Научная статья на тему 'ТАЛАБАЛАРНИ ИЛМИЙ ТАДҚИҚОТ ИШЛАРИГА ЙЎНАЛТИРИШ ЗАМОН ТАЛАБИ'

ТАЛАБАЛАРНИ ИЛМИЙ ТАДҚИҚОТ ИШЛАРИГА ЙЎНАЛТИРИШ ЗАМОН ТАЛАБИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

525
87
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
талаба / “ўқитувчи-талаба” / “талаба-талаба” “талабаталабалар гуруҳи” / магистр / олий таълим / илмий-тадқиқот / биология / таълим / инновацион педагогик кластер / мактаб лаборатория / “Эшитдим” / “Кўрдим” / “Бажардим” тамойили. / студент / «преподаватель-студент» / «студентстудент» / «студент-студенческие группы» / магистр / высшее образование / научные исследования / биология / образование / инновационный педагогический кластер / школа лаборатория / принцип «Услышал» / «Увидел» / «Выполнил».

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Атаназар Каримович Рахимов

Ушбу мақолада олий таълим муассасаларида талабаларнинг илмий-ижодий фаолиятини ташкил этишдан кўзланган асосий мақсад нималардан иборат эканлиги, илмий тадқиқот ишларини амалга оширишда нималарга эътибор бериш лозимлиги, амалга оширилаѐтган илмий тадқиқот ишлари учун қандай шарт-шароитларни яратиш зарурлиги, ТВЧДПИ “Табиий фанлар” факультетида талабаларга илмий тадқиқот ишларини олиб бориш учун яратилган қулай шарт-шароитлар ва амалга оширилган ишлар, яъни “Иссиқхона” хўжалигининг ташкил этилиши ва унда илмий-тадқиқот ишлари олиб борилиши, етарли моддий-техник база мавжудлиги ҳамда институтнинг устивор илмий тадқиқот йўналиши ҳисобланган “Педагогик таълим инновацион кластер” лойиҳаси бўйича амалга оширилаѐтган илмий-тадқиқот ишлар ҳақида фикр юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

НАПРАВЛЕНИЕ СТУДЕНТОВ НА НАУЧНО ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЕ РАБОТЫ ТРЕБОВАНИЕ ВРЕМЕНИ

В данной статье описаны основные цели организации научной и творческой деятельности студентов в высшей школе, на какие вопросы необходимо обращать внимание при проведении исследований, какие условия должны быть созданы для текущей научно-исследовательской работы. В статье речь идѐт об организации научно-исследовательских работ для студентов факультета Естественных наук ЧГПИТО и осуществленных работах, а именно об организации Тепличного хозяйства и ведение научно исследовательских работ, о наличии достаточной материально-технической базы, а также о научно-исследовательских работах осуществляемых по проекту «Инновационного кластера, педагогического образования» являющегося приоритетным исследовательским направлением института.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБАЛАРНИ ИЛМИЙ ТАДҚИҚОТ ИШЛАРИГА ЙЎНАЛТИРИШ ЗАМОН ТАЛАБИ»

ТАЛАБАЛАРНИ ИЛМИЙ ТАДЦЩОТ ИШЛАРИГА ЙУНАЛТИРИШ - ЗАМОН ТАЛАБИ

Атаназар Каримович Рахимов

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика иститути, "Табиий фанлар"

факультети декани, п.ф.д., проф.в.б

Аннотация: Ушбу маколада олий таълим муассасаларида талабаларнинг илмий-ижодий фаолиятини ташкил этишдан кузланган асосий максад нималардан иборат эканлиги, илмий тадкикот ишларини амалга оширишда нималарга эътибор бериш лозимлиги, амалга оширилаётган илмий тадкикот ишлари учун кандай шарт-шароитларни яратиш зарурлиги, ТВЧДПИ "Табиий фанлар" факультетида талабаларга илмий тадкикот ишларини олиб бориш учун яратилган кулай шарт-шароитлар ва амалга оширилган ишлар, яъни "Иссикхона" хужалигининг ташкил этилиши ва унда илмий-тадкикот ишлари олиб борилиши, етарли моддий-техник база мавжудлиги хдмда институтнинг устивор илмий тадкикот йуналиши хдсобланган "Педагогик таълим инновацион кластер" лойихдси буйича амалга оширилаётган илмий-тадкикот ишлар хдкида фикр юритилган.

Таянч сузлар: талаба, "укитувчи-талаба", "талаба-талаба" "талаба-талабалар гурухд", магистр, олий таълим, илмий-тадкикот, биология, таълим, инновацион педагогик кластер, мактаб лаборатория, "Эшитдим", "Курдим", "Бажардим" тамойили.

НАПРАВЛЕНИЕ СТУДЕНТОВ НА НАУЧНО ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЕ РАБОТЫ - ТРЕБОВАНИЕ ВРЕМЕНИ

Аннотация: В данной статье описаны основные цели организации научной и творческой деятельности студентов в высшей школе, на какие вопросы необходимо обращать внимание при проведении исследований, какие условия должны быть созданы для текущей научно-исследовательской работы. В статье речь идёт об организации научно-исследовательских работ для студентов факультета Естественных наук ЧГПИТО и осуществленных работах, а именно об организации Тепличного хозяйства и ведение научно-исследовательских работ, о наличии достаточной материально-технической базы, а также о научно-исследовательских работах осуществляемых по

проекту «Инновационного кластера, педагогического образования» являющегося приоритетным исследовательским направлением института.

Ключевые слова: студент, «преподаватель-студент», «студент-студент», «студент-студенческие группы», магистр, высшее образование, научные исследования, биология, образование, инновационный педагогический кластер, школа лаборатория, принцип «Услышал», «Увидел», «Выполнил».

DIRECTING STUDENTS TO SCIENTIFIC RESEARCH WORKS IS THE

REQUIREMENT OF TIME

Abstrakt: This article describes the main goals of organizing the scientific and creative activities of students in higher education, what issues should be paid attention to when conducting research, what conditions should be created for current research work. The article deals with the organization of research work for students of the Natural sciences faculty of CHSPI, and fulfilled work, especially, about organization of Hot house facility and conducting the researches on the project of "The innovation cluster, of pedagogic education" which is priority research sphere of the institute.

Keywords: student, "teacher-student", "student-student groups", masters degree, higher education, scientific research, biology, education, innovative pedagogical cluster, school laboratory, principles "I heard", "I saw", "I done".

Президентимиз томонидан мамлакатимизда табиий фанларга жумладан, биология таълимининг сифати ва самарадорлигини, илм ва фаннинг натижадорлигини оширишга катта эътибор каратилди ва уларнинг ташаббуслари билан утган 2020 йил илк бор биология фани, таълим ва илмнинг устивор йуналиши сифатида белгиланди ва комплекс ривожлантиришга киришилди [1]. Олий мажлисга "Мурожаатнома"да, 2021 йил - "Ёшларни куллаб - кувватлаш ва ахоли саломатлигини мустахкамлаш йили" да амалга оширишга оид давлат дастурида хамда 2021 йил 13 апрель куни "Ёшларнинг бандлиги ва уларнинг буш вактини мазмунли ташкил этиш масалалари"га багишланган видеоселекторда ёшларимизга чукур билим бериш, юксак маънавият эгаси этиб тарбиялаш, уларни келажак хаётга тайёрлаш, илмий ва ижодий фаолиятга, кушимча касб-хунарга ургатиш, уларда тадбиркорлик куникмаларини шакллантириш бугунги куннинг долзарб муаммоси ва вазифаси эканлигини курсатиб бердилар. Ушбу

вазифалар талаба-ёшларни ижодий мустакиллик, фидоийлик, ташаббускорлик, ишга тугри ёндашув, салохиятга холисона ва адолатли бахо бериш, билим ва тажрибанинг омихталигини таъминлаш, максадни аник белгилаш, ишчанликни куллаб-кувватлаш, жавобгарлик хиссини кучайтириб бориш, бурч ва масъулиятни англатиш, кабилар олий таълимнинг муваффакиятини куп жихатдан белгилайди. Илм-фаннинг кайси бир жабхасини олмайлик - у аник фанлар буладими, табиий фанлар ёки ижтимоий фанлар дейсизми Марказий Осиёлик олимларнинг хизматлари бекиёсдир. Диёримиздан етишиб чикккан Мусо ал-Хоразмий, Ахмад ал -Фаргоний, Бурхониддин ал-Маргилоний, Махмуд аз-Замахшарий, Абу Наср ал-Форобий, Абу Райхон Мухаммад ибн Ахмад ал -Беруний, Абу Али Ибн Сино, бироз кейинрок яшаб утган, Захириддин Мухаммад Бобур, Мирзо Улугбек каби юзлаб буюк сиймоларимиз билан хакли равишда фахрланамиз. Бу дахолар яратиб кетган улмас асарлар, буюк кашфиётлар, янгиликлар жахон илм-фани ва маданияти равнакига кушган хиссасини бутун жахон хамжамияти тан олди [2]. Бугунги кунда айрим устоз ва мураббийлар таълим ва тарбия жараёнининг асосий вазифаси усиб келаётган ёшларга билим бериш, уларда куникма ва малакаларни шакллантиришдан иборат, деб тушунадилар. Вахоланки, реал вокелик ундай эмас, албатта. Айникса, бу масалада олий таълим муассасалари профессор-укитувчиларининг шундай фикр юритишлари бир томонламалик ва мантиксизликдан бошка нарса эмас.

Олий таълим муассасаларининг умумий урта таълим ва урта махсус, касб-хунар таълими муассасаларидан фаркли томони шундаки, бундай кутлуг даргохларда факатгина фан асослари ургатилибгина колмасдан, илмий тадкикот ва изланувчанлик фаолиятларига хам пойдевор урнатилади. Янгиликка интилиш, тадкикот ишларига мойиллик ва илмий-назарий хамда илмий-методик ижодкорлик олий укув юртлари талаба-ёшларининг укиш-урганиш билан боглик хаётий жараёнларининг ажралмас кисми булиши лозим. Олий таълим муассасаларида талабаларнинг илмий-ижодий фаолиятини ташкил этишдан максад - уларнинг илмий-техникавий хамда ижодий кобилиятларини ривожлантириш оркали касбий-ижодий тайёргарлик даражасини оширишдир. Бу эса талабаларни илмий тадкикот ишларига жалб этиш шаклларини такомиллаштиришни, мавжуд илмий мактабларни куллаб-кувватлаб, замонавий талаблар асосида янгиларини ташкил этиш ва ривожлантиришни такозо этади.

Бугунги кунда олий таълим муассасаларида талабалар томонидан амалга оширилаётган илмий тадкикот ишлари учун куйидаги шарт-шароитларни яратиш такозо килинади: талабаларда илмий тадкикотчиликка оид маданиятнинг шаклланишига замин тайёрлаш; талаба-ёшларда илмий тадкикот ишларини амалга ошириш нафакат давлат, балки шахс манфаатларини хам кондиришига ишончнинг карор топишига эришиш; талабаларда илмий тадкикот ишларига оид билимларни узлаштиришга булган ички эхтиёж ва кизикишнинг юзага келишини таъминлаш; талабаларда илмий тадкикот ишларини олиб бориш меъёрларига нисбатан хурматни карор топтириш; талабаларда илмий тадкикот фаолиятига оид куникма ва малакаларни шакллантириш; талабаларда илмсизликка карши кураш туйгусини тарбиялаш; талабаларда илмий-педагогик маданият ва фаолликни карор топтириш; талабаларда илм оркали билим олиш куникмаларинии шакллантириш ва бошкалар [3]. Табиий фанлар таълим йуналишларида таксил олаётган талабаларнинг илмий тадкикот ишларига кизикишини оширишда юкорида курсатиб утилганлардан ташкари илмий лабораторияларни замонавий жихозлар билан бойитиш, яьни моддий-техник базани мустахкамлаш, таълим турлари уртасидаги узвийлик (алокадорлик) ва узлуксизликни таъминлаш, уларнинг шахсий имкониятларини амалга оширувчи янги технологиялар ишлаб чикиш хам энг мухим омиллар хисобланади. Ана шундай имкониятлар, шароитлар яратилган бизнинг факультетимизда талабалар, магистрлар хатто табиий фанлар сохасига кизикувчи урта умум таълим мактаби ва академик лицей укувчилари томонидан илмий тадкикот ишлари олиб борилмокда ва кизикувчан укувчиларда ижодкорлик, тадкикотчилик, изланувчанлик куникмалари шакллантирилмокда. Институтимиз рахбари ташаббуси билан ташкил этилган иссикхона шароитида йил давомида талабалар, магистрлар ва илмий изланувчилар томонидан биология (генетика) ва доривор усимликларни ишлаб чикариш технологиялари хамда биология укитиш методикаси фан сохалари буйича илмий тадкикотлар ишлари олиб борилмокда ва 6 та магистр талаба хамда 1та таянч докторант тажриба-синов ишларини амалга оширмокдалар. Бунинг натижасида биз илм-фан-амалиёт уйгунлигини таъминлашга эришдик. Институтимизнинг устивор илмий-тадкикот йуналиши хисобланган "Педагогик таълим инновацион кластер" лойихасини тулик амалга ошириш максадида умумий урта таълим мактаби, академик лицей ва олий таълим муассасаларининг узвийлиги таъминланди, яъни "мактаб-лаборатория" инновацион тажриба майдони асосида амалиёт

базалари ташкил килишга, кафедра ва академик лицей алокадорлигини таъминлаш хамда таълим сифатини ошириш, лицей укувчиларининг фанга нисбатан кизишларини оширишга ва институтимизда "Эшитдим", "Курдим", "Бажардим" тамойилларига асосланган "Укитувчи-талаба", "талаба-талаба" "талаба-талабалар гурухи" тарзида узаро хамкорликда талабаларга яратилган кулай педагогик шарт-шароитлар натижасида талабалар узларининг шахсий имкониятларини, мустакил, ижодий кобилиятларини руёбга чикаришга эришдилар.

Умуман илмий тадкикот ишларини амалга оширишда, биринчи галда, куйидагиларга эътибор бериш лозим: а) иктидорли талабалар билан индивидуал ишлаш ва уларга ёрдам курсатиш; б) фан тугаракларида илмий изланишлар билан боглик фаолиятни кучайтириш; в) "устоз-шогирд" анъаналарини илмий асосга кучириш; г) курс ишлари лойихаси, битирув малакавий иши ва магистрлик диссертациялари мавзуларини келажакда номзодлик диссертацияси даражасигача етиши нуктаи назаридан узлуксизлик ва узвийлик асосида белгилаш хамда расмийлаштириш; д) ютукларга эришган талабаларни моддий ва маънавий жихатдан рагбатлантириш ва хоказолардан иборат.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 12 августдаги П^-4805-сон «Кимё ва биология йуналишларида узлуксиз таълим сифатини ва илм-фан натижадорлигини ошириш чора-тадбирлари тугрисида» карори. // ^онун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 13.08.2020 й., 07/20/4805/1174-сон.

2. Рахимов. А.К. Урта асрларда Марказий Осиёда яшаган мутафаккирларнинг табиатшунослик ривожига кушган хиссалари ва дунёкарашлари. ТДПУ Илмий ахборотлари -Тошкент, 2018.-№ 1(14) - Б.24-27.

3. Рахимов Б.Х. Талаба-ёшларни илмий тадкикот ишларига йуналтириш асослари. Монография. -Тошкент: Фан, 2007. - 152 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.