Научная статья на тему 'ТЎҚИМА ҲАДИСЛАРДАН ҲАДИСЛАРНИ САҚЛАБ ҚОЛИШДА МУҲАДДИСЛАР ФАОЛИЯТИ'

ТЎҚИМА ҲАДИСЛАРДАН ҲАДИСЛАРНИ САҚЛАБ ҚОЛИШДА МУҲАДДИСЛАР ФАОЛИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
125
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
“Мавзў ҳадис” / “санад” / “фитна” / “саҳобалар” / “Муҳаммад ибн Сийрин” / “Муснад” / “Сунан” / “Ровий” / “суннат” / “Муҳаддислар”. / " false hadith" / "sanad" / "fitna" / "companions" / "Muhammad ibn Siyrin" / "Musnad" / "Sunan" / "narrator of hadith " / "Sunnah" / "Muhaddis".

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Худойназаров, Фахриддин

Ушбу мақолада Пайғамбаримиз суннатларининг сақланишига хавф туғдирувчи ёлғон ҳадислар тарқалишига қарши муҳаддисларнинг кураши ҳақида сўз боради. Мақолада ҳадисларнинг саҳиҳлигини шубҳа остига олиш тарихи ва унинг ислом динининг дастлабки кунларидан қандай бошланганлиги ҳақида муҳокама қилинади. Мақолада уйдирма ҳадисларга қарши кураш Усмон давридан бошланиб, кейинги замонларгача давом этгани ҳақида далиллар келтирилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ACTIVITIES OF MUHADDITHS IN PRESERVING HADITHS FROM FALSE HADITHS

This article talks about the struggle of muhaddis against the spread of false hadiths that threaten the preservation of the Sunnah of the Prophet. The article discusses the history of questioning the authenticity of hadiths and how it began in the early days of Islam. The article provides evidence that the fight against fabricated hadiths began in the Ottoman period and continued until later times.

Текст научной работы на тему «ТЎҚИМА ҲАДИСЛАРДАН ҲАДИСЛАРНИ САҚЛАБ ҚОЛИШДА МУҲАДДИСЛАР ФАОЛИЯТИ»

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

ТУЗИМА ХДДИСЛАРДАН ХДДИСЛАРНИ САЦЛАБ ЦОЛИШДА

МУХДДДИСЛАР ФАОЛИЯТИ

Худойназаров Фахриддин

Имом-Термизий халкдро илмий тадкикрт маркази илмий ходими

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада Пайзамбаримиз суннатларининг сацланишига хавф тугдирувчи ёлгон уадислар тарцалишига царши мууаддисларнинг кураши уацида суз боради. Мацолада уадисларнинг сауиулигини шубуа остига олиш тарихи ва унинг ислом динининг дастлабки кунларидан цандай бошланганлиги уацида мууокама цилинади. Мацолада уйдирма уадисларга царши кураш Усмон давридан бошланиб, кейинги замонларгача давом этгани уацида далиллар келтирилади.

Калит сузлар: "Мавзу уадис", "санад", "фитна", "сауобалар", "Мууаммад ибн Сийрин", "Муснад", "Сунан", "Ровий", "суннат", "Мууаддислар ".

ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ МУХАДДИСОВ ПО СОХРАНЕНИЮ ХАДИСОВ ОТ

ЛОЖНЫХ ХАДИСОВ

АННОТАЦИЯ

В данной статье рассказывается о борьбе мухаддисов против распространения ложных хадисов, угрожающих сохранению Сунны Пророка. В статье рассматривается история постановки под сомнение достоверности хадисов и то, как она началась в первые дни ислама. В статье приводятся доказательства того, что борьба с сфабрикованными хадисами началась еще в османский период и продолжалась до более поздних времен.

Ключевые слова: " ложный хадис ", "санад", "фитна", "сподвижники", "Мухаммад ибн Сиирин", "Муснад", "Сунан", "рассказчик хадисов", "Сунна", "Мухаддисы".

THE ACTIVITIES OF MUHADDITHS IN PRESERVING HADITHS FROM

FALSE HADITHS

ABSTRACT

This article talks about the struggle of muhaddis against the spread of false hadiths that threaten the preservation of the Sunnah of the Prophet. The article

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

discusses the history of questioning the authenticity of hadiths and how it began in the early days of Islam. The article provides evidence that the fight against fabricated hadiths began in the Ottoman period and continued until later times.

Key words: " false hadith", "sanad", "fitna", "companions", "Muhammad ibn Siyrin", "Musnad", "Sunan", "narrator of hadith ", "Sunnah", "Muhaddis".

Хадис олимларининг ёлгон хадис таркатувчиларга карши кураши Ислом тарихининг мухим кисмидир. Тукилган хадисларнинг пайдо булиши Пайгамбаримиз (с.а.в.) суннатларини сохталаштириш ва узгартириш хавфини тугдирди. Бунинг олдини олиш учун ислом уламолари хадис илмига эътиборни каратиб, хадис ривояти, санадга асосландилар. Хддисни етказишда иштирок этган ровийлар ва хадис санадини суриштирар эдилар. Хддис олимларининг ёлгон хадис таркатувчиларга карши кураши уларнинг сахих хадисларни заифларидан ажратиш, хадисларни саклаш йулидаги фидокорона хизматларидан далолатдир. Ушбу маколада биз мухаддисларнинг ёлгон хадис таркатувчиларга карши кураши ва улар хадис илмига кандай асос солгани хакида чукуррок тухталиб утамиз.

Асосий кисм

Тукима хадисларнинг пайдо булишида бир канча омиллар сабаб булди. Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам суннатларини сохталаштириш ва узгартириш хавфи тахдид соларди. Ахли илмларнинг сахих хадисларни заифидан ажратиб олиш ва хадисларни саклаш йулида килган фидокорона хизматлари сабаб хадисшунослик фани саклаб колинди. Уларнинг фидокорона хизматлари, хадислар санадига эътибор каратишлари, Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам хадисларини талаб килиб, илмий сафарларга чикишлари, хадис бобида китоблар нашр килишлари, хадис илмига асос солганини намоён этади.

Санад деб хадис матнини ривоят килган ровийлар силсиласига айтилади. Хадис силсила шаклида, ривоят килаётган кишидан бошлаб то Расулуллох соллаллоху алайхи васалламгача ривоят килинади. Барча уламолар орасида санад ва иснод бир маънода кулланилади. Баъзилар санадни юкори куйишган. «Гуё инки бир инсон токка чиккандек, санад хадисни айтувчисига етказади. Иснод эса матндан хабар беради. Лекин токка чикмаган кишидек булади», дейишади.1 Санадга эътибор бериш, Исломнинг аввалидан бошланди. Фитналар Усмон розияллоху анхуни халифалик замонларида бошланган булиб, Ислом

1 «Лисонул араб» «санад» ибораси. Ибн Носируддин: «Тадрисул хадис» 71-бет. Саховий: «Фатхул мугис» 1:11-бет.

КИРИШ

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

оламини бирлигига рахна солаётган замонда, турли сиёсий окимлар, хадисларни уз фоидаларига сохталаштиришга уринган мутаассибларни пайдо булишига олиб келди. Ислом уламолари диккат-эътиборни хадисшунослик фанига йуналтириб, хадис ривоят килинган асос, санадга каратдилар. Хадисни накл килишда иштирок этган кишиларни сураб суриштирар эдилар. Мухаммад ибн Сийрийн (ваф.110/720) айтадилар: «Аввалги замонларда хадиснинг санади суралмасди. Фитналар бошлангандан сунг, уламолар «Ровийларингизни бизга маълум килинглар. Ровий ахли суннат булса хадиси олинади. Ахли бидъат булса олинмайди», дедилар. 2 Ибн Сийрийн: «Усмон розияллоху анху замонларида юз берган фитналар, тукима хадислар таркалиши ва мусулмонлар уртасида парокандаликни уйгонишига сабаб булди. Шу жихатдан уламолар хадис санадини сурашга эътибор каратдилар», дейди. Ибн Сийрийн: «Мунозарачиларни ахли бидъат деб атадилар. У киши фитнадан максад Усмон розияллоху анху шахид булган ходисаларни назарда тутган. Бу сузимизга «Фитна замонида Расулуллох соллаллоху алайхи васалламнинг сахобалари ун минглаб эди. Шулардан факат кирк киши куркмас, ботир эди», деган сузлари далилдир. 3 Шаркшунос Шакт4 фитнадан максад Усмон розияллоху анху замонидаги фитна эмас, балки Валид ибн Язид (126/744) замонидаги фитналар деб тахмин килади. Ибн Сийрийн Табарийга ухшаб фитна иборасидан фойдаланган. Табарий (126/ 744) йилдаги ходисаларни «Бану Марвон хокимияти тартибсизликга учради ва фитналар туфони хаяжонланди», деб тасвирлайди. Шактни бу сузларидан ибн Сийрийнни гаплари тукилган деб эътибор килинади. Чунки ибн Сийрийн (110/729) йилда вафот топганлар.5 Ибн Сийрийнга нисбат бериб айтилган сузларни рад килиб булмаслигини ишонарли далиллар билан исботлаганман. Хадисшунослик фанини танкидчиларидан хеч ким унинг сузини тукима деб айтмаганини, ибн Сийрийн узлари хам тасдиклайдилар. «Фитналар туфони хаяжонланди. Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам сахобалари ун минг киши эди. Факат юзтаси куркмади», дейдилар.6 Бу ерда далиллар хадис санадини сураш, фитратни аввалида Усмон розияллоху анху замонларида биринчи фитнадан кейин, бошланганини тасдиклайди. Саид ибн Мусайяб айтадилар: «Биринчи фитна бошланганда, яъни Усмон розияллоху анху шахид булган замонда, Бадрий сахобалардан хеч

2 Муслим «Сахих» 1:15-бет. Ибн Адий: «Комил» 1:39-боб. Ибн Хиббон: «Мажрухийна минал мухаддисийн» 2:27-28-боб. Ромахурмизий «Мухаддис Фосил» 1:12-бет. Хатиб: «Кифоя» 122-бет.

3 Абдураззок: «Мусаннаф» 11:357-бет сахих санад билан ривоят килинган. Ибн Касир: «Бидоя ва нихоя» 7:253-бетда Имом Ахмад ривояти билан Ибн Сийрийн сузини таккослаган.

4 Жозеф Франс Шакт (1902 йил 15 март - 1969 йил 1 август) - Нью-Йоркдаги Колумбия Университетида араб ва ислом фанлари буйича инглиз-немис профессори.

5 SChacht,The Origins of Muhammadan Jurisprudence, P.36-37-бетлар.

6 Захабий: «Ал-мунтакии мин минхожил эътидол» 389-бет.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

ким хаётда эмасди. Кейин иккинчи фитнада яъни Хдрра вокеасида Худайбия сахобаларидан бирон киши хаётда эмасди. Кейин учинчи фитна бошланганда, халкда кувват колмаган эди», дейди.7 Имом Ахмад Иброхим Нахаъий санади билан ривоят килиб айтадиларки: «Хадисни санадини сураш Исломнинг аввалида бор эди. Али розияллоху анхуга карши ёлгон гапириш купайганди», дейди.8 Бу сузлар бошка хадислар тулик санад билан ривоят килинганини билдирмайди. Сахобалар Расулуллох соллалоху алайхи васалламдан тугридан тугри хадисни эшитган ё бошка сахоба эшитиб ривоят килган булиши эхтимолидан, хадисни санадига эътибор каратмасдилар. Бу хакда Баро очик ойдин баён этдилар. «Бизлар Расулуллох соллаллоху алайхи васалламдан сизларга ривоят килган хадисларни, баъзисини узимиз Расулуллох соллаллоху алайхи васалламдан эшитиб ривоят килганмиз, баъзисини сахоба дустларимиз Расулуллох соллаллоху алайхи васалламдан эшитиб бизга ривоят килган. Бизлар ёлгон сузлашни билмасдик».9 Улар хадисни узлари ривоят килган хадисларга ва сахоба воситасида ривоят килинган хадисларга ажратмасдилар. Сахобадан хадисни санади суралмасди. Баро: «Бунинг сабаби, сахобалар Расулуллох соллаллоху алайхи васалламга ёлгонни нисбат бермасликларида», деб изохлаяпти. Сахобалар хадисни бошка сахобалардан эшитишарди. Гуё инки Расулуллох соллаллоху алайхи васалламдан узлари эшитганидек, кабул килинарди. Баъзида сахобаларга булган юксак ишонч билан бирга хадисни санади суралар эди. Хадисни санадини сураш аввалда, ёкимли ишлардан хисобланмаган. Балки сахобаларнинг газабини келтириб, чикарган. Анас ибн Моликдан «Шу хадисни Расулуллох соллаллоху алайхи васалламдан эшитганмисиз?» деб, суралса газабланиб «Бизлар ёлгон нима эканини билмасдик», дерди.10 Хадиснинг санадини сураш тобеинлар замонида купайди. Хасан Басрийдан (ваф. 110/729) мурсал хадиснинг санадидан суралди. Хасанга «Сиз бизга хадис ривоят килаяпсиз? «Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам айтдилар» деб айтаяпсиз? Сизга хадис ривоят килганларни санадини бизга

7 Имом Бухорий таъликан чикарганлар. («Фатхул борий» 7:323-сахифа. Абу Нуайм: «Мустахраж»да ривоят килган. «Таъликул таълик» 4:105-бет. Ат-табох: Кувват маъносида.

8 «Шархи илал ат-Термизий» 82-83-бетлар(т. д. Катар).

9 Ибн Адий: «Комил» 1:50-боб, Баронинг сузи, Аъмашнинг санади Абу Исхок Сабуъийдан у киши Бародан ривоят килган. Сабуъий Хофиз ибн Хажарнинг таъбирича мудалласларнинг учинчи табакасидан. Аъмаш хам мудалласлардандир. Бу хадисни кувватловчи, Анас ривоят килган хадис бор. Ибн Адийни «Комил» 1:248-бетда. (т. субхий албадрий. ) Хадисни иснодида Ахмад ибн Ал-хорис ибн Мискин бор. Таховий Ахмадни отасидан ривоят килиб айтган хадисини мункар хадислар сафига кушган. Аммо Хайсамий эътибор бермаган. Хадиснинг ровийлари сахих деган. («Мажму-ал-завоид» 1:153- 154-бетлар. ). Абу Наъим «Маърифатул рижол» да к 93-боб Суфён Абу Исхокдан у киши Бародан килган ривоятини келтирган. Лекин хадисни Абу Наъим келтирган санадда? Ахмад ибн Косим ибн ар-Район бор. Ибн Мокуло уни заифга чикарган. («Мезонул эътидол» 1:128-бет. Имом Ахмад «Муснад»ида 4:283-бетда, Муовия ибн Хишом исноди билан хадисни ривоят килган. Муовия ростгуйлигига шубхали ровийлардан. Хадисда Сабуъий анъанаси мавжуд.

10 Ибн Салох: «Мукаддима» 38-бет. Ирокий: «Фатхул мугис» 1:125-бет.

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

afiTHÖ SepuHrnu?» geö Sup khmh Mypo^aar KHHgu. X,acaH «Eu3Hap KacaM ahhoxhh HOMHraKHM, xen KHMra ëHFoH cy3HaMagHK, SomKanap xaM 6u3ra ëHFoH cy3HaMagu. MeH XypocoHrana SyHraH Fa3oTHapga KaTHamgHM. Eh3 ÖHHaH Supra PacyHyHHox coHHarnoxy anafixu BacarnaMHUHr yn W3 caxoöanapu Sop эgн», gegu.11 X,acaH Eacpufi xagucHapHHHr caHaguHH cypaMaraHHHH caöaö khhhö, Kyn caxoöanap ÖHHaH ynpamraHHHH ganHH KHHgu. Caxoöanap TyrpunuK Ba TaKBo эгaпapн эgннap. YHap ëHFoH ranupumgaH fiupoK эgннap. YHapHHHr puBoaTga эcнaмacннк, xagucHHHr axaMuaTHHH nacafiTupMacgu. ^xë höh Catg KaTTOHHH ^HKpuna Omhp fflatöufi (103-117/722-735) ToöeuHHap capgopu, öhphhhh SyHHÖ xagucHHHr caHagu xaKuga cypumTupgu. ApaS höh XycafiM OMupra xaguc puBoaT KHHgu. fflatöufi «CeHra 6y xagucHH khm puBoaT KHHgu?» gegHM. XycafiM «AMp höh MafiMyH», gegu. AMpgaH «CeHra 6y xagucHH khm puBoaT KHHgu?» ge6 cypagHM. AMp «PacyHyHHox connannoxy anafixu BacarnaMHUHr caxoöanapu A6y AroS» gegu. ^xë höh Catg «Ey xaguc caHaguHH cypumTHpumHH aBBanu эgн», gefigHHap. 12 X,agucHHHr caHaguHH cypumTupum ToöeuHHapHHHr ynyrnapu 3aMoHuga TonuHapgu. MyxaggucgaH xagucHH caHagu cypanraH BaKTga, Myxagguc xaguc caHaguHH SupMa Sup afiTHÖ Sepapgu. X,agucHu caHagHHH cypumTupum, TyKuMa xagucnapHu TyKum xapaKaru, oMMa unuga TapKanraHH caöaö caxoöanap, ToöeuHHapHHHr ynyrnapu 3aMoHHga Tanaöra afinaHgu. Myxaggucra yHHHr puBoaTH KaöyH SyHHmu ynyH, xagucHHHr caHaguHH Sanum 3apypufi xoh SyHHÖ Kongu. X,arro 3yxpufi khhhk ToöeuHHapgaH (Ba$. 124/742) xaguc caHaguHH KeHTupMacHHKHH Arnoxra ^yptar KHHumra TeHraamTupgu. YTÖa höh A6y X,aKHM puBoaT Kunagu. Y Kumu HcxoK höh A6y OapBaHH ëHHga эgннap. 3yxpufi xaM y epga xo3up эgн. Höh A6y OapBa: «PacyHyHHox connannoxy anafixu BacarnaM afiTguHapKH» geö cy3 Somnagu. 3yxpufi yHra «CeHra AnHoxHHHr natHaTu SyncuH, эfi uöh OapBa! ^aguc caHaguHu, TamnaS KeTumra, ceHu HuMa Annoxra ^yptarau Kungu? Eu3napra aBBanu Ba oxupu SynMaraH xagucHu puBo^T KunacaH?» gegu.13 ^eKuH 3yxpufi roxuga Aögynnox uöh YMap Ba y3uHu BocuTacuHu xaguc caHaguga Kongupapgu. YHgaH cypanraHga, «Y Kumu umoHapnu poBufinapgaH», gepgu. 3yxpufi ynrafiuö ynyr umom öynuö eTumgu. Ey xaöapHu poBufiu Hmom Mohuk uöh AHacgup.14 3yxpufi xaguc caHaguHu cypaö, cypumTupraHuHu caöaöu, Hmom mohuk «3yxpufi SupuHHunapgaH öynuö, xaguc caHaguHu cypumTupraH

11 Höh Agufi: «Komuh» 1:51-6o6. YHuHr caHagu 3an$.

12 PoMaxypMy3ufi «Myxagguc ®ocuh» 1:12-6eT. Paöut uöh XycafiM YöafigyHHox köh 3aëg xaHn^aHnrnga Ky$a maxpuga Ba$oT этgн. (Höh Catg: «AT-TaöaKoT» 6:193-6eT. ) YöafigyHHox höh 3aëg xaHH^aHuru ( 60-66/680-686) fiuHga yTraH.

13 Xokhm: «Matpu^aTyH yHyMHH xaguc» 6-6eT.

14 XaTHÖ: «Ku^oa» 212-öeT. XaTHÖ: «Ku^oa» 212-öeT

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

KumunapgaHgup», geö MapxaMaT KunraH.15 ffloagKH Mohhk ffloM MaMnaKaraga geö Ha3apga TyTraH. Banug höh MycnuM afiTagunapKu: 3yxpufi «3fi Axnu ffloM cronap puBoaT KunraH xagucnapHHHr aBBanu Ba oxupu fiyK? AycTnapHMH3 öyryH xaguc caHaguHH MaxKaM TyTraHnap», gegu. Cy3HHHr MapoMH ffloM axnura umopa KunaëTraHHgaH, öunHHaguKH HCHOM onaMugaru öomKa HHMHH MapKa3napga caHagra эtтнöop öepum, Ky^nu öynraH. ffloM axgu эtтнöopcнз öynraHH caöaö, 3yxpufi ynapHu oroxnaHTupgunap. By BOKeanapgaH cyHr ffloMnuKnap xaM xagucnapHu caHagu öunaH puBoaT KunaguraH öynumgu. By cy3napgaH «3yxpufigaH onguH xaguc caHagura эtтнöop öepunMac эgн», geMOK^u эмacмнз. Xaguc caHaguHu cypam caxoöanap Ba ynyr ToöeuHnap 3aMOHuga öop эgн. .HeKHH 3yxpufiHHHr 3aMOHuga caHagra эtтнöop öepum KaTtufi эgн. ffly caöaö fflaKTHH HÖH CHHPHHHHH ^HTHa cy3HHu Banug HÖH ^3ug (Ba$. 126/744) 3aMOHugaru $HTHa geö mapxnaMOFu TaxMUHgup xanoc. ^anunnap fflaKTHHHr TaxMHHHHH nunnaKra HHKapagu. Poöcoh $HTHa cy3HHu mapxnamga fflaKTHHHr ganunuHH ëKnaMafigu. OuTHagaH Mypog höh 3yöafip 3aMoHugaru ^HTHara umopa Kunagu. YmaHga höh 3yöafip (Ba$. 72/692) y3HHu xanu^a geö эtпoн KunraHgu. Poöcoh Hmom MonuKHHHr höh 3yöafip xapaKaTHHH geö aTaraHHHH ganun Kemupagu.16

YHUHr ^HKpuna öy BoKea höh CufipHfiHHH ëmura TyFpu Kenagu. «YmaHga höh CufipufiH (Ba$. 33/654) öynraH BoKeanapHH эcпaö Konum KoöunuaTura эгa эgн», gefigu. Poöcoh öy cy3u öunaH ^opoBuc Ha3apuacHHu KyBBaraafigu. XppoBuc «Xaguc caHagura эtтнöop, öupuHHH acpHUHr oxupuga xaguc unMura Kupuö Kengu», gefigu. 17 Poöcohhh $HTHa cy3HHUHr mapxu fflaKTHH mapxugaH aKg эraпapн onguga MatKyn öynumu öunaH öupra, Poöcoh caHagra эtтнöop öepumHH fflaKTra HucöaTaH apuM acp onguH öomnaHraHHHH TatKugnagu. .HeKHH Poöcohhh ganunuHu KaTtufi geö öynMafigu. Höh CufipufiH Ba Hmom MonuKHHHr cy3napuHH öup-öupura moc KenumuHH ganun khhhö öynMafigu. ^yHKH $HTHa cy3H KeHr MatHoHH y3ura KaMpaö onagu. Hchom onaMuga W3 öepraH Kyn hxthho^ Ba ypymnapHH ^urna cy3H öunaH, u^oganamraH Höh CufipHfiHHHHr ëmuHH xaM ganun khhhö öynMafigu. Höh CufipufiH KynnunuK MamFyn öynuö KenaëTraH, xaguc hhmh TapuxuHH nyKyp öunraHH caöaö 3aMoHacugaH onguH yTraH BoKeanap xaKuga cy3naraH. Ammo XppoBuc Ha3apuacura Poöcoh cyaHuö ganun KenTupuö, KeTaHUHH ^HKpuHH ëKgafigu. KeTaHH «CaHag (Ba$. 75/695) fiungaH onguH MaB^yg эмacgн», gefigu.18 Ce3ruH öy Macanaga HKKana mapKmyHoc onuMnapra эpramнö, caHagra

15 Höh Aöy XaTHM: «TaKguMaTyH Matpu^a» 20-öeT.

16 Mohhk: «MyBaTTo» 99-öeT.

17 Robson , The Isnad in Muslim Tradition , P . 21 - 22 . Glasgow Univ . Or. Soc . Trans . 15 ( 1953 - 54 ) , P . 15 - 26 .

18 Schacht, The Origins of Muhammadan Jurisprudence » P37. Robson , The Isnad in Muslim Tradition , P . 18.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

эътибор бериш Зухрийдан бошланган деб карор килган.19 Робсон кейинрок сузидан кайтди. Робсон бошка мавзуда Хоровисни20 фикрини келтириб, «Санадга эътибор бериш Зухрийдан олдин бошланган», дейди. Кетани21 ва Спренгерни22 «Урва ибн Зубайрни (ваф.93/712) санади ихтилофли, бу санадни кейинги муаллифлар уйлаб топишган», деган фикрига Робсон кушилмайди. Хоровис узини химоялаб, «Урвани санади ихтилофли», дейди.23 Бошка мавзуда Хоровис «Санадга эътибор, Зухрийнинг замонида одатий булиб, катъий эмасди», дейди.24 Зухрийнинг хадис санадига эътибор бериши, унинг бу илмда машхурлигидан, санадга эътибор Зухрийдан ё инки унинг замонасидан бошланган деб карор килинади. Хар холда хадис санадини ривоят килиш Зухрийнинг замонасида оммада катъий шиорга айланди. Хадис санадини колдирган баъзи ровийлар хам хадисни санади билан ривоят киладиган булишди. Катода (ваф. 118/736) толиби илмларга енгиллик ва вактни тежаш максадида, Басрада хадисларни санадсиз ривоят киларди. Талабалар хадис санадини сурашар, унга эътироз билдиришарди. Шуъба ибн Х,ажжож хадис санадини сураб олишга улгурарди. Унинг мажлисида хозир булган ёшлар, Муаммар ибн Рошид хам хадис санадини сураб оларди. Кариялар хадис санадини билгани, узок утириб колганлари сабаб, эътироз билдиришарди. Санад хакида савол беришдан ман килишарди. 25 Хадис кайта ривоят килингандан сунг, санади колдириб кетиларди. Ёшлар санадни талаб килишар, кариялар вакт зое булмоги сабабидан, ман килишарди. Катода хадис санадини тулик билардилар. Шуъба Катодани бу ишда мохир эканини биларди. Ва у кишидан хадис ривоят килган. Лекин Катода санадсиз ривоят килишдан тухтамади. Куфалик Хдммод ибн Абу Сулаймон Басра шахрига келиб, хадисларни санади билан ривоят кила бошлади. Уша вактдан кейин Катода хадисни санади билан ривоят киладиган булди.26 Бу вокеадан Катода хадис санадини билиши, вактни тежаш максадида хадис санадини колдириб ривоят

19 Фуад Сезгин, Бухаринин Кайнаклари, П. 20.

20 Жозеф Хоровис яхудий немис шаркшуноси, Берлин университетида тахсил олган ва 1902 йилда у ерда доцент булиб ишлаган. 1907-1915 йилларда у Хиндистонда ва Шаркий-Англия коллежида ишлаган. ( 1874йил 26 июль Леборк, Полшада тугилган, 1931 йил 5 февраль, Франкфурт, Германияда вафот топган. )Маълумоти: Берлиндаги Гумбулдт университети.

« The Earliest Biographies of the Prophet and Their Authors » (Пайгамбар таржимайи холлари ва унинг муаллифлари)

21 Леоне Кетани (итальян. Леоне Кетани; 1869 йил 12 сентябрь, Рим - 1935 йил 24 декабрь, Ванкувер) -италиялик тарихчи, исломшунос ва сиёсатчи.

22 Алоис Спренгер (немис. Алойс Спренгер; 1813 йил 3 ноябрь, Нассертайт, Тирол - 1893 йил 19 декабрь, Гейделберг) - австриялик шаркшунос ва шифокор.

23 Robson , The Isnad in Muslim Tradition , P . 19.

24 Хоровис «Магозий увло ва муаллифуха» (Пайгамбар таржимайи холлари ва унинг муаллифлари) 23-бет.

25 Ибн Жоруд: «Мунтакии» 181-183- бетлар. (Шуъба Катодадан хар бир хадисни эшитганда: «Анасдан эшитганмисан?» деб сурарди. ) Ибн Хажар: «Итхофул махара» 1668-хадис.

26Ибн Саъд: «Табакот» 230-231-бетлар Ибн Аби Хотам: «Такдиматул маърифа» 166-бет.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

килгани билинади. Хадис санадига эътибор бериш Исломнинг иккинчи асри бошларида кдзгин давом этарди. Мухаддислар санадни лозим деб топишди. Уша замонда санадни канчалик ахамиятга эга эканини, хадис танкидчилари ва уламолар сузларидан билиб олсак булади. Мухаммад ибн Сийрийн (ваф. 110/729) «Санад диндандир. Санад булмаса, хар ким узи билганини айтаверади».27 деганлар. Ибн Сийрийн «Санадни диндандир!» деганларида, санад ёшларга таълим бериш ва шаръий хукм олиш, асл булган хадисни турларга ажратиш, сахихини сохтасидан ажратишда восита булишини эътиборга олган». Бу «Илм диндир. Динни кимдан олаётганингизга эътибор беринг», деган сузида хам бу маъно мужассам.28 «Бизлар ва бошкалар орасида тусик бор», деган сузларида хам санадни эътибор килганлар.29 Бу маъно, ибн Сийрийн замондошлари сузларида хам яккол кузга ташланади. Санадни ахамияти хакида куплаб гапирганлар ва хадис ривоят килишда лозим деб топганлар. Аъмаш хадис ривоят килиб, «Биздан «Фалонча Фалончадан менга ривоят килди», деган бойлик колди», деяр эди.30 Аъмаш хам, санадни хадисни мухим кисми деб биларди. Чунки хадис матнини санадсиз кабул килиб булмайди. Шу сабаб матндан олдин санад келтирилади. Санади келтирилган хадис кабул килинади. Шуъба (ваф. 160/779) айтадилар: «Кайси хадисда «мен» ва «ривоят килди» деган сузлар булмаса, у хадис сирка ва кукатга ухшайди».31 Яъни коринни туйдирмайдиган таомга ухшаш. Шу маънода Шуъба яна ривоят килади. «Кайси хадисда «бизга ривоят килди» ва «бизга хабар берди», деган сузлар булмаса, у хадис бир кишига ухшайдики сахрода туяси бору, аркони йукдир. Бу киши туясини бошкара олмагандек, мухаддис хам санадсиз хадисни забт этолмайди.32 Санад хадисни билиш учун василадир». Суфён Саврий айтадиларки: «Санад муъминга куролдир. Курол булмаса нима билан курашади».33 Санадсиз хадис кайтарилган хадис деб эътибор килинади. Бахз ибн Асад айтадилар: «Бизга ривоят килди деб, айтмаган ровийни хадисини олманглар».34 Илм эгалари хадиснинг санадини суриштирган замонда, бошка касб эгалари хам санадга ахамият бергани ажабланарли эмас. Бир аъробий Суфён Уяйнани олдига келиб, «Аёл киши хажда тавофдан олдин хайз курса,

27Муслим: «Сахих» 1:15-бет. Ибн Хиббон: «Мажрухийна минал мухаддисийн» 1:9-бет. Ромхарамзий: «Ал-мухаддис ал-фосил» 1:13-сахифа. Хатиб: «Тарихул Багдод» 6:166-бет. Хатиб бу сузларни Абдуллох ибн Муборакга нисбат берган. Абадон ровийга ойдинлик киритган. У зиндикларни сохта хадис тукишларини эслатиб утган.

28Муслим: «Сахих» 1:14-бет.

29Муслим: «Сахих» 1:15-бет.

30Ибн Хиббон: «Мажрухийна минал мухаддисийн» (Мажрух мухаддислар ) 1:9-боб.

31 Хатиб: «Кифоя» 283-бет.

32 Ибн Хиббон: «Мажрухийна минал мухаддисийн» (Мажрух мухаддислар )1:9-боб.

33 Ибн Хиббон: «Мажрухийна минал мухаддисийн» (Мажрух мухаддислар ) 1:9-боб.

34 Ибн Хиббон: «Мажрухийна минал мухаддисийн» (Мажрух мухаддислар )1:9-боб.

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

Kaficu aMaHHapHH Öa^apagu», geö cypagu. YafiHa ^aBoö SepguHap «Xp^HHap Sa^apaguraH Öapna aMaHHapHH Öa^apagu. OaKaT TaBo$ KHHMafigu». Atpoöufi «CyHHaTgaH gaHHH SopMH?» gegu. YafiHa: «Ouma oHaMH3 TaBo^gaH oHgHH xafi3 Kypuö KoHguHap. PacyHyHHox coHHaHHoxy anafixu BacaHHaM: «X,o:®HHap

Sa^apaguraH Öapna aMaHHapHH Sa^apuHr. OaKaT TaBo$ KHHMaHr», ge6 öyropgHHap». Atpoöufi: «X,agucHH eTKa3raHHap SopMH?». YafiHa: «X,agucHH AögypaxMoH höh ^ochm oTacugaH, y KHmu Ouma oHaMH3gaH puBoaT KHHraH», gegu. Atpoöufi: «X,agucHH MKcaKra KyTapgHHr! CaHaguHH ^ofiura eTKa3gHHr! Ahhox ceHH xugoaT khhchh!» gegu. 35 Atpoöufi xagucHH Marnu ÖHHaH KH^oaHaHMafi, poBHfiHap cuHcuHacu xaKuga cypagu. Höh YafiHa caBoHgaH paH^HMagHHap. EaHKHM ^bboö KafiTapgHHap. X,aguc caHagura эtтнöop Öepum, KaHna axaMHaTHH экaннгa aHa Sup ryBox, XaHH^a MatMyH MyxaMMag höh AögyHHox AHcopufira энннк MHHr gupxaM öepuö, Eacpa oHHMHapura SyHHÖ öepumHHH aMp KHHgu. X,hhoh höh MycHHM y3HHHHr gycTHapuHH Ba AHcopufi xaM y3 gycTHapuHH MoHra эгaннк KHHumra TaKHH^ этgннap. YpTaga MoHra khm эгaннк KHHHmura hxthho^ HHKgu. AHcopufi X,HHoHgaH «AT-TaxuëT gyocu KaHgafi yKHHagu?» gegu. X,hhoh Höh Mactyg puBoaT KHHraH aT-TaxuëT gyocuHH yKHÖ Öepgu. AHcopufi yHra «CeHra xagucHH khm puBoaT KHHraH? CeHra 6y xaguc KaepgaH KeHHÖ KoHgu?» gegu. X,hhoh cyKyT KHHgu. Ba ^aBoö öepoHMagu. AHcopufi «X,ap KyHH Öem BaKT HaMo3ga yKHficaH? Ey gyoHH goHM KafiTapacaH? .HeKHH PacyHyHHox coHHaHHoxy aHafixu BacaHHaMgaH Öy xagucHH khm puBoaT KHHraHHHH ÖHHMaficaH? Ahhox ceHH $hkx HHMugaH y3oKHamTHpHÖgu», gegu. Ba gupxaMHapHH gycTHapura SyHHÖ Öepgu.36 X,aguc caHaguHH puBoaT KHHum hhcohhh xoTup^aMHHrura caöaö öyHagu. Eax3 höh Acag HÖopacu ÖHHaH afiTraHga, y KHmura caxux caHag ÖHHaH xaguc puBoaT KHHHHca, «Ey agoHaTHH KumuHapHH Sup öupHapugaH po3H SyHHÖ öepraH ryBoxHHrugup».37 geö KyBoHapgu. PoBHfi caHagHH KeHTupaëTraH BaKTga, MyöopaK xagucHH puBoaT KHHumga mepuKHHK MactyHHaTHHH xuc этagн. ^yHKH ëHFH3 y3H puBoaT oMoHarara ^aBoörap эмac, öaHKH ycTo3H Ba ycTo3HHH ycTo3Hapu, KefiHH ToöeuHHap KefiHH caxoöau KupoMHap öupraHHKga Öy MactyHHaTra mepuKgupHap. YHHHr puBoaTH umoH^HH ycTo3HapgaH эmнтгaнн caöaö, umoHapHH puBoaTra afiHaHagu. 3mmyBHHHap xaM xagucHH KaöyH KHHHm Ba aMaH KHHumga xoTHp®;aM öyHagHHap. YHap Öup öupHapura umoHaguraH poBHfiHap cuHcuHacuHH KypagHHap. EapnaHapu ryBoxHHK SepagHHapKH, y3HapugaH oHgHH yTraHHapgaH xagucHH эmнтгaннap. X,aTTo caHag caxoöau KupoMgaH cyHr

35XaTHÖ: «Ku^oa» 403-404-6eTHap.

36PoMaxypMy3ufi: «Myxagguc $ochh» 1:12-13-6eTHap. XaTHÖ: «Tapuxu EaFgog» 5:409-6eT. 3axa6ufi: «CuapyH atHoMH HyöaHo» 9:536-6eT. 3axa6ufi: «Xaguc caHaguga poBufi MaHKapufi 3au$ poBufigup», geraH.

37 Höh Agufi: «Komhh» 1:48-6o6.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

Расулуллох соллаллоху алайхи васалламгача етиб боради.38 Баъзи ахли хадис ё уларнинг дустлари санадни эслаб, хурсандликларини шеър билан ифодалайдилар.

Х,аёт мазмунли булур, агар Авф ва Бишр

Шаъбий ва Х,асандан ривоят килди десанг!39

Хотим Суфён ибн Уяйнани таърифлаб, шеър ёздилар.

Зухрийга Умарни санадда келтирар,

Амрдан сунг Зухрийга Сафвонни

Абада ва Убайдуллохни уларга кушар

Ибн Сабиъий ва хам Ибн Жадъонни

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

У зотлар ва Расулуллохдан бизга,

Келтирар илм, хукм, таъвилу, тибённи. 40

Асмаъий хам Суфён ибн Уяйнага атаб марсия ёзганлар.

Зухрийга хадис санадин сузлаган,

Амр ибн Динордан куплаб хадислар,

У зотдан сунг шахар ва кишлокларда

^олмади, «Зухрий ривоят килди», деганлар.41

Хадис санадига эътибор ва ахамият курсатиш натижаси уларок хижрий иккинчи асрнинг биринчи яримида, хадисшунослик фанига оид китоблар чоп этила бошлади. Китоблар «Муснад»лар деб аталди. Бу ном хадис санадига богликлиги очик ва ойдиндир. Бизларгача,

1. Муаммар ибн Рошид «Жомеъи» (ваф. 152/769).

2. Таёласий «Муснад»и (ваф. 204/820) китоблари етиб келди. Муснад китоблари хижратнинг учинчи асрида дунё юзини курган ва сахихи ситта (олтита ишонарли хадис китоблари) номи билан машхур китобларга асос куйиб берди. Сахих ситтада, хадис санадига хижрий иккинчи асрда салафларимиз диккатларини каратгандек, мухим эътибор берилган. 42 Санад сузи качон кулланилган деган саволга, замонни аник белгиламасак, бу савол ахамиятини йукотади.

Чунки турли замонларда кулланилган деб айтилаётган санад сузи сахоба ва тобеинлар хофизларига анча олдин маълум булган. Лекин хадис ривоят килинганда санадини аввалида келтиришмаган. Сохта хадислар сахих хадисларга келиб кушилгани, хадисни сахихлигини текшириш лозимлиги сабаб, хадисларни санадини курсатиш, сахоба ва тобеинларга заруриятга

38 Носируддин Асад: «Масодирул шеърил жохилия» (Жохилият шеърларининг манбаи) 258-259-бетлар.

39 Ромахурмузий: «Мухаддис фосил» 2:18-боб.

40 Ромахурмузий: «Мухаддис фосил» 2:118-бет.

41 Ромахурмузий: «Мухаддис фосил» 2:18-боб.

42 Сезгин, Бухаринин Кайниклари, П. 48.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

айланди. Шакт ва Кетанини «Хадис санадини иккинчи асрни охири, эхтимол учинчи асрда мухаддислар уйлаб чикарган», деган назарияси хатодир.43 Шакт «Санади муттасил хадисларни кейинрок турли мазхаб эгалари, сахобаларни фикри билан узларини фикри бир хил булиши учун, уйлаб чикишган.44 Санадни тузатиш, хадисларни китоб килиб хозирлаш вактигача давом этди. Китоб килиб жамлаш вактида санадлар комил холатига келди», дейди. Шакт «Мурсал ва мункотеъ хадисларни имом Моликнинг «Муввато»си ва имом Шофиъийнинг «Рисола»сида топилгани, кейинрок сахихи ситтада имом Моликдан муттасил ривоят килингани»ни далил келтиради. Шактнинг фикрича, «Хадис санадини юкори бугуни (тобеин ва сахобалар номлари) кейинчалик мазхаб эгалари томонидан уйлаб топилган».45 Имом Моликнинг мурсал хадисни далилга кабул килишлари, у зотни «Муввато»даги хадисни муттасил хадисга етказишга кизикмаганига далолат беришини, Шакт эътиборга олмаган. Шу сабаб Имом Моликнинг йуллари уз асрида бутун оммага таркалди.46 Агар хижратнинг иккинчи асрида нашр этилган, «Муснад» китоблардаги санади муттасил хадисларга назар соладиган булсангиз, баъзилари, масалан Муаммар ибн Рошид «Муснад»и, имом Моликнинг «Муввато»сидан анча олдин тасниф этилган. Хадисни бир марта мурсал47 ва бошкасида муттасил (узликсиз санадда) ривоят килиниши, уни тукималигига48 ва санадини мукаммал килишга далолат килмайди. Олим киши бир хадисни муттасил санад билан ёки бошка вакт шу хадисни киска килиб ё эсдан чикариб, мурсал ё мункотеъ49 санад билан ривоят килади. Гохида хадис санадида бир кишини ортик ривоят килиш, бировни исмини бошкаси билан алмаштириш каби хато учраб туради. Олим кишини ривояти буларни сирасига кирмайди. Тукима хадислар юкорида баён килганимдек, «Мусталахул хадис» китоблари ёрдамида аникланади.50 Муттасил санадли хадислар кейин уйлаб топилди деб айтиш, мазхаб уламолари хакига катта тухматдир. Имом Шофеъий Саид ибн Мусайяб мурсал хадисларига, имом Абу Ханифа уз устозларининг мурсал хадисларига суяндилар. Лекин бу хадисларни муттасил хадис даражасига кутармадилар. Улардан кейин келган

43 Robson, The Isnad in Muslim Tradition, P, 18.

44 Робсон «Санадни муттасил булмоги, хижрий иккинчи асрнинг охирги ярмида, лозимлик даражасига кутарилди», дейди. The Encyclopedia of Islam Vol. 111, P23. 1965.

45 SChacht,The Origins of Muhammadan Jurisprudence, P. 163, 165, 166, 167, 169, 175.

46 Имом Моликнинг мурсал хадисни далил деб кабул килишларини, Ибн Касирнинг «Боисул хасис» китоби, 48-бетига каранг.

47 Мурсал хадис - санадининг охиридан тобеиндан кейин бирорта ровий тушиб колган хадис.

48 Мавзуъ хабар - тукилган ёлFOн булиб, сунъий равишда келтирилган ва Расулуллох соллаллоху алайхи васалламга нисбат берилган хабар.

49 Мункотеъ хадис - санади муттасил булмаган, яъни уланиб келмаган, кесилиши бор хадис.

50 Хатиб: «Кифоя»409-бет. Ибн Касир: «Боисул хасис» 186-бет. Ибн Х,иббон: «Мажрухийна минал мухаддисийн» (Жарохатли мухаддислар ) 2:25-боб.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

эргашувчилар хам бу ишни килмадилар. Мурсал хадислар мурсаллигича китобларида колди.51

Турли дунёвий максадларни кузлаб, хадисларга сохта санадлар ёзиш ва тукиш билан, аввал айтганимдек ваззоълар 52 шугулланишди. Мазхаб бошликларига тухмат килиш мумкин эмас. Улар Аллохнинг шариати олдида ишончли зотлар. Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам хадисларини ёлгон киришдан, химоя киладилар. Бизларнинг хадисларни сахих ва заифга ажратишимиз, тугрисини ёлгонидан ажратиб олишимиз, ровийларни сикко (ишончли) ва заиф деб билишимиз хам шу улуг инсонларнинг илмидандир. Тарихчи, изланувчи инсонлар бу улуг мазхаббошиларимизга тухмат тошини отишга хадлари етмайди.

Фуод Сезгин: «Санад Имом Бухорий «Сахих»ини таъликот53, лугат ва тарихий вокеалар билан тулгазиб, нашр килгандан кейин уз макомини йукотди», дейди.54 Лекин Имом Бухорийни санадсиз келтирган, таъликотлари, унинг сахих китобига кирмайди. Имом Бухорий агарчи таъликотлари санади, бошка манбаларда сахих ривоят билан келган булса хам, таъликотларга эътибор бермай келган. Имом Бухорийнинг муттасил санад билан ривоят килган хадислар туплами «Жоме-ул муснад-ис сахих» китобида жамланган. Китоб Имом Бухорийнинг услуби ва Имом Бухорийнинг машхур шартлари асосида, ровийлар санади туликлигича нашр этилган. «Санад Имом Бухорийдан кейин уз макомини йукотди», деб булмайди. Имом Бухорийдан кейин нашр этилган сахихи ситталар хадисларни муттасил санадига ахамият берганлар. Мухаддисларнинг хадис санадига ахамият беришлари, тарих ва адаб ахлларига хам таъсирини курсатди. Улар тарихий ривоятлар ва одоблардаги хадис санадига эътиборни кучайтирдилар. Санадга эътибор бериш сийрат китобларида жумладан, ибн Исхокнинг «Сийрат», Вокидийнинг «Магозий», ибн Саъднинг «Табакот» китобларида, тарих китоблари жумладан, Халифа Хайётнинг «Тарих» Табарийнинг, «Тарихул умами вал мулук» китобларида, одоб китоблари жумладан, Абу Фараж Исбахонийнинг «Агоний» китобида кузга ташланади. Лекин тарих ва одоб китобларида хадис санади, хадис китобида урганилгандек, диккат билан урганилмаган. Зеро хадис китобининг узига хос ахамияти бор. Хддис китобидан инсон манфаатига фойдали шариат

51 Робсон ^«Шаркшунос олимлар сахобаларни катталари кичик сахобалардан кура, кам хадис ривоят килганига кизикиб колдилар. Шунда мен шаркшунос олимлар тасаввур килгандан хам зиёдрок даражада, мухаддислар ривоят килган хадислар тугрилигига амин булдим. Чунки мухаддислар хадисларни узгартирганларида, хадис санадларида катта сахобалар сони куп буларди». дейди. Robson, The Isnad in Muslim Tradition, P, 26.

52 Сохта хадис тукувчилар.

53 Муаллак хадис- санадининг аввалида битта ёки ундан куп ровий кетма-кет тушириб колдирилган хадис.

54 Сезгин: «Тарихул туроси арабия» (Араб меросининг тарихи) 1:249-бет.

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

xyKMHapu oHuHagu. ffly ^uxaTgaH xaguc caHaguHu guKKaT SuHaH ypraHum, MyxuM aMaHHapgaH xucoSHaHagu. XagucmyHocHuK $aHH «CaHag - xagucHapHu TagKuK KuHum KOHganapHHH y3 unura oHraH acocgup», ge6 TatKugHafigu. ^agucHH Su3Hapra puBoaT KuHraH, yHH yTraHHapuMrogaH Mepoc kuhuS, ohuS KeHraH poBufinapHH guKKaT SuHaH ypraHumuMroHu TaK030 этagн.55 YnaMonap poBufiHapHu guKKaT SuHaH TaHumra axaMuaT SepumraH. PoBufiHHHr hcmh, KyHacu, HaKaSu, OTa-OHanapuHHHr HacaSura anoxuga эtтнSop KaparnmraH. YHapHuHr ycTo3Hapu, morupgHapu Ba MaMHaKaraapra ca^apHapu, ynaMonap SuHaH ynpamyBHapuHu Kafig kuhuS SopumraH. Pobuhhu 3au$ ë umoH^nu экaнннн SuHum ynyH, yHapHuHr axnoK Ba ogoSHapuHu ypraHumraH. Ey umHap poBufira ®:apx ë TatguH uSopacuHM umHaramga ho3um SyHraH. HnMga Ba ynaMonap opacuga poBufiHuHr MaKoMuHu Sanum ynyH, poBufiHuHr puBoaTuHu HaMyHacu Ba umoH^nuruHu TeKmupumraH. Ey MyHoxa3anap «X,aguc poBufiHapuHu SuHum» homhu $aHra acoc coHgu. Myarnu^Hap «X,aguc poBufiHapuHu SuHum» ^aHuga poBufiHapu TapTuSHaHraH Ba KucMHapra SyHuHraH KuToSHap Hamp этgннap.

XY^OCÄ

X,aguc oHuMHapuHuHr ëHFoH xaguc TapKaTyBnuHapra Kapmu Kypamu uchom Tapuxuga gaBoM этгaн Kypam SyHuS KeHraH. Ëhfoh xagucHapHuHr nafigo SyHumu nafiFaMSap cyHHaraapuHuHr caKHaHumura KaTTa xaB$ TyFgupgu Ba axgu uHMHapHuHr ^ugoKopoHa xroMarn Ty^afinu caxux Ba 3an$ xagucHap a^parnS onuHgu. YnaMonapHuHr xaguc caHtarara эtтнSop KaparamHapu, пafiFaмSapнмнз xagucnapuHu ypraHum MaKcaguga uHMufi caëxaraap KuHumHapu, xaguc uHMura oug KuToSnap Hamp этнннmн xagucmyHocHuK uHMura 3aMuH apaTgu.

X,aguc MaTHu puBoaT KuHuHraH caHag ëKu poBufiHap зaн^мpннннг yзгapтнpнS SyHMafigu. YnaMonap эtтнSopннн xaguc uHMura KaparnS, TypHu ^urnanapra ^aBoSaH xaguc puBoaTu, caHagura acocnaHgunap. fflyHgafi kuhuS, yHap xagucHu eTKa3umga umTupoK этгaн KumuHap xaKuga cypamHu Somnagunap Ba caHag xagucHuHr MyxuM TapKuSufi KucMura afiHaHgu.

Ëhfoh xagucHapra Kapmu Kypam ^aKaT uchom guHuHuHr uhk gaBpnapu SunaH nerapanaHuS KoHMaraH. OHuMHap xagucHapHuHr caxuxHurura mySxa KuHumga gaBoM этgннap Ba SyHga caHagHuHr axaMuaTu acocufi ypuH TyTgu. Ëhfoh xagucHapra Kapmu Kypam gaBoM этмoкga, xaguc uhmu ПafiFaмSapнмнз cyHHaTHapuHu caKHaS KoHum ynyH xaH KuHyBHu axaMuaTra эra.

XyHoca kuhuS afiTum MyMKuHKu, MyxaggucHapHuHr ëHFoH xaguc TapKaTyBHuHapra Kapmu Kypamu uchom Tapuxuga y3oK gaBoM этraн Kypam SyHuS

55Ey epgaH «XagucHuHr MaTHu TeKmupuHMac экaн», geraH $nKp nafigo öyHMacnH. MaTHHn TeKmnpnm KongaHapn 6op.. gaMnfiHn: «MaKofincy axHn cyHHa» (Axhu cyHHa Knëcn).

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(2), Feb., 2023

келган. Хддис ровийси ва санадига эътибор каратилиши мухим амал саналгани сабаб, уламоларга сахих ва заиф хадисларни ажратиш ва Пайгамбар суннатларини саклаш имконини берди. Бу кураш давом этмокда ва уламолар зиммасига хадисларнинг сахихлигига шубха килишда давом этишлари ва сахих хадислар таргибот килинишига алохида ургу беришлари лозим булади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCES)

1. Мухаммад ибн Исмоил Бухорий. Адабул муфрад. - Миср, 1955.

2. Ибн Х,иббон. Мажрухийна минал мухаддисийн."Дорус самимий", - Риёз,

3. Хатиб Багдодий. Кифоя фи илмир ривоя. "Дорул кутубил илмия", - Байрут,

4. Имом Шамсуддин Мухаммад Саховий. Эълону бит-тавбих. "Дорус самимий", - Риёз, 2017.

5. Мухаммад Абдулхай Лакнавий. Ар-рафъу ват такмилу фи жархи ват таъдил. "Мактабатул матбуотил Исломия, - Х,алаб, 1986.

6. Абу Абдуллох Х,оким. Маърифатул улумил хадис. "Дорул кутубил илмия", - Байрут, 1977.

7. Жалолуддин Суютий. Тадрибур ровий. "Мактабатул кавсар", - Миср, 2006.

8. Шамсиддин Захабий. Тазкиратул хуффоз."Дорул кутубил илмия", - Лубнон,

9. Khudaynazarov, Fakhritdin Khaitovich. "The Formation Of The Narrators Of Hadith According To Their Homeland." The American Journal of Social Science and Education Innovations 3.03 (2021): 1-5.

10. Ибн Х,ажар Аскалоний. Лисонул мизон."Муасисатул аъламий лил матбуъот", - Байрут, 1971.

11. Акрам ибн Зиё Умарий. Бухусун фи тарихисуннатил мушараффати. -Мадина, 1994.

2000.

1988.

1998.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.