Каюмова Насиба Ашуровна,
К,арши давлат университети «Амалий математика ва информатика» кафедраси катта укитувчиси, педагогика фанлари номзоди
ПЕДАГОГИК ВА АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ИНТЕГРАЦИЯСИДА ИНФОРМАТИКА ДИТУВЧИСИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ МЕТОДИК ТИЗИМИНИ ИШЛАБ ЧИ^ИШ
КАЮМОВА Н.А. ПЕДАГОГИК ВА АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ИНТЕГРАЦИЯСИДА ИНФОРМАТИКА УЦИТУВЧИСИНИ ТАЙЁРЛАШНИНГ МЕТОДИК ТИЗИМИНИ ИШЛАБ ЧИЦИШ
Маколада информатика укитувчиларини тайёрлашнинг методик тизими илмий тадкикотлари тах,лили натижжалари, методик тизимнинг асосий тамойиллари ва методик тизимни ишлаб чикиш кетма-кетлиги баён этилган.
Таянч суз ва тушунчалар: методик тизим; портфолио; лойих,алаштириш, тадкикотчилик, инновацион, интеграцион малакалар; новаторлик; лидерлик; методик тизимни ишлаб чикиш.
КАЮМОВА Н.А. РАЗРАБОТКА МЕТОДИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЕЙ ИНФОРМАТИКИ НА ОСНОВЕ ИНТЕГРАЦИИ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ И ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
В статье представлены результаты исследования методической системы подготовки учителей информатики, основные принципы методической системы и разработки методической системы.
Ключевые слова и понятия: методическая система; портфолио; проектировочные, исследовательские, инновационные, интеграционные навыки; новаторство; лидерство; разработка методической системы.
KAYUMOVA N.A. DEVELOPMENT OF COMPUTER SCIENCE TEACHERS' TRAINING METHODICAL SYSTEM BASED ON INTEGRATION PEDAGOGICAL AND INFORMATION TECHNOLOGIES
There is presented results of the methodical system investigation for the computer science teachers' training, the main principles of the methodical system and the development of a methodical system.
Keywords: methodical system; portfolio; design, research, innovative, integration skills; innovation; leadership; development of methodical system.
г
Ч.
"ч
35 _j
Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 фев-ралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Царакатлар стратегияси тутрисида»ги ПФ-4947-сон фармони, 2017 йил 20 апрелдаги «Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тутрисида»ги ПЦ-2909-сон царори цамда мазкур масалага оид бошца меъёрий-цуцуций цужжатлар республикамиз узлуксиз таълим тизимида жацон стандартлари талаби даражасида уцув маш*улотларини ташкил этиш ва малакали педагог кадрларни тайёрлаш вазифасини цуймоцда1.
Юкорида келтирилган фармон ва карор ижросини таъминлаш максадида 5110700 -«Информатика укитиш методикаси» бакалавриат таълим йуналиши талабалари, булажак «Информатика ва ахборот технологиялари» фани укитувчиларини педагогик фаолият жара-ёнини сифатли ва самарали ташкил этиш учун дарснинг методик тизимини олдиндан лойи-халашни ургатиб бориш мухим жараён хисоб-ланади2.
Таълим бериш жараёни жонли жараён бул-ганлиги учун хар кандай лойиха хар доим хам самарали булавермайди. Бунинг учун тайёрла-надиган «Информатика укитиш методикаси» бакалавр йуналиши талабаларини касбий педа-гогик фаолиятга тайёрлаш, методик тизим, унинг ташкил этувчилари, фаннинг методик тизимини лойихалаштиришга ургатиб бориш лозим. Талаба олий таълимни тугатиб, педагогик фао-лиятни бошлаганда уз билим ва тажрибалари-дан келиб чикиб методик тизимни лойихалайди ва педагогик жараённи амалга оширади3.
М.Абдуразоков таълимни ахборотлаштириш шароитида информатика укитувчисини методик тайёрлашни такомиллаштириш буйича илмий тадкикотларида «Информатика укитиш методикаси» фани мазмунига узгартиришлар киритиш,
1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон фармони. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами. 2017. №6, 70-модда.
2 Каюмова Н.А. Информатика укитувчисининг методик тизимини лойихалаш. // «Замонавий таълим» журнали, 2017, 11-сон. -4-10-б.
3 Каюмова Н.А. Укитишнинг ахборот-таълим тизими
шароити ва унда ахборот коммуникация технология-
лари сохаси укитувчиларини тайёрлаш. // Монография. - Т,: «Фан ва технология», 2015. -192-б.
асосан web сахифаларни яратиш мавзуларини киритиш лозимлигини курсатиб утган.
Шунингдек, унинг тадкикотида Э.И.Кузнецов информатика укитувчисининг малакавий хусу-сиятини хисобга олган х,олда, учта асосий вази-фани бажаришини белгилаб берганлигини кел-тириб утган. Улар:
1) «Информатика» фанидан дарс берувчи укитувчи;
2) таълимда ахборот-коммуникация технологиялари (АКТ)дан фойдаланишнинг ташкил этувчиси;
3) бошкарувда АКТдан фойдаланишнинг ташкил этувчиси4.
Академик П.К.Анохиннинг дидактик ва методик тизим х,акидаги тушунчалардан фойдала-ниб, Т.А.Бороненко информатика укитувчисини касбий тайёрлашда методик тизимнинг урнини ёритиб берган5.
Америка Кушма Штатларида укитувчиларни педагогик тайёрлашда касбий портфолио мухим урин тутади. Педагогик йуналишга укишга кир-ган х,ар бир талаба укишнинг биринчи куни-данок укув-методик материалларни уз касбий портфолиосида йиFишни бошлайди. Бу булажак мутахассисликка тайёрланиб бориш ва объектив бах,оланишга имкон беради.
Талаба портфолиосидаги укув-услубий мате-риаллар таркибига талабанинг у ёки бу педагогик жараённинг олиб борилиши, вазиятлари
4 Абдуразоков М.М. Совершенствование содержания подготовки будущего учителя информатики в условиях информатизации образования. Автореферат дисс. док. пед. наук. - М., 2007. -С. 42 (манба макола муаллифи томонидан таржима килинган).
5 Бороненко Т.А. Роль методической системы обучения информатике в профессиональной подготовке педагогов. // Вестник Ленинградского государственного университета имени А.С.Пушкина, 2012, Т. 3, № 1. -С. 107-113 (манба макола муаллифи томонидан таржима килинган).
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 4
хакидаги фикр-мулохазалари, кузатишлари, дарснинг режаси, мазмуни, таълимий видеома-териаллар ва хоказолар киради.
Бугунги кунда касбий портфолиодан фойда-ланиш АКШнинг Клемсон (Clemson University), Уэйк Форест (Wake Forest University), Жанубий Жоржиа (Georgia Southern University) ва бошка университетларида кулланилмокда1.
Америкалик тадкикотчилар К.Зейхнер (Zeichner) ва С.Рэй (Wray)лар портфолионинг яратилиши талабани педагогик фаолият наза-рияси ва амалиётидан хабардор булиш, муам-моларни хамкасблари билан биргаликда мухо-кама килиш, уз камчиликларини вактида туза-тиб олиш, узини-узи ривожлантириш ва таълим охирида портфолионинг бахоланиши талаба-нинг бахоланишига хисса кушишини айтиб ута-дилар2.
Илмий адабиётларни урганиш ва тахлил килиш олиб борилган «Педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида информатика укитувчисини ташёрлашнинг методик тизимини ишлаб чикиш ва жорий этиш» мавзусидаги илмий изланишлар давомида «Информатика ва ахборот технологиялари» укитувчиларини тайёр-лашнинг методик тизимини схематик равишда куйидагича ифодалашни маъкул топдик (1-чизма. Чизма илмий изланиш натижасида макола муаллифи томонидан тайёрланган).
Бизга маълумки, методик тизим элементла-рига таълимнинг максади, мазмуни, шакли, методи, воситаси ва назорати кабилар кириб, уни лойихалаштириш учун укитувчининг методик тайёргарлиги мухим урин тутиши, методик тизимни лойихалаштиришнинг зарурий жихат-лари, амал килиниши лозим булган тамойилла-рини очиб берган эдик3.
Тадкикотларимизда хар бир элементга ало-хида эътибор каратилиб, укитувчиларни тайёр-
1 Коваленко О. Ю. Инновационные формы подготовки учителей в США. // «Молодой ученый», 2013, №10. -С. 506-509. — URL https://moluch.ru/archive/57/7825/ (дата обращения: 09.03.2018). (Манба муаллиф томонидан таржима килинган).
2 Zeichner K., Wray S. The teaching portfolio in US teacher education programs: what we know and need to know / K. Zeichner, S. Wray // Teaching and Teacher Education. 2001, № 17. -P. 613-621. (Манба макола муаллифи томонидан таржима килинган).
3 Каюмова Н.А. Информатика укитувчисининг методик тизимини лойихалаш. // «Замонавий таълим» журнали, 2017, 11-сон. -4-10-б.
лашнинг методик тизимини ишлаб чикиш учун куйидагилар аникланди:
1. Методик тизимнинг максади жамият ва давлат таълим стандартидан келиб чикиб аник-ланади ва у таълимий, тарбиявий, ривожланти-рувчи максадларга булинади:
• таълимий мацсадга мутахассисликка оид назарий билимларни урганиш, уни аник амалий фаолиятда куллаш, педагогик фаолият олиб бориш ва педагогик онгни шакллантириш кабиларни киритамиз. Олий таълим тизимида укув режада курсатилган хар бир фанга оид билимларни урганиб бориш жараёнида бу максадга боскичма-боскич эришиб борилади;
• ривожлантирувчи максадга олий таъ-лимда урганилган мутахассисликка оид билимларни урганиб бориб, бошланFич касбий фао-лиятни педагогик маданиятга айлантириш лозимлигини тушуниб етиш, илмий, услубий фикрлаш ва касбий тезкор харакатни ривож-лантиришга ургатиш кабиларни киритишимиз мумкин;
• тарбиявий максадга талабаларда мил-лий ва умуминсоний кадриятларни ривожлантириш, педагогик «Мен»нинг шаклланишини таъминлаш кабилар киради. «Мен - укитув-чиман», «Мен - тарбиячиман» Fояси асосида булажак информатика укитувчисини тарбиялаш педагогик фаолиятдаги кадриятларни раFбат-лантириш, талабаларда намунали укитувчи булишга раFбат ва мотивация хосил килади.
2. Методик тизимнинг мазмуни асосини таълим модуллари, укитиладиган фанларнинг мазмуни, укув-методик таъминотлари ташкил этади. Бугунги ахборот-коммуникация ва педагогик технологиялар ривожланиб бораётган даврда таълим мазмунини ривожланган мамлакатлар таълим мазмуни билан солиштириб, давр билан хамоханг янгилаб бориш ва талабаларга уз вактида етказиб бериш лозим.
3. Педагогик адабиётларда курсатилган таълим тамойилларига кушимча равишда танлаш ва тартиблаш тамойилидан фойдаланиб, маъ-лум таълим шакли (маъруза, амалий, лаборатория, семинар ва ц.к.)да, таълим методи (замонавий педагогик технологиялар) ва воси-талари (ахборот-коммуникация технология-лари)дан фойдаланиб таълимни олдиндан кутилган, лойихалаштирилган натижасига эри-шиш, таълим натижаси мониторингини олиб
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 4
1 -чизма. Педагогик ва ахборот технологиялар интеграциясида информатика укитувчиларини тайёрлашнинг методик тизими.
(-\
Давлат ва жамият талаблари
Давлат таълим стандартлари
1Т ва АТ интеграсиясида информатика укитувчисини тайёрлаш МАЦСАДИ
Тамойиллар:
1) илмийлилик;
2) тизимлилик;
3) тушунарлилик;
4) кургазмалилик;
5) назариянинг амалиёт билан богликлиги;
6) фаоллик;
7)билимларни мустах,кам узлаштириш;
8) эгилувчанлик;
9) узини-узи бахрлаш ва тузатиш;
10)ахборотлардан тезкор хабардорлик;
11) вактдан унумли фойдаланиш;
12) коммуникативлик;
13) юкори мотивация;
14) лойихалаш;
15) интеграциялашув;
16) тадкикотчилик.
Таълимий: назарий билимлар, урганиш, уни аник амалий фаолиятда куллаш, педагогик фаолият ва онгни шакллантириш
Ривожлантирувчи-. касбий фаолиятни педагогик маданиятга айлантириш, илмий-услубий фикрлаш ва касбий тезкор харакатани ривожлантириш
Тарбиявий: талабада миллий ва умуминсоний кадриятларнинг ривожланиши, педагогик "Мен"ни шаклланишини таъминлаш
Таълимнинг мазмуни
5
С[
О 5
I-0) 2 О. (0 с;
1_ со
X н
X О
г о ш
с; со
^ а
со
н
Танлаш ва тартиблаш тамойили
-С
Укув -методик таъминоти
Г
о
Таълим модуллари
мазмуни
I
Таълим натижалари
Назорат, ташхислаш ва тугрилаш Таълим натижалари мониторинги
И ||
л со
.« з
о
т
О
Информатика укитувчисини тайёрлаш сифатини ошириш
Амалга
ошириш йуналишлари:
1)3,4 курс педагогик амалиётдаги фаолият;
2) 1Т ва АТ игтеграциясида дарсларни ташкил этиш;
3) мутахассис-лик фанлари лабораторияла рида педагогик фаоляитни ташкил этиш ва та^пил килиш.
бориш, назорат килиш, ташхислаш ва туFрилаб боришимиз керак булади.
Бу жараён таълим тамойиллари (илмийлик, тизимлилик, тушунарлилик, кургазмалилик, фаоллик ва х.к.)га асосланади.
1-чизмада курсатилган таълим тамойиллари-дан баъзиларини куриб чиксак. Масалан, замо-навий укитувчини тайёрлашда тадкикотчилик тамойилига асосан тадкикотчилик малакалари, лойихалаштириш тамойилига асосан лойиха-лаштириш малакалари, интеграциялашув тамойилига асосан интеграциялашган малакалар ва х.к. шакллантириб борилади.
Тадкикотчилик малакаларини шакллан-тириш учун укув фаолияти, дарс, укув-тарбия тадбирларини танкидий тахлил кила олиш, таълим-тарбияга оид педагогик тажрибалар ишлаб чикиш, утказиш, бошка укитувчилар, хамкасбларининг тажрибаларини тахлил килиш ва улардан танкидий фойдаланиш, илмий ва педагогик ижодиётга кизикиш, илмий макола ва тезислар ёзиш, мулохаза юритганда фикр-лашнинг диалектик усулидан фойдаланишни ургатиб боришимиз керак булади.
Лойицалаштириш малакаларини шакл-лантириб боришимиз учун амалий иш лойихасини шакллантириш, укитадиган мавзу буйича максадни туFри белгилаш, педагогик фаолиятда максадга эришиш учун бажариш лозим булган вазифаларни белгилаб олиш, хар бир машFулотнинг технологик харитасини тузиш, укитишда педагогик ва ахборот техноло-гиялари интеграцияси, фанлараро интеграция-дан фойдаланиш, укувчиларнинг билим, малака ва куникмаларини ривожлантириш, назорат килиш учун укув манбаларини танлай билиш, информатика ва ахборот технологиялари фанини укитиш учун укув куроллари манбаларини бойитиб боришни ургатиб, уктириб боришдан иборат.
Интеграциялаш малакаларига информатика ва ахборот технологияларини укитиш жараёнида факатгина педагогик ва ахборот тех-нологияларни интеграциялаш эмас, балки фан мавзулари буйича интеграциялашган дарсларни ташкил этиш масаласига эътибор каратиш киради. Интеграциялашган дарслар фан уки-тувчилари томонидан келишилган холда, бирга-ликда фаннинг укув режасига мос дарс ишлан-малари яратилиб, фанларнинг бир-бирини
тулдирувчи тушунчаларни бериш, куникмаларни шакллантириш кабиларни уз ичига олади.
Масалан, математика ва информатика, физика ва информатика, биология ва информатика, физика, математика ва информатика фан-лари укитувчилари келишган холда режа асо-сида, интеграциялашган дарсларни ташкил этишлари мумкин1.
Булажак информатика ва ахборот технология-лари укитувчиси инновацион малакалар шаклланиши учун инновацион фаолиятни таш-кил этишни ургатиб бориш лозим булади. Инновация (инглизча innovation - in - киритиш, novation - янгилик, янгилик киритиш) максадга каратилган узгаришлар булиб, алохида олинган бир тизимни сифат жихати буйича бир холатдан бошка янги холатга утказиш, уни тубдан тако-миллаштириш, деган маънони англатади2.
Булажак информатика укитувчиси инновацион фаолиятни амалга ошириш учун куйидаги кобилиятларни эгаллаб бориши лозим.
• Fоя ва фикрларниг хилма-хиллиги ва узгариб туриши;
• янгиликни тез кабул кила олиш (перцеп-тив кобилият);
• ижодкорлик кобилияти (креативлик);
• уз-узини тахлил килиши ва объектив бахо-лаш (рефлексифлик);
• баFри кенглик, карама-каршиликни адо-латли бартараф этиш (толерантлик);
• уз эмоционал холатини бошкариш (рахбар, укувчи, ота-оналарга нисбатан), самимийлик, бошкаларга хамдардлик (эмпатия);
• янгиликни амалга ошириб, уз хулоса ва карорларига эга була олиш.
«Педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида информатика укитувчисини тайёрлашнинг методик тизимини ишлаб чикиш ва жорий этиш» мавзусидаги илмий изланиш-лардан шуни айтишимиз мумкинки, информатика укитувчиларининг инновацияни таълимга олиб кириш буйича муносабатларини беш гурухга ажратиш мумкин экан.
1-гурух: новаторлар доимо янгиликни новаторлик рухи билан карши оладилар, жасо-
1 Каюмова Н.А. Укитишнинг ахборот-таълим тизими шароити ва унда ахборот-коммуникация технологиялари сохаси укитувчиларини тайёрлаш. // Монография. - Т.: «Фан ва технология», 2015. -94-97-б.
2 Википедия электрон луFат энциклопедияси. -https://ru.wikipedia.org/wiki/ (Манба таржимаси макола муаллифи томонидан амалга оширилган).
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 4
2-чизма. Методик тизимни яратиш кетма-кетлиги.
рат билан уни уз педагогик фаолиятига кул-лайдилар ва бошкаларга х,ам тавсия этадилар, таркатадилар;
2-гурух,: лидерлар (илгорлар) янгиликни кабул килиш ва куллашда олдинда юрадиган-лар ва узлари истаб янгиликни куллайдиганлар;
3-гурух,: уртадагилар, биринчи булишни х,ам, охирида колишни х,ам истамайдиганлар, янгиликни купчилик педагогик фаолиятида кул-лаб натижа олганидан кейингина кулловчилар;
4-гурух,: охиридан битта олдингилар, янги-лик х,акида бутун жамоатчилик, х,амкасблари фикрини билиб, янги билан эскини уртасида туриб, гумонсираб, иккиланиб янгиликни куллайдиганлар.
5-гурух,: охиргилар, эскиликка ута боFланиб колган, янгиликни х,аммадан кейин, киритилган янгиликнинг натижаси аник булганидан кейингина куллашга карор киладиган педагоглар.
Лойих,алаштириш, тадкикотчилик, интегра-циялашган, инновацион малакаларни эгаллаш педагогик майорат чу^иси х,исобланади.
Педагогик ва ахборот технологиялари интег-рациясида информатика укитувчисини тайёр-лашнинг методик тизими максадидан келиб чикиб, сифатли информатика укитувчисини тайёрлашнинг асосий йуналишларидан бири мутахассислик фанлари лабораториялари дарс-ларида бевосита педагогик фаолиятни ташкил этиш: дарс ишланмалари, дарснинг технологик хариталарини ишлаб чикиб, уз гурух,дошларига дарслар утиб бериш, тах,лил килиш оркали тала-баларни педагогик фаолиятга тайёрлаш булса, иккинчиси 3-4-курслар педагогик амалиёт дав-
рида педагогик фаолият олиб боришга тайёр-лашдир1.
5110700 - «Информатика укитиш методи-каси» йуналиши битирувчиси х,ар хил турдаги (умумий урта мактаб, урта-махсус касб-х,унар таълими) таълим муассасаларида педагогик фаолият олиб боришга тайёр булиши, турли даражадаги укув дастурлари ва дарсликлардан фойдаланиб информатика ва ахборот технологиялари фанидан укитишни ташкил килиши, методик тизим, уни ташкил этувчи элемент-ларни билиши керак. Педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида информатика ва ахборот технологиялари укитувчининг методик тизимини ишлаб чикиш учун мутахассисликнинг х,ар бир дарси давомида укитувчи томонидан талабалар онгида методик тизим, уни ташкил этувчи элементлари шакллантирилиб борилса, талабада методик тизимни яратишга рефлексив ёндашув х,осил булади. Натижада талаба методик тизимни бир мавзу, бир фан, бутун бир йуналиш мисолида тушуниб етади (2-чизма. Чизма илмий изланиш натижасида макола муаллифи томонидан тайёрланган).
Хулоса килиб айтадиган булсак, педагогик ва ахборот технологиялари интеграциясида информатика укитувчисини тайёрлашнинг методик тизимини ишлаб чикишнинг асосини куйи-дагилар ташкил этади:
1 Kayumova N. A. Pedagogical Practice as Important Process of Forming Students' Professional Competence. // Eastern European Scientific Journal. Germaniya. 2017. № 6. -P. 21-26. www.auris-verlag.de
• талабалар методик тизимни уз мутахассис-ликлари буйича бир мавзу, бир фан мисолида тушуниб етишишларига эришиш;
• талабалар булажак информатика укитув-чиси сифатида укитувчини тайёрлаш мак-садлари, таълимий, тарбиявий, ривожланти-рувчи максадларга эришишларини таъминлаш;
• талабани уз мутахассислигидан индивидуал методик тизимни ярата олишларига эришиш, мустакил равишда таълим шаклига мос максадини белгилаш, мазмунни ажратиб олиб, метод ва воситаларни тахлил килиб танлаб
олиб, дарсни ташкил этиш, натижани бахолашга, хатоликларни туFрилашга ургатиш;
• таълимни ташкил этиш тамойиллари (илмийлик, тизимлилик, тушунарлилик, кургаз-малилик ва х.к.)га асосланиб дарсларни ташкил этиш, тадкикотчилик, лойихалаштириш, интег-рациялаш, инновацион фаолиятни ташкил этишга ургатиб бориб, педагогик махоратнинг энг чуккисига эришишга йуналтириш;
• фаннинг методик таъминотини мунтазам янгилаб, информатика фани укитувчиларини новатор ва лидер укитувчилар сафидан жой олишга ургатиб бориш.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон фармони. // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами. 2017, № 6, 70-модда.
2. Абдуразоков М.М. Совершенствование содержания подготовки будущего учителя информатики в условиях информатизации образования. Автореферат дисс. док. пед. наук. - М. 2007. -С. 42.
3. Бороненко Т.А. Роль методической системы обучения информатике в профессиональной подготовке педагогов. // Вестник Ленинградского государственного университета имени А.С.Пушкина, 2012, т. 3, №1. -С. 107-113.
4. Википедия электрон лугат эндициклопедияси. https://ru.wikipedia.org/wiki/
5. Каюмова Н.А. Информатика укитувчисининг методик тизимини лойихалаш. // «Замонавий таълим» журнали, 2017, 11-сон. -4-10-б.
6. Каюмова Н.А. Укитишнинг ахборот-таълим тизими шароити ва унда ахборот-коммуникация технологиялари сохаси укитувчиларини тайёрлаш. // Монография. - Т.: «Фан ва технология», 2015. -192-б.
7. Коваленко О. Ю. Инновационные формы подготовки учителей в США. // «Молодой ученый», 2013, №10. -С. 506-509. — URL https://moluch.ru/archive/57/7825/ (дата обращения: 09.03.2018). (Манба муаллиф томонидан таржима килинган).
8. Kayumova N.A. Pedagogical Practice as Important Process of Forming Students' Professional Competence. // Eastern European Scientific Journal. Germaniya, 2017, №6. -P. 21-26. www.auris-verlag.de
9. Zeichner K., Wray S. The teaching portfolio in US teacher education programs: what we know and need to know / K. Zeichner, S. Wray // Teaching and Teacher Education. — 2001, № 17. -P. 613-621.