ТАЛАБА-ЁШЛАР МАЪНАВИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА МУСЩА
УЦИТУВЧИСИНИНГ УРНИ
Ахаджон Мамадалиев Mamadaliyevaxadj on005@gmail .com Узбекистон давлат консерваторияси
Аннотация: Мусикий педагогика бугунги мусика ижрочилиги тараккий этаётган даврда жуда хам мухим омиллардан бири булиб турибди. Ёш иктидорларни кашф килиш ва уларни мусикага санъатига булган кизикишларини янада бойитиб бориш биз педагогларнинг зиммаммизга юклатилади. Ушбу маколамизда шу омилларга алохида ахамият бериб утдик.
Калит сузлар: педагогика, мусика, иктидор, илм, фан, санъат, услуб, маданият
THE ROLE OF THE MUSIC TEACHER IN THE DEVELOPMENT OF
YOUTH SPIRITUALITY
Ahadjon Mamadaliev Mamadaliyevakhadj on005@gmail .com State Conservatory of Uzbekistan
Abstract: One of the most important factors in the development of today's music performance is musical pedagogy. We, educators, are in charge of discovering young talents and broadening their appreciation for music and art. We paid special attention to these factors in this article.
Keywords: pedagogy, music, talent, science, art, style, culture
Укитувчининг махорати педагогика олий таълим муассасаларида укиш давридаёк, шаклланиб боради. Педагогик кадрлар тайёрлаш, уларнинг малакасини ошириш ва кайта тайёрлаш тизими касбга мослашиши, танланган касб ичидаги узлуксиз тараккиётга мослаша оладиган, кенг маънодаги укитувчининг шаклланишига булган талабга мувофик холда билимларнинг педагогик-психологик ва умуммиллий мавкеининг усиб боришида акс этмоги лозим[1].
Бугунги куннинг мусикий педагогикаси - жахон мусикий педагогика илми ривожининг янги даври булиб хизмат килмокда. Унинг асосини янги, бугунги кун укув тизимининг талабга жавоб берадиган дарсликлар, укув кулланмалар ташкил килади. У эса, уз навбатида, илмий-ижодий услубга асосланади, янги
тажрибаларни умумлаштиради, илм-фан ва маданият сохасининг эришган ютуклардан фойдаланади. Кенг дунё карашга эга булган укимишли, хар тарафлама камол топган инсонни тайёрлаш унинг асосий максадидир. Айнан хозирги давр талабларига жавоб берадиган ёшларни тарбиялашда педагог укитувчининг роли ва таъсири анча масъулиятли булиб колмокда.
Мусикий педагогига - энг инсоний, олийжаноб, шу билан бирга, мураккаб тарбиявий фаолиятдир. Укитувчилик бу ижодий талаба орасидаги мулокот булиб, инсонлар орасидаги мулокотнинг энг гузал шаклидир. Бу хакда машхур пианиночи Г.Нейгауз: «Агар мен уз укувчиларимга у бу нарса берган булсам, улар уз навбатида менга кам нарса бердилар. Бунинг учун мен улардан нихоятда миннатдорман. Чунки санъатни билиш ва урганишдаги умумий интилишларимиз, дустлигимизга асос солди, бир-биримизни якинликка, хурматга ургатди ва бу хиссиётлар дунёдаги хис килиш мумкин булган нарсаларнинг энг олийжанобидир», -деган эди.
Бугунги замонавий ижрочидан мусикани нозик тушиниш, ижро этилаётган асарнинг мазмуни, шакли, характерини билиш хамда ижрода юкори бадиий савияга етказиш, ижро этилаётган бастакор асарига чукур кириб бориш сингарилар талаб этилади[2].
Мусикий педагогика билан шу касбга иктидори булган инсонлар шугулланиши керак. Бундан ташкари, укитувчилик касби инсондан юкори этик фазилатларни талаб килади. Бу жихатдан укитувчилик касбини тиббиётчилик касби билан солиштирса булади. Укитувчи талабага нисбатан хар доим тугри суз булиши керак. Укитувчилик касби-узлуксиз ижодий жараёндир. Бу касбнинг мураккаблиги яна шундаки, натижа анча кейин куринади. Укитувчилик касби чукур ва кенг куламли билимларни билишни талаб килади. Шунинг учун хамиша ёшларни тарбиялаш энг аклли, билимдон инсонларга топширилган.
Яхши укитувчи, биринчи навбатда, уз чолгусида мураккаб куйларни ижро эта билиши керак. Аммо шу билан бирга, шуни эътироф этиш керакки, яхши чолгучи бу хали яхши укитувчи, дегани эмас ва уртамиёна чолгучи эса ёмон укитувчи экан, дегани хам эмас. Ушбу холат укитувчилик тажрибасида куп учраган табиий холдир.
Махоратли укитувчи томонидан бошкарилаётган синф бу ижодий лабаратория, ижодий устахонасидир. Талабаларга билим бериш билан бирга, укитувчининг узи хам урганади, изланади, тажриба орттиради ва махорати ошади. Бунинг натижасида у курук ижрочилик билан шугулланувчи мусикачи созандага нисбатан кенг куламли билимларга эга булади. Аммо, айни бир пайтда ижрочиликнинг ахамиятини хам камайтириш ярамайди. Ижрочилик билан шугулланувчи укитувчи тинимсиз усади, ижрочиликнинг бадиий ва
техник махоратларини камолга етказиш учун янги йулларни излайди. Бу эса унинг укитувчилик фаолиятига яхши таъсир курсатади. Уз устида ишлаш ва изланиш, педагог укитувчига кейинги иш фаолиятига янада хам иктидорини оширишига хизмат килади.
Шу билан бирга, укитувчи педагогик, яъни дидактик фазилатларга эга булиши ва уз билимларини талабаларга ургата билиши керак. У кенг куламдаги педагогик билимларини ва укитишнинг замонавий услубларини эгаллаши керак. Укитувчи яхши мусикачи булиш билан бир каторда, кенг дунёкарашга эга булган шахс булиши, адабиёт, рассомчилик, ахборот технологияларидан фойдалана билиши ва санъатнинг бошка турлари хакида маълумотга эга булиши керак. У тугрилик ва хозиржавоблик, хакконийлик ва принципиаллик, кучли ирода ва ташкилотчилик фазилатлари билан хам уз укивчиларига намуна булмоги лозим.
Мусикачиларнинг янги авлоди узбек ижрочилик мактаби асосчиларининг энг яхши ижрочилик санъати анъналариии ривожлантира бориб, уларни янги ютуклар, замонавий бадиий ва техник вазифаларни хал этиш жараёнида аникланган янги ижрочилик имкониятлари билан бойитишди [3].
Бу фазилатлар билан бир каторда, укитувчи талабанинг индивидуаллигини кура билиши зарур. Амалиёт шуни курсатадики, битта синфда хар томонлама бир хил иккита талаба булмайди. Талабаларнинг хар бирига якка тарзда ёндашиб, уларнинг истеъдодини ривожлантириш керак. Бири учун маъкул булган услуб, иккинчиси учун кийинрок булиши мумкин, чунки уларнинг мусикий кобилиятлари хар хилдир. Шундан келиб чикиб, ижрочилик махоратини шакллантиришга ягона услубни ишлаб чикиш мумкин эмас.
Талабаларнинг психик ва нерв фаолиятларининг ишлаши турличадир. Катта тажрибага эга булган укитувчилар уз талабаларини нихоятда яхши урганиб, уларнинг хар бирига мос ёндашишга харакат киладилар. Талабага якка тарзда ёндашишнинг ташки шакли бу талабада ижодий индивидуалликни тарбиялашдир. Бир синфда укиётган талабаларнинг бир-бирларидан фарк килишлари бу аник. Буни укитувчи аввалдан пайкаши, тугри ривожлантириши ва индивидуалликнинг намоён булишига кумаклашиши керак хамда шунга караб уларга вазифа бериши лозим.
Маълумки, мусикий ижрочилик дарслари якка тарзда укитиш тизими буйича олиб борилади. Укитувчи хар бир талаба билан дарс давомида мулокотда булиб, унинг ривожланишини тизимли кузатиш, таълим натажаларини билиш, бу жараённи бошкариш имконига эгадир. Мусикий ижрочилик дарсларини утказишнинг турли шакллари мавжуд. Улар орасида энг куп таркалган шакллардан бири уч кисмдан иборат булган, умумлашган шаклдир, яъни:
- талабанинг мустакил ижросини текшириш;
- ижродаги камчиликларини курсатиш, тузатиш ва талабага янги билимларни ургатиш;
- навбатдаги топширикни аниклаштириш.
Баъзи бир укитувчилар дарснинг биринчи кисмига етарлича ахамият бермайдилар. Бу нотугри, чунки бу кисм уй вазифаси ва синфдаги ижрони бир-бирига боглаб, бир бутун асарни хозил килади. Текширув талабанинг мустакил фаолиятини бошкариш, ижрочилик махоратини фаоллаштириш имконини беради. Доимий текширув, фаолиятни бахолаш, талабани тизимли ишлашга ундайди, унинг характерида касбий фазилатларнинг шаклланишига ёрдам беради. Шу билан бирга, мохирлик билан утказилан текширув талабанинг узлаштирган билимларини, ижрочилик куникмаларини мустахкамрок эгаллашга ёрдам беради. Доимо назорат килиш камчиликларни аниклаш ва бартараф этишга ёрдам беради. Ижрони назоратини диккат ва тантанаворлик рухида утказиш керак. Ижрони булиб, талабани тухтатиш йули билан, унга халакит бериш мумкин эмас. Укитувчи талабани диккат билан тинглаб, хамма нарсани эслаб колишга харакат килиши лозим. Бу талабага охиригача уз фикрини мустакил ифодалаш ва жавобгарлик хиссини кутариш имконини беради.
Дарснинг иккинчи кисми давомийлиги ва ахамияти буйича марказий кисм хисобланади. Укитувчи талаба ижросини тулик тахлил килади, камчиликларни аниклайди ва уларни бартараф этиш йулларини излайди. Талабанинг эътиборини аввал энг мухим, бош муааммога каратиши керак. Кейинги дарслар давомида иккинчи даражали камчиликлар бартараф этилиши лозим. Камчиликлар билан бир каторда, талаба эришган ютуклар хам курсатилиши мухим хисобланади. Дарс вакти чегараланганлигини инобатга олиб, уни тежамли ва самарали утказиш учун укитувчи олдиндан тайёргарлик куриши, яъни олдиндан укув дастурларини, бадиий ва мусикий нота матнлари, укув адабиётларни урганиши керак. Якка иш режаларини самарали тузиши шарт. Улар хар ярим йилда тузилиб, талаба шу ярим йил ичида бажариши шарт булган барча ишларни камраб олиши лозим.
Масалан:
- укув дастури талабларига жавоб бериш;
- талабанинг индивидуал махоратини хисобга олиш;
- мураккабликнинг изчил усиб боришини таъминлаш;
- урганилаётган мусикий асарларнинг бадиийлиги, шакли ва хусусиятларини хисобга олиш;
- ижрочилик махоратининг хамма услубларини камраб олиб, гармоник тарзда ривожланишини таъминлаш;
- талабанинг хохиш ва кизикишларини хисобга олиш ва шу каби талабларга тайёргарлик куриш.
Режа туза туриб, укитувчи укув жараённинг умумий занжирида талабанинг тутган урнини аник куз олдига келтириши, унинг максади ва бошка дарслар билан узаро алокасини аниклаши шарт. Дарснинг мазмуни, уни ташкил килиш шаклини ва утказиш услубини аниклаши керак. Талабага бериладиган мусикий асарни аввало узи урганиши, ижро эта билиши, тегишли булган хамма маълумотлар билан танишиб чикиши керак. Шу вактнинг узида талабага бериладиган уй вазифаларини олдиндан режалаштириш керак. Укитувчининг бадиий иш фаолияти изланувчанликни талаб килади. Иктидорли укитувчи ургатибгина колмай, балки дарс жараёнида узи хам урганиб боради. Ана шу жараёнда укитувчининг индивидуал иш услуби унинг махорати шаклланади.
Демак, укитувчи талабага нисбатан юкорида келтирилган талабларга амал килса, келажакда илмий-ижобий натажаларга эришади хамда келажакда катта хурмат ва эътиборга сазовор булади ва устоз-педагог сифатида эъзозланади.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Холиков А. "Педагогик махорат" Укув кулланма. Т.: "IQTISOD-MOLIYA" нашриёти, 2010, 25- бет.
2. "Халк чолгулари бошлангич таълим тизимининг амалий ва услубий вазифалари" мавзуидаги Халкаро илмий-амалий конференциясининг маколалар туплами. Тошкент. "Мусика" нашриёти 2015 йил. 60-бет.
3. А.Одилов-Узбек халк чолгуларида ижрочилик тарихи. Тошкент. "Укитувчи" 1995 й. 96-бет.