Научная статья на тему 'Таълим соҳасида ахборот-кутубхона фаолияти тизимини бошқариш асослари'

Таълим соҳасида ахборот-кутубхона фаолияти тизимини бошқариш асослари Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
807
111
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
бошқарув субъекти / бошқарув объекти / кутубхоначилик жараёни / қайта алоқаларни тиклаш / ахборотлар алмашинуви / ташкиллаштириладиган тамойиллар / кутубхоначилик тизими. / the management subject / the management object / libruary activity / restoration of back connection / exchange of data / the libraries system

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Раҳимова Ш.

Мақолада ахборот-кутубхона фаолиятининг жамиятдаги қонун ва меъёрлар асосида шакллантирилиши лозим бўлган меъёрлари, ахборот-ресурс марказларидан фойдаланувчиларнинг ўзгариб борувчи мавжуд эҳтиёжларига мос тушувчи хизмат самарадорлигини ошириш ва такомиллаштириш йўллари борасида фикр юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PRINCIPLES OF ELECTRONIC LIBRARY ACTIVITIES MANAGEMENT IN EDUCATION SYSTEM

There are considered in the article the issues of legislative provision of electronic libraries forming and functioning on the basis of adopted Acts. As well there are discussed ways of efficiency, satisfaction of demand for such kind of services, exchange of information in the area.

Текст научной работы на тему «Таълим соҳасида ахборот-кутубхона фаолияти тизимини бошқариш асослари»

Ш. Рахимова,

Тошкент ахборот технологиялари университети "Ахборот-кутубхона тизимлари" кафедраси ассистенти

ТАЪЛИМ СО^АСИДА АХБОРОТ-КУТУБХОНА ФАОЛИЯТИ ТИЗИМИНИ БОШКАРИШ АСОСЛАРИ

РАХИМОВА Ш. ТАЪЛИМ СОЦАСИДА АХБОРОТ-КУТУБХОНА ФАОЛИЯТИ ТИЗИМИНИ БОШЦАРИШ АСОСЛАРИ

Маколада ахборот-кутубхона фаолиятининг жамиятдаги конун ва меъёрлар асосида шакл-лантирилиши лозим булган меъёрлари, ахборот-ресурс марказларидан фойдаланувчиларнинг узгариб борувчи мавжуд эх,тиёжларига мос тушувчи хизмат самарадорлигини ошириш ва та-комиллаштириш йуллари борасида фикр юритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: бошкарув субъекти, бошкарув объекти, кутубхоначилик жараёни, кайта алокаларни тиклаш, ахборотлар алмашинуви, ташкиллаштириладиган тамойиллар, кутубхоначилик тизими.

РАХИМОВА Ш. ОСНОВЫ УПРАВЛЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ ЭЛЕКТРОННОЙ БИБЛИОТЕКИ В СФЕРЕ ОБРАЗОВАНИЯ

В статье рассматриваются правовые нормы, необходимые для формирования и функционирования электронной библиотеки на основе законов и нормативов общества, обеспечения соответствия спроса пользователей возможностям информационно-ресурсных центровя; пути повышения результативности и совершенствования данной сферы.

Ключевые слова и понятия: субъект управления, объект управления, деятельность библиотеки, восстановление обратной связи, обмен информацией, принципы организации, система библиотек.

RAHIMOVA SH. PRINCIPLES OF ELECTRONIC LIBRARY ACTIVITIES MANAGEMENT IN EDUCATION SYSTEM

There are considered in the article the issues of legislative provision of electronic libraries forming and functioning on the basis of adopted Acts. As well there are discussed ways of efficiency, satisfaction of demand for such kind of services, exchange of information in the area.

Keywords: the management subject, the management object, libruary activity, restoration of back connection, exchange of data, the libraries system.

Бугунги кунда бутун дунёда таълим тизими ва у билан ботик, булган постиндустриал жамият муносабатлари тутрисида куплаб фикр-мулоцазалар билдирилмокда. Агар инсоният машцур Ферми парадокси, яъни техник цивилиза-циянинг уз-узини бартараф этиш тамойиллари буйича ри-вожланиш сценарийсидан саклана олса, унда индустрализм-дан постиндустрализмга, «ахборотлар жамиятига» утиш жараёни юз беради.

Хозирги кунда ривожланган ва ривожла-наётган мамлакатларда бу холат кузга таш-ланмокда. Постиндустриал жамият назария-си асосчилари хисобланган ва фанда футурология, яъни илмий башорат Fояси намоянда-лари Д.Белл, Г.Кан, О.Тоффлер^ар постиндустриал тараккиётнинг саноат давридагидан фарки, дипломли мутахассислар ва олимлар сони ахолининг ярмидан купини ташкил эти-шидадир, деб таъкидлайдилар.

Утган аср 90-йилларининг урталарида Узбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримовнинг ташаббуслари билан таъ-лим ва маданий-окартув, маърифий тизимни тубдан ислох, килиш режаси ишлаб чикилди. Хукумат даражасида илгари сурилган ташаб-бус тезлик билан амалий хаётга жорий этила бошланди. Бу, албатта, ундаги энг мухим тизим - ахборот-кутубхона фаолиятини хам узига кенг камраб ола бошлади. Ахборот-кутубхона фаолиятининг узига хос иш юритиш тартиби олдинга куйилган максад ва вазифа-ларга нисбатан илмий муносабат билдириш масаласини куяр эди.

Шу вактларда мазкур муаммога нисбатан жамиятшунос назариётчи ва амалиётчи олим-ларнинг фикр-мулохазалари асосида мил-лий ва махаллий шарт-шароитлардан келиб чикиб, узига хос равишда миллий модел ата-маси талкини берилди. Натижада таълим ти-зимининг барча тармокларини замонавий жа-миятга мослаштиришнинг таркибий кисмлари ишлаб чикилди. Собик иттифок таркалиб кет-гач, куплаб сохаларда булгани каби ахборот-кутубхоначилик фаолиятининг интеллектуал маFзини шакллантириш учун сохани тубдан янгилаш зарур эканлиги маълум булди. Айнан, муаммо кутарилгунга кадар кутубхонашунос-лик деб номланиб келинган соха ахборот-кутубхона фаолияти номига узгартирила бош-ланди.

Жумладан, Узбекистон шароитида ахборот-кутубхона фаолиятининг барча мезонла-ри, биринчи навбатда, жамиятдаги конун ва меъёрлар асосида шаклланиши лозим булган ижтимоий институт сифатида намоён була бошлади. Шунинг учун хам давлатнинг бош

1Каранг: Тоффлер Э. Третья волна. - М., DOC, 2004.; Кан Г. Грядущий подъем: экономический, политический, социальный.- М., 2005.; Белл Д. Социальные рамки информационного общества.- М., 1998.

стратегик йуналишларидан саналган таъ-лимнинг маданий-маърифий сохасига жид-дий ёндашиш мухим ахамият касб этади. Та-биийки, бу холат нафакат шакл, балки мазмун жихатдан хам муаммога янгича ёндашувни хамда унинг замонавий бошкарув тизимини такомиллаштиришни талаб этарди.

Ахборот кутубхона фаолиятини бошкариш деганда, ташки мухит шарт-шароитларидан келиб чикиб, кутубхоналардан фойдаланув-чиларнинг узгариб борувчи мавжуд эхтиёж-ларига мос тушувчи хизмат самарадорлигини ошириш ва такомиллаштириш фаолияти тушу-нилади2. Ахборот-кутубхона фаолияти тизими ва унинг механизмини бошкаришда иккита омил мухим ахамият касб этади, булар:

а) бошкарув объекти;

б) бошкарув субъекти.

Бошкарув объекти асосини кутубхона ва унинг жойлардаги булинмалари тузилмаси ташкил килиб, у кутубхона ходимлари, кутуб-хона-библиография ва иктисодий манбаларни камраб олади. Уз навбатида, бошкарув субъекти мавжуд конунчилик доирасида жамоа-вий бошкарув органи ёки кайсидир соха ва тармокларга масъул килиб белгиланган турли маком (мавке)даги бошкарув шахслари жам-ланмасидан иборат булади. Объект ва субъект уртасидаги узаро алокадорлик максад, ту-зилма (структура), ходимлар, вазифалар ва иш услубидан иборат бошкарув тизимига асосла-нади.

Узбекистон Республикаси Президентининг "Республика ахолисини ахборот-кутубхона билан таъминлашни ташкил этиш туFрисида"ги 2006 йил 20 июндаги ПК.-381-сонли карори3 эълон килинганидан кейин ахборот-кутубхона муассасалари фаолиятини ахборотлаштириш тамоман узгарганини кайд этиш мумкин. Янги шаклдаги кутубхоначилик сохасининг галда-ги асосий вазифаси уз фаолиятида ахборот-коммуникацион технологияларни жорий этиш, шу йуналишда малака ошириш ва кайта малака оширишни ташкил этишга каратилди. Конун олдида турган асосий вазифалардан бири ахборот-кутубхона иши сохасида дав-

2Справочник библиотекаря. - Санкт-Петербург, "Профессия", 2000. -С. 184.

3 Каранг: «Халк сузи» газетасининг 2006 йил 21 июнь сони.

v.

лaт cиëcaтини бeлгилaш вa axбopoт-кутубxoнa ^нунчилиги acocидa axбopoт-кутубxoнa ин^ титутлapи фaoлиятини дaвлaт тoмoнидaн бoшк1apиш мexaнизмини яpaтишдaн ибopaт-диp1.

Taбиийки, axбopoт-кутубxoнa муaccacaлa-pидaн фoйдaлaнишдa вopиcийлик aмaлиëтигa acocлaнгaн бoшкapув жapaëнигa aмaл килиш х.зммэ дaвpлapдa х^м oнгли aмaлгa oшиpилиб кeлингaн. Kутубxoнaшунocликдa улapнинг

а) uлмuйлuк;

б) тuзuмлu;

в) бош|арyв сyбъeктu фаолuятuнuнг бош-lapye объeктu асосларuга мое тyшyвчu um-конuятларu;

г) кайта алок,аларнu тuклаш;

д) ра^онал даражадагu марказлашган ва марказлашмаган узаро мувофиклик;

е) ташкuллаштuрuладuган тaмoйиллap-дaн ибopaт шaкллapи мaвжуд2.

Нaзapия вa aмaлиëтдaги тaжpибaгa acoc-лaниб, мaзкуp тaмoйиллapгa куйидaгичa изox1 бepиш мумкин:

• илмийлик - ундa кутубxoнa-библиoгpaфия мaнбaлapининг xуcуcиятлapи илмий бoшкapув уcуллapини кУллaш acocидa aмaлгa oшиpилaди;

• тизимли - кутубxoнa вa у билaн 6of-лaнувчи бapчa жapaëнлap х^дэ улapнинг Узapo aлoкaдopлик жиx1aтлapини aлox1идa ти-зим cифaтидa oлиб кapaш, умумaн кутубxoнa-чиликдa уз вaзифacини бaжapaëтгaн вaктдa якуний нaтижaгa эpишиш учун йyнaлиш бeл-гилaнгaн мaълум биp элeмeнтлapнинг ниcбa-тaн муcтaкил кypcaткичлapини тapтибгa co-лиш;

• бoшкapув cубъeкти фaoлиятининг бoш-кapув oбъeкти acocлapигa мoc тушувчи имш-ниятлapи - бoшкapув cифaти х.зммэ вaкт ку-тубxoнaчилик жapaëни вa унгa мoc paвиш-дa кeчaдигaн бoшкapув фaoлиятидaги xaтo

1 Kapимoвa Х.К,. Ёшлapнинг еиёеий мэдэниятини ouw-pиш жapaëнидa axбopoт-кутубxoнa муaccacaлapи х^лэти: муaммo вэ eчимлap. II «Axбopoт-кутубxoнa pecуpcлapи-дэн фзн, тэълим, мэдэният вэ бизнec cox1aлapидa фoйдa-лэниш» м^зуеидб ут^зил^н кoнфepeнция мaтepиaллa-pи. - T., 2010. -22-б.

2Aлeкceeвa М.М. Оpгaнизaциoннaя культуpa или куль-туpa фopмы. II Kультуpa в coвpeмeннoм миpe: Опыт,

пpoблeмы, peшeния: Нaуч.-инфopм.cб. I РГБ. - М., 1997, вып. S. -С. 34.

вэ кaмчиликлapни тyFpилaш acocидa змзлгз oшиpилaди;

• кэйтэ aлoкaлapни тиклэш - кутубxoнa вэ унинг жoйлapдaги тузилмaлapи pивoжи-ни тapтибгa голиб туpувчи acoc вaзифacини утэйди. Бундэ axбopoтлap элмэшинуви жapa-ёни бoшкapув кapopлapини ишлэб чикиш вэ бaжapишдa eтaкчи oмил caнaлaди;

• paциoнaл дapaжaдaги мapкaзлaшгaн вэ мapкaзлaшмaгaн yзapo мувoфиклик - кутуб-xoнaчилapнинг умумax1aмиятгa эгэ муaммo вэ x^^^^^ap^ мaжбуpият, бoшкapув жapa-ёнидэн чeтдa туpувчи вэзифэ ^эмдэ тэшэб-буcлapни нaзopaт килиш вэ тapтибгa шлиш-ra кapaтилгaн;

• тaшкиллaштиpилaдигaн тaмoйиллap - яго-нэ pax1бapлик (pax^ap биp узи кapopлap кэбул килэди); кoллeгиaл (биp ^ух, кишилap кapop чикapaдилap); уз вaзифacини узгэгэ ишoниб тoпшиpиш (pax^ap уз Уpинбocapлapидaн би-pигa бoшкapув кapopини чикapиш х,укукини тoпшиpaди); бoшкapув тизимидэги paциoнaл-лик (кутубxoнaчилик фaoлиятидaги мacaлaлap экл вэ мушox1aдaгa acocлaниб eчилaди)3.

Утгэн вэктгэ нaзap тaшлaнca, кутубxoнa-чилик тизимидэ муaccacaлap зaмoнaвий кoмпьютep тexнoлoгиялapи билэн жиддий жиx1oзлaнгaнлигини кузэтиш мумкин. Шун-дэй бyлca-дa, ундэ инcoн, aникpoFи, ижтимo-ий oмил бoшкapувнинг eтaкчи жaбx1acи булиб Koлaëтгaнлигининг ^ox^ булэмиз. Чунки эй-нэн ушбу тизимдэ инcoнлapнинг yзapo биp-биpлapи билэн булэдигэн фaoлияти мэвжуд caмapaдopликнинг гapoви булиб кoлмoкдa. Албэттэ, axбopoт-кутубxoнa фaoлиятидa oл-дингэ куйилгэн мaкcaддaн кeлиб чикиб, бoшкapув cтpaтeгияcи ишлэб чикилэди. Бoш-Kapув мaкcaди уз ичигэ: a) мox1ият; б) вэкт вэ в) дapaжa кyлaмлapини кaмpaб oлaди. Шун-дэн кeлиб чикиб, бoшкapув:

• мox1ият (xoдимлap, тexнoлoгия, иктиcoдий мэнбэ вэ бoшкaлap);

• вэкт кулэми (узoк муддэтли вэ киcкa муд-дэтли);

3 Ждaнoвa T. Kультуpa и пepcoнaл. II "Библиoтeкa", 1999, № 9. -С. 26-28.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / СОВРЕМЕННОЕ OБPAЗOВAНИЕ 2014, S

• даража кулами (умумий кутубхоначилик ва жойлардаги аник, тузилмали максадга эга булган тизим)ни узида ифода этади1.

Айтиш жоизки, бошкарувнинг асосий мак-сади вакт кулами мобайнида аник белгилаб олинган истикбол мулжали (ориентация), ишни ташкил килишдаги аниклик, мавжуд ва кутилиши мумкин булган узга максадлар би-лан зарур булган х,олатларда х,амда назо-рат шакли сифатида сох,анинг зарурий ан-дазаси булиши мумкин. Бу андазанинг узаги имкон кадар купрок укувчиларни ахборот-кутубхоналарга жалб килишга каратилади. Утган давр ичида кутубхоналарга мумкин кадар купчилик учун чекланган манбалар-дан фойдаланиш имкониятини яратиш вази-фаси юклатилган эди. Хозирга келиб ахборот-кутубхона муассасалари учун ах,олининг бар-ча катламларини глобал ахборот маълу-мотларидан бах,раманд килиш вазифаси белгиланмокда. Табиийки, бу кутубхоначилик бошкарув тизимида янги чора-тадбирлар яратишни талаб этади.

Хар кандай сох,анинг бошкарув тизимида малакали мутахассис кадрлар бирламчи объект вазифасини утайди. Бошкарув ходим-лари - бу, атрофдаги кишиларнинг фаолия-тидаги мех,нат жараёнларини ташкил этиш-даги топширик ижросини бажарувчилардир2. Ахборот-кутубхона бошкарув ходимларига бутун фаолияти ишлаб чикариш билан чам-барчас боFланиб кетган мутахассисларни ки-ритиш мумкин. Булар каторига фондларни комплектлаш ва саклаш, фойдаланувчиларга хизмат курсатиш, маълумот-кидирув булими мутахассислари ва бошкаларни киритиш мумкин.

Умуман олганда, ахборот-кутубхона фаолияти бошкарув тизимининг тузилмаси анъана-вий х,олатда куйидагича ташкил этилган:

1. Рах,барият - маъмурий ходимлар (директор, унинг уринбосарлари, булим мудирлари).

2. Мутахассислар - кутубхона махсус булинмаларининг бош мутахассислари (услу-биёт ишчилари).

1 Справочник библиотекаря. - Санкт-Петербург, "Профессия", 2000.-С. 187.

2 Справочник библиотекаря. - Санкт-Петербург, "Профессия", 2000.-С. 191.

3. Бошкарув тизимидаги кушимча ходимлар (компьютер операторлари, техник коти-балар ва бошкалар)3.

Айтиш жоизки, бугунги кун нуктаи назари-дан, ушбу тузилма шартли мазмун касб этади. Негаки, юкори суръатдаги техник тараккиёт куп х,олатларда чет тилларни узлаштиришда лаёкатли ва компьютер дастурларида унум-ли ишлай оладиган мутахассислар х,исобига мавжуд бошкарув тизимига сезиларли таъсир утказмокда.

Ахборот-кутубхона фаолияти тизими-да бошкарув карорларини чикариш алох,ида ах,амият касб этиб, у, биринчи навбатда, аник бошкарув фаолиятининг натижаларига таяна-ди. Бошкарув карорлари фаолият жараёни-да учта боскични узида намоён этади, булар куйидагилар:

1. Карорларни тайёрлаш. Ушбу боскичда маълумотларни кидириш, туплаш ва кайта ишлаш билан боFлик х,амда карор чикаришда юзага келиши мумкин булган муаммоли вази-ятлар тах,лили берилади.

2. Карор кабул килиш. Бу боскичда куп киррали х,исоб-китоблар асосида мукобил карорлар кайта ишланади ва бах,оланади. Шунингдек, оптимал карорлар уйлаб топиш, кисмларга ажратиш ва кабул килиш мезонла-ри аникланади.

3. Карорларни амалга ошириш. Бунда карорларни мувофиклаштириш ва унинг ижросини таъминлашга етказиш, юклатилган ва-зифанинг назорати, бажарилаётган ишнинг натижаларини бах,олаш ва туFрилаш юзасидан чора-тадбирлар ишлаб чикилади4.

Юкоридагилардан келиб чикиб, хулоса чикарадиган булсак, ахборот-кутубхона фаолияти тизимидаги бошкарув тизимининг асосий таянч нуктаси инсон омилида намоён булишини эътироф этиш мумкин. Ишлаб чикариш шароитида инсон хулкини ту-шуниш ва уни бошкариш учун, табиийки, шахснинг рух,ий табиати туFрисида маълум бир маълумотга эга булиш керак. Ташкилот-да шахс узгалар билан муносабатга киришар экан, демак, у турли ижтимоий гурух,ларнинг

3 Уша жойда.

4 Ястребова Е.М. Стратегический менеджмент и стратегическое планирование для библиотек: исторический экскурс, цели и сущность. (Лекция.) - М.: МГУК, 1998. -С. 47.

фаолиятида катнашади. Фойдаланувчилар-нинг бир катор ижтимоий гурухлар (талаба-лар, укитувчилар, академик тадкикотчилар, олимлар ва бошкалар)дан ташкил топишини инобатга оладиган булсак, бунда хеч бир эъ-тирофсиз бошкарувнинг психологик ва ижтимоий конунларини тахлил этиш зарурати туFилади. Аммо кузланган максадга х,ар доим хам эришиб булмайди. Меъёрий хужжатлар

тизимини замонавий бошкарув фанла-ри куламида тахлил этиш имконияти, айтиш мумкинки, ахборот-кутубхона фаолиятида-ги бошкарув тизимини янада такомиллашти-риш имконини беради. Бу эса мамлакатимиз-да кенг куламли ислохотлар кетаётган хозирги даврда таълим тараккиётини хам сифат боскичидан янада юксалтиришга уз хиссасини кушади.

Адабиётлар:

1. Алексеева М.М. Организационная культура или культура формы. // Культура в современном мире: Опыт, проблемы, решения. Науч.-информ. сб. / РГБ. - М., 1997, вып. 5. -С. 34.

2. Каримова Х.К. Ёшларнинг сиёсий маданиятини ошириш жараёнида ахборот-кутубхона муассасалари холати: муаммо ва ечимлар. // «Ахборот-кутубхона ре-сурсларидан фан, таълим, маданият ва бизнес сохаларида фойдаланиш» мавзусида утказилган конференция материаллари. - Т., 2010. -22-б.

3. Справочник библиотекаря. - Санкт-Петербург, "Профессия", 2000. -С. 187.

4. Ястребова Е.М. Стратегический менеджмент и стратегическое планирование для библиотек: исторический экскурс, цели и сущность. Лекция. - М.: МГУК, 1998. -С. 47.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.