Научная статья на тему 'ТАЛАБА ЁШЛАРНИНГ ИНТЕРНЕТ ҚАРАМЛИГИНИ ОЛДИНИ ОЛИШДА ТАЪЛИМ МАЪРИФАТИ'

ТАЛАБА ЁШЛАРНИНГ ИНТЕРНЕТ ҚАРАМЛИГИНИ ОЛДИНИ ОЛИШДА ТАЪЛИМ МАЪРИФАТИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
47
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Интернет -коммуникация / ижтимоий тармоқларга тобелик / рухий хасталик / тобеликни профилактика методологияси / Internet-communication / social network addiction / mental illness / addiction prevention methodology.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Абдухоликова, Насиба Алижановна

Замонавий ахборот технологиялари аҳоли ҳаётининг барча соҳаларида ахборот қабул қилиш, узатиш ва сақлашнинг кулайлиги билан тўла қамраб олиши одамлар турмушини ўзгартириб юборди. Шу боис мақолада ёшларнинг ахборотга бўлган эҳтиёжининг динамик ўсишидан Интернет тобеликдан ижтимоий тармоқларга қарамликни фалсафий тахлилига бағишланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

EDUCATIONAL ENLIGHTENMENT OF STUDENT YOUTH IN PREVENTION OF INTERNET DEPENDENCE

The full coverage of modern information technologies in all spheres of life with the convenience of receiving, transmitting and storing information has changed people's lives. Therefore, the article is devoted to the philosophical analysis of the dynamic growth of young people's need for information from Internet dependence to dependence on social networks.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБА ЁШЛАРНИНГ ИНТЕРНЕТ ҚАРАМЛИГИНИ ОЛДИНИ ОЛИШДА ТАЪЛИМ МАЪРИФАТИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ТАЛАБА ЁШЛАРНИНГ ИНТЕРНЕТ ЦАРАМЛИГИНИ ОЛДИНИ ОЛИШДА ТАЪЛИМ МАЪРИФАТИ

Абдухоликова Насиба Алижановна

Наманган мухдндислик-технология институти "Ижтимоий фанлар" кафедраси ассистенти. +998 94 303-99-91; E-mail: Sotsial. nauki@gmail .com

АННОТАЦИЯ

Замонавий ахборот технологиялари ауоли уаётининг барча соуаларида ахборот цабул цилиш, узатиш ва сацлашнинг кулайлиги билан тула цамраб олиши одамлар турмушини узгартириб юборди. Шу боис мацолада ёшларнинг ахборотга булган эутиёжининг динамик усишидан Интернет тобеликдан ижтимоий тармоцларга царамликни фалсафий тахлилига багишланган.

Калит сузлар: Интернет -коммуникация, ижтимоий тармоцларга тобелик, рухий хасталик, тобеликни профилактика методологияси.

Современная глобальная информационная технология тотальным охватом жизни населения с удобными возможностьями в приеме и передачи иннформации, хранении коренным образом изменил жизнь людей. В этой связи в статья посвящена философского анализа динамичного роста в потребности к информации молодежи, что переходит от Интернет зависимости к зависимости социальным сетьям.

Ключевые слова: Интернет-коммуникация, зависимость от социальных сетей, психическая паталогия, методология профилактики зависимости.

The full coverage of modern information technologies in all spheres of life with the convenience of receiving, transmitting and storing information has changed people's lives. Therefore, the article is devoted to the philosophical analysis of the dynamic growth of young people's need for information from Internet dependence to dependence on social networks.

Keywords: Internet-communication, social network addiction, mental illness, addiction prevention methodology.

Ренессанс ислохртларининг энг мухдм хусусияти илм-фан, техника тараккиёти бекиёс усиши шароитида инсон феноменининг маънавий-маданий

403

АННОТАЦИЯ

ABSTRACT

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

усишида ахборот маърифатига эхтиёжни жиддий орттиради. Билакс глобаллашув ва оммавий ахборот технологияларининг ижтимоий хаётнинг барча сохаларини камраб олиши, айникса бизнес ва таълим сохасида хар качонгидан долзарб муаммога айланади.

маърифатпарварлик" хусусиятлари узгача ахамият касб етади. Шу маънода Узбекистон Республикасининг мустакиллик йиллари уз навбатида маърифатпарварлик билан богланиши табиий-конуний холат - юксалиш, яьни постиндустриал жамият арафасидир деб хисоблаймиз. Айни вактда инсоният тарихида маърифатнинг даврлаштириш мумтоз, яъни илк таълимни бошланиши, диний маърифат ва илмий маърифат мазмунига эгадир.

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Дархакикат, ибтидоий жамоа давридан бошлаб болаларни хаётга тайёрлаш, таълим бериш жамоанинг мухим вазифаси булганки, овчилик ва дехкончилик тарбияси илк классик маърифат булса, урта асрларда якка худолик асосида инсониятни хаёт маърифати белгилаб берилган. Биз Абу Наср Фаробий, Абу Райхон Беруний каби дахоларнинг жахон цивилизациясида тутган урни "Шарц маърифатпарварлик" даврида ахборот мутафаккирлари дея таърифлаймиз. Абу Али ибн Синонинг хаёти ва илмий фаолияти дин ва илмнинг уйгунлиги (дуализм), илмий маърифат дин ва илмни инсон манфаатларига хизмат килишига эришув, дея хисоблаши ноёб илмий-ижтимоий ахборотдир. Шу уринда Алишер Навоийдан тортиб Абдулхамид Чолпон, Абдулла Кодирийгача булган узбек адабиёти вакилларининг бадиий меросида ахлокий маърифат мужассамланган. Янги даврдан бошлаб илмий билимлар тизимли шаклда таълимнинг барча боскичларида ёшларга дунёвий маърифатни эгаллашга йул очган.

Маърифатпарварликнинг мухим томони у жамият тараккиётида янги даврнинг бошланиши, ижтимоий муносабатларнинг янги модели, жамиятни янгиланиш ислохотлари хисобланади. Янги давр маърифатпарварларининг фаоллиги христианликнинг жамият истикболига салбий таъсирини фош этиш, илм-фаннинг тантанасига эришиш йули билан изохлаш мумкин. Гарбий Европанинг яна бир узига хос кирраси маърифатпарварликда теоцентризмдан антропоцентризмга утиш, инсон хукук ва эркинликларининг мухофазаси, инсонни олий кадрият сифатида эълон килиш билан мухим ахамият касб этади. Жумладан, АКЩда Т. Джефферсон, Дж. Вашингтон, Б. Франклин уз олдига таълим тизимини тубдан яхшилашда янги дастурдаги бепул таълим

Фалсафий фикр тарихининг алохида даврлари "Уйгониш ёки

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 6

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

MaKTaSnapu, hhm onumga ^yKaponapHuHr TeHrauru KaSunap maMuaTHuHr WKcannm эx1тнe:mпapннн ho3uk Ba TepaH TymyHum эgн. ohkphmh3hh ^m. BamuHrroH xap KaHgaM gaBnarnuHr ^ap0B0H TypMymuHuHr umoHHnu noMgeBopu axonHHHHr WKcaK Matpu^aragup, geraH ^uKpnapu SunaH ganunnaftMro1. fflyHgaft Synca-ga, Matpu^amapBapnuKHuHr xaKuKuH BaraHu - AHrauaga geMoKparnK maMuaTga emnapHHHr 6hhhm onumu ynyH ^yHgaMeHTan negaroruK TatnuM th3hmhhh aparam Sopacuga MuHraaS Typnu noftuxanap umnaS HuKunraH. ^oh .hokk 6onaHHHr KanSuHu T03a "ok KOF03"ra yxmaraS, yHga ry3an xy^K-aTBop Tap6uacHHHHr 3apypuaTHHH aHraaS eTraH ^aftnacy^ эgн. fflyHHHr ynyH 6onaHHHr xoxum-upogacHHH maKmaHTupum axnoKHH TapSuaga acocHH Macana SynumuHu yKTHpraH. eh3 6y gaBp axSoporaamyBuga paцнoнaпнcтнк Kapamnapga HHCOHHHHr xyp^HKpnuru Foacura эtтнSop opTraH, geS yftnaftMro. ^yHKH, Fap6HHHr 6y gaBpu

MexaHHKa acpu unM-^aHHHUHr TapaKKueTuga SunuMnu hhcoh ^eHoMeHH Ha3apga

2

TyTunraH2.

Eu3 WKopuga KenTupunraH ^aKraapra TaaHraH xpnga Matpu^aT TymyHHacu KaHcH gaBpga SynMacuH SunuMra TaaHum, uhcoh ToMoHugaH y3u ynyH ^oftganu onaM cupy-acpopuHu Sunum, atHu ^m^MouM axSopoTHuHr MagaHuM WTyKgapugaH uSopaT, ge6 xucoSnaftMro. Arap Sunum eKu gyHeKapam HyKTau Ha3apugaH onaguraH SyncaK Matpu^aT aHTuK gaBpgaH SomnaHraH. ^aMuarau мogepннзaцнaпamyвн axonuHuHr ax6opoT anMamyBu gapamacu SunaH SenrunaHumu xycycugaru TagKuKoraapra TaaHuS, ax6opoT ogaMnap opacuga guHuM Ba gyHeBuM SunuMnapHu TapKanumu SunaH MeguaMagaHuaT xpcun Synumu нmтнмoнн KoHyHuaT xucoSnaHagu. ffly MatHoga TagKuKoTHu ffl. PaxuMoBa axSopoT MagaHuaTu geraHga "MynoKoT", "кoммyннкaцнa" MatHocuga Ky-Mamu maMuaTHuHr мogepннзaцнacн TrouMnapuHuHr Supnuru SunaH y3rapumura эtтн6op KapaTumu Sup KaTop SaxcnapHu TyFgupagu ge6 yftnaftMro3. Eu3 Megua Matpu^aT xaKuga $uKp wpuTraHga axnoKuftnuK Mo3uftra SopuS TaKanumu, uhcoh y3uHu aHraamu, y3apo MynoKoTga MyaMaH yMyMuHcoHuM Metepnapra TaaHumu: MyoMana, KuMuHum, KaTTanapra xypMaT эtтн6op KypcaTunumu 6unaH uwmwwouu mawpudaHU axSopoT maKnuga amgoggaH aBnogra yTumu 6unaH нзoxпaнмнз. Matpu^aTnu maMuaTga oMMaHuHr WKcaK SunuMnu, нmтнмoнн ^aon, maMoaBuM xaMmMxarauK una aHrunuKnapHu 6unum Ba xaeTra Ky^^am TymyHunagu. Ey xon maMuaTga KeHr oMMa opacuga TatnuM Ba TapSuaHu TamKunu, MaKTa6 Ba Maopu$

1 Джуринский А. Н. История педагогики: Учеб. пособие для педвузов «Владос». 1999, - С. 178.

2 Педагогика / под ред. Л.П. Крившенко. - М.: Проспект, 2012. - С. 346.

3 Рахимова Ш.Ахборотлашган жамиятнинг ижтимоий-маданий хусусиятлари // Ижтимоий фикр. Инсон хукуклари - 2017. -№. 2 (78). - Б. 131-135

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 6

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

тизими фаолиятини бошкариш, ёшларни тулаконли мактаб таълимига камраб олиш, уларни юксак савияда билим олишига эришув деб хисоблаймиз. Айни вактда маърифатни амалга оширишда театр ва кино, кутубхона ва музейларнинг роли хам бекиёс эканлигини ёдда тутмок керак. Демак, жамият маърифатга энг куйи боскичда зарурият сезган булса, тараккиётнинг юкори даврида муаммоли вазиятдан чикиш, таълим-тарбияга бир неча баробар эхтиёжни ортишида зарурият сезади. Шу боис Шуролар тузумининг сиёсатида Маориф вазирлиги таълим тизимининг умумий асосларини ифодалаган. Чунки маърифатнинг мухим курсаткичи инсон томонидан оламни билишда илмий услубиятга эгалиги, ижтимоий алокада хакикат ва гузалликка таяниш билан ижтимоий фалсафий информатив цадриятга айланади

Маърифатнинг ахлокийлиги Шаркона турмушга хос булиб, жамоавийлик асосида жамият узининг ижтимоий холат ва киёфасини шакллантириб, унда индивидуалликдан кура коллективизм устунрокдир. Гарбона маърифатнинг мазмун-мохияти инсон ва фукароларнинг хукук эркинлиги, хурфикрлилик маърифатида илмийлик устувор гоя сифатида урнатилган. Муаммо узбек уалци узининг миллий аулоций мацомини сацлаб цола оладими, жщон маърифатли цивилизациясидан уз урнини топа оладими? деган саволга бориб тацалади.

Миллий ахборот тарихи маърифатли шахс деганда мадрасада билим олган, хат саводли, диний ва дунёвий зиёли киши тушунилган булса, талаба ёшларнинг ахборот медиа маданияти замонавий компьютер саводхонлиги ва ахборот билан ишлашни талаб этади. Бу электрон курилмаларнинг янги авлодида ахборот билан ишлаш, тармокларга уланиш, мулокот даражаси билан бирга аудиовизуал саводхонлик, яьни мулокотда макон ва вактга оид вокеликни тахлил ва синтезлаш лаёкатидир. Чунки талаба курилмадаги матн ва файл билан ишлашда унинг мохиятини англаши шарт. Шу маънода биз БМТнинг ахборот саводхонлиги юзасидан кабул килган тамойили, яъни "media literacy (медиасаводхонлиги) тушунчаси"да медиа вокеликни тахлили, синтезлаш, медиа матндан фойдаланиш ва уни тушуниш, медиа маданият медиа таълим хакидаги таърифларга кушиламиз4.

Шаркона таълим-тарбияда жамоавий рух Узбекистоннинг биринчи Президенти И. А. Каримов " Биз уз фарзандларимизни узимиз тарбиялаймиз" деган васиятига кура, Ш. М. Мирзиёев, "Илмни кадрланг, илмга интилинг! Бир сония вактингиз хам бекор утмасин! Ёшлик - умрнинг энг бебахо даври. Илм ва

4 Журналистикада медиа ва ахборот саводхонлиги / Н. Муратова, Э.Гризл, Д. Мирзахмедова. - Т.: Baktria press, 2019. - Б. 16. (112 б.)

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

билим - утда ёнмайдиган, сувда чукмайдиган, хеч ким сиздан тортиб ололмайдиган бойлик эканини асло унутманг!", дея маърифий мурожаат этди. Дархакикат, бу чакирик ёшларнинг замонавий илм-фан ва юкори технологияларни мукаммал эгаллашида 96 нафар эмас, балки 6 миллион ёшларнинг куч ва имконияти назарда тутилмокда. Чунки, глобаллашув ижтимоий хаётнинг барча сохаларида ракобатнинг кучайиши, айникса ахборот сохасида юксак билимли кадрларни тайёрлаш вазифасини юклайди.

ХУЛОСА

Узбекистоннинг таълим тизимида туб ислохотларни амалга ошириш Президент ва ижод мактабларида математика, химия, биология фанлари,

С ¿ТТЛ 5

айникса IT технологияларини чукур ургатадиган таълим янада ривожлантирилмокда. Кейинги уч йилда мамлакатимиз ёшлари нуфузли халкаро танлов ва мусобакаларда беш ярим минг совринли уринларни кулга киритиб, нуфузли университетларнинг грантларини ютиб олиши барчамиз учун намунадир. Галдаги вазифа ёшларнинг янги билимдон авлодини тарбиялаш максади илмий салохиятини янада юксалтириш учун олий таълим муассасаларининг сони 127 тага етказилиб, 26 та хорижий олий таълим муассасаларининг филиаллари юртимизда очилди. Бу хол кейинги 5 йил ичида олий таълим квотасини 3 баробар ошириб, жорий йилда 182 мингтага етказиш имконини беради. Жумладан, Янги Узбекистон университетига 300 нафар илмга чанкок ёшлар кабул килиниши ёш олимларнинг инновацион илмий тадкикотларга етарлича мотивация ва рагбат тизимини хам ишлаб чикилди.

REFERENCES

1. Джуринский А. Н. История педагогики: Учеб. пособие для педвузов «Владос». 1999, - С. 178.

2. Педагогика / под ред. Л.П. Крившенко. - М.: Проспект, 2012. - С. 346.

3. Рахимова Ш.Ахборотлашган жамиятнинг ижтимоий-маданий хусусиятлари // Ижтимоий фикр. Инсон хукуклари - 2017. -№. 2 (78). - Б. 131-

4. Журналистикада медиа ва ахборот саводхонлиги / Н. Муратова, Э.Гризл, Д. Мирзахмедова. - Т.: Baktria press, 2019. - Б. 16. (112 б.)

5. Сулаймонов А. Ёш авлодни тарбиялашда оммавий ахборот воситаларининг ахдмияти // Узбекистон Республикасида ёшлар сиёсатини амалга оширишнинг долзарб масалалари. Конф.мат-лари. -Т.: Маънавият, 2013. -Б. 296-298

135

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 6

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

6. Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 26 мартдаги "маънавий-маърифий ишларни тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида" ПК-5060 Карори// https://lex.uz/docs/5344692 (Мурожаат муддати 18.05.21)

7. Хомерики Н.С., Малыгин В.Н., Смирнова Е.А., Антоненко А.А. Интернет-зависимое поведение. Клиника и диагностика / // Жури, неврологии и психиатрии им. С.С. Корсакова. -2011. -№ 8. -С. 86-92

8. Янг К.С. Диагноз - интернет-зависимость // Мир интернет. -2000. -№2 -С.24-29.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.