Научная статья на тему 'ШАХС МАЪНАВИЙ ЭҲТИЁЖЛАРИНИ ҚОНДИРИШДА ТАЪЛИМТАРБИЯНИНГ ЗАРУРИЯТИ'

ШАХС МАЪНАВИЙ ЭҲТИЁЖЛАРИНИ ҚОНДИРИШДА ТАЪЛИМТАРБИЯНИНГ ЗАРУРИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
386
35
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
шахс / шахс маънавияти / маънавий эҳтиёж / таълим жараёни / тарбия / ўқувчи / билим / иқтидор / кўникма / шакллантириш. / человек / духовность человека / духовная потребность / образовательный процесс / воспитание / читатель / знание / способность / формирование.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Қудратов Акмалжон Ибодиллаевич

Мақолада шахс маънавий эҳтиёжларини қондиришда таълим-тарбиянинг зарурияти, ўқувчилар томонидан таълим-тарбия жараёнида ўзлаштирилган назарий маънавий-ахлоқий билимлар негизида ижтимоий фаолиятни ташкил этиш борасида кўникма ва малакаларни ҳосил қилиш, ижобий мазмундаги маънавий-ахлоқий сифатларни қарор топтириш ва маънавий маданиятни юксалтириш масалари таҳлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

НЕОБХОДИМОСТЬ ВОСПИТАНИЯ И ОБРАЗОВАНИЯ В УДОВЛЕТВОРЕНИИ ДУХОВНЫХ ПОТРЕБНОСТЕЙ ЛИЧНОСТИ

В статье анализируется необходимость воспитания и обучения в удовлетворении духовных потребностей личности, формирования умений и навыков на основе теоретических духовнонравственных знаний, осваиваемых студентами в учебном процессе, принятия решений о морально-нравственных качествах в позитивном содержании и вопросах повышения духовной культуры.

Текст научной работы на тему «ШАХС МАЪНАВИЙ ЭҲТИЁЖЛАРИНИ ҚОНДИРИШДА ТАЪЛИМТАРБИЯНИНГ ЗАРУРИЯТИ»

Кудратов Акмалжон Ибодиллаевич,

Карши давлат университети мустак,ил тадк,ик,отчиси

ШАХС МАЪНАВИЙ Э^ТИЁЖЛАРИНИ КОНДИРИШДА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯНИНГ ЗАРУРИЯТИ

УДК: 157;150;(057)

ЦУДРАТОВ А.И. ШАХС МАЪНАВИЙ ЭЦТИЁЖЛАРИНИ ЦОНДИРИШДА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯНИНГ ЗАРУРИЯТИ

Маколада шахс маънавий эх,тиёжларини кондиришда таълим-тарбиянинг зарурияти, укувчилар томонидан таълим-тарбия жараёнида узлаштирилган назарий маънавий-ахлокий билимлар негизида ижтимоий фаолиятни ташкил этиш борасида куникма ва малакаларни х,осил килиш, ижобий мазмундаги маънавий-ахлокий сифатларни карор топтириш ва маънавий маданиятни юксалтириш масалари тах,лил килинган.

Таянч суз ва иборалар: шахс, шахс маънавияти, маънавий эх,тиёж, таълим жараёни, тарбия, укувчи, билим, иктидор, куникма, шакллантириш.

КУДРАТОВ А.И. НЕОБХОДИМОСТЬ ВОСПИТАНИЯ И ОБРАЗОВАНИЯ В УДОВЛЕТВОРЕНИИ ДУХОВНЫХ ПОТРЕБНОСТЕЙ ЛИЧНОСТИ

В статье анализируется необходимость воспитания и обучения в удовлетворении духовных потребностей личности, формирования умений и навыков на основе теоретических духовно-нравственных знаний, осваиваемых студентами в учебном процессе, принятия решений о морально-нравственных качествах в позитивном содержании и вопросах повышения духовной культуры.

Ключевые слова и понятия: человек, духовность человека, духовная потребность, образовательный процесс, воспитание, читатель, знание, способность, формирование.

KUDRATOV A.I. THE NECESSITY OF MORAL-SPIRITUAL BREEDING OF PERSONS IN THE EDUCATIONAL PROCESS.

In the article is analyzed the necessity for education and training the individuals moral-spiritual qualities. There is discussed formation spiritual and moral knowledges mastered by the students in the educational process on the theoretical basis, the decision-making of moral and spiritual qualities in the positive content and the issues of raising the spiritual culture.

Key words and concepts: person, person spirituality, spiritual need, educational process, upbringing, reader, knowledge, ability, formation.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)

Узида юксак фазилат, маънавий-ахлокий поклик ва инсоний камолот каби хислатларни бир-бири билан уйгунлаштирадиган шахс тарбияси таълим-тарбия тизи-мининг бош масаласи цисобланади.

Кириш. Бугунги кунда ёш авлоднинг юксак маънавий фазилатларини камол топ-тириш, бой маданий меросимиз хамда тари-хий кадриятларимизга хурмат-эътибор, Ватани-мизга мехр-мухаббат рухида тарбиялаш олди-мизга мухим вазифаларни куймокда1. Таълим - жамиятни ислох килиш ва уни ташки дунё учун янада очик хамда янги технология ва билим-ларга йуналтирилган жамиятга айлантириш-нинг асосий омилидир. У нафакат жамиятнинг ривожланиш истикболи, балки хар бир инсон-нинг алохида фаолиятини олдиндан аниклайди ва белгилайди2.

Инсон табиатда дунёга келиб, жамиятга камол топар экан, шубхасиз, тарбиянинг турли восита-ларидан фойдаланади. Маънавият тарбиясидаги эътикод тушунчасини ана шундай тарбия воси-таларидан деб курсатиш мумкин. Бунинг сабаби талаба-ёшлар кимларгадир таклид килгиси келади. Уз кунглига утирадиган довюрак, уктам, мехнатда илFор кишиларга, тарихий шахсларга, бадиий асар кахрамонларига эътикод куядилар. Бугунги ёшларда замонамизнинг энг машхур (ижобий маънода) кишиларига ухшашлик хохишини туедирадиган ижобий намунанинг тарбиявий кучи талабаларнинг таклид килишга мойиллигига асослангандир. Ёшлар, купинча, ота-оналарига, маълум бир ижобий ютукларга эришган кариндошларига, укитувчиларига ва машхур кахрамонларга таклид киладилар.

Бизнинг назаримизда, шахс маънавияти -унинг онгида кечадиган ижобий мазмунга эга уй-фикрлар, ниятлар, Fоялар, назария ва таъ-лимотлар мазмунининг амалий фаолиятдаги татбикда намоён булувчи рухий жараёндир. Шуни алохида таъкидлаш жоизки, шахс маънавияти асосида ижобий мазмунга эга булган уй-фикрлар, ниятлар, Fоялар, назария ва таъли-мотлар мазмунига етишишни эътиборга олиш

1 Рахимов З.Т. Таълим жараёни самарадорлигини таъ-минлашда педагогик креативлик ва унинг зарурияти. // "Замонавий таълим / Современное образование" илмий-амалий оммабоп журнал. Тошкент, 2019, 8(81) 4-бет.

2 Рахимов З.Т., Педагогик компетентлик таълим жараёни ривожланишининг мухим омили сифатида. // "Замо-

навий таълим / Современное образование" илмий-амалий оммабоп журнал. Тошкент, 2019, 7(80) 4-бет.

лозим. Чунки, шахс онгида хамиша хам ижобий мазмунга эга фикрлар кечмайди. Салбий фик-рларга эга булиш эса маънавиятсиз, ахлоксиз инсон киёфасини курсатувчи мухим белгидир.

Мавзунинг долзарблиги. Хозирги кунда хам таълим жараёни купинча олдингича, яъни омма-вий тусда олиб борилиши давом этмокда. Бунда таълим жараёни укитувчилар томонидан билим, иктидор ва куникмаларни шакллантиришга каратилади. Тарбия эса одам тарбияланганлиги-нинг мезони сифатида шахсий хислатларни шак-ллантириш билан боFлик булиб, бугунги кунда бу хислатларни маънавий кадриятлар асосида шак-ллантириб бориш максадга мувофик булар эди.

Олий таълим муассасалари талабалари маънавий кадриятларнинг мохиятини урганиш, тарбиявий имкониятлардан кенг фойдаланиши асо-сан таълим жараёнини ташкил этиш унинг асосий кисмларига куйиладиган талабларга ижо-дий ёндашишга боFлик. Таълим жараёнига узига хос психологик жихатдан ёндашув талабаларни мустакил фикрлаш, уз фикрини эркин баён этишга ундайди3.

Маънавий-ахлокий тарбияни ташкил этиш ижтимоий тарбиянинг муваффакиятини таъ-минловчи энг мухим омил саналади. Маънавий-ахлокий таълим ва тарбия узаро боFликлик, узвийлик, алокадорлик хамда диалектик харак-терга эга булиб, шахс маънавий ахлокий камо-лотини шакллантириш асоси хисобланади. Маънавий ахлокий таълим укувчиларга маънавий-ахлокий, ижтимоий-ахлокий муносабатлар мохияти туFрисида тизимланган билимларни бериш, уларда маънавий-ахлокий билимларни эгаллашга булган эхтиёжни юзага келтириш маънавий-ахлокий онгини шакллантириш жараёни булиб, у изчил, узлуксиз, тизимли тарзда ташкил этилиши лозим.

Мацсад. Шахс маънавий эхтиёжларини тадкик этишни назарий методик асослашдан иборат булиб, шахс маънавий эхтиёжларини кондиришда таълим-тарбиянинг зарури-

3 Рахимов З.Т., Талабаларнинг таълим жараёнидаги компетентлигини ривожлантиришда муаммоли таълим технологиясидан фойдаланиш зарурияти. // "Замонавий таълим / Современное образование" илмий-амалий оммабоп журнал. Тошкент, 2019, 1(74) 39-бет.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)

ятини очиб бериш, укувчилар томонидан узлаштирилган назарий маънавий-ахлокий билимлар негизида куникма ва малакаларни хосил килиш, ижобий мазмундаги маънавий-ахлокий сифатларни карор топтириш ва маъна-вий маданиятни шакллантириш.

Тадцицот объекти. Олий таълим тизимида шахс маънавий эхтиёжларини тадкик этиш хамда шахс маънавий эхтиёжларини кондиришда таълим ва тарбиянинг узвийликда олиб борилиши жараёни.

Тадцицотда цулланиладиган усуллар. Шахс маънавий эхтиёжларини кондиришда таълим-тарбиянинг заруриятини урганишга комплекс ёндашув, тарихийлик, мантикийлик, тизимли-лик тамойиллари асосида киёсий тахлил, куза-тув ва психодиагностик усуллар хамда махаллий тадкикотларда татбик килинганлик холатини аниклашда фойдаланиладиган фактологик тахлил усули кулланилди.

Мавзу буйича бошка олимлар илмий асар-ларининг кискача тахлили. Инсон фаолия-тининг фаоллиги инсоният маънавиятини махсули билан боFликлигини ифодалаб, маънавий эхтиёжларни юзага келтиради. Маънавий эхтиёжлар тугрисида мулохаза юритилганда унинг ижтимоий илдизлари кишилик тарихининг дастлабки манбалари билан узвий боFланиб кетишини таъкидлаб утиш лозим.

Таникли олим Э.Fозиевнинг1 таъкидлашича, ижтимоий жамият томонидан уз фукаролари олдига куйилаётган талабларига, жамиятнинг хукук асосларига, халк анъаналарига, юриш-туриш коидаларига, маънавият ва кадрият тизи-мига, маслак ва дунёкараш мохиятига мос туша-диган эхтиёжлар юксак онглилик, ижтимоий фаоллик, маънавий камолот учун хизмат килади, жамият тараккиётининг мухим мезонларидан бири булиб маданий эхтиёжларни тугилиш ва уларни кондирилиш даражаси ва маънавиятни эгаллашдаги роли хисобланади.

В.М.Каримова2 "жамиятнинг тараккиёт боскичларига биноан табиий эхтиёжларни кондиришнинг янгидан-янги, янада такомиллаш-ган воситалари пайдо булиб бормокда" деб таъ-кидлайди.

1 Fозиев Э.F. Умумий психология. - Т.: «Университет», 2002. 159-бет.

2 Каримова В.М. Оила психологияси. - Т.: 'Тап va texnologiya", 2008. - 170 б.

С.Л.Рубинштейннинг3 фикрича, инсонда маънавий эхтиёжлар турмуш тажрибаси ортиши, билим савияси кенгайиши, махсус машклар эгал-ланиши, ижтимоий хаёт коидаларига узлуксиз равишда риоя килиши, нарса ва ходисаларга муносабати узгариши туфайли ривожлана боради.

Р.С.Немовнинг4 фикрича, шахснинг ривожла-ниши аввало унда шахсий хислатларнинг шак-лланиши билан бошланади. Ривожланиши узида шахснинг жисмоний, аклий ва бошка хислатларнинг такомилини намоён этадиган жараён булиб, бундай хислатларнинг тугма, баъзиларига кейинчалик эришган булади.

Асосий цисм. Шарк мутафаккирлари таълимни хеч качон тарбиядан ажратиб куришмаган. Шарк халкларининг узига хос хусусияти яна шундан иборатки, нафакат тар-бия таълимдан ажратилмаган, балки таълимда шахс ривожланишида миллий узига хослик хам алохида курилмаган. Миллий узига хослик факат бирон-бир тилни (масалан: русча, арабча, узбекча, форсча) урганилгандагина эътиборга олинган.

Албатта, укув-тарбия жараёнини, ривожла-нишни айрича куриб булмайди. Аммо, купгина накллар мохиятидан маълумки, бу бутун жараён алохида кирралар сифатида хам эътироф этил-ган. Масалан, «Олим, булиш осон, одам булиш кийин» иборасини олиб курайлик. Яъни одам бир канча билимлар, куникмалар ва малакалар сохиби булгани билан у хаётда уз урнини топол-маслиги, шахс сифатида шакллана билмаслиги мумкин.

Маънавий кадриятларни бой тарихий маданий мерос сифатида урганишнинг самарали андозаси катор педагогик шартларга таянган холда яратилади. Бу уринда олий таълим муас-сасаларида урганиладиган фанларнинг умумий характери укув машFулотлари жараё-нида урганиладиган мавзунинг маънавий кадриятларни урганишдаги имкониятлари; тала-банинг маънавий талаби, кизикиши ва маънавий маданият даражаси; талаба маънавий эхтиёжи ва укитувчи савияси; таълим мазмунида дарс-нинг таълимий, тарбиявий ва ривожлантирувчи хусусиятларига яхлит жараён сифатида муно-

3 Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Т.1. - М.: 1989. - С.344-360.

4 Немов Р.С. Психология: Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений: В 3 кн. - 4-е изд. — М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. - 688 с.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)

сабат; дарс шакллари, усул ва воситаларининг талаба маънавий маданиятини тарбиялаш сама-радорлигини таъминлашга хизмат кила олиш даражаси; умуминсоний ва миллий кадриятлар муштараклиги асосида талабалар маънавий маданиятни шакллантириш; талабаларнинг ёш ва рухий хусусиятларини хисобга олиш; турмуш тарзи (оила мухити, савияси, худудий яшаш жойи ва хоказо); таълим-тарбия мазмунининг узаро давр талабига мослик даражаси (дастур, дарслик, укув-услубий кулланмалар, маърифий манбалар) хисобга олинади. Юкорида келтирилган барча омиллар тарбия жараёнининг таълим жара-ёни билан бирлигида олиб борилишига хизмат килади.

Шундай килиб, таълим ва тарбиянинг узвийликда олиб борилишини таъмин-лашда куйидагиларга эътибор каратиш лозим хисобланади1:

- хар кандай мавзудаги укув машFулотини утказишда мавзунинг тарбиявий ахамиятга эга булган жихатларини ёритиш;

- тарбиявий ахамиятга эга булган вокейликка асосланиш;

- талабаларнинг маънавий эхтиёжларини синчковлик билан урганиб мос холда харакат килиш;

- талабаларнинг ёши, умумий савиясига мослигини инобатга олиш;

- талаба билим савияси, мантикий фик-рлаш даражасининг усиши, тарбиясига таъси-рини аниклаш;

- талабанинг шахсий хислатларини шакллантириш, олиб бориладиган тарбиявий ишларни тадкик этиш.

Бу жараёнларни ёритиш давомида таълим ва тарбия бир-бирига уЙFунлашиб кетганлигини, бир-бирини боFлайдиган жуда нозик, айрим холатларда жуда хам ингичка куприклар мав-жудлигини эсда тутиш керак.

Таълим ва тарбия жараёнларининг ажралмас кисмларидан бири таълим мазмуни шахсий хислатларини тарбиялашнинг катта имкониятларига эгалигидадир.

Замонавий талкинда таълим-тарбия жараёни укитувчи ва талабалар уртасида муайян максадга эришишга каратилган самарали хамкорлик демакдир2. Зеро, таълим-тарбия жараёнида укитувчи ва талабаларнинг биргаликдаги фаоли-

1 Муаллиф изланишлари асосида.

2 Мавлонова Р., Тураева О., Холикбердиев К. Педагогика. - Т.: "Укитувчи", 2001. 512 б.

ятлари ташкил этилади, бошкарилади ва назорат килинади. Ягона максад унга эришиш йули замонавий таълим-тарбия жараёни максадини тав-сифлайди.

Талаба хулки, хатти-харакатларида маънавий маданиятининг асосий мезонлари: инсонпар-варлик, мехнатсеварлик, миллий Fурур, ватан-парварлик, мехр-мурувват, иймон, ижодкор-лик, фаоллик, ташаббускорлик, уз-узини назорат килиш ва уз-узини бахолашни талаб этади. Бу талаб талабанинг ватан, ота-она, дустлари, жамоа олдидаги бурчига, вазифаларига, таълим-тарбия жараёнида намоён буладиган фаоллик, ижодкорлик хусусиятларига муносабати оркали амалга оширилади.

Маънавият аклий, ахлокий, хукукий, иктисодий ва сиёсий билимлар замирида шак-лланади. Мазкур билимлар уз навбатида инсон ижобий сифатларининг камол топиб, бойиб боришига олиб келади. Фазилатлар инсоннинг ижобий сифатлари мажмуидан иборат.

Талабаларнинг маънавий-ахлокий тушунча-лари факат дарс жараёнидагина эмас, балки кун-далик турмушда хам синовлардан утиб шакллана боради. Шунинг учун таълим-тарбия жараёнида шундай шароит яратмок керакки, талабалар сабот-матонат, кунт, ташаббускорлик, чидам курсата оладиган, киладиган ишларнинг жамият ва ватан учун зарурлигини калбдан тушунадиган булсинлар. Талабаларга бериладиган билимлар мажмуи, шубхасиз, жуда катта тарбиявий кучга эгадир. Талабаларда чинакам илмий дунёкараш асосларини яратишда, туFри хукм юритиш кобилиятини тарбиялашда маънавий-ахлокий сифатларга таяниб иш курилади.

Шахс деганда муайян жамиятнинг аъзоси тушунилади. Одам-инсон индивиди шахсга айланмоFи учун рухий жихатдан тараккий этган, уз хусусияти ва сифатлари билан бошкалардан фарк килиши лозим.

Хар бир одам шахс сифатида турлича намоён булади. У узининг хусусияти, кизикиши, кобилияти, аклий жихатдан ривожланганлик даражаси, эхтиёжи, мехнат фаолиятига муносабати билан бошкалардан фаркланади. Булар шахснинг узига хос хусусиятлари булиб, мазкур хусусиятлари ривожланиб маълум бир боскичга етсагина у камол топган шахс сифатида намоён булади. Шахс ижтимоий муносабатлар жараёнида карор топади.

Биз юкорида "ривожланиш" тушунча-сини жуда куп ишлатдик. Энди ушбу тушунчага атрофлича ёндашиб, таъриф беришга харакат

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)

килaйлик. Одaм биoлoгик мaвжyдoт сaнaлaди, тaбиий, биoлoгик вa ижтимoий кoнyниятлapгa бeвoeитa бyйeyнaди.

Бoшкaчa килиб aйтгaндa, шaxe, инeoн тиpик opгaнизмдиp, ШУ eaбaбли УНИНГ хaёти биo-лoгиянинг умумий кoнyнлapигa, ёшлap aнa-томияси вa физиoлoгияeининг мaxeye Koнyнлapигa бyйсyнaди. Бyлapдaн тaшкapи oдaмнинг кoмил инсoн 6УЛИ6 eтишyвидa aник мaкeaд aeoe^Aa тaшкил этилгaн xaтти-хapaкaт, иpoдa сифaтлapининг кaмoл тoпиши aeo-eидa aйpим нyкeoнлapнинг бapтapaф этилиши кийинчиликлapни eнгиб yтишгa бyлгaн ишoнчи Xaм мухим aхaмиятгa эгaдиp.

Maълyмки, хaёти дaвoмидa инeoн жиeмoний вa психик жих^^н yзгapиб бopaди. Лeкин бoлa-лик, yсмиpлик вa yeпиpинлик дaвpидa pивoжлa-ниш нихoятдa кучли бyлaди.

Бoлa мaнa шу йиллapдa хaм жисмoний, хaм pyхий жихaтдaн УСИШИ, уз^иши тyфaйли шaxe eифaтидa кaмoлгa eтaди, бyндa бepилaётгaн тap-бия мaксaдгa мyвoфик тaъeиp этиши нaтижa-сидa бoлa жaмият aъзoeи eифaтидa кaмoл тoпиб, мypaккaб ижтимoий мyнoeaбaтлap систeмaсидa Узигa мyнoeиб Уpин эгaллaйди.

Анaтoмик вa физиoлoгик xapa^ep-дaги yзгapишлap жиeмoний pивoжлaнишгa тaaллyклидиp. Одaм буйининг усиши, гaвдa oFиpлигининг opтиб бopиши, гaвдa тузилиши-нинг yзгapиши, ^н бoeими, yпкa eиFими, тaянч-Xapa^ aппapaтининг хoлaти вa бoшкaлap жис-мoний pивoжлaниш кypeaткичлapидиp.

Рухий жapaёнлap вa бoлa pyхиятидaги yзгapишлap, чyнoнчи, диккaт вa xoтиpa дapa-жaси, тaфaккyp xyeyeиятлapи, суз бoйлиги хaмдa нуткнинг pивoжлaнгaнлик дapaжaeи вa бoшкaлap pyхий pивoжлaнишгa тaaллyклидиp.

Шaxe pивoжлaнишидa y ёки бу фaoлият тyp-лapи (уйин, укиш, мeхнaт вa бoшкaлap)нинг тypли ёшдaги фaoлиятлap мaзмyни (мaкeaдгa йyнaлтиpилгaнлик, хapaкaтнинг oнгли, peжaли булиши, yлapнинг eaмapaдopлиги вa х.к) шунинг-дeк, aлoкa, мyoмaлa хaмдa кишилap ypтaeидaги ижтимoий мyнoeaбaтлap мaзмyни, ижтимoий-axлoкий мeъёpлapгa буйсуниш, ижтимoий бyp-чни aнглaш, yнгa нисбaтaн мaeъyллик кaби xyey-eиятлap хaм мухим aхaмиятгa эгa бyлaди.

Шaxснинг шaкллaнишидa шaxeий xиeлaт вa сифaтлapнинг pивoжлaниб, тapaккий этиб бopиши мухим ypин тyтaди. Шaxe eифaтлapини тyFpи aниклaш учун тypли мyнoeaбaтлap жapaё-нидa уни ypгaниш мaкeaдгa мyвoфикдиp.

Бугунги кyндa тaълим-тapбия тизими гад-pлapнинг янги aвлoди тaфaккypини, oнгини 1^к-ллaнтиpишгa xизмaт килaдигaн зapyp биp eoхa eифaтидa нaмoён бyлaётгaн экaн, шaxe тaъpифи хaм биpмyнчa oйдинлaшaди.

Шaxe - ижтимoий мyнoсaбaтлap мaхeyли булиб, oнгли фaoлият билaн шyFyллaнyвчи ижти-мoий мaвжyдoт сифaтидa унинг жaмиятдa уз Уpни 6OP.

Maкoлaнинг илмий янгилиги (мoхияти).

Шaxснинг pивoжлaниши бapчa тyFмa вa 1^к-ллaнтиpилгaн xyeyeиятлap: opгaнизмнинг aнaтo-мик тузилиши, физиoлoгик вa пeиxoлoгик xyey-eиятлap, фaoлият вa xaтти-хapaкaтнинг микдopий вa eифaти yзгapиш жapaёнидиp. Инсoн хaёт экaн, бутун yмpи дaвoмидa усиб, pивoжлaниб, yзгapиб бopaди.

Бoлaлик, yeмиpлик вa yeпиpинлик йиллapидa шaxснинг кaмoл тoпиши яккoл кyзгa тaшлaнaди. Pивoжлaниш дeгaндa биз шaxeнинг хaм жиeмo-ний, хaм aклий вa мaънaвий кaмoл тoпиш жapa-ёнини aйтиш мумкин.

Шaxe eифaтидa pивoжлaниши хap тoмoнлaмa кaмoл тoпишининг сaмapaли бyлишигa эpи-шиш мaкeaдидa унга тaъeиp этувчи oмиллapни шyнингдeк, шaxс кaмoлoтидa тaълим вa тap-бия хaмдa фaoлиятининг тaъeиpи вa aхaмиятини эътибopгa oлиш кepaк. Шaxe pивoжлaнишигa иpeият, мухит вa тaълим-тapбия габи oмиллap тaъeиp этaди. Maзкyp oмиллapни 1-paeмдaги1 кypинишдa тaeвиpлaймиз.

MpenaL- бу oтa кoни ёки aждoдлapигa xoe бyлгaн биoлoгик хусусият вa yxшaшликлapнинг нaeлгa (бoлaгa) утиш жapaёнидиp.

Haслдaн-нaслгa yтaдигaн xyeyeиятлapгa кyйидaгилap киpaди:

Анaтoмик-физиoлoгик тузилиш (миeoл учун юз тузилиши), op^Knap хoлaти, кaдди-кoмaт, aeaб тузилиши xyсyсиятлapи, тepи, eoч хaмдa кyзлapнинг paнги. Шyнингдeк, нутк, тaфaк-i<yp, иxтиёpий хapaкaт вa aмaллap, вepтикaл Xoлaтдa юpиш, мeхнaт, ижoд килиш кoбилияти вa бoшкa иeтeъдoд aлoмaтлapи хaм нaeлдaн-нaeлгa yтaди. Истeъдoд aлoмaтлapи умумий xyey-сият ^сб этaди, мyaйян мeхнaт вa ижoд тypигa йyнaлтиpилгaн эмae. Иeтeъдoд aлoмaтлapи мyaйян фaoлиятгa мoйилликни aкe эттиpaди xoлoe.

Maълyм oилaдa тapбиялaнaётгaн бoлaдa aждoдлapигa xoe иeтeъдoд нишoнaeи arc этгaндa, aйнaн aнa шу истeъдoднинг шaкллaни-

1 Myaллиф излaнишлapи aсoсидa.

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM I COBPЕMЕHHOЕ OБPAЗOBAHИЕ 2020, 9 (94)

1-расм. Шахснинг шаклланишига таъсир этувчи омиллар.

Шахснинг шаклланишига таъсир этувчи омиллар

шида мухим роль уйнаган, унинг ривожланиши учун кулай имкониятларга эга оила мухитини назардан четда колдирмаслик лозим.

Физиология ва психология фанлари буйича олиб борилган тадкикот натижаларининг курсатишича, инсон боласи тайёр кобилият билан эмас, балки бирор бир кобилиятнинг руёбга чикиши ва ривожланиши учун манба булган лаёкат билан тугилади. Лаёкат гуё "мудрок" холатда булиб, унинг "уЙFониши" -ривожланиши учун кулай мухит яратишни талаб килади.

Шахс муайян ижтимоий жамият махсулидир. Шахснинг хаётий фаолиятида ижтимоий мухит унга ёки ижобий, ёки салбий таъсир курсатиши мумкин. Ижтимоий жамият шахс имкониятла-рини руёбга чикариши ёки йук килиши мумкин. Бу жамиятнинг маънавий киёфаси, унда ташкил этилаётган муносабатлар мазмуни хамда дара-жасига боFлик.

Мухит деганда шахснинг шаклланишига таъсир этувчи ташки олам вокелик, ходисалар мажмуи тушунилади. "Мухит" тушунчаси узида географик-худудий, ижтимоий ва микро мухит (оила) хусусиятларини ифода этади.

Микромухит узида кисман ижтимоий мухит киёфасини акс эттиради. Айни чоFда у нисба-тан мустакилликка эга. Микромухит, бу ижтимоий мухитнинг бир кисми булиб, оила, мак-таб, дустлар, тенгкурлар, кишилар ва шу каби-ларни уз ичига олади. Болани куршаб турган мухитда ижобий ва салбий ривожлантирувчи ва инкирозга элтувчи ходисалар мавжуд. Агар бола уз туFма лаёкатига мос шароитда усиб, зарур фаолият билан шуFулланса, лаёкат эрта куриниб ривожланиши, аксинча, бундай мухит булмаса йук булиши ёки "мудрок"лигича колиб кетиши хам мумкин. Бундан ташкари одоб, ахлок, хулкий сифатлар, шахснинг барча рухий сифатлари

факат мухит ва тарбиянинг узаро таъсири асо-сида вужудга келади.

Педагогика ва психология фанлари ижтимоий мухит, унда шахснинг шаклланиш жараё-нига таъсири ролига алохида эътибор беради. Ижтимоий вокеа ва ходисаларнинг шахс риво-жига таъсири Fоят мухим эканлигини таъкидла-ган холда, улар ижтимоий мухит абадий эмас, у ижтимоий-тарихий конуниятлар таъсири остида узгариб боради, дея таъкидлайдилар.

Оила мухити - микромухит хам узига хос мухим тарбиявий таъсирга эга. Мавжуд ижтимоий мухит инсоннинг усиб бораётган онгига таъсир этади. Ижтимоий тузум даражаси канчалик юкори булса, унинг шахсга нисба-тан онгли таъсири хам шунчалик юкори булади. Ушбу таъсир ижтимоий жамиятдаги мавжуд тар-бия тизими оркали амалга оширилади.

Тарбия - бирор максадга йуналтирилган жараён булиб, у муайян даражадаги дастур Fоялари асосида махсус касбий тайёргарликка эга булган кишилар томонидан ташкил этилади.

Тарбия ижтимоий мухит оркали келадиган тарбиявий таъсирларнинг барчаси билан боFлик холда таъсир килади. Бунда кулай омиллардан фойдаланилади, салбий таъсирларнинг кучини маълум даражада камайтиради. Мухитнинг таъсири стихияли, тарбиянинг таъсири эса максадга мувофик олиб борилади.

Тарбиянинг муваффакияти куп жихатдан бола шахсининг узига хос хусусиятлари, у яша-ётган мухитнинг таъсирини хисобга олишга боFликдир. Шуни ёдда тутиш керакки, бола маж-бур булган микромухит мазмунини унинг ривож-ланишига таъсир этувчи кишилар ва улар билан урнатилган алока мохияти белгилайди. Бола оила аъзолари, тарбиячи, укитувчи, уртоклари, оилага якин кишилари билан муносабатда булади. Ушбу муносабатлар боланинг ривожла-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)

шидa Foят мухим poль yйнaйди. Бoлaгa yлapнинг тaъсиpи yзapo мyoмaлa-мyнoeaбaти бyлaди. Анa шу aлoкa aeoeидa бoлa aждoдлap тaжpибaсини yзлaштиpaди, узи учун aндoзa тaнлaйди.

Бoлa вa кaттaлap ypтaeидaги yзapo мyнoea-бaт фaoл жapaёндиp1. Maзкyp жapaёндa rana-лap фaкaтгинa ypгaтyвчи булиб кoлмaeликлapи лoзим. Шyндaгинa y уз хapaкaтлapини узи идopa килишга, уз фaoлияти мaзмyнини тaхлил килишга ypгaнaди. Бoлa фикp килap э^н, yйлap экaн, унинг oнги, тaфaккypи yeaди.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Ижтимoий мyнoeaбaтлap жapaёнидa нутк pивoжлaнaди. Чунки жaмиятдa бoлa rana-лap, тeнгдoшлap, тapбиячилap вa тypли жaмoa-лap кypшoвидa бyлap эган, y eaвoллap бepaди, кyзaтaди, мyлoхaзa килaди. Xaётий вoкea-Xoдиeaлapни тушунишга, яхшини ёмoндaн aжpaтиб oлишгa, уз хapaкaтлapини дaвp тaлa-бигa мoслaштиpишгa ypинaди. Xap биp ижти-мoий жaмиятдa тapбиянинг мaкeaд вa вaзифa-лapи, axлoк мeъёpлapи, мaдaний бoйликлap, жaмият aъзoлapининг диди, axлoкий кapaшлapи, дyнёкapaшлapи, эътикoдлapи yзгapиб бopaди вa yлap тapбия вoeитaeидa бoлaлap oнгигa сингди-pилиб бopилaди.

Бoлa шaxснинг pивoжлaниши учун фaoл кун-дaлик фaoлият зapyp2. Фaoлият ёpдaмидaгинa бoлa aтpoф-мyхит билaн мyнoeaбaтдa бyлaди, шу opкaли унинг билиш кoбилияти pивoжлaнaди, тaфaккyp килиш дapaжaeи юкeaлaди, xapa^ep eифaтлapи тaкoмиллaшиб, кaмoл тoпaди.

Шaxс ижтимoий хaётнинг мaхeyли экaн, y aлбaттa, бoлaни ypaб oлгaн мухит тaъeиpидa pивoжлaнтиpaди. Шaxeнинг хaёти фaoлияти дaвoмидa мухит yнгa ё ижoбий, ё eaлбий тaъ-eиp кypсaтиши мумкин. Бу тaъeиp pивoжлa-ниш имкoниятлapини pyёбгa чикapиши ёки йук килиши мумкин.

Мухит - бу шaxсгa тaъeиp этувчи тaшки вoкea вa хoдиeaлap кoмплeкeидиp. Бyлap: тaбиий мухит (гeoгpaфик, экoлoгик) ижтимoий мухит ^axe яшaётгaн жaмият) oилa мухити вa бoшкaлap киpaди. Бyлap opaсидa ижтимoий мухитнинг, яъни шaxe яшaётгaн жaмиятнинг инeoн кaмo-лoти учун яpaтилгaн имкoниятлapи мухим poль yйнaйди. Шaxe pивoжлaнишигa эpишиш хap биp жaмиятдa aмaлгa oшиpилaётгaн тapбия тизими opкaли aмaлгa oшиpилaди.

1 Сaфapoв О., Maxмyдoв М. Оилa мaънaвияти. - T.: "Maънaвиaт", 2009. - 248 б.

2 Абдypayф Фитpaт. Оилa. - T.: "Maънaвиaт", 2000. - 44 б.

Фaкaт тapбия opкaли инeoндaги pивoжлaниш имкoниятлapини pyёбгa чи^иш мумкин. Tap-бия жapaёнидa aник мaкeaд вa peжa aeoeидa шaxсгa тaъeиp этилaди.

Бунинг нaтижaeидa мухи^ги вoкeaлapнинг тyFpи ижoбий тaъeиpини aмaлгa oшиpиш имкoни тyFилaди. Мухит бepa oлмaгaн нapea-лap тapбия opкaли хoeил килинaди, хaттo тap-бия тyфaйли шaxeдa тyFмa кaмчиликлapни хaм yзгapтиpиб шaxeини кaмoлгa eткaзиш мумкин. Бyндaн тaшкapи мухитнинг сaлбий тaъ-eиpи тyфaйли тapбияeи издaн чиккaнлapни хaм кaйтa тapбиялaйди. Pивoжлaниш шaxe фaoли-ятидaн тaшкapидa бyлмaйди. Шу eaбaбли oдaм фaoлияти унинг pивoжлaниши учун aeoe бyлaди. Пeдaгoгик жихaтдaн тyFpи yюштиpилгaн хap кaндaй фaoлият xoх уйин, мeхнaт, укиш, eпopт вa бoшкaлap шaxeнинг pивoжлaнишигa тaъeиp кypeaтaди. Инeoннинг кaмoл топиш жapaёнини фaкaт иpeият, мухит вa тaълим-тapбиягa бoFлaб Уpгaниш, тaлкин килиш хaм хaкикaтгa yнчaлик тyFpи кeлмaйди. Чунки ижтимoий тapaккиётдa шaxeнинг узи хaм фaoл иштиpoк этaди.

Хулоса.

Шaxс мaънaвий эхтиёжлapини кoндиpиш a^^ axлoкий, хукукий, иктиeoдий вa сиёсий билимлapни пyxтa эгaллaш aeoeидa aмaлгa oши-pилaди. Ушбу билимлap шaxс ижoбий eифaтлa-pининг янaдa шaкллaниши, кaмoл тoпиб, pивoж-лaнишигa xизмaт килaди.

Зaмoн тaлaблapи aeoeидa тaълим-тapбия oлгaн тaлaбaлap мaънaвиятли, дyнёкapaши гснг, кpeaтив фикpлaй oлиш кoбилияти, ижтимoий Xaётдaги жapaёнлapгa уз фикpи вa мyнoeaбaтини билдиpa oлaдигaн, мaънaвий-axлoкий сифaт-лapни кapop тoптиpиш, вaзиятни тaхлил килa oлиш кoбилияти шaкллaнaди.

К^билият вa иeтeъдoднинг pyёбгa чикишидa инсoннинг мyaйян фaoлиятгa кизикиши билaн биp кaтopдa унинг уз yeтидa ишлaши хaм мухим aхaмият кaeб этaди. Иeтeъдoдли кишилap-иктидop кучини тyлa pyёбгa чикapиши учун уз yстилapидa тинмaй ишлaшлapи, мeхнaт килишлapи шapт.

Фaнлapдaн yзлaштиpa oлмaгaн тaлaбaлapни ^билиятсиз дeйиш xaтo, укитувчининг биpинчи гaлдaги вaзифaeи хap биp тaлaбaнинг ёшини вa пeиxoлoгик хусусиятини чyкyp ypгaниши, унинг кизикиши вa иeтaклapини aниклaши, yлapни хиeoбгa oлгaн Xoлдa пeдaгoгик чopa-тaдбиpлapни кУллaши лoзимдиp. Умyмaн, пeдa-гoгик жихaтдaн тyFpи yюштиpилгaн хap кaндaй

ЗAMOHABИЙ ТAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИЕ 2020, 9 (94)

фаолият бола шахсининг аклий, ахлокий, эстетик, жисмоний хамда иродавий ривожланишига ижобий таъсир этади.

Таклифлар.

1. Таълим-тарбия жараёнида утмиш меро-симиз Шарк алломаларининг бебахо асарлари-дан туFри фойдалана олиш. Бунинг учун - уларни пухта укиб-урганиш, мохиятини тула англаш ва уз хаётида куллаш.

2. Ёшларга таълим-тарбия беришда инсон хаёти давомида кадрланиб, ривожлантири-либ келаётган назарий ва амалий сайкал топ-ган яхшилик, адолат, дустлик, тинчлик, тенглик, эркинлик, инсонпарварлик, мехнатсеварлик, ота-она, кексаларга хурмат, иймон, эътикод, устоз ва шогирд ва бошка умуминсоний фази-латларни сингдириш. Буни амалга ошириш учун техник олий таълим муассасаларининг бакалавриат таълим йуналишлари укув режасида «Педагогика. Психология" фан киритилиши зарур.

Натижада юкорида келтирилган фазилатларни талабаларда пайдо булиши учун имконият яра-тилади. Негадир кейинги йилларда мазкур фан хеч кандай асоссиз олиб ташланди. Олий таълим муассасаларининг бакалавриат таълим йуналишлари укув режасига "Педагогика. Психология" фанини кайта киритиш максадга мувофик булар эди.

3. Ёшларга уз кобилият ва иктидорини намоён килишлари учун имконият яра-тиш. Бунинг учун - халкаро тажрибалар асо-сида барча шахарларда ва туманлар марка-зида Ракамли технологиялар укув марказларини ташкил этиш, бу марказларда электрон тижо-рат ва дастурлаш тил ургатиш курслари фаоли-ятини йулга куйиш. Ёшларнинг ахборот техно-логиялари сохасида бизнес буйича инновацион куникмаларини шакллантиришга каратилган "стартап" лойихалар танловларига иштирокини амалга оширишга ёрдам курсатиш.

Адабиётлар руйхати:

1. Абдурауф Фитрат. Оила. - Т.: "Маънавият", 2000. - 44 б.

2. Каримова В.М. Оила психологияси. - Т.:'Тап va texnologiya", 2008 - 170 б.

3. Мавлонова Р., Тураева О., Холикбердиев К. Педагогика. - Т.: "Укитувчи", 2001. -512 б.

4. Немов Р.С. Психология: Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений: В 3 кн. - 4-е изд. — М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. - 688 с.

5. Рахимов З.Т., Таълим жараёни самарадорлигини таъминлашда педагогик креа-тивлик ва унинг зарурияти. // "Замонавий таълим/Современное образование" илмий-амалий оммабоп журнал. Тошкент, 2019, 8(81) 4-бет.

6. Рахимов З.Т., Педагогик компетентлик таълим жараёни ривожланишининг мухим омили сифатида. // "Замонавий таълим/Современное образование" имий-амалий оммабоп журнал. Тошкент, 2019, 7(80) 4-бет.

7. Рахимов З.Т., Талабаларнинг таълим жараёнидаги компетентлигини ривожлан-тиришда муаммоли таълим технологиясидан фойдаланиш зарурияти. // "Замонавий таълим/Современное образование" илмий-амалий оммабоп журнал. Тошкент, 2019, 1(74) 39-бет.

8. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Т.1. - М.: 1989. -С. 344-360.

9. Сафаров О., Махмудов М. Оила маънавияти. - Т.: "Маънавият", 2009. - 248 б.

10. Fозиев Э^. Умумий психология. —Т.: «Университет», 2002. 159-бет

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.