V_/
Абдуллаева Д.У.,
Тошкент давлат педагогика университети «Психология» кафедраси катта укитувчиси
БОШЛАНГИЧ СИНФЛАРДА ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ ТАШКИЛ ЭТИШНИНГ ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ
АБДУЛЛАЕВА Д.У. БОШЛАНМЧ СИНФЛАРДА ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИНИ ТАШКИЛ ЭТИШНИНГ ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ
Шахс шаклланишида бошланFич синфларда бериладиган таълим-тарбиянинг урни бекиёсдир. Маколада кичик мактаб ёшидаги болаларнинг психологик хусусиятлари, бошланFич синфларда укув фаолиятини ташкил этишнинг узига хослиги, ушбу даврда таълим жараёнини ташкил этишда юзага келадиган муаммолар х,акида суз юритилади. Шунингдек, бу муаммолар-ни бартараф этиш буйича тавсиялар берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: кичик мактаб ёши, укувчи, укитувчи, таълим жараёни, укув фао-лияти, кизикиш, индивидуал хусусиятлар, шахс шаклланиши.
АБДУЛЛАЕВА Д.У. ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ОРГАНИЗАЦИИ УЧЕБНОГО ПРОЦЕССА В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ
Роль образования в формировании личности несомненна. В статье рассматриваются психологические особенности младшего школьного возраста, особенности организации обучения детей младшего школьного возраста, проблемы организации процесса обучения в младшем школьном возрасте, а также пути преодоления проблем организации обучения.
Ключевые слова и понятия: младший школьный возраст, ученик, преподаватель, процесс обучения, учебная деятельность, интерес, индивидуальные особенности, формирование личности.
АBDULLAYEVA D.U. PECULARITIES OF ORGANIZING EDUCATION PROCESS IN PRIMARY CLASSES
The role of education in forming personality in primany classes is very endlessly. In the article is dicussed psychological characteristics of children of primary school age and the basic features of the organization of educational activities in this period. As well there is disclosed the problems arising of the educational process, and suggested recommendations on the elimination of these problems.
Keywords: younger school age, pupil, teacher, process of education, teaching activity, interest, individual pecularity, forming the personality.
Республикамиз таълим тизимида олиб борилаётган ислоцотлардан кузланган асосий мацсад келажагимиз пойде-вори булган, цар жицатдан баркамол ва сотлом авлодни шакллантиришдан иборат.
Президентимиз таъбири билан айтганда, «... келажагимиз пойдевори билим даргохла-рида яратилади, бошкача айтганда, халки-мизнинг эртанги куни кандай булиши фар-зандларимизнинг бугун кандай таълим ва тар-бия олишига боFлик»1.
Дархакикат, х,ар жихатдан баркамол, жис-монан соFлом, маънан етук, мустакил фикр-ловчи шахсларни тарбиялашда бошланFич синфларда бериладиган таълим ва тарбиянинг роли бекиёсдир. Чунки укувчи оладиган билим, куникма ва малакаларга пойдевор худди шу бошланFич синфларда куйилади.
Мактабга бориш бола хаётида янги ёш дав-рига асос солади ва унга янги бир дунёни очиб беради. Бола 1-синфга укишга келиши билан таълим жараёни таъсирида ундаги бар-ча билиш жараёнларининг кайта курилиши амалга ошади ва у катталарга хос хислатларни узлаштира бошлайди. Энди бола узидан янги психологик сифатларни талаб килувчи ва узи учун бутунлай янги булган фаолиятларга хамда шахслараро муносабатлар тизимига ки-риша бошлайди.
Мактаб таълимининг дастлабки кунидан бошлабок кичик мактаб ёшидаги укувчининг психик усишини харакатга келтирадиган турли зиддият, карама-каршиликлар, ички ихтилоф-лар вужудга келади. Булар замирида укувчи шахси, унинг билиш жараёнларига нисбатан укув фаолияти, укитувчи томонидан куйилаёт-ган талаблар билан боланинг психик камолот даражаси ва ундаги мавжуд инсоний фазилат-лари уртасидаги карама-каршиликлар ётади. Талабларнинг тобора ортиши боланинг психик жихатдан тухтовсиз усишини такозо этади ва шу жараённинг узлуксиз харакати натижа-сида инсоннинг камолоти амалга ошади2.
Агар таълим жараёни туFри ташкил ки-линса, бола мактаб дастурида берилганидан кура мураккаброк материалларни узлаштира олиши мумкин. Боланинг мавжуд ёш ва индивидуал-психологик захираларидан оки-
1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -61-б.
2 Fозиев Э. Онтогенез психологияси: назарий-экспериментал тахлил. - Т.: «Ношир», 2010. -141-б.
лона фойдаланиш учун даставвал куйидаги муаммоларни хал этиш лозим булади:
• айрим болаларнинг мактаб таълимига тайёр булмаган холда келиши;
• таълим жараёнига мослаша олмаслиги.
Таълим жараёнида юзага келадиган кийин-
чиликлардан бири айрим болаларнинг мактаб таълимига тайёр булмаган, етилмаган холда келиши билан боFлик. Хакикатан хам, айрим болалар узлари учун янги булган ижтимоий-психологик роль учун нафакат тайёр булмаган холда, балки билим, малака ва куникма дара-жалари, укишга мойиллиги турлича булган индивидуал-психологик тафовутлари билан келадилар. Бу уларнинг айримлари учун укишни ута енгил, зерикарли ва кизикарсиз машFулот булиб колишига асос булса, бошка-лари учун хаддан зиёд кийин (машаккатли, оFир ва ана шуларнинг окибатида улар учун хам кизикарсиз) машFулотга айлантириб куяди. Факат учинчи тоифа болалар учунгина таълим дастурлари, уларнинг кобилиятига мос келади.
Кичик мактаб ёшидаги болалар тез чалFий-дилар, узок вакт диккатларини бир нарсага карата олмайдилар. Уларда диккатни ирода-вий зур бериш билан бошкариш ва вазиятга мослаш имконияти яхши булмайди. Бунинг асосий сабаби, улардаги ихтиёрий диккатнинг кучсизлиги ва бекарорлигидир. Бу ёшдаги бо-лаларда ихтиёрсиз диккат купрок ривожлан-ган булади. Укув материалларининг якколлиги, ёркинлиги, жозибадорлиги, укувчида беихти-ёр хис-туЙFуларни уЙFотади ва кучли ирода-вий зурикишсиз фан асосларини эгаллаш им-конини беради. 1-2-синф укувчилари дикка-тининг узига хос хусусиятларидан бири -унинг етарлича баркарор эмаслигидир. Шунинг учун хам улар уз диккатларини узок муддат муайян нарсаларга карата олмайдилар ва диккат объектлари устида узок туплаб тура олмайдилар.
Укув фаолияти эса боладан берилган укув материалларини эсда саклаб колишни талаб этади. Лекин бу ёшда юкорида кайд этилгани-дек ихтиёрсиз хотира шубхасиз, устунлик килади. Боланинг маълумотларни хотирасида
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 8
дapaжaдa eaклaб ^йлишини acocaн унинг ишгa бyлгaн кизикиши бeлгилaб бepaди. Укув мaтepиaлини тушуниш, эcлaб ^лишнинг aeo-сий шapти x1иcoблaнaди. Kичик мaктaб ëшидa-ги бoлaлap тaълим йлиш мунoeaбaти билaн мaнтикий, яъни мaънoeини тушуниб, эeдa Koлдиpиш к°билияти уси6 бopaди. Эeдa Koлaдигaн мaтepиaлнинг xaжми кeнгaйиб 6o-paди, мaтepиaлнинг мaзмунини тушуниш xaM чукуpлaшaди вa муpaккaблaшaди. Бaъзaн бoшлaнFич еинф yкувчилapи xarro мaзмуни тушунapли бул^н мaтepиaлни xaM мaънoeигa эътибop бepмacдaн, мexaник paвишдa ypгaниб oлaдилap. Пcиxoлoг йлим Э.F. Foзиeвнинг фи-кpичa, бунинг eaбaблapи куйидaгилap:
1) кичик Ma^a6 ëшидaги бoлaлapдa Mexa-ник xo^pa бoшкa xoтиpa туpлapигa кapaгaндa яxшиpoк pивoжлaнгaни учун xaM у мaълумoт-лapни aйнaн, yзгapишeиз эcлaб ^лиш имш-нини бepaди;
2) yкувчилap укитувчи кУйгaн вaзифaни aнглaб eтмaйдилap, нaтижaдa унинг «тyFpи ту-шунтиpиб 6ep» дeгaн тaлaбини cy3Ma-cy3 тaк-popлaш дeб билaдилap;
3) улapдa нутк бййлигининг eтишмaeлиги (илмий aтaмaлap, тил кoнуниятлapини бил-мacлиги) мaтepиaлни ижйдий тyлдиpиш, унгa кУшимчa килиш имшнияти йуклиги уни cy3Ma-cy3 кaйтapишни oeoнлaштиpaди;
4) yкувчилap мaтнни тyFpи, eaмapaли уеул-лap билaн эeлaб кйлиш йyллapини билмaйди-лap.
Taълим жapaëнидa укув мaтepиaлининг мaънocи, мй^ияти, туpли мулoxaзaлap, дaлил-лap, илмий aeoeлapини эeлaб ^лиш вa эeгa тушиpиш opкaли Укувчилapдa мaнтикий xo™-pa тaкoмиллaшaди. Биpинчи cинфдaн бoшлaб иxтиëpий эeгa тушиpиш кйбилияти тeз pивoж-лaнa бoшлaйди. Укиш жapaëни учун иxтиëpий эeдa кoлдиpиш xaM, иxтиëpий эeгa тушиpиш xaM 6apo6ap тaлaб этилaди. Буеиз укиш жapaëнининг нopмaл булиши мумкин эмac. Укувчилapдaн фaкaт ypгaниб, билиб oлишгинa эмae, бaлки ypгaниб билиб йл^нини xoтиpлaй йлиш xaM тaлaб этилaди. Укув мaтepиaлини муaйян тизим билaн xoтиpлaш фaкaт иxтиëpий эeгa тушиpиш йули билaнгинa булиши мум-кин1.
1 ДУeтмуxaммeдoвa Ш.А., Нишaнoвa ЗЯ. вa бoшкaлap. Kичик мaктaб ëo^arn бoлaлap пeиxoлoгияeи (пcиxo-диaгнoeтикa вa пeиxoкoppeкция мaeaлaлapи). - T., 2012. -ll-12-б.
Kичик мaктaб ëшидaги бoлaлapнинг би-лишгa ниeбaтaн кизикишлapининг opтишидa уйин мaшFулoтлapи мухим axaмият ^еб этa-ди. Уйин opкaли yкувчилapдa билишгa ниeбa-тaн кизикиш, эхтиёж вa улapнинг нeгизидa укиш мoтивлapи тapкиб тoпaди. Бoлaлap би-лaн тaшкил килинaдигaн уйин вa мaшFулoтлap улapнинг ёш вa индивидуaл xуcуcиятлapини хиейб^ oлгaн x°лдa тaшкил этилиши вa би-лиш жapaëнлapини pивoжлaнтиpишгa ^pa™-лиши лйзим.
Бу ёш дaвpигa кeлиб бoлaлapдa уйин фao-лияти xaM yзигa xoe xapa^ep кaeб этиб бopa-ди. ynap aнчa тaкoмиллaшиб, pивoжлaнтиpув-чи yйинлapгa aйлaнaди2. Улapнинг мaзмуни янги yзлaштиpилaëтгaн xaë^ тaжpибa, би-лимлap хиейби^ yзгapиб бopaди. Бoлaнинг индивидуaл yйинчoклapи кoнeтpуктив xapa^ тep кaeб этиб, энди бoлa улap билaн yйнaш жapaëнидa мaктaбдa yзлaштиpгaн янги, aйник-ea тaбиий фaнлap, aтpoфимиздaги oлaм, Mex-нaт дapeлapидa oлгaн билимлapидaн кeнг фoйдaлaнa бoшлaйди. Бoлaлapнинг гуpуx1, жa-Moa булиб yйнaйдигaн yйинлapи xaM интeл-лeктуaллaшиб бopaди. Шунинг учун x,aM бу дaвpдa кичик мaктaб ëшидaги бoлaлap, Ma^ тaбдa xaM уйдa, xaM eтapличa pивoжлaнтиpув-чи yйинлapни yйнaш учун eтapличa вaктгa эгa бyлишлapи yтa мухим axaмиятгa эгa. Бу дaвp-дa уйин фaoлияти eтaкчи фaoлият cифaтидa бoлa учун укиш фaoлиятидaн ^йинги иккин-чи ypинни эгaллaгaн бyлaди вa унинг pивoж-лaнишидa х^л килувчи poль yйнaйди. Бйш-лaнFич eинфлapдa бoлaлapни укитиш жapaë-нидa xaM yйинлapдaн фoйдaлaнилaди, бу yйинлap укиш-укитиш вaзифaлapи билaн 6üf-лaгaн хoлдa йлиб бopилaди3.
Kичик мaктaб ëшидaги yкувчилapнинг му-хим xуcуcиятлapидaн биpи улapдaги укитувчи шaxeигa ишйнч хиееи вa юкeaк эхтиpoмдиp.
Ma3^p ёш дaвpидa укитувчининг xap биp гaпи, xap биp xaтти-хapaкaти, тaъcиp кypeaтиш уелуби бoлa учун xa^^ мeзoни вaзифaeини бaжapaди. Чунки бoлa Укитувчигa кaттик ишй-нaди, унинг фикp-мулoxaзaлapигa кулйк eoлa-ди, унинг тaлaблapигa xaмишa aмaл килaди, у бepгaн тoпшиpиклapни бeкaму-кyeт бaжapиш-
2 Дaвлeтшин М.Г., ДУcтмуxaммeдoвa Ш.А. вa бoшкaлap. Ёш дaвpлapи вa пeдaгoгик пcиxoлoгия. Укув кУллaнмa. -T., 2009.
3 Ёш дaвpлapи вa пeдaгoгик пcиxoлoгиядaн пpaктикум. I А.И.Шчepбaкoв тaxpиpи ocтидa. - T.: «Укитувчи» 1991. -122-б.
га интилади. Бола укитувчини акл-идрок сохи-би, мехрибон, хатто донишманд инсон деб билади. Укитувчи сиймосида узининг эзгу ни-яти, орзу-истаги, ажойиб хис-туЙFуларини руёбга чикарувчи муътабар шахсни куради. Укитувчининг обруси олдида ота-оналар, ои-ланинг бошка аъзолари, кариндош-уруFлар, таниш-билишларининг нуфузи кескин пасая-ди. Шунинг учун хам укитувчининг болага тар-биявий таъсир курсатиш имконияти жуда катта.
Ана шу даврда укитувчи учун:
а) укувчиларнинг маънавиятига таъсир курсатиш, ижобий хис-туЙFулари ва эзгу ният-ларини куллаб-кувватлаш;
б) уларни атрофдаги кишиларга ёрдам бе-ришга ундаш, туFри мулохаза юритишга урга-тиш, номакбул одатлардан тийилиш, табиат манзараларини кузатиш ва мусика тинглашга одатлантириш;
в) уларга нималар билан шуFулланиш кераклиги, бурч хиссини тушунтириш;
г) улар билан укилган китобларни мухокама килиш имконияти туFилади.
Биринчи синф укувчиларига мактабда укитувчи турли вазифалар бериб, уларни уйлашга мажбур килади, уйда ота-оналар хам уй вази-фасини бажартиришда айнан шуни талаб килишади. Мактабда укишнинг бошланишида-ги аклий мехнат болани толиктириб куяди, боланинг бундай толикиши албатта аклий мехнатнинг оFирлиги туфайли эмас, балки унинг уз хатти-харакатини жисмонан бошкара олмаслиги туфайли юзага келади.
Кичик мактаб ёшидаги укувчининг мухим хусусиятларидан бири унда узига хос эхтиёж-лар мавжудлигидир. Мазкур эхтиёжлар уз мохияти билан муайян билим, куникма ва ма-лакаларни эгаллаш, теварак-атрофдаги воке-ликни узлаштиришга каратилмай, балки факат укувчининг шахсий истагини узида акс эттира-ди. Бу эхтиёжлар уз дарс тайёрлаш бурчаги, сумкаси, китоб куйиш жавонига эга булиш ис-таги, катталардек хар куни мактабга катнаш TуЙFусини хис этиш кабиларни уз ичига олади. Уртоклари билан биргалашиб уйнаш, бирга-ликда ошхонага бориш, укитувчининг угитлари хам укувчини узига ром этади. Умуман, кичик мактаб ёшидаги укувчи укишнинг туб мохияти ва вазифасини тушуниб етмайди, балки хамма мактабга бориши керак деб тушунади. Орадан маълум муддат утгач, шодиёна лахзалар таас-суроти камайиши билан мактабнинг ташки ва
ички белгилари уз ахамиятини йукота боради ва укишнинг кундалик аклий мехнат эканли-гини укувчи англаб етади. Агар бола шунга ухшаш аклий мехнат куникмасига эга булмаса, у холда укишдан кунгли совийди1.
Мактабга бориши билан боланинг оилада-ги мавкеи узгаради, унда укиш ва мехнат билан боFлик булган оиладаги дастлабки жиддий мажбуриятлари юзага келади. Энди катталар унга юкорирок талаб куя бошлайдилар.
Юкорида айтиб утганимиздек, бола нимани билса, нимага кизикса ва нимадан манфаат-дор булса, шуни бажаришни ёктиради. Шун-дай экан, укишнинг дастлабки кунларида бола олдидаги укиш билан боFлик кийинчиликларни бартараф этишда улар учун кизикарли булган машFулотлар, уйин ва машклардан фойдала-ниш лозим.
Маълумки, укувчиларнинг психологик хусу-сиятлари хар хил булиб, бир укувчига муваф-факият билан кулланган тарбиявий таъсир во-ситаси бошка бирига кулланилганда кутилган натижани бермаслиги мумкин2. Тарбиявий тадбирлар укувчиларга яккама-якка ёндашган холда амалга оширилса, яхширок самарага эришилиши шубхасиздир.
Мана шундай ёндашишда укувчи шахси-нинг хусусиятларига ва унинг муайян даврда-ги психологик холатига мос тарбиявий воси-таларни танлаш ва янги усулларни топишни талаб килади. Бунда укитувчининг укувчиларга Fамхурлиги, педагогик одоби, уз хатти-харакатининг натижасини олдиндан кура оли-ши мухим роль уйнайди.
Шунинг учун укитувчи таълим жараёнини ташкил этишда хар бир боланинг узига хос индивидуал хусусиятларини хисобга олиши лозим. Агар бола берилган топширикларни бажаришга кийналмаса, унга бирмунча мурак-каброк топширик бериш, агар кийналса, сод-дарок топширик бериш лозим. Топширикни бажара олмагани учун уни койиш керак эмас.
Болаларга у ёки бу нарсаларни ургатибгина колмай, уларда узига ишонч, дадиллик, фикр-ни химоя кила олиш, карорида катъий туриш каби хислатларни хам тарбиялаш зарур. Бу айникса, ижодий топширикларни бажаришга
1 Fозиев Э. Онтогенез психологияси: назарий-экспе-риментал тахлил. - Т.: «Ношир», 2010. -142-б.
2 Шеримбетова З.Ш. БошланFич синфлардаги узлаш-тирмовчи укувчиларнинг психологик хусусиятлари. Психология фанлари номзоди диссертацияси. - Т.: УзМУ, 2007.
тeгишли. Бoлa тaнкидни тyFpи тушуниши, узининг янги Foялapини дaдиллик билaн ил^-pи eуpa йлиши ^pa^ Бу xoлдa xaM бoлaнинг индивидуaл xуeуeиятлapи aлбaттa xиeoбгa йлиниши муxимдиp. Агap у дaдил, yзигa ишйн-гaн бyлea, уз жaвoблapини тaнкидий бaxo-лaшгa ypгaтa бoшлaш мумкин. А^ тopтинчoк, уятчaн бyлea, уни кУллaб-куввaтлaш, xap Kaндaй тaшaббуeини мaъкуллaш лйзим. Агap бoлa yзигa бepилгaн тoпшиpикни бaжapишдa Kийнaлea, уни уйин элeмeнтлapи билaн 6üf-лaгaн xoлдa кизиктиpиб, тoпшиpикнинг янги жиxaтлapини топишь ундaш лйзим.
Укув фaoлияти кичик мaктaб ëшидaги бoлa-лapдa Укишдa мaълум ютуклapгa эpишиш эхтиёжини кoндиpиш, тeнгдoшлapи opaeидa уз ypнигa э^ бyлишигa имшният яpaтaди. Ай-нaн aнa шу уз ypни вa мaвкeигa эpишиш учун xaM бoлa яxши Укишгa xapaкaт килaди. Бу ёш-дaги бoлaлap дйимий paвишдa yзлapи эpиш-гaн мувaффaкиятлapини бйш^ тeнгдoшлapи мувaффaкиятлapи билaн eoлиштиpaдилap. Бу ëшдaги бoлaлap кaттaлapнинг у xaкидaги фикp вa бepгaн бaxoлapигa кapaб yзлapигa бaxo бe-paдилap. Шунинг учун укувчининг yз-yзигa бepaдигaн бaxocи туpли фaoлиятлapидaги мувaффaкиятлapигa xaM бoFлик бyлaди. Шунинг учун yкувчилapдa уз мexнaтидaн xуpeaнд булиш хиееини илйжи бopичa кyпpoк юзaгa кeлтиpиш вa уни бoлa xapaктepининг эмoциo-нaл жиxaтигa aйлaнтиpиш бoшлaнFич еинф укитувчиеининг aeoeий вaзифaлapидaн биpи-диp.
Айpим yкувчилap дoeкaгa чикишгa KypKa-дилap. Бундaй yкувчилapни тeз-тeз дйс^^ чикapaвepиш улapни шу хиени eнгишлapигa ëpдaм бepaди. К1aйтa-кaйтa дoeкaгa чaкиpa-вepиш нaтижaeидa бoлaдa кУpKУв хиееи eуeaя бoшлaйди. Айpим эмoциoнaл кeчинмaлapнинг eyнишидa бoшкa кoнуниятлap xaM 6op. Maea-лaн, кapaмa-кapши xиeлap бaъзи ниeбaтлapдa биp-биpини йукйтиб юбopиши мумкин. Сaл-бий xиe пaйдo булиб туpгaнидa кучлиpoк ижйбий xиeни юзaгa кeлтиpaдигaн eaбaб пaй-дй булиб кoлca, у xoлдa eaлбий xиc еуниши мумкин. Maeaлaн, бoлa йикилиб йиFлaб туpгaн вaктдa oнaeи ^либ уни юпaтиб эpкaлaйди. Бу эpкaлaш ижйбий xиeлapнинг пaйдo бyлишигa caбaб бyлaди, шунинг учун бoлaдa куз ёш Уpнигa xуpeaндчилик пaйдo бyлaди. Укувчидaги кУpKУв xиeeини кaйтa-кaйтa дй-eкaгa чикapиш йули билaнгинa йук килиб Koлмaeдaн, бaлки бoлaдa кapaмa-кapши
xиeлapни туFдиpиш йули билaн xaM кУpKиш xиeeининг йлдини йлиш мумкин. Биpинчи еинф укувчиеи xaвoтиpининг caбaби уни уз кучигa ишoнмaгaнлигидa бyлca, йейн бaжapи-лaдигaн вaзифaлapни бepиш кepaк вa бу вaзи-фaни бaжapa oлгaни учун кaттaлap тoмoнидaн paFбaтлaнтиpилиши бoлaдa ижйбий xиeлapнинг юзaгa кeлишигa ëpдaм бepaди, кУpкув xиccи эea йyкoлaди1.
Kичик мaктaб ëшидaги бoлaнинг дaeтлaбки мувaффaкияти уни янaдa яxшиpoк нaтижaлap-ни эгaллaшгa ундaйди. Шунинг учун укув фao-лияти жapaëнидa бoлaдaги xap кaндaй ютук-лapни тaъкидлaб кypeaтиш вa paFбaтлaнтиpиб бopиш, yзидaги xулк-aтвop вa узи тoмoнидaн мувoфиклaштиpиш ^билиятини pивoжлaнти-pишгa, уз фaoлиятини уюштиpишгa эpишиш caмapaли нaтижaлap бepaди. Укитувчининг бoлaгa ниcбaтaн ижйбий мунoeaбaти, эътибй-pи, paFбaт вa мaктoвлapи бoлaдa шйдлик вa кувйнч xиe-туЙFулapини пaйдo килaди, унинг узи^ бyлгaн ишйнчини opттиpaди.
Афеуеки, куп xoллapдa Укитувчилap, oтa-oнaлap бoлa шaxeи pивoжлaниши учун xaл килувчи axaмиятгa эгa бyлгaн юкopидa кeлти-pилгaн oмиллapгa eтapличa эътибop бepмaй-дилap. Улap билaн кepaкли pивoжлaнтиpувчи yйинлap, мaшFулoтлap yткaзилмaйди. Нaтижa-дa бoлa pивoжлaнишидa бйй бepилгaн имкй-ниятлapнинг ypнини кoплaш учун кeйинчaлик xaддaн тaшкapи куп вaкт, куч, куввaт, мaблaF кepaк бyлaди.
Шунинг учун тaълим жapaëнини xap биp бoлaнинг индивидуaл пeиxoлoгик xуcуcиятлa-pини xиeoбгa oлгaн xoлдa тaшкил этиш бoлaгa мaктaбдa oлa бoшлaгaн билимлapининг унинг учун зapуp, фoйдaли бyлгaн жиxaтлapини кyp-eaтиб, улapдaн кундaлик фaoлиятидa фoйдa-лaнa билиш имкoниятлapини яpaтиб бepиш лйзим.
TyFpи тaшкил этилгaн укув жapaëни - кичик Man^ ëшидaги yкувчидa билим эгaллaшгa йyнaлгaнлик мoтивлapи тapкиб тйпишининг aeoeий шapтидиp. Ушбу мйтив yзлaштиpиш билaн бeвoeитa бoFлик. Умумaн, укиш иш-тиёки, мувaффaкиятгa эpишиш бoлaнинг уки-тувчигa бyлгaн ижйбий мунocaбaти билaн бeлгилaнaди. Taълим жapaëнидa кaттaлapнинг эътибopи, ëpдaми бoлaнинг yзигa ниcбaтaн
1 Сoлиeвa Д.А., ДУcтмуxaммeдoвa Ш.А., Эpгaшeв П.С. Kичик мaктaб ëшидa укув муcтaкиллигини тaшxиc килиш вa pивoжлaнтиpишнинг услубий acocлapи. - Ку^н, 2012. -31-39-б.
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COВPЕMЕННOЕ OБPAЗOВAНИЕ 2016, В
ишончини ортишига олиб келиш билан бир каторда уларни мавжуд кийинчиликларни ен-гиш ва фаол харакат килишларига туртки булади.
Хулоса килиб айтганда, кичик мактаб ёши даври шахс шаклланишида мухим ахамият касб этади. Мазкур даврнинг характерли бел-гилари шундан иборатки, бунда шахс сифатла-ри, характер хислатлари, билишга кизикиш, шахслараро муносабатларнинг таркиб топи-шига таянч нукта вазифасини утайди.
Бу даврда болани ортикча жисмоний зури-кишсиз укишга, диккат-эътиборли булишга ургатиб бориш лозим. Бунинг учун оилада хам, мактабда хам бола билан олиб борила-диган таълим жараёнининг имкон кадар кизикарли булишига эришиш лозим.
Бу борада укитувчилар, психолог ва ота-оналарнинг биргаликдаги саъй-харакати бо-ланинг узига нисбатан ишончини ортишига олиб келиш билан бир каторда, уни мактабда муваффакиятли укишини таъминлаши ва таълим жараёнидаги кийинчиликларни енгишда ёрдам бериши мумкин.
Шу билан бирга куйидаги тавсияларга амал килиш таълим жараёни самарадорлигини таъ-минлайди:
• кичик мактаб ёшидаги укувчи дастлабки йиллар давомида купрок куллаб-кувватла-нишга мухтож булади. Шунинг учун уни доимо куллаб-кувватлаш, бола етук, узига ишонган ва хотиржам булиб етишиши учун уни доимо эришган ютуклари учун раFбатлантириб бо-риш;
• укувчиларнинг рухияти ва ёш хусусият-ларига мос равишда муносабатда булиши;
• бахолаш, раFбатлантириш ва жазолашда хар бир укувчига хос рухий холатни хисобга олиш;
• хар бир боланинг имконияти, кобилияти, узлаштириш даражасини инобатга олиш;
• унинг саволларига сабр-токат билан жа-воб бериш;
• болани хато килишга хакки борлигини унутмаслик;
• бола билан самимий ва яхши муносабатда булиш.
Адабиётлар:
1. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.
2. Выготский Л.С. Психология развития ребёнка. - М.: «Смысл», 2004.
3. Fозиев Э^. Онтогенез психологияси. - Т.: «Ношир», 2010. - 142-б.
4. Давлетшин М.Г., Дустмухамедова Ш.А. ва бошкалар. Ёш даврлари ва педагогик психология. - Т., 2009.
5. Солиева Д.А., Дустмухаммедова Ш.А., Эргашев П.С. Кичик мактаб ёшида укув мустакиллигини ташхис килиш ва ривожлантиришнинг услубий асослари. - Кукон, 2012. -76-б.
6. Шеримбетова З.Ш. БошланFич синфлардаги узлаштирмовчи укувчиларнинг психологик хусусиятлари. Психология фанлари номзоди диссертацияси. - Т.: УзМУ, 2007.
7. Ёш даврлари ва педагогик психологиядан практикум. / А.И.Шчербаков тахрири остида. - Т.: «Укитувчи» 1991. -122-б.