Научная статья на тему 'Ёшларнинг таълим жараёнидан узилиши ва ота-оналар ҳамда жамоат назоратидан четда қолишининг муаммоли масалалари'

Ёшларнинг таълим жараёнидан узилиши ва ота-оналар ҳамда жамоат назоратидан четда қолишининг муаммоли масалалари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
214
42
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
вояга етмаган ёшлар / тарбия тизими / носоғлом оилалар / низоли муносабатлар / хулқий ўзгаришлар / салбий одатлар / ўсмир психологияси / оила тарбияси / тарбиявий ҳамкорлик / несовершеннолетняя молодежь / система образования / неблагоприятные семьи / конфликтные отношения / моральные изменения / негативные привычки / психология подростков / семейное воспитание / образовательное сотрудничество

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Шоназаров Жамол Умирзоқович

Мақолада инсон тарбияси, тарбия тизимидаги муаммолар, оилада ота-оналик масъулияти, носоғлом оилаларнинг вужудга келиши оқибатида вояга етмаган ёшлар тарбиясидаги хулқий ўзгаришлар ва хулқий бузилишлар, салбий одатларнинг келиб чиқиш ҳолатлари ҳақида сўз боради. Мавзу долзарб аҳамиятга эга бўлиб, муаллиф томонидан жамият ривожида ёшларнинг ўрни, уларнинг келажак ҳаёти, ўсмирлар психологиясидаги ташвишли тарбия масалалари, вояга етмаганларнинг қаровсиз ва назоратсиз қолишининг салбий оқибатлари ҳамда жамиятда болаларга тарбиявий таъсир этиш сифатини оширишга оид масалалар атрофлича ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ПРОБЛЕМЫ ОТОРВАННОСТИ МОЛОДЁЖИ ОТ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА И ОСТАВЛЕНИЯ ВНЕ РОДИТЕЛЬСКОГО И ОБЩЕСТВЕННОГО НАДЗОРА

В статье рассматриваются вопросы воспитания человека, проблемы в системе образования, родительская ответственность в семье, поведенческие изменения несовершеннолетней молодёжи в неблагоприятных семьях, а также случаи возникновения вредных привычек. Эта тема имеет непосредственное отношение к роли молодёжи в развитии общества, их будущей жизни, сложных образовательных проблемах в подростковой психологии, неблагоприятных последствиях неконтролируемых подростков и о повышении качества образования. В статье также освещаются методы позитивного воздействия на воспитание молодежи.

Текст научной работы на тему «Ёшларнинг таълим жараёнидан узилиши ва ота-оналар ҳамда жамоат назоратидан четда қолишининг муаммоли масалалари»

Шоназаров Жамол Умирзок,ович,

Карши мух,андислик-ик,тисодиёт институти «Касб таълими» кафедраси катта укитувчиси

ЁШЛАРНИНГ ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИДАН УЗИЛИШИ ВА ОТА-ОНАЛАР ДОМДА ЖАМОАТ НАЗОРАТИДАН ЧЕТДА КОЛИШИНИНГ МУАММОЛИ МАСАЛАЛАРИ

ШОНАЗАРОВ Ж.У. ЁШЛАРНИНГ ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИДАН УЗИЛИШИ ВА ОТА-ОНАЛАР ЦАМДА ЖАМОАТ НАЗОРАТИДАН ЧЕТДА ЦОЛИШИНИНГ МУАММОЛИ МАСАЛАЛАРИ

Маколада инсон тарбияси, тарбия тизимидаги муаммолар, оилада ота-оналик масъулияти, носоFлом оилаларнинг вужудга келиши окибатида вояга етмаган ёшлар тарбиясидаги хулкий узгаришлар ва хулкий бузилишлар, салбий одатларнинг келиб чикиш х,олатлари х,акида суз боради. Мавзу долзарб ах,амиятга эга булиб, муаллиф томонидан жамият ривожида ёшлар-нинг урни, уларнинг келажак х,аёти, усмирлар психологиясидаги ташвишли тарбия масалалари, вояга етмаганларнинг каровсиз ва назоратсиз колишининг салбий окибатлари х,амда жамиятда болаларга тарбиявий таъсир этиш сифатини оширишга оид масалалар атрофлича ёритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: вояга етмаган ёшлар, тарбия тизими, носоFлом оилалар, низоли муносабатлар, хулкий узгаришлар, салбий одатлар, усмир психологияси, оила тарбияси, тарбиявий х,амкорлик.

ШОНАЗАРОВ Ж.У. ПРОБЛЕМЫ ОТОРВАННОСТИ МОЛОДЁЖИ ОТ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА И ОСТАВЛЕНИЯ ВНЕ РОДИТЕЛЬСКОГО И ОБЩЕСТВЕННОГО НАДЗОРА

В статье рассматриваются вопросы воспитания человека, проблемы в системе образования, родительская ответственность в семье, поведенческие изменения несовершеннолетней молодёжи в неблагоприятных семьях, а также случаи возникновения вредных привычек. Эта тема имеет непосредственное отношение к роли молодёжи в развитии общества, их будущей жизни, сложных образовательных проблемах в подростковой психологии, неблагоприятных последствиях неконтролируемых подростков и о повышении качества образования. В статье также освещаются методы позитивного воздействия на воспитание молодежи.

Ключевые слова и понятия: несовершеннолетняя молодежь, система образования, неблагоприятные семьи, конфликтные отношения, моральные изменения, негативные привычки, психология подростков, семейное воспитание, образовательное сотрудничество.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

SHONAZAROV J.U. THE PROBLEM OF YOUNG PEOPLE S ISOLATION FROM THE EDUCATIONAL PROCESS AND THE PROBLEM OF SEPARATION FROM PARENTS AND PUBLIC OVERSIGHT

The article deals with the issues of education of a person, problems in the education system, parental responsibility in the family, behavioral changes of minor youth in unfavorable families, as well as cases of bad habits. This topic is directly related to the role of young people in the development of society, their future life, difficult educational problems in adolescent psychology, the adverse consequences of uncontrolled adolescents and and the needs to improving the quality of education. The article also covers methods of positive impact on the education of young people.

Keywords: underage youth, educational system, unhealthy families, conflicting relations, moral changes, negative habits, adolescent psychology, family education, educational cooperation.

MaMnaKamuMu3 Mycma^unnuKKa эpuмгaндaн KeuuH daBna-muMU3 Ba waMunmuMU3 MaKma6 Ba y^umyBHunap ond^a 6ymyHnau пнгu Ba3u0a - пнгu uhcohhu MaKnnaHmupuM, aнгuнa dyHeqapawHu mapKu6 monmupuM, ewnap oнгu Ba цan6uгa Mycma^unnuK foncu Ba Munnuu ucmu^non Ma0KypacuHu сuнг-dupuM, y3n^uHu aнгnaм, Mycma^un, 0uKpnaw, uwodKopnuK Ba mawa66ycKopnuKKa ypгamuм Ba3u0anapuHu qyudu. Yw6y Ba3u-0aHu aMama oMupuM aHHa MypaKKa6 Macana 6ynu6, 6y MaK-ma6 Ba map6unnunapdaH Kamma KyH Ba 0udouunuKHu mana6 эmaдu.

Жамият маънавияти ва шахс камолотида мух,им урин тутувчи маънавий ва ахлох,ий поклик, иймон, инсоф, диёнат, ор-номус, мех,р-окибат, кексаларга х,урмат сингари инсо-ний фазилатлар уз-узидан шаклланмайди. Барчасининг асосида ёш авлодга оила, уму-мий урта, урта махсус, касб-х,унар х,амда олий таълим тизимида амалга оширилаётган таълим-тарбия мазмуни, Fоявий йуналиши ва самараси ётади.

Усиб келаётган ёш авлоднинг замон талаб-ларига мос, баркамол инсон булиб шаклла-нишлари учун ижтимоий тарбиянинг мух,им таркибий кисмлари - аклий, маънавий-ахло-кий, жисмоний, мех,нат, эстетик, х,укукий, эко-логик, иктисодий х,амда жинсий тарбияни ташкил этишга нисбатан янгича нуктаи назар-дан ёндашиш, уларнинг самарали йулларини ишлаб чикиш алох,ида долзарблик касб этади. Бу эса тарбиядаги энг мух,им вазифалардир.

Авваламбор тарбиянинг асосий тизими оила - бола тарбияси ва унинг камолотида энг мух,им тарбия учоFидир. Оила куриш факат эр-хотинлик эмас, балки ота-оналик масъули-ятини х,ис этишдир. Оилага тайёргарлик уз-узидан вужудга келмайди. Унга хос тайёр-

гарлик, ижодий изланиш ва х,аётий куникмага эга булиш талаб этилади. Рассом асарни буёклардан, бастакор товушлардан яратади. Рассомга рангларни аник курадиган куз, бас-такорга товушларни тиник эшитадиган кулок керак булса, ота-онага х,ар иккови х,ам зарур. У бошка одамлар х,ар куни куриб юрган, лекин эътибор бермаган нарсаларни куриши, одамлар эшитмаган нарсаларни эшитиши лозим. Содир булаётган вокеа-х,одисаларга ота-она-нинг бефарк караши мумкин эмас.

Оила инсоннинг илк болалигидан бошлаб онгида шаклланадиган барча инсоний фазилатлар, эзгу ниятлар, кадриятлар такомил топадиган ва соFлом эътикодлар шаклланадиган мукаддас даргох,. Бу мукаддас даргохда маънавий-ахлокий мух,итни вужудга келтириш ва у оркали шахсни соFлом эътикодли, янгича фикрлайдиган, комил инсон килиб тарбиялаш бугунги ислох,отлар даврида мамлакатимиз учун давлат ах,амиятига молик масаладир, лекин жамиятимизда ижобий ишлар каторида тарбия тизимидаги камчиликларни х,ам эъти-роф этиш жоизки, бу х,олатлар фарзандлари-миз тарбияси, шаклланишига салбий таъсир утказиб, уларнинг каровсиз х,олга тушиб

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

^лиши, тapбияcи бузилиши, кoлaвepca жинo-ятлapгa кУШИЛИ6 кoлишигa хaм oлиб кeляпти. Айник^, нocoFлoм oилaлapнинг вужудгa кeлиши oкибaтидa вoягa eтмaгaнлap тoмoни-дaн coдиp этилaëтгaн вoкeaлap жудa aчинap-лидиp.

Мaълумки, oилaдa низoли мунocaбaтлap-нинг вужуд^ кeлиши муaммoлap eчими билaн бoFлик 6УЛИ6, acocaн эp-хoтиннинг кeлишмoв-чиликлapи туфaйли aжpaлиш бoлa ^лбини жapoхaтлoвчи oмил бyлaди. «Чунки ин^н-нинг энг coф вa no^3a туЙFулapи, илк хaëтий тушунчa вa тacaввуpлapи биpинчи гaлдa oилa бaFpидa шaкллaнaди. Бoлaнинг хapaктepини, тaбиaти вa дунëкapaшини бeлгилaйдигaн мaъ-нaвий мeзoн вa кapaшлap — яхшилик вa эзгу-лик, oлижaнoблик вa мex1p-oкибaт, op-нoмуc вa aндишa кaби мукaддac тушунчaлapнинг пoйдeвopи oилa шapoитидa Kapop тoпиши тaбиийдиp»1.

Бугунги кундa умумий ypтa тaълим мaктaб-лapи x1aмдa ypтa мaхcуc, кacб-хунap тaълими тизимидa yкувчилapгa мaънaвият acocлapи, пeдaгoгикa вa хукукий мaдaниятни шaкллaн-тиpишгa oид бepилaëтгaн билим вa куник-мaлap, туpли хил тyгapaк ишлapи, тaнлoвлap хaмдa ceминap-тpeнинглap, бoлaлapдa нaфaкaт мaънaвий-aхлoкий вa хукукий дунëкapaш, шу билaн биpгa тaнлaгaн кacби йyнaлишигa oид мaдaният эгacи булиш имкoниятлapини яpaт-мoкдa. Аммo биpгинa oилa вa тapбия муacca-cacи ypтacидaги изчил вa мaкcaдли aлoкaнинг тaлaблap дapaжacидa эмacлиги бoлaлapнинг нocoFлoм мухит^ тушиб ^лиши вa oнг-шууpигa уз тaъcиpини кypcaтмaй кoлмaйди. Xap биp инcoн бугун жaмиятимиз мaнфaaтлa-pигa мoc paвишдa ëшлap тapбияcидaги aхлoк-cизлик, миллий тapбия вa кaдpиятлapимизгa зид хoлaтлapни тузaтиш, тapбиявий ишлapни янaдa тaкoмиллaштиpиш уз фукapoлик буpчи экaнлигини билгaни хoлдa эътибopcизлик-лapгa бapхaм бepишлик, бoлaлapдa oилaдaн бoшлaб тapбиявий ишлap, мaънaвий-aхлoкий, эcтeтик кapaшлap тизимини ижoбий шaкллaн-тиpиш йyлидa aмaлий ишлapгa эpтa эътибopли булишлик хaëтий мaкcaдимизгa aйлaниши зapуpдиp.

1 Kapимoв И.А. Юкеэк мбънэвият - eнгилмac куч. - Т.: «Мзънзвият», 2GGB. -52-б.

Оилaдa мeхp тoпмaй кapoвcиз кoлгaн вoягa eтмaгaнлap oзгинa бyлca-дa yзигa бyлгaн эъти-бopни aтpoф-мухитдaн кидиpa бoшлaйди. Айнaн мaнa шу шapoитдa aкcapият бoлaлap ^лбий мухит тaъcиpигa тушиб кoлишaди. Бoлa дacтлaб чeкиш, cyнг ичишгa жaлб эти-лaди. Шу икки нapcaгa бyлгaн мoйилликнинг шaкллaниши дacтлaб бoлaни yFpилик килишгa вa бoшкa шу ^би жинoятлap coдиp этишигa туpтки бyлaди. Бoлaлap вa ycмиpлapдa биpoв-лap вa уз-узининг хaтти-хapaкaтлapигa ниcбa-тaн тaнкидий куз билaн кapaш фaoлиятининг cуcт pивoжлaнгaнлиги улapни нoкoнуний хaтти-хapaкaтлapни бaхoлaшдa хaтoликлapгa йул кУйишлигигa oлиб кeлгaнлиги кузaтилaди. Улapдaги бу хуcуcиятлap нoкoнуний хaтти-хapaкaтлapни биpoвлapнинг кузи билaн кapaш вa бax1oлaш кoбилиятини cуcaйтиpaди. Шунинг учун улap тeз-тeз жинoятчилик мaзмунигa эгa булган хapaкaтлapнинг тaъcиpигa тушиб кoлaди.

Жумлaдaн, Kaшкaдapë вилoяти Fузop вa Kaмaши тумaнлapидa ижтимoий-мaънaвий мухит бapкapopлигини тaъминлaш, aхoли opa-cидa диний экcтpeмизм вa тeppopчилик хaмдa уз жoнигa кacд килиш хoлaтлapининг oлдини oлишгa кapaтилгaн чopa-тaдбиpлap дacтуpи-нинг 20-бaнди ижpocи бyйичa ишчи ^ух тoмoнидaн мaънaвий-мaъpифий ишлap вa ижтимoий мухитни ypгaниш жapaëнидa укув жapaëнининг cифaтини aниклaшгa хaм эъти-6OP кapaтилди. Fузop тумaнидaги 7 тa, K1aмaши тумaнидaги S тa мaктaбдaги 12GG нaфapгa якин укувчини ypгaниш тax1лилий нaтижacигa кypa, aйpим нoтинч oилaлapнинг фapзaндлapи билaн yткaзилгaн cухбaт дaвoмидa oтa-oнacигa ниcбaтaн нopoзилик, тушкун ^йфия^ э^н-лиги ceзилди вa мoддий эхтиëжлapни ^н-диpиш мaкcaдидa aйpим yкувчилapнинг мaйдa бeзopилик, уйдaн бeзиши, caлбий oдaтлapни yзлaштиpишигa caбaб бул^нлиги aниклaнди.

Укувчи-ëшлap билaн yткaзилгaн cухбaтлa-pимиз, улapнинг oилaлapи билaн бул^н учpa-шув тaaccуpoтлapи шуни кypcaтaдики, бoлa-лapнинг мaктaбдaн вa кoллeждaн бeзиб, пeдa-гoгик кapoвcиз x1oлигa тушиб кoлишигa oтa-oнaлap х^м caбaбчи бyлишмoкдa. Сухбaт жapaëнидa шу нapcaлap мaълум булдики, шл-лeждaги бoлaлapнинг 7G фoиздaн кyпpoFи oтa-oнacининг биp-биpи билaн кeлишa oлмa-^нлиги, oилaдa нocoFлoм мухитнинг хукмpoн-лиги, oнaгa кушиб фapзaндлapнинг хaм

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2G1B, 12

тахкирланиши, ичкиликбозлик, оталарнинг муким иш фаолияти йуклиги боис купрок бекорчи булиб колиши, оиладаги етишмовчи-ликлар боланинг рухиятига уз таъсирини курсатган. Натижада болалар уз уйларидан безиб, каровсиз холга тушиб колишган. Ота-онанинг ажралиб кетиши нотулик оилани вужудга келтирган.

Таълим муассасасидан сунъий равишда узилиб колган ёшлар узларини муайян жамоа-нинг тулаконли аъзоси сифатида х,ис эта олмайдилар. Колаверса, ёлFончилик, панд бериш, ваъда бериб бажармаслик, сурбетлик, агрессивлик каби салбий хислатларга йул очи-лади. Оилада ота-онани, ук,иш жойида тарбиячи ёки мураббийни алдаб юрган ёшлар билан утказган сухбатларда улар «Укишга кизикмадим», «фалончи билан уришиб кол-дим», «соFлигим булмади», «кариндоши-мизникига кетган эдим», «иш излаб юрган эдим» каби турли бахоналарни рукач килишди. Аксарият укишга бормай юрган болалар нотулик оиладан чиккан булиб, отаси йук, угай ота ёки угай онанинг кулида булиб, педагогик каровсизлик окибатида саёк юришни одат килган, хатто айримлари майда УFриликлар билан кулга тушган холлари аникланди.

Яхши укимагани, сурункунали дарс колди-риб, укув муассасасидан узилиб колган вояга етмаганлар орасида куп холларда хулкий бузилишлар: ёмон йулга кириб кетиш, диний окимлар аъзоси булиш, спиртли ичимликлар, гиёхвандликка ружу куйиш ва уFирлик ва майда безорилик холатлари содир этилмокда. Бу уринда энг асосий айбдор оила булиб, ота-онанинг узаро келишмовчилиги, оиладаги етишмовчиликлар, угайчиликнинг таъсири, отаси ёки онасининг ичкиликка мойиллиги окибатида бегунох бола тарбиясининг бузи-лишига олиб келганлиги маълум булди.

Вояга етмаганлар ва ёшларнинг таълим жараёнларидан узилиши хамда уларнинг ота-оналар ва жамоат назоратидан четда колиши укувчиларни конунбузарликка ундайди ва гиёхвандликка берилиш каби салбий холатларнинг келиб чикиши учун имконият яратади. «Натижада укувчи учун келажак режаларнинг поймол булиш хавфи тугилиб, укишдан ва жамоадан юз угирган усмир уз келажагини, орзу-умидларини мактаб ва тенг-

дошлари фаолиятларига баFишлашдан кура нотукис давралардан орттирган «дустлари» билан алока урнатишни афзал куради ва бошка кишилардан «нажот» излайди, узига «маслакдош» гурухларга интилиши натижа-сида у носоFлом хулкли болалар тудасига тушиб колгач, уларга мослашади»1. Вояга етмаган назоратсиз ва каровсиз укувчилар-нинг асосий кисми усмирлардан иборатли-гини хисобга олиб, улар билан ишлаш жараё-нида усмирлик даври психологиясини яхши тушунишимиз ва улар билан муносабатларни туFри йулга куйишимиз максадга мувофикдир. Шу нарсага алохида эътибор бериш керакки, жуда куп холларда экстремистик окимлар кулига тушиб ёки уларнинг таъсирига бери-либ, бир гап билан айтганда маънавиятида бушлик пайдо булиб колган ёшлар, айнан мана шу гурухлар фаолияти билан боFлик-лигини курсатди. Бундай фожиали, аламли кунларни билиб-билмай бошидан утказган ёшлар, Президентимизнинг авф этиш хакидаги фикр-мулохазаларидан сунг соFлом хаёт тар-зини кайтадан тиклаш имкониятига эга булишди. Демак, тарбия, шахснинг маънавий-ахлокий киёфасининг шаклланишида мутлако бушлик булмаслиги лозим.

Вояга етмаганлар ва ёшларнинг таълим жараёнларидан узилиши хамда уларнинг ота-оналар ва жамоат назоратидан четда коли-шининг дастлабки куринишларида боланинг хулк-атворига оид куйидаги холатлар: туFри саломлашишни билмайдиган, олифта, сакич чайнайдиган, туFри келган жойга туфлайдиган, телефон уйнайдиган, хар хил кийимда юради-ган, узига эътиборталаб, дарсга кечикиб кела-диган, укитувчига гап кайтарадиган, уришкок, уйига кеч келадиган, куча-куйда санFиб юра-диган, уйинкарок, бир оз ёлFончи, дарсда бошкаларга халакит берадиган, дарсга тайёр-ланиб келмайдиган, тарбиявий тадбирлардан кетиб коладиган, шанбаликларда фаол кат-нашмайдиган, берилган жамоат топширик-ларини кунгилдагидек бажармайдиган, аммо лидерликни хохловчи, ужар, ноодатий хара-катлар киладиган, эркинликни хохловчи ва

1 Абдукаримов X. Вояга етмаганлар назоратсизлиги ва каровсизлигининг олдини олишда узлуксиз таълим муассасалари, оила хамда махалланинг урни. Республика илмий-амалий конференция материаллари. - Гулистон, 2014. -223-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

бoшкaлapни хaм шун^ дaъвaт этувчи, хулкигa oид кaмчиликлapни тaн oлca-дa, уни иcлoх этмaйдигaн, жaмoaдa узининг мунocиб ypнигa эгa бyлa oлмaгaн, чeкиш вa ичишгa мoйиллиги 6OP, oтa-oнaлap йиFилишидa тилгa oлиб yтилгaн yкувчилap хиcoблaниб, кypиб yтилгaн нукcoнлapнинг oлди oлинмaca, яъни яккa тap-тибдaги тapбиявий ишлap oлиб бopилмaca, aхлoкбузapлик, яъни дeвиaнт хулк-aтвopнинг кeлиб чикишигa йул oчилaди. Бу тoифaгa киpувчи yкувчилapни хoзиpчa тyлaкoнли «нaзopaтcиз» ëки «кapoвcиз» дeб бyлмaйди. Koлaвepca, юкopидa ^иб yтилгaн хуcуcият-лap биp бoлaгa эмac, бaлки биp нeчa бoлaгa хoc дeб кaбул килиш лoзим1.

Шундaй экaн, бу ëш дaвpи aйни пaйтдa бoлa хиcoблaниб, му^кил фикpи, билими, хaëт тaжpибacи хaм шaкллaниш бocкичидa экaнлиги нaзapдa тутилaди. Хулк-aтвopи пeдaгoгик-пcихoлoгик нaзopaтни тaлaб этaди-гaн yкувчилap тoифacини тapбиявий тaъcиp кypcaтиш opкaли нaзopaтcизлик вa кapoвcиз-ликдaн кaйтapиб кoлиш мумкин. Оилa вa мaк-тaбдa бoлaнинг тapбияcигa биp oз бyлca-дa эътибopcизлик билaн кapaш бoлaни бeмaъни хaтти-хapaкaтлap килиш^ oлиб кeлишини унутмacлик лoзим. Оилaдa бoлaлapгa тapбия-вий тaъcиp этиш cифaтини oшиpиш учун oтa-oнa вa oилaнинг кaттa aъзoлapи тoмoнидaн бoлaгa кУйилaдигaн тaлaблap вa улapгa тap-биявий тaъcиp кypcaтишдa cyз билaн иш биp-лиги булиши яхши нaтижa бepaди. Оилaдa бундaй биpликнинг бyлмacлиги бoлa хулк-aтвopигa caлбий тaъcиp кypcaтaди. Тaъкидлaш лoзимки, бoлaлap вa ycмиpлap билaн мунoca-бaтдa бyлишдa улapнинг кунгли, ëш хуcуcият-лapи, пcихoлoгияcигa эътибop бepмacлик, oилaдa ycмиpлapнинг aйpим тapтибcизлик вa нoжyя хapaкaтлapигa жудa кУпoл мунocaбaтдa булиши, кaттик жaзoлaши, улapни хaкopaтлaш, дyк-пyпиca вa зулм yткaзиш acocидa кили-нaдигaн мунocaбaт бoлaлapдa ^p^^^^ aca-бийлик, ëлFoнчилик, шaфкaтcизлик, кУпoллик, aндишacизлик кaби cифaтлapнинг шaкллaни-ши^ oлиб кeлaди. Бундaй cифaтлap бoлaлap

1 Шoумapoв Г.Б. тaхpиpи ocтидa. Оилэ пcихoлoгияcи. -Т.: «IHap^ 2GGG. -172-б.

вa ycмиpлapдa хулк oFишининг кeлиб чики-шигa имшният яpaтaди2.

Бугунги ycмиpлapнинг иcтaк-эхтиëжлapи oлдинги ycмиpлapгa кapaгaндa aнчa ycгaн. Улap яхши кийиниш, дaм oлиш, туpли жoй-лapни кypиш, уз эхтиëжлapининг тeздa ^нди-pилиши, видeoтeхникa, уяли тeлeфoнгa эгa булишни хoхлaйдилap. Xaммa oилaлapдa хaм булapгa эгa булишлик^ имкoн мaвжуд эмac. Нaтижaдa ушбу эхтиëжлapни кoндиpиш йyлидa бoлaдa Faйpикoнуний хaтти-хapaкaт-лapни бaжapиш иcтaги пaйдo бyлaди. Бундaй иcтaклap бoлaни yз-yзидaн Faйpикoнуний хapaкaтлapни бaжapишгa мaжбуp килaди.

Мaънaвий oлaми тop, aклий вa aхлoкий дунëкapaши yзигa яpaшa ycмиp бундaй пaйтдa уз эхтиëжлapини кoндиpишнинг Faйpикoнуний тoмoнлapини излaйди вa yFpилик, йyлтycapлик кaби мaйдa бeзopиликлapгa кул уpиши мумкин. Kyпинчa бундaй хoлaтлapдa бoлaлap вa ycмиpлap ^нуний йул билaн пул тoпиш, мeхнaт килиб бoйликкa эpишишни yйлaб хaм кypмaйдилap. Нaтижaдa бундaй ycмиpлapдa узи^ якин «дycтлap» дaвpacи юзaгa кeлaди, Faйpикoнуний мaкcaдлapдa хaмфикpликдa биpлaшaди вa caлбий oдaтлapини yзapo мaъ-Kуллaйди. Шунингдeк, бoлaлap вa ycмиpлap шaхcидa caлбий иллaтлapнинг мaвжудлиги улapнинг мaнтикий тaфaккуpи вa фикpий мунocaбaтлapи бoй эмacлиги, китoб, гaзeтa жуpнaллap Укимacликлapи, шунингдeк, ижти-мoий фoйдaли мeхнaт вa кизикapли мaшFу-лoтлap билaн мунтaзaм шуFуллaнмacликлapи улapдa хулк oFишининг кeлиб чикишигa уз тaъcиpини yткaзaди.

Оилaнинг acocий вaкили вa кeлaжaги бyлгaн бoлa-ycмиpлapнинг caлбий oдaтлapдaн кутулиши вa уз хaëт йyлидa ижoбий буpилиш яcaши, yзгapтиpиши - ocoн иш эмac. Бу бopaдa улapгa кyмaклaшувчи, acocий кУллaб-куввaт-лoвчилap oилa вa тapбиячи-уcтoзлapнинг мaкcaдли йyнaлтиpилгaн тapбиявий тaъcиpи Узapo хaмкopликдa булиши ижoбий aхaмият кacб этaди. Миллий пeдaгoгикaмиз ютуклapигa тaянгaн хoлдa тapбиянинг caмapaдopлиги Kуйидaги хaмкopлик acocидa тaшкил этил^, ëшлap мaънaвияти вa тapбияcини янaдa

2 Шoумapoв F., Умapoв Б., Акpaмoвa Ф. Ёшлapдa хулк o-гиши вa тapбия бузилишининг oлдини oлиш бyйичa пcихoлoгик iviaoaxa^ap. - Т.: «Hap^» 2G1S.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2G1B, 12

гузаллаштиради, уларни комиликка етак-лайди:

- дастлаб укитувчи болада кандай ахлокий тушунчалар мавжудлиги ва ахлокий фазилат-лар кандай шароитда шаклланганлигини бил-моFи керак. Шунинг учун хам муаллим укув-чиларнинг ота-оналари билан боFланиб, болани тарбиялашда улар билан хамкорликни йулга куйиши даркор;

- тарбиянинг самарадорлиги купинча оила ва мактабнинг болага нисбатан бир хил талаб куя билишига боFлик. Муаллим оила билан алока ва хамкорлик килмасдан туриб, болани ахлокий тарбиялаш вазифасини бажара олмайди. Чунки мактаб оилада шаклланган ахлокий фазилатларни мустахкамлаши ёки иллатларни йукотиши лозим булади;

- мактабда болага чукур билим, таълим-тарбия, мафкуравий Fоя, узбекона миллий кадриятлар, халол мехнат, бирор-бир касб-хунарни эгаллашлари учун мустахкам пойде-вор яратишдек масъул вазифани замонавий талаб даражасида амалга ошириш лозим;

- мактаб ва ота-оналар уртасида таълим-тарбияга оид ишларни кенгайтириш лозим. Ота-оналарнинг укитувчилар билан учрашу-вида айтган фикрлари, айникса, ота-оналар учун кимматлидир, чунки улар уз фарзанлари туFрисида купрок нарсаларни билиб олади-лар. Шундай экан, бола тарбиясининг туб мохиятини унутган хар бир ота-она оила билан мактаб уртасидаги хамкорликни мустах-камлашга интилади;

- бола мактабга кириб, то уни тамомлаб чиккунга кадар ота-она мактаб билан якин алока урнатиши, фарзандининг узлаштириши, хулк-атворидан хамиша хабардор булиши, тарбия масалалари буйича укитувчи, синф рахбари билан маслахатлашиб, уни дарсдан сунг болани нима билан машFуллигидан хабардор килиши лозим. Уз навбатида укитувчи хам боланинг укиши, одоби, хулки, мактабда узини тутиши хакидаги маълумот-ларни ота-онага етказиши, зарурият туFил-ганда хосил булган муаммоларни улар билан биргаликда хал этиши зарур. Шу сабабли ота-

оналар мактабнинг ижтимоий хаётида фаол катнашишлари шарт1.

Одатда хар бирлари узларининг ижтимоий бурчларини бажарар эканлар, усмирларда мехнатга, уни ташкил этувчиларга нисбатан мехр-мухаббат, хурмат туЙFусини шаклланти-риш, уларни ижтимоий-фойдали мехнатга тайёрлаш, турли куринишдаги муносабат-ларни уюштириш вактида тартиб-интизомга амал килиш, ижтимоий меъёрларга оFишмай риоя этиш, соFлом турмуш тарзини яратиш, уз шахсий хаётлари мазмунини белгилашда максад, суз ва фаолият бирлигини таъминлаш борасида хар томонлама ижобий ибрат наму-насини курсатади. Бу борада Fузор тумани 4-, 7- ва 75-умумий урта таълим мактабларида махалла ва мактаб маъмурияти томонидан ёшлар билан якин муносабатда сухбатлар, тушунтиришлар туFри олиб борилганлиги, оилавий муносабатларда ижтимоий мухитни соFломлаштириш максадида уларга ижтимоий кумаклар, бепул кийим-кечак ва китоблар билан раFбатлантирилганлиги уларни соFлом хаётга кайтаришда ибратли ишларнинг ижо-бати десак булади. Шунингдек, уларнинг буш вактини мазмунли утказиш максадида мактабда ташкил этилган турли тугаракларга жалб этилганлиги хам бунинг мисолидир.

Вояга етмаган ёшларни Ватанга садокат, келажакка ишонч, миллий кадриятларимиз ва узлигимизни англаш, уларда ватанпарварлик, миллий ^урур, миллий мафкура, фидойилик фазилатларини шакллантириш, оила, махалла, мактаб, худудни мухофаза килувчи идоралар, «Ёшлар иттифоки», хокимлик хузуридаги вояга етмаганлар иши комиссияси, халк таълими, Олий ва урта махсус таълим, Мехнат ва ахолини ижтимоий мухофаза килиш, СоFликни саклаш вазирликлари, Давлат жисмоний тарбия ва спорт кумитаси ва кенг жамоатчилик хамкорлигида ишларни ташкил килиш борасида хукуматимиз томонидан аник вазифалар белгилаб берилган.

1 Шоназаров Ж.У. Ёш авлод тарбиясида оила, таълим масканлари ва махалланинг юксак тарбиявий имкони-ятлари. / «Глобаллашув шароитида ёшларни ёт Fоя ва мафкуралардан мухофаза килишнинг ижтимоий психологик хусусиятлари» мавзусидаги Республика илмий-амалий анжуман материаллари туплами. - Бухоро, 2015. -182-184-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 12

Xaëтий кузaтишлap вa тax1лилий ypгaнишлap нaтижacи yлapoк, ycмиpлap ypтacидa низo-лapнинг ^либ чикиши вa улapни бapтapaф этиш, фикpимизчa, oтa-oнa, мaктaб, мax1aллa x1aмкopлигигa бoFлик. Xaмкopлик яхши йyлгa куйил^, яъни oтa-oнaлap, мax1aллa инcпeк-rop^ мax1aллa фaoллapи вa мaктaб pax1бapияти тoмoнидaн пpoфилaктик тaдбиpлap, учpaшув-лap, cуx1бaтлap кyпpoк тaшкил этилca, мaкcaдгa мувoфик бyлap эди.

Xap биp oтa-oнa уз фapзaнди, унинг тapбияcи учун биpинчи нaвбaтдa мacъул э^н-лигини хи килca, бугунги тapбия тизимидaги caлбий x^a^ap тeз фуpcaтдa кaмaяди вa яхшилaнaди. Чунки oтa-oнa бoлaгa кaндaй тapбиявий ypнaк булиши, нacиx1aт килиши, тaнбex1 ëки жaзo бepиши х^м кaттa ax1aмиятгa эгaдиp. Бу бopaдa миллий пeдaгoгикaмиз эpишгaн ютуклapгa тaянгaн x1oлдa oтa-oнa, тapбиячи вa муpaббийлap учун кизикapли булиши мумкин бул^н куйидaги мacлax1aт вa тaклифлapни тaвcия этaмиз:

1. Бoлaни х^ч кaчoн умумий тapздa шйи-мaнг, бaлки унинг aник нoжyя ишлapи ëки кaмчиликлapи тyFpиcидa гaпиpинг.

2. Уз фapзaндингизни x1aдeб нoхocдaн кил-гaн хaтo ëки нукcoнлapи учун кoйимaнг.

3. Улapнинг фи^ини х^м эшитинг, ^ми-мий булинг, фapзaндингизнинг нox1aклигини х^ч кaчoн кУпoллик билaн юзигa coлмaнг.

4. А^ cиз фapзaндингизгa унинг нox1aк-лигини aйтмoкчи бyлcaнгиз, унгa буни бoш-Kaлapнинг x1узуpидa aйтмaнг.

5. Бoлaни УpтoFининг oлдидa уялтиpиш, тaнбex1 бepиш энг юкopи жaзo чopacидиp. Бу чopaни фaкaт энг зapуp x1oллapдaгинa кУллaнг.

6. Агap тaнбex1 бoлaнинг oлдинги ишлapи ëки яхши cифaтлapи мaктaлгaндaн кeйингинa бepилca, x,ap кaндaй тaнбex1 eнгилpoк кaбул Kилинaди.

Хулoca ypнидa шуни aйтишимиз мумкинки, мaмлaкaтимиздa oилaлap мoддий фapoвoн-лиги oшиpилиши вa мoддий имкoниятлapи pивoжлaнтиpилиши - oилaлapимиздa юкcaк мaънaвиятли yFил кизлapнинг вoягa eтишлapи, улapни x,ap тoмoнлaмa - х^м мaънaн, х^м мoд-дий жих^^н тaъминлaш вa paFбaтлaнтиpиш учун килинaëтгaн ишлapдиp. Жaмиятимиз пoйдeвopи булмиш oилaлapдa coFлoм мaънa-вий мух,ит бapкapop экaн, ундa хaлкимизнинг энг юкcaк opзулapи ушaлaди, шмил инcoнлap дунëгa кeлaди. Зepo, фapзaндлapни тyFpи тap-биялaш нaфaкaт oтa-oнaлик буpчи, бaлки x,ap биp ин^ннинг жaмият oлдидaги мукaддac инcoнийлик буpчи x1иcoблaнaди.

Ддабиётлар руйхати:

1. Kapимoв И.А. Юкcaк мaънaвият - eнгилмac куч. - Т.: Мaънaвият, 2GG8.

2. Абдукapимoв X. Вoягa eтмaгaнлap нaзopaтcизлиги вa кapoвcизлигининг oлдини oлишдa узлукcиз тaълим муaccacaлapи, oилa x1aмдa мax1aллaнинг ypни. Рecпубликa илмий-aмaлий кoнфepeнция мaтepиaллapи. - Гулиcтoн, 2G14. -223-б.

3. Шoумapoв Г.Б. тax1pиpи oc^a. Оилa пcихoлoгияcи. - Т.: «!apK, 2GGG.

4. Шoумapoв F., Умapoв Б., Акpaмoвa Ф. Ëшлapдa хулк oFиши вa тapбия бузилиши-нинг oлдини oлиш бyйичa пcихoлoгик мacлax1aтлap. - Т.: «Шapк», 2G15.

5. Шoнaзapoв Ж.У. Ёш aвлoд тapбияcидa oилa, тaълим мacкaнлapи вa мax1aллaнинг юкcaк тapбиявий имкoниятлapи. I «Глoбaллaшув шapoитидa ëшлapни ëт Foя вa мaфку-paлapдaн муx1oфaзa килишнинг ижтимoий-пcихoлoгик хуcуcиятлapи» мaвзуcидaги Рecпубликa илмий-aмaлий aнжумaн мaтepиaллapи тyплaми. - Бухopo, 2G15. -182-184-б.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБРAЗOВAНИE 2G18, 12

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.