ТАЪЛИМ ИСЛОХОТЛАРИ ШАРОИТИДА КАСБ МОТИВАЦИЯСИНИ
БАРВАЦТ АНЩЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ ПСИХОЛОГИК МЕЗОНЛАРИ (КИЧИК МАКТАБ ЁШИДАГИ БОЛАЛАР МИСОЛИДА)
Гулзода Неъматуллаевна Ташматова
Гулистон давлат университети укитувчи
Дурдонахон Рустамхон ^изи Исламова
Гулистон давлат университети талаба mahmudova@mail. ru
АННОТАЦИЯ
Кичик мактаб ёшидаги укувчилар 7 ёшдан 12 ёшгача булган болалар булиб улар бошлаетич синф укувчилари хдсобланади. Бу даврларда боланинг хдёти ва фаолиятида мухдм узгаришлар юз беради. Уларнинг психикасида хдмда жисмоний ривожланишида сезиларли даражада узгаришлар вужудга келади. Кичик мактаб ёшида таълим жараёнини тизимли ташкил килиш, болада беFамлик даврининг туганланганлигидан далолат беради ва укишга булган муносабатлар тобора узгариб боради. Бу даврда боланинг кизикишлари уйин фаолиятидан укув фаолиятига аста-секин кучиб утади.
Калит сузлари: Таълим, тарбия, мактаб, жамият, давлат, укитувчи, кичик мактаб ёшидаги укувчилар, психология, пеадгогика, жисмоний ривожланиш, ру^ий зурикиш, касб, мотивация, фаолият.
ABSTRACT
Primary school pupils are children aged 7 to 12 years who are considered primary school pupils. During these periods, there are significant changes in the life and activities of the child. There are significant metamorphoses both in the psyche and in physical development. The systematic organization of the educational process at a young school age is an indicator of the end of the period of infancy in a child, and the attitude to education is constantly changing. During this period, the interests of the child gradually move from playing to learning activities.
Keywords: Education, Upbringing, School, Society, state, teacher, primary school age pupils, psychology, pedagogy, physical development, mental stress, profession, motivation, activity.
"Дунё иморатлари ичида энгулугимактабдир"
Ма^мудхужа Бе^будий
КИРИШ
Таълим - тарбия ишларини психологик мазмунини очиб беришдан иборатдир. Унинг амалий вазифаларига турли ёшдаги болаларнинг психик тараккиёти хусусиятларига доир билимларни тарбиячилир, укитувчилар, ота - оналар яъни жамоатчилар уртасида кенг ёйишдан иборат. Давлатимиз радбари президентлик фаолиятининг дастлабки кунларидан бошлаб юртимизда инновацион ва креатив фикрлайдиган замонавий кадрлар тайёрлаш, ёшларни Ватанпарварлик рудида, юксак маънавият эгалари этиб тарбиялаш, шу максадда таълим тизимини такомиллаштириш масалаларига алодида эътибор каратиб келмокда. Дакикатан дам, жадондаги ривожланган давлатлар тарихига назар ташлайдиган булсак, уларда жамият даётини узгартиришга каратилган ислодотлар аввало таълим тизимидан, богча, мактаб, тарбия масаласидан бошланганини курамиз. Чунки мактабни узгартирмасдан туриб, одамни, жамиятни узгартириб булмайди.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Таълим ва тарбиянинг асоси, пойдевори бу - мактаб. Мактабни мактаб киладиган куч эса укитувчилардир. Кичик мактаб ёшидаги укувчилар 7 ёшдан 12 ёшгача булган болалар булиб улар бошлангич синф укувчилари дисобланади. Бу даврларда боланинг даёти ва фаолиятида мудим узгаришлар юз беради. Уларнинг психикасида дамда жисмоний ривожланишида сезиларли даражада узгаришлар вужудга келади. Кичик ёшдаги укувчи мактабгача ёшдаги болаларга ва узидан каттарок ёшдаги болаларга нисбатан бир канча жисмоний хусусиятларга эгадир. Бу даврда мавжуд касбий мотив ва мотивация муаммоси хориж психологлари томонидан кенг доирада тадкик килинган. Жумладан, касбий мотивлар борасида Е.А.Климов, В.А.Крутецкий, А.Н.Василькова, Э.Диси, В.Врум, М.В.Дмитрий ва бошкаларни киритишимиз мумкин. Мотивларнинг мустахкамланиши мехнат фаолиятида ишловчиларнинг купгина омилларини кондирилишига боглик булади. Гарб психологларидан В.Врум ва Э.Диси мехнат фаолияти мотивациясини таркибий кисмларини
ажратадилар. Унга кура инсонлар канчалик уз ишидан коникса, шунчалик улар уз ишларини бажаришга кучлирок харакат киладилар. Уларни фаолият жараёнида раFбатлантириб борилса, шунчалик каттикрок ишлайдилар. Бундай ёндашувда амалга ошириладиган рагбатлантириш ишчилар фаолиятининг махсулдорлигига боглик. Бунда улар фаолият курсатадиган фирма, компания ва ташкилотлардан куч оладилар. Бу турли кушимча имтиёзлар нафакат таълим олиш учун интилиш, дам олиш, корхона томонидан ташкиллаштирилади.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Онгли равишда касб танлаш инсоннинг ижтимоий мавкеи билан боглик равишда амалга ошади. Агар инсон учун асосийси ижтимоий нуфуз хисобланса, унда касб хозирда мавжуд булган коидалар, шунингдек, жамиятдаги нуфузли касблардан келиб чикиб танланади. Купчилик касб танлаётганда бу касб уларга канчалик моддий раFбат келтиришни уйлайди. Касб мансабга интилиш асосида, хакикий ташки таассуротлар замирида, ота-она, дустларининг маслахатлари оркали ёки омадга боглик холда танлаши мумкин. Лекин касбдаги романтика одатда тезда йуколади ва унинг урнида инсон хали на хиссий, на жисмоний ва на психик жихатдан тайёр булмаган '^ир иш кунлари" колади. Танлаган касби узи учун кийин булиб, куп холларда турли тусикларни юзага келтиради ва айрим холларда уз касбини узгартиришига тугри келади. Маълумки, барчамизнинг эртанги кунимиз ёш авлод кулида. Бугунги кунда мухтарам президентимиз Шавкат Мирзиёев ташаббуслари билан болаларга айникса боFча ва бошла^ич ёшдаги болаларга давлат сиёсати даражасида караб келинмокда. Жумладан мактаб ва мактабгача таълим муассасаларида ёш авлодга турли интерфаол методлар, турли интерактив ва инновацион услублар куллаш бугунги кунда хар бир педагог олдида турган ута маъсулятли вазифадир. Боланинг кичик мактаб ёшида бошлангич синфларда укиш йилларига туFри келади. Уйин фаолиятидан укиш фаолиятига утиш олдидан бола уз хаётининг энг мухим даврига, яъни мактаб томонидан куйиладиган турли-туман талабларни бажаришга, бошкача килиб айтганда, таълим олишга хам психологик, хам жисмоний жихатдан тайёр булади.
ХУЛОСА
Касб дакидаги судбат болаликдан бошланади. Ёш болаларга аллакачон савол берилган: "Келажакда нима булишни ходлайсиз?" Болалар бу саволга турли хил йуллар билан жавоб беришади: кимдир доктор булишни ходлайди, кимдир укитувчи дейди, учувчилар, космонавтлар каби угил болалар, кимдир датто Президент булишни ходлайди деб жавоб беришади. Шуниси еътиборга лойикки, датто болалар уйнайдиган уйинлар дам болаларнинг манфаатларини акс еттиради, бу ерда улар кимгадир муносабатда булишади ёки бирор нарса куриш, пишириш ва доказо.
Кимнингдир болаликдаги орзулари руёбга чикади ва кимдир муайян фаолият турига оид фикрларини куп марта узгартиради. Агар бола бирон нарсага кизикса, у бу содада уз кобилиятларини ривожлантиришга ёрдам бериши, тезкор ва тугри йуналишга йуналтириши керак.
REFERENCES
1. Р.Солиева "Болалар психологиясининг муаммолари"
2. www.Ziyonet.com