Научная статья на тему 'МИЛЛИЙ АНЪАНАЛАР ВА ТАРБИЯВИЙ ХУСУСИЯТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК МАҲОРАТ'

МИЛЛИЙ АНЪАНАЛАР ВА ТАРБИЯВИЙ ХУСУСИЯТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК МАҲОРАТ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
36
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ПЕДАГОГ / МУСИқА / ҲАМКОРӢ / ХОР / САНЪАТКОР / ҲОФИЗ / УСТОЗ / ИЖРО / қЎШИқЧИЛИК САНЪАТИ / МЕРОС

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Куйчиева З. У., Хомидов З. Д.

Мақолада хар бир санъат соҳасидаги ўқитувчи-устоз давлат ва халқ олдидаги маъсулиятини яхши англаб олиши, хусусан у келажак авлодни тарбиялай оладиган, касби бўйича етарлича билим бера оладиган мутахассис қилиб тарбиялаши зарурлигини, илмий педагогик маҳорати акс эттирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PEDAGOGICAL SKILLS IN THE DEVELOPMENT OF NATIONAL TRADITIONS AND EDUCATIONAL FEATURES

The article reflects the scientific and pedagogical skills of every teacher in the field of art, who must have a good understanding of his responsibilities to the state and the people, in particular, to educate the next generation as professionals who can provide sufficient knowledge in their profession.

Текст научной работы на тему «МИЛЛИЙ АНЪАНАЛАР ВА ТАРБИЯВИЙ ХУСУСИЯТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК МАҲОРАТ»

Куйчиева З.У.

укитувчи Хомидов З.Д. укитувчи

Гулистон давлат универститети Саньатшунослик факультети

МИЛЛИЙ АНЪАНАЛАР ВА ТАРБИЯВИЙ ХУСУСИЯТЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК МАЙОРАТ

Аннотатция: Мацолада хар бир санъат соуасидаги уцитувчи-устоз давлат ва халц олдидаги маъсулиятини яхши англаб олиши, хусусан у келажак авлодни тарбиялай оладиган, касби буйича етарлича билим бера оладиган мутахассис цилиб тарбиялаши зарурлигини, илмий педагогик мауорати акс эттирилган.

Калит сузлар: Педагог, мусица, уамкор, хор, санъаткор, уофиз, устоз, ижро, цушицчилик санъати, мерос.

Kuychieva Z.U.

teacher Khomidov Z.D. teacher faculty of art history Gulistan State University

PEDAGOGICAL SKILLS IN THE DEVELOPMENT OF NATIONAL TRADITIONS AND EDUCATIONAL FEATURES

Annotation: The article reflects the scientific and pedagogical skills of every teacher in the field of art, who must have a good understanding of his responsibilities to the state and the people, in particular, to educate the next generation as professionals who can provide sufficient knowledge in their profession.

Keywords: educator, music, partner, choir, artist, hafiz, teacher, performance, singing art, heritage.

Замонавий устоз бу мусица педагогика олий укув юртида булажак мусика укитувчиларини педагогик фаолиятига тайёрловчи, уз касбини пухта эгаллаган, таълим-тарбия ишларини ташкил этувчи, шогирдлар олдида юксак инсоний фазилатга эга булган шахс хисобланадн.

Ёшлар тарбияси билан шугуланувчи кишилар укитувчи, устозгина булиб колмай, ота-она, махалла-куй, кариндош-уруг ва бошка маъсул кишилар хам уларнинг тарбияси билан шугулланадилар. Устоз-укитувчи

эса таълим-тарбия ва уз касби буйича профессионал билимга эга булган инсон булиб, у талабаларни уз касбига кизиктириб, уларга махсус касбий билим бериш, профессионал йуналиш бера олиш билан ажралиб туради.

Хусусан мусика буйича дарс берувчи устозлар нафакат уз касбининг усталари булиши, балки мусика буйича кенг билим ва тушунчага эга булиш педагогика ва психология, сиёсат, маънавият, этика, эстетикадан хам пухта билимга эга булган инсон хисобланади. Шунинг учун хам улар махсус билимга эга булганлиги хакидаги хужжатга эга булиши ва колаверса уз касби буйича тажрибага эга булиши хам талаб этилади.

Хдкикий устоз уз билим ва савияси жихатидан шогирдларига нисбатан бир-неча карра устунрок булиши лозим ва у шундагина талабаларнинг хурматига сазовор була оладилар.

Укитувчи-устоз давлат ва халк олдидаги маъсулиятини яхши англаб олиши, хусусан у келажак авлодни тарбиялай оладиган, касби буйича етарлича билим бера оладиган мутахассис килиб тарбиялаши зарурлигини унутмаслиги лозим. Зеро, бугунги талабалар эртанги кунда минг-минглаб укувчиларга устозлик киладилар ва айнан улар халкимизнинг порлок келажагини таъминловчи шахслар хисобланади.

Устоз-укитувчининг асосий вазифаси талабаларга уз "билим ва укувини сингдиришдан иборат булар экан, аввало бу вазифани кай тарзда амалга ошириш лозим деган савол тугилади.

Педагог олимларнинг таъкидлашларича устоз-укитувчининг асосий функцияси, яъни олиб борадиган ишининг мазмуни турт мухим вазифани амалга оширишдан иборат булади:

Биринчидан: талабага бериладиган билимнинг йуналишини белгилаб бериш. Бунда билимни тугридан-тугри етказиш эмас балки талабанинг билим олишидаги мустакил харакатини тугри йуналтиришдан иборат булиши лозим.

Иккинчидан: бериладиган тарбияни аник тушунчалар бериш оркали эмас, балки бу тушунчаларнинг мазмунини талабаларнинг мустакил англаб олишларини таъминлашдан иборат булади.

Учинчидан: талабага бериладиган малака ва куникмаларни, аник йулланма бериш оркалигина эмас, балки маълум машклар килдириш, курсатмалар бериб, уни бажартириш, яъни талабанинг мустакил харакати оркали амалга ошириш талаб этилади.

Туртинчидан: талабада маълум билим, курсатма ва малакалар оркали хосил буладиган янги хусусиятларнинг шаклланиш жараёнини синчиковлик билан курсатиб бориш ва янги хусусиятларнинг шаклланишига эришгунча буладиган иш жараёнини тугри йуналтиришга боглик.

Булажак мусика бакалаврларини мусика укитувчисининг асосий фаолиятларидан бири булган укувчиларга ургатиш жараёнини олдиндан тайёрлаб бориш учун талабаларни ихтисослик фанлари машгулотлари

жараёнида тайёрлаб бориш тавсия этилади.

Масалан: Маълум асарни хор жамоасига ургатиш учун булажак хормейстр (яъни дипломат) узига катта тайёргарлик куриб келади. Х,ар бир хор партияси учун алохида ноталарни тайёрлайди, хар бир овознинг мативини аник урганиб олади, куйлаш учун кийинчилик тугдириши мумкин булган жойларини кайта-кайта такрорлаб билиб олади. Шунинг учун хар бир хор партиясига асарни урганиш учун зарур буладиган, «диккат», ижрони давом эттириш ва «тугрилаш», учун килинадиган дирижёрлик харакатларини билиб, уз кул харакатларимиз уни пишитиб олади. Партияларни куйлашда учраши мумкин булган кийинчиликларни уз кул харакатларида аник курсатиб бериш устида иш олиб боради.

Дарс жараёнида талаба асарни хорга мустакил ургатишни бошлайди. Устоз эса унинг йул куяётган камчиликларни тузатишга ёрдам бериб боради ва бунда талабанинг рахбарлик ролини камситмасдан куплик билан иш жараёнига аралашиб хорга узи бошкариб кетиш каби холларга йул куймаслиги лозим.

Устоз ва шогирд хамкорлигидаги дустона муносабат, иш жараёнида шогирднинг мустакил ишлашини, имконият яратиб бериш талабини, хор билан ишлашида ургатишда мухим рол уйнайди. Асар сузларида берилган гояни талабаларга тугридан-тугри сингдиришга уринмасдан уни хорга хос овоз элементларига соз ансамбль ва пъесаларига тахлил килиш зарурияти билан бевосита билиб олиб бориши, уларга берилган тарбияни бевосита эмас балки билвосита амалга ошириш имконини беради.

Устоз ва шогирд хамкорлигидаги иш жараёнининг бундай олиб борилиши булажак мутахассис талабанинг дирижёрлик касбига булган хурматини янада ошириб юборади.

Хор жамоаси олдида энди у нунок укувсиз талаба сифатида эмас, балки хор рахбари, кулидан иш келадиган укувли ва шаклланган мутахассис сифатида узини хис кила бошлайди.

Хор жамоаси билан ишлаш жараёнида талабани уз касбига тайёрлаш устоздан хам катта профессионал касбий компитентлигини укиши талаб килинади.

Мусика укитувчиси хар доим укувчиларининг, уларнинг ота-оналари, жамоатчилик назоратида хамда бошка фанлар буйича дарс берувчи укитувчиларнинг хам назоратида буладилар. Чунки хар бир укитувчи уз синфида маълум тадбирни утказишни режалаштирар экан, у мусика укитувчисининг ёрдамидан фойдаланишни хам режалаштириб куяди.

Олий укув юрти укитувчиси-устоз уз талабаларини кандай холатларни бошидан утказишини олдиндан режалаштирган холда унга уз фани буйича юкори даражадаги талабларни куйиб бориши лозим.

Юкори даражали укитувчини тайёрлашда унинг чолгу созида яхши чала олиши, хор жамоаси билан кийналмасдан ишлай олиш, концерт

репертуарини акл билан танлаб олиши, бой репертуарга эга булиши, хар бир тадбирни укув билан ташкил кила олиш талаб этилади. У факат мусика дарсини утиш билан шугулланиб колмасдан, мактабда буладиган барча тадбирларда фаол иштирок этишни хам режалаштириши лозим.

Олий укув юртига, педагог булиш максадида кираётган абитурентларнинг хаммаси хам укитувчи булишини хохлаганликлари ёки укитувчилик касбига иктидори булганлиги учун эмас, балки мутлако касбга алокадор булмаган сабабларни курсатишнинг гувохи булдик.

Хусусан мусика йуналишига кириш учун хужжат топширган абитурентлар билан бир неча йиллар давомида олиб борган сухбатлар шуни курсатдики, уларнинг бу йуналишга тасодифан келиб колишларига куйидагилар сабаб булганлигини айтишди:

1. Хужжат топширган абитурентларнинг кам булганлиги;

2. Олинадиган имтихонлар енгиллиги;

3. Таниш-билишларнинг берган маслахати;

4. Узида мусикага булган иштиёкининг кучлилиги;

5. Таваккал килганлиги ва хоказо;

Бундай абитурентлар биринчи-иккинчи имтихондаёк узларининг мусикага билими етарли даражада эмаслигини курсатади.

Укитувчилик касбига булган укув ва кобилиятини аниклашда булажак укитувчи олдига куйиладиган бир катор талаблар-олимлар томонидан аниклаб берилган. Бу кобилият йуналишларини куйидагича белгилаш мумкин:

1.Ташкилотчилик кобилияти укитувчининг укувчилар жамоасини ковуштира олиш, уларга маълум топшириклар бера олиш ва уни натижаларини якунлаб, умумий хулосалар чикара олишга булган укувнинг мавжудлиги.

1. Дидактик кобилият маълум укув материалларини тайёрлай олиш ва танлай олишга булган укувнинг мавжудлиги. Укув материалини тушунарли, аник, равон тушунтириб бера олиш. Материалларнинг кетма-кетлиги ва осондан мураккаблашиб бориши асосида танланиши, уларни онгли идрок килишга имкон яратиб бера олиш.

2. Переспектив укув тингловчиларни психологик жихатдан укишга тайёрлай олиш, уларнинг психологик холатларини билиб олиш ва уларда эмоционал, хиссий кутаринкилик хосил кила олиш.

3. Коммуникативлик кобилият бунда укитувчи уз укувчилари билан, уларнинг ота-оналари, педагогик жамоа ва унинг рахбарлари билан яхши муносабат урната олиши назарда тутилади.

4. Илмий тадкикот олиб бора олиш кобилияти хар бир педагогик холат ва жараённи чукур хис килган холда илмий фикр юрита олиш.

5. Аналитик тахлил кила олиш кобилияти хар бир вазиятни кимталаб тахлил кила олиш ва уларни умумлаштирган холда якуний фикр чикара олиш.

Устоз укитувчи энг аввало бир катор ижобий сифатларни узида мужассамлаштирган холда уни уз шогирдларига хам сингдириб бера олиш устида тинимсиз иш олиб бориш тавсия килинади.

Бу хислатларга мехнатсеварлик, мехнат килишга укувлилик, маъсулятлилик, таргиб билан иш юрита олиш, аник максад куя олиш ва уни амалга ошириш йулларини кидириб топа олиш, уз малакасини ошириш устида тизимли ва режали иш олиб бора олиш, шу сафатни ошириш устида тинимсиз иш олиб бориш каби хислатлар киради.

Айни пайтда шуни алохида таъкидлаш лозимки, укитувчининг ички маънавий хислатлари юкоридаги вазифаларини беками-куст битиришга имкон беради.

Бундай ички, ботиний тартиблиликни-инсонийлик, мехр-окибатлилик, кули очиклилик, хакконийлик, хакикатгуйлик, ботартиблилик, инсонларга мехр-окибатли булиш, хайрихохлик, уз асабини жиловлай олиш, ватанпарварлик каби ахлокий хислатларга эга булиш хам хакикий устознинг садокатли бурчи хисобланади.

Шуни алохида эътиборга олиш лозимки, таълим-тарбияда уч мухим юксаклик мавжуд булиб, бу укитувчи устоз ва укувчи (шогирд) уртасидаги мулокотга асосланади. Бунда укитиладиган фаннинг такдири, унинг укувчилар томонидан эъзозланиш устоз-шогирд уртасидаги муносабатнинг кай даражада ташкил килинганига боглик булади.

Устоз ва шогирд уртасидаги педогогик жараёнининг сифати куп жихатдан укитувчининг педогогик махоратига боглик булади.

«Бизнинг педогогик ишимизда хамма нарсани охир окибатда махорат хал килади,- деб ёзади профессор Ю.П.Азаров-Аммо махоратга олиб борадиган йул укитувчи учун нихоятда узок ва машаккатлидир».

Укитувчи педогогик махоратга эришиш учун куп укиши, катта билим эгаси булиши укув ва махоратга эга булиши лозим.

Бунинг учун укитувчи укув-тарбиявий иш жараёни технологиясини мукаммал билиб олиш ва ундан кийналмасдан фойдалана олиши талаб этилади.

Одатда юксак махоратга эга булган педагог булиш учун алохида укув ва кобилиятга эга булиши зарур. Баъзан, яхши устоз булиш учун болаликдан укитувчи булиб тугилиш зарур деб эътироф этишади. Узбекистонда мусикий таълим тизимига катта хисса кушган П.Ф.Н. профессор К. Мамиров куп йиллик педагогик ва психологик тадкикотлари асосида хакикий педагог булиб тугилганлар умумий педагогларнинг 12%нигина ташкил килиши хакида ёзади. Колган укитувчилар эса факат узининг куп йиллик машаккатли мехнат туфайли педагогик касбига эришганлар деб хисоблайдилар

Укувчининг педагогик махорати энг аввало унинг укув жараёнини мохирона ташкил кила олишда уз ифодасини топади. Х,ар кандай шароитда хам укитувчи таълим, тарбия ва билим бера олишни етарли даражада

ташкил кила олса уни махоратли укитувчи деса булади.

Иккинчидан махоратли укитувчи энг янги замонавий методлардан фойдаланиб дарс утиши лозим.

Учинчидан талабага бериладиган асосий билимни дарс жараёнида утиб булиши. колган вактда эса талаба уз устида ишлаб олишга имкон бериши лозим.

Туртинчидан махоратли укитувчи уз талабаларининг укувини фаоллаштира олиши, кобилиятини устириш, талабанинг фикрини фаоллаштира олиши лозим.

Бешинчидан таълим жараёнида тарбиявий ишларини хам муваффакиятли амалга ошира олиши лозим. Аклий, ахлокий ва эстетик тарбияни амалга ошира олиши талаб этилади.

Юкорида баён этилган талабларни амалга ошириш жараёни устознинг кундалик хаётга тайёргарлик куришини хам таъминлай олиши мумкин деб хисоблашга имкон беради.

Шунинг учун биз уз тадкикот ишимизни самарали булиши учун талабаларимизга мавзумиз юзасидан Маргилон хофизлик мактаби хакида куйидаги маълумотларни беришга харакат килдик:

Азал-азалдан Маргилон хунармандлар шахри яъни, тукувчи, тикувчи, кандакор, заргар, читкар, косиб ва албатта хофизлар юрти эканлиги барчага маълум. Дархакикат хар бир юрт узининг касбикори хамда етиштирадиган махсулоти билан довруг топади. Хонанда ва хофизлар нуктаи-назаридан бу масалага ёндашадиган булсак, Маргилон азал-азалдан хофизлар юрти эканлигини гувохи буламиз.

Фаргона водийсида яшаб ижод этган ва энг сара санъаткорлар ном чикарганларнинг купчилиги хам айнан Маргилон юрти фарзандларидурлар.

Буни биз тарих зарваракларида битилган хамда тарихий баёзларида колаверса, устоз санъаткорларнинг берган маълумотларига асосланиб идроклашимиз лозим. Албаттта санъат доимо уз окимида шаклланиб ривожланиб келган. Х,ар бир намоянда ана шу ривожланиш жараёнига уз хиссасини кушишга харакат килган. Бу ёулда кайсики хофиз узининг забардастлиги, билимдонлиги, устозлиги ва мохирлиги билан эл хурматини козонган булса, у албатта тарихдан жой олади ва жонли жараён ривожига узини улушини кушади. Лекин, бунда хар томондан асосий мезон забардастлик хисобланади.

Фойдаланилган адабиётлар:

1.Педагогика тарихи "Олий укув юртлари учун дарслик", "Шарк нашриёти" Тошкент шахри 2000-йил 10-11-бетлар.

2.Х,.Х,амидий Авестодан "Шохномага" Тошкент "Шарк" 2007 й. 70-бет

3. Авестодан Шохномага-Х,.Х,амидий-Тошкент "Шарк" 2007 й. 220-б.

4. Е.Е.Романовская "Статьи и доклады, записи музыкикольного фолькори"-Т.1997 стр 179

5.Ризоуддин Бин Фахриддин "Шогирдлик одоби" Т. Устоз нашриёти 2008,

15-бет

6. Ризоуддин Бин Фахриддин "Шогирдлик одоби" Т. Устоз нашриёти 2008,

16-бет

7. 19. Каптоу.1.А. УикБак тапау1уа1-уеп§11та8 киек-Т. "Manaviyaf,, 2008. 61-62-Ьет

8. И.Ражабов. «Макомлар масаласига доир». -Т., 1963 йил. 268-бет.

9. Ф.М.Кароматов. «Узбек халк мусикаси мероси». -Т., «Г.Гулом» номидаги адабиёт ва санъат нашриёти. 1978 йил. 7-бет.

10. Отаназар Матёкубов "Макомот" Тошкент-2004йил 34-бет.

11. Азаров Ю.Т. "Мастерство воспитания". М.1971г.-19.

12. Т.Алиматов "Соз васфи" Шарк юлдузи - 1996-1-сон 193 бет.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.