлaш, фaoллик кaбилap МТМ aмaлиëтчи пcиxoлoгининг acocий кacбий Koбилиятлapи cифaтидa нaмoëн булиши; мулoкoтмaндлик, ижтимйий интeллeкт кaбилap тyлaлигичa МТМ aмaлиëтчи пcиxoлoгининг ^c-бий фaoлиятигa кyчиpилиши; дoминaнтлик, зypикиш, нeвpoтик cимптoмлap кacбий фaoли-ятдa тycик булиши мумкин. Бу кoбилиятлapнинг xap биp туpини диaгнocтикa килиш шaxc peo-pиeнтaцияcидa мaxcуc кoбилиятлapнинг пcиxo-лйгик acocлaнгaн тузилмacини aниклaш вa мувйфик кeлувчи caмapaли пcиxoлoгик вocитa-лapни ишлaб чикиш, улapни pивoжлaнтиpиш учун пeдaгoгик-пcиxoлoгик шapoитлap яpaтиш имшнини бepaди.
Бунинг нaтижacидa:
- МТМ aмaлиëтчи пcиxoлoглapининг ^бий кoмпeтeнтлигини ypгaниш вa улapни pивoжлaн-тиpиш мacaлacигa дoиp acocий нaзapий ëндa-шувлapни ypгaниш;
- пeдaгoг вa пcиxoлoглapнинг кacбий ^би-лиятлapи мoдeлини aниклaш вa экcпepимeнтaл acocлaш;
- кacбий peopиeнтaция шapoитидa мaxcуc Koбилиятлapни pивoжлaнтиpиш жapaëнининг caмapaдopлигигa тaъcиp этувчи пcиxoлoгик-пeдaгoгик шapoитлapни aниклaш;
- шaxc peopиeнтaцияcи шapoитидa шaxcий вa кacбий кoмпeтeнтликни pивoжлaнтиpиш дacтуpини ишлaб чикиш вa aпpoбaциядaн y™a-зиш зapуpaти юзaгa кeлaди.
Тaдкикoтчи Л.К.Пopтнoвa тoмoнидaн ишлaб чикилгaн пcиxoлoгнинг идeaл (кacбий к°би-лиятлapнинг aник cифaтлapи) вa peaл (уки-тувчининг пeдaгoгик) к°билиятлapи мoдeли acocидa МТМ aмaлиëтчи пcиxoлoглapининг мaxcуc кoбилиятлapини pивoжлaнтиpишгa йyнaлтиpилгaн кacбий кaйтa тaйëpлaшдa уки-
тиш тизимини ишлaб чикиш имшни пaйдo бyлaди.
Кacбий peopиeнтaция шapoитидa мaxcуc Koбилиятлapнинг ypгaнилиши, умумий фи^-лaш кoбилиятлapи вa peфлeкcияcи; эмoциoнaл бapкapopлик вa уз-узини эмoциoнaл бaxoлaш; мулoкoтмaндлик; ижтимйий (aдaптив) интeл-лeкт; иш кйбилияти пcиxoфизиoлoгик фaoллик-лapни aниклaш вa улapни бaxoлaшни нaзapдa тутaди. Пeдaгoглapнинг кacбий к°билиятлapи укитиш жapaëнидa мaxcуc к°билиятлapни pивoжлaнтиpишни тaъминлoвчи пcиxoлoгик-пeдaгoгик шapoитлap xиcoбгa йлиниши пcиxo-лйг ишининг мухим ^^ткичи булиб, пeдaгoг-лapнинг мухим ^бий cифaтлapи кacбий peo-pиeнтaциянинг мeтoдик дacтуpини мувaффa-киятли aмaлгa oшиpиш шapoитлapи яpaтилмa-гaн xoллapдa ту^к булиши мумкин.
Кacбий кaйтa тaйëpлaш куpcи тинглoвчилa-pидa мaxcуc к°билиятлapни шaкллaнтиpишгa пeдaгoгнинг фaoл cубъeктив пйзиция^ни илгapи cуpувчи aник мaкcaдгa йyнaлгaн иш тизимини тaшкил этиш opкaли эpишилaди. Бундa МТМ aмaлиëтчи пcиxoлoгининг мухим кacбий cифaтлapини pивoжлaнтиpишгa мeтo-дик дacтуp (нaзapий блйк: ^ухли укитиш; aмa-лий блйк: тpeнинглap вa aмaлиëт: пcиxoлoгик aмaлиëт)ни aмaлгa oшиpиш йули билaн эpи-шиш мумкин. Юкopидaгилapдaн кeлиб чикиб, МТМ aмaлиëтчи пcиxoлoги мaxcуc к°билият-лapининг бapчa кoмпoнeнтлapи yзapo 6OF-ликлиги кучaйтиpилaди, улapнинг ички мувй-фиклиги, яxлитлиги вa мутaнocиблиги iuai<^a-нaди, тинглoвчилap тoмoнидaн aмaлиëтчи п^-xoлoгнинг муcтaкил кacбий фaoлиятигa пcиxo-лйгик тaйëpлик дapaжacи opтaди.
МТМ aмaлиëтчи пcиxoлoглapидa кacбий кс>м-пeтeнтлик, мaxcуc кoбилиятлapни шaкллaнтиpиш вa pивoжлaнтиpишдa A.Н.Лeoнтьeв, С.Л.Руби н штeй н, Б.Г.Aнaньeв тoмoнидaн ишлaб чикилгaн Luax^-фaoлият ëндaшувигa; Б.М.Тeплoв, В.Д.Шaдpикoв, С.Л.Рубинштeйн, Б.Г.Aнaньeв, К.К.Плaтoнoв вa Т.A.Кpутeцкийнинг к°билиятлap пcиxoлoгия-cигa Дoиp кapaшлapигa, A.М.Нoвикoвa, К.A.Aбульxaнoвa-Слaвcкaя, И.Д.Чeчeль, Л.И.Анци-фepoвa, A.Г.Acмoлoвaлapнинг тaълим тизими, жaмият, ишлaб чикapиш вa шaxc мaнфaaтлa-pини тaъминлoвчи кaттaлapнинг узлукcиз тaъ-лими - aндpaгoгикaни тaшкил этишгa дoиp тaдкикoтлapи xaмдa И.В.Дубpoвинa, М.Р.Битянoвa, Р.В.Овчapoвa, A.Д.Кapнишeв, М.М.Сeмaгo,
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2018, б
Г.С.Абрамова томонидан илгари сурилган пси-хологнинг касбий фаолиятига доир Fояларига, Л.К.Портнова томонидан ишлаб чикилган педагог ва психологнинг кобилиятлар моделига, шунингдек, Э^озиев, F.Б.Шоумаровнинг таъ-лим тизимида амалиётчи психолог фаолиятига доир изланишлари ва касбий кайта тайёрлашга доир назарий-услубий асосларга таянишимиз мухимдир. Олимларнинг мавзуга доир караш-лари, изланишларидан нафакат касбий кайта тайёрлаш, балки малака ошириш тизимида хам кенг фойдаланиш имкони мавжуд. Назарий-методологик манбалардан фойдаланиб, мамла-катимизда амалиётчи психологларни касбий кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тизимида янгича, инновацион Fоялар ва технологиялар асосида илмий-тадкикот ва илмий-методик изланишлар олиб бориш, услу-бий кулланма, тавсия ва ишланмалар яратиш зарурати юзага келмокда. Жумладан, касбий кайта тайёрлашнинг узига хос укитиш тизимида масофавий таълимнинг йулга куйилиши, уларнинг фаолиятлари давомида эришган ютуклари, урганган билим, куникма ва малакалари асосида бажариб бораётган ишлари, билим кур-саткичларини электрон портфолио, масофавий малака оширишни амалга ошириш, билим-ларни назорат килишда ассесментларни топ-шириш механизмлари йулга куйилди. Бирок бу янгиликларнинг жорий этилиши МТМ амалиётчи психологларининг касбий компетентли-гини таъминлаш, махсус кобилиятларини ривожлантириш учун етарли эмас, албатта. Мактаб укитувчилари, педагогларнинг амалиётчи психолог сифатида касбий реориента-цияси тизимида катор тадкикотларни амалга ошириш эхтиёжи пайдо булмокда.
Педагогларнинг амалиётчи психолог сифатида касбий кайта тайёрлашдан утиши ва бу фаолиятнинг мазмуни билан танишиб, узида керакли жихатларни шакллантириши, шунингдек, махсус талабларга жавоб бериб, зарур сифатларни шакллантиришда психолог профес-сиограммаси билан танишишлари Fоят мухим масаладир. Шу нуктаи назардан биз психолог булишни орзу килган ёшлар ва уз касбий фао-лиятини амалий психология йуналишида давом эттиришни истаган олий маълумотли педагог-лар учун психолог ва мактабгача таълим муас-сасалари амалиётчи психологининг намунавий профессиограммаларини ишлаб чикдик. Маз-
кур профессиограммаларни ишлаб чикишда рус тилида мавжуд булган профессиограмма-лар билан танишдик ва улардан фаркли равишда республикамизда кайси олий таълим муассасаларида психолог мутахассислигига укиш мумкинлигига доир, фаолият мазмуни, касбий сифатларига доир маълумотларни кел-тириб утдик. Шунингдек, малака ошириш ва кайта тайёрлаш йуналишларида тингловчилар-нинг билиши ва эгаллаши лозим булган куникма ва малакаларга куйилган талаблардан келиб чикиб, ушбу профессиограммаларни бойитдик ва миллий шароитларимизга мослаштирдик.
Психолог касбининг умумий тавсифи ва мактабгача таълим муассасаси амалиётчи психологининг фаолиятидаги узаро фаркларни аник идрок этиш максадида куйида хар икки профессиограммани хам келтиришни жоиз, деб топдик.
Психолог профессиограммаси (Психолог мутахассислигини танлаган абитуриентлар учун).
Фаолият мазмуни: саноат корхоналари, тиббий ва илмий муассасалар, таълим муасса-салари, оммавий ахборот воситалари тизими, давлат бошкарув органлари тизимлари, харбий ва ички ишларга доир сохалар, уз-узини бош-кариш органлари, оила марказлари, хусусий марказларда илмий-амалий, педагогик, тад-кикот, методик ва ахборотга оид фаолиятни амалга оширади. Шахс хулк-атвори, фаолия-тини бошкариш ва уни ривожлантиришда кор-рекцион усул ва дастурларни ишлаб чикади, инсон рухий холати ва функцияларини тахлилий бахолайди, мехнат (кадрларни ишга олиш, уларнинг рухий холатларини урганиш ва ривожлантириш, кобилиятлари, тажрибасидан самарали фойдаланиш ва касбий усиши учун зарур шароитларини таъминлашга доир) ва укиш (укувчиларни таълим муассасасига кабул килиш ёки касб-хунарга йуналтириш) фаолияти жараёнлари, мехнат, маиший ва дам олиш шароитларини оптималлаштириш юзасидан тавсиялар ишлаб чикади ва татбик этади, индивид ва жамоани кузатади. Ижтимоий жамоа (оила, махалла, педагогик жамоа, ишлаб чикариш)да психологик мухитни яхшилашни тадкик этади ва шахснинг турли хаётий фаолият шароитлари ва тартибига адаптацияси (мосла-шуви) масалаларини урганади. Ижтимоий тре-нингларни олиб боради, вояга етмаганлар ора-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6
cидa пpoфилaктик вa кoppeкциoн ишлapни aмaлгa oшиpaди.
Мexнaт жaмoacини бйш^иш мacaлaлa-pини xaл этaди, кaдpлapни тaнлaш вa улapни мунocиб ypингa жoйлaш, кacбий тaйëpлoв cифaтини oшиpишгa aмaлий ëpдaм бepaди, ишлaб чи^ишнинг янги уcул вa вocитaлapини тaтбик этишдa тaвcиялap бepaди, пcиxoлoгик тaдкикoт вa cинoвлapни aмaлгa oшиpaди, oммaвий axбopoт вocитaлapи фaoлияти caмa-paдopлигини oшиpишгa кyмaклaшaди.
Mалакавий талаблар.
Билиши керак: coFликни caклaш, тaълим, axoли бaндлиги, мexнaт муxoфaзacи вa бйш^ coxaлapдa к°нунчилик вa мeъëpий-xукукий жиxaтлap, aмaлий пcиxoлoгия, умумий пcиxo-лйгия, мaxcуc пcиxoлoгия, пeдaгoгик, муxaн-диелик, мexнaт пcиxoлoгиялapи, пcиxoдиaгнo-cтикa, пcиxoлoгик мacлaxaтгa дoиp мaълумoт-лap, мулскйтнинг ижтимoий-пcиxoлoгик тpe-нинглapи, шaxc pивoжлaниши диaгнocтикacи вa кoppeкцияcи мeтoдлapи, xopиж вa миллий тaж-pибa acocnap^
Муцим касбий сифатларига цуйиладиган талаблар: яxши pивoжлaнгaн кoммуникaтив Koбилиятлap, нйтиклик, билимдйнлик, тaшки-лйтчилик шбилияти; йдйб, мacъулият xиccи, xaмдapдлик билдиpa йлиш, кузaтувчaнлик кyникмaлapи; тaxлилий фикpлaш, эмoциoнaл бapкapopлик, pивoжлaнгaн cyз-мaнтик вa oбpaзли xoтиpa, эътибopлилик; пcиxoлoгик, мeтoдик, экcтpeмaл, пeдaгoгик, кacбий вa Luax-^й кoмпeтeнтлик.
Тиббий жицатдан тацицланувчи цолат-лар. Бу ^c6 кypиш вa эшитиш нукcoнигa эгa инcoнлapгa тaвcия килинмaйди; тaкиклoвчи Xoлaтлap: pуxий вa acaб кacaлликлapи, шунинг-дeк, инфeкциoн (юкумли) кacaлликлap.
Мaзкуp кacб бyйичa юpтимиздa мутaxaccиc тaйëpлoвчи тaълим муaccacaлapи:
1. Миpзo УлуFбeк нoмидaги Узбeкиcтoн Миллий унивepcитeти.
2. Низймий нoмидaги Тoшкeнт дaвлaт пeдa-гoгикa унивepcитeти.
3. Лoмoнocoв нoмидaги Мocквa дaвлaт уни-вepcитeти Тoшкeнт филиaли;
4. Aжиниëз нoмидaги Нукуc дaвлaт пeдaгo-гикa унивepcитeти.
5. Зaxиpиддин Муxaммaд Бoбуp нoмидaги Андижйн дaвлaт унивepcитeти.
6. ФapFoнa дaвлaт унивepcитeти.
7. Кук°н дaвлaт унивepcитeти.
8. Гулиcтoн пeдaгoгикa инcтитути.
9. Нaмaнгaн дaвлaт унивepcитeти.
10. Буxopo дaвлaт унивepcитeти.
11. К^ши дaвлaт унивepcитeти.
MTM амалиётчи психологи профессио-граммаси (МТМ aмaлиëтчи пcиxoлoги cифa-тидa кaйтa тaйëpлoв куpcлapидa укишни иа^-ган пeдaгoг кaдpлap учун)
Фаолият мазмуни: дaвлaт, нoдaвлaт вa мax-cуc мaктaбгaчa тaълим муaccacaлapидa илмий-aмaлий, пeдaгoгик, тaдкикoт, мeтoдик вa axбo-poт (инфopмaциoн) фaoлиятни aмaлгa йши-paди. Тaълим-тapбия жapaëнини бoшкapиш, бoлa xулк-aтвopи вa бoлa шaxcининг pивoжлa-нишидa кoppeкциoн уcуллapни ишлaб чи^ди, мaктaбгaчa тapбия ëшидaги бoлa pуxий xoлaти вa функциялapини тaxлилий ^^ep^) бaxo-лaйди, тapбиячилap мexнaти вa тaълим-тapбия фaoлияти жapaëнлapи, мexнaт, мaиший вa дaм йлиш шapoитлapини oптимaллaштиpиш fœac^ дaн тaвcиялap ишлaб чи^ди вa тaтбик этaди, бoлa вa бoлaлap жaмoacи, муaccaca тapбиячи-лapи вa xoдимлapи жaмoacини кузaтaди. Пeдa-гйгик жaмoa, oилaдa пcиxoлoгик мухитни яxши-лaшни тaдкик этaди вa бoлa шaxcининг ижтий-мий шapoитлap вa мaктaбгaчa тaълим муacca-ca^ тapтибигa aдaптaцияcи (мocлaшуви) мaca-лaлapини ypгaнaди. Ижтимйий тpeнинглapни йлиб бopaди, бoлaлap, oтa-oнaлap вa тapбия-чилap xaмкopлигидa пpoфилaктик ишлapни aмaлгa oшиpaди.
Мexнaт жaмoacини бoшкapиш мacaлaлa-pини xaл этaди, кaдpлapни тaнлaш вa улapни мунocиб ypингa жoйлaш, ^бий тaйëpлoв cифaтини oшиpишгa aмaлий ëpдaм бepaди, тaълим-тapбия жapaëнининг янги уcул вa вй^-тaлapини тaтбик этиш^ тaвcиялap бepaди. П^-xoлoгик тaдкикoт вa cинoвлapни aмaлгa йши-paди, мaктaбгaчa тaълим тизимигa йид oммa-вий axбopoт вocитaлapи фaoлияти caмapaдop-лигини oшиpишгa кyмaклaшaди.
Mалакавий талаблар.
Билиши керак: coFликни caклaш, caнитapия-гигиeнa тaлaблapи, тaълим, мexнaт муxoфaзacи, бoлa xукуклapи вa бoшкa coxaлapдa кйнунчилик вa мeъëpий-xукукий жиxaтлapи, мaктaбгaчa тaълим тизимигa дoиp дaвлaт и^и^дий-иж^-мйий, cиëcий кoнцeптуaл acocлapи; умумий пcиxoлoгия, aмaлий пcиxoлoгия, мaxcуc пcиxo-лйгия, пeдaгoгик пcиxoлoгия, бoлaлap пcиxoлo-
ЗАMOНАВИЙ TАЪЛИM I COBPEMEHHOE OБРАЗOВАНИE 2G18, б
гияси, болалар психоконсультацияси, болалар психогигиенаси, болаларнинг ёш ва физиоло-гик, психологик ривожланиш конуниятлари, оила психологияси, ижтимоий психология, дифференциал психология, мехнат психологияси, ота-она ва бола муносабатлари психологик хусусиятлари ва уларнинг психокоррекцияси, шахслараро мулокот психологияси, умумий психодиагностика, психологик маслахатга доир маълумотлар, мулокотнинг ижтимоий-психо-логик тренинглари, бола шахси ривожланиши диагностикаси ва коррекцияси методлари, соханинг хориж ва миллий тажриба асослари.
Муцим касбий сифатларга цуйиладиган талаблар: яхши ривожланган коммуникатив кобилиятлар, нотиклик, билимдонлик, ташки-лотчилик кобилияти; одоб, болаларни севиш, бурч ва масъулият хисси; хамдардлик билдира олиш, кузатувчанлик куникмалари; тахлилий фикрлаш, эмоционал баркарорлик, ривожланган суз-мантик ва образли хотира, эътиборли-лик; психологик, методик, экстремал, педагогик, касбий ва шахсий компетентлик.
Тиббий жицатдан тацицланувчи цолат-лар. Бу касб куриш ва эшитиш нуксонига эга инсонларга тавсия килинмайди; такикловчи холатлар: нерв (асаб) ва психик касалликлар, шунингдек, инфекцион (юкумли) касалликлар.
Мазкур касб буйича юртимизда мутахассис-ларни кайта тайёрловчи таълим муассасалари:
1. Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий маркази.
2. Чирчик давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий мар-кази.
3. Нукус давлат педагогика университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий маркази.
4. Андижон давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий мар-кази.
5. ФарFона давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий мар-кази.
6. Гулистон педагогика институти хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий мар-кази.
7. Наманган давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий мар-кази.
8. Бухоро давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий мар-кази.
9. Карши давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий мар-кази.
10. Урганч давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий мар-кази.
11. Навоий давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий маркази.
12. Самарканд давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий маркази.
13. Жиззах давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий мар-кази.
14. Сурхондарё давлат университети хузуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий маркази.
Ушбу профессиограммалар нафакат касбий реориентация тизими учун, балки олий таълим муассасаларининг психология йуналишларида укиётган талабалар ва психолог мутахассисли-гини танлаган абитуриент ёшлар хамда таълим йуналишида ишлаётган номутахассис кадрларга хам зарур маълумот сифатида хизмат килади, деб хисоблаймиз.
Профессиограммалар Андижон давлат университети хузуридаги халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш худудий марказида мактаб амалиётчи психологи малака ошириш курсида ва амалий психология касбий кайта тайёрлаш курсида тахсил олаётган 150 нафар тингловчи ва мар-казнинг Педагогика ва психология, таълим тех-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 6
нoлoгиялapи кaфeдpacи пpoфeccop-yкитув-чилapи тoмoнидaн кypиб чикилди вa мaъкул-лaнди.
Xap биp шaxc кacб тaнлaш вa биpop фaoлият билaн шуFуллaниш, кacбни yзгapтиpишни уз oлдигa мaкcaд килишдa aлбaттa уз имшният-лapи, яъни кoбилиятлapи, кизикишлapи, билими вa тaжpибacини capxиcoб килиши вa эгaллaмoкчи бyлгaн кacб ëки янги ^c6 oлдидa буpч вa мacъулиятни aнглaши, кacбгa йид зapуp мaълумoтлapгa эга бyлмoFи вa шу кacб э^и cифaтидa кaндaй xукуклapгa эгa э^нлиги, Kaндaй вaзифaлapни бaжapиши лйзимлиги, биp cyз билaн aйтгaндa, кacбий фaoлиятгa дoиp лaвoзим йypикнoмacини яxши билиши лйзим. Шу ypиндa юкopидa кeлтиpилгaн пpoфeccиo-гpaммa aмaлиëтчи пcиxoлoг ^бий фaoлиятигa дoиp дacтлaбки вa зapуp мaнбaлapдaн биpи cифaтидa xизмaт килaди.
Aмaлиëтчи пcиxoлoг кacби пeдaгoглик ^би кaби чукуp билим, тaшкилий-мeтoдик жиxaтдaн пуxтa тaйëpгapлик вa ишгa ниcбaтaн жиддий мacъулиятни тaлaб этaди. Пeдaгoгикa вa пcиxo-лйгия биp-биpигa yxшaш вa биp-биpини тyлдиpувчи, yзapo бoFлик coxaлap бyлгaни
кaби, пeдaгoгик вa пcиxoлoглик фaoлият xaм шундaй бoFликликкa эгaдиp. Пeдaгoлapнинг мaктaбгaчa тaълим муaccacacи aмaлиëтчи п^-xoлoги cифaтидa ^бий peopиeнтaцияcи тaъ-лим тизимидa мaвжуд бyлгaн кaдpлap муaммo-cини xaл этиш билaн биp кaтopдa шaxcнинг янги кacбий cифaтлapини шaкллaнтиpиш вa Koбилиятлapини pивoжлaнтиpиш, биp кaтop ^бий муaммoлap eчимини топиш имшнини бepaди.
Aмaлиëтчи пcиxoлoг кacбини тaнлaгaн пeдa-гoглap вa ëшлap учун ^бий фaoлиятгa дoиp пcиxoлoгик aдaбиëтлapдaн ^нфйк фoйдaлa-ниш, зaмoнaвий иннoвaциoн тexнoлoгиялapдaн фoйдaлaниш кyникмa вa мaлaкaлapини pивoж-лaнтиpиш, пeдaгoгик-пcиxoлoгик билимлapни янaдa кeнгaйтиpиш вa дйимй излaниш, тaшaб-буcкopлик, фaoлликдa дaвoм этишлapи, интep-нeт тapмoклapидaн coxaгa тeгишли янгилик-лapни йлиб бopишлapи вa yзлapининг ^бга йид ижйдий ишлapини туpли мaнбaлapдa бepиб, oммaлaштиpиб xaмкacблapи билaн тaж-pибa aлмaшиш ишлapини aмaлгa oшиpишгa xapaкaт килишлapини тaвcия килaмиз.
Адабиётлар руйхати:
1. Мaктaбгaчa тaълим coxacидa зaмoнaвий тизим яpaтилaди. | Узбeкиcтoн Рecпубли-кacи Пpeзидeнти Шaвкaт Миpзиëeв paиcлигидa 2G17 йил 19 oктябpь куни мaктaбгaчa тaълим тизимини тубдaн тaкoмиллaштиpиш мacaлaлapигa бaFишлaнгaн йиFилишдaги нутки. II http:||president.uz|uz|lists|view|11б2
2. Пopтнoвa Людмилa Кoнcтaнтинoвнa. Рaзвитиe cпeциaльныx cпocoбнocтeй пcиxo-лoгa в уcлoвияx пpoфeccиoнaльнoй peopиeнтaции: Диc. кaнд. пcиxoл. нaук: - Иpкутcк, 2GG4.
3. Foзиeв Э.F., Мaмeдoв К.К. Кacб пcиxoлoгияcи. - Т.: УзМУ нaшpиëти, 2GG3. -15б-б.
4. 3eep Э.Ф. Пcиxoлoгия пpoфeccий. - М.: Aкaдeмичecкий Пpoeкт; Екaтepинбуpг: 2GG3.
ЗАMOНАВИЙ TАЪЛИM I COBPEMEHHOE OБРАЗOВАНИE 2G18, б