O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
ТАЛАБАЛАР У^УВ ФАОЛИЯТИ САМАРАДОРЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШДА РАГБАТЛАНТИРИШ ВА ЖАЗОЛАШ УСУЛЛАРИНИ
КУЛЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ
Худайназаров Турсунали Алиназарович
Мирзо Улугбек номидаги Узбекистан Миллий университети "Педагогика ва умумий психология" кафедраси доценти
АННОТАЦИЯ:
Замонавий психологияда таълим жараёнида талабалар укув фаолияти самарадорлигини таъминлашда рагбатлантириш ва жазолаш усулларини куллашнинг узига хослиги талабалар томонидан амалга ошириладиган фаолиятнинг хусусиятларини хдсобга олишни талаб килади. Маколада рагбатлантириш ва жазолаш феноменлари талабалар укув фаолияти самарадорлигини таъминловчи омил эканлиги хдкидаги савол куриб чикилади. Рагбатлантириш ва жазолардан фойдаланишдаги зиддиятлар, шунингдек, уларнинг талаба ёшларга таъсири даражаси аникланади.
Калит сузлар: рагбатлантириш, жазолаш, таълим, таълим усуллари ва феномен.
АННОТАЦИЯ:
В современной психологии специфика использования стимулирующих и карательных методов в обеспечении эффективности учебной деятельности студентов в учебном процессе требует учета особенностей выполняемой студентами деятельности. В статье рассматривается вопрос о том, являются ли явления мотивации и наказания фактором, обеспечивающим эффективность учебной деятельности студентов. Выявлены конфликты в использовании стимулов и наказаний, а также степень их воздействия на студенческую молодежь.
Ключевые слова: мотивация, наказание, воспитание, методы и феномен обучения.
ANNOTATION:
In modern psychology, the specificity of the use of incentive and punitive methods in ensuring the effectiveness of students' learning activities in the educational process requires consideration of the characteristics of the activities performed by students. The article discusses the question of whether the phenomena of motivation and punishment are a factor that ensures the effectiveness of student
May 2024
193
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
NatjonalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaieiU
learning activities. Conflicts in the use of incentives and penalties, as well as the extent of their impact on student youth are identified.
Keywords: motivation, punishment, education, teaching methods and phenomenon
Кириш. Рагбатлантириш ва жазолаш таълимнинг барча боскичларида педагогик жараёнда хар хил шаклларда кулланилган энг кадимги таълим усулларидан биридир. Ушбу усулларни куллаш муаммоси хозир хам долзарб булиб колмокда, чунки, биринчидан, замонавий таълим ушбу усулларсиз амалга оширилмайди, иккинчидан, замонавий хаёт шароитлари ушбу усулларни куллаш учун янги ёндашувларни талаб килади, учинчидан, бу усуллар доимо динамик равишда узгарувчан шароитларга мувофикдиги билан ажралиб туради. Дархакикат, ахир, таълим бу талабанинг мухим кучларини очиб беришга, шахснинг ижобий ижтимоий ва ахлокий фазилатларини шакллантиришга, утган авлодлар тажрибасини узлаштиришга ва у мавжуд булган жамиятнинг узига хос ижтимоий томонларини англашга каратилган мураккаб, куп киррали жараёндир.
Асосий кисм. Хрзирги тарихий боскичда олий таълим муассасалари замонавий фикрлаш ва фаолият услубига эга булган янги авлод одамларини шакллантиришга чакирилган. Талабаларнинг хулки, турмуш тарзи талабанинг ижтимоий юзидир. Х,ар кандай юксак ахлокий тамойиллар, энг замонавий билимлар талабанинг турмуш тарзида акс эттирилмаса у кераксиздир. Бу жихатлар эса шахснинг ажралмас характеристикаси хисобланади. Шу муносабат билан олий укув юртларида таълим жараёнида ёшларни тарбиялаш муаммоси алохида эътиборга лойикдир.
Таълимнинг замонавий хакикатларидаги таълим жараёнининг мохияти, бизнинг фикримизча, укитувчи ва укувчининг мулокот ва жамоавий фаолиятини кенгайтиришдан иборат. Шубхасиз, ушбу жараённинг хар иккала доимий элементлари ва узгарувчан шароитларга мос келадиган барча таркибий кисмларнинг ажралмас динамикаси, шу жумладан рагбатлантириш ва жазолаш феноменини макола муаллифи талабалар укув фаолиятини самадорлигини белгиловчи омили сифатида карамокда.
Педагогика ва психологияда кулланиладиган рагбатлар ва жазолар масаласи, аник равшанлиги билан бир вактда, ташкил килишда хам, амалга оширишда хам, уларнинг таъсир даражасини назорат килишда хам энг кийин ва баъзан зиддиятли масалалардан биридир. Рагбатлар ва жазоларни куллашдаги зиддият, бир карашда, аник куриниб турибди, чунки инсонпарварлик талабларидан келиб чикиб, талаба жазоланиши мумкин эмас, укитувчилар
May 2024
194
O'zbekiston МУИу Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, уеМт1аг va 1&йцЬо11аг
жазоси эса хурлик ва хакорат элементини уз ичига олиши мумкин. Хдкикатда, идеал расм хар доим хакикатдан фарк килади ва бутун педагогика ва психология тарихи - бу рагбатлантириш ва жазолаш усулларини куллаш тарихидир, биз уни якин келажакда тулик бекор килинишида эмас, балки уни такомиллаштиришда курамиз.
Рагбатлантириш ва жазолаш усулини куллашдаги зиддият нафакат уларнинг таркибидаги турли йуналишларда, балки куп холларда, укимишли кишининг унга берилган рагбатлар ва талаблар билан ички келишмовчилиги туфайли баъзан, куп марта кучаяди. Бундан ташкари, келишмовчиликлар жазо ва рагбатнинг шакли ва даражасига ишора килиши мумкин. Номутаносиб, маълумотли кишиларнинг фикрига кура, рагбатлантириш у томонидан кабул килиниши мумкин, баъзида баъзи жазолардан кура салбийрок шаклда. Талабага тадбик этиладиган таъсирни идрок этишга ушбу таъсирни талабанинг якин атроф-мухити (синфдошлар, дустлар, кариндошлар) томонидан бахоланиши катта таъсир курсатиши мумкин, аммо бу, шубхасиз, уз кадр-киммати, танкидий фикрлаш ва шахсияти ривожланишининг курсаткичидир.
Талабани университетда укитишнинг асосий вазифаси билим ва касбий махоратнинг йигиндисини олишдир, уларни узлаштириш даражаси асосан рагбатлар ва жазоларни куллаш билан белгиланади, улар асосан тестларда ёки имтихонларда бахоларда ифодаланади. Ушбу рагбат ва жазолаш шакли жуда радикал, чунки у камдан кам кулланилади, йилига атиги икки марта. Таълим жараёнида кулланиладиган бахолаш ва рейтинг тизими расмий бахолаш оркали укувчиларнинг хатти-харакатларига тузатувчи таъсир курсатиш частотасини сезиларли даражада ошириши мумкин. Шунга карамай, талабаларга таъсир курсатишнинг ушбу шакли хам баъзида ушбу усулни куллаш эхтиёжини кондирмайди. Турли хил педагогик вазиятлар бир хил даражада катта микдордаги рагбат ва жазо арсеналини талаб килади, уларнинг факат ахамиятсиз кисми меъёрий хужжатлар билан белгиланади. Бошка холларда ва уларнинг аксарият кисмида, укитувчи рагбатлантириш ва жазоларни куллаш учун узига хос услубий методлардан фойдаланади, бу асосан унинг ишини муваффакияти ва самарадорлигини белгилайди.
Х,ар кандай фаолиятнинг узига хос хусусиятларини хисобга олиш унинг самарадорлигига таъсир килади, шубхасиз, ушбу коида уни амалга ошириш учун узига хос талабларга эга булган психологияга хам бу жихат тегишли холда мавжудлиги кузга ташланади.
Талабалар укув фаолияти самарадорлигини оширишда билиш сифатларини ривожлантириш, англаш кобилиятларини шакллантириш ва зарур билимлар микдорини эгаллаш, узаро боглик ва улар факат шу шаклда керакли
May 2024
195
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
натижани бериши мумкин. Хдракат махоратини шакллантиришдаги сезиларли узгаришларга баъзида нафакат машаккатли мехнат, балки куп вакт сарфлаш билан хам эришилади, аммо билиш сифатларни узгартириш учун бундан хам купрок вакт ва куч талаб этилади. Яхшилаш даражаси, ушбу йуналишда килинган иш учун рагбат сифатида ёки аксинча, етарли булмаган харакатлар учун жазо сифатида кабул килиниши мумкин. Ушбу рагбатлантириш ёки жазолаш тури, баъзан жуда ахамиятсиз, аммо машгулотнинг узок боскичи натижаларига кура самарали тузатувчи таъсирга ёки маълум бир фаолиятга керакли кизикишни саклаб колиш таъсирига эга булмайди.
Нафакат турли хил рагбат ва жазоларга булган эхтиёж аник, балки вактинчалик омил хам ахамиятли булиб, баъзан биринчи уринга чикади, яъни, вакт омили. Куриб чикилаётган усулни уз вактида куллаш машгулотнинг маълум бир лахзасида энг макбул фойдаланиш билан энг ижобий самарани хам бериши мумкин, агар у таълим таъсирининг макбул вакт оралиги кузатилмаса.
Укув фаолиятида талабаларни барча боскичларда доимий равишда рагбатлантириш, уларнинг ишларини турли параметрларини назорат килиш ва бахолаш фойдалидир. Шу сабабли, таълим тизими жисмоний машклар билан органик равишда тулдирилган инсоннинг маънавий дунёси билан ишлашдан бошланиши керак [1].
Таълим муассасаларида хар хил рагбат турлари кулланилади, дарсларда энг куп учрайдиганлар: макташ, миннатдорчилик, турли хил мукофотлар (диплом, медаль, соврин, ижтимоий эътироф ва бошкалар). Мехнат амалиётида курслараро мусобакалашиш, заковат уйинларини утказиш, фан олимпиадаларида иштирок этиш. [2]. Талабаларга дарсларда рагбатлантириш ва жазоларни танлаш ва улардан фойдаланишнинг узига хос хусусияти катта, мухим тарбиявий таъсир курсатиш хисобланади. Агар педагог талабаларга фаолиятни бахолашнинг барча мезонларини тушунтирса, бу нафакат натижани, балки унга эришишнинг маълум бир услубининг хусусиятларини, маълум бир давр учун курсаткичлар динамикасини ва бошкаларни хисобга олади, шундагина у яхши натижа беради. Педагогнинг хар бир талабага муносабати канчалик куп, эътиборли булса, у рагбатлантириш ёки жазолаш усулларини канчалик адолатли таксимласа, унинг амалга оширган харакатларини канчалик объектив бахоласа, талабалар жамоасида шунча тез ва мустахкам дустона муносабатлар урнатилади, микросоциал талабалар мухитида интеграция даражаси шунчалик юкори булади.
Баъзиларни рагбатлантириш, маълум бир тарзда, бошкаларга жазо сифатида кабул килиниши мумкин ва аксинча. Рагбатлантиришнинг яна бир элементини куриб чикайлик, масалан, дарсларга кечикмайдиган,
May 2024
196
O'zbekiston МПИу Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, уеМт1аг va 1&йцЬо11аг
топширикдарни уз вактида бажарадиган, дарсларга аник тайёрланадиган, маънавий- маърифий тадбирларда хам доимо тайёр. Кундалик тартибини кузатадиган, ижтимоий тадбирларни утказиб юбормайдиган талаба - бу идеал, аслида талаба шундай булиши керак эди. Аммо, баъзилари ёшликнинг гайратидан кура эринчоклик, уйкучилик ва дангасаликка мойил булади. Бундай шароитда иложи борича купрок рагбатлантириш ва жазони куллашга тугри келади. Бунда камчиликларни доимо кайд этиб бориш, жазо методларидан унумли фойдаланиш, камчиликларини кайд этиш зарур [3].
Олимлар томонидан курсатилган педагогик усуллардан фойдаланишда укувчининг индивидуал хусусиятларини (характер хусусиятлари, темперамент хусусиятлари, шахснинг хиссийлиги ва бошкалар) хисобга олиш зарур ва мажбурий булиб колади. Турли талабаларга нисбатан кулланиладиган бир хил рагбатлар ёки жазолар нафакат кучли, балки баъзида карама-карши таъсирга хам эга булиши мумкин. Амбициал амбицияларга эга булмаган, жисмоний кобилиятларига шубха киладиган, уятчанг, ва узига ишонмайдиган талабалар, айникса, рагбатлантиришга мухтождир. Улар, масалан, дарсларда иложи борича мунтазам вазифаларни тугри бажаради, аммо муваффакиятга эриша олмайдилар. Бундай вактда унинг хатти-харакатлари мактовга сазовор булган бахо бериш, уларнинг укув фаолияти давомида уз кучларига булган ишончини кучайтиради, уларни ижтимоий, ахлокий ривожланишнинг янги даражасига кутаради. Шу билан бирга, согликди саклаш холатини, харакат кобилиятлари ва куникмаларини узлаштириш даражасини рухлантиради. [4]. Ушбу талаб, санаб утилган курсаткичлар учун мутлак кийматлар хар доим хам дастур материалини узлаштиришда ишларнинг хакикий холатини акс эттирмаслиги билан белгиланади. Руйхатдаги курсаткичларнинг узгариши динамикасини, яъни талабанинг укув фаолиятини тавсифловчи укув фаолиятини барча таркибий кисмларини такомиллаштириш интенсивлигини бахолаш ва кайд этиш анча мухимдир.
Хулоса. Талабалар учун рагбатлантириш хар доим устувор вазифа эканлиги аник, уларни олиш хатто муносиб жазодан кура анча ёкимли. Педагог рагбатдан фойдаланишда хам ва шу каби жазолашда хам эхтиёт булиши керак. Талаба факат укув муассасаси коидаларини бажариш учун ёки кундалик вазифалари, хакикий муваффакиятлари учун рагбатлантирилиши керак. ^аддан ташкари рагбатлантириш, талаба, укитувчи, жамият фаолияти учун зарур булган, мажбурий равишда рагбатлантириш мутлако тескари таъсир курсатиши мумкин. Ушбу рагбатлантириш, таълим нуктаи назаридан, рагбатлантирувчилар учун хам, уларнинг атроф-мухити учун хам халокатли. Рагбатлантириш билан талабанинг хакдкдй узгаришлари, ютуклари ва
May 2024
197
O'zbekiston Milliy Universiteti O'zbekistonda mediata'lim:muammolar, yechimlar va istiqbollar
^ationalUniversity^fUzbekista^^^^^^^^^MediaeiHi
харакатлари кайд этилади, шунда рагбатлантириш талабанинг хулк-атворини яхшилашга каратилган булади.
REFERENCES:
1. Гарина О.Г., Милехина И.А., Кадушина В.А. Социально-экономическая значимость занятий физической культурой и спортом// Наука и общество. 2018. № 3 (32). С. 125 - 129.
2. Милехина И.А., Милехин А.В. Здоровьесберегающая деятельность студенческой молодежи// В сборнике: Актуальные проблемы и перспективы развития физической культуры и спорта в высших учебных заведениях Минсельхоза России. Сборник статей Всероссийской научно-практической конференции. 2016. С.286-290.
3. Милехин А.В., Милехина И.А., Скосырева Е.Н., Тарасов В.А. Воспитание дисциплинированности на занятиях физической культурой как результат комплексного воздействия// В сборнике: Актуальные проблемы воспитания в образовательном процессе вуза. Сб. статей Межвузовской научно-практической конференции. 2017. С.15-19.
4. Коновалова М.П., Милехина И.А., Гарина О.Г., Кадушина В.А., Черевишник Н.Н., Ерохина Н.А., Васекин Ю.И., Калмыков И.С. Повышение физического статуса студенческой молодежи на основе Всероссийского комплекса ГТО. Саратов, 2018.
5. Худайназаров, Т. А. (2021). УСМИР У^УВЧИЛАРДА ШАХСЛАРАРО МУНОСАБАТЛАР ШАКЛЛАНИШИДА "РАГБАТ ВА ЖАЗО" ФЕНОМЕНЛАРИНИНГ РОЛИ. Academic research in educational sciences, 2(NUU Conference 1), 437-441.
6. Худойназаров, Т. А. (2023). ТАЛАБАЛАР У^УВ ФАОЛИЯТИ САМАРАДОРЛИГИНИНГ ПСИХОЛОГИК ВА ПЕДАГОГИК НАЪЗАРИЙ ТАХДИЛИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU conference 3), 283288.
198
May 2024