Научная статья на тему 'ТАЛАБАЛАР КАСБИЙ МАЪНАВИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ЮЗАСИДАН ХОРИЖИЙ ТАЖРИБАЛАР ТАДҚИҚИ ВА УНИНГ КОНЦЕПТУАЛ ЖИҲАТЛАРИ'

ТАЛАБАЛАР КАСБИЙ МАЪНАВИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ЮЗАСИДАН ХОРИЖИЙ ТАЖРИБАЛАР ТАДҚИҚИ ВА УНИНГ КОНЦЕПТУАЛ ЖИҲАТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
20
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маънавият / касб / касбий маънавият / ахлоқ / касбий малака / касб ахлоқи. / духовность / профессия / профессиональная духовность / нравственность / профессиональная компетентность / профессиональная этика

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Муталлибжонов Маъруфжон Муталлибжон Ўғли

Ушбу мақолада талабалар касбий маънавиятини ривожлантириш бўйича хорижий тажрибалар тадқиқи ва концептуал жиҳатларининг муҳим омиллари бериб ўтилган. Касб бу кишининг ўзини англаши, қилаётган ишидан қониқиш ҳосил қилишига олиб келадиган фаолият ҳисобланади. Касбий маънавиятни эса таълим-тарбия олиш орқали ривожлантириб бориш даркор эканлиги кўрсатилган. Касбий ахлоқий қоидаларнинг принциплари ёритиб берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИССЛЕДОВАНИЕ ЗАРУБЕЖНОГО ОПЫТА РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДУХОВНОСТИ СТУДЕНТОВ И ЕЁ КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ АСПЕКТЫ

В данной статье приведены важные факторы исследования и концептуальные аспекты зарубежного опыта по развитию профессиональной духовности студентов. Занятие – это деятельность, которая приводит к самосознанию человека, удовлетворению от своего труда. Показано, что необходимо развивать профессиональную духовность через образование. Объясняются принципы профессиональной этики.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБАЛАР КАСБИЙ МАЪНАВИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ЮЗАСИДАН ХОРИЖИЙ ТАЖРИБАЛАР ТАДҚИҚИ ВА УНИНГ КОНЦЕПТУАЛ ЖИҲАТЛАРИ»

г

v.

Муталлибжонов Маъруфжон Муталлибжон у^и,

Андижон давлат университети тадк,ик,отчиси

ТАЛАБАЛАР КАСБИЙ МАЪНАВИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ЮЗАСИДАН ХОРИЖИЙ ТАЖРИБАЛАР ТАДЖИКИ ВА УНИНГ КОНЦЕПТУАЛ ЖИЩЛАРИ

УУК: 378.1

DOI: 10.34920/SO/VOL_2023_ISSUE_5_4

МУТАЛЛИБЖОНОВ М.М. ТАЛАБАЛАР КАСБИЙ МАЪНАВИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ЮЗАСИДАН ХОРИЖИЙ ТАЖРИБАЛАР ТАДЦИЦИ ВА УНИНГ КОНЦЕПТУАЛ ЖИЦАТЛАРИ

Ушбу маколада талабалар касбий маънавиятини ривожлантириш буйича хорижий тажри-балар тадкики ва концептуал жих,атларининг мух,им омиллари бериб утилган. Касб бу киши-нинг узини англаши, килаётган ишидан коникиш х,осил килишига олиб келадиган фаолият х,исобланади. Касбий маънавиятни эса таълим-тарбия олиш оркали ривожлантириб бориш даркор эканлиги курсатилган. Касбий ахлокий коидаларнинг принциплари ёритиб берилган.

Таянч суз ва тушунчалар: маънавият, касб, касбий маънавият, ахлок, касбий малака, касб ахлоки.

МУТАЛЛИБЖОНОВ М.М. ИССЛЕДОВАНИЕ ЗАРУБЕЖНОГО ОПЫТА РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДУХОВНОСТИ СТУДЕНТОВ И ЕЁ КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ АСПЕКТЫ

В данной статье приведены важные факторы исследования и концептуальные аспекты зарубежного опыта по развитию профессиональной духовности студентов. Занятие - это деятельность, которая приводит к самосознанию человека, удовлетворению от своего труда. Показано, что необходимо развивать профессиональную духовность через образование. Объясняются принципы профессиональной этики.

Ключевые слова и понятия: духовность, профессия, профессиональная духовность, нравственность, профессиональная компетентность, профессиональная этика.

MUTALLIBJONOV M.M. RESEARCH OF FOREIGN EXPERIENCES ON THE DEVELOPMENT OF STUDENTS' PROFESSIONAL MORALITY AND ITS CONCEPTUAL ASPECTS

This article presents important factors of research and conceptual aspects of foreign experiences on the development of students' professional spirituality. Occupation is an activity that leads to self-awareness of a person, satisfaction from his work. It is shown that it is necessary to develop professional spirituality through education. The principles of professional ethics are explained.

Key words and concepts: spirituality, profession, professional spirituality, ethics, professional competence, professional ethics.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 5 (126)

Кириш.

Сунги йилларда мамлакатимизда таълим-тарбия тизимини ривожлантириш билан бирга талаба ёшларнинг жах,он андозаларига мос шароитларда замонавий билим ва касб-х,унарларни эгаллашлари, жисмоний ва маъ-навий жих,атдан етук инсонлар булиб вояга етишларини таъминлаш, уларнинг кобилият ва истеъдоди, интеллектуал салох,иятини руёбга чикариш билан бирга уларда касбий маъна-виятни ривожлантириш масалаларига х,ам алох,ида эътибор берилмокда1. Шу боис таълим муассасаларида талабаларнинг уз сох,аларини мукаммал эгаллашлари билан бирга инсоний муносабатларда маънавий баркамол шахслар этиб тарбиялаш таълим -тарбия жараёнининг ажралмас кисмига айланган.

Маълумки инсон таълим жараёнида касбий малака билан касбий маънавият биргаликда узлаштириб боради. Бинобарин, укитувчи маъ-навияти, врачнинг, ишчининг, дех,коннинг, тадбиркорнинг ва х,оказо х,ар бир касб эгаси-нинг маънавияти бир-биридан фаркланади. Кундалик фаолиятда таълим-тарбия, мулокот ва танишувлар оркали касбий маънавият х,ам ривожланиб боради. Бунда талабаларда олган билимларни амалиётда куллай олиш кобилияти шаклланиб боради.

Мавзунинг долзарблиги. Касбий фаолият жараёнида маънавий мух,итга алох,ида урFу берилади. Бу х,ар бир инсоннинг узини намоён килиш имкониятини кенгайтиради. Бугун талаба-ёшларда очик кунгиллик, узгаларга хурмат, конунга итоат килиш, вокеликка танкидий бах,о бериш ва муросасозлик каби ижтимоий фазилатларни ривожлантириш оркали касбий маънавиятни шакллантириб ва ривожлантириб борилади.

Таъкидлаш керакки, касб бу киши-нинг мех,нат фаолияти, доимий машFулоти тури, муайян иш турини малакали бажаришга имкон берадиган билим, майорат, тажрибани талаб этади. Касб маълум бир куникмаларни эгаллаш оркали кулга киритилади. Колаверса, касб кишининг узини англаши, килаётган иши-

1 Муминов А.Г. "Ижтимоий-гуманитар фанларни укитишда Президент Ш. Мирзиёвнинг "Янги Узбекистон стратегияси" асаридан фойдаланиш". Журнал: Academic research in educational sciences, 2022, №3, 70-76 бетлар

дан коникиш х,осил килишига олиб келадиган фаолият х,исобланади.

Талабаларнинг касбий маънавиятини концептуал асоси - унинг одоб, хулк ва ахлокини узвий маънавий боскичлар сифа-тида урганилишини такозо этади. Яъни, ахлок коидалари бу инсоннинг хулк, феъл атворини тартибга солиб турувчи ахлокий талаблардир. Ахлок коидалари жамият аъзолари томони-дан урнатилади. Бу инсонни хатти-х,аракатини бошкаради. Ахлокли киши бундай коидаларга риоя килиши шарт эканлигини англатади.

Касбий маънавият тизимида ахлокни алох,ида урни бор. Ахлок бу - хушмуомалалик, оддийлик, камтарлик, х,алоллик, ростгуйлик, очик кунгиллик, сахийлик, узаро хурмат, дустона муносабат каби коидаларини айтиб утиш зарур. Ахлокни биз шахснинг кузгусига бежиз ухшатмаймиз. Одоб-ахлок коидаларини мужассамлиги асосида маънавият юзага келади.

Мавзу буйича илмий изланишларнинг цисцача та^лили.

Узбекистон Республикаси Биринчи Прези-денти Ислом Каримов таъкидлаганидек, маънавият бу - инсонни рух,ан покланиш, калбан улFайишга чорлайдиган, одамнинг ички дунёси, иродасини бакувват, иймон-эътикодини бутун киладиган, виждонини уЙFотадиган бекиёс куч, унинг барча карашларининг мезонидир2. Шу боис маънавият инсонга сув ва х,аводек зарур-дир. Маънавий етук инсон кандай касб эгаси булишига карамай х,алол ва фаол х,аёт кечи-ради. Инсоннинг касбий фаоллигини маънавий фаоллиги билан уЙFунлаштиришга ундайди.

Мацоланинг илмий янгилиги. Булажак укитувчиларни маънавий-маърифий фаоли-ятга шунингдек касбий фаолиятга тайёрлашда биографик таълимнинг ах,амияти катта.

Тадцицотнинг мацсади. Ж.Майрнинг фикрича3, шахснинг ривожланиши, унинг кизикишлари, х,аётий тамойиллари, шакллан-ган кадриятлар тизими ва у танлаган касб ёки фаолиятнинг мослик даражаси канча юкори

2 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. 15 бет.

3 Mayr, J. (2009): Lehrerin werden in Österreich. Empirische Befunde zum Lehramtsstudium. In: Erziehung und Unterricht 1-2/2009, S. 18).

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 5 (126)

булса, унинг мехнат фаолиятидан коникиши, касбий муваффакиятга эришиши ва касбий карьерага эришиши шунга монанд юкори булади.

Тадцицотнинг объекти сифатида Сирдарё давлат университети, Андижон давлат педагогика институти,Тошкент давлат педагогика институти

Тадцицотда тизимлилик, умумийлик, киёсий-тах,лилдан фойдаланилди.

Тадцицотнинг эмпирик манбаини анкета ва суровномалари натижалари ташкил этди.

Асосий цисм.

Киши ёлFиз узига керакли нарсаларга эриша килолмайди ва эхтиёжларини кондиролмайди. Бошкаларнинг мехнати, хунари, махорати ва бошка хусусиятларидан фойдаланишга мажбур булади. Инсонни касбий этикаси унинг юриш-туришидан маълум булади. Ё аслингдек бул, ё куринганингдек бул деб бежизга айтилмаган. Бу борада жамиятда ахлок-одоб коидалари урнатилган тартибга риоя килади. Жалолиддин Румий Хазратларининг хаётда муваффакиятга эришиш учун уч нарса керак: "диккат, инти-зом ва харакат" деб насихат килганлар. Каерда тартиб интизом булса, уша ерда юксалиш булиб, касбу корида файз-барака булади.

Мах,муд-Аз-Замах,шарий узининг ахлокий панд насихатларида бирида "Халол покиза киши доимо хотиржаму тинчликдадир, бировга хиёнату ёмонлик киладиган киши эса халокатга грифтордир"1 деган хикматли гапни таъкидлаган. "Чунки у виждон азобию, таъна-дан туFри булмаган одамни таълим-тарбия ва кийнаш хам туFрилаши амри махол"2дир деб айтган. Бугун бизнинг хар бир касбимиздан халол фойдаланишимиз учун калбимизнинг амрига кулок тутмоклигимиз даркордир.

Кайковус эса узининг "Кобуснома" асарида шундай ёзади: "Бас, агар аклинг булса хунар УрганFил, нединким хунарсиз акл - бошсиз тан, суратсиз бадандекдир... Эй фарзанд, огох булки, хунарсиз киши хамиша фойдасиз булур

1 Аз Замахшарий. Нозик иборалар. Т.: "Камалак". 1992 й. 52-бет

2 Аз Замахшарий. Нозик иборалар. Т.: "Камалак". 1992 й. 71-бет

ва хеч кишига нафъ еткурмас"3. Агар киши хар канчаки олий насаб ва асл булса, аммо хунари булмаса, халойикнинг иззат ва хурматидин ноумид булур. Агар кишида хам насаб гавхари ва хам хунар зевари булмаса, ундан баттаррокдур,-деб таъкидлаган. Яна шундай фикрни айтган, "Андокким дебдурлар: "Улуглик акл ва донишлик биладур, гавхар ва насаб била булмас"4. Хар ким уз севган касби билан шугулланиши керак, шунда кишида мехр, шижоат, кутаринкилик, матонат ва мамнун-лик кайфияти доимо сезилиб туради. Жамиятга бундай инсонлардан куп наф етади.

Биз ахлок-одоб коидаларини концептуал асоси сифатида алломаларимизнинг фаолия-тига назар ташласак, хусусан, Абу Наср Форо-бий фазилатли шахарда илм, фалсафа, ахлок, маърифат биринчи уринда булмоFи лозим, деб билади. Шунда жамият етукликка эри-шади, дейди. Инсоннинг камолоти учун хиз-мат килган, хайр-эхсонли ишлар, гузал инсо-ний фазилатларни яхшилик деб хисоблайди. Инсоннинг камолотига тускинлик килувчи дангасалик, бекорчилик каби ёмон одат-лар, билимсизлик, онгсизлик, касб-хунарга эга булмаслик каби нуксонларни ёмонлик деб, кишиларни ундан огохлантиради5. Бу шуни англатадики, жамиятда инсонлар доим уз бахти-саодатини, уз урнини топсагина бахтга эришади, бунинг учун аввало хар бир инсон узи севган касбни танлаши ва уз устида доим изланиши ва бу уз навбатида моддий фаро-вонликнинг юксалишига олиб келади6.

Хулк-одоб маданият касбий одобда хам яккол кузга ташланади. Чунки инсон вояга етиб, бир касбнинг бошини тутгач, уз касби доирасида одамлар билан мунтазам муноса-батда булади. Бу муносабат, бир томондан, хамкасабалар даврасида руй берса, иккинчи жихатдан, у касб талабига биноан учрашадиган турли тоифадаги одамлар билан юзага келади. Айни пайтда, касбий маънавият хулк-одоб

3 Кайковус. Кобуснома. - Т.: «Истиклол», 1994 й. - 26б

4 Кайковус. Кобуснома. - Т.: «Истиклол», 1994 й. - 32 б.

5 S.Otamurodov, S.Hasanov, J.Ramatov "Ma'naviyat asoslari". Toshkent, "A.Qodiriy" nomidagi xalq merosi nashriyoti. 2002, 160 - bet

6 Abu Nasr Forobiy "Fozil odamlar shahri". - Toshkent: Abdulla Qodiriy nashriyoti, 1993. - 40 - 41 - betlar.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 5 (126)

маданиятнинг энг юксак шаклларидан бири булиб хисобланади. Унинг жамият маънавий хаётидаги урни баланд. Буларга мисол килиб, муаллимлик одоби, хукук-тартибот ходимлари одоби, мухандис одоби сингари бир канча касбий одоб турлари борки, улар хам жамиятда ахлокий муносабатларда мухим ахамиятга эга. Шуни айтиш керакки, касбий маънавиятни биз куп холларда касбий хулк-одоб деб хам атай-миз.

Хар бир корхона, муассаса ва ташкилотлар-нинг касбий маънавияти - унинг ички мехнат тартиб коидалари, Мехнат кодекси ва мехнат туFрисидаги бошка конун хужжатларига мувофик ишлаб чикилган булиб, мехнат шар-тномасини тузиш, узгартириш ва бекор килишни, иш вакти ва дам олиш вактидан фойдаланишни, мехнат интизоми хамда иш берувчи билан ходим уртасида юзага кела-диган бошка хукукий муносабатларни тар-тибга соладиган асосий меъёрий жужжат хисобланади. Булар жумласига Олий таълим-нинг ахлок-одоб коидаларини киритишимиз мумкин.

Шундай килиб, инсоннинг севган кас-бига эга булиши унинг маънавий камолотни англатса, шу маънавият асосида том маъно-даги моддий фаровонликка эришилиши мум-кин. Шунинг учун хам маънавий кашшоклик, моддий кашшокликдан кура инсонни купрок кадрсизлантиради.

Маълумки, кадимги аждодларимиз комил инсон буйича шаркона ахлок кодексини ишлаб чикканлар. Киши калбида харомдан хазар, нопокликни, адолатсизликка нисбатан муро-сасиз исёни булиши керак. Виждон поклиги ва бедорлиги асрлар, замонлар оша инсон маъ-навиятининг таянч устунларидан бири булиб келмокда. Жамият хаётида адолат ва хакикат, мехр-шафкат, инсофу диёнат каби тушунча-ларни карор топтиришда айнан мана шу омил-нинг урни ва таъсири бекиёсдир. Виждони уЙFок одам ён-атрофида булаётган вокеаларга, ёрдам ва кумакка мухтож инсонларнинг муам-моларига, адолатнинг топталишига бефарк караб тура олмайди.

Жамиятда фукароларни касбий фаолияти-даги одоб-ахлок коидалари куйидаги прин-

циплар асосида амалга ошириши керак1: хуш-муомала, илтифотли, одобли, эътиборли, фукаролар ва хамкасблари билан муносабатда сабр-токатли булиши, уларни хурмат килиши шарт; узига буйсунувчиларга ва фукароларга нисбатан куполлик килмаслиги, одамлар-нинг шаъни ва кадр-кимматини камситмас-лиги, уларга асоссиз психологик ва жисмоний таъсир курсатиш холатларига йул куймаслик; ватанпарварлик ва хизмат бурчига фидойилик; давлат ва жамият манфаатларига содиклик; адолатлилик, халоллик ва холислик; манфаат-лар тукнашувига йул куймаслик.

Хулосалар.

Талабалар касбий маънавиятини мукам-мал эгаллаш оркали БулFуси мутахассис булиб етишаётган кадрлар жамиятда, таълим муас-сасаларда урнатилган одоб-ахлок тартиб коидаларга катъий риоя килишларсагина мутахассис, маълумотли инсон сифатида жамиятда уз урнига эга булаоладилар. Бу хар бир шахснинг касбий маънавиятини англаши, намоён этиши яъни кийиниши, муомаласи, билим-лилик савияси ва хоказо оркали бошкаларга ибрат була олишлари ёки кул остидагиларга уз сузини утказаолишлари ёки бошкаларга касбий маънавий таъсир этаолишлари мумкин.

Таълим тизимида маънавиятнинг ажрал-мас булаги - одоб-ахлок коидаларнинг асо-сий вазифалари: ёшларнинг билимли, одоб-ахлокли, соFлом фикрли, хар томонлама барка-мол шахс булиб етишишига кумаклашиш, узаро тенглик ва белгиланган тартиб-коидаларга итоаткорлик хисини уЙFотиш, уларнинг сало-матликларини мухофаза килиш учун шарт-шароит яратиш, укувчилар уртасида cоFлом ракобат мухитини юзага келтириш, юксак маънавий-ахлокий фазилатларга эга, ватан-парвар ва халкпарвар, ташаббускор ва тадбир-кор, замонавий билимлар билан куролланган хамда юксак инсоний фазилатларга эга булган иродаси бакувват, иймони бутун ва виждони уЙFок мутахассисларни тайёрлашдан иборат.

1 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2016 йил 2 мартдаги "Давлат бошкаруви органлари ва махаллий ижро этувчи хокимият органлари ходимла-рининг одоб-ахлок намунавий коидаларини тасдиклаш туFрисида"ги 62-сон карори.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 5 (126)

с ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ 41 и

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Абдуллаева Б.С. Олий таълим тизимида замонавий таълим технологиялари ва педа-гогнинг инновацион фаолияти. // "Замонавий узлуксиз таълим муаммолари: инновация ва истикболлар" мавзусидаги халкаро илмий конференция. 2018 йил 27 апрель. - Т.: ТДПУ, 13-бет.

2. Mayr, J. (2009): Lehrerin werden in Österreich. Empirische Befunde zum Lehramtsstudium. In: Erziehung und Unterricht 1-2/2009, S. 18.

3. Муслимов Н.А., Уразова М.Б. Проективная деятельность будущего учителя. Учеб. пособие. - Т.: GrandPaper, 2011. - 92 с.

4. Эгамбердиева Н. Ижтимоий педагогика. Алишер Навоий номидаги Узбекистан миллий кутубхонаси. - Т.: 2009. - Б. 86-87.

5. Муминов А.Г. "Ижтимоий-гуманитар фанларни укитишда Президент Ш. Мирзиёв-нинг "Янги Узбекистан стратегияси" асаридан фойдаланиш". Журнал: Academic research in educational sciences, 2022, №3, 70-76 бетлар

6. Ходжаев Б., Уразова М. "Педагогнинг лойих,алаш маданияти" модули буйича укув-услубий мажмуа. - Т.: "Истеъдод" нашриёти, 2016. - 54-55 b.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 5 (126)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.