Научная статья на тему 'Информатика ўқитувчисининг методик тизимини лойиҳалаштириш'

Информатика ўқитувчисининг методик тизимини лойиҳалаштириш Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
684
114
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
методик тизим / лойиҳа / лойиҳалаштириш / методик тизим мақсади / методик тизим мазмуни / методик тизим натижаси / методик тизимни лойиҳалаштириш / методик тизимни лойиҳалаштириш тамойиллари / methodical system / project / the purpose of the methodical system / the content of the methodical system / the result of the methodical system / the principles of designing methodical systems.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Каюмова Насиба Ашуровна

Мақолада методик тизим, унинг ташкил этувчилари, информатика ўқитувчиси методик тизимини ташкил этиш, уни лойиҳалаштириш тамойиллари очиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DESIGN OF THE METHODICAL SYSTEM OF THE INFORMATICS’ TEACHER

In the article the methodical system and their components the creation of the methodical system of the informatics teacher and the principles of the design of methodological systems are studied.

Текст научной работы на тему «Информатика ўқитувчисининг методик тизимини лойиҳалаштириш»

Каюмова Насиба Ашуровна,

К,арши давлат университети «Амалий математика ва информатика» кафедраси катта укитувчиси, педагогика фанлари номзоди

ИНФОРМАТИКА ДИТУВЧИСИНИНГ МЕТОДИК ТИЗИМИНИ ЛОЩАЛАШТИРИШ

КАЮМОВА Н.А. ИНФОРМАТИКА УЦИТУВЧИСИНИНГ МЕТОДИК ТИЗИМИНИ ЛОЙИЦАЛАШТИРИШ

Маколада методик тизим, унинг ташкил этувчилари, информатика укитувчиси методик тизи-мини ташкил этиш, уни лойих,алаштириш тамойиллари очиб берилган.

Таячн суз ва тушунчалар: методик тизим, лойих,а, лойих,алаштириш, методик тизим максади, методик тизим мазмуни, методик тизим натижаси, методик тизимни лойих,алаштириш, методик тизимни лойих,алаштириш тамойиллари.

КАЮМОВА Н.А. ПРОЕКТИРОВАНИЕ МЕТОДИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ УЧИТЕЛЯ ИНФОРМАТИКИ

В статье показаны методическая система и её компоненты, создание методической системы учителя информатики и принципы проектирования методических систем.

Ключевые слова и понятия: методическая система, проект, проектирование, цель методической системы, содержание методической системы, результат методической системы, проектирование методической системы, принципы проектирования методической системы.

KAYUMOVA N.A. DESIGN OF THE METHODICAL SYSTEM OF THE INFORMATICS' TEACHER

In the article the methodical system and their components the creation of the methodical system of the informatics teacher and the principles of the design of methodological systems are studied.

Keywords: methodical system, project, the purpose of the methodical system, the content of the methodical system, the result of the methodical system, the principles of designing methodical systems.

Цозирги вацтда инсон фаолиятининг барча соуаларида, шунингдек, таълим жараёнида %ам тизимли таълимли ёнда-шувдан фойдаланилмоцда.

Купгина тадкикотчилар методик тизимни педагогик фанлар тоифасида куриб чикиб, уз фикр-мулох,азаларини турли ёндашувларда берганлар. Масалан, В.М.Жуковнинг моделли ёндашувида методик тизим таълим жараёнини ташкил этиш талаблари ифодаланган барча узаро боFлик элементлардан иборат ахборот-ли модель эканлиги, А.М.Пишкало, Н.В.Кузьмин,

A.И.Архангельскийлар фикрича, функционал ёндашувда методик тизим таълимнинг максади, мазмуни, методи, шакли ва воситаларидан ташкил топган тизим булиб, бу методик тизим-нинг барча ташкил этувчилари шу кадар мус-тах,кам алокада-ки, улардан бирининг узгариши бутун тизимдаги бошка ташкил этувчиларнинг бутунлай узгаришига олиб келиши, Е.Н.Лобановда эса предметли ёндашувда методик тизим кандайдир фанни укитиш тизими-дир, деб таърифланади1.

А.П.Тряпицин методик тизим методик Fоя-ларни амалга оширишни таъминловчи шаро-ит, деб таъриф беради2 .

Макола муаллифи «Педагогик ва ахборот технологиялар интеграциясида информатика укитувчисининг методик тизимини ишлаб чикиш ва жорий этиш» мавзусида докторлик илмий изланишини олиб бормокда. Тадки-котлар Карши давлат университети «Амалий математика ва информатика» кафедраси, «Информатика укитиш методикаси» бакалавр йуналиши талабалари ва Кашкадарё вилояти халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти «Информатика» йуналиши буйича малака оши-рувчилари иштирокида олиб борилган.

1 Акимов С.С. Методическая система обучения основам научных исследований в технологическом образовании студентов педагогических университетов. // Взаимодействие личности, общества и образования в современных социокультурных условиях: Межвузовский сборник научных трудов. Ред. коллегия С.А.Лисицын,

B.П.Соломин, С.В.Тарасов. - СПб.: «ЛОИРО», 2005. -С. 474.

2 Методическая система обучения информатике и учебный предмет. Источник: https://murzim.ru/nauka/ pedagogika/29690-metodicheskaya-sistema-obucheniya-informatike-i-uchebnyy-predmet.html

Олиб борилган тадк,ик,отлар давомида методик тизимнинг таълим моделларида кафо-латли натижага эришиш учун инсон фаолияти, педагогик ва ахборот технологиялар (АТ) хамда даврий нуктаи назардан биргаликда караш за-рурлиги тушуниб етилди.

Информатика ук,итувчиларини тайёрлаш-нинг методик тизими мураккаб, очик, динамик тизим булиб, укитувчи шахсини шаклланти-ришга йуналтирилган, таълим ва жамиятни ижтимоий ривожланиши хисобга олинган, фаолиятли ёндашув асосида укитувчи ва укувчиларнинг биргаликдаги харакатларини таъминловчи таълимнинг максади, мазмуни, методи, воситалари, ташкилий шакллари ва натижаларини узида акс эттиради.

Шундан келиб чикиб, педагогик ва АТ интеграциясида информатика укитувчисининг методик тайёргарлигини 1-расмда тасвирлай-миз.

1-расмдан куриниб турибдики, информатика укитувчисини тайёрлашда асосий эътибор-ни педагогик ва АТ интеграциясида методик тайёргарликнинг мак,садига каратиш зарур. Педагогик ва АТ интеграциясида фикримизча, методик тайёргарликнинг мак,садига куйида-гиларни киритиш мумкин:

- информатика фани доирасида жахон андозаларига жавоб берадиган малакали мутахассисларни тайёрлаш;

- ДТС талабларини бажара оладиган мута-хассис педагогларни тайёрлаш;

- узлуксиз таълим тизимининг барча бос-кичларида информатика фани мазмуни, унинг хусусиятларини чукур ургатиш;

- педагогик ва АТ интеграциясидан фойда-ланиб информатика фанидан маъруза, амалий, лаборатория дарслари, мустак,ил ишларни ташкил этишга ургатиш;

- таълимнинг баркарор ривожланишини таъминлашга хисса кушувчи, мустакил фикр-ловчи, уз-узини ривожлантириб борувчи педагог шахсни тайёрлаш;

- таълим-тарбия сохасида ностандарт вазиятларда карор кабул килишни биладиган педагог шахсни шакллантириш ва х.к.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 11

1-расм. Педагогик ва АТ интеграциясида информатика ук,итувчисининг методик тайёргарлиги1

Педагогик ва ахборот технологиялари интеграцияси мухити

Информатика укитувчисининг методик тайёргарлиги

Педагогик ва АТ интеграциясида методик тайёргарликн инг МАКРАДИ

Педагогик ва АТ интеграциясида методик тайёргарлик МАЗМУНИ

Таълим олувчи субъект талаблаои

Методик тайёргарлик методлари

N

Методик тайёргарлик шакплари

Методик тайёргарлик воситалари

Таълим олувчи субъект талаблари

Таълим технологиялари

Педагогик

ва АТ интеграциясида методик тайёргарлик-нинг НАТИЖАСИ

Педагогик ва АТ интеграциясида методик тайёргарлик мазмунига илмий тадкикот нати-жасида куйидагиларни келтириш мумкин:

• ягона ахборот таълим фазосини хосил килиш (масалан, Moodle сингари) ва унда педагогик ва ахборот технологиялар, улар интеграциясидан фойдаланиб укув машFулот-ларини ташкил этиш йуллари;

• мутахассислик фанларини узлаштиришда педагогик ва ахборот технологиялар, улар интеграциясидан фойдаланиш усуллари;

• таълим шаклига мос таълим методлари ва таълим воситаларини куллаш технология-ларини ишлаб чикиш ва улардан уринли фой-даланиш методлари;

1 Чизма муаллиф томонидан илмий изланиш натижа-лари асосида тайёрланган.

• янги, эндигина кириб келаётган педагогик ва ахборот технологиялар турларини уз педагогик фаолиятида куллашга ургатиш;

• мутахассислик фанларини урганишга каратилган электрон таълим воситаларини ишлаб чикиш ва уларни таълим жараёнига куллаш усулларини шакллантириш;

• укувчилар диккатини жалб этиш ва урга-ниладиган мавзу мазмунини узлаштиришга йуналтира олиш2.

Информатика укитувчиси методик тайёргарлик методларини бевосита укитувчиликка тайёрланиш жараёнида, умумкасбий фанлар

2 Каюмова Н.А. Укитишнинг ахборот-таълим тизими шароити ва унда ахборот-коммуникация технологиялари сохаси укитувчиларини тайёрлаш. Монография. -Т.: «Фан ва технология», 2015. -62-66-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 11

блокидаги «Информатика укитиш методика-си», ихтисослик фанлар блокидаги «Информатика укитиш технологиялари ва лойихалаш-тириш» каби фанларни урганиш жараёнида, педагогик амалиёт даврида урганиб боради-лар. Хозирги кунда таълимда анъанавий фаол ва интерфаол методлардан фойдаланилмокда1.

Методик тайёргарлик шакллари аудитория-да (назарий, амалий, лаборатория, семинар), аудиториядан ташкарида (дарсларни кузатиш, дарсга тайёргарлик куриш, педагогик амалиёт даврида дарс утиш ва бошкалар) уз аксини то-пади.

Методик тайёргарлик воситалари эса инно-вацион педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланиш жараёнидир. Шунингдек, педагогик ва АТ интеграциясида информатика укитувчисининг методик тайёргарлик мазмунига кирадиган методлар, шакл-лар ва воситалар адабиётларда2 мукаммал ёритилган.

Педагогик ва АТ интеграциясида информатика укитувчисининг методик тайёргарлиги натижасини куйидаги холларда куриш мум-кин:

• укитувчи аттестацияси даврида мутахас-сислик, педагогика, психология, методик, педагогик ва ахборот технологияларга оид назорат ва тест саволларига етарлича жавоб беришида;

• педагогик муаммоли вазиятни туFри тах,лил килиб, еча олишида;

• педагогик амалиёт даврида мутахассис-лик фанларидан дарс бериш жараёнида;

• дарс беришда педагогик ва ахборот тех-нологиялардан уринли фойдаланишда;

• информатика укитувчиси сифатида замо-навий электрон таълим воситаларини ярата олиши ва ундан самарали фойдаланишида.

Маълумки, лойих,а - аник режа, максад асо-сида унинг натижаланишини кафолатлаган

1 Каюмова Н. Касб-хунар коллежларида «Ахборот технологиялари» фанидан укув маш^улотларини ташкил этиш ва утказиш методикаси. - Т., 2008. -21-33-б.

2 Каюмова Н.А. Укитишнинг ахборот-таълим тизими

шароити ва унда ахборот-коммуникация технологиялари сохаси укитувчиларини тайёрлаш. Монография. -Т.: «Фан ва технология», 2015. -62-66-б.; Каюмова Н.А. Касб-хунар коллежларида «Ахборот технологиялари» фанидан укув маш^улотларини ташкил этиш ва утказиш методикаси. - Т., 2008. -21-33-б.

х,олда педагогик фаолият мазмунини ишлаб чикишга каратилган х,аракат мах,сулидир, лойих,алаштириш эса бошланFич маълумот-ларга асосланиб, кутиладиган натижани тах-мин килиш, башоратлаш, режалаштириш ор-кали фаолият ёки жараён мазмунини ишлаб чикишга каратилган амалий х,аракатлардир3.

Шундан келиб чикиб, методик тизимни лойих,алашда куйидагилар зарур деб х,исоб-лаймиз:

1. Укув режанинг мазмуни ва тузилишини тах,лил этиш. Фанга ажратилган соат, укув соат-лари тузилиши, фанни укитиш х,афтасига неча соатга туFри келиши, ажратилган соатларда канака мазмун ёритилиши, кайси мавзуга неча соатдан ажратиш лозимлиги ва х,оказолар тах,лил этилади.

2. Таълим жараёнини ташкил этишда талаб-ларни аник ифодалаш. Давлат таълим стан-дарти, укув дастурига мос мавзуларни укитиш, укитишда укувчиларни мустах,кам билим олишга ундаш, х,аётга тайёр булиш учун билим куникма ва малакаларни шакллантириш, тар-биявий, ривожлантирувчи хусусият, шахсий сифатларни ривожлантириш, содир буладиган муаммолар буйича мустакил карор кабул килиш, берилган топширикларни бажаришда ижодкорлик билан ёндашишга ургатиш, укишга кизикиш, мотивация уЙFотиш, мустакил урганиш кобилиятлари, маънавият, эстетик дидни камол топтириш. Ухшашлик ва бир хилликдан кочиш, синфнинг дарсга тайёрлиги, ёруглик-нинг етарлилиги, х,ароратнинг мослигига эри-шиш.

3. Таълим шаклини лойих,алаштириш. Маълумки, таълим индивидуал, гурух,ли ва фрон-тал шаклларда булади. Укитувчи айнан ана шу шаклларда укувчиларга таълим мазмунини ет-казади. Шунинг учун х,ар доим укитувчи «Ни-мани, качон, каерда ургатиш»ни лойих,алаб олиши зарур.

4. Таълим мазмунни лойих,алаштириш. Информатика таълимининг мазмуни давлат таълим стандартлари, фаннинг укув дастурида курсатилган х,олда дарслик, укув кулланма, маъруза матни, укув-услубий мажмуаларда уз аксини топади. Укитувчи мазмунни лойих,алаш-

3 Википедия электрон луFат эндициклопедияси. -https://ru.wikipedia.org/wikipedia.org

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 11

тиришда оддийдан мураккабга, осондан к,и-йинга тамойилини хисобга олиб, укувчи тушу-на оладиган тилда, бажара оладиган топши-риклар асосида етказиши ва укувчи таълим мазмунини узлаштиришига эришиши лозим.

5. Таълим методини лойихалаштириш. Таълим методлари дейилганда, урганилаётган ма-териални эгаллашга каратилган турли дидактик вазифаларни хал этиш буйича укитувчининг ургатувчи иши ва укувчилар укув-билиш фао-лиятини ташкил этиш усуллари тушунилади. Бугунги кунда таълим жараёнида анъанавий усуллар билан бирга турли ноанъанавий таълим технологиялари, интерфаол усуллардан фойдаланилмокда. Таълим методини лойиха-лашда укитувчи кайси мазмунни кандай анъанавий, интерфаол методдан фойдаланиб, кан-ча вакт давомида кандай тартибда етказиб бе-ришини лойихалайди.

6. Таълим воситаларини лойихалаштириш. Таълим жараёнини амалга оширишга ёрдам берувчи, укув материалини кургазмали такдим этиш, урганиш, шу билан бирга таълим сама-радорлигини оширишга хизмат килувчи воси-талар таълим воситалари булиб, укитувчи дарс мазмунининг кайси кисмини кандай восита-дан фойдаланиб, кандай етказиб берилишини лойихалайди.

Укитувчи томонидан тайёрланадиган лойи-халар дарс ишланмалари, технологик харита-лар, укув-услубий мажмуаларда уз аксини то-пади.

Информатика ва ахборот технологияларни укитишда методик тизимни лойихалаштириш куйидаги тамойилларга амал килиши лозим булади: очиклик, яхлитлик, инсоний йунал-тирилганлик, мослик (адекват), узокни кура олиш, дастурлашганлик, касбга йуналтирил-ганлик, воситалилик, мулокотлилик1.

1 Мулокотлилик - шахснинг интеллектуал, хиссий, хулк-атвор кобилиятларини тавсифловчи хусусиятлар. (Макола муаллифининг таржимаси). // Русский орфографический словарь. http//lopatin.academic.ru/30717/диа-логичность..

Юкорида келтирилган методик тизимнинг тамойиллари устида тухталиб утамиз2.

Очицлилик тамойили. Бу харакатдаги методик тизимнинг умумий тамойили хисоб-ланиб, талаб этилган натижаларни шаклланти-риш учун методик тизим харакатида бир канча манбаларнинг бир холатдан иккинчи холатга утиши, ташки мухитдан хабар ва ахборотларни олиши керак булганда такдим этиши каби им-кониятларнинг мавжудлигини ифодалайди. Тизимда салбий тескари алока руй берганда бошланFич максадни туFрилашга рухсат этила-ди. Бу тамойил тизимни мос равишда кейинги узгаришлар ва ривожланишга тайёр туриши имкониятига эга булишини курсатади.

Яхлитлик тамойили мохияти шундан ибо-ратки, натижага эришиш учун тизимнинг бар-ча элементлари бир бутунликда харакат килади. Методик тизимнинг яхлитлилик тамойили калит (бошланFич), таянч, махсус кас-бий компетентликларни биргаликда ва алока-дорликда шаклланишини кузда тутади.

Инсоний (гуманистик) йуналтирилганлик тамойили келажакда информатика ва ахборот технологияларни урганувчи шахсни ривож-лантиришга каратилган булиб, унинг индивидуал хусусиятларини шакллантиришни хисобга олган холда, таълим жараёни катнашчилари-нинг фан мавзуларини хамкорликда урганиш, субъект-субъект муносабатларини шакллантиришни назарда тутади.

Мослик тамойили методик тизимнинг йуналишини ахборотлашган жамиятдаги мав-жуд жараёнларнинг холатига мослиги, муво-фиклигини ифодалайди. Шунингдек, бу тамойил талабалар касбий ахборот компетентлиги бошланFич даражасининг усиб боришини хисобга олишни билдиради.

Узоцни кура олиш тамойили тайёрланадиган мутахассисликнинг замон ривожланиш-ларини хисобга олиб таълим олувчиларни йуналтира олиш, ривожланишнинг хар кандай

2 Савостьянова И.Л. Принципы проектирования методической системы формирования профессиональной информационной компетентности бакалавров-экономистов. Теория и практика образования в современном мире: материалы V Международная научная конференция. - Санкт-Петербург: 2014.164 с., стр.246248.

шароитида узининг методик тайёргарлигига эга булишига эришишни назарда тутади.

Дастурлашганлик тамойили куйилган максадга мос бажариладиган фаолиятни кет-ма-кетликда, тартиблашган х,олда амалга оши-ришни ифодалайди. Ахборот технологияларда дастурлашганлик компьютер билан инсон мулокоти булиб, инсон масалани алгоритмик кодлар билан компьютерга беради, компьютер эса куйилган масалани ечади.

Касбий йуналтирилганлик тамойили ман-тикан талабаларни кейинги касбий фаолиятга тайёргарликка йуналтириш билан бирга улар-да шахс сифатида ривожланиш учун ахборот жараёнларини воситалар ва технологиялар ёрдамида бошкариш кобилиятларини вужудга келтиришдир.

Воситалилик тамойили билимларни уз-лаштириш жараёнида методик тизим таълим берувчи ва таълим олувчи уртасида воситачи сифатида фойдаланилади. Куйилган максадга эришиш учун укитувчи укувчиларга таълим мазмунини аник восита ва методдан фойдала-ниб етказиб беради.

Мулоцотлилик тамойили укув жараёнида субъектлар уртасида узаро муносабатларни таъминлаш, фикр-мулох,азаларнинг мослигини ифодалайди.

Тадкикот давомида информатика укитув-чиси методик тизимини лойих,алаштиришда катор муаммолар мавжудлиги аникланди, улар куйидагилар:

• методик тизимни лойих,алаштириш бос-кичлари, тамойилларини тушуниб етмаслик, мукаммал ургана олмаслик;

• укитувчининг таълим максадини етар-лича туFри белгилай олмаслиги;

• методик тизимни лойих,алаштиришда асосий эътибор укувчига етказилиши керак булган мазмунга эмас, кулланиладиган педа-гогик ва ахборот технологияларга каратил-ганлиги;

• укитувчи таълимнинг асосий мазмунини умумий маъруза матнидан ажратиб, укувчига етказиб беришда кийналиши;

• методик тизимни лойих,алаштиришда таълим мазмунига мос педагогик ва ахборот технологияларни танлай билмаслик, вактни туFри таксимлашда кийналиш ва х,.к.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Юкоридаги муаммоларни х,ал этиш учун бажариладиган асосий вазифаларни келтириб утамиз:

- булажак информатика укитувчиларига методик тизим, унинг ташкил этувчилари, методик тизимни лойих,алаштириш боскич-лари, лойих,алаштириш тамойилларини чукур ургатиш, лойих,авий фаолиятни шаклланти-риш;

- мутахассислик фанларини укитиш жараёнида укув жараёнини (назарий, амалий, лаборатория дарслари, мустакил иш топши-риклари), дарсдан ташкари ишларни методик тизим сифатида лойих,алашга ургатиш;

- булажак укитувчиларни информатика фани таълим максадини етарлича туFри белгилай олиш, мазмунини умумий матндан ажрата билишга ургатиш;

- укувчиларнинг педагогик, психологик ва ёш хусусиятларидан келиб чикиб, методик тизимни лойих,алаштиришда педагогик ва ахборот технологияларни мазмунга мос тан-лаш, вактни дарс боскичларига мос туFри таксимлашга ургатиш.

Хулоса килиб айтадиган булсак, фикримиз-ча замонавий педагогик ва ахборот технологиялар интеграциясида информатика таъли-мининг методик тизими куйидаги хусусиятла-ри билан ажралиб туради:

• таълим жараёнининг илмий асосда лойи-х,алаштирилиши;

• талабалар назарий ва амалий тайёргар-лигининг бирлиги, бир-бирига якинлиги ва тулдириб борилиши;

• кийинлик даражаси юкори булган укув материалларини тез урганиш имкониятининг мавжудлиги;

• укув жараёнининг замонавий педагогик ва ахборот технологиялар билан тулик таъ-минланганлиги ва уларнинг интеграцияси мух,итидан кенг фойдаланиш мумкинлиги;

• турли фанларни узаро уЙFунликда, интег-рациялашган холда укитилишининг ташкил этилганлиги;

• янги замонавий педагогик ва ахборот технологиялар билан бойитилиб, такомиллаш-тирилиб борилиши.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 11

Адабиётлар руйхати:

1. Каюмова Н.А. Укитишнинг ахборот-таълим тизими шароити ва унда ахборот коммуникация технологиялари сох,аси укитувчиларини тайёрлаш. Монография. - Т.: «Фан ва технология», 2015. -62-66-б.

2. Каюмова Н.А. Касб-х,унар коллежларида «Ахборот технологиялар» фанидан укув машFулотларини ташкил этиш ва утказиш методикаси. Дисс... пед. фан. ном. - Т., 2008. -21-33-6.

3. Википедия электрон лугат эндициклопедияси. - https://ru.wikipedia.org/wi ikpedia.org

4. Акимов С.С. Методическая система обучения основам научных исследований в технологическом образовании студентов педагогических университетов. // Взаимодействие личности, общества и образования в современных социокультурных условиях: Межвузовский сборник научных трудов. Ред. коллегия С.А.Лисицын, В.П.Соломин, С.В.Тарасов. - СПб.: «ЛОИРО», 2005. -С. 474.

5. Методическая система обучения информатике и учебный предмет. https://murzim. ru/nauka/pedagogika/29690-metodicheskaya-sistema-obucheniya-informatike-i-uchebnyy-predmet.html

6. Русский орфографический словар. - http//lopatin.academic.ru/ 30717/диалогичность.

7. Савостьянова И.Л. Принципы проектирования методической системы формирования профессиональной информационной компетентности бакалавров-экономистов. Теория и практика образования в современном мире: материалы V Международная научная конференция (г. Санкт-Петербург, июль 2014 г. ISBN 978-5-8000-0002-3). -Санкт-Петербург: 2014. -С. 246-248.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.