Научная статья на тему 'СВЯЗЬ КОМПЕТЕНТНОСТИ К СОВРЕМЕННОМУ ОБРАЗОВАНИЮ И ВОСПИТАНИЮ'

СВЯЗЬ КОМПЕТЕНТНОСТИ К СОВРЕМЕННОМУ ОБРАЗОВАНИЮ И ВОСПИТАНИЮ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
46
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СВЯЗЬ / КОМПЕТЕНЦИЯ / СОВРЕМЕННАЯ ОБРАЗОВАНИЯ / ВОСПИТАНИЯ / СИСТЕМА / ВНИМАНИЕ / ПРЕПОДОВАТЕЛЬ / ВОПРОС / СЛОВАРЬ / ГЛОССАРИЙ / ПОСТУПОК / ЯЗЫК / ТАДЖИКСКИЙ / ПЕРСИДСКИЙ / РУССКИЙ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Бобомуродова Махбуба

В настоящее статье рассматриваются связь компетентности к современному образованию и воспитанию. Система связь компетентности к образованию - это система, в котором большое внимание дается к формированию жизненных практических навыков. По мнению автора, эта система отвечает на такие вопросы, как: «Что может сделать преподователь?», «Какие поступки может выполнять преподователь?» Толкование понятие «компотентность» автор использовал известные словари и глоссарий, который были изданы на персидском, таджикском и русском языках в Таджикистане и за его пределы.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE RELATIONSHIPS OF COMPETENCE TO THE MODERN EDUCATION AND UPBRINGING

This article reviews the relationships of competence to modern education and upbringing. The system of communication of competence to education is a system in which great attention is given to the formation of life practical skills. According to the author, this system answers such questions as: "What can a teacher do?", "What action can the teacher perform? In interpreting the concept of "competence", the author used a well-known dictionary and Glossary, which were published in Persian, Tajik and Russian in Tajikistan and outside of it.

Текст научной работы на тему «СВЯЗЬ КОМПЕТЕНТНОСТИ К СОВРЕМЕННОМУ ОБРАЗОВАНИЮ И ВОСПИТАНИЮ»

Выделены основные характеристики навыков, необходимых для эффективной работы учителя в инклюзивном образовании: мотивационные, мониторинговые, диагностические, познавательные, прогностические, плановые, рефлексивные, коммуникативные, конфликтные и исследовательские навыки.

Были подчеркнуты ключевые особенности способности учителя к успеху в инклюзивном образовании: мотивационные, контрольные, диагностические, информационные, прогнозирующие, дизайнерские, рефлексивные, коммуникативные, конфликтные и исследовательские навыки.

Обоснованы компетенции, связанные с технологиями и методами работы с детьми в инклюзивной образовательной среде.

Предложенная иерархия компетенций, необходимых для успешной работы учителя в контексте инклюзивного образования, служит основой для обновления психологических и учебных дисциплин в университете для будущих учителей, работающих с детьми с особыми образовательными потребностями.

Ключевые слова: инклюзивное образование, профессиональная деятельность, профессиональная подготовка, профессиональная компетентность, психолого-педагогическая компетентность, инклюзивная готовность.

PREPARING FUTURE TEACHERS TO WORK WITH CHILDREN IN CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION

This article is dedicated to preparing afuture teacherfor work with chUcTen with special educational needs.

Preparing thefuture teacherfor work with chil^en with special educational needs is becoming apriorityfr society and the state. Inclusive education allows these chUd-en to be included in the school system and to ensure their full socialization.

Preparing the future teacher for work with chil^en with special educational needs is becoming apriority for society and the state. Inclusive education allows these children to be included in the school ssystem and to ensure their full socialization.

The main characteristics of the skills necessary for the effective work of the teacher in inclusive education are highlighted: motivational, monitoring, diagnostic, cognitive, prognostic, planned, reflective, communicative, conflict and research skills.

The key features of the teacher's ability to succeed in inclusive education were emphasized: motivational, control, diagnostic, informational, prognostic, design, reflective, communicative, conflict and research skills.

Competencies related to technologies and methods of working with children in an inclusive educational environment are substantiated.

The proposed hierarchy of competencies necessary for the successful work of a teacher in the context of inclusive education serves as the basis for updating psychological and educational disciplines at the university for future teachers working with children with special educational needs.

Keywords: inclusive education, professional activity, professional training, professional competence, psychological and pedagogical competence, inclusive readiness.

Сведение Об авторе:

Баротова Гульчехра Юсуфджановна - ассистент кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, Душанбе. Адрес: 734003, город Душанбе, проспект Рудаки 121

About the autor:

Barotova Gulchehra Yusufdzhanovna - assistant of the chair of Generalpedagogy of Tajik state pedagogical University named after Sadriddin Aini Dushanbe. Address: 734003, Dushanbe city, 121 Rudaki avenue

МУНОСИБАТИ БОСАЛОХИЯТ БАТАЪЛИМ-ТАЛАБОТИ ДАРСИ МУОСИР

Бобомуродова М.

Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Солхои охир дар партави дастурхои Асосгузори сулху вахдати миллй-Пешвои миллат, Президента Чумхурии Точикистон, мухтарам Эмомалй Рахмон Вазорати маориф ва илми Чумхурии Точикистон ба баланд бардоштани сифати таълиму тарбия хамчун омили асосии ташаккули шахсияти хамачониба рушдёфта таваччухи махсус зохир мекунад.

Вазорати маориф ва илми кишвар бо дастгирии Хукумати Чумхурии Точикистон хадафхоеро мавриди омузиш карор медихад, ки хар кадом афзалиятнок ва калидй будани сохаро бори дигар собит месозанд.

Яке аз чунин икдомхо гузариш ба низоми муносибати босалохият ба таълим аст. Муносибати босалохият ба таълим ба максади халли масъалахои мушаххаси хаётй (ичтимой, иктисодй, сиёсй), маърифатй ва касбй равона карда шуда, барои баланд бардоштани сифати тахсилот ва омода намудани шогирдони сазовор ва хаматарафа инкишофёфта нигаронида шудааст.

Дар шароити имруза аз бар кардани пахлухои мухталифи босалохиятй ба максади асосй ва натичаи раванди тахсилот табдил ёфтааст. Дар раванди тахсилоти муносибати босалохият ба таълим мавкеи муаллим хамчун таълимдиханда комилан тагйир меёбад.

Вaй AHrap ннтиколдих,aндaи дониш, миëнpaв бaйни китоби дapcию xонaндa, пeшних,одкyнaндaи иттилооти тaълимй нecт. Мaкcaдн acоcии омyзгоp дap ин paвaнд a3 бeдоp кapдaни maвкy хaвacи xонaндa вa тamaббycy мycтaкндияти тaъдимгиpaндa ибоpaт мeгapдaд.

Мyaллим фaъодияти мycтaкилонaи xонaндapо бояд тaвpe тamкид нaмояд, ки дap он x,ap як xонaндa кобилият вa донишхои xyдpо aмaлй кapдa тaвонaд.

Дap paвaндн тaхcнлоти мyноcибaти боcaлохнят бa тaъдим мaвкeи xонaндa низ тaFЙиp мeëбaд. Хонaидa yнcypи пaccиви paвaндн тaълим нaбyдa, бaлки y бa yиcypи фaъоди ^apaëra тaъдим тaбдид мeëбaд, яънe xонaндa вa мyaллим минбaъд бa cифaти хaмкоp mиноxтa мemaвaнд, бa тaъбиpи днгap, xонaндa фaкaт maxcи кaбyлкyнaндaи иттидоот нecт.

Низоми мyиоcибaти боcaлохнят бa тaъдим низомecт, ки дap он днккaти acоcй бa тamaккyли мaлaкaхои aмaлй ^aë™) paвонa мeшaвaд. Низоми мyиоcибaти боcaлохнят дap тaълим бa caволхои зepин: "Омyзгоp чй коp кapдa мeтaвонaд?" -"Омyзгоp ^дом aмaлхоpо ичpо кapдa мeтaвонaд" ^воб мeдих,aд. инчуиии хaнгоми caнчндaни диккaти acоcй бa cифaти ичpои aмaл paвонa мeгapдaд.

Аcлaн "Сaлохнят"- pо тaъдим нaмeдих,aнд, бaлкн caлохнят дap нaтичaи aз xyд кapдaни дониш, мaлaкa вa мaхоpaт тamaккyл мeëбaд. Яънe, caлохнят нaтичaи aмaлии дониш, мaлaкa вa мaхоpaт мeбоmaд.

Дap низоми мyиоcибaти боcaлохнят бa тaълим мyноcибaтхо вa paвaндн тaълим xycycиятхои бa xyд xоc доpaнд. Хycycиятхои мaзкyp мyиоcибaти xонaндapо бa тaълим, нaкши омyзгоppо дap paвaндн тaълим, мyиоcибaти омyзгоp вa xонaндaгон, xонaндaгон вa мaводн тaъдим, инчуиии xонaндaгонpо бaйни хaмднгap мyaйян мeкyнaнд. Дониcтaн вa дap aмaл тaтбик нaмyдaни ин xycycияrхо бa омyзгоp имконият мeдих,aд, ки caтхн aзxyдкyнии доиишу мaлaкapо бaлaнд бapдоmтa, хaмзaмон бapои тamaккyди maxcияти бомacъyлият, ботapбия вa бомaъpифaт зaминa мyхaйë cозaд.

Ин швъи тaъдим бemтap бa мaвзyъx,ои пpоблeмaгyзоpй вa pоххои хaлли он aз нигохи xонaндa вa инкишофи тaфaккypи интикодии он capчamмa мeгиpaнд. Хонaндa дap acоcи мapхaлaхои ибтидоии донишомузй aз кaбyди мушкилот (Oë мaн мeтaвонaм?) то дapки вaзъият, дapëфти фapзня (коидacозй), дap aœrn Faлaтхои xyд pох бa cyrn caлохнятхо мeчyяд. Мyноcибaти боcaлохнят бa тaъдим бa xонaндa мaъpифaт додaн, ичpо кapдa тaвониcтaн, зиcтaн вa якчоя зиcтa тaвониcтaнpо тaлкнн мeнaмояд. Oмyзгоpони имpyзapо зapyp acr, xонaндapо нaтaнхо бa mapоити доxндии Точикистон, бaлки бepyн aз он низ омодa cозaнд. Бо caбaбхои идомaи тaхcнлy коp дap xоpнч aз киmвap бa чaвонони мо мушкилоти зaбонй, caлохняти кacбy коpи гуногун вa мyтобикшaвиpо бa вучуд мeоpaд, aз ин py, мyноcибaти caлохиятнокй бa тaъдим дap acоcи cтaндapтхои бaйиaдмнлaлй бapои pacидaн бa хaдaфхои cyдмaнд зaминaи мycоид мeгyзоpaд.

Мyтaxaccиcон дap он нaзapaнд, ки мyноcибaти боcaлохнят бa тaълнмpо дap aлокaмaндй бо тaълими aнъaнaвй бояд бa pох монд, зepо тaтбикн aмaлишaвии мyноcибaти боcaлохнят бa тaъдим мapхaлaи зиëдepо тaлaб мeкyнaд. Мeтодхои ^p^p.^ тaъдими aнъaнaвй aз нaзapия бa aмaлия нaзднк myдaн бyдa, дap мyноcибaти боcaлохнят бa тaълим xонaндa aввaл бо пpоблeмa - вокеият py бa py кapдa мeшaвaд, cнпac, дap pохн хaлли он as aмaлия бa нaзapия воpид мemaвaд.

Руйи коp омaдaни мyноcибaти боcaлохнят бa тaъдим мyноcибaти шв бa тaълими мyкappapии aнъaнaвии чойдоmтa мeбоmaд, ки бо тaкозои зaмон тaхaвyллоти нигоху aндema, мaхоpaтy мaлaкa вa cохнбкacбy ичтимоиmaвии хap як фapди чомeapо дap зaмони мyоcиp бa миëн мeгyзоpaд. Тaтбнкн мyноcибaти боcaлохият дap тaълим дaвpa бa дaвpa, зинa бa зинa дap мyхлaти тулонй дap нarичaи омузиш, тaхлил, мyшохндa, бappacй вa тaхияи дacтypхои мeтодй мeтaвонaд pym ^p ояд вa нaтичaи caмapaнок бидихдд.

Ч,aхониmaвй вa воpид гapдндaн бa cоxтоpи ягонaи тaхcнлот вa тaлaбот бa cиcтeмaи бaдмонй омyзгоpонpо водоp мeнaмояд, ки capи ин мacъaлa aндema pонaнд.

Чехони мyоcиp бa мyтaxaccиcони cохнбтиaчpибaи доpои HepyM к^вй дap хaдли мушкилоти мypaккaби хaëт вa чaвобгy бa тaлaботи бозоpи мeхнaти доxнлй вa xоpичй ндаз доpaд. Дap тaълими aнъaнaвй диккaти acоcй бa инкишофи xотиp paвонa мemyд, Ha бa инкишофи тaфaккyp. Чунин тaъдим бa тamaккyди кобилияти эчодй, мycтaкилият, фaъолии дониmчyëн тaъcиpи кaм доpaд.

Бaхpи бaлaнд бapдоштaни cифaти тaхcнлот дap мyaccиcaи тaълими омyзгоppо лозим acт, ки дap дapcи мyоcиp aз мerодн aнъaнaвй дacт кamидa, pохy ycyлхои фaъоли тaъдимpо дapëфт нaмояд, яънe ycyлхои фaъоли тaълнмpо capмamкн коpи хappyзaи xyд кapоp бидихдд.

Фaъодгapдонии тaълим бо pохy мeтод, ycyлy воcитaхои гуногун бa aмaл бapовapдa мeшaвaд вa хaдaфи acоcй он aCT, ки xонaндa xyдpо тaнхо хaмчyн myнaвaндa эхcоc нaкyнaд, бaлки чун иmтиpокчии фaъоди дapc тacaввyp кущд. Зимни мaфхyми ycyдхои фaъоди тaълим фaъолияrи омyзгоp вa xонaндa фaхмидa мemaвaд, ки тaвaccyти онхо xонaндa дониш, мaлaкa, мaхоpaт, тamaккyлy тaфaккypy чaхонбинй, инкишофи лaëкaтнокиpо aмикy дaкнк дacтpac мeнaмояд. Шоиcтaи тaъкид acr, ки п^уз биcëp pохy ycyлхои нaви тaъдим apзи вучуд кapдa иcтодaaнд.

Низоми муносибати босалохият ба таълим аз ин катор истисно нест. Устодону омузгорон дар муносибати босалохият дар таълим водор мегарданд, ки аз шаклу усулхои замонавии таълиму тарбия васеътар истифода намуда, хонандагонро хаматарафа ба фаъолияти касбй ва хаёту зиндагии мустакилона омода намоянд.

Пешрафти илмию техникй, ки хоси мархалаи кунунии чомеаи инсонист, хамаруза тар инкишофу дигаргунихост. Рушди сохахои гуногуни илм дар кори таълиму тарбия низ таъсир амик расонида, боиси ба вучуд омадани вожаю истилохоти нав мегардад. Ин истилохи нав бо вучуди дар аввал андаке бегонаю дурушт намудан, баъдтар истифодаашон маъмул мегардад. Мавриди тахкик карор гирифтан ин маънои лугавии вожаи "салохият" аст.

Салохият чист? Барои дакик муайян намудани мафхуми салохиятнокй онро мебояд аз нуктаи назари этимология ва дигар тааллукияти сохавй тахлил намуд. Тавре маълумот дорем, салохият мачмуи дониш, малака ва махоратхои ба хам пайвандест, ки ба максади халли масъалахои мушаххаси хаётй (ичтимой, иктисодй, сиёсй) маърифатй ва касбй равона карда мешавад.

Маънои салохият кобилият, малака ва махорат буда, он "салохият"- ро таълим намедихад, балки дар натичаи аз худ кардани дониш, малака ва махоратхо да шуури хонанда ташаккул меёбад. Дар фархангхои дузабонаи англисй ба русй вожаи "салохият" бо маънохои 1) "полномочие" (салохият) ва 2) "способность" (кобилият) шарх ёфтаанд.

Дар "Лугати русй-точикй" вожаи "компетентность"- ба маънои салохият доштан, салохиятдор, сохибихтиёрй, сохибхукук будан оварда шудааст. Шакли дигари ин калима яъне, "компетенция"- ба маънои кордонй кодир будан омадааст.

Имруз ин калима дар зехну забони хар як омузгору мутахассиси соха хуб нишаст ва ба таври фаровон истифода мегардад. Номзади илми филология Азим Байзоев чунин менигоранд: "Дар баробари худи калимаи "салохият" имруз калимахои дигари сохта - "босалохият", "салохиятнок", "салохиятнокй" ва иборахое, ки дар таркибашон ин ибораро доранд пайдо шуданд. Он чй моро нигарон кардааст, мавчуд набудани ягонагй дар фахмиш ва истеъмоли ин истилохот аст. Х,атто дар дохили хамон як макола истифода шудани шаклхои гуногуни истилохоти мавриди назар ба мушохида мерасад. ...Х,амаи ин моро водор месозад, ки дар раванди чорй намудани муносибати босалохият ба таълим, пеш аз хама, ягонагй ва дурустии истифодаи истилохотро таъмин намоем. Барои ноил гардидан ба ин максад бояд аввал ба маънои калимаву мафхумхои мавриди истифода таваччух намоем".

Дар "Фарханги русй ба форсй", ки соли 1965 дар Маскав зери тахрири Алй Асадуллоев ва Л.С.Пейсиков ба табъ расидааст, вожахои "компетентность", «компотентный" ва "компетенсия" ба шакли зер тарчума шудаанд: "компетентность-салохият, хабарчй, сарришта. компотентный-1) салохиятдор, сарриштадор, босалохият; 2) полномочный- салохиятдор, сохибихтиёр; компетенсия-1) салохият, сарришта, ин аз салохияти ман хорич аст; 2) (круг полномочий)-салохият, ихтиёр, (с.337).

Устод Садриддин Айнй дар "Лугати нимтафсилии точикй барои забони адабии точикй" вожаи "салохият"- ро чунин шарх додааст: "салохият-ахл будан дар коре (фалонй дар ин кор салохият надорад, яъне ахли ин кор нест" [ч.12, 1976, с.330].

Дар "Крмуси дарй ба русй" (нашри соли 1978) вожаи "салохият" чунин тарчума шудааст:"салохият"-1)пригодность, соответствии; 2)компетентность; 3)полномочие-салохият доштан-быть компотентным..."[с. 498].

Вожаи "салохият" дар "Еиёс-ул-лугот" чунин шарх ёфтааст: "салохият"-бар вазни карохият (аз Мунтахаб) ("Еиёс-ул-лугот" дар тахияи А.Нуров,ч.2, 1988, с, 11).

"Мунтахаб-ул-лугот", ки соли 2003 дар тахияи А. Нуров нашр шудааст, "салохият"- ро чунин шарх додаст: "салохият" бар вазни карохият; неку будан ва некукор будан (с.294).

Дар Фарханги точикй ба русй", ки соли 2006 зери тахрири Д.Саймиддинов, С.Д. Холматова, С.Каримов нашр гардидааст, вожаи мавриди назар чунин тарчума шудааст: "салохият-1) компетентность, компетенция; 2) полномочие; прерогатива; 3)соответствие, годность, пригодность; - доштан- а) быть компатентным; иметь полномочия; б) годится, соответствовать; салохиятдор-1) компотентный, авторитетный; макомоти-компетентные органы; 2) полномочый".

Дар "Фарханги форсии Амид" вожаи салохият ин тавр тафсир шудааст: "салохият- солех будан, дархур будан, шоистагй" (2535, Техрон, с.702).

Дар "Фарханги форсй", ки ба калами Мухаммад Муин тааллук дорад, ин вожа, яъне салохият чунин эзох ёфтааст: салохият-1)шоиста будан, ахлият доштан; 2) шоистагй, сазоворй, ахлият.3) ихтиёре, ки конун ба додгохе медихад, ки ба мучиби он ба даъвое расидагй кунад, ба иборати дигар шостагии конуни додгох аст, барои расидагй ба даъвои хос.

Салохиятдор-салохиятдоранда-шоиста барои расидагй ба амре, дархури ичрои амале, додгохи салохиятдор, макомоти... [ч. 2, 1375, Техрон, с. 2159].

Дар "Лугатнома"- и Деххудо низ вожаи "салохият"- ро ба чунин шарху эзох дучор шудем: "салохият"- ба маънои шоистагй, сазоворй, дархурй, ахлият. (Ва чун ба намоз бархостанд беш аз он кард, ки одати обод то занни салохият дар хакки у зиёдат кунанд). (Аз Тулистон"),[ч.32,с.284].

Дар "Фарханги истилохоти забони русй"- и С.И.Ожегов мафхуми обруманди сохаи муайян, доштани хукукхои муайян маънидод карда шудааст.

Инчунин мафхуми "салохият" дар "Фарханги тафсирии забони точикй" - шоистагй, кобилият, лаёкат тафсир шудааст.

Дар баъзе аз сарчашмахо мафхумхои "салохият" ва "салохиятнокй" аз хамдигар тафовут доранд. Зери мафхуми салохиятнокй - вокиф будан, ваколат доштан фахмида шуда, мафхуми салохият чун доираи саволхое, ки фард бо истифода аз ваколатхои худ амали муайянеро ичро мекунад, дар назар дошта мешавад. Дар адабиётхои илмй, мухакикон Исаев Т.Е. ва Е.И.Огарев чунин нигоштаанд: "Махсусияти салохиятнокй ин аст, ки шахс бо истифода аз донишу малака ва тачрибаи андухтааш ходисахоро бо вокеияти кунунй мукоиса намуда, хулосаи асоснок хосил менамояд.

Махсусан Е. И.Огарев чунин менигорад: "Салохиятнокй ин нишондихандаи арзишй буда, ба устод имконияти сайкал додани дониш, кабули карор, банакшагирй ва дигар имконияти расидан ба хадафхоро мефахмонад. Салохиятнокй дар тахсилот раванди бошууронаи фаъолият ба шумор рафта, дар доираи ваколати мукарраршуда ба амал бароварда мешавад ва натичаи он арзёбии фаъолияти устод дар чараёни таълим мебошад. Салохият ва салохиятнокй ба хам алокаманд буда якдигарро пурра мекунанд.

Зимни тачрибаомузии омузгорй мушохида намудем, ки таълими босалохият алакай дар муассисаи тахсилоти миёнаи умумии раками №11 ба таври густурда рохандозй шудааст. Муносибати босалохият дар ин муассиса ба омузгорон имконият фарохам овардааст, ки хамеша пайи чустучую омузиш бошанд. Чррй гардидани муносибати босалохият ба таълим харгиз маънои онро надорад, ки аз низоми анъанавй даст бикашанд. Хддафи асосии муносибати босалохият ба таълим такмили тадричии муносибатхои пешина ба таълим мебошад, ки ба салохияти муайян комёб шудани хонандаро дар назар дорад. Татбики муносибати босалохият ба таълим нишон медихад, ки шавки хонандагон ба омузиш бештар гардида, онхо хамеша пайи омузишу мустакилона кор кардан мешаванд.

Барои амалй гаштани барномаи салохиятноккунии маориф ва хонандагони муассисахои таълимй пеш аз хама омузгорони дарсдиханда бояд хатман салохиятнок-лоик, сазовор ва шоистаи касби хеш бошанд. Агар омузгор салохиятнок набошад, дар бораи ташаккули салохият хочати сухан рондан хам нест.

Омузгори имрузаро зарур аст, дар асри 21 хонандаро на танхо ба шароити имрузаю ояндаи Точикистон, балки ба зиндагй дар тамоми чахон омода созад. Хонандагони имруза муваззафанд, ки хам донанд ва хам тавонанд.

Муносибати салохият ба таълим тагйир додани низоми таълим набуда, балки дигар намудани муносибат ба таълим аст.

Хулоса, хар дигаргунй ва икдоме, ки дар сохаи маориф амалй мегардад, хадафхои худро дорад. Ин хадафхо вакте амалй мегарданд, ки мо омузгорон дастчамъона, бо дили гарму нияти нек барои бароварда сохтани он камари химмат бандем. Эчодкорию масъулиятшиносй хамрадифамон бошад.

АДАБИЁТ

1. А. Байзоев Масъалахои назариявй ва амалии муносибати босалохият ба таълим. "Омузгор", № 49. 7 декабри соли 2017.

2. Фарханги тафсирии забони точикй, ч. 2, Москва,1969

3. Лугати русй-точикй. Москва, 1985.

4. 4."Лугати фурс"-и Асадии Тусй. Тахияи Нурулло Еиёсов. Нури Хучанд, 2015, 494с.

5. 5 ."Лугатнома"-и Алй Акбар Деххудо, чопи Техрон, 1334-1208. (1337-шамсй, чопи Сирус).

6. "Еиёс-ул-лугот", Мухаммад Еиёсуддин.ч.1-3.-Душанбе, 1987, 480с.

7. "Фарханги форсй"- и Мухаммад Муин, Техрон, 1375,ч.2.

8. "Фарханги форсии Амид", Техрон, 2535

9. М. Лутфуллозода, Е. Бобизода. Андешахо перомуни салохиятхо ва ташаккули онхо. Душанбе, 2017

СВЯЗЬ КОМПЕТЕНТНОСТИ К СОВРЕМЕННОМУ ОБРАЗОВАНИЮ И ВОСПИТАНИЮ

В настоящее статье рассматриваются связь компетентности к современному образованию и воспитанию. Система связь компетентности к образованию - это система, в котором большое внимание дается к формированию жизненных практических навыков. По мнению автора, эта система отвечает на такие вопросы, как: «Что может сделать преподователь?», «Какие поступки может выполнять преподователь?»

Толкование понятие «компотентность» автор использовал известные словари и глоссарий, который были изданы на персидском, таджикском и русском языках в Таджикистане и за его пределы.

Ключевые слова: связь, компетенция, современная образования, воспитания, система, внимание, преподователь, вопрос, словарь, глоссарий, поступок, язык, таджикский, персидский, русский.

THE RELATIONSHIPS OF COMPETENCE TO THE MODERN EDUCATION AND UPBRINGING

This article reviews the relationships of competence to modern education and upbringing. The system of communication of competence to education is a system in which great attention is given to the formation of life practical skills. According to the author, this system answers such questions as: "What can a teacher do?", "What action can the teacher perform? In interpreting the concept of "competence", the author used a well-known dictionary and Glossary, which were published in Persian, Tajik and Russian in Tajikistan and outside of it.

Keywords: communication, competence, modern education, upbringing, system, attention, teacher, question, dictionary, Glossary, deed, language, Tajik, Persian, Russian.

Сведения об авторе:

Бобомуродова Махбуба - дотсент кафедры методики преподования таджикский язык и литературы Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни. Тел: (+992) 935077426

About the author:

Bobomurodova Mahbuba -Associate Professor in the Department of Language and Literature Teaching, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini Phone: (+992) 935077426

ОСНОВНЫЕ ПРЕДПОСЫЛКИ ВЗГЛЯДОВ НА ОБРАЗОВАНИЕ В МУСУЛЬМАНСКОМ МИРЕ В ЭПОХУ СРЕДНЕВЕКОВЬЯ

Мухаммедова Ш. Ф.

Таджикского государственного университета права, бизнеса и политика

Наиболее характерной особенностью ислама является настойчивое требование единства - единого бога, единства духовных и материальных аспектов жизни, единства религиозного и мирского.

В мусульманском образовании это требование ислама выражается в том, что различные области знаний рассматриваются как неразрывное целое. Отсюда вытекает тот факт, что практически не было дисциплины, которую запрещалось бы изучать в школах при мечети.

Обретение знаний считалось также требованием религии. Вот почему улемы - ученые богословы и законоведы - всегда занимали высокое положение в мусульманском обществе. Такая точка зрения объясняет, почему образование считается, не только средством обретения знаний, но и ради самих знаний или ради познаний истины. Точно также образование считалось не просто средством стать хорошим гражданином или средством обеспечения возможности зарабатывать себе на жизнь. Образование - это прежде всего средство морального и духовного развития.

Мусульманское общество не одобряет ученых, не желающих передавать знания другим. Люди обязаны передавать полученные ими знания другим, и таким образом будет гарантировано сохранение накопленных человечеством знаний и дальнейшее их обогащение. Такое отношение можно считать исторической предпосылкой того что сегодня подразумевают под «демократизацией образования».

Мечеть, как учебное заведение было первым и наиболее эффективным фактором, облегчившим переход арабского общества от ранней стадии развития, когда господствовала характерная для нее устная традиция, к более развитой стадии; основывающейся на письменной традиции.

Пророк Мухаммед обратился к верующим в книге - Коране. Изучение Корана сразу же стало основой интенсивной образовательной деятельности. Чтению, письму и арифметике, первоначально обучали с целью лучшего понимания и усвоения текстов Корана и применения в жизни его учений. И все же устная традиция, глубоко укоренившаяся в сознании арабов еще е доисламских времен, не была передана забвению. Наоборот, ее утверждали и систематизировали в новом мусульманском обществе.

Сказочники, поэты и рассказчики, бывшие носителями этой устной традиции, продолжали исполнять свою миссию и после прихода ислама, бок о бок с наставниками нового общество. Все эти просветители единодушно считали, что наиболее ценное качество в ученике - хорошая память, поэтому вершиной устремления первых мусульманских ученых, было, выучить наизусть Коран, и по возможности, также хадисы (традиционные повествования о действиях и высказываниях пророка).

В период правления первых четырех халифов (преемников пророка, облеченных высшей властью в мусульманском обществе) сподвижники Мухаммеда следовали примеру своего учителя, разъяснял своим соотечественникам различные аспекты Ислама. В первом веке Хиджры, до момента превращения

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.