Научная статья на тему 'ТАДБИРКОР ТАЛАБАБУГУНГИ КУН ТАЛАБИ'

ТАДБИРКОР ТАЛАБАБУГУНГИ КУН ТАЛАБИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
7
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тадбиркорлик / талаба – қизлар / ҳунармаднчилик / ижокдорлик / гендер тенглик. / entreprene urship / female students / crafts / creativity / gender equality.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Абдуқодирова, Н. А.

Мақолада талаба кизларни тадбиркорлик билан шуғулланишга йўналтириш орқали меҳнат ресурслари самарадорлигини ошириш, жамиятда хотин-қизлар ўз ўринларини топишлари учун уларнинг тадбиркорлик компетенцияларини такомиллаштиришнинг дидактик ва технологик имкониятларини кенгайтириш масалалари атрофлича ёритилган. Шунингдек, бу борада мавжуд муаммолар ҳамда уларнинг ечимига доир муаллифнинг хулоса ва таклифлари келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

STUDENT ENTREPRENEUR THE DEMAND OF TODAY

In the article, the issues of increasing the efficiency of labor resources by directing female students to engage in entrepreneurship, expanding the didactic and technological possibilities of improving their entrepreneurial competences, so that women can find their place in society, are covered in detail. Also, the author's conclusions and suggestions regarding existing problems and their solutions are presented.

Текст научной работы на тему «ТАДБИРКОР ТАЛАБАБУГУНГИ КУН ТАЛАБИ»

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

ТАДБИРКОР ТАЛАБА- БУГУНГИ КУН ТАЛАБИ

Абдукодирова Н.А.

Камолиддин Бехзод номидаги миллий рассомлик ва дизайн институти "Либос дизайн" кафедраси укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Мацолада талаба кизларни тадбиркорлик билан шузулланишга йуналтириш орцали меунат ресурслари самарадорлигини ошириш, жамиятда хотин-цизлар уз уринларини топишлари учун уларнинг тадбиркорлик компетенцияларини такомиллаштиришнинг дидактик ва технологик имкониятларини кенгайтириш масалалари атрофлича ёритилган. Шунингдек, бу борада мавжуд муаммолар уамда уларнинг ечимига доир муаллифнинг хулоса ва таклифлари келтирилган.

Таняч сузлар: тадбиркорлик, талаба - цизлар, уунармаднчилик, ижокдорлик, гендер тенглик.

In the article, the issues of increasing the efficiency of labor resources by directing female students to engage in entrepreneurship, expanding the didactic and technological possibilities of improving their entrepreneurial competences, so that women can find their place in society, are covered in detail. Also, the author's conclusions and suggestions regarding existing problems and their solutions are presented.

Key words: entreprene urship, female students, crafts, creativity, gender equality.

Республикамизда талаба кизларнинг тадбиркорлиги асосан тасвирий санъат, дизайн, халк амалий санъати ва хунармандчилик сохаларида кенг ривожланган. Узбекистонда ижодкорлик, тасвирий санъат, дизайн, халк амалий санъати ва хунармандчилик сохалари учун кадрлар тайёрлашнинг меъёрий-хукукий асослари, моддий-техник базаси яратилди. Талаба кизларни тадбиркорлик билан шугулланишга йуналтириш оркали мехнат ресурслари самарадорлигини ошириш, жамиятда хотин-кизлар уз уринларини топишлари учун уларнинг тадбиркорлик компетенцияларини такомиллаштиришнинг дидактик ва технологик имкониятларини кенгайтиришга имконият яратилди. "Узбекистон халкларининг бой маданий мероси ва тарихий анъаналарини тулик саклаб колиш ва купайтириш, миллий хунармандчилик, дизайн, халк бадиий ва

ABSTRACT

КИРИШ

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

амалий санъатини янада ривожлантириш, хунармандчилик фаолияти билан шугулланувчи фукароларни хар томонлама куллаб-кувватлаш" буйича устувор вазифалар белгиланди.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОД

Таълим тизимини ривожлантиришнинг янги боскичида талаба кизларнинг ишчанлик фаоллигини ва ташаббускорлигини рагбатлантириш, уларда тадбиркорлик куникмаларини ривожлантиришга каратилган бир катор норматив-хукукий хужжатлар кабул килинди. Шунингдек, Узбекистон Республикаси Президентининг "Х,ар бир оила - тадбиркор" дастурини амалга ошириш тугрисида"ги 3770-сон ^арори кабул килинди ва "тадбиркорлик билан шугулланиш истагида булган ахолининг тадбиркорлик ташаббусларини хар томонлама куллаб-кувватлаш, уларга имтиёзли кредитлар ажратиш хамда тадбиркорлик фаолиятини ташкил этиш ва амалга оширишнинг хар бир боскичида мутасадди идоралар томонидан тизимли амалий ёрдам курсатилишини таъминлаш" мухим вазифалар сифатида белгиланди. Бу эса, оила ва олий талим хамкорлиги асосида талаба кизларда тадбиркорлик куникмаларини шакллангантириш ва уни бахолаш методикасини такомиллаштиришни такозо этади.

МУХОКАМА

Талаба кизлар тадбиркорлик куникмаси - ижтимоий-иктисодий билимларни амалий фаолиятда куллай олиш, оилавий тадбиркорлик, хунармандчилик ва дизайн сохасида маълум тажрибага эга булиш, фаолиятни ташкил этиш жараёнида юзага келадиган муаммоларни кура билиш ва бартараф этиш, инновацион гояларни излаш, уйлаб топиш ва уддабуронлик, шахсий кизикиш ва эхтиёжларини жамоа манфаатлари билан уйгунлаштириш лаёкати йигиндисидир.

Талаба кизларда тадбиркорлик куникмасини шакллантириш - инновацион гояларни излаб топиш ва амалга ошириш, ностандарт вазиятларга мослаштириш, уз-узини назорат килиш, ташки таъсирларга узининг шахсий фикри билан карши тура олиш, жавобгарлик ва масъулиятни уз зиммасига олиш, фаолиятга тайёрлик, моддий махсулотларга эхтиёткорона муносабатда булиш, куйилган максадга эришишдаги катъийлик, ишга уддабуронлик билан ёндашиш, ташкилотчилик, коммуникативлик, ижодийлик, бошкарувга доир сифат ва хусусиятларни таркиб топтиришга йуналтирилган тизимли жараёндир.

Мазкур санаб утилган мезонлар орасида бошка фаолият турлари сингари тадбиркорлик куникмаларини шакллантиришда мотивация асосий роль

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

уйнайди. Шахсий мотивлар хар бир талабага хос булиб, ички ва ташки вазиятлар билан богликликда намоён булади. Ана шу сабабли талабаларда тадбиркорлик куникмаларини шакллантиришда унинг шахсий мотивларини тушуниш ва онгли равишда ошириб бориш мухим. Кутилган натижага эришиш максаднинг аник белгиланишига боглик.

Талаба кизларнинг тадбиркорлик фаолиятига кобилияти инновацион гояларни уйлаб топиш ва уни амалга ошириш куникмалари оркали намоён булади. Мазкур мезон курсаткичларига гояларни ишлаб чикиш ва амалга ошириш, ностандарт вазиятларга мослаштириш куникмасини киритиш мумкин.

Юкорида таъкидланган имкониятлардан келиб чикиб, дизайн сохасини ёшларга ургатиш ва уни укитиш буйича Давлат таълим стандарт (ДТС)лари асосида янги дастурлар, методик кулланмалар ишлаб чикилди. Сунгги йилларда янги замонавий таълим муассасалари барпо этилди ва уларни замонавий укув анжомлари, техник воситалар билан таъминланди.

НАТИЖАЛАР

Талаба кизларнинг тадбиркорлигини ривожлантиришнинг узига хос хусусиятларини тушуниш учун, шахсий хусусиятларини хисобга олиш керак. Тадбиркор талабанинг интеллектуал салохияти анча юкори. Улар турли хил билимларни муваффакиятли эгаллашга кодир. Уларнинг фикрлашлари аник амалий йуналишга эга. Муаммоларни хал килишда улар, биринчи навбатда, акл-идрок билан бошкарадилар. Х,акикдй фактлар устунлик ролини уйнайди. Тадбиркор-талабалар етакчилик салохиятига эга. Рахбарнинг фазилатлари яхши узлаштирилган фаолият турларида катта даражада намоён булади.

Юкоридагиларни инобатга олиб, республикамизда талаба кизлар уртасида тадбиркорликни ривожлантириш учун зарур шарт-шароитлар мавжуд ва уни амалга оширишнинг таъсирчан педагогик тизими яратилган деган хулосага келиш мумкин.

АДАБИЁТЛАР (REFERENCES)

1. Ш.М.Мирзиёев. "Узбекистон республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-5847-сонли Фармони.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг "Х,ар бир оила - тадбиркор" дастурини амалга ошириш тугрисида"ги 3770-сон ^арори. // ^онун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 08.06.2018 й., 07/18/3777/1325-сон.

3. Баженова С. Легко ли быть молодым предпринимателем? // Технология дела. 2012. - № 7-8. - С.34-38.

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

4. Азизходжаева Н.Н. Педагогические технологии и педагогическое мастерство Т. 2005.

5. Вишнякова И. В. Организационно-педагогические условия становления компетентности инженера в области менеджмента интеллектуальной собственности // Высшее образование сегодня. 2010. №10. С. 27-29.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.