Научная статья на тему 'ТАЛАБА-ЁШЛАР ИЖТИМОИЙ-СИЁСИЙ ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШНИНГ НАЗАРИЙ ВА АМАЛИЙ ЙЎНАЛИШЛАРИ'

ТАЛАБА-ЁШЛАР ИЖТИМОИЙ-СИЁСИЙ ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШНИНГ НАЗАРИЙ ВА АМАЛИЙ ЙЎНАЛИШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
тарғибот / ёшлар / миллий маънавият / қадрият / миллий тарбия / касбий инттеллект / ижтимоий – етуклик / аҳлоқий фазилат / юксак маънавият / миллий ифтихор / маънавият.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Раҳбаров Улуғбек Раҳбарович

Мазкур мақолада ёшлар ижтимоий-сиёсий фаоллигини оширишнинг назарий ва амалий йўналишлари, ёшлар ижтимоий-сиёсий фаоллигини ошириш, ёшларда ижтимоий-сиёсий фаолликни ошириш, ёшларни юксак ўзбекона маънавият руҳида тарбиялаш умуммиллий, умумдавлат миқёсидаги вазифага айлантиришда маънавий тарғибот, миллий ғоя, миллат ва уларнинг ўзаро боғлиқлиги масаласини ривожлантиришнинг таъсир воситалари ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБА-ЁШЛАР ИЖТИМОИЙ-СИЁСИЙ ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШНИНГ НАЗАРИЙ ВА АМАЛИЙ ЙЎНАЛИШЛАРИ»

"INKLYUZIV TA'LIMDAN INKLYUZIV JAMIYAT SARI: STRATEGIYALAR, TAJRIBALAR VA ZAMONAVIY TEXNOLOGIYALAR" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI

2024-YIL 17-MAY

ТАЛАБА-ЁШЛАР ИЖТИМОИЙ-СИЁСИЙ ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШНИНГ НАЗАРИЙ ВА АМАЛИЙ ЙУНАЛИШЛАРИ

Рах,баров ^yF6eK Рах,барович

Тошкент давлат педагогика университети Тарих факультети "Маънавият асослари ва хукук таълими" кафедраси, ф.ф.б.ф.д., PhD. в.б, доцент https://doi.org/10.5281/zenodo.11183329

Аннотатсия. Мазкур мацолада ёшлар ижтимоий-сиёсий фаоллигини оширишнинг назарий ва амалий йуналишлари, ёшлар ижтимоий-сиёсий фаоллигини ошириш, ёшларда ижтимоий-сиёсий фаолликни ошириш, ёшларни юксак узбекона маънавият рууида тарбиялаш умуммиллий, умумдавлат мицёсидаги вазифага айлантиришда маънавий таргибот, миллий гоя, миллат ва уларнинг узаро боглицлиги масаласини ривожлантиришнинг таъсир воситалари ёритилган.

Таянч сузлар: таргибот, ёшлар, миллий маънавият, цадрият, миллий тарбия, касбий инттеллект, ижтимоий - етуклик, а^лоций фазилат, юксак - маънавият, миллий ифтихор, маънавият.

Узбекистон Республикаси мустакилликка эришгандан сунг таълим-тарбия муаммосига доир бир катор илмий тадкикотлар амалга ошириб келинмокда. Бунинг яккол асоси сифатида Узбекистон Республикаси Президентининг БМТ Бош Ассамблеясининг 2017 йил 23 сентябрдаги 75 сессиясида сузлаган нут;и1да ёшлар масаласига тухталар экан: "мамлакатимиз ахолисининг ярмидан купини ёшлар ташкил этади. Республикамизда хар бир йигит - кизнинг жамиятда муносиб урин эгаллаши ва уз салохиятини намоён этиши буйича улкан ишлар амалга оширилмокда". Узбекистонда Ёшлар парламентлари, Ёшлар ишлари агентлиги фаолият курсатмокда. Август ойида Бирлашган Миллатлар Ташкилоти шафелигида ёшлар хукукларига багишланган Самарканд халкаро форуми муваффакиятли утказилди. Фурсатдан фойдаланиб, яна бир бор Ёшлар хукуклари тугрисидаги Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Конвенциясини кабул килиш буйича Узбекистон ташаббусини куллаб - кувватлашга чакираман» - деган фикрлари дунё хамжамияти томонидан хам кенг эътироф этилмокда.

Узбекистон Республикаси Президенти 2020 йил 24 январь куни Олий Мажлисга Мурожаатномасида ёшлар масаласига тухталар экан2: "Узбекистонни ривожланган мамлакатга айлантиришни максад килиб куйган эканмиз, бунга нафакат жадал ислохотлар, илм-маърифат ва инновация билан эришамиз. Бунинг учун, авваламбор, ташаббускор ислохотчи булиб майдонга чикадиган, стратегик фикр юритадиган, билимли ва малакали янги авлод кадрларини тарбиялашимиз зарур" деган ушбу мурожаати мазмунида хам олий таълим муассасаларида тахсил олаётган ёш-авлодни ижтимоий фаол фукаро сифатида камол топтириш педагоглар олдида турган энг мухим муаммодир.

Адолатли демократик жамиятда ижтимоий фаол фукаролик тарбиясининг урни умуман узгача талкин этилади. Мамлакатимизда ёшларнинг хар тамонлама етук шахс

1 Хал^ сузи. Узбекистон Республикаси Президентининг "Олий Мажлисга Мурожаатномаси" 2020 й. 30 декабрь №-255 сон

2 Хал^ сузи. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 19 мартдаги "Ёшлар маънавиятини юксалтириш, уларнинг буш ва^тини мазмунли ташкил этиш буйича мудим вазифалар"нут^и. 2020 й. 20 март

"ШКЪУга1У ТА'ЬГМЭЛК INKLYUZIV JAMIYAT SARI: STRATEGIYALAR, ТАЛК1ВАЬЛК УА ZAMONAVIY TEXNOLOGГYALAR" MAVZUSГОAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI

2024-YIL 17-MAY

сифатида вояга етишида жамият тараккиёти мух,им урин тутиши билан бирга, унинг ижтимоий фаол фукаро булиб фаоллашуви мух,им урин тутади. ёшларда ижтимоий фаолликни ривожлантириш бугунги кунда долзарб масала булиб бормокда. Фукаро, фаол фукаролик тушунчалари мазмун - мох,ияти тугрисидаги тасаввур билан боглик ёндашувлар, турли дарвларда турлича талкин килинган. Шунга карамай, инсон хдётида давлат ва жамиятнинг роли турлича талкин этилган.

Хорижий мамлакатларда ёшларда фаол фукароликни шакллантириш хдмда ривожлантириш "Фукаролик таълими" фани асосида сингдириб борилади. "Фукаролик таълими" фани ёшларда фукаролик жамияти, демократик давлат куриш асослари сингдирилади, чунки фукаронинг ижтимоий роли - бу аввало, демократик жараёнлар ва институтларда иштирок этишида намоён булади3. Жумладан, Австрияда "фукаролик таълими" урнига купинча "сиёсий таълим" атамаси кулланилади. Фрумин уз тадкикотларида Т.Калсуонис; 92-б]нинг "демократик фукаролик таълими" тушунчасидан фойдаланишни таклиф этганлиги, чунки у уз тадкикот ишида "фукаронинг барча кадриятлари, куникмалар ва билимлар тугрисида эмас, балки демократик механизмларни ишлаб чикиш ва ривожлантириш мух,имлигини назарда тутади". Масалан, Австрияда 1978 йилдан «Таълим муассасаларида фукаролик таълими» ^онуни амал килиб келади, конунда: «фукаролик таълими шахс ривожланиши хдмда умуман жамиятнинг келгуси ривожланишининг асоси х,исобланади. Фукаролик таълимининг асосий коидаси -демократик онгни, умумевропа тафаккури ва дунёда очикликни тарбиялаш, у инсониятнинг глобал муаммоларини тушунишга боглик булади" дея ифодаланган. Мазкур фан доирасида педагог кадрларни тайёрлашга катта эътибор каратилган.

Нидерландия таълим тизимида мамлакатда ёш авлодни тарбиялашда фаол фукаролик компетенциясини ривожлантиришнинг урни бекиёсдир. Чунки, мамлакатда ёш авлод тарбияси "Фукаролик таълими" фани оркали йуналтирилган4: "Укувчи-ёшларни тарихий ва сиёсий-бошкарув билимлари, тасаввурлари ва малакалари билан таъминлаш х,исобланади ва уларга кура, ёшлар турли хдётий тизимларнинг аъзолари сифатида, истеъмолчилар ва ишлаб чикарувчилар, давлат ва бутун дунё фукаролари сифатида тарихий юзага келган ижтимоий тузилмаларда иштирок эта оладилар".

Фукаролик таълими А^Шда "Хукумат ва конституция" ёки Германияда "^адриятлар ва меъёрлар" каби курслар мисолида ташкил этиб борилади. Исроил давлати таълим вазирлигининг материалларида фукаролик таълимига багишланган булимда, "фукаролик таълими яхудийлик ва демократик давлат сифатидаги Исроил давлатининг кадриятлари асосида курилади" деб таъкидланади. Висконсинком университетининг бир гуру* тадкикотчилари фукаролик таълимини жамоатчилик назоратининг таъсир этиш кобилияти малакаларини шакллантиришга ургу берган х,олда ушбу укитиш тизими мух,им деб х,исоблаганлар.

Дунёнинг купгина ривожланган мамлакатларида талабалар уртасида содир булган низоларни х,ал этиш ва музокаралар олиб боришга ургатиш буйича махсус укитиш дастурлари мавжуд. Чунки, укитувчиларга махсус коммуникациялар юзасидан

3 Фельдштейн Д.И. Психология развивающейся личности: избр. психол. Труды / Д.И. Фельдштейн. - М.: Флинта, 1996. - 512с

4 Патрик Дж. Обучение демократии в глобальном, международном и сравнительном аспектах: предложения по совершенствованию гражданского образования в школах. // Гражданское образование: содержание и активные методы обучения» М., Логос. 2005.

"INKLYUZIV TA'LIMDAN INKLYUZIV JAMIYAT SARI: STRATEGIYALAR, TAJRIBALAR VA ZAMONAVIY TEXNOLOGIYALAR" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI

2024-YIL 17-MAY

малакаларини шакллантириш ва кузатиб боришга эътибор каратишлари тавсия этиб борилади, талабалар орасида турли фанларда ижтимоий хатти-харакат ва узаро алокалар мухим урин тутади. Таълим тизимини фаоллаштириш шароитларини таъминлаш, талабаларни хакикий хаётий мазмун билан таништириш учун очик жамият принципларини ифодалайдиган муаммоли-вазиятларни ечиш ёндашувидан кенг фойдаланилади.

Узбекистон Республикасида Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси5 олий таълим тизимини ижтимоий соха ва иктисодиёт тармоклари эхтиёжларидан келиб чиккан холда, фан, таълим ва ишлаб чикаришнинг мустахкам интеграциясини таъминлаш асосида таълим сифатини яхшилаш, ракобатбардош кадрлар тайёрлаш, илмий ва инновацион фаолиятни самарали ташкил этишда, халкаро хамкорликни ривожлантириш, шунингдек, Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 11 июлдаги П^-4391-сон "Олий ва урта махсус таълим тизимига бошкарувнинг янги тамойилларини жорий этиш чора-тадбирлари тугрисида"6ги ^арори ижросини таъминлаш максадида ишлаб чикилган. Ушбу Концепция Узбекистон Республикасида олий таълимни ривожлантиришнинг стратегик максадлари, устувор йуналишлари, вазифалари, урта ва узок муддатли истикболидаги ривожланиш боскичларни белгилайди хдмда сохага оид фан дастурлар ва комплекс чора-тадбирларни[9], ишлаб чикиш учун асос булади.

Талаба-ёшларда ташаббускорлик, ижтимоий фаолликни ривожлантириш муаммолари буйича республикамиз олимлари Х.М.Тожибоева, Н.Н.Джамилова, ^ДДуронбоев, Б.Ш.Шермухаммадов, Г.Махмутов, С.Жураевалар ёшларда ижтимоий фаолликни ривожлантиришнинг илмий-назарий асосларига тухталиб утган.

Х.М.Тожибоева7 илмий тадкикот ишида ижтимоий фаоллик - шахснинг максадга йуналтирилган фаолияти булиб, ижтимоий вокеликка нисбатан индивидуал муносабати ва тизимли хатти-харакатларининг юксак куринишини ифодаловчи тушунча сифатида талкин этган. Ижтимоий фаоллик меъёрий ва одатдагига нисбатан кучли фаолиятдир. Укувчи-ёшларнинг ижтимоий фаолликларини ошириш улар уртасидаги таълим-тарбияни ташкил этиш жараёни" деб таъкидлаб утган.

Н.Н.Джамилова8 "ташаббускорлик укув ва касбий фаолият-да муваффакиятга эришиш учун янги гоя ва таклифларни илгари суриш хамда амалий фаолиятда намоён этишга кодирлик" деб ифодалаган. Талабалар ижтимоий фаол фукаролик компетенцияларини ривожланишида уларнинг ташаббускорлиги, масъулятлилиги, катъиятлилик каби сифатлар ривожланишида мухим омил хисобланади.

^ДДуронбоев9 уз тадкикотида "талабаларнинг маънавий - ижтимоий фаолликларини ривожлантиришнинг услублари ва мазмуни, педагогик асослари, маънавий - ахлокий муаммолар, ёшлар таълим-тарбиясида онгли интизомнинг урни, бурч ва масъулият, жамоатчилик сифатларини таркиб топтириш" масалаларига тухталиб утган.

5 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасди^лаш тугрисида"ги Фармони // ПФ-5847-сон

6 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 11 июлдаги "Олий ва урта махсус таълим тизимида бошкарувнинг янги тамойилларини жорий этиш чора тадбирлари тугрисида"ги Карори // ПК-4391-сон

7 Тожибоева Х.М. "У^увчи-ёшлар ижтимоий фаоллигини оширишнинг педагогик тизими" дисс. 2018 й.

8 Джамилова Н. Педагогика олий таълим муассасалари талабаларида ташаббускорликни ривожлантиришнинг педагогик механизмлари.: Автореф. дис.пед^с. - Т.,2019 й. - 13-14.

9 Куронбоев к. "Талабаларнинг маънавий - ижтимоий фаолликларини ривожлантиришнинг педагогик асослари (Ёшлар ташкилотлари мисолида)": п.ф.н..дисс. - Т.: УзПФИТИ, 2000 й.

"ШКЪУга1У ТА'ЬГМЭЛК INKLYUZIV JAMIYAT SARI: STRATEGIYALAR, ТАЛК1ВАЬЛК УА ZAMONAVIY TEXNOLOGГYALAR" MAVZUSГОAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI

2024-YIL 17-MAY

Б.Ш.Шермудаммадов10 тадкикотида "ёшлардаги ижтимоий фаоллик кобилятлари, салодияти илмий-амалий жидатдан усиш имкониятларини олдиндан аниклаш, ижодий фикрлаш" масалалари ифодаланган.

Г.Махмутов11 талабаларни укитиш дамда тарбиялаш конуният-лари, шунингдек, сиёсий-ахлокий сифатларни шакллантиришда талабалар онгига самарали таъсир этиш йуллари, маънавий-ахлокий тамойиллар ва меъёрлар, буюк аждодларимизнинг хулк-одоб меъёрлари дамда муомала маданияти дакида уз илмий карашлари асосида ифодалаб утди.

С.Жураева12 ёш авлод масаласига тудталар экан: "Ёшларнинг Ватан, миллат такдири учун узларини масъул сезиб, дадлдорлик туйгуси"ни узида хис килиши тугрисида тудталгани, дар кандай жамиятда ёш-авлод тарбияси турли давларда хам мудим урин эгаллайди.

Демак, шахснинг субъектив сифати ривожланиши ижтимоий фаолликни ривожлантиришда билимларни соф индивидуал узлаштиришни дисобга олиш, укитишнинг субъектив мотивлари, укитиш предметига муносабат, таълим олувчининг кобилиятлари, шахсий сифатлари ва тажрибасига боглик булган куникма ва малакаларни ишлаб чикиш зарурати фукаролик компетенциясини ривожлантиришда индивидуал ёндашувга мурожаат этишни талаб этади. Шунинг учун дам Ёшларнинг укиб-урганиш ва ривожланишга йуналтирилган фаолиятини ташкил этишда уларнинг жисмоний, рудий кувватларини руёбга чикариш, педагогик, ижтимоий адамиятини ошириш, укувчиларнинг билим олиш содасидаги кизикишлари ва эдтиёжларини кондириш миллий гоя таргиботига каратилган педагогик жараённинг устувор йуналишига айланиши керак. Шунингдек, миллий гоя таргиботи самарадорлигини оширишга имкон берадиган шарт-шариотларни яратиш мазкур укув жараёнига объектив ижтимоий-педагогик додиса сифатида илмий нуктаи назардан ёндашиш мудим адамият касб этади.

АДАБИЁТЛАР

1. Халк сузи. Узбекистон Республикаси Президентининг "Олий Мажлисга Мурожаатномаси" 2020 й. 30 декабрь №-255 сон

2. Халк сузи. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 19 мартдаги "Ёшлар маънавиятини юксалтириш, уларнинг буш вактини мазмунли ташкил этиш буйича мудим вазифалар"нутки. 2020 й. 20 март

3. Фельдштейн Д.И. Психология развивающейся личности: избр. психол. Труды / Д.И. Фельдштейн. - М.: Флинта, 1996. - 512с

4. Патрик Дж. Обучение демократии в глобальном, международном и сравнительном аспектах: предложения по совершенствованию гражданского образования в школах. // Гражданское образование: содержание и активные методы обучения» М., Логос. 2005.

5. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги "Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги Фармони // ПФ-5847-сон

10 Шермухдммадов Б.Ш. Ёшлар орасида миллий гоя таргиботи самарадорлигини ошириш. Дис. ... пед. фан. док. - Т., 2016. - 37 - 53 б.

11 Махмутов Г. Олий педагогик таълим тизимида талабаларни маънавий шакллантиришнинг ижтимоий-педагогик хусусиятлар.: Автореф. дис.. п.ф.н. - Т.: 2004. - 22 б.

12 Жураева С.Н. Талаба шахсига касбий шаклланиш таъсирининг психологик жихдтлари.: Авторефарат. Дис...пед.фан.ном. - Т., 2010 й.

"INKLYUZIV TA'LIMDAN INKLYUZIV JAMIYAT SARI: STRATEGIYALAR, TAJRIBALAR VA ZAMONAVIY TEXNOLOGIYALAR" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI

2024-YIL 17-MAY

6. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 11 июлдаги "Олий ва урта махсус таълим тизимида бошкарувнинг янги тамойилларини жорий этиш чора тадбирлари тугрисида"ги ^арори // П^-4391-сон

7. Тожибоева Х.М. "Укувчи-ёшлар ижтимоий фаоллигини оширишнинг педагогик тизими" дисс. 2018 й.

8. Джамилова Н. Педагогика олий таълим муассасалари талабаларида ташаббускорликни ривожлантиришнинг педагогик механизмлари.: Автореф. дис.пед.DSc. - Т.,2019 й. - 1314.

9. ^уронбоев "Талабаларнинг маънавий - ижтимоий фаолликларини ривожлантиришнинг педагогик асослари (Ёшлар ташкилотлари мисолида)": п.ф.н..дисс.

- Т.: УзПФИТИ, 2000 й.

10. Шермудаммадов Б.Ш. Ёшлар орасида миллий гоя таргиботи самарадорлигини ошириш. Дис. ... пед. фан. док. - Т., 2016. - 37 - 53 б.

11. Махмутов Г. Олий педагогик таълим тизимида талабаларни маънавий шакллантиришнинг ижтимоий-педагогик хусусиятлар.: Автореф. дис.. п.ф.н. - Т.: 2004.

- 22 б.

12. Жураева С.Н. Талаба шахсига касбий шаклланиш таъсирининг психологик жидатлари.: Авторефарат. Дис...пед.фан.ном. - Т., 2010 й.

13.Tursunboyevich A. O. Development of socially active citizenship competence in students and youth in continuous education. - 2022.

14.Tursunboyevich O. A. Pedagogical and psychological opportunities for the development of social active civil competences in students //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2021. - T. 11. - №. 3. - S. 1888-1897.

15.Abduganiyev O. Formation of legal training aimed at competitiveness in pupils of secondary schools //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. - 2019. - T. 9. - №. 7.

16.Tursunboyevich O. A. Pedagogical and psychological opportunities for the development of social active civil competences in students //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2021. - T. 11. - №. 3. - S. 1888-1897.

17.Abduganiyev O. T. FACTORS AFFECTING THE DEVELOPMENT OF SOCIALLY ACTIVE CITIZENSHIP COMPETENCE IN STUDENTS //E Conference Zone. - 2022. - S. 10-13.

18.Oglu A. O. T. Pedagogical Conditions And Mechanisms Of Development Of Social Active Civil Competence In Students //Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. -2021. - T. 12. - №. 7. - S. 433-442.

19. Abdug'Aniyev O. MADANIYATSHUNOSLIK YONDASHUVI ASOSIDA

TALABALARDA UMUMINSONIY QADRIYATLARGA OID KOMPETENTLILIKNI RIVOJLANTIRISH //Science and innovation. - 2023. - Т. 2. - №. Special Issue 9. - С. 316319.

20. Абдуганиев, Озод. "ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИДА МОДЕЛЛАШТИРИШ ОР^АЛИ

ТАЛАБАЛАРДА ИЖТИМОИЙ ФАОЛ ФУ^АРОЛИК КОМПЕТЕНЦИЯНИ РИВОЖЛАНТИРИШ." Innovations in Technology and Science Education 1.5 (2022): 161168.

"INKLYUZIV TA'LIMDAN INKLYUZIV JAMIYAT SARI: STRATEGIYALAR, TAJRIBALAR VA ZAMONAVIY TEXNOLOGIYALAR" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI

2024-YIL 17-MAY

21.O'G, Abdug'Aniev Ozod Tursunboy. "TALABALARDA IJTIMOIY FAOL FUQAROLIK KOMPETENSIYALARINI RIVOJLANTIRISHNING PEDAGOGIK-PSIXOLOGIK IMKONIYATLARL" Science and innovation 2.Special Issue 5 (2023): 708-713.

22.Tursunboyevich, Abduganiyev Ozod. "Development of socially active citizenship competence in students and youth in continuous education." (2022).

23. O'G, Abdug'Aniyev Ozod Tursunboy. "TALABALAR IJTIMOIY TASHABBUSKORLIGINI RIVOJLANTTIRISHDA TA'LIM MUASSASASINING IJTIMOIY-MADANIY MUHITI RIVOJLANTIRISHNING PEDAGOGIK-PSIXOLOGIK." Science and innovation 2.Special Issue 4 (2023): 150-154.

24. Jumaniyozov, X. S., Nigmanova, U. B., Rasulova, A. M., & Abdug'aniyev, O. T. (2022). The

essence of the phenomena of extremism and terrorism in the context of globalization and its threat to the stability of the international community. Ann. For. Res, 65(1), 9173-9179.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.