Научная статья на тему 'ТАЛАБАЛАРНИ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА АКСИОЛОГИК ТАЪЛИМНИНГ ЎРНИ'

ТАЛАБАЛАРНИ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА АКСИОЛОГИК ТАЪЛИМНИНГ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
475
60
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
талабалар / тарбия / ижтимоий педагогик / билим / ривожлантириш / педагогика / аксиология / таълим / фаоллик. / студенты / образование / социальная педагогика / знания / развитие / педагогика / аксиология / образование / активность.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Маматханова Наргиза Тохировна

Ушбу мақолада талабаларни ижтимоий-педагогик фаолиятга тайёрлашни ривожлантиришда аксиологик таълимнинг ахамияти таъкидланган. Ёшлар тафаккурини ривожлантиришда педагогика фанларини ўқитишнинг самарадорлигини таъминлашга оид илмий назарий фикрлар ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РОЛЬ АКСИОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В РАЗВИТИИ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ К СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В статье подчеркивается важность аксиологического воспитания в развитии подготовки студентов к социально-педагогической деятельности. Освещены научно-теоретические взгляды на эффективность преподавания педагогических наук в развитии мышления молодежи.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБАЛАРНИ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА АКСИОЛОГИК ТАЪЛИМНИНГ ЎРНИ»

Маматханова Наргиза Тохировна,

Наманган давлат университети таянч докторанти

ТАЛАБАЛАРНИ ИЖТИМОИИ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА АКСИОЛОГИК ТАЪЛИМНИНГ УРНИ

УДК: 378

МАМАТХАНОВА Н.Т. ТАЛАБАЛАРНИ ИЖТИМОИИ-ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА АКСИОЛОГИК ТАЪЛИМНИНГ УРНИ

Ушбу мак,олада талабаларни ижтимоий-педагогик фаолиятга тайёрлашни ривожлантиришда акси-ологик таълимнинг ахамияти таъкидланган. Ёшлар тафаккурини ривожлантиришда педагогика фан-ларини укитишнинг самарадорлигини таъминлашга оид илмий назарий фикрлар ёритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: талабалар, тарбия, ижтимоий педагогик, билим, ривожлантириш, педагогика, аксиология, таълим, фаоллик.

МАМАТХАНОВА Н.Т. РОЛЬ АКСИОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В РАЗВИТИИ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ К СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В статье подчеркивается важность аксиологического воспитания в развитии подготовки студентов к социально-педагогической деятельности. Освещены научно-теоретические взгляды на эффективность преподавания педагогических наук в развитии мышления молодежи.

Ключевые слова и понятия: студенты, образование, социальная педагогика, знания, развитие, педагогика, аксиология, образование, активность.

MAMATKHANOVA N.Т.. THE ROLE OF AXIOLOGICAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF STUDENTS' TRAINING OF FOR SOCIAL AND PEDAGOGICAL ACTIVITIES

In the article is emphasized the importance of axiological education in the development of students' training for socio-pedagogical activities. The article presents scientific and theoretical views on the effectiveness of teaching pedagogical sciences in the development of young people's thinking.

Key words and concepts: students, education, social pedagogy, knowledge, development, pedagogy, axiology, education, activism.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

Кириш.

Илмсиз, маърифатсиз жамият ва мамла-кат тараккиётини тасаввур килиш мушкул. Узбекистон Республикаси Президенти Шав-кат Мирзиёев томонидан илм-маърифатга алох,ида урFу берилиши ва бу оркали ракамли иктисодиётни ривожлантириш масаласининг кун тартибига куйилиши иктисодий-ижтимоий, сиёсий жих,атдан кучли, бозор иктисодиёти конунлари тулик, амал киладиган демократик давлат куришга каратилган мух,им кадамдир. Узбекистон Республикаси Президенти Шав-кат Мирзиёев таъкидлаганидек: "Шарк дониш-мандлари айтганидек, «Энг катта бойлик - бу ацл-заковат ва илм, энг катта мерос - бу яхши тарбия, энг катта цашшоцлик - бу билимсизликдир!»»1. Шу сабабли, х,аммамиз учун замонавий билимларни узлаштириш, чинакам маърифат ва юксак маданият эгаси булиш, узлуксиз х,аётий эх,тиёжга айланиши керак. Мамлакатимизда амалга оширилаёт-ган туб ислох,отлар юксалишларига эътибор бериб караладиган булса, уларнинг негизида ёш авлод тарбияси турганлигини англаш кийин эмас. Чунки, Ватанимизнинг порлок, келажаги ёш авлодларимиз кулида.

Мамлакатимизда узлуксиз таълим риво-жининг бевосита демократик ислох,отлар чукурлашуви, яъни таълим-тарбия жараёни-нинг фукаролик жамияти институтлари фаоли-ятининг кенгайиши билан х,ам боFликлигидир. Халкимиз кадриятлари, ёзма ва оFзаки ижоди намуналари билан талабаларнинг дастлабки бевосита танишиши педагогикага оид фанлар оркали амалга оширилади. Аксиологик таълим талабаларда ижтимоий тарбия муносабатлари-нинг чукурлашуви билан х,ам характерланади. Педагогика олий таълим муассасаларининг педагогика ва психология йуналиши талабала-рида ижтимоий-педагогик фаолликни ривож-лантиришга алох,ида эътибор каратилиши, яъни дарс ва дарсдан ташк,ари шароитда талабалар х,алк,имиз кадриятлари, ёзма ва оFзаки ижоди дурдоналарини урганиши, уларда ижтимоий-педагогик фаоллик компонентларининг ривож-

1 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзи-ёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. / "Халк, сузи" газетаси. 25 январь 2020 йил.

ланишига асос булади. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 28 ноябрдаги "Узбекистон Республикасида миллий мадани-ятни янада ривожлантириш концепциясини тасдик,лаш туFрисида"ги ПК.-4038-сон карори2 мазкур сох,ага тегишли бошк,а меъёрий-х,укук,ий х,ужжатларда белгиланган вазифаларни амалга оширишда, таълим тизимида талабаларга халкимизнинг асрлар давомида шаклланган юксак маънавий кадриятлари ва маънавий меросини асраб-авайлаш х,амда жах,он мада-нияти билан уЙFун х,олда ривожлантириш, миллий маданиятни кенг тарFиб этиш, унинг халкаро маданий маконда тутган урни ва мавкеини янада мустах,камлашни такомиллаштиришга доир катор илмий изланишларни амалга оширишда муайян даражада хизмат килади.

Мавзунинг долзарблиги мамлакатимизда тарбия ишига комплекс ёндашув юксалиб бора-ётганлиги, ёшлар камолотининг давлатимиз тарак,к,иёти, унинг келажаги, бевосита барка-мол шахс шаклланиши билан узвий боFлик1лиги ва булажак педагог ва психологлар онгига маънавий кадриятга мансуб манбаларни сингди-риш долзарб масалалардандир. Халк оFзаки ижоди дурдоналарида ифодаланган ахлок,ий поклик, мех,натсеварлик, юртпарварлик, шу азиз ватан тупроFининг, унинг х,ар бир карич ерининг мукаддаслиги х,ак,идаги фикрларнинг, лапарлар мазмуни, санъаткорлар, халк бахши-лари ижросидаги куй ва к,ушик,ларда, талабаларга тушунарли тилда, к,изик,арли, узига хос ижро усулида ифода килиниши тарихимиз-нинг илдизларини чукуррок урганишда х,амда ижтимоий-педагогик фаоллигини ривожланти-ришда мух,им манба ролини бажаради.

Мак,оланинг мак,сади педагогика олий таълим муассасаларининг булажак педагог ва пси-хологларига маънавий кадриятларни сингди-риш, аксиологик таълимни такомиллаштириш оркали ижтимоий-педагогик фаолиятга тайёр-лаш, ижтимоий маданиятини янада ривожлантириш тадкикотнинг асосий максади х,исобланади.

2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 28 ноябрдаги "Узбекистон Республикасида миллий маданиятни янада ривожлантириш концепцияси"ни тасдиклаш туFрисидаги ПК-4038-сон Карори.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

Мавзу буйича илмий изланишларнинг к,иск,ача тахлили.

Олимлар ижтимоийлашув деганда фукаровий ва ахлокий тарбияни тушунишади. Шунингдек, яна бир гурух олимлар шахс ижтимоийлашувини тарбиянинг асосий максади деб хисоблашади. Бирок тарбия бола ижтимоийлашувининг асосий омилларидандир. "Тарбиянинг асосида ижтимоий харакат булиши, уни ижтимоийла-шувдан фарклайди"1.

«Ижтимоийлашув" атамасини биринчи булиб америкалик социолог Ф.Г.Кеддингс инсонларга нисбатан куллаган. У «ижтимоий табиат ёки индивид характерини ривожлантириш, инсонни ижтимоий хаётга тайёрлашдир" деган фикрни билдиради2. Француз олими Эмиль Дюркгейм ва америкалик социолог олим Тэлкотт Парсонс тадкикотларида инсонга жамият таъсирининг суст истеъмолчиси сифатида каралишини таъ-кидлаган. Бунда ижтимоийлашув жараёнида инсоннинг фаол урни, унинг хаётий холатларга таъсир этиш кобилияти назарда тутилган3.

Мацоланинг илмий мо^ияти шундан ибо-ратки, хозирга кадар педагогик-социологик илмий адабиётларда "ижтимоий-педагогик фао-лият" тушунчасининг мохияти тулик очиб берил-маган. Ёшларнинг маънавиятида руй бераётган заифликнинг сабаблари ва уларни аниклаш, тек-шириш, хал этишда ижтимоий-педагогик фаоли-ятга тайёрлаш механизмларини такомиллашти-риш масалалари етарли тадкик этилмаган.

Тадк,ик,отнинг объекти сифатида Наманган давлат университети, Кукон давлат педагогика институти ва Тошкент давлат педагогика универ-ситетлари педагогика ва психология йуналиши талабаларининг барча боскичларидан жумла-

1 Тайлаков Н.И. Вояга етмаганлар орасида жиноятчи-лик ва хукукбузарликка мойил укувчиларни тарбиялаш-нинг ижтимоий-педагогик воситалари ва технология-лари. Монография IV том. - Тошкент: "Innovatsiya-Ziyo" нашриёти, 2020. 330 б.

2 Аликулова М.М. Вояга етмаган усмирлар ижтимоий-лашувида педагогик ва психологик интеграцион таълим-нинг ахамияти. // "Мактаб ва хаёт" илмий-методик жур-нали. №5, 2020. 25-28 б.

3 Поляков А.А. Социальная солидарность в представлениях Россиян и в работах Эмиля Дюркгейма и Тэлкотт Парсонса. // "Социология вчера, сегодня, завтра". Материалы молодежной региональной научно-практической конференция. БелГУ, Белгород, 16 апреля 2018 г. С. 12-14.

дан, 306 нафари иштирокида кадриятлар асосида ижтимоий-педагогик фаолиятга тайёр-лашни самарали ташкил этиш жараёни тан-ланди.

Тадк,ик,отда кулланилган усуллар сифатида илмий-педагогик адабиётларни та,лил этиш, кузатиш, киёсий-мантикий тахлиллардан фой-даланилди.

Асосий кисм. Олий педагогик таълим муас-сасаларининг булажак педагог-психологларига мулжалланган ижтимоий педагогика фанла-рини укитишда кадриятлар асосида ижтимоий-педагогик фаолиятга тайёрлашни ривожлан-тиришга оид методик тавсиялар ишлаб чикиш вазифасини уз ичига олди. Таъкидлаш лозимки, булажак педагог-психологларда кадриятлар асосида ижтимоий-педагогик фаолиятни ривожлантириш механизмларини такомиллаштиришдаги дидактик тизимнинг максади тажриба-синов иши жараёнида талабаларда кадриятлар асосида ижтимоий-педагогик фаолиятни ривожлантириш даражаси хакида мантикан хулоса килиш мумкин. Ушбу интеграциялашган таъли-мий тушунчалар таркибига куйидагиларни кири-тиш мумкин: кадриятларга хурмат, кадриятлар асосида ижтимоий-педагогик фаолият буйича билим, куникмага эга булганлик ва кадриятлар асосида ижтимоий-педагогик фаолиятнинг шах-сда ривожланганлик ифодаси ва унинг фаоли-ятида турли куринишларда намоён булиши, ижтимоий-педагогик фаолият компетентли-гининг таркиб топиши кабилардир. Шундай экан, бизнинг тажриба-синов ишимиз учун ушбу таркибдаги хамма имкониятларга эъти-бор беришимиз лозим. Бу курсаткичлар булажак педагог-психологларда кадриятлар асосида ижтимоий-педагогик фаолиятни намойиш килади, кадриятлар асосидаги таълимнинг бево-сита натижаларини объектив суръатда ифода-лайди, шунингдек, натижаларни кулга киритиш механизмини очиб беради, ички ва ташки таъсир омилларининг мохиятини курсатади. Ушбу тажриба-синов иши уз навбатида булажак педагог-психологларда кадриятлар асосида ижтимоий-педагогик фаолиятга тайёрлашни ривожлантириш даражасини ва самарадорли-гини аниклашга ёрдам берди.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

Тадкикотнинг натижалари ва амалий мисол-лар.

Ижтимоий тарбия, ижтимоий фаолият, ижти-моий химоя куринишида кадимий илдизларга эга булган маънавий меросимиз мавжуд. Илк диний-фалсафий (Авесто) ва адабий (Алпо-миш, Гурутли) манбаларда биз инсоннинг ижтимоий келиб чикиши нуктаи назаридан педаго-гик карашларнинг акс этишини курамиз. VI-VII асрларда Марказий Осиё х,удудида ислом динининг таркалиши янги маънавий, ахлокий кадриятларни олиб келди ва улар минтакада оила ва жамият тарбияси тизимига таъсир курсатди. Марказий Осиёнинг араб халифалиги таркибига кириши маданий алмашув, фикр ва карашларнинг эркин кураши, узаро муноса-батларнинг шаклланишига олиб келди. Мод-дий баркарорлик ва ишлаб чикариш х,амда савдо ривожи эхтиёжларига асосланган янги ижтимоий-иктисодий холат маънавий ва маданий хаётнинг юксалишига, дунёвий илм ва фан-ларнинг гуллаб-яшнашига, форс, араб, кадимги юнон маданияти ютукларини узлаштиришга ёрдам берди.

Маънавий кадриятларимизни замонавий илм-фан ва тараккиёт ютуклари билан бойи-тиб бориш талабаларни маънавий кадриятларни туFри бахолай билишга даъват, миллий кадриятларга, маданий меросга илмий асосда туFри ёндашиш ижтимоий-педагогик фаолиятга тайёрлашни такомиллаштириш масаласи келиб чикади. Шунингдек, юртимизда яшаётган барча миллат ва элатларнинг кадриятлари, тили, маданияти, диний эътикоди, урф-одатлари ва анъа-наларини хурмат килиш, уларни авайлаб асраш хамда ривожлантиришга кумаклашиш булажак педагог-психологларда ижтимоий-педагогик фаолиятни ривожлантириш вазифаларидан бири хисобланади.

Ёшларда ижтимоий-педагогик фаолиятни миллий ва умуминсоний кадриятларни урганиш, эъзозлашни иктисодий, сиёсий, ижтимоий, маънавий йуналишлар оркали амалга оши-ришда таълим-тарбия асосий омил эканлиги-нинг гувохи буламиз. Ижтимоий тараккиётнинг асосий негизи ёшларда ижтимоий фаолликни, жумладан, аксиологик таълим мазмунини такомиллаштириш асосида талабаларни ижтимоий-

педагогик фаолиятга тайёрлаш тизимини ривожлантириш алохида ахамият касб этади.

Аксиология (юн. «axio» - кадрият ва «logos» -фан, таълимот ) - кадриятшунослик; кадриятлар хакидаги фан1. Аксиологик таълим, маънавий кадриятлардан фойдаланиб баркамол авлодни тарбиялаш, хусусан, ёшларни ахлокий, мехнат ва ватанпарварлик тарбиясида тизимли фой-даланиш асослари шаклланди. Шундай таъ-сирчан воситалардан бири халкимизнинг севимли кахрамони Термиз шахрида Алпо-мишга, Бухоро шахридаги адолатпарварлик, хакикатпарварлик тимсоли булган Насриддин афандига хайкал урнатилиши, Кашкадарё вило-яти Fузор туманида "Тохир ва Зухро" досто-нида ёшлар севгисини тараннум этувчи хиё-боннинг яратилиши, шахарлардаги истирохат ботларида халкимизнинг отзаки ижодида тараннум килинган миллий кахрамонлар образ-лари ифодаланган хайкалчалар урнатилиши, талаба-ёшлар ахлокий, маънавий тарбиясида ва ижтимоий фаоллик компонентлигининг таркиб топишида мухим ахамият касб этади. Таъкидлаш жоизки, "Шу маънода халк оFзаки ижоди ноёб дурдонаси булмиш «Алпомиш» достони миллатимизнинг узлигини намоён эта-диган, авлодлардан-авлодларга утиб келаётган кахрамонлик кушиFидир. Агарки халкимизнинг кадимий ва шонли тарихи туганмас бир достон булса, «Алпомиш» ана шу достоннинг шох байти, десак, туFри булади. Бу мумтоз асарда тарих туфонларидан, хаёт-мамот синовлари-дан омон чикиб, узлигини доимо саклаган эл-юртимизнинг баFрикенглик, матонат, оли-жаноблик, вафо ва садокат каби эзгу фазилат-лари уз ифодасини топган"2.

Тадкикотимиз тахлилларига асосланиб, талабаларни кадриятлар асосида ижтимоий-педагогик фаолиятга тайёрлашни куйидагича таърифладик: ижтимоий фаоллик, уз-узини бошкариш куникмалари, юкори маданияти ва интизомга эга булган, хаётнинг ижтимоий-сиёсий, маънавий сохаларида фаол иштирок

1 Узбек тилининг изохли луFати. - Т.: «Узбекистон миллий энциклопедияси» давлат илмий нашриёти, 2006. -680 б.

2 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. 32-33 б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

этадиган, ëш aвлoдгa таълим-тарбия бepишдa маънавий, axлoкий кадриятлар yЙFyнлигидa иншнпарварлик тaмoйиллapини амалга oши-радиган дeмoкpaтик жамият фyкapocининг тар-бияланишидир.

Узбeкиcтoн paдиocи эшиттиришларида xaлкимизнинг кадимий aшyлaлapи, лапар-лари, aйтишyвлapининг мyмтoз ^нъатшрлар тoмoнидaн ижpocидaги мycикий acapлapнинг, xaлк oFзaки ижoди нaмyнaлapининг хoзиpги ижoдкop ëшлap ижpocидaги aшyлaлapнинг эфирга yзaтилaëтгaнлиги хам талаба ëшлap тар-бия ишига кУшилaëтгaн мухим хи^адир. Халк oFзaки ижoди нaмyнaлapи acocидa Узбeкиcтoн тeлeвидeниecи ижoдкopлapи тoмoнидaн яра-тилaëтгaн тeлeвизиoн ва хужжатли фильмлар талаба^шларда катта кизикиш yйFoтмoкдa. Халк oFзaки ижoди нaмyнaлapидaн тарбиявий ишларда мухим манба cифaтидa фoйдaлaниш ва миллий байрамларимиз мyнocaбaти билан ташкил килинадиган тантанали тадбирлар-нинг урни мухимдир. "Навруз", "Муа"акиллик" ва бoшкa yмyмxaлк байрамларида ^нъатшр-лар тoмoнидaн ижpo к,илинган ашулаларда хам xaлкимизнинг кадимий oFзaки ижoди намуна-ларидан ^нг фoйдaлaнилмoк1дa ва бундай тад-бирлар ешларни нафак,ат axлoк1ий тарбиялайди балки, уларда ижтимoий фaoллик кoмпoнeнт-лиги pивoжлaниши caмapaдopлигини таъмин-лaëтгaн мухим вocитaлapдaн биридир.

Олий пeдaгoгик таълим муа^а^ларининг пeдaгoгикa ва пcиxoлoгия йуналиши талабала-рида ижтимoий-пeдaгoгик фaoлиятни pивoж-лантиришда yзбeк xaлк pивoятлapининг poлини aлox1идa кайд килиш лoзим. Узбeк xaлк pивo-ятларида яxшилик ва ëмoнлик, эзгулик ва ^л-бий xycycиятлap opacидaги курашнинг инcoн х^тидаги урнига aлox1идa ахамият бepилaди. Ушбу маънавий жapaëнни англаш тарбия ишига янгича ëндaшyв ва глoбaллaшyв шapoитидa ëшлap дyнëкapaшини шакллантириш, юрти-мизни як,ин кeлaжaкдa pивoжлaнгaн мамлакат-лар ка^ридан мyнocиб урин oлиши булажак ëш кадрларнинг ижтимoий-пeдaгoгик фaoли-ятга тaйëpгapлиги билан бeвocитa бoFликдиp.

Акcиoлoгик таълимнинг турли шакллари-дан талаба^шлар тapбияcидa ижтимoий-пeдaгoгик фaoлиятни pивoжлaнтиpишдa caмa-

рали фoйдaлaниш, улар мазмунининг узига xoc xycycиятлapигa эътибop бepиш, унинг ижти-мoий ахамиятини тушуниш, улар opacидaги yЙFyнликни англаш мухим ахамият кacб этади. Маънавий кадриятларни ижтимoий пeдaгoгикa фани opкaли урганилиши хoзиpги глoбaллaшyв шapoитидa, ëшлap билан oлиб бopилaëтгaн тарбия ишига ^лбий тaъcиp кypcaтaëтгaн турли xил ижтимoий хoлaт ва вoкeaлap ма^адини фoш килишда вocитa poлини хам бажаради.

Хуло^ Ba тaклифлap.

Xyлoca cифaтидa таъкидлаш лoзимки, маънавий маданиятимиз намуналари, дypдoнaлapи-дан пeдaгoгикa ва пcиxoлoгия йуналиши тала-баларини ижтимoий-пeдaгoгик фaoлиятгa тай-ëpлaшни pивoжлaнтиpишдa caмapaли фoйдa-ланиш, улар кaмoлoтидa, axлoкий тapбияcидa, фyкapoлик жамияти pивoжлaниши шapoитидa маънавий дyнëcи шаклланишида, яъни маъна-виятимиз мазмунини чукур урганишга, англаш-ларига xизмaт килади.

Изланишларимизга таянган xoлдa куйидаги таклифларимизни таъкидлаб утамиз:

- булажак пeдaгoг ва пcиxoлoглapнинг ижтимoий-пeдaгoгик фaoлият кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpишдa aкcиoлoгик таълим мазмунини ва ундан смарали фoйдaлaниш мexaнизм-ларини ташмиллаштириш;

- ëш кадрларни тaйëpлaш жapaëнидa ижтимoий-пeдaгoгик фaoлиятгa тaйëpлaшгa oид aкcиoлoгик таълимдан фoйдaлaнишнинг caмa-рали ycyллapи, шакл ва вocитaлapини тадкик килиш;

- булажак пeдaгoг ва пcиxoлoглapдa ижтимoий-пeдaгoгик фaoлият кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpишдa маънавий кадриятларга oид интeгpaциoн илмий-мeтoдик тaвcиялap ишлаб чикиш;

- oлий пeдaгoгик таълимни мoдepнизaция-лаш даврида булажак пeдaгoг ва пcиxoлoглapни ижтимoий-пeдaгoгик фaoлиятгa тaйëpлaшни pивoжлaнтиpишдa, Уpгaнилaëтгaн фанларни, axбopoт тexнoлoгия марказлари, жaмoaт таш-килoтлapи фaoлияти, дapcдaн ташкари шapoитдa oлиб бopилaдигaн кадриятларни тартиб килувчи тадбирлардан унумли фoйдaлaниш мacaлaлa-рини илмий acocлaш зарур.

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИE 2021, 3 (100)

с ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ 31 и

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 28 ноябрдаги "Узбекистон Республикасида миллий маданиятни янада ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тyFрисида"ги ПК,-4038-сонли Карори.

2. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. / "Халк сузи" газетаси. 25 январь 2020 йил.

3. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. 32-33 б.

4. Тайлаков Н.И. Вояга етмаганлар орасида жиноятчилик ва х,укукбузарликка мойил укувчиларни тарбиялашнинг ижтимоий-педагогик воситалари ва технологиялари. Монография IV том. "Innovatsiya-Ziyo" нашриёти, Тошкент-2020. 330 б.

5. Аликулова М.М. Вояга етмаган усмирлар ижтимоийлашувида педагогик ва психологик интеграцион таълимнинг ах,амияти. "Мактаб ва х,аёт" илмий-методик журнали. №5, 2020. 25-28 б.

6. Поляков А.А. Социальная солидарность в представлениях россиян и в работах Эмиля Дюркгейма и Тэлкотт Парсонса. Социология вчера, сегодня, завтра. Материалы молодежной региональной научно-практической конференция. БелГУ, Белгород, 16 апреля 2018 г. С. 12-14

7. Узбек тилининг изох,ли лугати. - Т.: «Узбекистон миллий энциклопедияси» давлат илмий нашриёти, 2006. - 680 б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.