Чориев Рузимурод Кунгратович,
Тошкент ирригация ва кишлок хужалигини механизациялаш мух,андислари институти "Педагогика, психология ва укитиш методикаси" кафедраси доценти, педагогика фанлари номзоди
ИНТЕГРАЦИЯЛАШГАН АХБОРОТ-ТАЪЛИМ МЩТИДА РА^БАР ВА ПЕДАГОГ КАДРЛАР КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ
УДК. 378.14: 62.6.8
ЧОРИЕВ Р.К. ИНТЕГРАЦИЯЛАШГАН АХБОРОТ-ТАЪЛИМ МУЦИТИДА РАЦБАР ВА ПЕДАГОГ КАДРЛАР КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ
Маколада рах,бар ва педагог кадрларнинг универсал компетенцияларини ривожлантириш механизмларини такомиллаштириш, замонавий сифат менежменти тамойиллари асосида кор-поратив таълим ва коучинг хизматларини кенгайтириш, кадрлар инновацион фаоллигини оши-ришнинг интеллектуал ахборот тизимларини яратиш, касбий компетентликни ривожлантириш-нинг инновацион фаолиятга йуналтирилган шакл ва методларини модернизациялаш, касбий-педагогик таълим мазмунини индивидуаллаштириш масалаларининг илмий-амалий ечимига каратилган технологиялар ва уларни амалиётдаги мазмун мох,ияти алох,ида очиб берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: рах,бар, педагог, компетенция, тамойил, модернизация, технология, шакл, метод, фаолият, коучинг технологияси, "Blended learning" - аралаш таълим техноло-гияси, Online мулокот, интерфаол стратегия, тренинг, мулокот.
ЧОРИЕВ Р.К. ТЕХНОЛОГИИ РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ЛИДЕРОВ И ПЕДАГОГОВ В ИНТЕГРИРОВАННОЙ ИНФОРМАЦИОННО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ
В статье раскрыты вопросы совершенствования механизмов развития универсальных компетенций руководителей и преподавателей, расширения услуг корпоративного образования и коучинга на основе принципов современного менеджмента качества, создания интеллектуальных информационных систем для повышения инновационной активности, модернизации инновационных форм и методов профессиональной компетентности. Выделены технологии, направленные на научное и практическое решение проблем индивидуализации, раскрыта сущность их содержания на практике.
Ключевые слова и понятия: лидер, педагог, компетенция, принцип, модернизация, технология, форма, метод, деятельность, технология коучинга, "Blended learning" - технология смешанного обучения, онлайн-общение, интерактивная стратегия, обучение, общение.
CHORIEV R.K. TECHNOLOGIES FOR LEADERS AND TEACHERS PROFESSIONAL COMPETENCE DEVELOPMENT IN INTEGRATED INFORMATIONAL-EDUCATIONAL ENVIRONMENT
The article describes the universal competencies of leaders and teachers mechanisms development, the expansion of corporate education and coaching services based on the principles of modern quality management, the creation of intellectual information systems to increase innovation activity, modernization of innovative forms and methods of professional competence. Technologies aimed at scientific and practical solutions to the problems of individualization and the essence of their content in practice are highlighted.
Key words and concepts: leader, educator, competence, principle, modernization, technology, form, method, activity, coaching technology, «Blended learning» - mixed learning technology, Online communication, interactive strategy, training, communication
Кириш. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Г^зи-дeнтининг 2G1l йил l фeвpaлдaги ПФ-4941-шн Фapмoни билaн тacдик1лaнгaн 2G1l-2G21 йиллapдa Узбeкиcтoн Pecпyбликa-^ни pивoжлaнтиpишнинг бeштa y^yBop йyнaлиши бyйичa Xapa^Lnap cтpaтeгияcидa «... тaълим Ba УКИТИШ cифaтини бax1oлaшнинг xaлкapo cтaндapтлapини жopий этиш aco-cидa oлий тaълим мyaccacaлapи фaoлияти-нинг cифaти x1aмдa caмapaдopлигини oши-pиш; илмий-тaдкикoт Ba иннoвaция фaoли-ятини paFбaтлaнтиpиш, илмий Ba иннoвaция ютyклapини aмaлиëтгa жopий этишнинг caMa-paли мexaнизмлapини яpaтиш ... »1 вaзифa-лapи бeлгилaнгaн. Мaзкyp вaзифaлap ижpocи pax^ap Ba пeдaгoг кaдpлap кacбий кoмпe-тeнтлигини pивoжлaнтиpишнинг тaшкилий-бoшкapyв, пeдaгoгик мexaнизмлapини кacбий тaълим cифaтини oшиpиш бopacидaги иннo-вaциoн ëндaшyвлap acocидa тaкoмиллaшти-pишни тaкoзo этaди.
БУ бopaдa pecпyбликaмиздa oлий тaълим cифaтини oшиpиш, кaдpлap тaйëpлaш тизи-мини фaн Ba тexнoлoгиялap тapaккиëтининг ycтyвop йyнaлишлapи билaн интeгpaциялa-шyвини тaъминлaш жapaëнлapидa pax^ap Ba пeдaгoг кaдpлap кacбий кoмпeтeнтлигини узлу^из pивoжлaнтиpиш мacaлacигa aлox1идa эътибop кapaтилмoкдa.
Мавзунинг долзарблиги. Дyнë тaълим тизимидa pax^ap Ba пeдaгoг кaдpлapнинг уни-вepcaл кoмпeтeнциялapини pивoжлaнтиpиш мexaнизмлapини тaкoмиллaштиpиш, зaмoнa-
1 Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2G1l йил l фeвpaлдaги «Узбeкиcтoн Pecпyбликacини янaдa pивoж-лaнтиpиш бyйичa Xapa^^ap cтpaтeгияcи тyFpиcидa»ги ПФ-4947 шн Фapмoни. - Узбeкиcтoн Pecпyбликacи ^нун xyжжaтлapи тyплaми. 2G11 йил, 13 фeвpaль, 6-coн, 1G-мoддa.
вий cифaт мeнeжмeнти тaмoйиллapи acocидa кopпopaтив тaълим Ba кoyчинг xизмaтлapини кeнгaйтиpиш, кaдpлap иннoвaциoн фaoл-лигини oшиpишнинг интeллeктyaл axбopoт тизимлapини яpaтиш, фopcaйт мeтoдoлoгияcи acocидa зaмoнaвий кacбий кoмпeтeнциялap тизимини пpoгнoзлaштиpишгa кapaтилгaн.
MaB3y бyйичa илмий излaнишлapнинг киcкaчa тax1лили.
Олий тaълим тизимидa кaдpлap тaйëp-лaш cифaтини oшиpиш, тaълим жapaëнлa-pини axбopoтлaштиpиш, пeдaгoг кaдpлapнинг кacбий мax1opaтини pивoжлaнтиpишгa oид илмий тaдкикoтлap pecпyбликaмиз oлимлapи: H.Aзизxoджaeвa, У.Бeгимкyлoв, P.ДжУpaeв, Ф.Зaкиpoвa, LU.Kypбoнoв, H.Мycлимoв, Б.Мaъмypoв, Ш.Мapдoнoв, K1.Oлимoв2лap тoмoнидaн oлиб бopилгaн. Мaмлaкaтимиз
2 Aзизxoджaeвa H.H. Пeдaгoгик тexнoлoгиялap Ba пeдa-гoгик мaxopaт. - Т: 2GG3. -1G4 б.; Бeгимкyлoв У.Ш. Пeдa-гoгик тaълим жapaëнлapини axбopoтлaштиpишни тaшкил этиш Ba бoшкapиш нaзapияcи Ba aмaлиëти. Пeд. фaн. дoк. ... диcc. -Т.: 2GGl. - 3G5 б.; ДжУpaeв P.X. Opгaнизaциoннo-пeдaгoгичecкиe o^oBbi интeнcифи-кaции cиcтeмы пpoфeccиoнaльнoй пoдгoтoвкe b yчeб-ньж зaвeдeнияx пpoфeccиoнaльнoгo oбpaзoвaния. Авто-peф. ди^^^к. пeд. нayк. - Т.: 1995. - 43 c. Зaкиpoвa Ф.М. Тeopeтичecкиe и пpaктичecкиe o^oBbi мeтoдичe-cкoй пoдгoтoвки бyдyщиx пpeпoдaвaтeлeй инфopмaтики в пeдaгoгичecкиx BУЗax. Aвтopeф. ди^. ...дoк. пeд. нayк. -Тaшкeнт: 2GG9. - 39 c.; И^я^в У.И. Тeopeтичecкиe и opгaнизaциoннo-мeтoдичecкиe o^oBbi yпpaвлeния шн-тpoля кaчecтвa oбpaзoвaния в пpoфeccиoнaльнoм шл-лeджe. Диcc... дoк. пeд. нayк. - Т.: 2GG3. - 32l c.; Кypбa-нoв Ш.Э., Мycлимoв H.A. Кacб тaълими Укитyвчиcини кacбий шaкллaнтиpишнинг нaзapий мeтoдик acocлapи. Пeд. фaн. дoк. ... ди^. - Т.: 2GGl. -315 б.; Мaъмypoв Б.Б. Бyлaжaк Укитyвчилapдa aкмeoлoгик ëндaшyв acocидa тaълим жapaëнини лoйиx1aлaш кyникмaлapини pивoж-лaнтиpиш тизими. Пeд. фaн. дoк.... диcc. aвтopeф. - Т.: 2G18. - 32 б.; Oлимoв К.Т. Maxcyc фaнлapдaн укув aдa-биëтлapи янги aвлoдини яpaтишнинг нaзapий-ycлyбий acocлapи. Пeд. фaн. дoк. ... диcc. - Т.: 2GG5. - 286 б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2G2G, l (92)
олимларидан У.Иноятов, А.Магруповларнинг1 илмий ишларида таълим тизими менежменти, олий педагогик таълим тизимида иннова-цион менежментни шакллантириш, стратегик ва функционал менежментни интеграциялаш механизмларини жорий этиш, малака оши-риш муассасаларида таълим сифати менеж-ментини такомиллаштириш масалаларига алох,ида эътибор каратилган.
Касбий компетентликни ривожланти-риш методологияси, педагогик-психологик жих,атлари, андрагогик тамойиллари ва тех-нологиялари, акмеологик ёндашувнинг шахс фаолияти ва касбий камолотидаги урни, ком-петенциялар менежменти, шунингдек, касбий узини узи такомиллаштиришнинг концеп-туал масалалари МДХ мамлакатлари олимларидан: Т.Базаров, А.Деркач, И.Зимняя, Э.Зеер, Н.Кузьмина, Е.Кудрявцева, А.Маркова, В.Сластенин2, узок хорижлик олимлар-дан R.Boyatzis, D.Bartram, А.Maslow, J.Rawen, W.Hutmacher3лар ва бошкаларнинг илмий тадкикотларида урганилган х,амда ривожлан-тирилган.
Мацоланинг илмий мо^ияти шундаки, муаллиф томонидан олий таълим муасса-салари педагог кадрларининг касбий ком-петентлигини ривожлантириш масалалари куплаб тадкикотчилар томонидан урганилган булсада, бирок рах,бар ва педагог кадрлар-нинг универсал компетенцияларини ривожлантириш механизмларини такомиллаштириш, замонавий сифат менежменти тамойиллари асосида корпоратив таълим ва коучинг
1 Магрупов. А.М. Олий таълим тизимида стратегик ва функционал менежментни интеграциялаш механизмларини такомиллаштириш: Пед. фан. док.... дисс. автореф. - Т.: 2017. 31 б.
2 Кудрявцева Е.И. Компетенция и менежмент: компетенции в менеджменте, компетенции менеджеров, менеджмент компетенции. - Санкт-Петербург: 2012. -340 с.; Маркова А. Психология профессионализма. - М.: 1996.; Сластенин В.А., Чижакова Г.И. Введение в педагогическую аксиологию. - М.: "Владос", 2005. - 282 с.; Hutmacher W. Key competencies for Europe//Report of the Symposium Bern, Switzerland 27-30 March, 1996. Council for Cultural Co-operation (CDCC) a Secondary Education for Europe. Strasburg, 1997.
3 Ричард Э. Бояцис. Компетентный менеджер: модель для эффективной работы. Нью-Йорк.: 1982.; D.Bartram. The Great Eight Competencies: A Criterion-Centric Approach to Validation. Article in Journal of Applied Psychology 90(6):1185-203. November 2005.; Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализция. - М.: 2002. (англ.1984).
хизматларини кенгайтириш, кадрлар иннова-цион фаоллигини оширишнинг интеллектуал ахборот тизимларини яратиш, касбий компетентликни ривожлантиришнинг инновацион фаолиятга йуналтирилган шакл ва методла-рини модернизациялаш, касбий-педагогик таълим мазмунини индивидуаллаштириш масалаларининг илмий-амалий ечимига каратилган технологиялар ва уларни амали-ётдаги мазмун мох,ияти масалалари махсус тадкик этилмаган.
Тадцицотнинг мацсади рах,бар ва педагог кадрларнинг касбий компетентлигини ривожлантиришга хизмат килувчи мух,им жих,атлардан бири бу таълим мазмуни ва ахборот-методик таъминотнининг адап-тивлигини аниклаш, интеграциялашган ахборот-таълим мух,итида рах,бар ва педагог кадрлар касбий компетентлигини ривожлантириш технологияларининг олий таълим тизимида касбий компетентликни ривожлантириш имкониятларини очиб бериш буйича амалий хулоса ва тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.
Тадцицотнинг объекти сифатида олий таълим муассасалари рах,бар ва педагог кад-рлари касбий компетентлигини ривожлантириш жараёни танланди.
Тадцицотда илмий-методик адабиётларни киёсий-мантикий урганиш, назарий тах,лил, онлайн суров методлардан фойдаланилган.
Тадцицотнинг эмпирик манбани анкета суровномалари ва технологияларни куллаш натижалари ташкил этди.
Асосий цисм. Олий таълим муассасалари рах,бар ва педагог кадрлари касбий компетентлигини ривожлантириш механизмларини такомиллаштириш борасидаги тадкикотлар стратегияси кадрлар касбий компетентлигини ривожлантириш механизмларини акмеоло-гик ва компетенциявий ёндашувлар асосида такомиллаштириш, касбий компетентликни ривожлантиришнинг инновацион фаолиятга йуналтирилган шакл ва методларини модернизациялаш, касбий-педагогик таълим мазмунини индивидуаллаштириш масалаларининг илмий-амалий ечимига каратилган юкорида
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)
келтириб утилган бир канча олимларимиз изланишлар олиб борилмокда1.
Бугунги глобаллашув ва ахборотлаш-ган мух,итда олий таълим тизимининг асо-сий вазифаси педагог кадрларни уз устида ишлаши ва мустакил касбий уз-узини ривож-лантириб бориши, сох,адаги сунгги янгили-кларни, инновацион укитиш технологияла-рини касбий фаолиятига татбик этиши, улар-нинг касбий мах,орат даражасини узлуксиз ошириб бориш масаласи билан белгиланади. Бу жараёнда педагоглардаги замонавий касбий куникма ва компетенцияларни ривож-лантириш, улардаги ахборот-коммуникация технологиялари, электрон таълим ресурс-лари билан ишлаш, амалиётга татбик этиш, илмий-тадкикотчилик, педагогик креативлик куникмаларини такомиллаштиришга хизмат килувчи, уларнинг эх,тиёжларига мослашув-чан, ижодий йуналтирилган таълим дастур-ларини ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этиш, кайта тайёрлаш ва малака ошириш таълим мазмунини модернизациялашда мух,им ах,амият касб этади2.
Шу билан бирга илFор тажрибалар ва инновацион потенциалга эга булган хорижий олий таълим муассасалари, илмий-тадкикот муассасалари ва марказлари базасида педагог кадрларнинг стажировкаларини таш-кил этилиши х,ам сох,адаги узига хос замонавий тенденциялардан саналади. "Фаолиятдаги укитиш"нинг бундай шакли фан-таълим ва ишлаб чикариш интеграциясини таъминлаш, сох,ага оид илFор тажрибалар ва инновация-ларни касбий-педагогик фаолиятга мослаш-тириш учун самарали восита сифатида хизмат килади.
Бу борада Н.Муслимов уз илмий изланиш-ларида олий таълимни мазмунан модернизациялашда асосий вазифа сифатида таълим муассасаларида соFлом ижодий мух,итни яратиш, таълим ва тарбия жараёнига илFор инновацион, педагогик ва ахборот техно-логияларини жорий этиш оркали укитиш
сифатини янги боскичга кутариш, талаба-ёшларнинг дунёкараши, тафаккури, мустакил мушох,ада килиш кобилиятларини ривожлан-тиришни назарда тутади3. Б.Ходжаев эса таълимни модернизациялаш - бу давлатнинг таълим сох,асидаги сиёсати асосини ташкил этиб, ижтимоий ва умумхалк вазифаси сифатида у яхлит таълим жараёнининг барча таркибий кисмларига узгартиришлар, янгиликлар кири-тилишидир. Модернизация жараёни давлат ва жамият, таълим олувчилар ва укитувчилар, ота-оналар х,амда кенг жамоатчилик кизикиши ва эх,тиёжларини х,исобга олган х,олда амалга оширилади, деб изох,лайди4. П.Лутфуллаев узининг илмий изланишларида хорижий олий таълим муасасаларида сифат ва ракобатбардошликни таъминлаш йуллари хусусида тухталар экан, глобаллашувни олий таълимда тухтовсиз узгариш ва ривожланиш-нинг мах,сули сифатида таъкидлайди5.
Дарх,акикат, мазкур ёндашувлар уз мох,ияти ва таъсир доирасига кура олий таълим тизи-мидаги академик ва ташкилий стратегияларни сифат менежменти нуктаи назаридан тако-миллаштириш, таълимга компетентли ёнда-шувни ривожлантириш, шунингдек кадрлар тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимида сифат ва ракобатбардошликни оширишга, инновацион менежментни жорий этишга хиз-мат килади.
Маълумки, касбий компетентлик тушунчаси одатда муайян фаолият доирасида аник муам-моларни х,ал этиш ва вазифаларни бажариш учун зарур булган билим, куникма ва малака-лар, шунингдек зарурий тайёргарлик даражасини ифодаловчи ижтимоий-касбий мавкени характерлайди. Шу билан бирга, компетентлик мутахассиснинг шахсий ва касбий тай-ёргарлигига нисбатан куйиладиган талаблар тизимини х,ам ифодалайди.
1 Калюжнова Н.Я., Верхотурова Е.В. Форсайт-технология как инструмент прогнозирования инновационного развития регионов // Фундаментальные исследования. -2013. - № 6-5. - С. 1196-1203.
2 Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назари-яси ва амалиёти. Пед. фан. док. ... дисс. - Т.: 2007. - 305 б.
3 Муслимов Н.А. ва бошкалар. Касб таълими укитувчиларининг касбий компетентлигини шакллантириш технологияси. / Монография. - Т.: "Фан ва технология" нашриёти, 2013.
4 Ходжаев Б. Умутаълим актаби укувчиларида тадрижий тафакурни ривожлантиришнинг модернизациялашган дидактик таъминоти: Пед. фан. док. ... дисс. - Т.: 2016. -169 б.
5 Лутфуллаев П. Хорижий олий таълим муассасаларида сифат ва ракобатбардошликни таъминлаш йуллари: Пед. фанл.буйича фалсафа доктори(РЬЮ) ... дисс. автореф. -Т.: 2018. - 22 б.
Тадкикот доирасида олий таълим тизимида рахбар ва педагог кадрлар касбий компетент-лигини бахолашда: форсайт-тадк,ик,отлар технологияси - ривожланишнинг устувор йуналишларини шакллантиришда, ривожланишнинг нисбатан узок муддатларига назар солишда, йирик илмий-техникавий нати-жаларни таъминлайдиган технологияларни прогнозлаштиришда ва шу каби ута мухим муаммоларни самарали хал килинишида кулланилади1. Адаптив укитиш технологи-ялари - катта ёшли таълим субъектларининг максадлари, кизикишлари, хаётий тажриба-сини эътиборга олувчи укитиш воситалари хисобланади. Шу билан бирга уларни таълим жараёнига ижодий ёндашишлари, модулла-раро интеграция, ижтимоий тажрибага мос-лашиш, интеллектуаллик даражасидан келиб чикувчи методик мослашувчанлик тамоий-лига асосланган холда кулланилади.
Олий таълим тизимининг укув жараёнла-рига анъанавий ва электрон таълим имко-ниятларининг уЙFунлашуви асосидаги ара-лаш укитиш (Blended learning)2 технология-ларидан фойдаланилди. Улар технологиялар мажмуаси булиб, рахбар ва педагог кадрлар-нинг касбий фаолият доирасидаги ютуклари ва камчиликларини тизимли урганиш ва тахлил этиш асосида уларнинг мазкур фаолият сохасидаги компетентлик даражасини бахолашга йуналтирилади.
Тадкикот натижалари рахбар ва педагог кадрларнинг касбий компетентлигини ривож-лантириш жараёнларида х,амшрлик, ортти-рилган хаётий тажрибалардан фсйдаланиш, синергетика, индивидуаллик, мослашувчанлик, тизимлилик, интерфаоллик, фасилита-ция каби андрагогик тамойилларга асосла-ниш лозимлигини курсатди. Шу сабабли, олий
1 Гапоненко Н.В. Форсайт. Теория. Методология. Опыт / Н.В. Гапоненко. - М., 2008. - С. 73-74. Соколов А.В. Форсайт: взгляд в будущее. // Форсайт. - №1. - 2007.
2 Маъмуров Б.Б. Булажак укитувчиларда акмеоло-гик ёндашув асосида таълим жараёнини лойихалаш куникмаларини ривожлантириш тизими. Пед. фан. док.. дисс. автореф. - Т.: 2018. - 32 б.
2 Мирсолиева М.Т. Кайта тайёрлаш ва малака ошириш жараёнларида аралаш таълим (blended learning) моделидан фойдаланишнинг ташкилий-педагогик аспектлари. // Педагогик махорат. - Бухоро, 2018.-№ 3. -18-23 б. (13.00.00.№ 23). Химматалиев Д.О. Касбий фао-лиятга тайёргарликни диагностика килишда педагогик ва техник билимлар интеграцияси. Монография. - Т.: "Узбекистан" нашриёти. - 130 бет.
таълим муассасалари укув жараёнига инновация киритишда илFор педагогик тажриба-ларни урганиш, тах,лил килиш ва умумлаш-тириш х,амда педагогик-психологик фанлар-нинг ютукларини амалиётга татбик этиш, замонавий педагогик ва ахборот коммуникация технологиялари имкониятларидан фой-даланиш оркали укув жараёнлари мазмуни ва методларини такомиллаштириш мух,им йуналишлардан саналади.
Юкоридаги фикрларни умумлаштирган х,олда таъкидлаш мумкинки, интеграциялаш-ган ахборот-таълим мух,итида рах,бар ва педагог кадрлар касбий компетентлигини ривож-лантиришда олий таълим муассасалари укув жараёнига инновацион таълим технологияла-рини татбик этиш - бугунги кунда сох,а олдида турган мух,им вазифалардан саналиб, унда укув жараёнининг меъёрий, услубий, моддий-техник таъминоти, кадрлар салох,ияти х,амда инновацияларни узлаштириш куникмалари ва албатта талабаларнинг касбий билимларни эгаллашга булган билиш фаоллигини ривож-лантиришга ало^ида эътибор каратилиши максадга мувофик.
Эмпирик урганиш натижалари.
Рах,бар ва педагог кадрлар касбий компетентлигини ривожланганлик даражасини бах,олашнинг квалиметрик механизм-лари, диагностик тизими, импакт мониторинг, тажриба-синов ишларини утказиш ва олинган натижаларнинг сифат ва микдор курсаткичлари интерпретацияси, касбий ком-петентликни ривожлантириш механизмлари-нинг самарадорлигини аниклаш масалалари баён килинган.
Педагогик тажриба-синов ишларининг самарадорлиги унинг махсус технологияларни куллаш асосида олиб борилганлиги, х,удудий танланма назоратнинг кулланилиши, тегишли шарт-шароитнинг яратилганлиги х,амда касбий компетентлик даражасини белгиловчи информацион ва аналитик мезонларнинг ишлаб чикилишига асос булганлиги 1-жад-валда келтирилган.
Тадкикот муаммосининг амалий х,олатини урганиш ва зарурий чора-тадбирлар йуналишини белгилаш максадида тажриба-синов ишлари турт боскичда амалга оши-рилди ва унинг диагностик харитаси ишлаб чикилди. Тажриба-синов ишлари Тошкент
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)
V__
1-жадвал. Рах,бар ва педагог кадрларнинг касбий компетентлик даражасини бах,олаш мезонлари
Мезонлар Курсаткичлар Интеграл диагностик технологиялар
Информацион Бошкарув ва педагогик фаолият сохаси норматив-хукукий хужжатларини билиш, ижтимоий фаоллик (К-1) Форсайт-тадкикотлар технологияси (тест, эссе, лойиха ишлари, ассессмент топшириклари, тренинглар)
Касбий-бошкарув фаолиятига оид ахборотларни мустакил излаш, тахлил килиш, саралаш ва сохага йуналтириш (К-2) Адаптив укитиш технологиялари (ассессмент топшириклари, очик дарслар тахлили асосидаги экспертлар бахоси)
Бошкарув ва касбий вазифаларни хал этишда АК ва ПТ фойдаланиш (К-3) Blended learning технологияларидан (тест, ижодий топшириклар, очик дарслар тахлили асосидаги экспертлар бахоси, тренинглар)
Сохага йуналтирилган хорижий тил куникмаларининг ривожланганлиги (К-4) Коммуникатив методлар, аутентик тахлил
Аналитик Касбий-бошкарувга доир вазифаларни тизимли тахлил этиш асосида карорлар кабул килиш (К-5) Вазиятли топшириклар, интервью, кейс тахлил
Касбий компетенцияларнинг ривожланганлиги, менежерлик куникмаларига эгалик (К-6) Рефлексив технологиялар (тренинглар, SWOT тахлил, лойиха иши такдимоти, акмеограмма)
Узини узи шахсий ва касбий ривожлантириш, нашрий фаоллик (К-7) Адаптив укитиш технологиялари (электрон портфолио натижалари асосидаги наукометрик (фанхажмлик) ва библиометрик (сохага доир адабиёт узлаштирилганлиги) тахлил, акмеограмма)
ирригация ва к,ишлок, хужалигини механи-зациялаш мух,андислари институти, Жиззах политехника институти, Андижон машина-созлик институтларида олиб борилди ва унда олий таълим муассасаларининг 100 нафар рах,бар кадрлари (кафедра мудири, декан, проректорлар) ва 450 нафар педагог кадрлар иштирок этишди. Тажриба-синов ишлари жараёнида рах,бар ва педагог кадрларнинг касбий компетентлик даражаси интеграл диагностик технологиялар воситасида бах,оланди.
Квалиметрик тах,лил натижалари асосида касбий компетентликни ривожлантиришнинг импакт (таъсирчанлик) курсаткичлари белги-ланди. Тадкикотларимиз жараёнида компе-тенцияларни ривожланиш даражасининг касбий фаолият самарадорлигига таъсири импакт (таъсир) мониторинг асосида аникланди ва вариатив ахборот-методик таъминотнинг куйидаги тамойилларга асосланади1:
- укув материалининг амалий ах,амияти;
- фан, таълим ва технологиялар инте-грациясига асосланган ёндашувларнинг бери-лиши;
- амалий таълим мух,ити;
- тадкикотларга йуналтирилган таълим;
1 Химматалиев Д.О. Касбий фаолиятга тайёргарликни диагностика килишда педагогик ва техник билимлар интеграцияси. Монография. - Т.: "Узбекистон" нашри-ёти. - 130 бет.
- муаммоли баён, табакалаштирилган укув топшириклари, тренинглар, лойих,авий таълим ва бошкалар.
Хулоса килиб шуни айтишимиз мумкинки, Олий таълим муассасалари рах,бар ва педагог кадрлари касбий компетентлигини ривожлантиришнинг назарий-методологик асослари сифатида:
- бугунги таълим тизимидаги халкаролашув ва глобаллашув тенденциялари касбий таълим сифатини замонавий ёндашув-лар асосида такомиллаштириш зарурлигини, олий таълим муассасалари рах,бар ва педагог кадрлари касбий компетентлигини ривожлан-тириш ва бошкариш стратегияларини белги-лаш таълимни модернизациялаш шароитида уларнинг касбий компетентлиги мазмуни ва сифатига куйиладиган малака талаблари асосида самарали ёндашувлардан эканлигини курсатди;
- рах,бар ва педагог кадрларнинг касбий компетентлигини ривожлантиришда тизимлиликни таъминлаш, замонавий таълим технологиялари ва инновацион ёндашув-ларни узлаштириш асосида касбий компетентлик даражасидан келиб чиккан х,олда таълим дастурларини табакалаштириш, мукобил шаклларини х,амда импакт мониторинг тизи-мини амалиётга жорий этишнинг ташкилий-бошкарув механизмлари андрагогик таълим
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 7 (92)
талаблари асосида илмий-назарий жих,атдан асосланди. Импакт мониторинг - касбий ком-петентликни ривожлантириш натижаларининг фаолият самарадорлигига таъсирини урганиш, бах,олаш тизими х,исобланиб, уни амалиётга жорий этилиши касбий фаолиятнинг сифат тах,лили асосидаги коррекцион ва бошкарув жараёнлари самарадорлигини оширишга хиз-мат килади;
- олиб борилган илмий изланишлар натижалари асосида "Касбий педагогика", "Касб таълими методикаси", "Махсус фан-ларни укитиш методикаси" курси мазмуни ва кейс-метод, лойих,авий таълим, мах,орат дарслари, рефлексив тренинглар, бинар машFулотлар, ишбилармонлик уйинлари, ижодий топшириклар каби инновацион-интерфаол технологияларга асосланган вари-атив ахборот-методик таъминот ишлаб чикиш асосида такомиллаштирилди;
- таълим жараёнига анъанавий ва электрон таълим имкониятларининг уЙFунлашуви асосидаги аралаш укитиш (blended learning) технологияси, адаптив укитиш технологи-ялари, форсайд технологияларини жорий этишнинг ташкилий, педагогик ва техноло-
гик механизмлари такомиллаштирилди ва биз томонимиздан куйидаги тавсиялар ишлаб чикилди:
1. Олий таълим муассасаси педагог кад-рларининг укув, услубий, илмий-тадкикот йуналишлари буйича касбий фаолияти нати-жаларини ягона электрон маълумотлар база-сини шакллантириш, педагог кадрлар касбий фаолият натижаларини бах,олашнинг ички рейтинг тизимини импакт-мониторинг тизими асосида такомиллаштириш, юкори импакт курсаткичларга эришган кадрларни раFбатлантириш механизмларини такомиллаштириш максадга мувофик.
2. Олий таълим муассасалари рах,бар ва педагог кадрлари касбий компетентлигини ривожлантириш ва бошкаришнинг истикбол йуналишларини прогнозлаштиришга хиз-мат килувчи илмий тадкикотлар билан шуFулланувчи Форсайт марказлар фаолия-тини кенг йулга куйиш х,амда унинг натижалари асосида кадрларнинг замонавий билим, куникма ва малакаларини ривожлантириш-нинг инновацион методологиясини белгилаш лозим.
Адабиёт руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ 4947-сон Фармони. - Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами. 2017 йил, 13 февраль, 6-сон, 70-модда.
2. Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назарияси ва амалиёти. Пед. фан. док. ... дисс. - Т.: 2007. - 305 б.
3. Муслимов Н.А., ва бошкалар. Касб таълими укитувчиларининг касбий компетентлигини шакллантириш технологияси. Монография. - Т.: "Фан ва технология" нашриёти, 2013.
4. Ходжаев Б. Умутаълим мактаби укувчиларида тадрижий тафаккурни ривожланти-ришнинг модернизациялашган дидактик таъминоти: Пед. фан. док. ... дисс. - Т.: 2016. - 169 б.
5. Лутфуллаев П. Хорижий олий таълим муассасаларида сифат ва ракобатбардошликни таъминлаш йуллари: Пед. фан. буйича фалсафа доктори (PhD) ... дисс. автореф. - Т.: 2018. - 22 б.
6. Маъмуров Б.Б. Булажак укитувчиларда акмеологик ёндашув асосида таълим жараёнини лойих,алаш куникмаларини ривожлантириш тизими. Пед. фан. док.. дисс. автореф. - Т.: 2018. - 32 б.
7. Мирсолиева М.Т. Кайта тайёрлаш ва малака ошириш жараёнларида аралаш таъ-лим (blended learning) моделидан фойдаланишнинг ташкилий-педагогик аспектлари. // "Педагогик майорат" журнали. - Бухоро, 2018. - № 3. - 18-23 б. (13.00.00.№ 23).
8. Гапоненко Н.В. Форсайт. Теория. Методология. Опыт. - М., 2008. - С. 73-74.
9. Исмаилова З.К., Химматалиев Д.О. Олий таълим тизимида махсус фанларни модул технологияси асосида укитиш. // Узбекистон олий таълим тизимида инновацион сиё-сат ва форсайт технологиялари. - Карши. 2019. 33-38 бетлар.
10. Азизходжаева Н.Н. Педагогик технологиялар ва педагогик мах,орат. - Т: 2003. -104 б.
11. Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назарияси ва амалиёти. Пед. фан. док. ... дисс. - Т.: 2007. - 305 б.
12. Джураев Р.Х. Организационно-педагогические основы интенсификации системы профессиональной подготовки в учебных заведениях профессионального образования. Автореф. дисс ... док. пед. наук. - Т.: 1995. - 43 с.
13. Закирова Ф.М. Теоретические и практические основы методической подготовки будущих преподавателей информатики в педагогических ВУЗах. Автореф. дисс. ...док. пед. наук. - Ташкент, 2009. - 39 с.
14. Иноятов У.И. Теоретические и организационно-методические основы управления контроля качества образования в профессиональном колледже. Дисс... док. пед. наук. - Т.: 2003. - 327 с.
15. Курбанов Ш.Э., Сейтхалилов Э.А. Управление качеством образования. - Т.: "Шарк", 2004. - 552 с.
16. Мусурмонова О. Юкори синф укувчилари маънавий маданиятини шаклланти-ришнинг педагогик асослари. Пед. фан. док. ... дисс. - Т.: 1993. - 364 б.
17. Мардонов Ш. Педагог кадрларни таълимий кадриятлар асосида тайёрлаш ва малакасини оширишнинг педагогик асослари. Пед. фан. док. ... дисс. - Т.: 2006. - 302 б.
18. Олимов К.Т. Махсус фанлардан укув адабиётлари янги авлодини яратишнинг назарий-услубий асослари. Пед. фан. док. ...дисс. - Т.: 2005. - 286 б.
19. Магрупов. А.М. Олий таълим тизимида стратегик ва функционал менежментни интеграциялаш механизмларини такомиллаштириш: Пед. фан. док.... дисс. автореф. -Т.: 2017. 31 б.