Научная статья на тему 'ЁШЛАР МАЪНАВИЙ-АҲЛОҚИЙ РИВОЖЛАНТИРИШГА ЙЎНАЛТИРИЛГАН КОРРЕКЦИОН МОДЕЛЬ'

ЁШЛАР МАЪНАВИЙ-АҲЛОҚИЙ РИВОЖЛАНТИРИШГА ЙЎНАЛТИРИЛГАН КОРРЕКЦИОН МОДЕЛЬ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
111
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маънавият / маънавий-ахлоқий фазилатлар / модел / қадриятлар / ахлоқий тарбия / таъсир / технология / диагностика / тамойиллар / метод. / духовность / морально-нравственные качества / модель / ценности / нравственное воспитание / влияние / технология / диагностика / принципы / метод.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Исмоилова Хуршида Тохировна

Мақолада олий таълим талабаларининг маънавий-ахлоқий тарбияси тизими педагогиканинг замонавий йўналишлари – моделлаштириш асосида талабалар маънавиятини диагностика қилиш ва коррекциялаш мазмуни ёритилган. Талабалар маънавиятини диагностика қилиш ва коррекциялашнинг лоихавий модели кенг доирадаги тахлилий маълумотлар, маънавийахлоқий фазилатлар ташхис мезонлари ва моделдан фойдаланиш босқичлари ҳақида фикр юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

КОРРЕКЦИОННАЯ МОДЕЛЬ, НАПРАВЛЕННАЯ НА ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОЕ РАЗВИТИЕ МОЛОДЕЖИ

В статье раскрывается содержание диагностики и коррекции духовности студентов на основе современного направления педагогики моделирования системы нравственнонравственного воспитания студентов. Широкий спектр диагностических данных, диагностические критерии морально-нравственных качеств и этапы использования модели были рассмотрены в модели диагностики и коррекции морального состояния студентов.

Текст научной работы на тему «ЁШЛАР МАЪНАВИЙ-АҲЛОҚИЙ РИВОЖЛАНТИРИШГА ЙЎНАЛТИРИЛГАН КОРРЕКЦИОН МОДЕЛЬ»

Исмоилова Хуршида Тохировна,

Андижон давлат университети умумий педагогика кафедраси укитувчиси, докторант

ЁШЛАР МАЪНДВИЙ-Д^ЛОКИЙ РИВОЖЛАНТИРИШГА ЙУНАЛТИРИЛГАН КОРРЕКЦИОН МОДЕЛЬ

УДК: 378.0.371

ИСМОИЛОВА Х.Т. ЁШЛАР МАЪНАВИЙ-АЦЛОЦИЙ РИВОЖЛАНТИРИШГА ЙУНАЛТИРИЛГАН КОРРЕКЦИОН МОДЕЛЬ

Маколада олий таълим талабаларининг маънавий-ахлокий тарбияси тизими педагогиканинг замонавий йуналишлари - моделлаштириш асосида талабалар маънавиятини диагностика килиш ва коррекциялаш мазмуни ёритилган. Талабалар маънавиятини диагностика килиш ва коррекциялашнинг лоихавий модели кенг доирадаги тахлилий маълумотлар, маънавий-ахлокий фазилатлар ташхис мезонлари ва моделдан фойдаланиш боскичлари х,акида фикр юритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: маънавият, маънавий-ахлокий фазилатлар, модел, кадриятлар, ахлокий тарбия, таъсир, технология, диагностика, тамойиллар, метод.

ИСМОИЛОВА Х.Т. КОРРЕКЦИОННАЯ МОДЕЛЬ, НАПРАВЛЕННАЯ НА ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОЕ РАЗВИТИЕ МОЛОДЕЖИ

В статье раскрывается содержание диагностики и коррекции духовности студентов на основе современного направления педагогики - моделирования системы нравственно-нравственного воспитания студентов. Широкий спектр диагностических данных, диагностические критерии морально-нравственных качеств и этапы использования модели были рассмотрены в модели диагностики и коррекции морального состояния студентов.

Ключевые слова и понятия: духовность, морально-нравственные качества, модель, ценности, нравственное воспитание, влияние, технология, диагностика, принципы, метод.

ISMOILOVA H.T. CORRECTION MODEL AIMED AT SPIRITUAL AND MORAL DEVELOPMENT OF STUDENTS-YOUTH

The article covers the content of diagnostics and correction of the spirituality of students on the basis of modern directions of pedagogy-modeling of the system of moral and moral education of Unversity students of Higher Education. A wide range of diagnostic data, diagnostic criteria of moral and moral qualities and stages of using the model were considered in the Loix model of diagnosing and correcting students morale.

Key words and concepts: spirituality, moral-moral qualities, model, values, moral upbringing, influence, technology, diagnostics, principles, method.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 3 (88)

Кириш.

Мамлакатимизда халкаро стандартлар асо-сида ёшлар тарбияси, укув-тарбия жараёнига илFор педагогик технологиялар, олий таълим сохаси педагог кадрларини куллаб-кувватлаш борасида амалга оширилган тадбирлар сама-радорлигини ошириб борилмокда. "Олий таълимни тизимли ислох килишнинг устувор йуналишларини белгилаш, замонавий билим ва юксак маънавий-ахлокий фазилатларга эга, мустакил фикрлайдиган юкори малакали кад-рлар тайёрлаш жараёнини сифат жихатидан янги боскичга кутариш"1да таълим ва тарбия сохасида мутахассис тайёрлаш жараёнини яхлит тизим сифатида урганишда модел-лаштириш мухим урин тутади. Олий таълим тизимида таёрланаётган ёшларимиз танла-ган ихтисосликлари буйича мустакил равишда амалий фаолият курсата оладиган, замонавий мутахассисларни тайёрлаш жараёни узига хос урин тутади. БулFуси мутахассисларни бозор иктисодиёти талабларини инобатга олиган холда шахсий маънавий-ахлокий фазилатлар шакллантиришни таъминлаши долзарб ахами-ятга эга.

Тадцицотимиз мацсади килиб талабала-рининг маънавий-ахлокий тарбиялаш тизими педагогиканинг замонавий йуналишлари - моделлаштириш асосида диагностика килиш ва коррекциялаш мазмуни, лойихавий моделни боскичма-боскич амалга ошириш ахамияти ва урнини аниклашдан иборат эди.

Дастлаб талаба-ёшларни маънавий-ахлокий ривожланганлигини диагностикаси ва коррекция килишда куйидаги методлар ва йуналишлар оркали амалга оширилади:

1. Мини-тестлар.

2. Ахлокка зид хулк-атворли шахсларни узи куниккан мухит ва шароитдан бошка мухит ва гурухда кандай тутишини моделлаш-тириш.

3. Ижодий узини намоён этиш (расм чизиш, конструкциялаш, миллий мусика билан шугулланиш ва бошка ижодий фаоли-ятлар),

4. Ахлокка зид хулк-атворни ижти-моий маькулланган фаолиятга сублимация килиш (мехнат, жамоатчилик ишлари, ижти-моий фаолиятлар жумладан болаларга ёрдам бериш).

Мавзу буйича бошца олимлар илмий асар-лари цисцача тацлили.

Маънавият шундай бир сехрли тилсимки, уни туб мохиятини тушуниш ечимини кута-ётган вазифа хисобланади. Шу боис инсон хамиша маълум кийинчиликлар билан маънавият чашмасини излайди. Х.Пулатов инсон-нинг маънавий мохиятини белгиловчи омил-ларнинг, фазилатларнинг улчовини фан хозиргача топгани йук деб таъкидлаш билан бирга, "маънавият" тушунчасига "жамиятда инсонийликни руёбга чикариш усулидир"2, дея бахолайди. Талаба муайян максадга эри-шиши учун келажакка ишонч билан караши ва щз навбатида маънавият инсон калбида камол топишини англаши, шунингдек у калбан, виждонан, акл ва кул билан мехнат килиши керак. Маънавият инсонга хаётда баркарорлик баFишлайди, юксак максадга интилиш уни руёбга чикаришга онгли муно-сабатда булиш, ватанпарварлик, миллий уз-узини англаш, миллий ва умуминсоний кадриятлар негизида шаклланади.

Талаба-ёшлар мънавиятини диагностика таълим-тарбия жараёнини кулайлаштириши, жамият талабидан келиб чиккан холда, таълим-тарбия натижаларини туFри аниклашни таъминлашга ёрдам бериши керак. "Шахс индивидуал характери ва хулк-атвори инобатга олган холда назарий модел-ларни урганиш зарурий этиёждир".3 Моделлаштириш турли объектларни уларнинг узларига ухшашлари асосида мавжуд объект ёки кайтадан яратилаётган объектлар хусу-сиятларини белгилаш ёки аниклаштириш максадида тадкик килиш методидир. Талаба-лар маънавиятини ривожлантириш жараёнла-

1 Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистан республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида" ПФ-5847-сон фармони.

2 Пулатов Х. Мустакиллигимиз кадриятлари -«Узбекистон адабиёти ва санъати», 1993 йил, 7 май.

3 Tynan, M. C., Crede, M., & Harms, P. D. (2020). Are individual characteristics and behaviors necessary-but-not-sufficient conditions for academic success?: A demonstration of Dul's necessary condition analysis. Learning and Individual Differences, 77. https://doi. org/10.1016/j.lindif.2019.101815

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 3 (88)

рининг куп омиллилиги унинг самарадорлиги педгогик моделларни асослаш, ишлаб чикиш ва амалга ошириш йули билан эришилиши мумкинлигини курсатади. Н.Е.Шепилива1 томонидан педагогика олий таълим муасса-саси талабаларининг ижтимоий-педагогик мослашуви модели ишлаб чикилган. Унинг мазмуни Талабаларнинг ижтимоий-педагогик мослашув тизими: 1. Эх1тиёж-раFбат: ушбу касбни танлаш сабаблари; 2. Когнитив-х,иссий: педагогик билим ва малакалар, умуммаданий тайёргарлик, х,иссий реакциялар, туЙFулар, кечинмалар; 3. Рух,ий-маънавий: маънавий эх,тиёжлар ва кадриятлар, маънавий-ахлокий ривожланиш каби ажратилган таркибий кисмлар урганилган. Н.И.Джегутанова2нинг интегратив ёндашув асосида булFуси укитувчиларнинг касбий тайёрлаш жараё-нида маънавий-ахлокий ривожлантириш-нинг субъект-мазмунли, касбий тайёргарлик субъектлари ва унинг мазмуни, фаолият тур-лари, курсатмалар блоклари алох,ида ёри-тилган. Моделлаштиришга нисбатан турлича ёндашувларнинг булишига карамай, илмий тадкикотларда талабалар маънавиятини диагностика килиш ва коррекциялашнинг мезон-лари, мазмуни х,амда х,ар бир боскичлари акс этган моделини яратиш муаммоси тадкик этилмаган.

Мацоланинг илмий янгилиги.

Моделлаштиришда - энг мух,им тизим-нинг энг устувор элементини фарклаш мала-касидир хисобланиб моделлар имкон кадар содда булиши, бирок талабалар маънавиятини диагностика килиш ва коррекциялашда энг мух,им функцияларини акс этиши, модел ичидаги ва ташки тизимлараро ах,амиятли алокаларни узида акс эттирган булиши керак. Шу максадда табакалашган ва индивидул-лаштирилган ёндашув тамойилига устуворлик бериш асосида талабалар маънавиятини диагностика килиш ва коррекциялашнинг мезон-

1 Шепилова Н.Е. Моделирование процесса социально-педагогической адаптации студентов вуза // Дошкольное воспитание. - М., 2006. - №6.-С.120

2 Джегутанова Н.И. Развитие духовно-нравственного потенциала будущего учителя в процессе профессиональной подготовки в вузе на основе интегративного подхода: Автореф. дисс ... кандидата.пед.наук. - Москва: 2010, - 13 с.

лари, мазмуни х,амда х,ар бир боскичининг натижаларини ойдинлаштиришга каратилган лойихавий модели ишлаб чикилди (1-расм).

Ушбу моделда маънавий-ах,локий ривож-лантиришнинг методологик асоси ва замона-вий шарт-шароитлари урганилди. Талабалар маънавиятини диагностика килишда яхлитлик тамойили, маданиятга мувофиклик тамойили, табакалашган ва индивидуаллашган ёндашув тамойили, фаолиятли ёндашув тамойили, тех-нологик ёндашув тамойили, инсонпарварлик ёндашув тамойили, кадриятли йуналганлик тамойилларга асосланди.

Шунингдек, куйидаги вазифаларни амалга ошириш лозим:

1) талабаларнинг маънавиятини ривож-ланганлигини ташхис этиш мезонлари ва курсаткичларини аниклаштириш;

2) талабаларнинг маънавиятини ривож-лантиришнинг диагностик тизимини ишлаб чикиш;

3) талабаларнинг маънавиятини ривож-ланганлигини ташхис этиш методларини тизимлаштириш.

Моделлаштириш жараёнида маънавий-ахлокий фазилатлар ташхис мезонлари белги-лаб олинди (1-жадвал):

Талабаларнинг бу жараёндаги иштироки узига хос булган юксак инсоний фазилати, фаоллиги маънавий эх,тиёжларни англаган-лик даражаси, маънавий маданиятни ривож-лантиришга эх,тиёжининг ошиб бориши билан боFлик булади.

Тадцицотнинг объекти булиб Андижон давлат университетининг филология ва тил-ларни укитиш х,амда педагогика-психология йуналиши йуналиши 110 нафар талабалари хизмат килган.

Тадцицотда цулланилган усуллар.

Шунингдек талабаларнинг маънавиятини диагностика килишнинг модернизациялаш-ган механизмларини аниклаштиришни такозо этади. Моделлаштиришда ташхис метод-лари белгилаб олинди. Маънавиятини тах-лилига каратилган диагностик методлар: 1. Умумпедагогик методлар: сухбат метод, куза-тиш метод, тест метод, суровнома, анкета, интервью метод, таълим муассасаларини

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 3 (88)

1-расм. Табак,алашган ёндашув асосида талабалар маънавиятини диагностика к,илиш ва коррекциялашнинг лойих,авий модели

хужжатларини тах,лил килиш методи, педа-гогик тах,лил методи, талабалар ижодини урганиш методи, педагогик итажриба (эксперимент) методи. 2. Лингвопсихологик диагностик методлари. 3. Математик-статистик методлар танлаб олинди.

Натижалар ва амалий мисоллар.

Моделни амалга ошириш жараёнида даст-лабки ва коррекцион диагностика боскичма-боскич амалга оширилди. Бунда юкорида олиб борилган натижалар юзасидан тала-баларда шаклланиши зарур булган фазилат-лардан кайсидир сабабларга кура шакллан-май колганларини табакалашган коррекцион тренинг машFулотлар асосида ривожланти-рилади. Хар бир боскичда маълум талабалар маънавиятини ривожлантиришга каратилган

коррекцион тренинглар утказилди. Талаба-ларда ривожланган маънавий-ахлокий тар-бия тизимини экспериментал текшириш ва амалга ошириш амалга оширилди, унинг натижалари тахлилий натижаларини шак-ллантирилди ва умумлаштирилди. Тренинг хулк-атворни коррекциялашнинг фаол методлари, аник х,аётий вазиятларни тах,лил этиш каби инетрфаол методларидан фойда-ланиш максадга мувофик. Шахсни уз-узини ва бошкаларни англаши, вазиятни тахлил эта олиши, уз хулкининг окибатларини хис килиши. Педагогик-психологик коррекция-нинг асосий максади ахлокий кадриятларга зид хулк-атвор даражасини адаптив хулк-атворни узлаштириш йули билан пасайти-ришга каратилган.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 3 (88)

V____

1-жадвал. Турли муаллифларнинг маънавий-ахлокий фазилатлар ва мезонлар буйича фикрлари

Муаллифлар Маънавий-ахлокий фазилатлар ва мезонлар буйича фикрлар

С.Отамуродов1 1. Комил инсоннинг умумий хислатлари; 2. Комил инсоннинг ахлокий фазилатлари; 3. Ишбилармонлик хислатлари; 4. Зукколик, идроклилик фазилатлари; 5. Собитлик хислатлари; 6. Эхтирослилик хислатлари.

М.Ахмедова2 1. Ахлокийлик ва одоблиликка доир сифатлар; 2. Билимдонликка доир сифатлар; 3. Иймонлилик, эътикодлиликка доир сифатлар; 4. Маданиятлилик, маърифатлилика доир сифатлар.

Д.Жуманазарова3 1. Инсоннинг маънавий-ахлокийлик бобидаги умумий фазилатлари; 2. Инсоннинг зукколик ва идроклилик фазилатлари; 3. Инсоннинг умумий хислатлари; 4. Инсоннинг ишбилармонлик хислатлари ва сифатлари; 5. Инсоннинг собитлик хислатлари ва сифатлари; 6. Инсоннинг иймонлик ва эътикодликка доир сифатлари; 7. Инсоннинг маданиятлилик ва маърифатлиликка доир сифатлари; 8. Инсоннинг ахлоклилик ва одоблиликка доир сифатлари.

Г.И.Махмутова4 1. Ватан равнаки йулида хизмат килишнинг олий инсоний бурч эканлигини англаш, ватанпарварлик туЙFусига эга булиш; 2. Юрт тинчлиги, Ватан озодлиги ва мустакиллиги йулида фаолият курсатиш; 3. Комил инсон, ижтимоий хамкорлик - тушунчалари мохияти борасида муайян тушунчага эга булиш; 4. Байналминаллик туЙFусига эга булиш; 5. Динлараро баFрикенглик (толерантлик); 6. Инсоний фазилатлар (билимлилик, инсонпарварлик, камтарлик, ахлок-одоб, мехнатсеварлик).

Мисол учун: "Керак. Хохлайман. Кила оламан"машки

Максад: Кила оламан - Хохлайман - керак уртасидаги зиддиятларни аниклаш.

Машкни утказиш вакти: 30 минут.

Ишни бажариш тартиби: Олиб борувчи талабаларга 10-15 "Мен килишим керак..." деб бошланадиган жумлаларни ёзишни тавсия килади.

Кейин мазкур жумлалар хохласам деб укилади. Жумланинг мазмуний узгариши унга кандай таъсир килганини сузлаб беради.

Тренинг сунгида мазкур жумлалар "кила оламан" деб кайтадан укилади. Жумланинг мазмуний узгариши унга кандай таъсир килганини сузлаб беради.

Тренинг якунида узларидаги узгаришлар хусусида фикр алмашинишади.

Тренинг машFулотларида: 1. Тренинг машFулотлари учун курсатмаларнинг барча элементларини диккат билан кузатиб бори-

1 Отамуратов С., Хусанов, Раматов Ж. Маънавият асос-лари. - Т.: Абдулла Кодирий номидаги халк мероси нашриёти, 2002. - 157-158-бетлар.

2 Ах,медова М. Педагогика тарихини укитишда талаба-ларнинг маънавий сифатларини тарбиялаш: Пед. фан-лари ном. ... дисс.автореф. - Т., 2008 - 10-бет.

3 Жуманазарова Д. Миллий тарбиямиздаги юксак маънавий-ахлокий фазилатларимиз. Илмий-оммабоп рисола. - Т.: «Фан» нашриёти, 2009. 56 б. - 37-38-бетлар.

4 Махмутова Г.И. Олий педагогик таълим тизимида талабаларни маънавий ривожлантиришнинг ижтимоий педагогик хусусиятлари: Педагогика фанлари номзоди. ... дисс. - Т.: 2004.

лиши; 2. Тренинг машFулотлар самара-дорлигини талил килиниши; 3. Шахс маъ-навиятини ривожлантириш, бошкаларга ёрдам бериш манавияти, эмоционал ирода-вий (аутопсихологик, суггестив, рефлексив) кобилиятлар, шунингдек бир катор ижобий фазилатларни ривожлантирилиши; 4. Тренинг машFулотларни сиз учун канчалик тyFри ва фойдали эканлиги хакида мулохаза юри-тилиши; 5. Тренинг машFулотларида шахс маънавий-ахлокий кадриятларнинг хозирги кундаги ахамияти, урнини аниклаш ва амалий фаолиятда оммавий маънавий ривожланти-ришдан иборат.

Биз тадкикот давомида олинган маълумот-ларни махсус ахборотни муайян даражада соддалаштириш имконини берадиган фак-торли тахлил ёрдамида кайта ишладик. Мазкур тахлил ёшларнинг маънавий кадриятларга оид ментал маконидаги манзарани акс эттирмокда. Талабалар маънавиятини диагностик натижаларига биноан коррекцион тренинг утказилди. Бунда юкорида олиб борил-ган натижалар юзасидан талабаларда шаклла-ниши зарур булган фазилатлардан кайсидир сабабларга кура шакилланмай колганларини коррекцион тренинг машFулотлари асосида ривожлантирилди.

Тадкикот давомида олинган натижалар 2-жадвалда уз ифодасини топган:

Олинган натижалардан укитиш самара-дорлигини бахолаш мезони бирдан катталиги

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 3 (88)

ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ 61

ч_У

2-жадвал. Эмпирик урганишнинг натижалари

№ Маънавий-ахлокий фазилатлар Андижон давлат университети талабалари (110 респондент):

тажрибадан олдин, % тажрибадан сунг, %

назорат гурухи тажриба гурухи назорат гурухи тажриба гурухи

1 Адолатга ишонч 36 37 34 72

2 Космополитизм (дунё фукароси) 31 32 23 22

3 Миллатлараро баFрикенглик 44 42 45 65

4 Индивидуализм 42 38 28 32

5 Харом билан халолни фарклаш 36 38 46 70

6 Уз-узини экзистенциал химоялаш 50 45 34 28

7 Ватанпарварлик 51 49 53 89

8 Мехр - ок,ибатлилик 44 44 49 72

9 Жамоага суяниш 42 41 54 74

Жами: 376 366 366 524

Уртачаси: 42 41 41 58

ва билиш даражасини бах,олаш мезони нол-дан катталигини куриш мумкин. Бундан маъ-лумки, тажриба гурух,идаги узлаштириш назо-рат гурух,идаги узлаштиришдан юкори экан.

Демак, талабалар маънавиятини ривож-ланганлилик даражаси самарадорлигини аниклаш юзасидан утказилган тажриба-синов ишлари самарадор эканлиги статистик тах,лилдан маълум булди.

Аниц хулоса ва амалий таклифлар.

Моделлаштириш умумий, хусусий ва аник сифатлар негизига курилиб, маънавий-ахлокий тарбия тизими педагогиканинг замонавий йуналишлари - моделлаштириш асосида талабалар маънавиятини диагностика килиш ва коррекциялашнинг механизми асос сифатида олинди. "Баъзи кадриятларга узгаришлар табиий бу жара-ёнларга узгаришлар х,амрох,лик килади. Хаётий кадриятлар коррекциялаш оркали узгаришларга эришиш учун туртки беради"1.

Биз олиб борган тадкикотда маънавий кадриятлар худди шу маънода, яъни талабалар ва уларни куршаб турган ижтимоий вокелик билан узаро муносабатга кириш ман-баси, талабалар хулк-атвори мотивацияси сифатида урганишга каратилган.

1 Vyskocilova, J., Prasko, J., Ociskova, M., Sedlackova, Z.,

& Mozny, P. (2015). Values and values work in cognitive behavioral therapy. In Activitas Nervosa Superior Rediviva. https://doi.org/10.1016/j.eu rpsy.2016.01.1660

Юкорида фикр-мулохазалар аоссида куйидаги таклифлар такдим этилмокда:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1. Талабалар маънавияти диагностикаси тизимли тахлил (лингвопсихологик, аксио-логик, феноменологик, аналитик) хамда объектив ва субъектив омилларнинг таъсирини урганиш асосида такомиллаштиш.

2. Талабалар маънавияти ривожланти-риш ва коррекциялашда акмеологик нуктаи назар, яъни уз-узини англаш, ижтимоий ва шахсий маънавий фаолиятга йуналтириш.

3. Лойихавий модели асосида талабалар маънавиятини диагностика килиш ва коррекциялашнинг мезонлари, мазмуни хамда х,ар бир боскичининг натижаларини ойдинлашти-ришга каратилган педагогик тахлилига усту-ворлик бериш асосида аниклаштириш.

4. Талабалар маънавиятини диагностика килишда моделини ишлаб чик,ишда бир катор тамойилларга: яхлитлик тамойили, мадани-ятга мувофиклик тамойили, табакалашган ва индивидуаллашган ёндашув тамойили, фао-лиятли ёндашув тамойили, технологик ёндашув тамойили, инсонпарварлик ёндашув тамойили, кадриятли йуналганлик тамойили, фаолли асосланилнилиши.

5. Табакалашган ёндашув асосида талабалар маънавиятини коррекция килишда эмоционал иродавий кобилиятлар (аутопси-хологик, суггестив, рефлексив) ривожланти-рилиш.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 3 (88)

с 62 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ N у

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш т^рисида" ПФ-5847-сон фармони.

2. Пулатов Х. Мустакиллигимиз кадриятлари - «Узбекистон адабиёти ва санъати», 1993 йил, 7 май.

3. Tynan, M. C., Crede, M., & Harms, P. D. (2020). Are individual characteristics and behaviors necessary-but-not-sufficient conditions for academic success?: A demonstration of Dul's (2016) necessary condition analysis. Learning and Individual Differences, 77. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.101815

4. Шепилова Н.Е. Моделирование процесса социально-педагогической адаптации студентов вуза // Дошкольное воспитание. - М., 2006. - №6.-С.120

5. Джегутанова Н.И. Развитие духовно-нравственного потенциала будущего учителя в процессе профессиональной подготовки в вузе на основе интегративного подхода: Автореф. дисс ... кандидата. пед. наук. - Москва: 2010. - 13с.

6. Отамуратов С., Хусанов, Раматов Ж. Маънавият асослари. - Т.: Абдулла Кодирий номидаги халк мероси нашриёти, 2002. - 157-158-бетлар.

7. Ах,медова М. Педагогика тарихини укитишда талабаларнинг маънавий сифатла-рини тарбиялаш: Пед. фанлари ном. дисс. автореф. - Т., 2008 - 10-бет.

8. Жуманазарова Д. Миллий тарбиямиздаги юксак маънавий-ахлокий фазилатлари-миз. Илмий-оммабоп рисола.-Т.:«Фан» нашриёти, 2009. 56 б. - 37-38-бетлар.

9. Махмутова Г.И. Олий педагогик таълим тизимида талабаларни маънавий ривож-лантиришнинг ижтимоий педагогик хусусиятлари: Педагогика фанлари номзоди дисс. - Т.: 2004.

10. Vyskocilova, J., Prasko, J., Ociskova, M., Sedlackova, Z., & Mozny, P. (2015). Values and values work in cognitive behavioral therapy. In Activitas Nervosa Superior Rediviva. https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2016.01.1660

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 3 (88)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.