Научная статья на тему 'Нотўлиқ оиланинг хорижий олимлар томонидан ўрганилганлик ҳолати'

Нотўлиқ оиланинг хорижий олимлар томонидан ўрганилганлик ҳолати Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
130
40
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
нотўлиқ оила / ёлғиз она / бола тарбияси / ижтимоий-иқтисодий муаммолар / шахснинг ижтимоийлашуви / неполная семья / мать-одиночка / воспитание ребенка / социально-экономические проблемы / социализация личности

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Шаумарова Зилола Абдушукуровна

Мақолада хорижий олимларни нотўлиқ оиланинг психолого-педагогик муаммолари ҳамда уларнинг бола шахси шаклланишига таъсири масалаларига бағишланган диссертацион тадқиқотларнинг илмий таҳлили баён қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОСТОЯНИЕ ИЗУЧЕННОСТИ НЕПОЛНОЙ СЕМЬИ ЗАРУБЕЖНЫМИ УЧЕНЫМИ

В статье изложен научный анализ диссертационных исследований зарубежных авторов, посвященных психолого-педагогическим проблемам неполной семьи и их влиянию на формирование личности ребенка.

Текст научной работы на тему «Нотўлиқ оиланинг хорижий олимлар томонидан ўрганилганлик ҳолати»

Шаумарова Зилола Абдушукуровна,

Т.Н.К,ори Ниёзий номидаги Узбекистан педагогика фанлари илмий тадк,ик,от институти таянч докторанти

НОТУЛИК ОИЛАНИНГ ХОРИЖИЙ ОЛИМЛАР ТОМОНИДАН УРГАНИЛГАНЛИК ^ОЛАТИ

ШАУМАРОВА З.А. НОТУЛИК ОИЛАНИНГ ХОРИЖИЙ ОЛИМЛАР ТОМОНИДАН УРГАНИЛГАНЛИК Х,ОЛАТИ

Маколада хорижий олимларни нотулик оиланинг психолого-педагогик муаммолари х,амда уларнинг бола шахси шаклланишига таъсири масалаларига баFишланган диссертацион тадкикотларнинг илмий тах,лили баён килинган.

Таянч суз ва тушунчалар: нотулик оила, ёлFиз она, бола тарбияси, ижтимоий-иктисодий муаммолар, шахснинг ижтимоийлашуви.

ШАУМАРОВА З.А. СОСТОЯНИЕ ИЗУЧЕННОСТИ НЕПОЛНОЙ СЕМЬИ ЗАРУБЕЖНЫМИ УЧЕНЫМИ

В статье изложен научный анализ диссертационных исследований зарубежных авторов, посвященных психолого-педагогическим проблемам неполной семьи и их влиянию на формирование личности ребенка.

Ключевые слова и понятия: неполная семья, мать-одиночка, воспитание ребенка, социально-экономические проблемы, социализация личности.

SHAUMAROVA Z.A. INVESTIGATION STAGE OF INCOMPLETE FAMILIES BY SCIENTISTS

The article presents a scientific analysis of dissertation research by international authors on the psychological and pedagogical problems of an incomplete family and those influence on the formation of the child's personality.

Keywords: incomplete family, single mother, raising a child, socio-economic problems, an individual's socialization.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 10

Сунгги 20-30 йиллар ичида дунёдаги купгина мамлакат-ларда нотулиц оилалар сонининг кескин усиши, отасиз усаётган болаларнинг купайиши, оила институтининг заифлашиши барча давлатлар учун нафацат ижтимоий, балки катта ижтимоий-ицтисодий муаммоларни юзага кел-тиряпти. Шу сабабли %ам ушбу муаммо турли соца олим-лари, жумладан, педагогика ва психология фанларидаги тадцицотчилар томонидан фаол урганилмоцда.

Масалан, В.А.Барабохина1 томонидан 2013 йил нотулик оилалардаги бошланFич синф ёшида булган болаларни педагогик куллаб-кувватлаш воситасида уларнинг ижтимоийлашуви муам-моси илмий жих,атдан тадкик этилган. Диссерта-цион тадкикот натижаларига кура куйидагилар аникланган:

- нотулик оиланинг боланинг ижтимоийла-шувига салбий таъсири;

- нотулик оилада усаётган бошланFич синф ёшдаги болаларнинг ижтимоийлашувида халк маданиятидан фойдаланишнинг педагогик ах,амияти;

- болаларнинг ижтимоийлашувида шахсга йуналтирилган педагогик куллаб-куватлаш моде-лидан фойдаланишда конкрет нотулик оилани ижтимоий-педагогик, ижтимоий-психологик хусусиятларини х,исобга олиш, бола ва ота ёки оналарнинг педагогик маданиятини ошириш зарурлиги;

- нотулик оиланинг боланинг ижтимоий-лашувидаги салох,ияти ва х,олатига кура когни-тив, ижтимоий-психологик ва коммуникатив савиясига кура: яхши, урта, пасайган, куйи ва инкирозли экани.

В.А.Барабохина томонидан утказилган тадкикот натижаларига кура, нотулик оиладаги болаларнинг ижтимоийлашувига каратилган дарсдан ташкари махсус дастур («Воспитание семьянина») ишлаб чикилган. Муаллиф томонидан педагог-лар учун х,ам тавсияномалар тайёрланган.

Тадкикот натижаларига кура, нотулик оиладаги болалар шахсида тулик оиладаги тенгдош-ларига нисбатан мослашувчанлик, мулокотга киришиш х,амда фаоллик нисбатан камрок ифо-даланган.

1 Барабохина В.А. Персонифицированная педагогическая поддержка социализации младших школьников из неполных семей. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. -Великий Новгород, 2013.

М.И.Кирикова2 (2009) томонидан оила ва болаларга ижтимоий ёрдам маркази воситасида нотулик оиланинг тарбиявий салох,иятини ошириш муаммоси буйича диссертацион тадкикот утказилган.

М.И.Кирикова тадкикотида нотулик оиланинг тарбиявий салох,ияти савиясини ошириш моде-лини ишлаб чиккан.

Унинг моделига кура, иш боладан, яъни нотулик оила ва ундаги боланинг ижтимоий-педагогик жих,атларини урганишдан бошла-нади. Аниклаш зарур булган хусусиятлар урга-нилиши натижасида оиланинг тарбиявий сало-х,ияти савиясини ошириш устида махсус ишлаб чикилган фаолият бошланади. Бу фаолият маз-муни ота-оналар университети, конференция, тренинглар оркали нотулик оиладаги ота-оналарни психологик-педагогик билимларини ошириш, ота-оналарга индивидуал ва умумий маслах,атлар бериш, ота-оналар кечаларини утказиш, нотулик оила аъзоларида спорт, сало-матлик кунлари, мусобакалар воситасида соFлом турмуш тарзини шакллантириш, ота-она ва болалар орасида гуманистик ва мехрли муноса-батларни шакллантириш, ота-оналарнинг педагогик савиясини ошириб, уларда Марказ билан хамкорлик килиш эх,тиёжини юзага келтириш, Марказда фаол булиш ва оиласида ижобий узгаришлар килиш истагини юзага келтириш ва натижаларини узларига курсатиш х,амда Марказ томонидан иш мониторингини олиб бориш, вакти-вакти билан булган ижобий узгаришлар, динамикани улчаб, таккослаб боришдан иборат.

2 Кирикова М.И. Повышение воспитательного потенциала неполной семьи в условиях центра социальной помощи семье и детям. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Москва, 2009.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 10

M.B.HocraBa1 (2009) тoмoнидaн нoтyлик oтaли oилaлapдa (oилa oтa Ba бoлaлapдaн ибo-paт) oтa Ba бoлaлapнинг yзapo мунocaбaтлapини ижтимoий-пcиxoлoгик xуcуcиятлapи мaxcуc Уpгaнилгaн.

Hoтyлик oтaли oилaлapдa кeнг тapкaлгaн нoтyлик oнaли oилaлap кaби oтa Ba oнaлap бoлa билaн eтapли мулoкoтдa 6УЛИШ, унгa тapбиявий тaъcиp yткaзиш, бoлaнинг ижтимoийлaшувигa УЗ хиожини кУшишдa кaттa муaммoлap юзaгa кeлaди, чунки ëлFиз oтa ëки oнaлap aкcapият вaктини мeхнaт фaoлиятигa бaFишлaб, acocий мaкcaди бoлaнинг мoддий тaъминoти булиб Koлaди.

Шу билaн биpгa, бoлaнинг ëши, индивидуaл-пcиxoлoгик xуcуcиятлapидaн кeлиб чикиб, oилa-дaги бoлa Ba oтa мунocaбaтлapидa тeз-тeз низo-лap кузaтилaди.

Отa кacбий фaoлият билaн биpгa ижти-мoий фaoлиятни кушиб oлиб бopaди, янги туp-муш Уpтoк излaйди. Булapнинг бapчacи oтa Ba бoлa мунocaбaтлapигa ^лбий тaъcиp килaди. Уткaзилгaн тaдкикoт нaтижaлapигa кypa, нoтyлик oилaлap тулик oилaлapдaн куйидaгилap билaн фapк килaди:

• мeъëpидaн opтик Faмxypлик килиш (бoлa-нинг кунгли yкcимacин дeб);

• oилaгa тoбeлиги;

• иpoдaнинг эзилиши;

• xaфa килишдaн кУpкиш;

• oилaвий низoлap;

• тeз жaхли чикиши;

• oтaнинг мeъëpидaн op^ дoминaнтлиги;

• бoлaнинг дунëcигa Уpинcиз apaлaшиш, киpиш, пeдaгoгик xaтoлap килиш;

• бoлaнинг муcтaкиллигини чeклaш;

• aвтopитap мунocaбaт.

Бoлaнинг oтaгa булган мунocaбaтидa низoгa мoйиллик, xaвoтиpлилик кузaтилaди.

М.B.Hocкoвa уз тaдкикoтигa xулoca килиб пcиxoлoгo-пeдaгoгик ëpдaм хaмдa туpли этнocдa oтa мaвкeи туpличa бyлгaнлигини хaмдa oилa-лapнинг энтoпcиxoлoгик xуcуcиятлapини хитобга oлгaн хoлдa тaдкик этиш мaкcaдгa мувoфик э^н-лигини тaъкидлaб утган.

1 Hocкoвa М.В. Сoциaльнo-пcиxoлoгичecкиe ocoбeн-нocти poдитeльcкo-дeтcкиx oтнoшeний b нeпoлныx oтцoвcкиx ceмьяx. I Диccepтaция и aвтopeфepaт нa шие-кaниe учëнoй cтeпeни кaндидaтa пcиxoлoгичecкиx нaук. - Moc^a, 2010.

I.H.Kaмeнeвa2 уз диccepтaциoн тaдкикoтидa нoтyлик oилaлapнинг ижтимoий Ba oнaлapнинг шaxcи билaн бoFлик муaммoлapини Уpгaнгaн.

ЁлFиз oнaлapнинг хoмилaдopлик хoлaтидaги фикp-yйлapи, бoлaлapигa бyлгaн мунocaбaти, улapнинг шaxcидaги aхлoкий, мaънaвий жихaт-лapи Уpгaнилгaн.

Hoтyлик oилaлap туpли caбaблap acocидa юзaгa кeлaди: эp-xoтиннинг aжpaлиши, никoхcиз фapзaнднинг дунëгa кeлиши, туpмуш УpтoFининг биpи oлaмдaн утиши, aëл бoлaни acpaб oлиб эpcиз узи кaттa килиши Ba бoшкaлap.

Хopижий илмий aдaбиëтлapдa ëлFиз oнa янaдa кoнкpeтлaштиpилaди (никoхcиз oнa, бeвa Ba aжpaшгaн, эpcиз oилa Ba бoшкaлap). Бaъзaн умумлaшгaн хoлдa «oнaлap бoшкapaëтгaн oилa» хaм дeйилaди.

Фaндa acлидa «нoтyлик oилa» дeгaндa ëлFиз oтa ëки oнa вoягa eтмaгaн ëшдaги фapзaнди билaн яшaб, бoлaгa булган мacъулиятни тулик бyйнигa oлгaн oилa тушунилaди.

I.H.Kaмeнeвa кeнг мaънoдa умумлaшгaн ëлFиз oнaлap oилacи нoмини ишлaтaди.

ЁлFиз oнaлapни ëши, oилaвий мaкoми, мaълу-мoти, кacби Ba фapзaнд i^p^^Aam ëши бyйичa тaхлил кил^н. Унинг тaдкикoт мaълумoтлapигa кypa, ëлFиз oнaлapнинг 33,8%и Уpтa мaxcуc мaъ-лумoтгa эгa, 28,5%и oлий мaълумoтли.

Бoлaнинг дунëгa кeлиши 57,2% ëлFиз oнaлap учун opзу килгaн, бaxтли хoдиcaлap бyлгaн. Бaxт-cиз хoдиca cифaтидa идpoк этгaнлapнинг aкcapи-яти ëш Ba мaълумoти йук aëллap бyлгaн.

Оилaвий мaкoми (cтaтуcи)гa ^pa, ëлFиз oнa-лapнинг 46,2%ини нишх^з фapзaнд ^^Knap, 32,7%ини aжpaшгaнлap, 11,3%ини бeвaлap, 9,8%ини фукapoлик никoхидaгилap тaшкил килгaн.

ЁлFиз oнaлapнинг aкcapиятидa узини Ba фap-зaндини мoддий тaъминлaшгa eтapли мaблaF

йук.

I.H.Kaмeнeвa мaълумoтигa кypa, нoтyлик (ëлFиз oнaлap) oилaлapдaги aëллap дapoмaди-нинг 50-80%и узи Ba фapзaндини oвкaтлaн-тиpишигa capфлaйди. Hикoх хoлaти, ëши Ba лaвo-зими кaндaй бyлишидaн кaтъий нaзap, улap Узлapининг мoддий тaъминoтини яxшилaшгa xapaкaт килишaди.

2 Kaмeнeвa I.H. Maтepинcтвo в нeпoлнoй ceivibe: лич-нocтныe и coциaльныe пpoблeмы. I Диccepтaция и aBTO-peфepaт нa coиcкaниe учëнoй cтeпeни кaндидaтa coциo-лoгичecкиx нaук. - Kуpcк, 2003.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / СОВРЕМЕННОЕ OБPAЗOВAНИЕ 2018, 10

Ёш, маълумоти йуклар куп холларда якин кариндошлари, танишлари, кушниларининг мод-дий ёрдами хисобига кун курадилар.

ЁлFиз оналарнинг ёши канчалик кичик булса, уларнинг суицидга мойиллиги шунчалик юкори булади, чунки уларда шахсий етуклик етарли даражада ривожланмаган булади.

ЁлFиз оналарнинг (14-17 ёшдагилар) 37,5%и доимий стресс холатини бошдан кечиради.

Нотулик оилалардаги аёлларнинг 74,8%и фар-занд кураётганда тулик оилада тарбия олганлар.

Т.Н.Каменеванинг курсатишича, ёлFиз оналарнинг оилавий хаётига ота-она, оиласидан кура атрофдаги ижтимоий мухит кучлирок таъсир курсатар экан. Яъни уларнинг якин кишилари ва танишлари орасида фарзандини эрсиз катта килаётган аёллар 61%ни ташкил килган.

ЁлFиз оналарнинг 45%и турмушга чикиш хохиши ва имконияти борлигини таъкидлаганлар.

Бундай оналарнинг аксарияти уларнинг ман-фаатини ижтимоий химоя килиши зарур булган институтлар хамда иш жойидаги рахбарларнинг диккат-эътиборсизлиги, ойлик маоши хамда бола учун давлат томонидан ажратиладиган пул микдорининг камлигидан шикоят килишган. Уларнинг фикрича, бу уларнинг асосий муаммо-ларини ташкил килади.

Фарзанд тугилишида онанинг ёши канчалик кичик булса (айникса 14-17 ёш орасида), уларда уз боласидан воз кечиш, ташлаб кетиш истаги ва холлари шунчалик куп учрайди.

ЁлFиз оналар хаётида тулик оилалардаги аёл-ларга нисбатан шахсий, психологик, педагогик, маънавий, ижтимоий ва иктисодий муаммолар купрок учрайди хамда кескинрок ифодаланади.

Шу сабабли хам улар, аввало, ижтимоий-иктисодий ва психологик ёрдамга мухтож буладилар.

Я.Г.Николаева1 томонидан хорижий ва Россия олимларининг нотулик оила юзасидан утказган тадкикот натижаларининг илмий тахлили куйи-дагиларни курсатмокда:

• нотулик оиладаги болалар укиш жараёнида хамда олий укув муассасаларига киришда тулик оилалардаги тенгдошларига нисбатан купрок кийинчиликларни бошдан кечирадилар;

1 Николаева Я.Г. Педагогические условия совершенствования процесса воспитания детей в неполной семье: на материале Чувашской Республики. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Чебоксары, 2003.

• низоли булса-да, аммо тулик оилада тарбия жараёни нотулик оилага нисбатан афзарлок булади;

• нотулик оиладаги тарбиявий мухит маълум жихатдан бирга яшаётган отанинг моддий ёрдам микдори билан белгиланади;

• алохида яшаётган бола ва ота муносабат-лари сифати уларнинг узаро учрашувлар сони билан белгиланмайди;

• нотулик оиладаги тарбия жараёнида онанинг даромад микдори мухим роль уйнаса-да, етакчи омил була олмайди.

Етакчи омил она томонидан оилада яратилган соFлом психоэмоционал мухитдир. Нотулик оилада айнан шу тарбия жараёнини белгиловчи омилдир.

Муаллифнинг тадкикот натижаларига кура, нотулик оилада салбий хиссиётлар аксарият холда оналардан болаларга утади.

Я.Г.Николаева томонидан утказилган диссер-тацион тадкикот натижаларига кура, йилдан-йилга нотулик оилалар хамда отасиз усаётган болалар сони купаймокда.

Нотулик оиладаги аёлларнинг 61%и бола-ларда ота йуклиги сабабли муаммолар мавжуд-лигини таъкидлашган. Аёллардан 69%и болалар-нинг моддий таъминоти, маънавияти ва ахлок-одобида кийинчиликлар кузатилаётганини айтишган. Аёлларнинг 92%и эрларидан олаётган алимент хамда моддий ёрдамни етарли эмас, деб хисоблайдилар. Талабалар ичида узини «бахтли» деб хисоблаганларнинг 70%и тулик оилаларнинг болалари, 30%и эса нотулик оила фарзандларидир.

Я.Г.Николаева тадкикотида нотулик оила Чувашистон Республикасида давлат, хукумат, махаллий хокимият ва бошка органлар томонидан ижтимоий химоя килиш объекти сифатида курсатилган. Махсус ташкил этилган психолого-педагогик ёрдам ва унинг натижалари тахлил килинган.

Муаллиф утказган тадкикоти натижаларига кура куйидаги хулосаларни илгари суради:

• муаммо купкиррали булгани сабабли турли соха олимлари томонидан урганилиши ва унга комплекс ёндашиш лозим. Шу сабабли хам бир фан сохасида утказилган тадкикотлар мураккаб муаммонинг барча саволларига жавоб була олмайди. Ушбу муаммо хар томонлама янада чукур урганилиши лозим;

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 10

• нoтyлик oилa, ëлFиз oнaлapгa бepилaдигaн мoддий ëpдaм муaммoни бapтapaф этa oлмaйди. Hoтyлик oилaгa, aввaлaмбop, пcиxoлoгик-пeдaгoгик ëpдaм зapуp;

• бoлa шaxcини кaмoл тoптиpиш, уни муслил хaëтгa тaйëpлaшдa нoтyлик oилaдaн nypa низoли бyлca-дa, тупик oилa кyпpoк aфзaл-ликлapигa эгa, чунки у тулик oилa мoдeлидиp.

I.B.Kopeнькoвa1 тaдкикoтидa уз ифoдacини тoпгaн мaълумoтлapгa «ypa, oилa куpмacдaн эpтa фapзaндли булиш (15-17 ëшдa) coни йил ^йин opтмoкдa, ëлFиз aëллapнинг 40 ëшдaн кeйин фapзaнд кypиши Ba eтук ëшдaги aëллapнинг oилa куpмacдaн «узи учун» фapзaнд кypиш тeндeн-ция^ кyчaйиб бopмoкдa. Mуaллиф мaълумoтигa «ypa, xap учинчи бoлa нoтyлик oилaдa тap-биялaнмoкдa.

Бу муaммo, фикpимизчa, бугун Ba эpтaнги кунимиздa биp кaтop иктиcoдий, мaънaвий, тap-биявий, хукукий, пcиxoлoгик, пeдaгoгик, co^o-лoгик, пcиxocoмaтик, гeнeтик Ba бoшкa муaммo-лapни янaдa дoлзapблaшишигa oлиб кeлaди.

Рoccиядa xap йили oилaвий aжpимлap caбaбли яpим миллиoндaн opтик бoлa (18 ëшгaчa) oтacиз кoлaди.

Т.B.Kopeнькoвa ишидa кypcaтилишичa, нoтy-лик oилaдa фapзaндини ëлFиз узи кaттa килaëтгaн oнa зиммacигa икки бapoбap op^ иш Ba мacъу-лият юклaнaди.

Hoтyлик oилaдa ycaëтгaн бoлa aкcapият xoлдa фaкaт oнa билaн мулoкoтдa булиб, тулик oилa мoдeли, oтaнинг oилaдaги poлини кypмaйди. Haтижaдa oилaвий xaëт xaкидaги тacaввуpлapи нoтyлик бyлaди.

ЁлFиз oнa бoлa тapбияcидa oилaвий xaëтдa пeдaгoгик, пcиxoлoгик билимлapгa rana эxтиëж ceзaди, aммo уни мунтaзaм Ba eтapли caвиядa Koндиpиш имгониятига эгa бyлмaйди. Haтижaдa нoтyлик oилaдaги ëлFиз oнaнинг пeдaгoгик мaдa-нияти xaм eтapли caвиядa бyлмaйди. Бу э^ жудa куп пeдaгoгик xaтoликлapгa oлиб кeлaди. Шу билaн биpгa биp ижтимoий тизимдaн бoшкa янги ижтимoий тизимгa утиш, икки биp-биpидaн кecкин фapк килгaн ижтимoий тизимдa шa<ллaн-гaн aвлoд, oтa-oнa Ba бoлaлap, бувa Ba нeвapa-лap opacидaги зиддиятлap, кecкин ифoдaлaнгaн кapaмa-кapшиликлap xaм oилaвий xaëтдa уз ифoдacини тoпaди.

1 Kopeнькoвa I.B. Фopмиpoвaниe пeдaгoгичecкoй культуpы poдитeля в нeпoлнoй ceivibe в уcлoвияx дeятeльнocти coциaльныx учpeждeний. I Диccepтaция и aвтopeфepaт нa coиcкaниe учëнoй cтeпeни кaндидaтa пeдaгoгичecкиx нaук. - Стaвpoпoль, 2004.

Т.B.Kopeнькoвa тaдкикoт нaтижacигa кypa, куйи^ги xулocaлapгa кeлaди:

• нoтyлик oилaдaги oнa ëки oтaнинг пeдaгo-гик мaдaнияти улap шaxcи умуммaдaниятининг тapкибий киcми булиб, бoлa шaxcи шaкллaниши, унгa бyлгaн мунocaбaтигa тaъcиp ^aA^

• oтa ëки oнaнинг нoтyлик oилaдaги пeдaгo-гик мaдaният тузилмacи кoгнитив, aкcиoлoгик, шaxc xaмдa фaoлият билaн бoFлик тapкибий Kиcмлapдaн ибopaт булиб куйи, Уpтa Ba юкopи caвиялap кузaтилaди;

• мaxcуc тaшкил этилгaн ижтимoий xизмaт муaccacaлapи нoтyлик oилaдaги ëлFиз oнa ëки oтaлapдa пeдaгoгик мaдaниятни шa<ллaнтиpишдa xaмдa улapгa зapуp бyлгaндa пeдaгoгик ëpдaм ^^тиш Ba улapнинг ижтимoий-пeдaгoгик муaммoлapини xaл этишдa кaттa poль yйнaйди;

• нoтyлик oилaдaги oтa ëки oнaнинг пeдaгo-гик мaдaниятини ижтимoий муaccacaлap фaoли-яти opкaли юкcaлтиpиш нaзopaт гуpуxидaги aнъaнaвий ëндaшувгa ниcбaтaн caмapaли эган-лигини кypcaтaди.

Шундaй килиб, юкopидa уз ифoдacини тoпгaн муaллифлapнинг тaдкикoт нaтижaлapининг илмий тaxлилигa !ypa, нoтyлик oилa юзacидaн Kуйидaгичa xулocaлap килиш мумкин:

1. Hoтyлик oилa ундa ycaëтгaн бoлaнинг ижтимoийлaшувигa ^лбий тaъcиp килaди.

2. Hoтyлик oилaлapнинг aкcapиятидa бoлaни (ëки бoлaлapини) ëлFиз oнa тapбиялaëтгaн булиб, у acocaн мexнaт килиш билaн бaнд булиб, фap-зaндлapи тapбияcигa eтapли Ba^ aжpaтa oлмaйди.

3. Hoтyлик oилaлapнинг aкcapияти мoддий Kийинчиликлapни бoшидaн кeчиpиши caбaбли бoлaни тapбиялaшдa кУшимчa тaълим, туpли cпopт, caнъaт туpлapи Ba бoшкa coxaлap билaн шуFуллaнтиpишгa eтapли имкoн тoпa oлмaйди. Бу эм бoлa шaxcидa бyлгaн туFмa лaëкaтни эpтa aниклaш, уни ycтиpиш Ba ^билиятга aйлaнти-pишгa имкoн бepмaйди.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

4. Отa Ba бoлaдaн ибopaт нoтyлик oилaлap aкcapият xoлдa мeъëpидaн opтик Faмxypлик килиш (бoлaнинг кунгли yкcимacлиги учун), oилaгa тoбeлиги, иpoдaнинг муcтaxкaм эмacлиги, бoлaнинг кунти^ кapaшнинг мeъëpидaн opтиклиги, oилaвий низoлapнинг куплиги Cap-бия бopacидa), oтaнинг мeъëpидaн opтик дoми-нaнтлиги, фapзaнднинг ички дунëcигa Уpинcиз apaлaшиши, куп пeдaгoгик xaтoлapгa йул куйиши, фapзaндининг муа^киллигини чe<лaш, aвтopи-тap мунocaбaтни cуииcтъeмoл килиш, бoлaдa xaвoтиpлилик xиccининг мeъëpидaн opтик, бoлa-нинг ^qa тaъcиpигa тушиш эxтимoлининг кyпpoк

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COВPЕMЕННOЕ OБPAЗOВAНИЕ 2018, 10

булиши, вояга етганда турмуш УртоFини тан-лашда адашиш эхтимолининг ошиши кабилар билан характерланади.

5. Россия олимларининг илмий адабиётла-рида нотулик оила турларга (никохсиз она, бева, ажралган, эрсиз оила, асраб олган она ва бошкалар) булиниб, уларнинг узига хос хусусият-лари тадкик этилади.

6. Россия олимларининг (Т.Н.Каменева)1 кур-сатишича, нотулик оиланинг юзага келишида энг катта фоизни (46,2%) никохсиз фарзанд курганлар ташкил килади. Иккинчи уринда ажрашган оила-лар туради. Узбекистонда, фикримизча, статистик маълумотларга кура нотулик оиланинг юзага келишида охирги йиллар ажралишлар асосий сабабни ташкил килади. Нотулик оилалардаги ёш аёллар суицидга мойиллиги билан характерланади. Нотулик оилаларнинг юзага келишида ота-она, оиласидан ташкари якин кишилар ора-сида нотулик оиланинг булиши хам кучли таъсир килар экан.

7. Фарзанд туFилишида онанинг ёши ва бола-дан воз кечиш хиссининг ифодаланиши орасида кучли боFликлик борлиги барча этносларда уз ифодасини топган. Яъни ёш оналарнинг купчи-

лиги уз фарзандидан осонгина воз кечишга тайёр булади. Бу уларнинг ёшлиги, шахс сифатида етук-ликка эришмаганлиги, моддий жихатдан оёкка турмаганлиги, маълум касб-хунарга эга эмаслиги, алохида яшаш жойининг йуклиги ва бошка омиллар билан тушунтирилиши мумкин.

8. Нотулик оилалардаги болалар укиш жараёнида ва олий таълим муассасаларига укишга киришда хам кийинчиликларга учрайди. Нотулик оилада салбий хиссиётлар аксарият холда оналардан болаларга яшаш давомида утади. Аёлларнинг аксарият кисми (69%и)2 сурун-кали равишда моддий, маънавий ва физиологик кийинчиликларни бошдан кечириши таъкидлан-ган.

9. Нотулик оилалардаги ота ва оналарнинг педагогик маданиятини ошириш зарурлиги барча олимлар томонидан таъкидланган.

10. Узбекистонда нотулик оилалар муаммо-сининг педагогик ва психологик жихатлари жуда кам урганилган булиб, уларнинг узига хос ижти-моий-иктисодий, этнопедагогик, этнопсихологик томонлари илмий жихатдан етарли тадкик этил-маган.

Адабиётлар руйхати:

1. Барабохина В.А. Персонифицированная педагогическая поддержка социализации младших школьников из неполных семей. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Великий Новгород, 2013.

2. Каменева Т.Н. Материнство в неполной семье: личностные и социальные проблемы. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата социологических наук. - Курск, 2003.

3. Кирикова М.И. Повышение воспитательного потенциала неполной семьи в условиях центра социальной помощи семье и детям. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Москва, 2009.

4. Коренькова Т.В. Формирование педагогической культуры родителя в неполной семье в условиях деятельности социальных учреждений. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Ставрополь, 2004.

5. Николаева Я.Г. Педагогические условия совершенствования процесса воспитания детей в неполной семье: на материале Чувашской Республики. / Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. - Чебоксары, 2003.

6. Носкова М.В. Социально-психологические особенности родительско-детских отношений в неполных отцовских семьях. Диссертация и автореферат на соискание учёной степени кандидата психологических наук. - Москва, 2010.

1 Каменева Т.Н. Материнство в неполной семье: личностные и социальные проблемы. / Автореферат на соискание учёной степени кандидата социологических наук. - Курск, 2003.

2 Николаева Я.Г. Педагогические условия совершенствования процесса воспитания детей в неполной семье: на материале Чувашской Республики. / Автореферат на соискание учёной степени кандидата педагогических наук. -Чебоксары, 2003.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 10

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.