Научная статья на тему 'Олии таълим педагогикасини модернизациялашда миллий қадриятларнинг ўрни'

Олии таълим педагогикасини модернизациялашда миллий қадриятларнинг ўрни Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
118
36
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
модернизация / қадриятлар / педагогика / таълим / сифат мезонлари / маънавият / педагогик одоб / хушмуомалалик / назокат / касбий салоҳият / педагогик мониторинг / модернизация / ценности / педагогика / образование / критерии качества / духовность / педагогическая мораль / вежливость / деликатность / профессиональный потенциал / педагогический мониторинг

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Жониев Фахриддин Қўлдошевич

Муаллиф мақолада замонавий таълим тизимини модернизациялашда миллий қадриятларнинг ўрни ҳақида сўз юритади. Замонавий олий таълимни ривожлантиришнинг йўналишларидан бири бу талабанинг аксиологик1 ва маънавий-ижтимоий муаммолари, миллий ва умуминсоний қадриятларини тадқиқ этишдир. Зеро, қадриятлар ўтмиш ва келажакни боғловчи восита саналади. Қадриятлар эҳтиёжҳиссиёт соҳасида ва субъект-шахс фаолиятида ўзлаштирилган, эътироф этилган ҳамда намоён бўлган ҳолда шахснинг касб соҳасини янада чуқур ўзлаштиришига бевосита таъсир кўрсатади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Автор рассматривает роль национальных ценностей в модернизации современной системы образования. Одним из приоритетных направлений развития современного высшего образования является изучение аксиологических, духовных и социальных проблем, национальных и общечеловеческих ценностей студента. Ценности являются средством связи прошлого и будущего. Ценности оказывают непосредственное влияние на более глубокое освоение профессионализма человека, проявляясь в сфере потребностей и чувств, субъектно-личностной деятельности.

Текст научной работы на тему «Олии таълим педагогикасини модернизациялашда миллий қадриятларнинг ўрни»

с

9

Жониев Фахриддин Кулдошевич,

Тошкент тукимачилик ва енгил саноат институти «Ижтимоий фанлар кафедраси» катта укитувчиси

ОЛИИ ТАЪЛИМ ПЕДАГОГИКАСИНИ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАШДА МИЛЛИИ КАДРИЯТЛАРНИНГ УРНИ

УДК: 177.3: 37.02

ЖОНИЕВ Ф.Ц. ОЛИЙ ТАЪЛИМ ПЕДАГОГИКАСИНИ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАШДА МИЛЛИЙ КАДРИЯТЛАРНИНГ УРНИ

Муаллиф маколада замонавий таълим тизимини модернизациялашда миллий кадриятларнинг урни х,акида суз юритади. Замонавий олий таълимни ривожлантиришнинг йуналишларидан бири - бу талабанинг аксиологик1 ва маънавий-ижтимоий муаммолари, миллий ва умуминсоний кадриятларини тадкик этишдир. Зеро, кадриятлар утмиш ва келажакни боFловчи восита саналади. Кадриятлар эхтиёж-хиссиёт сохасида ва субъект-шахс фаолиятида узлаштирилган, эътироф этилган хамда намоён булган холда шахснинг касб сохасини янада чукур узлаштиришига бевосита таъсир курсатади.

Таянч суз ва тушунчалар: модернизация, кадриятлар, педагогика, таълим, сифат мезонлари, маъ-навият, педагогик одоб, хушмуомалалик, назокат, касбий салохият, педагогик мониторинг.

ЖОНИЕВ Ф.К. РОЛЬ НАЦИОНАЛЬНЫХ ЦЕННОСТЕЙ В МОДЕРНИЗАЦИИ ПЕДАГОГИКИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

Автор рассматривает роль национальных ценностей в модернизации современной системы образования. Одним из приоритетных направлений развития современного высшего образования является изучение аксиологических, духовных и социальных проблем, национальных и общечеловеческих ценностей студента. Ценности являются средством связи прошлого и будущего. Ценности оказывают непосредственное влияние на более глубокое освоение профессионализма человека, проявляясь в сфере потребностей и чувств, субъектно-личностной деятельности.

Ключевые слова и понятия: модернизация, ценности, педагогика, образование, критерии качества, духовность, педагогическая мораль, вежливость, деликатность, профессиональный потенциал, педагогический мониторинг.

JONIYEV F.K. THE ROLE OF NATIONAL VALUES IN THE MODERNIZATION OF HIGHER EDUCATION PEDAGOGY

The author examines the role of national values in the education system modernization. One of the priority needs of modern higher education development is the study of axiological problems, national and universal values, spiritual and social problems of the student. Significance of values is considered as means connecting past and future. Values have a direct impact on the deeper ingenuity of a person's professionalism, in the area of needs and feelings, and in a person's personality, known and manifested.

Keywords and concepts: modernization, values, pedagogy, education, criteria of quality, spirituality, pedagogical morality, politeness, delicacy, professional potential, pedagogical monitoring.

1 Аксиология («Кадриятлар фалсафаси») фани кадриятлар табиати, тузилмаси ва уларнинг реал хаётдаги урни, яъни турли кадриятларни узаро, ижтимоий ва маданий омиллар хамда шахс тузилмаси билан боFлик масалаларни урганади (тахр.).

Жамият цаётида содир булаётган узгаришлар, мамлака-тимизга нисбатан кучаётган ахборот хуружлари баркамол авлоддан яхши уциш, уз касби, ён-атрофга ута масъулият билан ёндашиш, цаётий мацсадини ту^ри танлашни талаб этмоцда.

Касб-кор махорати канчалик мухим булса, б^уси малакали мутахассис, юксак инсоний фазилатлар ва маънавият хам шунчалик зарурдир. Маънавияти юксак мутахассисгина хушёр ва огох булиши, кишиларни эзгу Fоялар асосида уз атрофига бирлаштириши, уларни давр талаблари кун тартибига куяётган вази-фаларни бажаришга йуналтириши мумкин. Модомики шундай экан, бугунги кунда баркамол инсон тарбияси алохида эътибор талаб килади.

Зеро, инсон табиатан шундай тузилганки, у яшаш ва олий даражада етукликка эришишга харакат килади. Бу окилона концепция шахс-нинг мукаммалликка интилиши, хар бир инсон ихтиёрига кура ахлокий ва аксиологик мезон-лар асосида тараккиёт боскичларининг энг юксак чуккиларга чикиб, ижтимоий муноса-батларда халоллиги шахснинг юксак ахлокий фазилатларини шакллантиради1.

Бизнингча, мамлакатимиз истиклолининг илк кунлариданок хур фикрли, мутелик ва журъатсизликдан холи булган, уз билими ва кучига ишониб яшайдиган инсонни тарбия-лашга катта ахамият каратилиб, таълим сохасида фаолият курсатаётган педагоглар ва укувчи-талабаларни ижтимоий химоялаш борасида талай ишлар килинганлиги мустакил давлатимиз келажагини белгиловчи талабалар масаласининг давлат сиёсати даражасига кута-рилиши булди.

Жамият курук даъватлар, шиорлар остида эмас, балки инсон калби, рухи, маънавияти эхтиёж сезаётган узгаришлар оркали модер-низациялашади. Зеро, жамиятимиз хар бир фукаросининг мустакил шахс сифатида шакл-ланишида, уларда юксак инсоний фазилатлар-нинг камол топишида, миллий маънавияти-миз, дунё эътироф этган улуг аждодларимиз-нинг илмий-ижодий меросидан фойдаланиш, ахлокий кадриятларимизга талабаларни ихлосманд килиб, тарбиялаш бугунги куннинг долзарб масаласидир.

1 Тиллаева Г.Х. Оила ва инсон камолоти - Т.: Фалсафа ва хукук институти ноширлик булими, 2011. -98-99-б.

Модернизация - замонавий ривожланиш концепцияси тарихининг универсал курини-шидир2.

Республикамизда олий таълим сохасини ислох, килишнинг устувор йуналиши сифатида укитиш жараёнига интерактив дастурий воси-таларни кенг жорий этиш, «Келажак универ-ситети» сифатида масофавий таълимни жадал ривожлантиришга алохида эътибор каратил-мокда. Бу эса педагогларда ахборот-комму-никатив компетентликни ривожлантиришнинг педагогик механизмларини такомиллашти-ришни такозо этади. Узбекистон Республика-сини янада ривожлантириш буйича Харакат-лар стратегиясида «таълим ва укитиш сифа-тини бахолашнинг халкаро стандартларини жорий этиш асосида олий таълим муассаса-лари фаолиятининг сифати хамда самарадор-лигини ошириш»3 мухим вазифа сифатида белгиланди. Мазкур вазифалар замонавий ёндашувлар асосида малака ошириш жараё-нида педагогларнинг ахборот-коммуникатив компетентлигини ривожлантириш мазмуни ва амалий технологик тизимини такомиллашти-риш долзарб ахамият касб этишини курсатиб турибди.

Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республи-касини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон фармони, Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги «Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-2909-сон4, 2017 йил 27 июлдаги «Олий маълумотли

2 Абдуллаева М.Н., Абдурашидов М., Абилов У. ва бошк. Фалсафа: изохли луFат. - Т.: Фалсафа ва хукук институти ноширлик булими, 2008. -285-б.

3 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон фармони.

4 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги «Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-2909 сон карори.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 7(80)

с

11

мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сохалари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора-тадбир-лари т^рисида»ги ПК-3151-сон1 карорлари, Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкама-сининг 2017 йил 27 февралдаги «Олий таълим муассасаларининг рахбар ва педагог кадрла-рини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш курслари тyFрисидаги низомга узгар-тириш ва кушимчалар киритиш хакида»ги 103-сон карори2 хамда мазкур фаолиятга тегишли бошка меъёрий-хукукий хужжатларда белгиланган вазифаларни амалга оширишга ушбу макола тадкикоти муайян даражада хиз-мат килади.

Тадкикотимиз давомида 1980-йилларда руй берган иктисодий, ижтимоий-психологик жараёнлар республикамиздаги таълим тизи-мини хавотирли нуктага олиб келиб куйган-лиги окибатида ёш авлоднинг маънавий ва жисмоний инкирози белгиларини пайдо кила бошлганлиги, собик иттифок даврида аксиология аник фан даражасига етган илмий тизим сифатида шаклланмаганлиги, 1960-йилла-ригача юртимизда бу сохада тадкикотлар олиб борилмаганлиги, 1990-йилларгача фал-сафий кулланма ва дарсликларда хам у алохида мавзу сифатида уз аксини топмаган-лиги аникланди.

Тадцицотнинг мацсади: олий таълим педагогикасини модернизациялашнинг аксио-логик асослари мохияти, муаммолари ва унинг концептуал асосларини тахлил килиб бериш хамда уни такомиллаштириш моде-лини ишлаб чикишдан иборат.

Тадцицот объекти: олий таълим педагогик жараёни.

Тадцицот предмети: олий таълим педагогикасини аксиологик модернизациялаш кон-цепцияси, талабалар онгида аксиологик дунё-карашни шакллантиришнинг Стратегик тарак-

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 27 июлдаги «Олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сохалари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора-тадбирлари тyFрисида»ги ПК.-3151-сон карори.

2 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 27 февралдаги «Олий таълим муассасаларининг рахбар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш курслари тyFрисидаги низомга узгартириш ва кушимчалар киритиш хакида»ги 103-сон карори.

киёт жараёнидаги аксиологик таълим-тарбия динамикаси, таснифи.

Тадцицотнинг вазифалари:

- аксиологиянинг генезеси, мохияти, олий таълим педагогикасини модернизациялаш-даги назарий асосларини тахлил этиш ва шу асосида аксиологик категориялар классифи-кациясини ишлаб чикиш хамда олий таълим педагогикасини модернизациялашда аксиологик методнинг урни ва ахамиятини асослаб бериш;

- Марказий Осиё ва Fарб педагогик меро-сини киёсий аксиологик жихатдан урганиб чикиш ва илмий-методологик манбаларни таснифлаш;

- модернизацион аксиологик таълим-тар-бия жараёнининг назарий асосларини илмий томондан асослаш ва олий таълим аксиологик тарбиясининг модернизация жараёнлари билан боFликлик жихатларини педагогик муаммо сифатида кутариб, замонавий ечим-ларини ишлаб чикиш;

- талабалар онгида аксиологик дунёка-рашни шакллантиришнинг усул ва услубла-рини ишлаб чикиб, Узбекистон олий таълим тизимига аксиологик билимларни куллаш истикболлари концепцияси лойихасини ишлаб чикиш ва амалиётга тавсия этиш.

Эски тузум халкимизга майиб ва мажрух маънавий-ахлокий кадриятларни «мерос килиб колдирган» булса, минг бора шукрона-лар булсинки, истиклол туфайли бугунги республикамиз иктисодий, сиёсий ва хукукий суверен демократик давлатгина эмас, утмиш асрлар баFридан маънавият сарчашмаларини сочаётган, унинг ижтимоий мавкеини янада кутараётган, иллатлардан поклаётган, узининг миллий-тарихий, умумбашарий маънавий кадриятларини тиклаётган, мустакиллик талабларига монанд янгича мазмун касб этувчи кадриятларни яратаётган буюк мамла-катга айланди.

Айникса, халк анъаналари ва урф-одат-ларининг шахсни камолотга йуналирувчи таъ-сирини тахлил килганда унинг умуминсоний, миллий ва шахсий жихатларига оид диалекти-кани назарда тутиш лозим. Уларни бахолашда синфий ёки партиявий нуктаи назардан «прог-рессив», «салбий», «колок» каби тушунчалар билан караш нотyFри. Чунки кадриятларга синфий ёндашув урф-одатларнинг йуколиб

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 7(80)

г

12

кетиши, анъаналарнинг асоссиз равишда бархам топишига олиб келади1. Уша даврдаги кадриятлар мавзусига бевосита тегишли булган асарларда хам аксиологиянинг жуда куп мухим масалалари, жумладан, аксиологик конунлар, аксиологик жараёнлар диалекти-каси, аксиологик профилактика, аксиологик прогноз, аксиологик экспертиза, аксиологик бахолаш, аксиологик зиддият конуни каби илмий муаммоларнинг тахлили йук. Муста-киллик йилларида фалсафий билимлар тизи-мига нафакат миллий, айни вактда умуминсо-ний кадриятлар нуктаи назаридан караш имконияти пайдо булгани сабабли аксио-логияга нисбатан ижобий муносабат карор топмокда, кадриятлар мавзусига катта эъти-бор берилмокда2.

Айникса, мамлакатимизда изчил давом эттирилаётган янги демократик жамият куриш жараёни кадриятлар мавзусининг долзарбли-гини кучайтиради. Бугунги кунда кадриятларни кайта бахолаш, азалий миллий кадриятлари-мизни тиклаш, асраб-авайлаш ва келажак авлодларга безавол етказиш, ислохот ва узга-ришларнинг халкимиз онгида янгича кад-риятга айланиб бораётган жихатларини аник-лаш, мавжуд муаммоларни хал килишда ана шу кадриятларга мос усулларни куллаш каби масалалар пайдо булди. Уларни ечиш аксиологик мавзуларни кун тартибига мухим масала килиб куя бошлади. Хозирги даврга келиб, мамлакатимизнинг катор олий укув юртла-рида, шу жумладан, Тошкент тукимачилик ва енгил саноат институтида «Кадриятлар фалса-фаси» (Аксиология) фани укитилмокда.

Узбекистоннинг Биринчи Президенти Ислом Каримов «Юксак билимли ва интеллектуал ривожланган авлодни тарбиялаш - мам-лакатни баркарор тараккий эттириш ва модернизация килишнинг энг мухим шарти» мавзусидаги халкаро конференциянинг очи-лишидаги нуткида: «Биз ривожланган бозор

1 Шайхова Х.О., Умрзокова О.П., Корабоев У. Миллий урф-одатлар, анъана, маросимларнинг ахлокий асос-лари. / Ахлокшунослик (укув кулланма). - Т.: ТАИ, 1995. -101-б.

2 Маънавият: асосий тушунчалар изохли луFати. - Т.:

Тафур Тулом нашриёт-матбаа ижодий уйи, 2010. -760-б.

иктисодиётига асосланган замонавий давлат куриш йулига кадам куйиб, кучли давлатдан кучли фукаролик жамияти сари изчиллик билан утишни таъминлар эканмиз, факат миллий ва умумбашарий кадриятлар уЙFунлиги заруратини теран англайдиган, замонавий билимларни, интеллектуал салохият ва илFор технологияларни эгаллаган инсонларгина уз олдимизга куйган стратегик тараккиёт максад-ларига эришиши мумкин эканини хамиша узимизга яхши тасаввур этиб келмокдамиз»3, деб таъкидлаган эди ва шу оркали маънавия-тимиз, сиёсат ва иктисодиётимизнинг баркарор ривожланишига алохида эътибор каратади.

Мамлакатимизда сoFлoм ва уЙFун камол топган авлодни тарбиялаш учун зарур имко-ниятлар хамда шарт-шароитларни яратиш, юртимизнинг эртанги куни, тараккиёти учун масъулиятни уз зиммасига олишга кодир булган етук мутахассис ёшларни тарбиялаш талаб этилади. Ушбу максадлар заминида аввало, ёш авлоднинг билимларни чукур узлаштириши ётади. Билим узи нима? - деган савол пайдо булиши табиий. Бу саволга маж-мулар назариясидан келиб чикиб, куйидаги кискача жавобни берса булади: одам маъна-вияти ва бутун ижтимоий мохиятининг бир-ламчи асосини билим ташкил килади.

Билим - бир бутунлик, яъни мажмуни ташкил килувчи кисмлар орасидаги зарурий алокадорликдир. Бу алокадорлик нарса ва ходисанинг тадрижий ривожи жараёнида, уни ташкил килувчи кисмлар ривожининг ички заруриятидан келиб чикади. У нарса ва ходисаларнинг табиатидан пайдо булиб, биз-нинг ихтиёримиздан ташкарида мавжуд. Шунинг учун хам конуният деб юритилади.

Маълумки, умумий таълим олдига куйилган энг мухим максад умуминсоний ва миллий кадриятларга таянган холда таълим-тарбия-нинг мазмунида инсонпарварлик Fоясини кучайтириш, халкчиллаштириш ва шулар асо-

3 Каримов И.А. «Юксак билимли ва интеллектуал ривожланган авлодни тарбиялаш - мамлакатни баркарор тараккий эттириш ва модернизация килишнинг энг мухим шарти» мавзусидаги халкаро конференция очилишидаги нутки. 2012 йил 16 февраль.

1-расм. Профессионал педагогнинг индивидуал хусусияти.

сида талабаларда маънавий маданиятни шакл-лантиришдан иборат.

Педагогик назария ва тажрибаларнинг курсатишича, олий таълим педагогининг юксак маданияти куйидаги таркибий кисмлар-дан иборат булиши лозим1:

- педагогик махорат;

- юксак даражада педагогик-психологик тайёргарлик;

- махсус билим ва кобилиятлар;

- шахсий сифатлар;

- ахлокий тарбия ва авторитет;

- педагогик одоб, хушмуомалалик, назокат;

- суз маданияти.

Булар педагогик фаолиятнинг турли кури-нишларида укитувчи шахсининг ижодий имкониятларини амалга оширишда меъёр булиб туради (1-расм).

Профессионал-педагогик маданиятнинг аксиологик йуналишида укитувчи педагогик фаолиятининг профессионал-педагогик мада-ниятига каратилган булиб, унинг болалар аудиториясида узининг касбига нисбатан масъулияти, бурчига садокати, шукроналик хусусиятлари, уз касбидан хакикий маънода Fурурланиши ва мавкеининг софлигини таъ-минлаш йулидаги харакатлари назарда тути-лади.

Профессионал-педагогик маданиятнинг технологик йуналишида - педагогнинг аудито-рияда олиб бораётган машFулотининг маз-мундорлиги ва талабалар учун кизикарли булишини таъминловчи янгича методологик усул ва услубларни куллаш амалиётининг

1 Абдуллаева М.Н., Абдурашидов М., Абилов У. ва бошк. Фалсафа: изохли луFат. - Т.: Фалсафа ва хукук институти ноширлик булими, 2008. -285-б.

махорат даражасига кутарилиши назарда тутилади.

Профессионал-педагогик маданиятнинг шахсий-ижодий йуналиши - педагогик фаолиятнинг укитувчи учун ижодий жараёнга айланиши, хар бир машFулотга унинг узига хос тарзда ижодий ёндашиб, олдин узлаш-тирган кадриятларини умумлаштирган холда аксиологик функцияни бажарувчи янги тушун-чаларни кашф эта олиш кобилиятидир. Бунда жамият ва давлат миллий ва умуминсоний кадриятлар рухида халк манфаатлари, ижти-моий, иктисодий, маданий равнаки учун маъ-сулиятли илмий билим, мехнат ва касб-хунар куникмаларини узида мужассам этган маънавий маданиятини шахсни тарбиялаб етказиш-дан манфаатдор. Бундай шахсни шаклланти-ришда асрлар давомида халкимизнинг маънавий эхтиёжи олий таълим тизимига аксиологик ёндашувни зарурат этиб белгилайди.

Олий таълим аксиологиясининг таркиб топиши ва ривожланиши бирламчи даража-даги мухим вазифа. Бу шунинг учун хам мухимки, таълимнинг реал амалиётида мак-садга мувофиклик тизимида бир катор жид-дий кийинчиликларга дуч келиш мумкин.

Мамлакатимиз Биринчи Президенти Ислом Каримов таъкидлаганидек, «Биз халкимизнинг дунёда ^еч кимдан кам булмаслиги, фарзандларимизнинг биздан кура кучли, билимли, доно ва албатта бахтли булиб яшаши учун бор куч ва имкониятлари-мизни сафарбар этаётган эканмиз, бу борада маънавий тарбия масаласи, ^еч шуб^асиз, бециёс а^амият касб этади. Агар биз бу масалада ^ушёрлик ва сезгирлиги-мизни, цатъият ва масъулиятимизни йуцотсак, бу ута му^им ишни уз ^олига,

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 7(80)

г

14

узибуларчиликка ташлаб цуядиган булсак, муцаддас цадриятларимизга йугрилган ва улардан озицланган маънавиятимиздан, тарихий хотирамиздан айрилиб, охир-оцибатда узимиз интилган умумбашарий тарацциёт йулидан четга чициб цолишимиз мумкин»1.

Хулоса килиб айтганда, тадкик этилаётган муаммо буйича илмий адабиётлар тахлили шуни тасдиклайдики, талабаларнинг кадрият-ларга йуналганлиги уларнинг шахс сифатида ривожланиш жараёни булиб, унда салохият-ларнинг шаклланиши, узгариши, бирлашуви янада юкори яхлитликка боскичма-боскич олиб боради.

Ривожланиш буFинларининг тупланиши, уларнинг сакланиши, бойиши ва кайта тузи-лиши, функцияларининг булиниши, иерархия ва интеграцияси дунё, «мен» киёфаси, кела-жакнинг янги кадрият киёфаларини таъмин-лайди.

«Йуналтириш» (ориентация) тушунчаси-нинг педагогик маъноси куп маъноли маз-мунга хамда жараён ва натижани англатувчи икки жихатга эга. У натижа сифатида доимий изланиш, ривожланиш такомиллашиш ва билимларни чукурлаштириш учун пойдевор булувчи муайян сохадаги кенг билимлар дои-расига эркин эгалик килишни англатади; у жараён сифатида фикрдан натижага кадар булган лойихали харакатлар жамлигини узида намоён этади.

Йуналтириш жараёнининг ривожланишини излаш, бахолаш, танлаш - лойихалаш меха-низмини таъминлайди. Биринчи боскичда -кадриятларни узлаштиришда шахс утмишга каратилганки, бу хол натижа - кадриятли йуналтиришни олиш имконини беради («Дунё» киёфаси). Иккинчи боскич - узгар-тириш хозирда кенг ёйилган ва бу боскич натижаси - «Мен» киёфаси («Мен» концепция). Башорат боскичи келажакка тегишли. Унинг натижаси - БулFуси мутахассис киёфа-сидир. Демак, «йуналтириш» тушунчасининг педагогик маъноси хаётий йуналишларга эга

1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -4-б.

булган, атроф вокеликни узлаштирадиган, дунёда уз урнини ахтарадиган ривожланаёт-ган одамни англатади.

Таълим тизимлашган билимлар, куникма ва малакаларни узлаштириш жараёни ва натижаси; инсонни хаёт ва мехнатга тайёрлашнинг зарур шарт-шароити сифатида белгиланади.

Сифат бир объектни иккинчисидан фарк-лаш имконини берувчи хамда узига хос хусу-сиятларни тавсифлаб берувчи объектнинг таркибий унсурлари муносабатларини акс эттиради. Айнан сифат туфайли хар бир объект бошка объектлардан гуё чекланган шаклда мавжуд булади ва фикр килинади.

Сифат мезонлари сифатида: укувчилар учун - тулаконлик, теранлик, мунтазамлик, тезкор-лик, мослашувчанлик, аниклилик, кабул килинаётган билимларни умумлаштириш; педагоглар учун - дидактик, академик, комму-никатив кобилиятлар, конструктив (билимнинг тузилишини билган холда), перцектив (хис этган холда), экспрессив (таъсирчан) мустакил таълим олиш кобилиятлари мухим. Янги мезон - педагогик ижод буйича узига хослик, билимдонлик, фантазия, фаоллик, жамланган-лик, аниклик, хиссиётлашганлик буйича хукм чикарилади,яъни бахоланади.

Аксиология нуктаи назаридан таълим фао-лияти мезонларига: дарсга кизикишнинг мав-жудлиги, дарсни билиш ва унинг устида мустакил ишлаш кобилияти; шу соха (дарс) буйича таълимни давом эттириш истаги; мустакил таълимга тайёрлик ва имконият хамда расмий секторда укишни давом эттириш; олий мактабда фан устида ишлаш коби-лияти киради.

Педагогик мониторинг - сифат ва сон тав-сифларининг тизимли ташхиси, унинг максади, мазмуни, шакл усуллари, дидактик ва техник воситалари, таълим жараёни шароит ва нати-жалари, шахс ва жамоа ривожланиши самара-дорлигидир.

Замонавий педагогик назария ва амалиётда мутахассислар тайёрлашдаги шахсга йуналти-рилган ёндашув алохида урин тутади. Шахсга йуналтирилган таълим концепцияси назарий коидаларининг афзаллиги салохиятли мута-хассисни шакллантириш табиати ва шароит-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 7(80)

с

15

ларини ечиб беришдадир. Касбий салохият -муайян малака салохиятлари жамлигига эга булган замонавий мутахассиснинг тизим хосил килувчи сифатидир.

Умуман олганда, олий таълим педагогика-сини модернизациялашда аксиологик метод-нинг урни ва ахамияти нихоятда мухим. Таъ-лимнинг, билим, малака ва куникмалар син-гари унсурлари карор топган фаолияти ёнда-шувдан фаркли равишда салохиятлилик ёнда-шуви малака ва тажрибани уз ичига олади. Мониторинг тизими таълим мазмунини янги-лаш шароитларида талабаларнинг аксиологик дунёкараши динамикасини бахолаш имко-нини беради. Демак, яхши мутахассис тайёр-лаш, унинг компетентлигини таъминловчи асосий воситалардан бири - таълим мазмунини аксиологик жихатдан бойитишдир. Олий таълим жараёнига бу каби усулда ёндашув

унинг мазмунини модернизация килишни шарт килиб куяди.

Умуман олганда, олий таълим педагогика-сини модернизациялашда аксиологик метод-нинг урни ва ахамияти нихоятда мухим. Таъ-лимнинг, билим, малака ва куникмалар син-гари унсурлари карор топган фаолияти ёнда-шувдан фаркли равишда салохиятлилик ёнда-шуви малака ва тажрибани уз ичига олади. Мониторинг тизими таълим мазмунини янги-лаш шароитларида талабаларнинг аксиологик дунёкараши динамикасини бахолаш имко-нини беради. Демак, яхши мутахассис тайёр-лаш, унинг компетентлигини таъминловчи асосий воситалардан бири - таълим мазмунини аксиологик жихатдан бойитишдир. Олий таълим жараёнига бу каби усулда ёндашув унинг мазмунини модернизация килишни шарт килиб куяди.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Конституцияси. - Т.: «Узбекистон», 2017. -48-б.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси тyFрисида»ги ПФ-4947-сон фармони.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги «Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тyFрисида»ги ПК.-2909-сон карори.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 27 июлдаги «Олий маълу-мотли мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сохалари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора-тадбирлари тyFрисида»ги ПК-3151-сон карори.

5. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 22 майдаги «Олий укув юртидан кейинги таълим тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тyFрисида»ги 304-сон карори.

6. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 27 февралдаги «Олий таълим муассасаларининг рахбар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш курслари тyFрисидаги низомга узгартириш ва кушимчалар киритиш хакида»ги 103-сон карори.

7. Мирзиёев Ш.М. Укитувчилар ва мураббийлар кунига табриги. // «Халк сузи» газе-таси, 2018 йил 28 сентябрь.

8. Мирзиёев Ш.М. УзЛиДеП съездидаги нутки. // «Халк сузи» газетаси, 2016 йил 2 ноябрь.

9. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.

10. Каримов И.А. «Юксак билимли ва интеллектуал ривожланган авлодни тарбия-лаш - мамлакатни баркарор тараккий эттириш ва модернизация килишнинг энг мухим шарти» мавзусидаги халкаро конференция очилишидаги нутки. 2012 йил 16 февраль.

11. Тиллаева Г.Х. Оила ва инсон камолоти - Т.: Фалсафа ва хукук институти ношир-лик булими, 2011. -98-99-б.

12. Абдуллаева М.Н., Абдурашидов М., Абилов У. ва бошк. Фалсафа: изохли луFат. -Т.: Фалсафа ва хукук институти ноширлик булими, 2008. -285-б.

13. Шайхова Х.О., Умрзокова О.П., Корабоев У. Миллий урф-одатлар, анъана, маро-симларнинг ахлокий асослари. / Ахлокшунослик (укув кулланма). - Т.: ТАИ, 1995. -101- б.

14. Маънавият: асосий тушунчалар изохли луFати. - Т.: Fафур Fулом нашриёт-матбаа ижодий уйи, 2010.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.