ТАЪЛИМ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА ОИЛА ТАЪЛИМ САЛОХ^ИЯТИНИНГ АХДМИЯТИ
Нилуфар Махсудовна Кошанова
ТВЧДПИ "Ижтимоий фанлар" кафедраси укитувчиси
Аннотация:Ушбу маколада ижтимоий шериклик асосида таълим субъектларининг манфаатли хамкорлигининг таълим сифатини яхшилашдаги ахамияти, оила таълим салохиятининг маънавий баркамол авлодни тарбиялашдаги урни, ота-оналарни таълим субъекти сифатида фаоллигини таъминлаш, уларнинг педагогик салохиятини яхшилашнинг педагогик шарт-шароитларни яратиш масаласи тадкик килинган
Калит сузлар: Таълим сифати, оила таълим салохияти, ижтимоий шериклик, хамкорлик ва хамкорлик, миллий тарбия, глоболлашув жараёни, таълим имконияти, танланган позиция, таълим субъектлари, синф мураббийи
ВАЖНОСТЬ СЕМЕЙНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ПОВЫШЕНИИ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБРАЗОВАНИЯ
Аннотация: В статье исследуется роль взаимовыгодного сотрудничества образовательных учреждений в повышении качества образования, роль семейного воспитания в воспитании духовно зрелого поколения, обеспечении активного участия родителей как субъектов воспитания, создании педагогических условий для повышения их педагогического потенциала.
Ключевые слова: Качество образования, семейный образовательный потенциал, социальное партнерство, сотрудничество и сотрудничество, национальное образование, процесс глобализации, образовательные возможности, избранная должность, предметы обучения, классный руководител
THE IMPORTANCE OF FAMILY EDUCATION POWERS IN INCREASING EDUCATIONAL EFFICIENCY
Abstract: This article examines the role of mutually beneficial cooperation of educational entities in improving the quality of education, the role of family education in educating a spiritually mature generation, ensuring the active
participation of parents as subjects of education, creating pedagogical conditions for improving their pedagogical potential.
Keywords: Quality of education, family educational potential, social partnership, cooperation and collaboration, national education, globalization process, educational opportunity, selected position, subjects of education, classroom coach.
Жахон хамжамияти, давлат, ота-она, таълим муассасаси олдига куйилган замонавий вазифа - хар бир боланинг максимал даражада ривожланиши, узига хослигини саклаб колиш, истеъдодларини очиб бориш ва нормал маънавий, аклий, жисмоний баркамоллик учун шароит яратиш хисобланади. Таълим ва тарбияни бир-биридан алохида ажратиб булмайди, бу икки жараён узаро уйгун. Узлуксиз асосда ташкил этилгандагина одобли, ахлокий фазилатларга эга, юксак маънавиятли шу билан бирга билимдон зукко, рухан ва жисмонан соглом, кенг дунёкараш ва тафаккурга эга, замонавий касб хунар эгаси булган ватанпарвар ёшларни етиштириб беради [1.5].
^озир мохияти ва мазмуни, стратегияси ва тамойиллари буйича таъсирчан кучга айланиб бораётган глобаллашув, сохани ривожлантиришнинг ёндашувлари ва усуллари, сифатида бутун жамият ривожланишига салбий таъсир курсатади. [2.8104]
^озирги тахликали даврда оммавий маданият, глоболлашув жараёни миллий тарбия асосларига жиддий путур етказаётган даврда оилаларда узлюксиз маънавий тарбияни яхшилаш, фарзанд тарбиясига маъсулият хиссини кучайтириш, ота-оналарнинг таълим салохиятини яхшилаш масаласи мамлакатимизда энг долзарб масала сифатида каралмокда. Агар оилада муайян таълим имконияти, ота-оналаримизнинг маъсулиятлилик даражаси суст буладиган булса, у холда болани тарбиялашда кузланган натижага эришиш мушкул[11.32]
Мавзунинг максади: мактаб билан ижтимоий хамкорлик шароитида синф мураббийининг урни, оиладаги педагогик таълим сифатини яхшилаш ва уни амалга ошириш учун педагогик шарт-шароитларни яратишнинг назарий асосларини яратиш хисобланади.
Тадкикотнинг долзарблиги шундаки, таълим жараёнида кузланган натижага эришиш таълим субъэктларининг максадли хамкорлиги, ижтимоий шериклик шароитида оиланинг тарбиявий холатини,
салохиятини яхшилаш, ривожлантириш ва уни амалга ошириш жараёнини назарий асослаш ва амалиётга татбик этиш мухум ахамиятга эгадир. Оила ва оила тарбияси муаммолари хар доим олимлар - турли фан вакилларининг диктат марказида булган.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Мавзу юзасидан О. Кожурова [4], Ш. Марина[12], И.А. Хоменко[3], А.М. Низова [13] М.И. Кирикова[14], каби куплаб рус тадкикотчилари мавзуни илмий жихатдан урганган ва оила таълим салохиятитининг бола тарбиясидаги ахамияти, мактаб билан оила хамкорлигининг ижобий жихатларини илмий тахлил килишга, асослашга уринганлар.
Оиладаги маънавий мухит, ота-оналарнинг тарбиянганлик даражаси, фарзанд тарбиясидаги маъсулияти бола шахсининг камол топишида гоят катта ахамиятга эга. Таълим тизимида ота-оналарга энг якин инсон бу синф рахбар хисобланади. Оила билан педагогик хамкорликнинг муваффакияти асосан синф рахбарининг тугри танланган позицияси, унинг муносабатларининг услуби ва оханглари билан белгиланади. Турли тоифадаги оилалар мавжуд. Улар билан ишлашнинг биринчи шарти ота-оналарнинг таълим имкониятларининг узига хос хусусиятларини урганиш, максимал даражада хисобга олишдир.
Ота-оналар учун хамкорлик болалар билан муносабатларни узгартириш имкониятидир, чунки мактабда муваффакиятли укитилган хамкорлик модели оилада илдиз олиш имконига эга. Шундан келиб чикадики, ижтимоий шериклик асосида узаро хамкорлик нафакат унинг субъектларига, балки умуман жамиятга хам фойдали булади. Бу болалар ва ота-она муносабатларини яхшилашга, оиланинг психологик иклимига ижобий таъсир кщрсатади, бу эса уз навбатида оиланинг таълим салохиятини оширишга ёрдам беради [3.7]. Юкорида таъкидлаб утилганидек, ижтимоий шериклик барча иштирокчиларнинг узаро фойдаси билан ажралиб туради. О. Ю. Кожурова уз тадкикотида мактаб ва оила каби ижтимоий субъэктларнинг таълим салохиятини узаро яхшилаш учун ижтимоий шериклик имкониятларини ишончли тасдиклайди. О.Хоменко, биринчи навбатда, болалар учун хамкорликнинг фойдалилигини таъкидлайди.
Ота-оналарнинг асосий кисми педагогик таълимга эга эмас ва хеч качон психологик ва педагогик таълимга каратилган хар кандай курс ва
машгулотларга катнашмаган. Шубхасиз, ота-оналар бу сохада муайян билим ва куникмаларга эга, аммо улар хаёт тажрибаси жараёнида, купинча, таълимни амалга оширишда, ота-оналар уз ёндашувлари ёки танишлар маслахати билан амалга оширадилар.
Оила тарбия жараёнини йулга куйишдан олдин куйидаги саволга жавоб топиш лозим. Кимни укитиш лозим? Нимани укитиш лозим? К^андай укитиш керак? Баъзи ота-оналаримизда бола тарбиясида педагогик салохият етишмаслиги сезилади. Бу уз урнида умумтаълим мактабларида болани тугри йуналтиришда бироз кийинчилик тугдиради. Сабаби ота-она бола шахсининг шаклланишида энг мухим урин эгалловчи таълим субъэктларидир.
Ота-оналар билан ишлаш асосан синф мураббийининг вазифасига киради.Синф рахбарининг вазифаси синф жамоасида ота-оналар ва болалар уртасида яхши атмосферани яратиш, уларга ишончли ёрдамчи ва яхши маслахатчи була олиш, ота-оналарнинг уз боласи тарбисида кумакдош була олиш. Синф мураббийнинг бола билан ишлашдаги ютуги асосан ота-оналар билан кай даражада мустахкам алока урнатганлигига боглик.Ота-оналарнинг тарбиявий салохияти синф мураббийи фаолиятининг кай даражада огир ёки енгил кучишини белгилаб берадиган омиллардан хисобланади.
Оиланинг тарбиявий салохиятини куйидаги даражаларга булишимиз мумкун:
-тарбиявий салохияти юкори даражадаги;
-урта даражадаги;
-паст даражадаги;
Мактаб билан хамкорлик натижасида оиланинг тарбиявий салохиятини янада оширишдан кузланган максад жамиятимиз эхтиёжларидан келиб чиккан холда мавжуд муоммоларнинг ечимини топишдир.
Узаро хамкорликдан куйидаги максад кузланади:
1.Таълим ва тарбиявий жараёнда оиланинг ролини оширишда жамиятнинг эхтиёжлари;
2.Келажак авлодни тарбиялаш масаласида мактаб ва оиланинг узаро манфаатли хамкорлигининг мухимлиги;
3. Мактаб билан оила хамкорлиги мураббий фаолияти самарадорлигини оширишга, боланинг тарбиявий холатини яхшилашни аник максад килиб куйишга имкон беради.
Ушбу максадни амалга оширишда куйидаги вазифаларни амалга ошириш мухим хисобланади:
1) ^амкорликга жалб килинган ота-оналарнинг уз таълим салохиятини ижобий томонга узгартиришга булган муносабати ва мотивацияси учун шароит яратиш.
2) Боланинг тарбиявий холатини яхшилашда ота-онанинг позициясини мустахкамлаш.
3) Ижтимоий шериклик шароитида оила билан узаро муносабатларда уларнинг касбийлигини ошириш масалаларида укитувчиларга ёрдам бериш.
Бунда муоммонинг илмий асослари синергетик, аксиалогик, ваколатли ва шахсий йуналтирилган методалогик ёндашувлар билан таъминланади. Оила таълим салохиятини ошириш жараёнини ташкил килишда куйидаги принциплар мавжуд:
-Замонавий ота-оналар хусусиятларини ва уларнинг бола тарбиялашдаги устивор хукукларини тан олиш;
- хамкорлик ва хамкорлик;
-ахборотнинг илмий ва амалий йуналтирилганлиги;
-миллат ва этнопедагогик маданият;
Бир канча хорижлик мутахассислар хамкорлик ва хамкорлик тамойили мураббий ва укувчиларнинг ота-оналари билан ишончли ва тенг муносабатларига, шунингдек болаларни тарбиялашда юзага келадиган муоммоларни хал килишда , ота-оналарнинг шахсини хисобга олиш ва кабул килишда конструктив изланишларга асосланган. Хамкорлик рол, маъсулият ва иштирок этиш улушларини аник таксимлашга каратилади. [4.480] Ота-оналарнинг педагогик ваколатларини шакллантиришда катталарнинг таълим фаолиятининг узига хос хусусиятларини хисобга олиш максадга мувофикдир. Оилада ота-она таълим салохиятини, яхшилаш, ривожлантириш болалардаги оилага киймат муносабатларини шакллантиришга ёрдам беради.
"Таълим салохияти" атамасидан фойдаланиш педагогикада анъанавий булиб келган булса-да, бу таърифнинг мазмуни тулик эмас. Шунга карамай, оилага нисбатан унинг таълим салохияти дейилганда
унинг иктисодий, маданий, ахлокий, ижодий, репродуктив ва тарбиявий салохиятини назарда тутиш мумкун мумкин.
"Оиланинг таълим салохияти" контсептциясини сифатли тахлил килиш учун биринчи уринишлар 1976 йилда А. М. Низомова томонидан амалга оширилди. Унинг фикрига кура, "оиланинг таълим салохияти нафакат ички дунёси, балки ташки дунё билан алокаларининг бойлиги ва хилма-хиллиги билан хам ажралиб туради". [5.47] Кейинчалик И. В. Гребенников оиланинг таълим салохиятини "оиланинг педагогик имкониятларини биргаликда ташкил этадиган шарт-шароитлар ва воситалар мажмуаси" деб таърифлайди.[6.36-42]
Власюк оила таълим салохияти, унинг фаолияти, вазифалари, шу жумладан, тугри таълим барча жихатлари оркали амалга оширилмокда шахсини шакллантириш, унинг имкониятлари даражаси сифатида белгиланган булиши керак, деб хисоблайди. [7.176]
Юкоридаги таърифларни тахлил килиб, биз оиланинг таълим салохияти унинг вазифаларини амалга ошириш учун оила учун зарур булган барча шарт -шароитларнинг бирлиги деган хулосага келдик. Аслида, у оилавий мухитнинг холатини, унинг ички дунёсини, ташки дунё билан алокаларни белгилайдиган куплаб шароитлар, омиллар, шарт-шароитлар тупламидир.
Оиланинг ахлокий иклими хам турмуш тарзи, хам хулк-атвори, муносабатларида, оила аъзоларининг мулокотида сезиларли даражада намоён булади. Нафакат укитувчилар, балки социологлар хам она ва ота уртасидаги муносабатлар асосан оиланинг ахлокий ва рухий мухитини шакллантирганини таъкидладилар. Болаларнинг ижтимоийлашуви, уларнинг ахлокий ва аклий ривожланиши никох муносабатларининг уйгунлиги даражасига боглик булиб.
С. Э. Карклин оиланинг таълим салохиятининг таркибий кисмлари руйхатини кенгайтиради: "Ота - оналарнинг маданий ва таълим даражаси, болалардаги ота-онанинг обруси ва болаларнинг ота-оналарига булган ишончи, оиладаги талабларнинг бирлиги. " [8.208]
Оиланинг педагогик маданиятининг бир кисми сифатида куйидагилар ажратилади:
- ота-оналар томонидан турли хил педагогик вазифаларни доимий равишда хал килиш, уларни амалга оширишда болалар ва уларнинг тарбияси хакидаги билимларга таянади;
- ота-оналарнинг психологик, педагогик ва хукукий билимларнинг маълум микдорини тушунадиган педагогик тайёргарлиги;
- болаларни тарбиялаш буйича амалиётда ишлаб чикилган куникмалар.
Шундай килиб, урганилаётган муаммони чукур тахлил килиш, таълим сохасида ижтимоий шериклик таълим сифатини яхшилашнинг энг мухум шартларидан дея хулоса чикаришга имкон беради. Ижтимоий шериклик таълим тизимини очик ижтимоий тизим сифатида шакллантиришга ёрдам беради, бу эса таълим муассасасининг барча шериклик субъектлари ва, энг аввало, оила билан хамкорлик чегараларини кенгайтиради. Ижтимоий шерикликни унинг иштирокчилари манфаатларини тенг хамкорликка асосланган келишиш институтлари ва механизмлари тизими сифатида куриб чикар эканмиз, унинг ривожланиши манфаатларнинг нисбатан мувозанатига эришиш имкониятини яратади, ижтимоий консенсусга олиб келади, шу муносабат билан максадга эришиш учун самарали восита булиб хизмат килади, биргаликдаги фаолиятнинг узаро манфаатли усули хисобланади.
Оила таълим муассасасининг биринчи ва асосий хамкори булиб, ота - оналар билан хамкорлик - бу якуний натижа-боланинг шахсияти учун ажратилган масъулият билан муносабатдир. Ушбу муносабатларни куришда И. Хоменко уч боскични таъкидлайди. Биринчи боскичда томонларнинг умумий максадлари, кадриятлари, ресурс базаси, узаро ёрдам, ота-она суровлари ва ресурслари мониторинги, уз "киймат аудити"аникланади. Натижада, ота-оналарнинг биргаликдаги фаолиятни амалга ошириш истаги пайдо булади. Иккинчи боскич-муайян хамкорлик дастурларини ишлаб чикиш, масъулиятни таксимлаш. Натижада, маълум бир шакл хосил булади.
Учинчи боскичда ушбу муносабатларнинг шартлари амалга оширилади; ихтиёрийлик (биргаликдаги фаолиятнинг турли шаклларида эркинликнинг мавжудлиги ва танловнинг хабардорлиги); узок муддатли (субъектларнинг узаро таъсирнинг узок ва такрорий характерига каратилиши) ва узаро масъулият. [3.8]
Юкорида таъкидлаб утилганидек, ижтимоий шериклик барча иштирокчиларнинг узаро фойдаси билан ажралиб туради. Ушбу баёнот таълим тизими учун истисно эмас. О. Ю. Кожурова уз тадкикотида мактаб ва оила каби ижтимоий субъэктларнинг таълим салохиятини узаро
яхшилаш учун ижтимоий шериклик имкониятларини ишончли тасдиклайди. И. Хоменко, биринчи навбатда, болалар учун хамкорликнинг фойдалилигини таъкидлайди.
Оилавий таълимнинг мураккаблиги, давомийлиги ва максадга мувофиклигини, оила билан узаро муносабатларнинг муваффакияти асосан синф рахбарлари, психологлар, мактаб маъмурияти ва бошкалар иштирокида аникланади.
Ушбу ёндашувга асосланиб, биз куйидагиларни назарда тутамиз:
1. оила билан замонавий хамкорлик оилани комплекс урганиш, унинг имкониятлари асосида курилиши керак;
2) таълим салохиятининг мавжуд даражасини хисобга олган холда, фаолият жараёнида ривожланишни рагбатлантириш, узаро хамкорликнинг янги шаклларини куллаш.
Оила тарбиясининг сифатини яхшилаш, таълим жараёнида оиланинг ролини оширишга, мактаб ва оиланинг узаро манфаатли ижтимоий шерикликка булган эхтиёжини оширишга, болаларни тарбиялаш ва тарбиялашда масъулиятни таксимлашга, оиланинг тарбиявий салохиятини ривожлантириш жараёнини илмий - услубий жихатдан таъминлашга булган эхтиёждан келиб чикади.
Оила билан ишлаш дастурининг йуналишлари:
1) ота-оналар учун таълим курси,
2) ота-оналар учун семинар,
3) болалар, ота-оналар ва укитувчиларнинг биргаликдаги ижтимоий-маданий фаолиятини ташкил этиш.
5) ахборот-маърифий маконни ташкил этиш,
Таълим тизимида ота-она билан ишлаш тамойиллари:
- замонавий ота-оналарнинг хусусиятларини ва уларнинг болаларни тарбиялашнинг устувор хукукини хисобга олиш,
- хамкорлик ва хамкорлик,
- илмий ва амалий йуналтирилган инфорaмация,
- миллат ва этнопедагогик маданият ёндашувлари:
- синергетик,
- ахиологик,
- ваколатли,
- шахсий йуналтирилган
Ота-оналарнинг малакасини ошириш максадида таълим жараёни субъектларининг комплекс узаро таъсирининг яхлит тизими сифатида оилани уз иттифокчиси ва ижтимоий хамкорига айлантириш, барча субъектлари фаолиятини мувофиклаштириш асосида таълим сифатини яхшилаш учун куйидаги тавси килинади:
- мактаб педагогик жамоаси, ота-она кумитаси, жамоатчилик кенгашлари, клублар, кутубхоналар, педагогларнинг методик бирлашмалари ва бошкалар тарбиявий иш режаларини мувофиклаштириш.;
замонавий усуллар ва ота-оналар билан ишлашнинг энг самарали усуллари, усмир билан узаро хамкорлик технологиялари билан узаро муносабатлар субъектларини мунтазам равишда укитишни ташкил этиш;
- таълим ишларининг бориши ва натижаларини урганиш, тахлил килиш ва биргаликда мухокама килиш, камчиликларни аниклаш, тузатиш. Узбекистонда миллий таълим тизимини ривожлантириш, кадрлар тайёрлаш тизимидаги камчиликларни бартараф килиш, юкори салохиятли, маънавиятли, замон билан хамнафас булган ёшларни тарбиялаш максадида кенг куламли ислохотлар амалга оширилмокда. Шу жумладан умумий урта таълим мактабларида таълим -тарбия сифатини яхшилаш, моддий -техник базасини мустахкамлаш,китобхонликга мехрини уйготиш, укитувчи шахсига нисбатан хурмат туйгусини янада кучайтириш давлат сиёсати даражасига кутарилди.[9.35]
Юкоридаги фикрлардан келиб чикиб хулоса киладиган булсак "Узбекистонда бозор муносабатлари мавжуд булган ва ривожланаётган жараёнда таълимга, кадрлар тайёрлаш сифатига юкори талаблар куйилмокда"[10.24] Зеро, малакали кадрлар сифатли таълим тизими йулга куйилган мамлакатларда асосий уринни эгаллайди. Таълим тизимида мавжуд муоммолар ечимини таълим субъектларининг узаро манфаатли хамкорлигини йулга куя олиш, оилада ота-оналарнинг педагогик салохияти ва малакасини яхшилаш оркалигина амалга ошириш мумкун. Таълимнинг энг асосий субъекти булган ота-она, яъни оила таълим салохиятини яхшиламасдан маънавий баркамол, жамият тараккиётига нафи тегадиган келажак авлодни тарбиялашдек шарафли вазифани уддалай олмаймиз.
REFERENCES
1. Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 31-декабрдаги И059-сонли карорига 1-илова.ВДММБ: 09/20/1059/0017-сон.03.20.2020.Узлуксиз маънавий тарбия концепцияси
2. Structure and Mechanisms of Action of The Edcatcional cluster. Mardonov S., Toshtemirova S., Ahmadjonov B, Koshanova N // International Journal of Psychologial Rehabilitation,Vol.24,Issue 07,2020. 8104-8111
3. Хоменко, И.А. Школа и родители: этапы развития социального партнерства [Текст] // И.А.Хоменко// Педагогическое обозрение. - 2008. -№4 (79).-С.7-8.]
4. Кожурова, О. Ю. Мактаб ва оиланинг ижтимоий хамкорлиги уларнинг таълим салохиятини ошириш омили сифатида: дисс автореферати. ... 2002.
— 480 с. )
5. Низова, А.М. Функции семьи и воспитание детей /Сборник научных трудов. Воспитательные возможности семьи [Текст] /А.М.Низова. - М., 1981.,п.47.
6. Гребенников, И. В. О воспитательном потенциале семьи [Текст] /И.В.Гребенников // Советская педагогика - 1981. - №1. - С.36-42.
7. Власюк, И.В. Ориентация будущего учителя на ценностное взаимодействие с семьей: автореферат дисс. ... канд. пед. наук [Текст] /И.В.Власюк. - Оренбург, 1998. - 36 с. 46.Волков, Г.Н. Этнопедагогика [Текст] /Г.Н.Волков. - М.:Академия, 2000.176 с..
8. Карклина, С.Э. Проблемы семейного воспитания [Текст] /С.Э.Карклина.
- М.:Сов.Россия, 1983. - 208 с
9. Кошанова Н.М. Синф мураббийлари фаолияти самарадорлигини оширишда педагогик таълим кластерининг урни. //Мугаллим хам узлуксиз билимлнедриу.№1-1.2020 жыл.илимий-методикалык журнал.С.35-42.
10. Tеаcher actions in professional direction school (according to the educational cluster) Koshanova N. //European Science review.№ 3-4 2020. htpps://doi.org/10.29013/ESR-20-3.4-24-26.
11. Кошанова, Н. М. Оила ва мураббий манфаатли хамкорлигининг таьлим сифатини оширишдаги ахамияти. Academic Research in Educational Sciences, 1 (3), 2020. 32-41.
(http://ares.uz/storage/app/media/2020yil/Vol_1_Issue_3/32-41.pdf)Vol. 1, No. 3, 2020 (http://ares.uz/jurnallar-sahifasi/ares-vol-1-no-3-2020)
12. Шенна Марина Борисовна. Развитие и реализация воспитателъного потенциала семьи в условиях социалного потенциала семьи условиях социального партнерства со школой. дисс. ... канд. пед. Наук.Уфа-2013.-224 с.
13. Низова, A.M. Функции семьи и воспитание детей /Сборник научных трудов. Воспитательные возможности семьи [Текст] /А.М.Низова. - М., 1981.
14. Кирикова, М.И. Повышение воспитательного потенциала неполной семьи в условиях Центра социальной помощи семье и детям: автореферат дисс. ... канд. соц. наук [Текст] / М.И.Кирикова. - Москва, 2009.- 38 с.