Научная статья на тему 'ТАЛАБА ҚИЗЛАРДА АМАЛИЙ САНЪАТ ОРҚАЛИ ТАДБИРКОРЛИК КЎНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ'

ТАЛАБА ҚИЗЛАРДА АМАЛИЙ САНЪАТ ОРҚАЛИ ТАДБИРКОРЛИК КЎНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
47
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тадбиркорлик / талаба – қизлар / ҳунармандчилик / ижодкорлик / гендер тенглик / коммуникативлик / мотивацион йўналганлик / аксиологик муносабат. / entreprene urship / female students / crafts / creativity / gender equalityб / communicativeness / motivation load / axiological relation

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Абдуқодирова, Наргиза Абдурахимовна

Бугунги глобал ривожланиш шароитида гендер тенгликни таъминлаш ва хотин-қизларнинг тадбиркорлик фаолиятини ривожлантириши учун шароит яратиб беришга алоҳида эътибор қаратилмоқда. Хотин-қизлар, хусусан, талаба қизлар ўртасида тадбиркорликни ривожлантиришга давлатлараро миқёсида эътибор қаратила бошланди. 2011 йил сентябрь ойида ЮНЕСКО ташкилоти томонидан Женева шаҳрида, Марказий Осиёда аёллар тадбиркорлигини ривожлантириш бўйича сиёсий конгрессда, барча мамлакатларда олиб борилаётган тадқиқот ишлари ва минтақада тадбиркор аёллар дуч келадиган муаммолар, уларнинг оқибатлари муҳокама қилинган ва ушбу ҳудудда аёллар тадбиркорлигини ривожлантириш бўйича аниқ тавсиялар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

OPPORTUNITIES TO DEVELOP ENTREPRENEURSHIP SKILLS THROUGH APPLIED ARTS IN FEMALE STUDENTS

In the conditions of today's global development, special attention is paid to ensuring gender equality and creating conditions for the development of women's entrepreneurship. At the national level, attention has been paid to the development of entrepreneurship among women and girls, especially among female students. In September 2011, UNESCO organized a political congress on the development of women's entrepreneurship in Central Asia in Geneva. The research work being conducted in all countries and the problems faced by women entrepreneurs in the region, their consequences were discussed and concrete recommendations were made for the development of women's entrepreneurship in this region.

Текст научной работы на тему «ТАЛАБА ҚИЗЛАРДА АМАЛИЙ САНЪАТ ОРҚАЛИ ТАДБИРКОРЛИК КЎНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ТАЛАБА ЦИЗЛАРДА АМАЛИЙ САНЪАТ ОРЦАЛИ ТАДБИРКОРЛИК КУНИКМАЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ

с1 https://doi.org/10.5281/zenodo.7392576

Абдукодирова Наргиза Абдурахимовна

Камолиддин Бехзод номидаги миллий рассомлик ва дизайн институти "Либос дизайн" кафедраси укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Бугунги глобал ривожланиш шароитида гендер тенгликни таъминлаш ва хотин-цизларнинг тадбиркорлик фаолиятини ривожлантириши учун шароит яратиб беришга алоуида эътибор царатилмоцда. Хотин-цизлар, хусусан, талаба цизлар уртасида тадбиркорликни ривожлантиришга давлатлараро мицёсида эътибор царатила бошланди. 2011 йил сентябрь ойида ЮНЕСКО ташкилоти томонидан Женева шаурида, Марказий Осиёда аёллар тадбиркорлигини ривожлантириш буйича сиёсий конгрессда, барча мамлакатларда олиб борилаётган тадцицот ишлари ва минтацада тадбиркор аёллар дуч келадиган муаммолар, уларнинг оцибатлари мууокама цилинган ва ушбу уудудда аёллар тадбиркорлигини ривожлантириш буйича аниц тавсиялар берилган.

Калит сузлар: тадбиркорлик, талаба - цизлар, уунармандчилик, ижодкорлик, гендер тенглик, коммуникативлик, мотивацион йуналганлик, аксиологик муносабат.

In the conditions of today's global development, special attention is paid to ensuring gender equality and creating conditions for the development of women's entrepreneurship. At the national level, attention has been paid to the development of entrepreneurship among women and girls, especially among female students. In September 2011, UNESCO organized a political congress on the development of women's entrepreneurship in Central Asia in Geneva. The research work being conducted in all countries and the problems faced by women entrepreneurs in the region, their consequences were discussed and concrete recommendations were made for the development of women's entrepreneurship in this region.

Key words: entreprene urship, female students, crafts, creativity, gender equalityd, communicativeness, motivation load, axiological relation.

ABSTRACT

Oriental Renaissance: Innovative, VOLUME 2 | ISSUE 11

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor (J) SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

КИРИШ

Республикамизда талаба кизларнинг тадбиркорлиги асосан тасвирий санъат, дизайн, халк амалий санъати ва хунармандчилик сохаларида кенг ривожланган. Узбекистонда ижодкорлик, дизайн, тасвирий санъат, халк амалий санъати ва хунармандчилик сохалари учун кадрлар тайёрлашнинг меъёрий-хукукий асослари, моддий-техник базаси яратилди. Хотин-кизларни хунарга ургатиш, уларни тадбиркорлик билан шугулланишга йуналтириш оркали мехнат ресурслари самарадорлигини ошириш, жамиятда хотин-кизлар уз уринларини топишлари оркали уларнинг тадбиркорлик компетенцияларини такомиллаштиришнинг дидактик ва технологик имкониятларини кенгайтиришга шароит яратилди. "Узбекистон халкларининг бой маданий мероси ва тарихий анъаналарини тулик саклаб колиш ва купайтириш, миллий хунармандчилик, дизайн, халк бадиий ва амалий санъатини янада ривожлантириш, хунармандчилик фаолияти билан шугулланувчи фукароларни хар томонлама куллаб-кувватлаш" буйича устувор вазифалар белгиланди.

Таълим тизимини ривожлантиришнинг янги боскичида талаба кизлар ишчанлик фаоллигини ва ташаббускорлигини рагбатлантириш, уларда тадбиркорлик куникмаларини ривожлантиришга каратилган бир катор норматив-хукукий хужжатлар кабул килинди. Жумладан, 2017-2021 йилларда Узбекистонни ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясининг 3.4-бандида хам кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик улушини купайтириш, унинг ривожини рагбатлантиришга каратилган таркибий ислохотларни давом эттириш, ёшларни оилавий тадбиркорлик ва хусусий бизнесга жалб килиш вазифалари хам кенг урин олган. Шунингдек, Узбекистон Республикаси Президентининг "Х,ар бир оила -тадбиркор" дастурини амалга ошириш тугрисида"ги 3770-сон Кдрори кабул килинди ва "тадбиркорлик билан шугулланиш истагида булган ахолининг тадбиркорлик ташаббусларини хар томонлама куллаб-кувватлаш, уларга имтиёзли кредитлар ажратиш, хамда тадбиркорлик фаолиятини ташкил этиш ва амалга оширишнинг хар бир боскичида мутасадди идоралар томонидан тизимли амалий ёрдам курсатилишини таъминлаш" мухим вазифалар сифатида белгиланди. Бу эса, оила ва таълим хамкорлиги асосида талабаларда тадбиркорлик куникмаларининг шакллантириш ва уни бахолаш методикасини такомиллаштиришни такозо этади.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

O

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

MYX,OKAMA BA HATH^AHAP

TanaSa Ku3nap TagSupKopnuK KyHuKMacu - H^THMOHH-HKTHCogHH SunuMnapHu aManuH ^aonuarga Kynnaö onum, ounaBuH TagSupKopnuK, xyHapMaHgnunuK, KacaHanunuK coxacuga MatnyM Ta^puSara эгa Synum, ^aonutfrau TamKun этнm ^apaeHuga W3ara KenaguraH MyaMMonapHu Kypa Sunum Ba SapTapa^ этнm, нннoвaцнoн FoanapHu ronam Ba yönaS Tonum, TonmupuKnapHu Sa^apum ^apaeHuga KaTtuH umrooMra puoa Kunum Ba yggaSypoHnuK, maxcuH KH3HKHm Ba эxтнe:®napннн ^aMoa MaH^aarnapu SunaH yHFyHnamTupum naeKara HHFHHgHCHgnp. TanaSa Kronapga TagSupKopnuK KyHHKMacHHH maKnnaHTupum -нннoвaцнoн FoanapHH ronaS Tonum Ba aManra omupum, HocTaHgapT Basuaraapra MocnamTupum, y3-y3HHH Ha3opaT Kunum, TamKu Tatcupnapra y3HHHHr maxcuH ^HKpn SunaH Kapmu Typa onum, ^aBoSrapnuK Ba MactynuflTHu y3 3HMMacura onum, ^aonuaira TaöepnuK, MogguH MaxcynoTnapra эxтнeткopoнa MyHocaSarga Synum, KyöunraH MaKcagra эpнmнmgaгн KaTtuHnuK, umra yggaSypoHnuK SunaH eHgamum, TamKunoTnunuK, KoMMyHuKaruBnuK, u^oguHnuK, SomKapyBra goup cu^ar Ba xycycuaTnapHu TapKuS TonTupumra HyHanrapunraH TrouMnu ^apaeHgup. "TanaSa Ku3napga TagSupKopnuK KyHuKManapuHu maKttnarnupum" TymyHnacuHuHr Ma3MyHu (ncuxonoruK, uHTenneKTyan Ba ^apaeHra goup) Ba TanaSanapHu TagSupKopnuK ^aonutfrara Taöepnam TrouMugaH KenuS hukksh xonga, ynapHuHr Ma3Kyp ^aonuar Typura maxcufi TafieprapnuruHu Saxonam Me3oHnapuHu aHuKnamTupum no3uM. TagKuKoT Hara^anapu acocuga TanaSa Kronapga TagSupKopnuK KyHuKManapuHuHr maKnnaHraHnuruHu SaxonamHuHr ncuxonoruK Me3oHnapu cu^arnga KyHugarunap aHuKnamTupungu:

• maxcHuHr TagSupKopnuK ^aonuarara HyHanraHnuru;

• TagSupKopnuK ^aonuarara KoSunuaTnunuK;

• TagSupKopnuK ^aonuarara мoтнвaцнaнннг MaB^ygnuru Ba KrouKumnapu gapa^acu;

• MycTaKunnuK.

Ma3Kyp caHaS yTunraH Me3oHnap opacuga SomKa ^aonuar Typnapu cuHrapu TagSupKopnuK KyHuKManapuHu maKnnaHTupumga мoтнвaцнa acocufi pont yHHafigu. fflaxcufi MoTuBnap xap Sup TanaSa ku3 ynyH xoc SynuS, uhku Ba TamKu Ba3uaTnap SunaH SoFnuKnuKga HaMoeH Synagu. AHa my caSaSnu TanaSa Kronapga TagSupKopnuK KyHuKManapuHu maKnnaHTupumga yHuHr maxcufi MoTuBnapuHu TymyHum Ba oHrnu paBumga omupuS Sopum MyxuM. KyrunraH HaTu^ara эpнmнm MaKcagHuHr aHuK SenrunaHumura SoFnuK.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Тажрибалар шуни курсатадики, талабада амалий фаолият жараёнида ёрдам берувчи укув материаллари унинг хотирасида яхши сакланиб колади.

Талабанинг фаолиятга нисбатан мотивацияси ички йуналганлик билан боглик булиб, у интроверт мотивация дейилади. Бунинг акси хисобланган экстраверт, яъни ташки мотивация максаднинг куйилиши билан боглик. Агар тадбиркорлик куникмаларини шакллантиришда мазкур мотивация турларининг уйгунлиги таъминланса, кутилган натижага эришиш мумкин. Мотивацион йуналганлиги хулк-авторнинг харакатлантирувчи кучининг нимага сафар этилганлигини тушунишга имкон беради. Талаба кизларда тадбиркорлик куникмаларини шаклланганлигини бахолашда мотивация ва талабанинг кизикишлари даражаси мезонининг лаёкат ва кизикиш, кобилиятлар, мустакилликка интилиш, ота-оналар, уртокларининг таъсири, миллий-худудий шарт-шароитлар каби курсаткичларини хисобга олиш лозим.

Талаба кизларда тадбиркорлик куникмаларини шакллантиришда мотивациянинг урни хакида гап кетар экан, албатта бу жараёнда талабада маълум бир фаолият турига нисбатан эхтиёжнинг мавжудлигини хам аниклаш талаб этилади. Эхтиёж ички мотивларнинг тадбиркорлик фаолиятига йуналганлиги булиб, унинг асосий курсаткичи сифатида амалий фаолиятда иштирок этишга интилиш хизмат килади. Талаба кизларнинг тадбиркорлик фаолиятига кобилияти инновацион гояларни уйлаб топиш ва уни амалга ошириш куникмалари оркали намоён булади. Мазкур мезон курсаткичларига гояларни ишлаб чикиш ва амалга ошириш, ностандарт вазиятларга мослаштириш куникмасини киритиш мумкин.

Мустакиллик - маълум бир хатти-харакатларни амалга ошириш ва масъулиятни уз зиммасига олиш. "Мустакиллик" тушунчаси узида катор хусусиятларни акс эттиради: уз-узини назорат килиш, ташки таъсирларга узининг шахсий фикри билан карши тура олиш куникмаси, жавобгарликни уз зиммасига олиш кобилияти. Талабалардаги мустакилликни ташхис этишда уларнинг ёш хусусиятлари, диагностик фаолиятни ташкил этиш шакллари (индивидуал текшириш, уйин вазиятлари, гурухий иш). Талаба кизлардаги мустакилликни аниклаш анкета, тест, уйин вазиятлари, моделлаштириш ёрдамида амалга оширилади. Талаба кизлардаги мустакилликни ташхис этиш методикаси С.Гриншпун томонидан ишлаб чикилган булиб, куйидаги компонентлари аниклаштирилган:

1. Шахснинг уз хатти-харакатларини амалга оширишдаги маънавий ахлокий етуклиги: амалга оширилаётган хатти-харакатнинг хаётийлиги,

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ижтимоийлик нуктаи назаридан мумкинлиги ва ахлокий нуктаи назардан тугрилигига ишончнинг мавжудлиги; шахсий-муносабат кадриятлари.

2. Компетентлилик - ижтимоий-иктисодий билимларни эгалланганлик, мехнат фаолиятига тайёрланганлик:

• коммуникатив куникмалар - инсонларни тушуниш, улар билан мулокот ва хамкорлик;

• ижодкорлик - ишга ижодий муносабат, олдиндан кура билиш, янгиликни хис этиш;

• карор кабул килиш куникмаси - ахборотни тахлил этиш ва кайта ишлаш жараёни.

3. Уз-узини назорат килиш - уз фаолиятини назорат килиш даражаси. Назорат ижтимоий мухитнинг объектив шартлари ва талабларига мувофик равишда узининг сифатлари ва эхтиёжларини узгартиришга йуналтирилган. Бу эса, мустакилликни уч жихат билан богликликда комплекс урганишга имкон беради: аксиологик муносабат, фаолиятга тайёрлик, уз-узини назорат килиш.

Бугунги кунда хотин-кизлар ва эркаклар уртасидаги муносабатларнинг жамият хаёти ва фаолиятининг барча сохаларида, шу жумладан, сиёсат, иктисодиёт, хукук, мафкура ва маданият, таълим хамда илм-фан сохаларида буладиган ижтимоий жихатлари урганиб борилмокда. Юкорида таъкидланган имкониятлардан келиб чикиб, талаба кизларга тадбиркорлик фаолиятини ургатиш ва уни укитиш буйича Давлат таълим стандарт (ДТС)лари асосида янги дастурлар ишлаб чикилди. Сунгги йилларда янги замонавий таълим муассасалари барпо этилди ва уларни замонавий укув анжомлари, техник воситалар билан таъминланди.

Талаба кизлар тадбиркорлигини ривожлантиришнинг узига хос хусусиятларини тушуниш учун, бизнес билан шугулланувчи талаба кизларнинг шахсий хусусиятларини хисобга олиш керак. Тадбиркор талаба кизларнинг интеллектуал салохияти анча юкори. Улар турли хил билимларни муваффакиятли эгаллашга кодир. Уларнинг фикрлашлари аник амалий йуналишга эга. Муаммоларни хал килишда улар, биринчи навбатда, акл-идрок билан бошкарилади. Хдкикий фактлар устунлик ролини уйнайди. Улар янги гоялардан бироз эхтиёт булишади. Барча ижобий ва салбий томонларни тортиб булгандан кейингина янгилик кабул килинади ва амалга оширилади. Шунга карамай, талаба киз интеллектида амалий ечимларнинг энг макбул танловини излашда мослашувчанлик ва самарадорлик паст.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Талаба киз тадбиркор етакчилик салохиятига эга. Рахбарнинг фазилатлари яхши узлаштирилган фаолият турларида катта даражада намоён булади, улар учун психологик химоянинг муайян куникмалари ва шакллари аллакачон ишлаб чикилган. Бизнес билан боглик талаба кизлар хар доим хам карор кабул килишда мустакилликни намоён этавермайди. Мухим дакикаларда, танлаган вазиятларда улар масъулиятни атрофдаги одамлар билан булишишни афзал куришади, улар нафакат уз нуктаи назарлари, балки куп жихатдан гурухнинг позицияси билан хам бошкарилади. Узига булган ишонч ва ташки фаолликка карамай, талаба кизлар ички куллаб-кувватлашга мухтож, хавфсизлик учун харакат килишда давом етмокдалар. Хавфсизлик хисси уларга гурух, атрофдаги одамлар томонидан берилади, улар билан муаммоларни уртоклашади ва шунинг учун жамиятимизнинг замонавий шароитида тадбиркорлик билан боглик хиссий стресснинг окибатларини сезиларли даражада енгиллаштиради.

Тадбиркор талаба кизлар учун рационализм, кучли ирода, бизнесдаги самарадорлик ва узини узи бошкариш каби фазилатлар мухимдир. Багрикенглик, сезгирлик ва мехнатсеварлик унчалик ахамиятга эга эмас. Тадбиркорлик йулини танлаган талаба кизлар купрок екстроверт, амалий, максадга йуналтирилган ва хиссий жихатдан баркарор булиши керак.

Тадбиркорлик фаолиятида етакчилик салохияти мухим уринга эга. Рахбарнинг фазилатлари яхши узлаштирилган фаолият турларида катта даражада намоён булади. Улар учун психологик химоянинг муайян куникмалари ва шакллари аллакачон ишлаб чикилган. Бизнес билан шугулланувчи талаба кизлар хар доим хам карор кабул килишда мустакилликни намоён етавермайди. Мухим дакикаларда, танлаган вазиятларда улар масъулиятни атрофдаги одамлар билан булишишни афзал куришади, улар нафакат уз нуктаи назарлари, балки куп жихатдан гурухнинг позицияси билан хам бошкарилади. Узига булган ишонч ва ташки фаолликка карамай, талаба кизлар ички куллаб-кувватлашга мухтож, хавфсизлик учун харакат килишда давом етмокдалар. Хавфсизлик хисси уларга гурух, атрофдаги одамлар томонидан берилади, улар билан муаммоларни уртоклашади ва шунинг учун жамиятимизнинг замонавий шароитида тадбиркорлик билан боглик хиссий стресснинг окибатларини сезиларли даражада енгиллаштиради.

ХУЛОСА

Республикамизда талаба кизлар уртасида тадбиркорликни ривожлантириш учун зарур шарт-шароитлар мавжуд ва уни амалга оширишнинг таъсирчан

педагогик тизими яратилган деган хулосага келиш мумкин.

777

Oriental Renaissance: Innovative, VOLUME 2 | ISSUE 11

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor (J) SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги Фармони. // Хдракатлар стратегияси асосида жадал тараккиёт ва янгиланиш сари. - Т.: Гафур Гулом номидаги нашриёт-матбаа ижодий уйи, 2017. - 92 б.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг "Х,ар бир оила - тадбиркор" дастурини амалга ошириш тугрисида"ги 3770-сон ^арори. // ^онун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 08.06.2018 й., 07/18/3777/1325-сон.

3. Баженова С. Легко ли быть молодым предпринимателем? // Технология дела. 2012. - № 7-8. - С.34-38.

4. Азизходжаева Н.Н. Педагогик технология ва педагогик махорат. Т. 2005.

5. А.А. Safayev, N.Abdukadirova. Problems and prospekts of innovative technique and texnology in agri-food chain a. International scientific and scientific-technical conference.

6. Abdurahimovna, A. N. (2022). Eco fashion is an important step in the conservation of nature. Zien Journal of Social Sciences and Humanities, 6, 1-5.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.