Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК ГЕОГРАФИЯ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРГАРЛИК ДАРАЖАСИНИ ОРТТИРИШ'

БЎЛАЖАК ГЕОГРАФИЯ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРГАРЛИК ДАРАЖАСИНИ ОРТТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
61
28
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
бўлажак география ўқитувчилари / касбий фаолият / инновацион педагогик фаолиятга тайёргарлик / педагогик шарт-шароит / шакл / метод ва восита. / будущие перспективные учителя географии / профессиональная деятельность / подготовка к инновационной педагогической деятельности / педагогические условия / формы / методы и средства.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Амонов Холмухаммад Нормуротович

Мақола бўлажак география ўқитувчиларини инновацион педагогик фаолиятга тайёргарлик даражасини орттиришнинг педагогик шарт-шароитлари, мазмуни, шакл, метод ва воситаларини ишлаб чиқиш ва амалиётга татбиқ этиш муаммоси ва ечимига қаратилган. Ушбу зарурат бўлажак география ўқитувчиларининг педагогик-психологик, илмий-методик тайёргарлигига асос бўладиган ўқув курсларини ўқитишда инновацион муҳитнинг яратилишини методик нуқтаи назардан таҳлил этиш жараёнининг самарадорлигини орттиришнинг илмий-методик асосларини ишлаб чиқишни тақозо этади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ПОВЫШЕНИЕ УРОВНЯ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ГЕОГРАФИИ К ИННОВАЦИОННОЙ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В статье рассматривается проблема и решение вопроса педагогических условий, содержания, формы, методов и средств повышения уровня подготовки будущих учителей географии к инновационной педагогической деятельности. Эта потребность требует разработки научно-методических основ повышения эффективности процесса методологического анализа создания инновационной среды при преподавании курсов, которая станет основой педагогической, психологической, научнометодической подготовки будущих учителей географии.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК ГЕОГРАФИЯ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРГАРЛИК ДАРАЖАСИНИ ОРТТИРИШ»

г

v.

Амонов Холмухаммад Нормуротович,

Узбекистан давлат консерваторияси Ички назорат ва мониторинг булими бошлиFи, география фанлари номзоди

БУЛАЖАК ГЕОГРАФИЯ УДОТУВНИЛАРИНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРГАРЛИК ДАРАЖАСИНИ ОРТТИРИШ

УДК: 338:915.0

АМОНОВ Х.Н. БУЛАЖАК ГЕОГРАФИЯ УЦИТУВЧИЛАРИНИ ИННОВАЦИОН ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРГАРЛИК ДАРАЖАСИНИ ОРТТИРИШ

Мак,ола булажак география укитувчиларини инновацион педагогик фаолиятга тайёргарлик дара-жасини орттиришнинг педагогик шарт-шароитлари, мазмуни, шакл, метод ва воситаларини ишлаб чикиш ва амалиётга татбик этиш муаммоси ва ечимига каратилган. Ушбу зарурат булажак география укитувчиларининг педагогик-психологик, илмий-методик тайёргарлигига асос буладиган укув курс-ларини укитишда инновацион мух,итнинг яратилишини методик нуктаи назардан тах,лил этиш жара-ёнининг самарадорлигини орттиришнинг илмий-методик асосларини ишлаб чикишни такозо этади.

Таянч суз ва тушунчалар: булажак география укитувчилари, касбий фаолият, инновацион педагогик фаолиятга тайёргарлик, педагогик шарт-шароит, шакл, метод ва восита.

АМОНОВ Х.Н. ПОВЫШЕНИЕ УРОВНЯ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ГЕОГРАФИИ К ИННОВАЦИОННОЙ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В статье рассматривается проблема и решение вопроса педагогических условий, содержания, формы, методов и средств повышения уровня подготовки будущих учителей географии к инновационной педагогической деятельности. Эта потребность требует разработки научно-методических основ повышения эффективности процесса методологического анализа создания инновационной среды при преподавании курсов, которая станет основой педагогической, психологической, научно-методической подготовки будущих учителей географии.

Ключевые слова и понятия: будущие перспективные учителя географии, профессиональная деятельность, подготовка к инновационной педагогической деятельности, педагогические условия, формы, методы и средства.

AMONOVX.N. IMPROVING THE LEVEL OF FUTURE GEOGRAPHY TEACHERS TRAINING FOR INNOVATIVE PEDAGOGICAL AKTIVITES

The article is focused on the problem and solution of pedagogical conditions, content, form, methods and tools for improving the level of future geography teachers for innovative pedagogical activities. That requires the development of scientific and methodological bases for improving the effectiveness of the methodological analysis process for the creation of an innovative environment in the teaching of courses, which will be the basis for pedagogical, psychological, scientific and methodological training of future geography teachers.

Key words and concepts: future prospective geography teachers, professional activity, preparation for innovative pedagogical activity, pedagogical conditions, form, method and means.

Кириш. Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концеп-циясида олий таълимни тизимли ислох, к,илишнинг устувор йуналишларини белгилаш, замонавий билим ва юксак маънавий-ахлокий фазилатларга эга, мустакил фикрлайдиган юкори малакали кадрлар тайёрлаш жараёнини сифат жихатидан янги боскичга кутариш, олий таълимни модернизация килиш, илFор таълим технологияларига асосланган холда ижтимоий соха ва иктисодиёт тармокларини ривожлантириш вазифаси белги-лаб куйилган1.

Бугунги кунда олий педагогик таълим тизими кадрлар тайёрлаш миллий моделининг энг мухим буFини сифатида ислох этилаётганлиги булажак география укитувчиларини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлашнинг илмий жи,атдан тадк,ик, этишнинг нафакат имкониятларини яратди, айни пайтда, буни назарий хамда амалий долзарб вази-фага айлантирди.

Мавзунинг долзарблиги. Таълим-тарбия жараёнида инновацион таълим технологияла-ридан фойдаланиш укитувчилардан муайян тай-ёргарлик куриш, инновацион педагогик фаолиятга тайёрлаш заруратини келтириб чикаради. Ушбу зарурат педагогик кадрларни тайёрлай-диган олий таълим муассасаларида ташкил этиладиган таълим-тарбия жараёни, хусусан, булажак география укитувчиларининг педагогик-психологик, илмий-методик тайёргарлигига асос буладиган укув курсларини укитишда инновацион мухитнинг яратилишини методик нуктаи назар-дан тахлил этиш, ижтимоий-педагогик, дидактик шарт-шароитларини яратиш мазкур жараённинг самарадорлигини орттиришнинг илмий-методик асосларини ишлаб чикишни такозо этади.

Педагогик кадрларни, хусусан, фан укитувчиларини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлашда уларнинг илмий-методик тайёр-гарлигини шакллантириш жараёнига инновацион технологияларни татбик этиш мазкур жараённинг самарадорлигини орттиришга асос булади2.

Шунингдек, булажак география

укитувчиларининг методик тайёргарлигини шак-

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида"ги ПФ-5847-сонли Фармони. Халк сузи газетаси 09.10 2019 й.

2 Толипова Ж. Биология укитувчисининг илмий-

методик тайёргарлиги даражасини орттириш назарияси ва амалиёти. Педагогика фанлари доктори илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. - Т.: 2006, 280 б.

ллантиришда инновацион технологияларидан фойдаланиш оркали таълим-тарбия жараёнининг самарадорлигини орттириш пировардида уларни инновацион педагогик фаолиятга тайёрлаш устувор максад килиб белгилашни талаб этади. Инновацион технологиялар шароитида булажак география укитувчиларининг методик тайёргарлигини шакллантиришда касбий-педагогик тайёр-гарликнинг таркибий кисмлари булган илмий-назарий, педагогик-психологик, илмий-методик тайёргарлик, шунингдек шахс сифатида ривож-ланиши билан узвийлик ва алокддорлик назарда тутиш лозим.

Хозирги кунда олий таълим муассасаларининг фаолиятига куйилаётган ижтимоий буюртма хамда талаблар асосида таълим мазмунининг янги-ланганлиги булажак география укитувчисининг илмий-методик тайёргарлиги даражасини орттириш хамда методик асосини ишлаб чикиш тадкик этилаётган муаммонинг долзарблигини белгилайди.

Мавзунинг урганилганлик даражаси. Психологик-педагогик тадкикотлар тахлили шуни курсатадики, касбий ривожланишнинг илмий-методик асослари хамда уларни мута-хассисликка тайёрлаш масалалари О.А.Абдулина, Ю.К.Бабанский, С.Я.Батышев, В.П.Беспалько, А.И.Щербакова, Н.В.Кузмина, А.К.Маркова, Ф.Н.Гоноболин, Н.А.Муслимов, Ж.О.Толипова, Н.С.Сайидахмедов, Ж.ГЙулдошев, М.Очилов, Ф.Р.Юзликаев, А.Р.Ходжабоев, М.Тожиев, К.Абдуллаева ва бошкаларнинг тадкикотларида уз аксини топган.

Н.А.Муслимов, У.КДолипов, У.Нишоналиев, Ш.С.Шариповлар томонидан амалга оширил-ган тадкикотларда мехнат ва касб таълими ук,итувчилари касбий тайёргарлиги сифати, унинг асосий омиллари сифатида ук,итувчининг маъна-вий, услубий ва касбий фаолиятга мослашишига кенг эътибор бериш зарурлиги атрофлича тахлил килинган.

Р.А.Мавлонова, О.Мусурмонова, Ф.Р. Юзлика-евларнинг тадкикот ишларида укитувчиларнинг касбий-педагогик фаолиятга мослашишини тако-миллаштириш масалалари уз аксини топган.

Ж.О.Толипова томонидан биология укитувчисининг илмий-методик тайёргарлиги даражасини орттириш масалалари3. Ж^.Йулдошев

3 Толипова Ж. Биология укитувчисининг илмий-методик тайёргарлиги даражасини орттириш назарияси ва амалиёти. Педагогика фанлари доктори илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. - Т.: 2006, 280 б.

мaлaкa oшиpиш тизимидa УКИТУВЧИ кacбий тaй-ëpгapлигини pивoжлaнтиpиш мacaлaлapини, Д.Х.Hacpиддинoвa олий пeдaгoгик тaълим тизи-мидa бyлFycи yкитyвчи-бaкaлaвpлapни тaйëpлaш жapaëнини инcoнпapвapлaштиpиш мacaлacини,

A.M.Maшкypoв Пeдaгoгикa олий Укув юpтлapи тaълими жapaëнидa мaтeмaтикa Укитyвчиcининг кacбий cифaтлapини шaкллaнтиpиш мacaлa-cини, Ш.H.Maжитoвa кacбий тaйëpлaш xapaë-нидa бyлFycи Укитyвчилap шaxcини pивoжлaн-тиpишнинг пeдaгoгик acocлapини, Р.Х.Джypaeв мexнaт вa кacб тaълими Укитyвчилapини тaй-ëpлaшни тaкoмиллaштиpиш мyaммoлapини, У.КДолипов бyлaжaк мexнaт вa кacб тaълими Укитyвчилapидa yмyммexнaт вa кacбий кyникмa xaмдa мaлaкaлapини pивoжлaнтиpиш мyaммoлa-pини, H.А.Mycлимoв кacб тaълими yкитyвчиcини ^обий шaкллaнтиpишнинг нaзapий-мeтoдик acoc-лapи1ни ypгaнгaнлap.

Kacбий тaйëpгapликнинг пcиxoлoгик мaз-мун мохияти, кacбий шaкллaнишнинг пcиxo-логик acocnap^ пeдaгoг кacбининг пpoфeccи-oгpaммacи, кacб тaнлaш мoтивлapининг yзигa xocлиги мacaлaлapи M.Г.Дaвлeтшин, Э.F.Foзиeв, Б.Р.Кoдиpoв, Р.^йнуддинов, Д.А.Аpзикyлoвa, Р.З.Аcaмoвa, А.M.Maшкypoв xopижлик oлимлap-дaн эca А.H.Лeoньтeв, Л.С. Вигот«ий, Р.С.Heмoв вa бoшкaлap тoмoнидaн ypгaнилгaн.

Taълим мyaccacaлapидa иннoвaциoн тaълимни pивoжлaнтиpиш вa тaкoмиллaштиpиш coxacидa: Б.А.Абдyллaeв, Л.H.Вaщeнкo, О.В.Иншaкoв, Е.Лeбeдeвa, С.Иcaмитдинoв, H.H.Шaнинa ^би oлимлap тoмoнидaн тaдкикoтлap олиб бopилгaн.

Пeдaгoгикa coxacидa иннoвaциoн мoдeл вa мeтoдлapни кyллaш ишлapигa: О.M.Жeлeзнякoвa, M.В.Kлapин, K.Б. Koлбaeв, А.M.Стoляpeнкo, Д.С.Tyлягaнoвa, В.А.Слacтeнин, Ж.О.Toлипoвa вa бoшкa oлимлap УЗ xиccaлapини кушган.

Taълим тизимидa пeдaгoгик вa axбopoт тexнo-лoгиялapидaн фoйдaлaниш мacaлaлapи бyйичa:

B.Бecпaлькo, Г.Сeлeвкo, В^фин, Ж.F.Йyлдoшeв, H.H.Азизxyжaeвa, О.Х.Typaкyлoв, А.Абдyкoдиpoв, К.Р.Ишмaтoв, H.Х.Авлиякyлoв, Р.Ишмyxaмeдoв, H.В.Бopиcoвa, В.M.Moнaxoв, H.С.Сaидaxмeдoв, В.А.Пятинa, С.Д.Поляков, Х.И.Иcaeв, А.Maвлянoв, H.Бoлтaeв, Ш.M.Kaдыpoв кaби мeтoдиcт-oлимлap тoмoнидaн тaдкикoт ишлapи олиб бopилгaн.

1 Mycлимoв H. Kacб тaълими укитувчиеини кacбий шшк-ллaнтиpишнинг нaзapий-мeтoдик acocлapи. Пeдaгoгикa фaнлapи дoктopи илмий дapaжacини олиш учун ëзилгaн диccepтaция. - T.: 2GG7, 24-26 бeтлap.

Xaмдycтлик мaмлaкaтлapи oлимлapи З.M.Tимoфeeвa, T.K.Щepбaкoвa, С.H.Пoздняк, Е.Г.Вeгнep, В.Л.Пoгoдинa вa Е.А.Taмoжняялap тoмoнидaн бyлaжaк гeoгpaфия укитувчюини ^c-бий шaкллaнтиpиш, илмий-мeтoдик тaйëpгapли-гини opттиpиш мyaммocининг нaзapий acocлapи вa aмaлий жиxaтлapи тaдкик этилгaн.

Myaммoгa дoиp тaдкикoт ишлapи вa дидaктик aдaбиëтлap тaxлили, пeдaгoг-пcиxoлoглap томо-нидaн тaълим-тapбия жapaëнини тaкoмиллaш-тиpиш, пeдaгoгик кaдpлapнинг ^бий тaйëpгap-лигини тapкиб тoптиpиш вa opттиpиш мyaммo-лapигa бaFишлaнгaн биp кaтop тaдкикoт ишлap aмaлгa oшиpилгaн бyлca-дa, бyлaжaк гeoгpaфия Укитyвчилapини иннoвaциoн пeдaгoгик фaoлиятгa тaйëpлaш мyaммocи x1aнyзгaчa илмий-нaзapий жиx1aтдaн мaжмyaли ypгaнилмaгaн.

Тадк,ик,отнинг мацсади. Бyлaжaк гeoгpaфия Укитyвчилapини иннoвaциoн пeдaгoгик фaoлиятгa тaйëpлaшнинг пeдaгoгик шapт-шapoитлapи, мaз-муни, шaкл, мeтoд вa вocитaлapини ишлaб чикиш вa aмaлиëтгa тaтбик этишдaн ибopaт.

Илмий муаммо к,уйилиши. Бугунги кyндa олий пeдaгoгик тaълим тизими yзлyкcиз тaълим тизимининг энг мух,им бyFини cифaтидa kicnox, эти-лaëтгaнлиги бyлaжaк гeoгpaфия укитувчюини кac-бий шaкллaнтиpишнинг caмapaли eчимини ишлaб чикишни тaкoзo этмoкдa.

Бyлaжaк гeoгpaфия yкитyвчиcини иннoвaциoн пeдaгoгик фaoлиятгa тaйëpлaш дeгaндa, унинг илмий, нaзapий, пcиxoлoгик, пeдaгoгик, илмий-мeтoдик тaйëpгapлиги, cиëcий вa мaънaвий-axлoкий eтyкnик дapaжacи яxлит xoлдa тушуни-лaди. Укитиш тизимини тaкoмиллaштиpишнинг acocий шapти эca куп жиxaтдaн тaълим мyaccaca-лapидa тaйëpлaнaëтгaн мyтaxaccиc кaдpлapнинг билим дapaжacи, илмий дyнëкapaшининг шaк-ллaнгaнлиги xaмдa кacбигa xoc кyникмa вa мaлa-кaлapни тapкиб тoпгaнлиги билaн бeлгилaнaди. Шу нyктaи нaзapдaн oлгaндa бyлaжaк гeoгpaфия Укитyвчилapини иннoвaциoн пeдaгoгик фaoли-ятгa тaйëpлaшнинг илмий-мeтoдик acocлapини ишлaб чикиш вa aмaлиëтгa тaтбик килиш мyaм-монинг дoлзapблигини бeлгилaйди.

Taълимни мoдepнизaциялaшдa олий тaъ-лим тизимининг мaкcaд вa вaзифaлapи, ^c-бий йyнaлтиpилгaнлигини нaзapдa тyтгaн xoлдa зaмoнaвий илмий-пeдaгoгик кaдpлapни шaк-ллaнтиpишдa Дaвлaт тaълим cтaндapтлapи тaлa-блapигa тулик жaвoб бepyвчи юкcaк мaлaкaли, eтyк paкoбaтбapдoш пeдaгoг мyтaxaccиc cифa-тидa бyлaжaк гeoгpaфия Укитyвчиcини ^бий

ЗДМОНДВИЙ ТДЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРДЗОВДНИЕ 2G21, 3 (1GG)

шакллантириш муаммосининг мустакил, яхлит тадкикот мавзуси сифатида урганилиши мазкур масаланинг долзарб педагогик муаммо сифатида кенг куламли ва чукур тадкик этилишини такозо этади.

Шу максадда, укитишнинг шакл, метод ва воси-таларни аниклаш, улардан методик тизим сифатида муваффак,иятли фойдаланиш оркали булажак география укитувчисини касбий шаклланишига эришилади.

Тадк,ик,отнинг объекти. Булажак география укитувчиларини инновацион педагогик фаоли-ятга тайёрлаш жараёни.

Тадк,ик,отнинг предмети. Булажак география укитувчиларини инновацион педагогик фаоли-ятга тайёрлаш мазмуни, воситалари, методлари ва шакллари.

Асосий ^исм. Таълимни модернизациялашда олий таълим тизимининг максад ва вазифалари, касбий йуналтирилганлигини назарда тутган холда замонавий илмий-педагогик кадрларни шак-ллантиришда Давлат таълим стандартлари тала-бларига тулик жавоб берувчи юксак малакали, етук ракобатбардош педагог мутахассис сифатида булажак география укитувчисини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлаш муаммосининг мустак,ил, яхлит тадкикот мавзуси сифатида урганилиши мазкур масаланинг долзарб педагогик муаммо сифатида кенг куламли ва чукур тадкик этилишини такозо этади.

Шу максадда, укитишнинг шакл, метод ва воси-таларини аниклаш, улардан методик тизим сифатида муваффак,иятли фойдаланиш оркали булажак география укитувчисини касбий шаклланишига эришилади.

Илмий тадкикотларни урганиш натижасида булажак география укитувчиларини методик тайёргарлигини шакллантириш борасида илмий ахамиятга эга булган карашлар мавжуд булсада, бу сохада ечимини кутаётган муаммолар сифатида:

- олий таълим тизимида булажак география укитувчиларини касбий педагогик фаолиятга тай-ёргарлик даражасини орттириш концепциясининг яратилмаганлиги, касбий шакллантириш тамойил-лари, воситалари, боскичлари, технологиялари ва механизмлари етарлича тадкик килинмаганлиги;

- булажак география укитувчиларини касбий педагогик фаолиятга тайёргарлик даражасини орттиришнинг асосий йуналишлари, укитиш конуниятлари ва тамойилларини аниклаш, укитиш самарадорлигини ошириш максадида замо-

навий педагогик технологиялардан фойдала-нишнинг методик асосларини етарлича ишлаб чикилмаганлиги;

- булажак география укитувчиларини касбий педагогик фаолиятга тайёргарлик даражасини орттиришнинг педагогик асосларини ишлаб чикилмаганлиги, психологик-педагогик шароитла-рини аниклашни урганилмаганлиги ушбу тадкикот ишининг бажарилган тадкикотлардан фаркланиб туришини курсатади.

Тадкикот давомида булажак география укитувчиларини касбий педагогик фаолиятга тайёргарлик даражасини орттириш тизими ишлаб чикилди, уни амалга оширишнинг педагогик, дидактик, методик шарт-шароитлари мазмуни, восита ва шакллари аникланди. Шунингдек, география укитувчиларини касбий педагогик фаолиятга тайёргарлик даражасини орттиришнинг таркибий кисмлари, даражалари, курсаткичлари, уларга таъсир курсатадиган омиллар аникланди ва улар назарий-методик жихатдан асосланди.

Тадкикот давомида булажак география укитувчиларини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлаш тизимини такомиллаштириш максадида:

1) булажак география укитувчиларини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлашнинг тари-хий хусусиятлари ва ривожланиш тенденцияла-рини аниклаш;

2) булажак география укитувчисини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлашнинг муаммоларининг хозирги холати ва асосий йуналишларини аниклаш;

3) булажак география укитувчисини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлашнинг кон-цептуал моделини яратиш ва амалга ошириш;

4) булажак география укитувчисини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлашнинг услубий воситаларни аниклаш;

5) булажак география укитувчисини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлаш тизимининг самарадорлигини синаш учун зарур булган воситаларни ишлаб чикиш;

6) булажак география укитувчисини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлаш тизимининг самарадорлигини тажриба-синов оркали тасдиклаш назарда тутилди.

Жамиятимизда руй бераётган узгаришлар, фан-техника тараккиёти ва ахборотлар глобаллашуви педагог кадрларни тайёрлаш ишига янгидан-янги талабларни куймокда. Бугунги кунда педагог кадрларни тайёрлашга доир айрим жиддий муам-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

молар кузга ташланмокда. Уларга куйидагиларни киритиш мумкин:

- укув-касбий сохада: яхлит таълим жара-ёнида укитувчининг ижтимоий мавкеи ва роли-нинг назарий хамда амалий жихатдан етарлича курсатилмаслиги; педагогика олий таълим муасса-салари талабаларида касбий масъулият, укувчилар ва укитувчилар жамоасига кириб бориш учун зарур психологик-коммуникатив сифатлар, ижтимоий хулк-атвор ва мулокот куникмаларини шак-ллантиришга етарлича эътибор берилмаслиги;

- педагогик фаолият сохасида: педагогик фаолиятнинг ижтимоийлашув доирасини кен-гайтириш имкониятларининг чекланганлиги; ота-оналар, махалла кумиталари, ижтимоий ташки-лотлар, маданий муассасалар, матбуот вакиллари билан алокаларнинг етарли эмаслиги1.

Кайд этилган муаммолар ечимини ишлаб чикишда таълим мазмуни, укитиш методлари хамда инновацион педагогик технологиялар катта имкониятларни узида мужассамлаштиради.

Олий таълим муассасасида булажак география укитувчиларини тайёрлаш тизими, мутахассис-ларни касбий тайёргарлигига куйилаётган тала-блар ва булажак укитувчини инновацион педагогик фаолиятга тайёргарлиги орасида куйидаги зиддиятлар мавжудлигини курсатади2:

• олий таълим муассасасида булажак география укитувчиларини тайёрлаш жараёни билан, унинг таълим амалиётига мос булишини таъмин-лашга булган эхтиёжнинг мавжудлиги;

• булажак география укитувчиларини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлашда талаба-лар томонидан таълим тамойиллари, мазмуни, методи ва замонавий воситаларини мустакил тан-лашлари учун зарур шарт-шароит яратилмаган-лиги хамда укув амалиёт давомида билим, малака ва куникмалардан етарли даражада фойдалана олмаётганлиги;

• олий таълим муассасасида укитувчиларни тайёрлашнинг амалда фаолият курсатаётган тизими билан турли таълим муассасалари фаоли-ятига куйилаётган ижтимоий-маданий, маънавий-маърифий талабларнинг узгариши;

1 Иноятов У. Замонавий шароитда педагог кадрлар тайёрлаш: муаммо ва вазифалар. - Т. : "Педагогик таълим" журнали, 2012 йил. (2-сон),17-б.

2 Амонов Х. Географияни укитишда укувчиларнинг билиш фаолиятини ташкил этиш ва бошкариш йуллари. - "Педагогик мах,орат" журнали. Бухоро 2020 4-сон.

186-187.

• замонавий таълим муассасалари ва жами-ятнинг юксак малакали, етук ва ракобатбардош укитувчиларга булган талаби ва мазкур талабларнинг география укитувчисининг касбий-педагогик тайёрлиги мазмуни, шакл, метод ва воситаларида етарли даражада хисобга олинмаганлиги.

Юксак малакали педагог кадрларни тайёрлаш тизимини такомиллаштиришнинг асосий йуналишлари3:

• янги авлод дарсликлари, укув ва укув-методик адабиётлар, инновацион технологиялар асосида электрон таълим ресурсларини яратиш ишларини янада ривожлантириш;

• таълим жараёнига замонавий ахборот-коммуникация технологияларни жорий этиш ишларини изчил давом эттириш;

• олий таълим муассасаларининг моддий-техник базасини замон талаблари асосида мустахкамлаб бориш;

• булажак педагогик кадрларнинг интеллектуал, профессионал ва маънавий-ахлокий сифат-ларини уЙFунликда ривожлантириш буйича тад-бирларни максадли ташкил этиш;

• узлуксиз таълим, илм-фан ва ишлаб чикариш орасидаги узаро мустахкам интегра-цияни йулга куйиш.

Шу уринда айтиш жоизки, укитувчининг касбий-педагогик тайёргарлиги унинг илмий-назарий, психологик-педагогик, илмий-методик тайёргарлиги, Fоявий-сиёсий ва маънавий-ахлокий етуклиги мажмуаси тушунилади. Касбий-педагогик тайёргарликнинг таркибий кисмлари бир-бирини тулдиради, такозо этади ва узаро узвий равишда шаклланади, укитувчининг мазкур таркибий кисмлар буйича эгаллаган билим, малака ва куникмалари педагогик фаоли-ятда методик даражада кулланилади. Шу боис, укитувчининг илмий-методик тайёргарлиги касбий-педагогик тайёргарликнинг таркибий кисмлари ичида етакчи уринни эгаллайди.

Бу эса уз навбатида булажак география укитувчисининг илмий-назарий, психологик-педагогик, илмий-методик тайёргарлигини инновацион фаолиятга йуналтириш, уни педагогик янгиликларни кабул килиш, бахолаш ва таълим максадларига эришиш йулида янгиликларни туFри ва самарали куллай оладиган ижодкор шахс сифа-тида шакллантириш талабини келтириб чикарди.

3 Иноятов У. Замонавий шароитда педагог кадрлар тайёрлаш: муаммо ва вазифалар. - Т. : "Педагогик таълим" журнали, 2012 йил. (2-сон), 20-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

Педагогик кадрларни, хусусан, фан укитувчиларини инновацион педагогик фаоли-ятга тайёрлашда уларнинг илмий-методик тайёр-гарлигини шакллантириш жараёнига инновацион технологияларни жорий этиш мазкур жараённинг самарадорлигини орттиришга замин тайёрлайди.

Жумладан, география укитиш методикаси курси маъруза ва лаборатория машFулотларида инновацион технологиялардан фойдаланиш, лаборатория маштулотларида талабалар томони-дан бажариладиган укув топширик,ларини бери-лиши, мустакил таълимда талабаларнинг билим ва куникмаларининг ижодий кулланишига имкон яратилиши булажак география укитувчиларида методик тайёргарликни шакллантириш ва мазкур тайёргарликни орттириш учун зарур булган педагогик шарт-шароитнинг вужудга келишига замин тайёрлайди.

Педагогика олий таълим муассасаларида таш-кил этиладиган таълим-тарбия жараёнига инновацион технологияларни куллаш куйидаги дидактик максадларни кузда тутади1:

- таълим-тарбия жараёнини шахсга йуналтириш, унинг Давлат таълим стандарти билан белгиланган билим, куникма ва малака-ларни эгаллаш самарадорлигини орттириш;

- педагогик кадрларнинг касбий-педагогик тайёргарлигини, методик тайёргарлигини орттириш, уларни инновацион педагогик фаолиятга тайёрлаш;

- булажак укитувчиларни инновацион тех-нологияларга асосланган машFулотларда фаол иштирок этишини таъминлаш ва уларни таълим-тарбия жараёни субъектига айлантириш оркали инновацион технологиялардан фойдаланиш учун зарур методик билим, куникма ва малакаларни эгаллашига замин яратиш.

Инновацион технологиянинг асосий мохияти таълимда талабаларни кизиктириб укитиш ва билимларни тулик узлаштиришга эришишдир. Таълимда берилаётган билимларни талабаларнинг аксарият купчилик кисми пухта узлаштириши педагогик технологияни жорий этишнинг асосий максади хисобланади.

Юкорида келтирилган вазифаларнинг муваффакиятли хал этилиши укитувчиларнинг касбий-педагогик тайёргарлиги даражасига бево-сита боFликl булади. Бу жараён уз навбатида гео-графиянинг ижтимоий нуфузини ошириб, кадрлар

1 Толипова Ж.О. Биологияни укитишда педагогик тех-нологиялар. Дарслик. - Тошкент: "Чулпон", 2011. 114 б.

тайёрлашнинг миллий моделини яратишга хиз-мат килади.

Ушбу вазифалар узлуксиз географик таъ-лимга хам бевосита дахлдор булиб, уларнинг муваффакиятли хал этилиши, мазкур жараёнга нисбатан тизимли, мажмуавий ёндашувни так,озо этади. Шу боис географик фанлар узвийлиги ва узлуксизлигини таъминлаш, назария ва ама-лиёт бирлиги, назарий билим, шунингдек ама-лий куникма ва малакаларнинг динамикасини инобатга олиш, таълим жараёнида янги педагогик технологиялардан унумли ва уринли фой-даланишга эътиборнинг каратилиши максадга мувофик хисобланади. Бу жараён бевосита география укитувчиларининг илмий, назарий, психологик, педагогик, илмий-методик тайёргарлиги, Fоявий-сиёсий ва маънавий-ахлокий ету-клик даражасига бевосита боFликдир.

Шунингдек, узлуксиз таълим тизимида география укитувчиларининг касбий-педагогик тайёргарлиги тахлили натижасида сохада ечимини кутаётган куйидаги вазифалар тадкикот даво-мида аникланди:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1) узлуксиз географик таълим, илм-фан ва ишлаб чик,ариш орасидаги узаро мустахкам инте-грацияни йулга куйиш;

2) таълим-тарбия мазмуни, шакл, метод ва воситаларини танлаб олишда табакалаштирилган ёндашувга алохида эътибор каратиш;

3) булажак география укитувчисининг касбий-педагогик тайёргарлигини давлат таълим стандартлари талаблари асосида тадкик этиш оркали уларда амалий касбий билим хамда куникмаларни шакллантиришнинг мавжуд тизими орасидаги мавжуд номутаносибликлар ечимини топишдан иборат.

Юкорида кайд этилган вазифаларнинг муваффакиятли хал этилиши, булажак география укитувчиларининг касбий-педагогик тайёргарлиги даражасига бевосита боFликдир.

Булажак география укитувчисини касбий шакллантириш муаммосининг мустакил, яхлит тадкикот мавзуси сифатида урганилиши мазкур масаланинг долзарб педагогик муаммо сифатида кенг куламли ва чукур тадкик этилишини такозо этади.

Шу максадда, укитишнинг шакл, метод ва воси-таларни аниклаш, улардан методик тизим сифатида муваффакиятли фойдаланиш оркали булажак география укитувчиларини инновацион педагогик фаолиятга тайёрлашга эришилади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)

с ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ 25 и

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 08 октябрдаги "Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш т^рисида"ги ПФ-5847-сонли Фармони.

2. Толипова Ж. Биология укитувчисининг илмий-методик тайёргарлиги даражасини орттириш назарияси ва амалиёти. Педагогика фанлари доктори илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. - Т.: 2006, 280 б.

3. Толипова Ж.О. Биологияни укитишда педагогик технологиялар. Дарслик. - Тош-кент: "Чулпон", 2011. 114 б.

4. Иноятов У. Замонавий шароитда педагог кадрлар тайёрлаш: муаммо ва вазифа-лар. - Т. : "Педагогик таълим" журнали, 2012 йил. (2-сон),16-21-бетлар.

5. Амонов Х. Географияни укитишда укувчиларнинг билиш фаолиятини ташкил этиш ва бошкариш йуллари. "Педагогик мах,орат" журнали. Бухоро 2020 4-сон.

6. Муслимов Н. Касб таълими укитувчисини касбий шакллантиришнинг назарий-методик асослари. Педагогика фанлари доктори илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. - Т.: 2007, 327 бет.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.