Научная статья на тему 'ТАБИАТГА ЭКОЛОГИК МУНОСАБАТ ВА МАДАНИЯТ'

ТАБИАТГА ЭКОЛОГИК МУНОСАБАТ ВА МАДАНИЯТ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
141
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЭКОЛОГОГИК АХЛОқ / "АВЕСТО" / АХЛОқИЙ НОРМАЛАР / ТАСАВВУФ / МАЬНАВИЙ-АХЛОқИЙ МЕРОС

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Уринбаева М. С.

Ушбу маколада инсониятнинг табиатга бўлган экологик муносабатлари тарихи ва уларнинг ахлоқий жихатларининг айрим масалалари таҳлил килинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ECOLOGICAL ATTITUDE TO NATURE AND CULTURE

This article analyzes the history of human ecological relations with nature and some issues of their moral aspects.

Текст научной работы на тему «ТАБИАТГА ЭКОЛОГИК МУНОСАБАТ ВА МАДАНИЯТ»

УДК. 1.17.1/4

Уринбаева М. С. катта ущтувчиси "Узбекистан тарихи ва ижтимоий фанлар" кафедраси

Фаргона политехника институты Узбекистан, Фаргона шахрр

ТАБИАТГА ЭКОЛОГИК МУНОСАБАТ ВА МАДАНИЯТ

Аннотация: Ушбу маколада инсониятнинг табиатга булган экологик муносабатлари тарихи ва уларнинг ахлоций жихатларининг айрим масалалари таулил килинган.

Таянч сузлар: Экологогик ахлоц, "Авесто", ахлоций нормалар, тасаввуф, маънавий-ахлоций мерос.

Urinbayeva M.S. senior lecturer

department of "History of Uzbekistan and Social Sciences ",

Fergana Polytechnic Institute Republic of Uzbekistan, Fergana

ECOLOGICAL ATTITUDE TO NATURE AND CULTURE

Abstract: This article analyzes the history of human ecological relations with nature and some issues of their moral aspects.

Keywords: Ecological ethics, "Avesto", moral norms, mysticism, spiritual and moral heritage.

Жамият тараккиётининг хар бир боскичида инсон ва табиат муносабатларига турли услубий ёндошувлар, мукобил илмий карашлар, бахолаш мезонлари шаклланган булиб, унинг сабабларини экологик онгнинг даражалари, парадигмалари узгаришидан кидириш керак. Лекин, ижтимоий муносабатлар мохиятини, ривожланиш даражасини бахолайдиган мезонлар таркибида экологик ахлок доимо устувор ахамият касб этган. Масалан, Зардушт таълимотига кура, табиатга нисбатан килинган хар кандай вахшийлик катта гунох хисобланган[1] ва инсоннинг табиатга муносабат мезонлари, уни мухофаза килиш масъулияти ва бурчининг ахлокий нормалари, табиатга нисбатан килинган хар кандай жиноят учун жазо кодекси ишлаб чикилган[2].

Айни пайтда, Шаркнинг буюк файласуфлари Форобий, Беруний, Ибн Сино ва бошка мутафаккирлар ижодида ахлокнинг "табиат-жамият-инсон" муносабатларини бошкаришдаги роли хакидаги назарий хулосалар,

методологик тавсиялар, амалий таклифлар хозир хам уз илмий ахамиятини йукотмаган[3].

Ислом динининг худудимизга кириб келиши ва мавкеини мустахкамлаб бориши билан, Куръон ва хадисларга асосланган теологик-фалсафий таълимотларда инсоннинг табиатга муносабатидаги маънавий -ахлокий жихатлар илохий эътикод нуктаи назаридан ёритилган. Хусусан, тасаввуф фалсафасининг экологик ахлокка оид таълимотларида умуминсоний (маълум маънода, дунёвий) ва ислом дини маънавий -ахлокий кадриятлари уйгунлашуви намоён булганини курамиз.

ХУ1-Х1Х асрларда ижод килган алломалар таълимотларининг энг мухим ахамияти, экологик танглик сабабларини ва унинг окибатларини жамиятдаги маърифатсизлик, маънавий кашшоклик билан боглаб курсатилишини ахлокий детерминизмнинг тизимлашган шакли сифатида караш мумкин.

Х,ар кандай тарихий даврда миллий экологик ахлокий нормаларнинг умуминсоний манфаатларга мос келиши, уларнинг гуманистик мохиятидадир. Зеро, "ижтимоий-экологик инкирозлар амалий инсонпарварликни такозо килади. Хдкикий глобал онг ва умумжахон маданиятини... ахлок инвариантлари бирлаштириб туради. Янги экологик тафаккур зуровонлик булмаган анъанавий инсонпарварлик билан уйгунлашиши зарур... Экологик гуманизм Шарк ва Гарб анъаналари кесишган жойда туради"[4]. Эндиликда бунинг мазмуни гоят кенгайиб, факатгина инсонларга гамхурлик эмас, балки бутун оламга ахлокий муносабатлар устуворлашмокда. "Хрзирги замондаги экологик дунёкарашда ахлокнинг навбатдаги инсонпарварлик боскичи намоён булмокда, - деб ёзади, профессор Н.Н.Марфенин. Энди гап факат замондошлар уртасидаги узаро хурмат хакида эмас, балки шу билан бирга, келгуси авлодларнинг фаровон яшашлари учун гамхурлик, биз билан бирга яшаётган барча тирик мавжудодлар учун "умумий уй" булган биосферани саклаш хакида бормокда"[5].

Юкоридаги фикрлврни умумлаштириб, куйидаги хулосаларга келишимиз мумкир:

биринчидан, экологик ахлокий нормаларнинг вужудга келиши объектив жараён булиб, конкрет тарихий экологик вазият такозосидир;

иккинчидан, "табиат-жамият-инсон" тизими муносабатларини бошкариш заруриятига доир мукобил экологик ахлокий таълимотлар жамият ривожланиш даражасига мос келади;

учинчидан, биосфера экологик мувозанати, табиатни мухофаза килиш маънавий-ахлокий нормалар фаолияти учун объектив шарт-шароитларни ва субъектив омиллар тизимини такозо килади;

туртинчидан, "табиат-жамият-инсон" муносабатлари хакидаги тарихий меросни ижодий ривожлантириш, унинг самарали усул -воситаларига богликдир.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Авесто. Тарихий-адабий ёдгорлик. Аскар Махкам таржимаси. -Тошкент:"Шарк", 2001. -Б. 114.

2. Абдукамилов Р. Авестийские текст о государствености и праве: вопрос генезиса и эволюции структур. Узбекистан тарихи, 2000, 3 сон, 22 бет.

3. Бизнинг тадкикот мавзуимиз доирасида хозирги даврнинг муаммолари куйилганлигидан, унинг тарихини батафсил ёритишга диссертация, айникса автореферат имконияти чегараланганлиги учун алохида эътибор бера олмадик. Зеро, экологик ахлок тарихининг хар бир даври ёки йуналиши махсус диссертация ёки монографик тадкикот мавзуси булишга арзийди.

4. Экологическая этика. www.ronl.ru/puti resheniya ekologicheskih problem/15847.htm

5. Марфенин Н.Н. Гуманизм и экология. Журнал "Экология и жизнь" (избранные статьи). Стр. 6. http://www.ecolife.ru/jomal/echo/2000-5-1.shtml

6. Сулаймонова Ф. Шарк ва Гарб. Тошкент. 1997 й

7. Комилов Н. Тасаввуф Тошкент 1996й

8. А.А.Мадаминов. Влияние СМИ на политическую культуру молодёжи. Вопросы науки и образования. 2018. 7 (19).

https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=ru&user=_3wa Dc4AAAAJ&citation_for_view=_3 waDc4AAAAJ: HoB 7MX3 m0LUC

9. А.А.Мадаминов. "Морально-нравственное формирование человека в трактатах учёных Фараби и Бируни". Достижения науки и образования, 2018. №13. 48стр.

https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=ru&user=_3wa Dc4AAAAJ&citation_for_view=_3waDc4AAAAJ:UeHWp8X0CEIC

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.