Научная статья на тему 'ТАЛАБАЛАРДА МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ'

ТАЛАБАЛАРДА МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
205
58
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
компетенция / компетентлик / маънавият / маънавий компетентлик / субмаданият / меъёр / бурч / масъулият / метод / восита. / компетенция / компетентность / духовность / духовная компетентность / субкультура / норма / долг / ответственность / метод / средство.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Норбоева Сарвиноз Менгалиевна

Ушбу мақолада талабаларда маънавий компетентликни ривожлантириш муаммосининг долзарблиги асосланган, талабаларда маънавий компетентликни ривожлантиришда педагогикпсихологик хусусиятларини аниқлаштириш, шахснинг маънавий ривожланиш соҳаси доирасида субъект, шахс ва индивидуаллик сифатида талабаларнинг ёш тавсифи бир томондан, унинг маънавий камолотида педагогик-психологик фанларнинг ўрни ва ролини ҳамда талабалик йиллари ўз-ўзини намоён этишда акс этадиган фаол ахлоқий танлов даври эканлиги алоҳида ажратиб кўрсатилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ПЕДАГОГИКО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ РАЗВИТИЯ ДУХОВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ У СТУДЕНТОВ

Статья посвящена актуальной проблеме развития духовной компетентности у студентов, определению педагогических и психологических особенностей студентов в развитии духовной компетентности, возрастному профилю обучающихся как субъекта, личности и индивидуальности в области духовного развития. Студенческие годы выделены как период активного этического выбора, который находит свое отражение в самовыражении.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБАЛАРДА МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ»

Норбоева Сарвиноз Менгалиевна,

Термиз давлат университети «Педагогика ва ижтимоий иш» кафедраси катта укитувчиси

ТАЛАБАЛАРАДА МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ

УУК: 378.225-378.22

НОРБОЕВА С.М. ТАЛАБАЛАРДА МАЪНАВИЙ КОМПЕТЕНТЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК-ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИ

Ушбу маколада талабаларда маънавий компетентликни ривожлантириш муаммосининг дол-зарблиги асосланган, талабаларда маънавий компетентликни ривожлантиришда педагогик-психологик хусусиятларини аниклаштириш, шахснинг маънавий ривожланиш сох,аси дои-расида субъект, шахс ва индивидуаллик сифатида талабаларнинг ёш тавсифи бир томондан, унинг маънавий камолотида педагогик-психологик фанларнинг урни ва ролини х,амда тала-балик йиллари уз-узини намоён этишда акс этадиган фаол ахлокий танлов даври эканлиги алох,ида ажратиб курсатилган.

Таянч сузлар ва тушунчалар: компетенция, компетентлик, маънавият, маънавий компетент-лик, субмаданият, меъёр, бурч, масъулият, метод, восита.

НОРБОЕВА С.М. ПЕДАГОГИКО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ РАЗВИТИЯ ДУХОВНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ У СТУДЕНТОВ

Статья посвящена актуальной проблеме развития духовной компетентности у студентов, определению педагогических и психологических особенностей студентов в развитии духовной компетентности, возрастному профилю обучающихся как субъекта, личности и индивидуальности в области духовного развития. Студенческие годы выделены как период активного этического выбора, который находит свое отражение в самовыражении.

Ключевые слова и понятия: компетенция, компетентность, духовность, духовная компетентность, субкультура, норма, долг, ответственность, метод, средство.

NORBOYEVA S.M. PEDAGOGICAL-PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF DEVELOPMENT OF SPIRTUAL COMPETENCE IN STUDENTS

In the article is discussed the problem of students' spiritual competence development, the students' pedagogical and psychological characteristics definition, development of spiritual competence, students age specifics are descripted as a subject, person and individuality in the field of spiritual development. The student years are highlighted as a period of active ethical choice that is reflected in self-expression.

Key words and concepts: competence, spirituality, spiritual competence, subculture, norm, duty, responsibility, method, means.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

Кириш. Жахон олий таълими жараё-нида талабаларнинг булажак касбий фаоли-ятининг деонтологик механизмларини хамда маънавият ва маданият уЙFунлигида шах-сий ва касбий ижтимоийлаштириш техноло-гияларини такомиллаштиришга катта эъти-бор каратилмокда. Шунингдек, талабаларда ижтимоий-эмоционал ва маънавий-ахлокий малакаларни таркиб топтириш моделлари, ахборот-коммуникация технологиялари воси-тасида талабалар маънавий компетентли-гининг ривожланлигини ташхис этишнинг интерактив тизимини ишлаб чикиш долзарб ахамият касб этмокда. АКШ, Франция, Буюк Британия, Япония каби ривожланган давлат-ларда булажак мутахассисларда замонавий шахсга хос фазилатлар мажмуининг ишлаб чикилганлигини алохида эътироф этиш лозим.

Шу муносабат билан, мамлакатимизда маънавий-маърифий жараёнларни ташкил этишнинг яхлит тизимини яратиш, ёшларни маънавий тахдидлардан химоя килишнинг ташкилий-амалий ва илмий-тадкикий жихатларини такомиллаштириш, мазкур йуналишда давлат ташкилотлари, фукаролик жамияти институтлари, оммавий ахборот воситалари хамда хусусий секторнинг ижти-моий хамкорлигини самарали йулга куйишга катта ахамият каратилмокда.

Мавзунинг долзарблиги. Узбекистоннинг янги тараккиёт даврида маънавий-маърифий ишларнинг самараси ва таъсирчанлигини ошириш, уларнинг кулами ва микёсини янада кенгайтириш, мамлакат ахолиси, аввало, ёшлар калбида амалга оширила-ётган ислохотларга дахлдорлик хисини кучайтириш, тарFибот-ташвикот ва тарбия йуналишидаги ишларни илмий асосда ташкил этиш, мазкур сохага доир илмий ва услу-бий тадкикотлар самарадорлигини ошириш, ижтимоий-маънавий мухит баркарорлигини мустахкамлашга каратилган доимий мониторинг тизимини жорий килиш1 устувор вазифа-лар сифатида белгилаб олинган. Бу эса, талабаларда маънавий компетентликни ривож-лантиришнинг умумкасбий компетенция-лар тизимидаги урни ва ролини очиб бериш,

1 Узбекистан Республикаси Президентининг 2021 йил 26 мартдаги ПК.-5040-сон "Маънавий-маърифий ишлар тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги Карори // "Халк, сузи" газетаси, 2021 йил 27 март, № 62 (7842).

педагогик-психологик фанларнинг аксиоло-гик имкониятларини ёритиб бериш хамда мулокотнинг ижтимоий-перцептив услубини фаоллаштиришга доир вазиятларни ишлаб чикишни такозо этади.

Сунгги йилларда таълим тизими, шу жумла-дан, олий таълим муассасаларида укув-тарбия жараёнларини ташкил этишнинг хукукий асосларини такомиллаштиришга катта эъти-бор каратилмокда. Жумладан, Узбекистон Республикасининг янги тахрирдаги "Таълим туFрисида"ги Конунида таълим сохасидаги давлат сиёсатининг асосий принциплари сифатида таълим сохасида камситишларга йул куйилмаслиги, таълим олишга доир тенг имкониятларнинг таъминланиши, таълим ва тарбияга миллий хамда умуминсоний кадриятларнинг сингдирилганлиги, таълим ва тарбиянинг инсонпарварлик, демократик хусусияти2 кабилар белгилаб берилган.

Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 27 июлдаги "Олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сохалари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК-3151-сон карорида "Талаба-ёшларнинг мафкура-вий иммунитетини мустахкамлаш, уларда юксак ахлокий сифатларни тарбиялаш, уларнинг касбий компетентлиги билан инсоний фазилатларини уЙFунлаштириш, профессор-укитувчиларнинг тарбиявий масъулиятини ошириш, таълим ва тарбия уЙFунлигини амалда таъминлаш учун фанларнинг х,ар бир мавзусидаги тарбиявий максаддан унумли фойдаланилишини таъминлаш"3 каби мухим вазифалар белгилаб берилди.

Шуни алохида таъкидлаб утиш лозимки, Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 26 мартдаги "Маънавий-маърифий ишлар тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК-5040-сон карорида маънавий-маърифий жара-

2 Узбекистон Республикасининг "Таълим туFрисида"ги Конуни. (23.09.2020). // Конун хужжатлари маълумот-лари миллий базаси, 24.09.2020 й., 03/20/637/1313-сон.

3 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 27 июлдаги "Олий маълумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сохалари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПК-3151-сонли Карори. - https://lex.uz/docs/3286194

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

ёнларни ташкил этишда яхлит тизим мав-жуд эмаслиги, халкимиз, айникса, ёшларни маънавий тахдидлардан х,имоя килиш бора-сида етарли даражада ташкилий-амалий ва илмий-тадкикот ишлари олиб борилмаёт-ганлиги алох,ида таъкидлаб утилиб, "тарFибот-ташвикот ва тарбия йуналишидаги ишларни илмий асосда ташкил этиш, сох,а буйича илмий ва услубий тадкикотлар самарадорли-гини ошириш"1 мух,им йуналиш сифатида бел-гилаб берилди.

Мавзу буйича илмий адабиётлар тах,лили. Укув-тарбия жараёнида талаба "билиш ва амалиёт, уз навбатида шахсий х,аёт маъ-носи ва ах,амияти, унинг намоён булиш шакл ва усулларини такдим этадиган мод-дий борликни яратувчисига хос субъектив-лик мезонини акс эттиради"2. Инсоннинг шахс сифатида ривожланиши нафакат унинг асо-сий, балки олий (А.Маслоу буйича турмушга доир) эх,тиёжларини тартибга солиш билан боFлик булиб, х,аёт ва маданиятга доир мух,им кадриятлар узлаштирилади, унинг ички ола-мида ахлокий меъёрларга айланади х,амда унинг виждонини уЙFотишга хизмат килади.

Талабанинг маънавий компетентлилигини ривожлантириш муаммосини урганишда биз А.Г.Асмоловнинг инсонни шахсий тажрибаси, потенциал мотивлари, характери, кобилияти, фаолияти натижаларига фаол муноса-батда буладиган шахс, борлик, шу жумладан уз-узини кашф этадиган, такомиллаштира-диган субъект танлови сифатида урганилиши зарурлиги х,акидаги назариясига таяндик3.

Мазкур Fоянинг аник мазмунини белги-лаш оркали биз "талаба учун урганилаётган х,одисанинг мавжудлигини тавсифлайдиган маъно-мох,ият"4ни аниклашга х,аракат килдик.

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 26 мартдаги ПК,-5040-сон "Маънавий-маърифий ишлар тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги Карори // "Халк сузи" газетаси, 2021 йил 27 март, № 62 (7842).

2 Максакова В.И. Педагогическая антропология: Учеб. пособ. для студ.высш. учеб. заведений. - М.: Академия, 2001. -С.61.

3 Асмолов А.Г. Психология личности: принципы общепсихологического анализа. - М.: Смысл, 2001. - С.346.

4 Колесникова И.А Педагогическая реальность: опыт

межпарадигмальной рефлексии. Курс лекций по фило-

софии педагогики. - СПб.: «ДЕТСТВО-ПРЕСС», 2001. -С.12.

Узбекистон Республикасида ёшлар, хусу-сан талабалар мамлакат ижтимоий-сиёсий, иктисодий, маънавий-мафкуравий риво-жининг салох,ияти, давлатчилик ривожи-нинг захира бойлиги, унинг куч ва куввати сифатида бах,оланади. Хар бир мамлакат узининг истикболдаги гуллаб-яшнашини хусу-сан, талаба-ёшлар салох,ияти ва х,ар томон-лама баркамол булиб шаклланишисиз тасав-вур эта олмайди. Талаба-ёшлар давлатни х,имоя килиш, унинг кадрлар захирасини таъ-минлаш, иктисодиётни устириш, мамлакатни инкирозлардан асраш, унинг илмий-техник ва инновацион тараккиётини таъминлашда асосий бойлик ва куч х,исобланади. Биноба-рин, бутун мамлакат ва жамиятнинг келгуси ривожи ёшларда нечоFлик, инновацион онг-нинг шаклланганлиги, уларнинг инновацион жараёнларга жалб этилганлигига бевосита боFликдир.

Ёшлар учун булFуси касбий инти-лиш (келажакни хаёл, тасаввур ва иста-клар оркали тасаввур килиш) ва эмоционал коникмасликни юзага келтириб чикарадиган мавжуд х,олатга кушила олмаслик хос х,исобланади5.

Ёшлик даврида ахлокий онгнинг шаклла-ниши нуктаи назаридан биз Г.С.Абрамованинг "ечими х,ар бир инсоннинг шахсий х,аётидаги нозик масала билан боFлик - "Мен"и, ички ва ташки эркинлиги чегарасига доир саволлар"га тааллукли х,аётий вазифалар сифатида маънавий уз-узини англаш х,акидаги Fоясига эътибор каратдик6.

Адолат, бурч, айбдорлик х,иси, улим, масъулият, такдир, х,аёт мазмуни каби саволлар х,ар кандай ёш инсонни таш-вишга солади. Г.С.Абрамова мазкур маса-лалар мох,иятини куйидаги тарзда аник ифода этган: "Ёшликда маънавий узликни англаш учун барча - абстракт фикрлаш, бошка кишилар билан алокадорлик ва улар-дан алох,идаликдан каЙFуриш, х,аётий вази-фаларни х,ал этиш - яхлит вокелик сифатида х,аётни тушуниш предмети сифатида хизмат киладиган максад ва воситалар х,акидаги

5 Парыгин Б.Д. Социальная психология. Проблемы методологии, истории и теории. - СПб: ИГУП, 1999. - С. 208.

6 Абрамова Г.С. Психология только для студентов: Учебное пособие для вузов. - М.: ПЕР СЭ, 2001. - С.167.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

барча шарт-шароитлар мавжуд"1. Олий таъ-лим муассасасида укиш жараёнида ёшлар "талаба маънавияти"ни узида ифода этади.

Г.С.Абрамова ёшларнинг маънавий уз-узини англаши билан боFлик муаммо-ларни батафсил урганиб, мазкур жараённи фаол кечиши хакида яккол гувохлик берувчи жихатларни аниклаб берган. Аввалам-бор, бу маънавий хамдардлик, яъни бошка инсон-лар билан умумийликни х,ис килиш ва улар-дан мустакил булиш, бошкаларга (камдан-кам холларда бефарк булиши мумкин), узига, дустликка (успирин якин сирдош излайди), мухаббатга (инсонга инъом килинган) нис-батан интилишнинг кучлилиги ва олам билан муносабатга киришиш билан боFликдир.

В.И.Слободчиков ва Е.И.Исаев ёшлик дав-рини индивидуаллаштириш поFонаси сифа-тида тавсифлаб, ёшларни ахлокка алохида муносабат билдиришига эътибор каратишган. Улар индивидуаллаштириш даражасини инсон хаётининг шахсий дунёкарашни шак-ллантириш, индивидуал узига хослик ва бета-крорлик билан боFлик асосий боскичлардан иборат деб хисоблашган. "Ёшларнинг асосий муаммоси ижтимоий борлик, субмада-ният ва замонга индивидуал, хакикий шахсий муносабатларини излаб топишдир"2.

Ёшлар учун жамиятда уз урнини топиш, бошкалар билан янги муносабатларни урнатиш, хаёт мазмуни, уз такдири билан боFликl булган хаяжонли, бирок мавхум кечинмаларни тушуниш жуда мухимдир. Бу барча масалалар экзистенциал хусусиятга эга булиб, худди ана шу асосдан маънавий-ахлокий муаммолар, уз-узини англаш ва тушу-нишга кизикиш келиб чикади. Ажойиб ички дунё шаклланади, ахлокий мезонларни кабул килиш ёки рад этиш юз беради, ахлокий рефлексия барча жараёнларни диккат билан кузатиб боради.

Ёшларнинг экзистенциал муаммолари нуктаи назаридан С.Л.Братченконинг индивидуал хаётий танловлар, узининг шахсий урнини белгилаш, кадриятлар, яъни

1 Абрамова Г.С. Психология только для студентов: Учебное пособие для вузов. - М.: ПЕР СЭ, 2001. - С.168.

2 Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе: Учебное пособие для вузов. - М.: Школьная Пресса, 2000. - С.323.

хаёт ва улим, эркинлик ва масъулият, хаёт мазмуни ва унинг йукотилиши, мулокот ва ёлFизлик хакидаги Fояси хам алохида ахамият касб этади. Умумий куринишда бу хаётий кадриятлар экзистенциалдир, ёшлар учун бу кадриятлар ахлокий танлов учун асос, муайян шароитда, жумладан, касбий вази-ятларда шахсий масъулият меъёри сифа-тида хизмат килади. Инсон хаётининг мазкур уз-узини аниклаштириш даврида шах-снинг уз-узига муносабати (узидан куркиш, узини тан олмаслик, уз кучидан шубхаланиш, узига ишонч, хурматни, яратишга кодирликни намойиш кила олмаслик, муомала муносабат-ларининг чекланганлиги, шахслараро зиддият, ижтимоий очиклик ва бошкалар)3.

Шахснинг "хаёт субъекти"га айланиши осон эмас. Бирок шахсларнинг ижод сохасида яратган дурдоналарини тахлил килиб С.Л.Рубинштейн хайрат билан, ушбу дур-дона ижодкор хаётининг чуккиси булса-да, у хаётнинг маълум бир онидир, хаётнинг колган пайтлари "хеч кандай эътиборсиз, паст даражада кечади"4 - деб ёзади. Демак, хаёт, хатто инсоният учун идеал булган шах-слар мисолида хам, керакли савияда, керакли махсулдорликда ва маънавий даражада кеча-вермайди, хаёт билан идеал уртасидаги карама-каршилик инсон учун хаётни, яшашни муаммога айлантиради. Инсон "хаёт субъ-екти" булиши учун ушбу карама-каршиликни у позитив хал этиши, яъни "хаётни яратиш ва куришга" утиши лозим. Шахснинг "хаёт субъекти"га айланиши, энг аввало, унинг хаётий максадида уз аксини топади.

Ижтимоий-фалсафий ва педагогик-психологик адабиётларда шахс хаётини бир-бирига диалектик боFлик жараёнлар - бола-лик (гудаклик), ёшлик, етуклик ва кексаликка булиб урганиш кенг таркалган. Ушбу жараёнларни тахлил килган ва уларга хос хусу-сиятларни аниклаган Б.Г.Ананьев хар бир хаётий боскич маълум бир кадриятларни хаётий максад килиб куйишини таъкидлайди. У ёшларда таълим ва илм олиш, мулокот асосий кадриятлар сифатида келишини ва улар

3 Братченко С.Л. Экзистенциальная психология глубинного общения: уроки Джеймса Бюджентала. - М.: Смысл, 2001. - 197 с.

4 Абульханова-Славская К.А. Стратегия жизни. - М.: Мысль, 1991. - С.29.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

х^ётий мaкcaдини ушбу кaдpиятлap opкaли бeлгилaшини acocлaйди1.

Taлaбaлapнинг мaънaвий кoмпeтeнтли-гини pивoжлaнтиpишдa Укув-6илиш жapa-ёни хaмдa мaзкуp хoлaтдa cубъeктивликнинг нaмoён 6Улиши хaм мухим ypин тутaди.

Taникли oлим Э.F.Foзиeв УЗ тaдкикoтлapидa муcтaкил тaфaккуpнинг pивoжлaниши, билим жapaёнининг кизикapли тaшкил этилиши тaлaбaлap фaoлиятидa янги мувaффaкиятлapгa эpишишнинг ижoдий мaнбaи, дeб Xиcoблaйди2. Э.Foзиeв тaдкикoтлapидa тaлa-бaлapнинг укув фaoлиятини бoшкapиш xуcу-cиятлapи, укув фaoлиятини peжaлaштиpиш, узини-узи нaзopaт килиш, узини-узи бaхoлaш, инcoн фaoлиятини aниклaш, укув фaoлия-тини peжaлaштиpишни aниклaш, мaкcaд куя oлишни aниклaш, узини-узи нaзopaт килишни aниклaш, буш вaктни aниклaш кaби тушун-чaлap хaкидa мулoхaзaлap юpитилaди. Олим мaзкуp тушунчaлapгa aниклик киpитиш мaкcaдидa укув фaoлиятини бoшкapишнинг диaгнocтик мeтoдини ишлaб чикиб, пcиxo-лoгия фaнининг кaм ypгaнилгaн coхaлapидaн биpи бyлгaн укиш фaoлиятини бoшкapиш муaммocининг нaзapий вa aмaлий тoмoн-лapини ёpитиб бepaди. Бу тушунчaлapни aниклaш учун oлим шу тушунчaлapгa мoc aнкeтaлapдaн фoйдaлaнди. Xap биp aнкeтaдa yндaн opтик caвoл булиб, бaъзaн кУшимчa caвoллap хaм бepилгaн. Бундa, aлбaттa, Укувчилapнинг индивидуaл xуcуcиятлapи Xиcoбгa oлингaн. Сухбaтлapдa эca, тушунчa-лapнинг этимoлoгияcигa кaттa aхaмият бepил-гaн. Бундaй тaдбиpлap укув фaoлиятини бoшкapишнинг тapкибий киcмлapи билaн тaништиpишни ocoнлaштиpгaн.

Tадцицотнинг мацсади. Дacтлaб тaлa-бaлapдa мaънaвий кoмпeтeнтликни pивoж-лaнтиpишнинг пeдaгoгик-пcиxoлoгик xуcуcи-ятлapини илмий acoçAa ypгaниш вa тaлaбa-лapдa мaънaвий кoмпeтeнтликни pивoжлaн-тиpишнинг пeдaгoгик-пcиxoлoгик xуcуcиятлa-pини aниклaштиpиш тaдкикoт ишининг aco-cий мaкcaди этиб бeлгилaнди.

1 Анaньeв Б.Г. Чeлoвeк кэк пpeдмeт пoзнaния. - Л.: ЛГУ, 1999. - С.154-162.

2 Foзиeв Э. Пcиxoлoгия: (Ёш дaвpлapи пcиxoлoгияcи). -^ш^нт: Укитувчи, 1994. - 244 б.

Tадцицотнинг объекти cифaтидa тaлaбa-лapининг мaънaвий кoмпeтeнтлигини pивoж-лaнтиpиш жapaёни бeлгилaниб, тaжpибa-cинoв ишлapидa Tepмиз дaвлaт унивepcи-тeти, Буxopo дaвлaт унивepcитeти, К^ши дaв-лaт унивepcитeтининг пeдaгoгикa вa пcиxoлo-гия, бoшлaнFич тaълим хaмдa мaктaбгaчa тaъ-лим бaкaлaвpиaт йyнaлишлapининг 357 нaфap тaлaбacи иштиpoк этди.

Tадцицот предметини пeдaгoгик-пcиxoлoгик фaнлapни ypгaниш жapaёнидa тaлaбaлapнинг мaънaвий кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpишнинг нaзapий-пeдaгoгик acoc-лapи тaшкил килaди.

Tадцицотда цулланилган усуллар. Mуaммoгa дoиp aдaбиётлapни киё^й-тaнкидий ypгaниш вa тaхлил этиш; пeдaгoгик-пcиxoлoгик кузaтиш, тaхлил килиш.

Mацоланинг илмий мо^ияти. Taлaбa-лик йиллapидa кacбий тapбия вa шaxcнинг мувaффaкиятли ижтимoийлaшувини тaъмин-лaйдигaн oмиллap ypтacидa aник вaзифaлap ну^и нaзapидaн дoлзapблик кacб этувчи укув фaнлapи, мeтoд, уcул вa вocитaлap мухим caнaлaди. Пeдaгoгик-пcиxoлoгик фaн-лap нaфaкaт тaлaбaлapни бyлFуcи кacбий фao-лиятгa тaйёpлaш, бaлки уни шaxc cифaтидa шaкллaнишини тaъминлaшдa aлoхидa ypин тутaди. Юкopидaги фикp билaн бoFликликдa тaлaбaлapнинг мaънaвий кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpишдa пeдaгoгик-пcиxoлoгик фaн-лapнинг тaъcиpини нaзapий acocлaш тaлaб этилaди.

Пeдaгoгик-пcиxoлoгик фaнлap мaзмунини узининг мoхиятигa кypa инcoннинг xaë^ мaкcaд вa мyлжaллapни тyFpи бeлгилaш учун мухим хиcoблaнгaн axбopoтлap тaшкил этaди. Бу axбopoтлap хaёт мaзмуни, ундaги ин^н-нинг ypни, инcoнпapвap кaдpиятлapни yзидa ифoдa этaди. Бу фaнлap тaлaбaгa яxшилик вa ёмoнлик, буpч вa мacъулият, яъни мaъ-нaвий йyнaлгaнлик нуктaи нaзapидaн бoшкa кишилap билaн мунocaбaтлapни тушуниш opкaли дунёни кypишгa имкoн бepaди.

Aсосий цисм. Узбeкиcтoн Pecпубли-кacи Пpeзидeнти Шaвкaт Mиpзиёeв paиc-лигидa 2021 йил 19 янвapь куни мaънaвий-мaъpифий ишлap тизимини тубдaн тaкoмил-лaштиpиш, бу бopaдa дaвлaт вa жaмoaт тaш-килoтлapининг хaмкopлигини кучaйтиpиш мacaлaлapи бyйичa yткaзилгaн видeoceлeк-

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИE 2021, 8 (105)

тор йиFилишида давлатимиз рахбари: "Агар жамият хаётининг танаси иктисодиёт булса, унинг жони ва рухи маънавиятдир. Биз янги Узбекистонни барпо этишга карор килган эканмиз, иккита мустахкам устунга таянамиз. Биринчиси - бозор тамойилларига асосланган кучли иктисодиёт. Иккинчиси - аждодлари-мизнинг бой мероси ва миллий кадриятларга асосланган кучли маънавият"1 эканлигини алохида таъкидлаб утди.

"Маънавият" тушунчасини тавсифлашга доир хилма-хил талкинлар мавжуд булиб, "Маънавият: асосий тушунчалар" изохли луFатида: "Маънавият (араб. маъно, маъно-лар мажмуаси) - моддий хаёт билан доимо ёнма-ён юрадиган, инсон, халк ва жамият хаётининг ажралмас кисми булган ижтимоий ходиса"2 тарзида умумлашган таъриф берил-ган. Шуни алохида таъкидлаш лозимки, мавжуд сохага оид илмий-педагогик адабиёт-ларда "маънавий компетентлик" атамаси алохида кайд этиб утилмайди. Бирок тадкикот предмети билан боFликликда "маънавий компетентлик" тушунчасининг мохиятини хам аниклаштириш зарур, деган хулосага келинди. Муаммо ечимига жавобни таянч компетенци-яларни тахлил этиш оркали аниклаш мумкин, деган хусусий фараз илгари сурилди.

Таянч компетенцияларнинг узига хосли-клари тахлили уларнинг асосида компетент-ликнинг маънавият билан боFлик жихати туришини курсатди. Маънавиятсиз хар кандай компетентлик бетарафлик касб этади, бошкача айтганда, унингсиз компетенциялар буюк фирибгар ёки мехрибон дахони шак-ллантириши мумкин. Ана шу нуктаи назар-дан маънавий компетентликни умумий ком-петентликнинг алохида хусусияти сифатида талкин килиш лозим.

Маънавий компетентликнинг компе-тенциявий ёндашув тизимидаги урнини аниклаш максадида утказилган илмий ада-биётлар тахлили унинг куйидаги узига хос жихатларини ажратиб курсатиш имконини берди:

1 Янги Узбекистан: кучли иктисодиёт ва кучли маънавият. / "Янги Узбекистан" газетаси. №24 (280), 2021 йил 3 февраль,

2 Маънавият: асосий тушунчалар изохпи луFати. - Т.: Тафур Тулом номидаги нашриёт-матбаа ижодий уйи, 2010. - Б.333.

бир томондан, маънавий компетентлик ижтимоий субкомпетентликни ифода этиши мумкин. Бу эса, негизида ахлокий меъёр-ларга доир билим, ахлокий танловни асослай олиш куникмаси хамда уларни амалга оши-риш кобилияти ётадиган шахснинг кадриятли йуналганлигисиз замонавий вокеликларни англаш ва ижтимоий меъёрларни узлаштириш мумкин эмаслигини курсатади;

бошка томондан, оламни инсонпарвар-лик нуктаи назардан кура олиш, маънавий-ахлокий кадриятлар, дунё билан узаро уЙFун муносабатларга киришиш, кадрият ва меъёр-ларнинг турли тизимлари ички бирлигини англаш учун инсоннинг уз маънавий ола-мини ривожлантириши ва амалга ошириши каби узига хос белгиларга эга кадриятли-дунёкарашга доир субкомпетентлик сифатида талкин килиш мумкин.

Юкоридаги фикрлардан келиб чикиб айтиш мумкинки, мазмунан маънавий компетентлик маданий ходиса сифатида интегратив тавсифга эга булиб, умуминсоний кадриятлар ва замонавий шароитда мухим хисобланган ахлокий меъёрларни узлаштиришнинг муайян даражасини узида акс эттиради.

Маънавий компетентлик шахс интегратив хусусияти сифатида узида маънавий билим-донлик, маънавий кадриятлар тизимида уз урнини аниклаш имконияти ва хаётий вази-ятларнинг кенг куламида маънавий етукликни намоён килиш кобилиятини бирлаштиради. Мазкур компетентликнинг асосий функци-яларига куйидагилар киради: аксиологик, йуналтирувчи ва бошкарувга доир.

Маънавий компетентликни ривож-лантириш тузилмаси максадга мувофик равишда куйидаги компонентларни уз ичига олади: таништирув-тахлилий, кадриятли йуналтирилган, рефлексив-фаолиятга доир.

Мазкур компонентлар маънавий компетентликнинг ижтимоий тавсифини хам узида акс эттиради: маънавий мазмунга эга ахбо-рот умуминсоний кадриятлар нуктаи наза-ридан тахлил этилиши ва бахоланиши, шахсий-маънавий кадриятлар билан ижодий жихатдан мувофик булиши, бошка кишиларни тушуниш учун кулай шаклда ифодаланиши, маънавий кадриятларнинг турли вариантла-рини хисобга олиш учун асосланган далиллар асосида ишлаб чикилиши, ахлокий рефлек-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

1-pacм. Taлaбaлapдa мэънэвий кoмпeтeнтликни pивoжлaнтиpишнинг acocий фyнкциялapи1.

2-pacм. Taлaбaлapдa мэънэвий кoмпeтeнтликни pивoжлaнтиpиш тyзyлмacи2.

еия ßa квнг хaëтий вaзиятлap дoиpacидa тyFpи хapaкaтлaнишни aмaлгa oшиpиши учун зapуp-диp. Уз нaвбaтидa, ушбу кoмпoнeнтлap тaлa-бaлapдa мaънaвий ксмпвтвнтликнинг pивoж-лaнгaнлигини бaхoлaш кypcaткичлapи cифa-тидa хaм xизмaт килaди.

Шaxcнинг кacбий шaкллaнишигa йyнaлтиpилгaн йлий тaълим жapaëнигa кйн-

1 Сxeмa мaкoлa муaллифи тoмoнидaн тaдкикoт haïMxa-лapи acocидa тузилгaн.

2 Сxeмa мaкoлa муaллифи тoмoнидaн тaдкикoт haïMxa-лapи acocидa тузилгaн.

тeкcтуaл ëндaшув унинг якк°л peжaлaшти-pилмaгaн ë^ ëpкин нaмoëн бyлмaгaн укув-тapбиявий caмapaдopлигини "кeнгaйтиpишгa" имкйн бepaди. Кснтвкет aтaмacи зaмиpидa биз бapчacи яxлитликдa нaмoëн бyлaдигaн вйквликнинг aлoхидa жихaтлapини тушу-нaмиз. Бу aтaмa ypгaнилaëтгaн хoдиcaнинг яxлитлиги хaмдa унинг мaълум вa нoмaълум тoмoнлapини тaвcифлaйди. Moхиятaн "кйн-твкет" йлий тaълим муaccacaдaги Укув-тapбия жapaëнигa биp тoмoнлaмa кapaшдaн чeтгa чикиб, уни туpли ну^и нaзapдaн жумлaдaн,

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE 2021, В (105)

бизнинг тaдкикoтимиздa тaлaбaлapнинг мaъ-нaвий кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpишни яxлит тax1лил килишгa имкoн бepди.

Олий тaълимнинг зaмoнaвий пeдaгoгик муaммoлapи eчими тaълим oлувчининг укув-тapбия жapaëни cубъeкти cифaтидaги yзигa xocликлapи билaн бoFлик. Бу эca, биpинчидaн, тaлaбaнинг узи шaxcий вa кacбий шaкллa-нишдa бeкиëc axaмиятгa эгa э^нлиги, иккин-чидaн, oлий тaълимдa тax1cил oлиш жapaëнидa нaфaкaт жиcмoний, хукукий, пcиxик, бaлки мaънaвий жиxaтдaн улFaйиш тулик тугaллa-нaди.

Xyлoca Ba aмaлий тaклифлap. Умумaн oлгaндa, мaзкуp мaкoлaдa тaкдим этилгaн илмий мaтepиaллap тaxлили куйидaги xулoca-лapгa ^лиш имкoнини бepaди:

1. Maънaвий кoмпeтeнтликнинг шм-пeтeнциявий ëндaшув тизимидaги Уpнини aниклaш мaкcaдидa yткaзилгaн илмий aдaби-ëтлap тaхлили мaзкуp пeдaгoгик вoкeликни ижтимoий хaмдa мaънaвий-axлoкий кaдpиятлap, дунë билaн yзapo уЙFун мунoca-бaтлapгa эpишиш, кaдpият вa мeъëpлapнинг туpли тизимлapи ички биpлигини aнглaш учун ин^ннинг уз мaънaвий oлaмини pивoжлaнти-pиши вa aмaлгa oшиpиши ^би yзигa xoc бeл-гилapгa э^ кaдpиятли-дунëкapaшгa дoиp cуб-кoмпeтeнтлик cифaтидa тaлкин килиш имш-нини бepди.

2. Maънaвий кoмпeтeнтлик шaxc интe-гpaтив xуcуcияти cифaтидa yзидa мaънaвий билимдoнлик, мaънaвий кaдpиятлap тизи-мидa уз Уpнини aниклaш имкoнияти вa хaëтий вaзиятлapнинг кeнг кyлaмидa мaънaвий eту-кликни нaмoëн килиш ^билиятини биpлaш-тиpaди. Maзкуp кoмпeтeнтликнинг acocий функциялapигa куйидaгилap киpaди: aкcиoлo-гик, йyнaлтиpувчи вa бoшкapувчи.

3. Taлaбaнинг мaънaвий кoмпeтeнтли-гини pивoжлaнтиpиш бapкapop, муcтaкил вa яxлит хoдиca cифaтидa мaзкуp фeнo-мeн oлий тaълим муaccacacи Укув-тapбия, пeдaгoгик-пcиxoлoгик фaнлapни Уpгaниш жapaëнидa киcмaн aкc этгaнлигини кypcaтaди. Бу эca, унгa кизикишнинг мaвжуд эмac-лиги, шунчaлик нoaниклик дoиpacидa уни Уpгaнишнинг муpaккaблиги хaкидa гувoхлик бepaди.

4. Maънaвий кoмпeтeнтликни pивoжлaн-тиpиш тузилмacи мaкcaдгa мувoфик paвишдa

куйидaги кoмпoнeнтлapни уз ичигa кaмpaб oлди: тaништиpув-тaхлилий, кaдpиятли-йyнaлтиpувчи, peфлeкcив-фaoлиятгa дoиp.

Maзкуp мaкoлaдa ëpитиб бepилгaн Luax-cнинг мaънaвий pивoжлaниш coxa^ дoиpa-cидa cубъeкт, шaxc вa индивидуaллик cифa-тидa тaлaбaлapнинг ëш тaвcифи биp тoмoн-дaн, унинг мaънaвий кaмoлoтидa пeдaгoгик-пcиxoлoгик фaнлapнинг Уpни вa poлини xaмдa тaлaбaлик йиллapи уз-узини нaмoëн этишдa a^ этaдигaн фaoл axлoкий тaнлoв дaвpи экaнлигини кypcaтaди. Бу эca, куйидaгилapдa нaмoëн бyлaди: мaънaвий жиxaтдaн уз-узини aнглaш, узининг peжaлapини фaoл тapздa aмaлгa oшиpиш, xaëтий мaкcaдлapни бeлги-лaш; яxлитликдa уз "Meн"ини acocлaш, бoшкa кишилap вa yз-yзигa ниcбaтaн мунocaбaтини aниклaштиpиш; мaънaвий-axлoкий муaммo-лapгa кизикиш, мaънaвий кaдpиятлapни тaн-лaш, axлoкий oнгнинг poлини кучaйтиpиш, мaънaвиятнинг ички aнглaнгaнлиги (интepи-opизaция), шaxcий дунëкapaш тapкиб тoпти-pиш; уз туpмуш тapзини бeлгилaш, уз-узини aнглaш, уз-узини тушуниш, peфлeкcия, уз-узини xуpмaт килиш, ижтимoий oчиклик, тaшaббуcкopлик, муcтaкилликкa интилиш.

Юкopидaги xулocaлapгa тaянгaн xoлдa куйидaги илмий-мeтoдик тaвcиялap ишлaб чикилди:

1. Taлaбaлapнинг мaънaвий кoмпeтeнтли-гини pивoжлaнтиpишдa узвийлик вa узлукcиз-лик тaмoйиллapини xиcoбгa oлиш, пeдaгoгик-пcиxoлoгик фaнлap мaзмунини мaънaвий-axлoкий тaвcифгa э^ укув мaтepиaллapи билaн бoйитиш зapуp.

2. Taлaбaлapнинг мaънaвий кoмпeтeнт-лигини pивoжлaнтиpишдa мaжмуaвий ëндa-шувгa acocлaниш, oлий тaълим муaccaca-cининг oилa вa мaxaллa инcтитути билaн Xaмкopлигини муcтaxкaмлaш зapуp.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

3. Олий тaълим муaccacaлapининг Узигa xocликлapидaн кeлиб чик^н xoлдa "Maънaвий-axлoкий кoдeкcи"ни ишлaб чикиш вa уни тизимли aмaлиëтгa жopий этишгa aлoxидa эътибop кapaтиш мaкcaдгa мувoфик.

4. Кpeдит-мoдул тизимигa acocлaнгaн укув peжaлapини ишлaб чикиш учун acoc cифaтидa xизмaт килувчи элeктив куpcлap кaтaлoгигa мaънaвий кoмпeтeнтликкa дoиp зaмoнaвий мoдуллapни киpитиш лoзим.

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE 2021, В (105)

с 20 ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ у

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикасининг "Таълим тyFрисида"ги Конуни. (23.09.2020). // Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 24.09.2020 й., 03/20/637/1313-сон.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 26 мартдаги "Маънавий-маърифий ишлар тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тyFрисида"ги ПК-5040-сон карори. // "Халк сузи" газетаси, 2021 йил 27 март, № 62 (7842).

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 27 июлдаги "Олий маъ-лумотли мутахассислар тайёрлаш сифатини оширишда иктисодиёт сох,алари ва тармокларининг иштирокини янада кенгайтириш чора-тадбирлари тyFрисида"ги ПК-3151-сон карори. - https://lex.uz/docs/3286194

4. Максакова В.И. Педагогическая антропология: Учеб. пособ. для студ.высш. учеб. заведений. - М.: Академия, 2001. -С.61.

5. Асмолов А.Г. Психология личности: принципы общепсихологического анализа. -М.: Смысл, 2001. - С.346.

6. Колесникова И.А Педагогическая реальность: опыт межпарадигмальной рефлексии. Курс лекций по философии педагогики. - СПб.: «ДЕТСТВО-ПРЕСС», 2001. - С.12.

7. Парыгин Б.Д. Социальная психология. Проблемы методологии, истории и теории. - СПб: ИГУП, 1999. - С.208.

8. Абрамова Г.С. Психология только для студентов: Учебное пособие для вузов. -М.: ПЕР СЭ, 2001. - С.167.

9. Абрамова Г.С. Психология только для студентов: Учебное пособие для вузов. -М.: ПЕР СЭ, 2001. - С.168.[]

10. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе: Учебное пособие для вузов. - М.: Школьная Пресса, 2000. - С.323.

11. Братченко С.Л. Экзистенциальная психология глубинного общения: уроки Джеймса Бюджентала. - М.: Смысл, 2001. - 197 с.

12. Абульханова-Славская К.А. Стратегия жизни. - М.: Мысль, 1991. - С.29.

13. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. - Л.: ЛГУ, 1999. - С.154-162.

14. Fозиев Э. Психология: (Ёш даврлари психологияси). - Тошкент: Укитувчи, 1994. -244 б.

15. Янги Узбекистон: кучли иктисодиёт ва кучли маънавият. / "Янги Узбекистон" газетаси. №24 (280), 2021 йил 3 февраль,

16. Маънавият: асосий тушунчалар изох,пи лугати. - Т.: Fафур Fулом номидаги нашриёт-матбаа ижодий уйи, 2010. - Б.333.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 8 (105)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.