Научная статья на тему 'ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА БЎЛАЖАК ИНФОРМАТИКА ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ МЕТОДИК ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ'

ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА БЎЛАЖАК ИНФОРМАТИКА ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ МЕТОДИК ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
264
96
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
педагогик ва ахборот технологиялари интеграцияси / методик тизим / методик тизимнинг ташкил этувчилари / мақсад / мазмун / шакл / метод / назорат воситалари. / интеграции педагогических и информационных технологий / методическая система / основные компоненты методической системы / цель / содержание / форма / метод / средства контроля.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Каюмова Насиба Ашуровна

Мақолада педагогик ва ахборот технологиялари интеграцияси, методик тизим, унинг ташкил этувчилари, информатика ўқитувчисининг методик тизимини такомиллаштиришга қаратилган илмий тадқиқотлар, методик тизим ва уларни такомиллаштириш йўллари очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ МЕТОДИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ ПОДГОТОВКИ БУДУШИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ В СИСТЕМЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

В статье описывается интеграция педагогических и информационных технологий, научные исследования в этом направлении, основные компоненты методической системы и их совершенствование.

Текст научной работы на тему «ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА БЎЛАЖАК ИНФОРМАТИКА ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ МЕТОДИК ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ»

Каюмова Насиба Ашуровна,

К,арши давлат университети «Информатика укитиш методикаси» кафедраси доценти вазифасини бажарувчи, педагогика фанлари номзоди

ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА БУЛАЖАК ИНФОРМАТИКА УДОТУВЧИЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ МЕТОДИК ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

УДК: 37.026

КАЮМОВА Н.А. ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА БУЛАЖАК ИНФОРМАТИКА УЦИТУВЧИЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ МЕТОДИК ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

Маколада педагогик ва ахборот технологиялари интеграцияси, методик тизим, унинг ташкил этувчилари, информатика укитувчисининг методик тизимини такомиллаштиришга каратилган илмий тадкикотлар, методик тизим ва уларни такомиллаштириш йуллари очиб берилган.

Таянч суз ва тушунчалар: педагогик ва ахборот технологиялари интеграцияси, методик тизим, методик тизимнинг ташкил этувчилари, максад, мазмун, шакл, метод, назорат воситалари.

КАЮМОВА Н.А. СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ МЕТОДИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ ПОДГОТОВКИ БУДУШИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ В СИСТЕМЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

В статье описывается интеграция педагогических и информационных технологий, научные исследования в этом направлении, основные компоненты методической системы и их совершенствова-

Ключевые слова и понятия: интеграции педагогических и информационных технологий, методическая система, основные компоненты методической системы, цель, содержание, форма, метод, средства контроля.

KAYUMOVA N.A. IMPROVEMENT OF THE METHODICAL SYSTEM PREPARATION OF FUTURE INFORMATICS TEACHERS IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM

In the article are described the integration of pedagogical and information technologies, scientific research in this area, the main components of the methodological system and ways to improve them. Methodical system of the computer discipline teacher, components of the methodical system, and ways to improve them are discussed.

Keywords: integration of pedagogical and information technologies methodical system, the main components of the methodological system, ways to improve the main components of the methodical system, content, form, method, tools, controls.

Кириш.

Жахоннинг ЮНЕСКО, ЮНИСЕФ каби халкаро ташкилотлари ва ривожланган давлатлар томо-нидан кабул килинган 2030 йилгача янги таълим концепциясида «Таълим - тараккиётнинг асосий харакатлантирувчи кучи ва баркарор ривожла-ниш максадларга етказувчи мухим фаолият» сифа-тида эътироф этилиб1, таълим сохасида малакали кадрларни тайёрлаш, таълим беришда талабалар-нинг юкори даражадаги малака хамда коби-лиятларини ривожлантириш талаб килинади. Замонавий педагогик ва ахборот технологияла-рининг узлуксиз, шиддат билан ривожланаётган-лиги булажак информатика укитувчиларини тайёрлашда бу жараёнга катта эътибор каратиш, уларни етук мутахассислар килиб тарбиялашда методик тизимни узлуксиз, доимий такомиллаш-тириб боришни такозо этади.

Мавзунинг долзарблиги.

Биз томонимиздан олиб бориладиган «Педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида информатика укитувчиларини тайёрлашнинг методик тизимини такомиллаштириш» деб ном-ланган илмий тадкикот ишимизда булажак информатика укитувчиларининг уз педагогик фаолият-ларини методик тизим сифатида доимий ва давомли такомиллаштириб боришларига эриши-шимиз учун такомиллаштиришнинг методлари ва технологияларини очиб беришга харакат киляпмиз. Методик тизимнинг такомиллаштири-лиши бир томондан таълим сохаси ва жамиятни ижтимоий ривожлантиришга хисса кушса, иккинчи томондан тез узгарадиган дунёда узлуксиз таълим тизимида информатика укитувчиларини тайёрлашнинг мазмунан тулдирилиши янгиланиши, замонавий билимлар билан доимий тулдирилиб борилишига эришилади.

Мавзу буйича илмий манбаларнинг к,иск,ача та^лили.

Тадкикотни олиб бориш давомида урганилган адабиётлардан маълумки, Н.Керимбаев физика укитиш методик тизимини ривожлантириш тен-денцияларини очиб бериб, булажак укитувчиларни тайёрлаш, касбий фаолиятда ахборот коммуни-

1 Incheon Declaration / Education 2030: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. -p.4-5. http://unesdoc.unesco.org/ images/0023/002338/233813m.pdf. (Муаллиф томонидан таржима килинган.)

кацияларидан фойдаланиш методик тизимнинг компоненти эканлигини очиб берган булса2, М.Абдуразоков таълимни ахборотлаштириш шароитида информатика укитувчисини методик тайёрлашни такомиллаштиришни тадкик этиб, мазмунни такомиллаштиришда web-технология-ларни куллашни тавсия этади3, Susan Gasson (Буюк Британия) методик тизимни ривожлантиришда ахборот технологияларининг ролини тадкик этган4.

В.В.Малев замонавий методик тизимнинг характерли хусусиятлари каторида куйидагиларни курсатиб берган5:

• таълим жараёнини илмий асосда режалаш-тириш лозимлиги;

• назарий ва амалий тайёргарликнинг уЙFун-лиги ва бирлигига эришиш;

• укув материалини тез суръатда, юкори дара-жада ургана олиш;

• юкори фаоллик ва талабаларнинг етарлича мустакил фаолиятига эришиш;

• индивидуал ва гурух,ли фаолиятнинг узаро бирлиги таъминланиши;

• укув жараёнининг техник воситалар билан тулик таъминланганлигига эришиш;

• турли фан, мавзуларни урганишда комплекс ёндашувнинг таъминланиши.

А.С.Кахаров касб-хунар коллежлари укитув-чилари индивидуал методик тизимга эга булиши хакида тухталиб, ёш педагогларнинг методик тизи-мининг гносеологик лойихалаштириш, жорий

2 Керимбаев Н. Профессиональное использование ИКТ как один из компонентов методической системы подготовки будущих учителей. Научная электронная библиотека «Киберленинка». www.cyberleninka. (Муаллиф томонидан таржима килинган.)

3 Абдуразоков М.М. Совершенствование содержания подготовки будущего учителя информатики в условиях информатизации образования. Автореферат дисс. док. пед.наук. - М., 2007. -С. 42. www.dissercat.com (Муаллиф томонидан таржима килинган.)

4 Susan Gasson. The role of methodologies in it-related organisational change Proceedings of BCS Specialist Group on IS Methodologies, 3rd Annual Conference, The Application of Methodologies in Industrial and Business Change, North East Wales Institute, Wrexham, UK-September. http://www.cis.drexel.edu/faculty/sgasson/ vita/SG-BCS-95.pdf (Муаллиф томонидан таржима килинган.)

5 Малев В.В. Общая методика преподавания информатики. Учебное пособие. - Воронеж: ВГПУ, 2005. -С. 271с. http://hosting.vspu.ac.ru/~mvv/ mpi/mpi-uch.htm

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 12(85)

этиш ва рефлексли вазифасини курсатиб берган1, Т.С.Фешенко эса олий таълимни техника йуналиши битирувчилари олий таълимдан кейинги таълимда физика укитувчисини тайёрлаш методик тизимини ёритиб беради2.

Таълим жараёнида педагогик ва ахборот тех-нологиялари интеграцияси укитувчи томонидан дарс жараёнида, мавзуни тушунтиришда педагогик технологияларда ахборот технологияларининг урни ва аксинча ахборот технологияларида педагогик технологияларни куллаб-кувватловчили-гининг таъминланишидир3.

Бизга маълумки, методик тизим элементлари таркибига таълимнинг максади, мазмуни, шакли, методи, воситаси ва назорати кабилар киритилиб, уни такомиллаштириш учун укитувчининг касбий компетентлиги мухим урин тутиши курсатилиб, биз юкорида методик тизимни лойихалаш-тиришнинг зарурий жихатлари, амал килиниши лозим булган тамойилларини очиб берган эдик4.

Замон тухтовсиз ривожланар экан, фан укитувчиси томонидан ишлаб чикилиб, таълим амалиётида кулланилаётган таълимнинг методик тизимини хам узлуксиз такомиллаштириб бори-шимизга туFри келади. Педагогик ва ахборот тех-нологиялари интеграциясида информатика уки-тувчиларини тайёрлашнинг методик тизимини такомиллаштириш учун методик тизимни ташкил этувчи х,ар бир элементини такомиллаштириб боришни зарур деб топдик (1-чизма).

1 Кахаров А. С. Индивидуальная методическая система преподавателя колледжа. Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2013. № 3-4. -С. 16-20. https://cybeHenmka.m/artide/v/individualnaya-metodicheskaya-sistema (Тахлил муаллиф томонидан килинган.)

2 Фещенко Т.С. Методическая система подготовки учителя физики в рамках постдипломного образования выпускника технического вуза: проблемы и перспективы: Монография. - М.: «Прометей», МПГУ, 2013. -С. 508. https:// www.litres.ru/t-s-feschenko/metodicheskaya-sistema-ovki-uch (Тахлил муаллиф томонидан килинган.)

3 Каюмова Н.А. Педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида информатика укитувчисини касбий компетентлигини шакллантириш. Каракалпок дав-лат университети, ТАТУ Карши ва Нукус филиаллари хамкорлигида «Фан, таълим ва ишлаб чикариш интег-рациясида ахборот-коммуникация технологияларини куллашнинг хозирги замон масалалари» Республика илмий техник анжумани. 2015 йил 21-22 апрель. 1-кисм. - Нукус, 2015. -453-456-б.

4 Каюмова Н.А. Информатика укитувчисининг методик тизимини лойихалаш. // «Замонавий таълим», Т., 2017,

11-сон. -4-10-б.

Асосий цисм.

Олиб борилган илмий тадкикот ишимиздан келиб чикиб, педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида информатика укитувчисини тайёрлашнинг мак,садини такомиллаштириш учун талабаларга:

• укитиладиган фаннинг таълимий, тарбиявий, ривожлантирувчи максадларини туFри куйишга ургатиш;

• мутахассислик билимларини замон талабига мослаб ривожлантириб боришни тушунтириб етказиш;

• педагогик «Мен»нинг шаклланишини, «Мен-ук,итувчиман», «Мен-тарбиячиман» тояси асосида булажак информатика укитувчисини тарбия-лаш;

• педагогик фаолиятидаги кадриятларни раFбатлантириб боришга эришиш;

• талабаларда намунали укитувчи булишга раFбат ва мотивация хосил килиш ва педагогик онгни ривожлантириб боришга ургатиш.

Методик тизимнинг мазмунини такомиллаштириш учун талабаларга:

• урганилган объект ва ходисаларни модел-лаштириш, лойихалаштириш ва фан мавзуларини методик тизим сифатида ургатиб бориш;

• информатикани укитишда кулланиладиган педагогик технологиялар, методлар, воситалар ва ахборот технологияларидан фойдаланиш куник-маларини шакллантириб бориш;

• информатикани укитишда фанлараро боF-ликлик, метапредметли ёндашувдан фойдала-нишни шакллантириш;

• педагогик дастурий воситалар, электрон таълим ресурслари ва электрон таълим мухитини яратиш ва ундан фойдаланишни ургатиш;

• информатика укитувчисини методик тайёр-лашда психолого-педагогик, назарий, амалий ва технологик тайёрлигини шакллантириш;

• талабаларни инновацион, лойихаловчилик ва тадк,ик,отчилик фаолиятини амалга оширишга ургатиб бориш;

• информатика йуналишидаги илмий тадки-котларнинг куламини кенгайтириш максадида талабаларни илмий тадкикот ишига йуналтириб боришни зарур деб топдик5.

5 Каюмова Н.А. Олий таълим муассасалари талабала-рини илмий тадкикот ишига йуналтириш муаммолари ва ечимлари. // «Замонавий таълим» журнали, 2018, 11-сон. -4-10-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 12(85)

1-расм. Педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида методик тизимни такомиллаштириш1.

Педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида информатика укитувчисини тайёрлаш-нинг методик тизимининг методларини такомиллаштириш учун талабаларга:

• информатика фанини укитишда педагогик ва ахборот технологиялари, уларнинг интегра-цияси имкониятларидан фойдаланишни ургатиб бориш;

• интерфаол методларни тах,лил ва танлаш тамойилидан фойдаланиб информатика мавзусига мослаб куллашни ургатиш;

• информатика мавзуларини укитишда фой-даланиладиган педагогик дастурий воситаларни яратиш ва фойдаланишга ургатиш;

• укитишда кириб келаётган инновацияларни ва инновацион методларни уз педагогик фаоли-ятига олиб киришга ургатиш;

1 Чизма илмий изланиш натижасида макола муаллифи томонидан тайёрланган.

• педагогик ва ахборот технологиялари, уларнинг интеграциясидан фойдаланишни шартли рефлексга айлантириб бориш.

Табаларга информатикадан таълимнинг таш-килий шакллари аудитория ва аудиториядан ташкари машFулотлардан ташкил топиб, аудитория дарс машFулотлари шакллари асосан уч кисмдан: назарий таълим (маъруза) ва амалий маштулот ва лаборатория маштулоти шаклларида олиб борилиши, аудиториядан ташкари маш-Fулотлар: мустак,ил таълим, маънавий-маърифий, тугарак ишлари, турли бах,с-мунозара кечалари, сох,а фидойилари билан учрашув ва х,оказолар булишини тушунтириб етказиш лозим.

Информатикадан таълимнинг ташкилий шакл-ларининг самарадорлигига эришиш учун илгари-дан лойих,алаштириш зарур булади. Таълимий лойих,алар укитувчи томонидан тайёрланадиган

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 12(85)

дарс ишланмалари, технологик хариталар, укув-услубий мажмуаларда уз аксини топади1.

МашFулотнинг технологик харитаси дарс жараёнининг хар бир боскичида укитувчи ва талабалар фаолиятини вакт меъёрлари буйича лойихалаштиришни белгилаб олиш учун ишла-тилади.

Шундай килиб, методик тизимнинг ташкилий шаклини такомиллаштириш учун:

• информатика фанининг бошка фанлар билан интеграциялашган дарслари (математика+ информатика, физика+информатика, геометрия+ информатика, мусика+информатика ва х,.к)ни ташкил этишга2;

• машFулотларни конференция, бахс муно-зара, семинарлар шаклида, маштулотда масофали таълим элементларидан, Мооdle дастуридан фой-даланиб ташкил этиш услубиётини шаклланти-ришга;

• маъруза машFулотларини муаммоли маъ-руза, маъруза икковлон, хатоли маъруза, визуал маъруза, маъруза-маслахат, маъруза-матбуот кон-фереция, маъруза-тадк,ик,от куринишларида ташкил этишга;

• таълим шаклларини лойихалашда ижодий ёндашиш, креативлик, турли кобилиятлар, педа-гогик махоратни ва хоказоларни намоён этиш кабиларни ургатиб бориш зарур.

Методик тизимнинг таркибий элементларидан бири таълим воситалари булиб, таълим жараё-нида укув материалларини кургазмали такдим этиш, урганиш, шунингдек, таълим самарадорли-гини оширишга хизмат килувчи воситалар - таълим воситаларидир. Таълим воситаларидан уринли фойдаланиш натижасида талабаларнинг укув материалларини тезда урганиши, хотирада узок вакт сакланиши, тушунарли булиши, фан мавзуларини урганишда мотивациянинг вужудга келиши, кизикишнинг ортишига олиб келади.

Таълим жараёнида фойдаланиладиган таълим воситаларини такомиллаштириш учун талаба-ларга:

1 Каюмова Н.А. Укитишнинг ахборот-таълим тизими шароити ва унда ахборот-коммуникация технология-лари сохаси укитувчиларини тайёрлаш. - Т.: «Фан ва технология», 2015. -192-б.

2 Каюмова Н.А. Касб-хунар коллежларида интеграциялашган дарсларни ташкил этиш. «Фан, таълим ва ишлаб чикариш интеграциясини ахборот-коммуникация тех-нологиялари асосида ривожлантириш муаммолари» Республика илмий-амалий анжуман материаллари туплами. - К,арши, 2012. -299-301-б.

• таълимнинг техник воситалари: интернет, тармокка уланган компьютерлар, интерфаол доска, мультимедиа воситалари, асосий ва кушимча курилмалари мавжуд компьютер синф-лари, Wi-Fi алок,аси мавжуд булган электрон укув залларидан фойдаланишни йулга куйиш;

• таълимнинг ёрдамчи воситалари: турли моделлар, электрон таълим ресурслари ёзилган дисклар, укитишда кулланиладиган видео-фильмлар, флеш хотира, кургазмали воситалар, графиклар диаграммалар, чизма, схемалардан фойдаланиб бориш;

• таълимнинг дидактик воситалари: бошка-рилиш имкониятига эга булган укув-методик кулланмалар, ургатувчи, назорат килувчи электрон таълим ресурслари, электрон укув-методик мажмуалар, методик курсатмалар ва электрон укув модуллари (Moodle каби)дан маштулот даво-мида фойдаланиш;

• таълим жараёнига кириб келаётган янги таълим воситаларини тезда узлаштириб, педагогик фаолиятни ташкил этишда куллаш ва хоказоларни шакллантириб бориш зарур.

Методик тизимда назорат ва бахолаш таълим натижасини аниклашда мухим ахамиятга эга. Назорат ва бахолашнинг тест, ёзма ва отзаки тур-ларидан фойдаланилади. Педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида назорат ва бахолашни такомиллаштириш учун:

• мутахассислик тестларини тузишда факат бир танловли туридан эмас, балки мантикий, куп танловли, мослашувчи, таърифлаш, танлаш имкониятига эга, хисобланувчи, эссе тестларидан фой-даланишга эришиш;

• таълимни назорат килишнинг ёзма ва отзаки турлари саволномаларини тузишда фикрлаш талаб этадиган, мантикий, муаммоли саволларни кири-тишга эътибор каратиш;

• бахолашда купрок талабанинг мустакил ишлаши, илмий ишлай олиши, лойихавий, тад-кикотчилик, фаоллик каби хусусиятларни хисобга олиш, уларнинг нутк кобилиятини устиришга эришиш лозим булади.

Биз булажак информатика укитувчиларини тайёрлашда методик тизимни замон талаблари даражасида такомиллаштириб боришни ургатиб бориб, методик тизим элементлари орасидаги узвийлик ва узлуксизликнинг таъминланишига, натижада хар бир информатика укитувчисининг касбий фаолиятини амалга ошириш жараёнида

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 12(85)

Уз мeтoдик тизимини яpaтишигa эpишишини тaъ-минлaшимиз лoзим.

Хyлoca килиб aйтaдигaн бyлcaк, пeдaгoгик вa axбopoт тexнoлoгиялapи интeгpaцияcидa инфop-мaтикa укитувчиеини тaйëpлaшнинг методик тизимини тaкoмиллaштиpишнинг acocини кyйидaгилap тaшкил этaди:

• тaлaбaлap мeтoдик тизимни уз мyтaxaccиc-ликлapи бyйичa биp мaвзy, биp фaн миcoлидa тушуни6 eтишигa эpишиш;

• тaлaбaлap бyлaжaк инфopмaтикa укитувчи^ cифaтидa укитувчини тaйëpлaшнинг мaкcaдлapи, тaълимий, тapбиявий, pивoжлaнтиpyвчи мaк1caд-лapгa эpишишлapини тaъминлaшгa ypгaтиб бopиш;

• тaлaбaни уз мyтaxaccиcлигидaн индивидyaл мeтoдик тизимни яpaтa oлишлapигa эpишиш, мycтaкил paвишдa тaълимнинг ш^кли^ мoc мaкcaдини бeлгилaш, мaзмyнни aжpaтиб oлиб, мeтoд вa вocитaлapни тax1лил килиб тaнлaб oлиб, дapcни тaшкил этиш, нaтижaни бax1oлaш жapaë-нидa уз-узини вa Укyвчилapини aдoлaтли бax1oлaш,

мaвжyд xaтoликлapни тeздa тyFpилaшгa Уpгaтиш;

• тaълимни тaшкил этиш тaмoйиллapи (илмий-лик, тизимлилик, тyшyнapлилик, кypгaзмaлилик вa x^ra acocлaниб дapcлapни тaшкил этиш, тaдкикoтчилик, лoйиx1aлaштиpиш, интeгpaциялaш, иннoвaциoн фaoлиятни тaшкил этишга Уpгaтиб бopиб, пeдaгoгик мax1opaтнинг энг чук^и^ эpи-шишгa йyнaлтиpиш;

• фaннинг мeтoдик тaъминoтини укув дacтypи вa дaвлaт тaълим cтaндapтлapигa мocлaб, мyнтa-зaм янгилaб бopиш, тaлaбaлapни нoвaтop вa лидep yкитyвчилap caфидaн жoй oлишгa ypгaтиб бopиш;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

• инфopмaтикa Укитyвчиcининг мaълyм вaкт утиши билaн тaжpибaлapини pивoжлaнтиpиб, пeдaгoгик кoмпeтeнтликнинг юкopи чeгapacи бул^н пeдaгoгик мax1opaтгa эpишиш вa уз кapьe-pacини шaкллaнтиpиш, eтyклик пиллaпoялapидaн кyтapилиб бopишни yктиpиб, yлapни зaмoн тaлa-бига мoc, мaлaкaли кaдpлap бyлишигa эpишиш лoзим.

Адaбиётлap pyйхaти:

1. Aбдypaзoкoв M.M. Coвepшeнcтвoвaниe coдepжaния пoдгoтoвки бyдyщeгo учи-тeля инфopмaтики в ycлoвияx инфopмaтизaции oбpaзoвaния. Aвтopeфepaт диcc. дoк. пeд. нayк. - M., 2GG7. -С. 42.

2. Кaxapoв А.С. Индивидyaльнaя мeтoдичecкaя cиcтeмa пpeпoдaвaтeля кoллeджa. || Hayчнoe oбecпeчeниe cиcтeмы пoвышeния квaлификaции кaдpoв, 2G13, №3-4. -C16-2G. https:||cyberleninka.ru|article|v|individualnaya-metodicheskaya-sistema

3. Кaюмoвa Н.А. Пeдaгoгик вa axбopoт тexнoлoгиялapи интeгpaцияcидa инфopмa-тикa Укитyвчиcининг кacбий кoмпeтeнтлигини шaкллaнтиpиш. || K1opaкaлпoк дaвлaт yнивepcитeти, TATy К^ши вa Hyкyc филиaллapи x1aмкopлигидa тaълим вa ишлaб чикapиш интeгpaцияcидa axбopoт-кoммyникaция тexнoлoгиялapини кУллaшнинг x1oзиpги зaмoн мacaлaлapи» Рecпyбликa илмий тexник aнжyмaни. 21-22 aпpeль. 1- ^м. - Hyкyc, 2G15. -453-456-б.

4. Кaюмoвa Н.А. Олий тaълим мyaccacaлapи тaлaбaлapини илмий тaдкикoт ишигa йyнaлтиpиш мyaммoлapи вa eчимлapи. || «Зaмoнaвий тaълим» жypнaли, 2G18, 11-coн. -4-Ю-б.

5. Кaюмoвa Н.А. Укитишнинг axбopoт-тaълим тизими шapoити вa yндa axбopoт-кoммyникaция тexнoлoгиялapи coxacи Укитyвчилapини тaйëpлaш. - T.: «Фaн вa тexнo-лoгия», 2G15.

6. Кaюмoвa Н.А. Кacб-x1yнap кoллeжлapидa интeгpaциялaшгaн дapcлapни тaшкил этиш. II «Фaн, тaълим вa ишлaб чикapиш интeгpaцияcини axбopoт-кoммyникaция тex-нoлoгиялapи acocидa pивoжлaнтиpиш мyaммoлapи» Рecпyбликa илмий-aмaлий aнжy-мaн мaтepиaллapи тyплaми. - Kapши, 2G12. -299-3G1-6.

7. Кaюмoвa Н.А. Инфopмaтикa Укитyвчиcининг мeтoдик тизимини лoйиxaлaш. || «Зaмoнaвий тaълим» жypнaли, 2G17, 11-coн. -4-Ю-б.

8. Керимбаев Н. Профессиональное использование ИКТ как один из компонентов методической системы подготовки будущих учителей. // Научная электронная библиотека «Киберленинка». www.cyberleninka.

9. Incheon Declaration. / Education 2030: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. -p.4-5. http://unesdoc.unesco.org/ images/0023/002338/233813m.pdf.

10. Малев В.В. Общая методика преподавания информатики. Учебное пособие. -Воронеж: ВГПУ, 2005. -С. 271 с.

11. Susan Gasson. The role of methodologies in it-related organisational change Proceedings of BCS Specialist Group on IS Methodologies, 3rd Annual Conference, The Application of Methodologies in Industrial and Business Change, North East Wales Insti-tute,Wrexham, UK. September. http://www.cis.drexel.edu/faculty/sgasson/vita/SG-BCS-95.pdf

12. Фещенко Т.С. Методическая система подготовки учителя физики в рамках постдипломного образования выпускника технического ВУЗа: проблемы и перспективы. Монография. - М.: «Прометей», МПГУ, 2013. -С. 508. http://nauka-pedagogika.com/ pedagogika-13-00-02/dissertaciya

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.