УДК. 1.17.1/4
Уринбоева М. С. уцитувчиси Фаргона политехника институти "Узбекистон тарихи ва ижтимоий фанлар" кафедраси катта
Узбекистон, Фаргона
ТАБИАТГА ЭКОЛОГИК МУНОСАБАТЛАРГА АХЛОЦИЙ КАРАШЛАРНИНГ РИВОЖЛАНИШ БОСКИЧЛАРИ
Аннотация: Ушбу маколада инсониятнинг табиатга булган экологик муносабатлари тарихи ва уларнинг ахлоций жихатларининг айрим масалалари таулил килинган.
Таянч сузлар: Экологогик ахлоц, "Авесто", ахлоций нормалар, тасаввуф, маънавий-ахлоций мерос.
Urinboeva М.С. shkituvchisi Ferghana Polytechnic Institute "Uzbekistan tahirik and ittimoiy fanlar" Department of katta
Uzbekistan, Ferghana
STAGES OF DEVELOPMENT OF ETHICAL APPROACHES TO NATURE AND ENVIRONMENT
Abstract: This article analyzes the history of human ecological relations with nature and some issues of their moral aspects.
Keywords: Ecological ethics, "Avesto", moral norms, mysticism, spiritual and moral heritage.
Инсоният тарихи табиат ва жамият муносабатлари тарихидан иборат булиб, уларни бошцаришда ахлоцнинг урни хацидаги царашлар илдизи цадимги давр маънавий-маданий ривожланишининг дастлабки босцичларига бориб тацалади. Зеро, хар цандай тарихий даврда ижтимоий муносабатларнинг мохиятини,ривожланиш даражасини бахолайдиган мезонлар таркибида экологик ахлоц доимо устувор ахамият касб этган.
Маълумки, "табиат-жамият-инсон" муносабатларини оцилона бошцаришнинг дастлабки назарий-методологик асослари, табиатга инсон ва жамият муносабатининг маънавий масалалари цадимги Зардуштийлик динининг муцаддас китоби "Авесто" да кейинчалик Шарц уйгониш даври мутафаккирларинининг, хусусан, Абу Наср Форобий, Абу Райхон Беруний, Ибн Сино, Алишер Навоий, Захириддин Мухаммад Бобур ва бошцаларнинг ижтимоий-фалсафий карашларида кенг ёритилган ва улар бугун хам тарихий маънавий мерос сифатида мухим ахамият касб этиб келмокда. Дархацицат,
"Авесто" инсоният тaрихидa "табиат-жамият-инсон" мyносaбaтлaрини бошккаришнинг ахлокий нормaлaри кyрсaтилгaн дaстлaбки тaрихий ёзмa мaнбaлaридaн бири хисобланади. Ундa инсоннинг тaбиaтгa мyносaбaт мaсaлaлaри aмaлий хаёт тaркибий йуналиши сифaтидa ёритилган. Хyсyсaн, экологик ахлок нормaлaрини yниверсaл тaрздa ифодaлaгaн "кодекс" хисобланиб, тaрихий дaврлaр ошa хозир хам Уз ахамиятини сaклaб келмокда. Айниккса, "Авесто" дa борликнинг яхлитлиги Ba бир 6утунлиги, инсон хаётининг тaбиaт билaн уйгунлиги мaсaлaси одaмнинг рухий холати билан чaмбaрчaс боглик холда кyрсaтилгaни куп нaрсaни aнглaтaди. Бу холат инсоннинг мaънaвий дунёсини шaкллaнтиришдa атроф-мухит кадим зaмонлaрдaн бери кандай кучли таъсир утказиб келгaнигa эътиборимизни жалб этади. Зардуштийлик фaлсaфaсидa турт унсур- ер, хаво, сув, олов эъзозланади. Сув ва оловга атаб курбонликлар берилгaн. Масалан, сувга сут ва шарбат томизилган хамда сувнинг доимий софлиги учун идишга барг ташлаб турилган. Оловга эса курбонлик сифатида курук утин хайвон ёги ва хушбуй хид таратувчи гиёх ташланган. Ерни эъзозлашиб унга улган кишиларнинг жасади кумилмаган. Хдвони хар кандай бадбуй хид билан булгаш кораланган.
Зардушт таълимотига кура, табиатга нисбатан килинган хар кандай вахшийлик катта гунох хисобланган. Чунончи, "Авесто"нинг Вандидод кисмидаги учинчи фаргардида инсоннинг табиатга муносабатида ахлокий карашлар ва хукукий мaсaлaлaр уйгун, бирликда талкин килинади. Хусусан, Ерга муносабат масаласида: "Узок замон экилмаган ва омоч тегмаган замин бахтсиздир. У омочни орзу килади. Бундай замин балогат палласига кирган сохибжамол киздир. Бу киз фарзанд куриш ва яхши ёстикдошга интикдир"[1]. Кимки бекор ётган улик ерга сув чикариб ишлов берса,у кейинги хаётида мукофот олади дейилади. Х,осил бериб турган ерга ишлов бермаслик, сугориш тизимини бузиш ва ерни чулга айлантириш катта гунох хисобланган.
"Авесто" инсоннинг табиатга муносабат жараёни, яъни мехнат фаолиятида уни мухофаза килиш уз ифодасини топган. Масалан, заминни хаммадан кура купрок бахтиёр килган шахс хакида: "У хаммадан куп бугдой, гиёх ва мевали дарахтлар эккан зотдир! У курук ерларга сув чикарган ва сувли ерларни шудгор килган зотдир"[2], дейилган. Бу фикрларда инсоннинг табиатга муносабатидаги иктисодий эхтиёжларни кондириш экологик ахлокий нормаларга мувофик булиши зарурлиги ифодаланган. Шу кисмнинг олтинчи фаргарди, иккинчи булимида Ерни улаксалар билан ифлослантиришнинг ахлокий нормаларини бузишга карши жазо чоралари шундай курсатилган: "Кимда-ким улган ит ё одам суягидан энг кичик бармок бугими хажмичалик нарсани ерга кумса, ёхуд уша суяк илиги ер каърига сингиб кетса, ундай одам ёзугига нечук жазо бор? Бундай зот аспахих-ашатра ва саравушу-тарана камчилари билан уттиз мартадан саваланади. Агар бу холатлар кайта такрорланса жазони кучайтириш белгиланган. Бунда 400, 600, 1000 мартагача камчилаш лозимлиги курсатилади"[3]. Мазкур жазо чоралари экологик ахлокий нормаларни конуний-хукукий таъминлашга каратилган.
"Авесто"нинг "Ясна, "Виспарад," "Яшт", "Видевдот" китобларида илгари сурилган маънавий-ахлокий таълимотлар, кейинчалик Гарб ва Шарк фалсафасида ривожлантирилган. Хусусан кадимги Юнон фалсафасида борликнинг муайян элементини моддийлик асосига куйиши, Гераклитнинг оловни бошлангич моддийлик деб курсатишида "Авесто"га хамоханглик борлигини курамиз.
Шарк Ренессанси ахлокий карашлари тарихида табиатни мухофаза килиш маданияти, инсониятнинг такдири ва цивилизация келажаги хавфсизлиги асоси эканлиги гениал тарзда илгаб олинган. Айникса, Беруний ва Ибн Сино асарларида экологик фаолиятни бошкарувнинг маьнавий-ахлокий асослари уз ифодасини топган. Маълумки, ислом динининг худудимизга кириб келиши ва мавкеини мустахкамлаб бориши билан унинг "табиат-жамиат-инсон" тизими муносабатларини бошкаришга доир ахлокий таьлимоти хам шаклланиб ривожланиб борган. Куръон ва хадисларга асосланган ислом таълимотида инсоннинг табиатга булган муносабатидаги маънавий-ахлокий жихатлари илохиётга эътикод нуктаи назаридан ёритилган.
Дархакикат, тасаввуф фалсафасида инсоннинг табиатга муносабати комиллик белгиси сифатида кабул килинган. Хусусан, тасаввуфда табиатга, инсонга муносабат Аллохга эътикод билан боглик эканлиги кузга ташланади. Гарчи, тасаввуф намоёндаларининг таълимотларида фатализм ва пессимизм злементлари устуворлиги кузатилсада, буни экологик ахлок назариясидаги мукобил карашларнинг бир йуналиши сифатда эътироф этиш керак.
^ар кандай тарихий даврда миллий экологик ахлокий нормаларнинг умуминсонй манфаатларга мос келиши, унинг гуманистик мезонларини намоён килади. Х,акикий глобал онг ва умумжахон маданиятига эришиш йули бир маданиятнинг бошка маданиятни йук килиши ва аллакандай янги рационал тизимларни яратиш билан эмас, балки барча инсонлар ва миллатларнинг умуминсоний ахлок нормаларига асосланиш оркалидир Хрзирги замондаги экологик дунёкарашда инсонпарварлик ахлокининг навбадаги боскичи намон булмокда,-дейди профессор Н.Н.Марфенин. Эндиликдп гап факат замондошлар уртасидаги узаро хурмат хакида эмас, балки шу билан бирга келгуси авлодларнинг фаровон яшашлари учун гамхурлик, биз билан бирга яшаётган барча тирик мавжудотлар учун "умумий уй" булган биосферани саклаш тугрисида бормокда. Бугун дунёнинг инсонпарварлик эволюциясига, унинг ноосфера боскичидаги ривожланиш жараёнларига мувофик янгича талаблар асосида яшашни урганадиган вакт келди"[4].
Умуман олганда,экологик ахлокий нормаларнинг вужудга келиши объектив жараён булиб,конкрет тарихий экологик вазият такозосидир. "Табиат-жамият-инсон" муносабатларини бошкариш заруриятига доир мукобил экологик ахлокий таълимотлар жамият ривожланиш даражасига мос келади.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Сулаймонова Ф. Шарк ва Гарб. Тошкент. 1997 й
2. Авесто.Тарихий-адабий ёдгорлик. Тошкент.1999
3.Комилов Н. Тасаввуф Тошкент 1996й
4. Марфенин Н. Н. Гуманизм и экология. Журнал " Экология и жизнь" 2000.